Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic TH-50PX8

918 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 juli 2008 - 14:23

sluggos
  • sluggos
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Tror jag inte. Isåfall borde mina ögon vara gravt skadade. Har suttit på det avståndet med 50/52" i åtta år....märker ingen skillnad på synen än iaf...

Är så trött så jag fick ett mindre sammanbrott av det svaret...beställde min igår, kommer la på pall imorn hoppas jag.

Postad 22 juli 2008 - 14:57

Unregisteredb01a57ec
  • Unregisteredb01a57ec
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

11200, då ingår ett vägfäste samt en HDMI-kabel.

Fyfan! kompisen reggade precis ett konto och det stämmer nästan, du glömde säga att dom även bjöd på frakten! :D

Tog inte många sekunder innan jag beställde, nu är det bara att vänta tills man får hem den :)

Postad 22 juli 2008 - 19:19

Unregisteredde4e00c0
  • Unregisteredde4e00c0
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Är så trött så jag fick ett mindre sammanbrott av det svaret...beställde min igår, kommer la på pall imorn hoppas jag.

Skriv sen om du fick den på pall skulle va roligt o veta, för jag fick den ej på pall trots "hempaket".

Postad 22 juli 2008 - 21:43

Unregisteredb01a57ec
  • Unregisteredb01a57ec
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
"Leveranssätt: 17 - PALL"

Så står det iaf i min orderbekräftelse.

Postad 23 juli 2008 - 13:32

zeber
  • zeber
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Skriv sen om du fick den på pall skulle va roligt o veta, för jag fick den ej på pall trots "hempaket".

Fick också min på pall.

Postad 23 juli 2008 - 14:30

Unregisteredde4e00c0
  • Unregisteredde4e00c0
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
[quote name='Pjaer' date='Jul 22 2008, 22:43 ' post='1996532']
"Leveranssätt: 17 - PALL"

Så står det iaf i min orderbekräftelse.
[/quot

Ser nu att det måste blivit något fel för i min faktura står det leveranssätt 13 hempaket?!
Tv:n funkar perfekt nu men kan det bli komplikationer senare i.o.m. att den inte transpoterats på pall?

Postad 23 juli 2008 - 15:15

_ms_
  • _ms_
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Du kan helt enkelt inte få pixelmappat från dator till denna TV (inte heller från BlueRay/PS3/HD decoder/m.m.).

Via HDMI så tar TV:n emot upplösningarna 720p och 1080p/i, vilket är 1280x720 och 1920x1080. Själva TV:n har upplösningen 1366x768, vilket ju inte är lika med 1280x720, och därför skalas det upp något. Därmed blir det inte pixelmappat.

Menar du att det inte finns några 1366x768 TV-apparater som kör 720p pixelmappat?
Självklart innebär det att det blir svarta kanter runt bilden, men det hade varit helt ok för min del. (Jag trodde att de flesta TV-apparater stödde pixelmappning..)

Någon som kan uttala sig om hur bilden blir med Boxer? Är intresserad av både hur bilden blir med den interna boxen och om man kör med extern box

Postad 23 juli 2008 - 17:12

Unregistereda61f6864
  • Unregistereda61f6864
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Menar du att det inte finns några 1366x768 TV-apparater som kör 720p pixelmappat?
Självklart innebär det att det blir svarta kanter runt bilden, men det hade varit helt ok för min del. (Jag trodde att de flesta TV-apparater stödde pixelmappning..)

Säkert finns det TV-apparater som förminskar bilden för att få den pixelmappad, det är mer än vad jag vet. Denna TV har dock tyvärr inte stöd för det. Det enda man kan välja är att dra ut bilden ytterligare så att en del av den försvinner utanför (Varför skulle någon vilja det med HDMI-in? Det är dessutom påslaget som standard..).

Jag kör jag med 1080p (24fps) från datorn när jag kollar på film. Jag utnyttjar då att TV:n har högre upplösning än 720p när källmaterialet är 1080p. För 720p källa spelar det kanske mindre roll, men av någon oförklarlig anledning så tar inte TV:n emot 24fps i andra upplösningar än 1080p.

Postad 23 juli 2008 - 18:43

Unregisteredab8b0533
  • Unregisteredab8b0533
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hur gör man för att få studentrabatten på Dustin? Finns det fler Elektroniksidor som man har rabatt hos?

Postad 23 juli 2008 - 21:09

Unregisteredab8b0533
  • Unregisteredab8b0533
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hur kör ni ljudet från denna tv till förstärkaren då? Om det inte finns några utgångar?

Postad 24 juli 2008 - 01:58

LaResistance
  • LaResistance
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Hur kör ni ljudet från denna tv till förstärkaren då? Om det inte finns några utgångar?

Klart det finns, audio out, 2xRCA (Left/Right). Så gör jag (har inte så mycket annat att välja på :) )

Postad 24 juli 2008 - 10:22

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0
Så det går alltså INTE att via en dator kopplad med DVI->HDMI få en pixelmappad 1366*768 eller 1360*768 bild på denna TV? Jäkla bummer isånafall.

Postad 24 juli 2008 - 10:49

myrn
  • myrn
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Så det går alltså INTE att via en dator kopplad med DVI->HDMI få en pixelmappad 1366*768 eller 1360*768 bild på denna TV? Jäkla bummer isånafall.

Det är väl medvetet för de ska ha en modell i budgetsegmentet.
Samma sak det där med den strulande analogtunern när man har HDMI kabeln i.

Hur brukar Panasonic vara när det gäller att fixa buggar i firmwares? Känns ju angeläget att de fixar det sistnämnda.

Redigerat av myrn, 24 juli 2008 - 10:49.

Postad 24 juli 2008 - 10:57

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0
Jag kan konstatera att det är inte alla HDMI signaler som stör ut Analog TVn.

När jag kopplade in en Popcorn på samma HDMI ingång(1) så fanns inte dessa problemen, vet också att ljudet kom med till TVn via HDMI sladden. Men när man kopplar datorn så blir 95% av alla anloga kanaler myrornas krig, detta är så klart inget man kan acceptera så det får de fixa.

Suporten ville påstå att de aldrig hört om detta problemet!? Ni som har problemet måste ju se till att kontakta dem så att de vet hur omfattande det är.

Även 42PX80 har detta problemet.

Postad 24 juli 2008 - 17:31

Unregisteredb01a57ec
  • Unregisteredb01a57ec
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Hur gör man för att få studentrabatten på Dustin? Finns det fler Elektroniksidor som man har rabatt hos?

Du måste ha ett mecenatkort, minns jag rätt från min tid som student så är det något som alla studenter får.
Har för mig att man fick lite rabatt på ganska många ställen med mecenatkort, vet ej hur det är med just elektroniksiter.

Själv löste jag det genom en kompis som är student.

Postad 24 juli 2008 - 19:45

myrn
  • myrn
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Beställde en pjäs hos Expert.

Postad 24 juli 2008 - 21:56

Jacon
  • Jacon
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Gjorde en beställning på denna idag. (dustin 11200 studentrabatt)
Har haft två LCD TV på kort tid nu men båda har gjort mig besviken på ett eller annat sätt.
Så lika bra att gå plasma den här gången.

Den verkar dyka upp redan i morron, så det ska bli intressant att se hur den funkar.
Velade väldigt mycket mellan denna och en 42px80, men det fick bli denna pga av många tum :unsure:
Hoppas jag inte blir besviken på nåt sätt, men det ska väl inte vara alltför stor risk för det, de som nämnt TVn i denna tråd verkar gilla den starkt.
Även omdömen på prisjakt är goda.
Synd det där med pixelmappningen bara.

Det enda som verkligen stört mig hittills i alla beskrivningar och omdömen jag läst är nån som ansåg att px8, samt de tidigare px7 modellerna, var typ "defekta" eller ofrivilligt missanpassade för den snäppet mer avancerade 80/70-serien, och därför gick vidare på slutproduktion i 8/7-serien.
Hur mycket sanning som ligger i det är ju svårt att avgöra, men det som gjorde mig orolig var att det då kanske är olika kvalitet från panel till panel i px8 serien!?
Men i slutändan bryr jag mig inte så mycket, om jag bara är nöjd när den väl står här ;)

Väntar med spänning på morrondagen.
Första plasman, första 50-tummaren ;)

Postad 25 juli 2008 - 12:32

aysen
  • aysen
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Jag kan konstatera att det är inte alla HDMI signaler som stör ut Analog TVn.

När jag kopplade in en Popcorn på samma HDMI ingång(1) så fanns inte dessa problemen, vet också att ljudet kom med till TVn via HDMI sladden. Men när man kopplar datorn så blir 95% av alla anloga kanaler myrornas krig, detta är så klart inget man kan acceptera så det får de fixa.

Suporten ville påstå att de aldrig hört om detta problemet!? Ni som har problemet måste ju se till att kontakta dem så att de vet hur omfattande det är.

Även 42PX80 har detta problemet.

Till mej sa panasonics support att de jobbade på det och skulle publicera en fix på sin hemsida. Vi får väl se .. Det e ju inte bara px8an som lider av det så något måste de ju göra.

Postad 25 juli 2008 - 21:45

myrn
  • myrn
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Till mej sa panasonics support att de jobbade på det och skulle publicera en fix på sin hemsida. Vi får väl se .. Det e ju inte bara px8an som lider av det så något måste de ju göra.

Låter förhoppningsfullt. Bra att du gav oss denna info.

Postad 27 juli 2008 - 10:35

larka742
  • larka742
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Otroligt sugen på den här tv:n, det är ju mycket få om ens nån som är missnöjd med tv:n.

Men när jag pratade om tumstorlek kontra tittavstånd så fick jag av en säljare intrycket att ett avstånd på 3-3.5 meter till en 50" är för nära. 42" - 46" passade bättre.

Nu var vi intresserade av 42PX80 men kan man få en 50" för några tusenlappar till så... varför inte?

Vilka "risker" tar vi med för kort avstånd - kan man bli lite missnöjd om man tittar på en Boxer-kanal med dålig signal? Dvs att man lite avstånd till tv:n så blir bilden lite bättre?

Nu verkar ju dock bilden på denna tv vara bra, och det är också många här som har ett avstånd som vårat - men kollar ni också på signaler med bara "ok" kvalitet?

Postad 27 juli 2008 - 11:44

Boxer
  • Boxer
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Problemet är ju om du sitter så pass nära att du ser "pixlarna" så att säga, jag har min på 2.5-3m beroende på hur du sitter i soffan och jag skulle nog säga att gränsen för när jag börjar tycka det är för nära är ~2m. Gå till en butik och ställ dig på 2m resp. 3m och jämför om du tycker att du ser pixlar osv. Jag tror inte att du kommer tycka 2.5m är för nära.

Postad 27 juli 2008 - 14:35

larka742
  • larka742
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Det händer ju att man tittar på Tv3-tjafs då och då, vissa i familjen mer än andra ;)

Hur är bilden på tv3 kvalitet? Hur uppfattar man bilden jämfört gammaldags "tjock-tv"...?

Postad 27 juli 2008 - 15:09

LaResistance
  • LaResistance
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Har upptäckt något strange på min PX8, när man kör en film som har svarta kanter uppe och nere (ja jag är inte så bevandrad med de fackliga termerna hehe) så är det precis som om där är spår av text som visats innan, där nere då alltså. Inte så att man ser vad där står utan vara att där är lite gråare inom ett visst område.

Är detta normalt? Är det en permament inbränning tro?

Testade att köra myrornas krig i en fem minuter igår och det verkade hjälpa lite grann.

Nu är jag alltså EXTREMT känslig och kollar efter ALLT.

TV'n är använd strax över 100h så jag antar att den inte är inkörd än, jag har kört på snålinställningar (såsom många råder en att göra).

Postad 27 juli 2008 - 17:28

Unregistered697ee3ef
  • Unregistered697ee3ef
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Jag undrar om andra upplever samma störande grejer med px8 som jag gör. T ex när kameran panorerar i en film eller en tv serie, så är inte bilden så mjuk den ska vara. Bilden typ små hackar och vibrerar när det är en panorering, så ska det väl ändå inte vara? Jag kör bredbandsbolagets IP-TV men upplever samma sak på både 360 och ps3 spel fast inte lika mkt. Kan till lägga att jag är en person som ser fosfor tales extremt lätt. Men som sagt är det någon annan som upplever samma skit som jag när bilden panorerar?

EDIT: Glömde nämna att tvn har gått ca: 200 timmar nu och kör med break in inställningar!
Har även en ghosting som inte riktigt vill försvinna, har varit kvar sen i torsdags då jag testade Battlefield: Bad Company demot i 40 minuter.

Redigerat av Unregistered697ee3ef, 27 juli 2008 - 18:06.

Postad 27 juli 2008 - 19:40

Jacon
  • Jacon
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Denna tv har ju 100hz som ska hjälpa mot judder i tex när bilden panorerar, har du det påslaget eller är det inställt på 50hz?
Vid TV spelande brukar signalen skickas i 60hz, jag vet dock inte om denna TV tar signalen som den är eller om den slår på 100hz-läget av sig självt då?

Men hackig bild när det panorerar är nog svårt att bli av med helt i de flesta lägen.
Om man inte kollar på en bluray eller använder dator/mediacenter som skickar 24p uppspelning.
Enda gångerna jag personligen reagerat på hackig bil, som jag kan komma på nu, är i vissa reklaminslag när jag kollar vanlig TV.
Sen blir det ju ganska stor skillnad på flytet beroende vilken signal man använder 50/100hz

Sen det där med ghosting, så upplever även jag att det är lite väl lätt att få spökbilder.
Räcker med att jag tar fram menyn för att ändra nån inställning så syns den som en spökbild när en svart bild visas, sen kan det sitta kvar i flera timmar.

-Nånting som jag själv reagerat mycket starkt på är att TVn har en, som jag upplever det, väldigt dassig svärta!
Om jag slår på TVn kvällstid med normal belysning, så lyser den först upp ganska starkt och bilden ser väldigt grå ut men blir strax mörkare.
Dock så ser den fortfarande grå ut!
Jag tycker det känns väldigt jobbigt att kolla film på kvällen då bilden saknar djup.
Detta är min första plasma och jag kanske är helt ute och cyklar, kanske ska vara så här?
Jämför jag dock med mina tidigare TV, Sam R8 och Sony v4000, så hade båda en bättre svärta och de är ju LCD!
Så ska det väl inte vara om jag förstått fördelarna med plasma rätt, var liksom därför jag köpte en plasma B)

Kan nåt vara fel på min TV eller överreagerar jag?
Skulle uppskatta oerhört om jag fick åsikter och erfarenheter från er gällande era egna 50PX8, och om ni upplever nåt problem när det gäller svärta!
Har 1.5 V kvar på ångertiden och jag vet inte hur jag ska göra, behålla eller skicka tillbaks?

Tack iaf om ni kan hjälpa mig med detta och sorry för så långt inlägg

Postad 27 juli 2008 - 20:27

Unregistered697ee3ef
  • Unregistered697ee3ef
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Denna tv har ju 100hz som ska hjälpa mot judder i tex när bilden panorerar, har du det påslaget eller är det inställt på 50hz?
Vid TV spelande brukar signalen skickas i 60hz, jag vet dock inte om denna TV tar signalen som den är eller om den slår på 100hz-läget av sig självt då?

Men hackig bild när det panorerar är nog svårt att bli av med helt i de flesta lägen.
Om man inte kollar på en bluray eller använder dator/mediacenter som skickar 24p uppspelning.
Enda gångerna jag personligen reagerat på hackig bil, som jag kan komma på nu, är i vissa reklaminslag när jag kollar vanlig TV.
Sen blir det ju ganska stor skillnad på flytet beroende vilken signal man använder 50/100hz

Sen det där med ghosting, så upplever även jag att det är lite väl lätt att få spökbilder.
Räcker med att jag tar fram menyn för att ändra nån inställning så syns den som en spökbild när en svart bild visas, sen kan det sitta kvar i flera timmar.

-Nånting som jag själv reagerat mycket starkt på är att TVn har en, som jag upplever det, väldigt dassig svärta!
Om jag slår på TVn kvällstid med normal belysning, så lyser den först upp ganska starkt och bilden ser väldigt grå ut men blir strax mörkare.
Dock så ser den fortfarande grå ut!
Jag tycker det känns väldigt jobbigt att kolla film på kvällen då bilden saknar djup.
Detta är min första plasma och jag kanske är helt ute och cyklar, kanske ska vara så här?
Jämför jag dock med mina tidigare TV, Sam R8 och Sony v4000, så hade båda en bättre svärta och de är ju LCD!
Så ska det väl inte vara om jag förstått fördelarna med plasma rätt, var liksom därför jag köpte en plasma B)

Kan nåt vara fel på min TV eller överreagerar jag?
Skulle uppskatta oerhört om jag fick åsikter och erfarenheter från er gällande era egna 50PX8, och om ni upplever nåt problem när det gäller svärta!
Har 1.5 V kvar på ångertiden och jag vet inte hur jag ska göra, behålla eller skicka tillbaks?

Tack iaf om ni kan hjälpa mig med detta och sorry för så långt inlägg

Jag kör med 100 Hz, det har jag gjort hela tiden. Tycker min gamla Mirai 32 lcd vart mkt bättre vid panoreringar.

Postad 27 juli 2008 - 23:23

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0
Jag har haft 50PX8 ett bra tag och är helt klart nöjd med den.

Inbränning har aldrig märkt av. Kanske tittar ni för nära på TVn? Det är trotts allt en 50".

Svärta, svart är ju svart och gråskalorna fungerar bra? Kanske ni har ställt in TVn fel? kanske materialet ni kör är ljust?

Jepp det hackar något vid panorering, absolut mer än vad det gör på min DELL LCS 24", vad detta beror på vet jag inte men det är definitiv inget man lägger märke till när man sitter i soffan o tittar.

Sådana saker som dessa är alltid svårt att diskutera, det beror helt enkelt på hur tränad entusiast man är och hur mycket man letar efter fel. Självklart finns det problem med TVn(precis som det finns med de för över 20 000 kr) men enligt mig så är det inget man störs av när man sitter 3-4 meter ifrån den (vilket antagligen är lagom).

Man får inte häller glömma att trotts att detta är någon av del billigare 50" så finns det många den slår på fingrarna så frågan är då hur högt i pris behöver ni gå för att få en "bättre" tv utan de problem ni anser att den har, och är det värt pengarna?

Postad 28 juli 2008 - 00:20

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Man får inte häller glömma att trotts att detta är någon av del billigare 50" så finns det många den slår på fingrarna så frågan är då hur högt i pris behöver ni gå för att få en "bättre" tv utan de problem ni anser att den har, och är det värt pengarna?

Precis, hur kul skulle det vara att köpa en pioneer, eller ska jag kalla det för en buzzande rakapparat
https://www.minhembi...howtopic=202684
http://www.avsforum....d.php?t=1044254
för över 30 papp...

Köper man en tv för 11000 så kan man med gott samvete (om nu inte miljöproblemet redan orsakat total anarki och lössläppta zombies överallt) köpa "den perfekta tvn" om 5 år, för den finns inte idag.

Postad 28 juli 2008 - 00:39

Jacon
  • Jacon
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Jo det är sant som ni säger, det är en billig OCH bra TV!
Jag hade varit så fruktansvärt nöjd!! om jag inte hade stört mig så på svärtan, spelar liksom ingen roll att jag drar ned alla inställningar på noll.
Det "lyser" liksom om bilden, vilket ger intrycket av att svart är grått.

Men man kommer ju definitivt köpa en ny TV i framtiden så jorden har ju inte gått under, typ B)
Men funderar ändå på om jag ska skicka denna tillbaks och nöja mig med en 42PX80.
Den har ju nån kontrast justerar grej som kanske ger förbättrad svärta.
Sen kan det ju vara jag som fått en dålig TV, för generellt så verkar ju ingen uppleva att det är dålig svart-nivå på denna.

Postad 28 juli 2008 - 01:01

Unregistered697ee3ef
  • Unregistered697ee3ef
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Jag har haft 50PX8 ett bra tag och är helt klart nöjd med den.

Inbränning har aldrig märkt av. Kanske tittar ni för nära på TVn? Det är trotts allt en 50".

Svärta, svart är ju svart och gråskalorna fungerar bra? Kanske ni har ställt in TVn fel? kanske materialet ni kör är ljust?

Jepp det hackar något vid panorering, absolut mer än vad det gör på min DELL LCS 24", vad detta beror på vet jag inte men det är definitiv inget man lägger märke till när man sitter i soffan o tittar.

Sådana saker som dessa är alltid svårt att diskutera, det beror helt enkelt på hur tränad entusiast man är och hur mycket man letar efter fel. Självklart finns det problem med TVn(precis som det finns med de för över 20 000 kr) men enligt mig så är det inget man störs av när man sitter 3-4 meter ifrån den (vilket antagligen är lagom).

Det hade varit ok om det bara hackade vid tv tittande, men jag upplever att det hackar så pass mkt när jag snurrar kameran i spel att det förstör upplevelsen. Kollade på Blade Runner(blu-ray) via ps3an idag & upplevde även där lite hackande panorering. Ska inte 24p funktionen hindra det? Är det här något plasmor lider av eller är det bara denna? Vet någon om det är bättre på px80n?

Postad 28 juli 2008 - 08:34

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0
Jag har spelat en del snabbare (bil)spel på TVn och inte noterat hackande, däremot kan man se fosfor trails och det är väll också egentligen det enda jag stör mig på då man ser det lite då och då. Får hoppas det är något som försvinner mot tiden.

42PX80 skiljer liite i specefikationen, den har ex mer kontrast, den har särskilt filter som ska göra bilden mer verklighetstrogen och fler ingångar. Men rent bildmässigt är det samma TV, det är exakt samma panel som används(förutom storleken). Att se skildnad på bilden går kanske men då måste man ha de sidan om varandra och även då är det troligen extremt svårt att se skildnad. (hade själv en 42PX80 men bytade då jag tyckte den var för liten).

Ni som har problem med era TV apparater borde försöka leta upp ett annat ex att prova, fördelakligen hos en kompis, annars i någon butik.

Postad 28 juli 2008 - 12:54

Unregistered697ee3ef
  • Unregistered697ee3ef
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Jag har spelat en del snabbare (bil)spel på TVn och inte noterat hackande, däremot kan man se fosfor trails och det är väll också egentligen det enda jag stör mig på då man ser det lite då och då. Får hoppas det är något som försvinner mot tiden.

42PX80 skiljer liite i specefikationen, den har ex mer kontrast, den har särskilt filter som ska göra bilden mer verklighetstrogen och fler ingångar. Men rent bildmässigt är det samma TV, det är exakt samma panel som används(förutom storleken). Att se skildnad på bilden går kanske men då måste man ha de sidan om varandra och även då är det troligen extremt svårt att se skildnad. (hade själv en 42PX80 men bytade då jag tyckte den var för liten).

Ni som har problem med era TV apparater borde försöka leta upp ett annat ex att prova, fördelakligen hos en kompis, annars i någon butik.

Håller med att bil spel funkar bra, men det är spel som GTA 4 & Kameo där man har kameran bakom karaktären.Om du snurrar kamera i såna spel, kommer du förstå vad jag menar!

Postad 29 juli 2008 - 05:44

Salle
  • Salle
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Hejsan är lite sugen på denna TV:n, får den för 11200 kr med väggstativ och hdmi sladd på köpet hos dustin. Jag är dock samtidigt lite sugen på Samsung PS 50A457 för 11990 kr på netonnet. Skillnaden dem emellan är att Samsungen har 3 hdmi kontakter, 30000 i kontrast, VGA och lite andra fler kopplingar. Vilken anser ni är bäst utav dessa två?

Tack så mycket!

Postad 29 juli 2008 - 08:19

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Hejsan är lite sugen på denna TV:n, får den för 11200 kr med väggstativ och hdmi sladd på köpet hos dustin. Jag är dock samtidigt lite sugen på Samsung PS 50A457 för 11990 kr på netonnet. Skillnaden dem emellan är att Samsungen har 3 hdmi kontakter, 30000 i kontrast, VGA och lite andra fler kopplingar. Vilken anser ni är bäst utav dessa två?

Tack så mycket!

Kontrastvärdet säger ingenting, alla tillverkare har sina egna metoder. VGA bryr jag mig inte om heller. En extra hdmi är lite plus men samsungen gör 3:2 pulldown på 24 fps material så det avgör biffen för mig. Konstigt att man inte fixat det på en tv 2008.

Postad 29 juli 2008 - 08:32

Jacon
  • Jacon
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Tack så mycket!

Jag hade själv ganska svårt att välja mellan Samsungen och Panasonicen.
På pappret ska ju Samsungen slå Panasonicen på fingrarna.
Men det jag läst om Samsungen är att den har sämre svärta, och stora problem i mörka scener då allt blir utsmetat på något mysko sätt.
Hade annars valt Samsungen utan tvekan, den ska ju vara mycket bra på att återge färger korrekt.
Men det blev en 50px8.

Nu har jag haft lite otur med min verkar det som, då min svärta på TVn suger!
Till och med min sambo, som är allt annat än kräsen när det gäller TV, tyckte det såg fruktansvärt ut när jag visade på problemet för henne igår kväll!
Sen är det ju även en del i denna tråd som stött på en del andra problem också.
Så båda TV apparater har sina sjukdomar

Men kanon bild på Panasonicen för övrigt ska jag tillägga!

Postad 29 juli 2008 - 11:31

KingX
  • KingX
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Införskadde en sådan här pjäs igår för 12 000 kr.. tyckte det var löjligt billigt med tanke på vilken bild det var rakt ur kartong..
Slog över till BIO läget o drog ner kontrast, ljus till hälften iaf för o köra in den de första timmarna..
Men ändå om bilden är allt annat än kalibrerad just nu e jag makalöst nöjd.
Svärtan är juh enorm för de här pengarna..

BD30 spelaren får verkligen komma till sin fulla rätt nu...

ska bli kul o se vad man kan göra när man kalibrerat bilden lite bättre.. ställt in färgåtergivning osv.

Postad 29 juli 2008 - 19:21

Jacon
  • Jacon
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Ja jag håller med om att det går inte bli något annat än nöjd, bilden är i sin helhet kanon!
Är sån skillnad att kolla film på en sådan här jämfört mot en LCD, tycker jag.
Och svärtan är nog kanon egentligen, jag hade nog bara otur med en dålig panel eller nåt.
TVn går ju annars bara att rekommendera, iaf för det låga priset det går å få tag på den!

Men jag tänker verkligen gå till botten med mitt problem, gällande svärtan.
Har varit runt idag å kollat med olika audio video butiker å kedjor, men de flesta som jobbar har inte så bra koll på vad svärta ens är hehe.
Men jag skulle få komma in till en butik i morron eller på torsdag för att få testa en 50PX8 som jag kan jämföra med.
Ska även i kväll prova att koppla TVn till några andra eluttag och testa med med nån överspänningsskydds- dosa.
För mitt problem med svärta verkar vara relaterat till strömmen som går in i TVn då jag ser att hur panelens celler liksom laddas upp ordentligt när jag slår på TVn, för att sedan mattas ur efter nån sekund men de slocknar inte helt.
Så det är som att hela panelen "lyser", eller glöder eller vad man ska kalla det :)
Syns iaf jätteväl mot kvällen då det börjar mörkna.
Bara hoppas det löser sig liksom, hade varit så grymt nöjd med TVn då!

Postad 29 juli 2008 - 23:31

KingX
  • KingX
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Jacon: Att panelen lixom "lyser" en uns gör den allt här med.. Så har panelen alltid varit för mig på de plasma paneler jag ägt genom åren.. DOCK så när den här matas med signaler där det svarta ska vara svart så blir minsann de områden i bilden som ska vara svart.. svart.. eller jag itne exakt 100% men sjukligt nära för dessa penningar.

Sedan så beroende på vad man kör för film så kan juh svart vara allt från grått till svart.. en del filmer har så dålig transfer (iaf på DVD) så det e ta mig tusan löjligt.

Postad 30 juli 2008 - 01:31

Jacon
  • Jacon
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Tack för ditt inlägg KingX!
Om det är som du säger så kan kanske det bara är jag som har problem här, inte min TV.
Men jag kan bara inte låta mig tro att det är så här en "bra" plasma panel presterar 2008!
Jag har tidigare ägt en Sam 40R8 och en Sony V4000 och båda hade så mycket bättre djup i bilden än TVn jag har nu!
Kollade alldeles nyss på en HD film via PS3(samma källa, samma kablar som jag är van med) och det blir tydligare för varje gång jag använder denna TV att svärtan kommer inte ens i närheten det mina tidigare LCD klarade av.

Det är det som ställer till det för mig, då allt jag läst om plasma tekniken innan jag bestämde mig för att testa en sån TV säger att plasma är enormt bra när det gäller flyt i bilden, detaljer i grå och mörka scener, varma och naturliga färger, men framför allt har plasman riktigt bra svärta.
Vart jag en läser om en plasma står det nästan alltid att plasmans stora trumfkort gentemot LCD tekniken är dess egenskap att kunna hantera djup svartnivå.
Det gör att jag blir blint inställd på att min TV är trasig, för det kan inte vara på nåt annat sätt, får inte vara det :unsure:

Efter filmen ikväll kan jag inte tänka mig nåt annat än att försöka lämna tillbaks TVn, spelar ingen roll om den är hel eller inte, jag tycker den tappar alla sina fördelar mot vad en bra LCD TV kan leverera.
Utom sitt goda pris då!
Jag vet att jag låter riktigt negativ, men jag tycker att alla som känner sig nöjda med denna TV så klart ska fortsätta vara det, och det är lika bra att utgå från att jag fått en defekt TV.
Man ska nog definitivt lyssna på helheten av omdömen den här TVn fått.
Ska påpeka ännu en gång att bilden hade varit klockren om jag hade upplevt bättre svärta!

Postad 30 juli 2008 - 06:37

Unregistered5bfb11cb
  • Unregistered5bfb11cb
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Tack för ditt inlägg KingX!
Om det är som du säger så kan kanske det bara är jag som har problem här, inte min TV.
Men jag kan bara inte låta mig tro att det är så här en "bra" plasma panel presterar 2008!
Jag har tidigare ägt en Sam 40R8 och en Sony V4000 och båda hade så mycket bättre djup i bilden än TVn jag har nu!
Kollade alldeles nyss på en HD film via PS3(samma källa, samma kablar som jag är van med) och det blir tydligare för varje gång jag använder denna TV att svärtan kommer inte ens i närheten det mina tidigare LCD klarade av.

Det är det som ställer till det för mig, då allt jag läst om plasma tekniken innan jag bestämde mig för att testa en sån TV säger att plasma är enormt bra när det gäller flyt i bilden, detaljer i grå och mörka scener, varma och naturliga färger, men framför allt har plasman riktigt bra svärta.
Vart jag en läser om en plasma står det nästan alltid att plasmans stora trumfkort gentemot LCD tekniken är dess egenskap att kunna hantera djup svartnivå.
Det gör att jag blir blint inställd på att min TV är trasig, för det kan inte vara på nåt annat sätt, får inte vara det :unsure:

Efter filmen ikväll kan jag inte tänka mig nåt annat än att försöka lämna tillbaks TVn, spelar ingen roll om den är hel eller inte, jag tycker den tappar alla sina fördelar mot vad en bra LCD TV kan leverera.
Utom sitt goda pris då!
Jag vet att jag låter riktigt negativ, men jag tycker att alla som känner sig nöjda med denna TV så klart ska fortsätta vara det, och det är lika bra att utgå från att jag fått en defekt TV.
Man ska nog definitivt lyssna på helheten av omdömen den här TVn fått.
Ska påpeka ännu en gång att bilden hade varit klockren om jag hade upplevt bättre svärta!

Du kan inte försöka fota? TV:n har väl svart ram, så det bordeju vara ganska enkelt att jämföra för andra.

Postad 30 juli 2008 - 08:11

Salle
  • Salle
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Hej igen, jag undrar hur bildkvaliten är med Telias Digital TV och med Popcorn Hour 100. Så är det någon som har kört dessa, vill ni vara snälla och berätta vad ni tycker om bilden?

tack så mycket

Postad 30 juli 2008 - 09:22

KingX
  • KingX
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Jacon: Ja om du kunde fota vore det kanon. När panelen blir "belyst" utan att ngn signal matas till den så ska det svarta belysas såpass lite att den nästan ser ut som ramen runt om.... NGT ljusare i färg.. men ytterst lite.

Postad 30 juli 2008 - 13:26

Jacon
  • Jacon
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Tack igen för visat intresse!

Nu har jag slängt upp några foton i mitt galleri.
Det är en del brus i bilderna pga av dålig kamera :D
Bilderna blev även mycket mörkare när jag laddade upp dem, så den "grå" svärtan syns inte så väl som jag hade önskat.
Hoppas det jag upplever som ett problem dock syns, annars skulle det kännas lite pinsamt.
Då får jag trösta mig med att om till och med min sambo upplever det som ett problem och reagerar över att bilden är så "grå", så måste det fan vara så! :unsure:
Hur som helst det du skriver KingX, om att bilden bara ska vara aningen ljusare än ramen när det inte matas signal går inte uppleva på vår TV.
Den upplevs som knallgrå när man sitter framför den!

Postad 30 juli 2008 - 13:52

Boxer
  • Boxer
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Tack igen för visat intresse!

Nu har jag slängt upp några foton i mitt galleri.
Det är en del brus i bilderna pga av dålig kamera :D
Bilderna blev även mycket mörkare när jag laddade upp dem, så den "grå" svärtan syns inte så väl som jag hade önskat.
Hoppas det jag upplever som ett problem dock syns, annars skulle det kännas lite pinsamt.
Då får jag trösta mig med att om till och med min sambo upplever det som ett problem och reagerar över att bilden är så "grå", så måste det fan vara så! :unsure:
Hur som helst det du skriver KingX, om att bilden bara ska vara aningen ljusare än ramen när det inte matas signal går inte uppleva på vår TV.
Den upplevs som knallgrå när man sitter framför den!

Du skulle väl till en butik för att jämföra, var det inte så? Ta med dig samma DVD som du använde på din TV när du kollar. Det låter ju som du fått ett måndagsex och då är det ju bara att reklamera så ska du se att du blir nöjd! Lycka till.

Postad 30 juli 2008 - 13:57

ski3r
  • ski3r
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Jacon: ser inga bilder i galleriet?

Postad 30 juli 2008 - 14:07

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 0

Jacon: ser inga bilder i galleriet?

Inte på th-50x8 iaf

Postad 30 juli 2008 - 15:23

Jacon
  • Jacon
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
My bad!!
Första gången jag laddar upp, och missade att man ska ändra så att bilderna inte är dolda för allmänheten :unsure:
Det står fortfarande att jag inte har några bilder i galleriet, men dom finns när jag kollar på min egen profil som utloggad.
Så jag hoppas det fungerar nu.

Postad 30 juli 2008 - 17:16

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

My bad!!
Första gången jag laddar upp, och missade att man ska ändra så att bilderna inte är dolda för allmänheten :unsure:
Det står fortfarande att jag inte har några bilder i galleriet, men dom finns när jag kollar på min egen profil som utloggad.
Så jag hoppas det fungerar nu.

Bilderna du laddat upp visar ju att det är vart där som ska vara svart? Antagligen har bilderna blivit förvrängda eller så är ni extremt petiga.

Det som jag kan notera är dock att det verkar vara väldigt mycket ljus i bilden? huvudena lyser upp så man knappt ser ansiktena. Även texterna blir väldigt skrikande.

Antingen är TVn väldigt fel inställd eller så är bildmaterialet modifierat på vägen.

Just James Bond filmen har jag själv sett i HD(och dvd) kvalité och jag var endast imponerad av bild kvalitén.

Postad 30 juli 2008 - 18:20

Jacon
  • Jacon
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Bilderna du laddat upp visar ju att det är vart där som ska vara svart? Antagligen har bilderna blivit förvrängda eller så är ni extremt petiga.

Det som jag kan notera är dock att det verkar vara väldigt mycket ljus i bilden? huvudena lyser upp så man knappt ser ansiktena. Även texterna blir väldigt skrikande.

Antingen är TVn väldigt fel inställd eller så är bildmaterialet modifierat på vägen.

Just James Bond filmen har jag själv sett i HD(och dvd) kvalité och jag var endast imponerad av bild kvalitén.

Bilderna är klart missvisande, men med det i beräkning så hoppades jag att det ändå skulle synas så pass väl att det gick att använda i en jämförelse till en TV med bra svart nivå.
De utsmetade vita partierna i bilderna beror på kameran.
TVn kan ju inte kalibreras så mycket tyvärr, genom att använda en DVE skiva kom jag fram till att ljusnivån kan sänkas en nivå innan svart blir "krossat" och jätte mycket detaljer går förlorade.
Sen är det ju såklart bioläget som gäller pga det bättre gamma värdet kan jag tänka mig, bilden blir ju så mycket mer detaljerad med det läget.
Och varm för naturligare färger.

Men det kanske inte går att visa på problemet genom några kassa foton, men jag är glad att du tog en kick iaf!
Förstår att det inte är lätt att se några direkta problem med svärtan på bilderna.
Den enda som är lite mer användbar till att förstå problemet är den första som visar en tom bild, där ser man ju att bilden är klart tydlig mot ramen och att den är ljusare.
Då ska man tänka sig att det helt enkelt är mycket värre än så i verkligheten, men som sagt det verkar svårt att beskriva både med ord och genom foton.
Men jag är inte petig.
Anledning till att jag skrev om problemet här i tråden var för att om möjligt kunna avgöra om det handlade om en defekt TV eller inte.
Oavsett så är jag väldigt missnöjd med svart nivån, och om det ska vara så här på en plasma så blir allt bara en stor gåta för mig då varje relativt ny LCD jag använt har bättre svärta.
Tom. med min monitor T220.
Men tack för de åsikter jag fått!( har ingenting emot om fler vill säga hur de upplever svärtan på sina egna TV apparater)
Får se hur det löser sig, om jag försöker få den bytt eller återköpt, eller om jag lär mig leva med det bara.

Postad 31 juli 2008 - 08:21

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Hur är det med fläktljud eller andra missljud från denna TV. Har egentligen mest tänkt en 46" Sony W4000 men priset på 50PX8 gör att man kanske kan tänka om, runt 10.500:- på Expert med Medmera-kupong, ger mycket " för pengarna och bra bild också vad jag har förstått

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.