Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon 2110 Max *

1049 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 August 2008 - 21:33

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

åxå nyfiken på TTS..

Köper man för ett visst språk som bara funkar i ett land eller får man lysssna på hur en engelsman läser upp svenska gator med brytning och tvärt om ??

Vidare så verkar många av dom vansinniga hastighetsskyltarna försvunnit (typ 70 på gågatan) med Q3 uppdateringen, tror åxå att ankomstiden beräknas bättre.

++edit tillägg++

Jag tycker det funkar jättebra. Jag trodde först att det var ett tillägg till standardrösten, maria. Men det är som sagt en helt ny röst och i det svenska fallet en kvinnlig (Frida).
Det verkar som allt är TTS, inte bara gatunamnen. Det låter alltså lite mer mekaniskt och skrovligt jämfört med maria, men efter en dag eller två är det inget man tänker på.
Rösten i sig är minst lika trevlig som originalrösten och tonfall och liknande fungerar väldigt bra.

Det är bra att höra namnen på avfarterna, men det största nyttan har man i tät stadstrafik då den uttalar gatunamn hela tiden. Utan gatunamn och med tvärgator var 30m meter så är det annars svårt att hålla koll på när man är framme utan att titta på skärmen hela tiden, men här får man alltså bra hjälp.

Sedan tycker jag dock att de skulle lagt in en äkta TTS som klarar valfri text (tex trafikmedelanden eller dina resmålsnamn), men funktionen bygger på fonetisk presentation till speech snarare än text till speech. Gatunamnen är alltså inlagda fonetiskt i kartan (alltså med information om hur det uttalas). Det gör ju dock att uttalet blir mycket bra i 95% av fallen (fiskebäck klarar den inte...men fiskebäcksvägen går bra av någon anledning)

Jag tycker det funkar jättebra. Jag trodde först att det var ett tillägg till standardrösten, maria. Men det är som sagt en helt ny röst och i det svenska fallet en kvinnlig (Frida). Jag tror att det följer med minst 6 olika språk men har bara kört svenska
Det verkar som allt är TTS, inte bara gatunamnen. Det låter alltså lite mer mekaniskt och skrovligt jämfört med maria, men efter en dag eller två är det inget man tänker på.
Rösten i sig är minst lika trevlig som originalrösten och tonfall och liknande fungerar väldigt bra.

Det är bra att höra namnen på avfarterna, men det största nyttan har man i tät stadstrafik då den uttalar gatunamn hela tiden. Utan gatunamn och med tvärgator var 30m meter så är det annars svårt att hålla koll på när man är framme utan att titta på skärmen hela tiden, men här får man alltså bra hjälp.

Sedan tycker jag dock att de skulle lagt in en äkta TTS som klarar valfri text (tex trafikmedelanden eller dina resmålsnamn), men funktionen bygger på fonetisk presentation till speech snarare än text till speech. Gatunamnen är alltså inlagda fonetiskt i kartan (alltså med information om hur det uttalas). Det gör ju dock att uttalet blir mycket bra i 95% av fallen (fiskebäck klarar den inte...men fiskebäcksvägen går bra av någon anledning)

Postad 06 August 2008 - 01:04

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Det du skriver har aldrig någonsin hänt mig.
Däremot så krashar alltid navigatorn då jag kopplar in USB-kabeln (det kommer upp en dialog som man måste trycka OK på, sedan funkar det)

Exakt samma "fel" här. Verkar dock vara någon slags WinCE-bugg.

Postad 06 August 2008 - 15:33

Puckohue
  • Puckohue
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Exakt samma "fel" här. Verkar dock vara någon slags WinCE-bugg.

Samma fel, men ska det hända något efter att jag klickat "ok" på felmeddelandet? Jag får bara upp en bild på en dator kopplad till en navigator. Batteriet laddas, men jag kan inte göra något med apparaten.

Postad 06 August 2008 - 19:42

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Samma fel, men ska det hända något efter att jag klickat "ok" på felmeddelandet? Jag får bara upp en bild på en dator kopplad till en navigator. Batteriet laddas, men jag kan inte göra något med apparaten.

Efter jag tryckt ok så får jag upp datorkopplingsbilden och kommunikationen fungerar som den ska.
DOck hände detta inte innan 7.09 så det e nog inte bara winCE

Postad 07 August 2008 - 00:04

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Jag måste fråga en sak, om jag kollar under mitt system i Fresh Maps programmet, står det att jag har q2 2008 kartorna installerade.
Den nyaste uppdateringen som går att ladda ner under Fresh maps är q3 2008, men den kostar 99 euro :P jag har aktiverat och betalt min Voutcher, fast kartuppdateringen skall kosta 99 euro ändå ;) Det står så ovanför download knappen.
Hur uppdaterar jag kartorna utan att behöva betala 99 euro?

EDIT:
Köpte denna idag och den har funkat kanon än så länge , iallafall före uppdateringarna jag gjort nu ;D Har bara problem med att ladda ner nya kartorna utan att behöva betala igen.

Redigerat av King Cobra, 07 August 2008 - 00:17.

Postad 07 August 2008 - 00:28

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Jag måste fråga en sak, om jag kollar under mitt system i Fresh Maps programmet, står det att jag har q2 2008 kartorna installerade.
Den nyaste uppdateringen som går att ladda ner under Fresh maps är q3 2008, men den kostar 99 euro ;) jag har aktiverat och betalt min Voutcher, fast kartuppdateringen skall kosta 99 euro ändå ;) Det står så ovanför download knappen.

EDIT:
Köpte denna idag och den har funkat kanon än så länge , iallafall före uppdateringarna jag gjort nu ;D Har bara problem med att ladda ner nya kartorna utan att behöva betala igen.

Det står att den kosta 99 euro oavsett om du löst in vouchern eller inte. Kasst, men sant tyvärr. Det är med andra ord bara att trycka på knappen ändå! :P

Postad 07 August 2008 - 00:52

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
OH...testar!

EDIT:
Du kan använda följande minnesenheter i NAVIGON 2100 | 2110 max:
► SD-kort med maximalt 2 GB
► SDHC-minneskort

Kan man använda SDHC-minneskort som är större än 2 gig? 350 meg ledigt ger inget större utrymme för att kunna lägga in bilder osv :P

Redigerat av King Cobra, 07 August 2008 - 01:11.

Postad 07 August 2008 - 01:15

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

OH...testar!

EDIT:
Du kan använda följande minnesenheter i NAVIGON 2100 | 2110 max:
► SD-kort med maximalt 2 GB
► SDHC-minneskort

Kan man använda SDHC-minneskort som är större än 2 gig? 350 meg ledigt ger inget större utrymme för att kunna lägga in bilder osv :P

Jag vet att sdhc-4GB iallafall fungerar. Men jag vet inte om det är maxgränsen för 2110 Max, eller om det finns en högre maxgräns.

Postad 07 August 2008 - 01:16

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
4 gig räcker fint för mig. Tack för hjälpen Shapic :P

Postad 07 August 2008 - 10:52

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej,
ett känt fel som många har klagat på.
Jag har redan tidigare påpekat att man inte behöver använda USB-kopplingen.
Om man har flera USB-portar i datorn, kan det också hända att någon USB-port inte arbetar korrekt.
Navigon Fresh behandlar sd-kortet som om det vore själva navigatorn, alltså använd helst en kortläsare.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 07 August 2008 - 16:00.

Postad 07 August 2008 - 11:17

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Varfør skulle det inte gå att uppdatera från ex.vis från 7.0.5 eller 7.0.8 før att få Q3 kartuppdateringar låter lite mærkværdigt, då uppdateringarna før Q3 ænnu inte ær slæppta!!! Franz har sækert en løsning på detta avvaktar och ser hur det går før honom!!

Ursækta stavningen sitter f.n i Norge med en norsk laptop!?!

Hej,

just hemkommen från en 2-veckors resa genom Tyskland och Österrike.
Maxen gjorde ett utomordentligt jobb under resan.
Även jag hade 7.0.7 fram tills igår eftersom den versionen var OK för mig. Nu hämtade jag 7.0.9.
och Q3. Allt gick perfekt.

Jag hoppas du har blivit av med 7.0.9 - uppdateringsproblemet.
Jag vet inte om du använder originalkortet eller en kopia (nästan ett måste) i navigatorn och
om du kör med en kortläsare (bästa alternativet) vid uppdateringen.
Om det är originalkortet du kör med och du får alltid ett felmeddelande skulle jag rekommendera
att du kontakta Navigon.
Som jag tidigare skrev, så kräver vissa kartuppdateringar - som nu Q3 - att man har den senaste
programversionen (7.0.9)

/Franz

Postad 07 August 2008 - 14:45

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Har problem med att min 2110 max ändrar från nattdisplay till dagdisplay en timme för tidigt, dvs kl 04.15 istället för 05.15. Kan man ändra detta på något sätt i inställningarna eller är det mjukvaran som är undermålig?

Postad 07 August 2008 - 15:47

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Har problem med att min 2110 max ändrar från nattdisplay till dagdisplay en timme för tidigt, dvs kl 04.15 istället för 05.15. Kan man ändra detta på något sätt i inställningarna eller är det mjukvaran som är undermålig?

Hej,

kan inte på direkten säga var felet ligger.
Jag antar navigatorn visar rätt GPS-tid (lokaltid minus 2 timmar).
Jag själv har också automatiken på, men skulle inte se det som ett större problem om det varierar med
någon timme, eftersom du behöver bara klicka på skärmen och därefter på "dag/natt"
så har du nattdisplayen.

/Franz

Postad 07 August 2008 - 15:56

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Hej,

kan inte på direkten säga var felet ligger.
Jag antar navigatorn visar rätt GPS-tid (lokaltid minus 2 timmar).
Jag själv har också automatiken på, men skulle inte se det som ett större problem om det varierar med
någon timme, eftersom du behöver bara klicka på skärmen och därefter på "dag/natt"
så har du nattdisplayen.

/Franz

Om automatiken inte fungerar eller är tillförlitlig så borde de göra någonting åt det. Visst kan jag klicka på skärmen och ändra det manuellt (vilket jag får göra det automatiken inte fungerar som den ska), men då mister "auto"-funktionen sin funktion.

/Peter

Postad 07 August 2008 - 16:03

Kvarting
  • Kvarting
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Den nyaste uppdateringen som går att ladda ner under Fresh maps är q3 2008, men den kostar 99 euro ;) jag har aktiverat och betalt min Voutcher, fast kartuppdateringen skall kosta 99 euro ändå :D Det står så ovanför download knappen.

EDIT:

Jag har varit i kontakt med supporten angående uppdatering av kartan. Trodde att Latest Map Guarantee skulle gälla alla kartuppdateringar men fick följande svar.

"Latest map kartan är just nu Q2 och den funktionen (latest map) uppdateras endast var 6'e månad (i.e. Q2 och Q4)."

Nu använde jag rabatten för att få kartuppdateringar under 2 år så det spelade ingen roll men lite snålt ändå tycker jag.

Postad 07 August 2008 - 16:08

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Om automatiken inte fungerar eller är tillförlitlig så borde de göra någonting åt det. Visst kan jag klicka på skärmen och ändra det manuellt (vilket jag får göra det automatiken inte fungerar som den ska), men då mister "auto"-funktionen sin funktion.

/Peter

Du har alldeles rätt att en funktion som ska göra något automatiskt ska göra jobbet.
Och jag tror också att Navigon skulle göra något åt problemet om många besväras av felet.
Så tycks inte vara fallet.

/Franz

Postad 07 August 2008 - 16:12

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Jag har varit i kontakt med supporten angående uppdatering av kartan. Trodde att Latest Map Guarantee skulle gälla alla kartuppdateringar men fick följande svar.

"Latest map kartan är just nu Q2 och den funktionen (latest map) uppdateras endast var 6'e månad (i.e. Q2 och Q4)."

Nu använde jag rabatten för att få kartuppdateringar under 2 år så det spelade ingen roll men lite snålt ändå tycker jag.

Om det stämmer det du skriver (vilket jag inte betvivlar det minsta), så är det på snudd till bedrägeri att kalla det för Latest Map Guarantee om det förhåller sig som du beskrivit ovan. Kanske dags att koppla in Konsumentverket eller någon annan tungviktare som kan visa Navigon var skåpet ska stå när det gäller sådana här utfästelser och löften?

Postad 07 August 2008 - 16:20

Kvarting
  • Kvarting
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Om det stämmer det du skriver (vilket jag inte betvivlar det minsta), så är det på snudd till bedrägeri att kalla det för Latest Map Guarantee om det förhåller sig som du beskrivit ovan. Kanske dags att koppla in Konsumentverket eller någon annan tungviktare som kan visa Navigon var skåpet ska stå när det gäller sådana här utfästelser och löften?

Lät på supporten som att det diskuterades om att Latest map skulle gälla 4 ggr/år också. Borde självklart vara så redan nu kan man tycka.

Postad 07 August 2008 - 16:26

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Latest Map Guarantee innebär att du har rätt till nedladdning av nya kartor utan kostnad om dessa publiceras
inom 30 dagar från första användning (Sat-fix) av navigatorn. Ordet "publiceras" är ett "?"
Att Navigon nu plötsligt inte tillhandahåller Q3 för just detta ändamål - fastän kartorna finns - kan anses vara nära på lurendrejeri.
Det är säkert rätt många användare som räknade med en gratis uppdatering.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 07 August 2008 - 16:42.

Postad 07 August 2008 - 20:13

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Verkar som fartkamerorna blir extratjänst, 299 Skr.

Fartkameror

Ett abonnemang för fartkameror till Maxen och 8110 ska man kunna köpa i augusti/september.
Uppdateringar sker en gång/månad. Priset kommer att ligga på samma nivå som för MN6,
alltså under SEK 300 - som Izze skriver.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 07 August 2008 - 20:18.

Postad 08 August 2008 - 08:09

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Har nu varit i Spanien med min Navigon. Lite blandade intryck. Ibland överraskade den mig genom att hitta en väldigt smart väg och ibland så fanns inte rondellen/vägen/avfarten med på kartan. Men antar att det är mer Naviteqs fel än Navigon. Det som jag trodde att jag minst skulle ha användning för, POI, är det som faktist irriterat mest. Tex så fanns Carrefour med i Alicante 4 mil bort, men Carrefour i Benidorm 9 km bort fanns inte med. Lite surt att upptäcka det när man åkt fram och tlllbaka... Man litar lite för mycket på denna lilla enhet. Glömmer bort att man kan själv kolla upp saker o ting :P

:) Hoppas att Navigon/Navteq uppdaterar POI snarast.

Postad 08 August 2008 - 08:59

skräppa
  • skräppa
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Ett abonnemang för fartkameror till Maxen och 8110 ska man kunna köpa i augusti/september.
Uppdateringar sker en gång/månad. Priset kommer att ligga på samma nivå som för MN6,
alltså under SEK 300 - som Izze skriver.

/Franz

Hej det här svaret fick jag

Tack för ditt e-mail.

Fartkamerorna uppdateras givetvis samtidigt som nedladdandet av den nya kartan (fartkamerorna ligger inladga som POI's i kartmatrialet).

Med vänliga hälsningar,

Thomas

Postad 08 August 2008 - 09:44

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Tack för ditt e-mail.

Fartkamerorna uppdateras givetvis samtidigt som nedladdandet av den nya kartan (fartkamerorna ligger inladga som POI's i kartmatrialet).

Med vänliga hälsningar,

Thomas

Låter bra. Fick nästan en liten smärre chock när jag läste tidigare inlägg om att det skulle kosta 300:- extra per år att få fartkamerorna uppdaterade. Funderade då starkt på att plocka ner apparaten i lådan och skriva en annons på Blocket, men om det nu ingår i kartuppdateringen och om de får tummen ur och förhoppningsvis kan implementera manuell koordinat- och POIhantering direkt i navigatorn, så blir jag nöjd (men det återstår ju att se om de kan implementera detta eller inte). :P

Postad 08 August 2008 - 09:59

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Tack för ditt e-mail.

Med vänliga hälsningar,

Thomas

Jag har kanske fel, men...
när man tittar i mappen "poi" ser man att filen "all_poiwarner.pom" har samma datum i Q3 som i Q2, och därför skulle jag inte lita för mycket på den gratis uppdatering som skulle vara med i nya kartor. Är den detaljen viktig för dig, så köp ett abonnemang som ger dig varje månad en uppdatering.
Kan inte tänka mig att Navigon skänker bort något som tycks vara så attraktivt.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 08 August 2008 - 10:00.

Postad 08 August 2008 - 12:45

skräppa
  • skräppa
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Jag har kanske fel, men...
när man tittar i mappen "poi" ser man att filen "all_poiwarner.pom" har samma datum i Q3 som i Q2, och därför skulle jag inte lita för mycket på den gratis uppdatering som skulle vara med i nya kartor. Är den detaljen viktig för dig, så köp ett abonnemang som ger dig varje månad en uppdatering.
Kan inte tänka mig att Navigon skänker bort något som tycks vara så attraktivt.

/Franz

Hej viktigt eller ej,om det bara var för fartvarning skulle jag inte behöva en gps.Men säger dom att så är fallet att kamerafilerna ska uppdateras får man väl tro på det tills man har sett något annat.

Postad 08 August 2008 - 14:24

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Någon som frågat om det kommer bli möjligt att lägga in egna POIs snart?

Sen en sak som jag funderat över, om jag vill hitta en Norsk Hydro tapp, hur gör jag för att hitta den närmaste? I Trollhättan får jag upp 3 alternativ (varför ligger inte Norsk Hydro bland ordinarie bensinstationer, utan under övriga?) Men jag har ju ingen aning om vilken som är närmast.
Jag valde den högst upp på listan, vilket visade sig vara den längst bort :P
Finns det någon funktion för att hitta närmaste Norsk Hydrostation, eller kan man välja endast närmaste bensinstation?

Detta är min första GPS, och jag är väldigt imponerad än så länge. Bara lite småsaker jag stör mig på som jag tycker borde vara logiskt. Tex att lägga in egna POIs, sök närmaste Resturang/bensinstation osv, helst efter märke/namn och efter resvägen.

Postad 08 August 2008 - 14:39

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Någon som frågat om det kommer bli möjligt att lägga in egna POIs snart?

Sen en sak som jag funderat över, om jag vill hitta en Norsk Hydro tapp, hur gör jag för att hitta den närmaste? I Trollhättan får jag upp 3 alternativ (varför ligger inte Norsk Hydro bland ordinarie bensinstationer, utan under övriga?) Men jag har ju ingen aning om vilken som är närmast.
Jag valde den högst upp på listan, vilket visade sig vara den längst bort :P
Finns det någon funktion för att hitta närmaste Norsk Hydrostation, eller kan man välja endast närmaste bensinstation?

Detta är min första GPS, och jag är väldigt imponerad än så länge. Bara lite småsaker jag stör mig på som jag tycker borde vara logiskt. Tex att lägga in egna POIs, sök närmaste Resturang/bensinstation osv, helst efter märke/namn och efter resvägen.

Hej,

jag antar att du bor i Trollhättan. Sätt på navigatorn, klicka på "navigation" och vänta sedan på
att du har GPS-kontakt (ikonen lyser vitt)
Klicka på "nytt resmål" och därefter på högra sidan under Snabbläge på ikonen för bensinmack.
Nu ser du de närmaste stationerna. Välj den som passar dig och klicka på pilen till höger. Därefter
startar navigeringen dit.

Att lägga in egna pois går för närvarande bara genom att spara något som favorit. I och med nya 7210
- som kommer under hösten - finns möjlighet att placera egna Poi's på kartan.
Däremot kan jag inte svara på om 2110 max också får denna möjlighet genom en uppdatering.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 08 August 2008 - 16:39.

Postad 08 August 2008 - 20:41

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Hej Franz!!

Läste om ditt inlägg om att för oss användare som betalat uppdateringstjänsten på kartor så kan vi glömma Q3 och hoppas på att Q4 ingår i den uppdatringstjänst vi betalat för (skulle inte förvåna mig om de blåser oss även på denna uppdatering).

Ser dock nu att Q3 går att ta hem om man betalat för kartuppdateringen!!!

Redigerat av RedMarathon, 08 August 2008 - 21:05.

Postad 08 August 2008 - 21:16

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Hej Franz!!

Läste om ditt inlägg om att för oss användare som betalat uppdateringstjänsten på kartor så kan vi glömma Q3 och hoppas på att Q4 ingår i den uppdatringstjänst vi betalat för (skulle inte förvåna mig om de blåser oss även på denna uppdatering).

Ser dock nu att Q3 går att ta hem om man betalat för kartuppdateringen!!!

Jag tror att det Franz menade (han får rätta mig om jag har fel) var att de som enbart vill/kan använda sig av Latest Map-Garantin får del av kartor från Q2 och inte Q3. Vi som betalar för 24 månader får dock del av varje uppdatering av kartmaterialet i åtta kvartal (24 månader/2 år).

Postad 08 August 2008 - 23:49

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Jag tror att det Franz menade (han får rätta mig om jag har fel) var att de som enbart vill/kan använda sig av Latest Map-Garantin får del av kartor från Q2 och inte Q3. Vi som betalar för 24 månader får dock del av varje uppdatering av kartmaterialet i åtta kvartal (24 månader/2 år).

Hej,

jag tolkar det hela så, att kunder som har köpt en ny 2110 max - utan ett 2-års abonnemang - som innehåller
Q2-kartor vid leveransen och det publiceras Q3-kartor inom 30 dagar från första Sat-fix, så borde dessa
kunna få Q3-kartor gratis.
Antingen har jag och många andra missförstått Navigon eller så har man plötsligt ändrat policyn på den punkten.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 08 August 2008 - 23:50.

Postad 09 August 2008 - 00:25

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Hej!

Jag var i butiken för någon dag sen och tittade på 2110 MAX(svart) och vanliga 2110 (vit), jag valde 2110 av följande anledning.

1. Formatet är litet och smidigt vilket gör att den går ner i bakfickan utan problem.
2. Trotts mindre storlek så är det egentligen samma maskin som 2110MAX, stämmer detta?

Efter att ha provat 2110 så har jag följande åsikter :

1. Den är mycket snabb i meyer, det är en stor skildnad jämfört med förra årets Navigon
2. Den kalkulerar om relativt snabbt
3. Den hittar rätt
4. Den verkar ha hyfsat updaterade hanstighets skyltar
5. Placering av GPS i bilen(s70) är mindre bra, inte nog med sladden utan den känns som att enheten kommer för långt ifrån. Det bästa hade varit om man kunde montera den på instrumentpanelen utan att göra åvärkan, kanske i luft intagen?
6. Storleken kan man så klart fundera på. Vill man gärna kunna ta med den lätt i fikan så tror jag att den vanliga 2110 är det bästa valet. Spenderar man dock all tid i bilen(ex Taxi folk) så ska man absolut köra med den större.
7. Enheten har hängt sig 1 gång vilket så klart är ingen gång änsålänge :rolleyes:

Frågor:
1. Finns 2110 Europa bara i vit, om inte, var kan man hitta den i svart?
2. Är 2110 samma enhet som 2110 MAX? om inte, vad skiljer?
3. Hur kontrollerar jag kart versionen?

Postad 09 August 2008 - 00:57

nikbr998
  • nikbr998
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
2110 är "förra årets Navigon" :rolleyes:

Postad 09 August 2008 - 09:30

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Aha! Det visste jag inte, De i butiken sa att Navigon 2110 var en ny produkt för år? Däremot fanns det en annan Navigon som också hette 2110 men som var svart och ingen TMC, denna var en äldre produkt?

Någon som vill reda ut detta?

Postad 09 August 2008 - 10:02

Kvarting
  • Kvarting
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hej,

jag tolkar det hela så, att kunder som har köpt en ny 2110 max - utan ett 2-års abonnemang - som innehåller
Q2-kartor vid leveransen och det publiceras Q3-kartor inom 30 dagar från första Sat-fix, så borde dessa
kunna få Q3-kartor gratis.
Antingen har jag och många andra missförstått Navigon eller så har man plötsligt ändrat policyn på den punkten.

/Franz

Jag försökte uppdatera till Q3-kartan genom Latest Map Guarantee men då det inte gick kontaktade jag supporten. De sa då att Latest map endast uppdaterades var 6:e månad vilket innebar att den endast gällde Q2 och senare kommer gälla Q4.

Lite onödigt att vänta med köpet som jag gjorde för att få med Q3-kartorna mao. Nu tog jag 2-års abonnemanget ändå för det var ju ok pris med kampanjpriset, så då kunde jag ladda ner Q3.

Postad 09 August 2008 - 13:51

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Aha! Det visste jag inte, De i butiken sa att Navigon 2110 var en ny produkt för år? Däremot fanns det en annan Navigon som också hette 2110 men som var svart och ingen TMC, denna var en äldre produkt?

Någon som vill reda ut detta?

Hej,

en snabb jämförelse:

2110 - finns i svart och vitt
3:4 Touchscreen, 3,5''
software MN 6.5
TMC
varning för hastighetskameror
körfältsassistent (EJ Pro)
karta 21 västeuropeiska länder

"Reality View" (EJ Pro) kan köpas till

2110 Max - endast svart
16:9 Touchscreen, 4,3'
software MN 7 (ny software)
TMC
varning för hastighetskameror
Reality View Pro
körfältsassistent Pro
Picture Viewer
karta med 39 europeiska länder

/Franz

Redigerat av Kuenring, 09 August 2008 - 18:34.

Postad 09 August 2008 - 16:50

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Hej Franz!!!

Franz du borde börja kränga Navigatorer, med din kunskaper så kommer du långt!!! :)

Tog hem Q3 vilket tog en himla massa tid innan man tankat hem dessa och dom var inlagda på Navigatorn, tror att dom måste ha sirap i den server som Navigon använder sig av!!.

Var tvungen att att hem den senaste uppdateringen 7.0.9. Men jag har backup på 7.0.5 om saker ting skulle börja klånga.

Hypotetisk fråga FranZ. Nu när Q3 finnns i Navigatorn skulle man kunna ändra om den till 7.0.5 utan att tappa kartuppdateringen? Inte för att det är aktuellt just nu men man vet aldrig. (Problemet blir sedan när Q4 skall hämtas hem då kommer dom attt kräva senaste uppdateringen förmodar jag!)

Kommer att testa Navigatorn i Toscana nästa vecka!!

Redigerat av RedMarathon, 09 August 2008 - 16:51.

Postad 09 August 2008 - 18:36

järker
  • järker
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

Hej Franz!!!

Franz du borde börja kränga Navigatorer, med din kunskaper så kommer du långt!!! :)

Tog hem Q3 vilket tog en himla massa tid innan man tankat hem dessa och dom var inlagda på Navigatorn, tror att dom måste ha sirap i den server som Navigon använder sig av!!.

Var tvungen att att hem den senaste uppdateringen 7.0.9. Men jag har backup på 7.0.5 om saker ting skulle börja klånga.

Hypotetisk fråga FranZ. Nu när Q3 finnns i Navigatorn skulle man kunna ändra om den till 7.0.5 utan att tappa kartuppdateringen? Inte för att det är aktuellt just nu men man vet aldrig. (Problemet blir sedan när Q4 skall hämtas hem då kommer dom attt kräva senaste uppdateringen förmodar jag!)

Sirapen heter USB 1.1

Man kan ju undra varför man inte kör med 2.0, jag trodde 1.1 var utrotad.

/ J

Postad 09 August 2008 - 18:57

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej Franz!!!

Hej,
en resa till Toscana sitter alltid fint. Du kommer att trivas så bra där att du glömmer
försöket med kombinationen Q3/7.0.5.
Jag har själv uppdaterat till 7.0.9 i samband med Q3 och köpte också TTS i samma veva.
Servern klarade inte av att mata mitt stadsnät på 100 Mb. Det hela tog exakt 1 timme.
Körde sedan en testrutt på 200 km och allt fungerar perfekt.

Kör försiktigt!

/Franz

Redigerat av Kuenring, 09 August 2008 - 19:06.

Postad 09 August 2008 - 19:09

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Sirapen heter USB 1.1

Man kan ju undra varför man inte kör med 2.0, jag trodde 1.1 var utrotad.

/ J

Hej,

Göm USB-sladden och ta en kortläsare, så slipper du även andra bekymmer.

/Franz

Postad 09 August 2008 - 19:30

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Kuenring : Tack för svaret!

Det skiljer alltså en del ser jag men egentligen inget större. Söker man efter en billig och liten enhet så verkder det inte finnas något fel på Navigon 2110. I dagsläget kostar den 1300 kr vilket helt klart är överkomligt, 2110 MAX verkar ha ett pris på ca 2200 och de funktioner den erbjuder extra tror jag inte jag har något behov av.

Postad 10 August 2008 - 18:20

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Sirapen för mig var kortläsaren då jag inte använder mig av UBS-kabeln.

1 Timme för att ladda ner endast kartorna det kan inte vara annat än klen server som Navigon anlitat,
har 8 mb uppkoppling brukar inte ha problem med så långa nedladdningstider.

Postad 10 August 2008 - 18:25

järker
  • järker
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

Sirapen för mig var kortläsaren då jag inte använder mig av UBS-kabeln.

1 Timme för att ladda ner endast kartorna det kan inte vara annat än klen server som Navigon anlitat,
har 8 mb uppkoppling brukar inte ha problem med så långa nedladdningstider.

Jag har bara testat med USB-kabel och 100MB lina och det tog samma långa tid för mig, så du kan mycket väl ha rätt i att det är servern som är sirapen.

/ J

Postad 11 August 2008 - 19:03

flipbop
  • flipbop
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Hej!

Jag var i butiken för någon dag sen och tittade på 2110 MAX(svart) och vanliga 2110 (vit), jag valde 2110 av följande anledning.

1. Formatet är litet och smidigt vilket gör att den går ner i bakfickan utan problem.
2. Trotts mindre storlek så är det egentligen samma maskin som 2110MAX, stämmer detta?

Efter att ha provat 2110 så har jag följande åsikter :

1. Den är mycket snabb i meyer, det är en stor skildnad jämfört med förra årets Navigon
2. Den kalkulerar om relativt snabbt
3. Den hittar rätt
4. Den verkar ha hyfsat updaterade hanstighets skyltar
5. Placering av GPS i bilen(s70) är mindre bra, inte nog med sladden utan den känns som att enheten kommer för långt ifrån. Det bästa hade varit om man kunde montera den på instrumentpanelen utan att göra åvärkan, kanske i luft intagen?
6. Storleken kan man så klart fundera på. Vill man gärna kunna ta med den lätt i fikan så tror jag att den vanliga 2110 är det bästa valet. Spenderar man dock all tid i bilen(ex Taxi folk) så ska man absolut köra med den större.
7. Enheten har hängt sig 1 gång vilket så klart är ingen gång änsålänge ;)

Frågor:
1. Finns 2110 Europa bara i vit, om inte, var kan man hitta den i svart?
2. Är 2110 samma enhet som 2110 MAX? om inte, vad skiljer?
3. Hur kontrollerar jag kart versionen?

Hej!

När det gäller frågan om att montera gps:en på instrumentpanelen (5) finns det hållare på www.brodit.se. Det finns tydligen till de flesta bilmodellerna.

Mvh,
flipbop

Redigerat av flipbop, 11 August 2008 - 19:06.

Postad 12 August 2008 - 04:42

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Köp 2110 max, du vet aldrig av när du väl bestämmer dig för en utlandresa med ev din bil eller att du hyr bil på plats som jag brukar göra.

Det är inte så stora pengar igentligen med tanke på vad du får (var inte dumsnål, det brukar bli dyrt i slutändan).

Lycka till med ditt val!!!

Postad 14 August 2008 - 20:43

hottuna
  • hottuna
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Jag köpte en 2110 max idag, men jag lyckas inte registrera produkten. Koden som finns i häftet godtas inte. Är det fler som har haft problem med detta? Eller tar det ett tag efter köpet innan man kan registrera?

Postad 14 August 2008 - 22:21

Ola 88
  • Ola 88
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej! Har ett problem med Navigon fresh. När jag försöker göra något i programmet (spelar ingen roll om navigatorn är ansluten eller inte så får jag upp följande felmedelande, se bifogad fil) Har skickat frågan till navigon men inte fått något svar så tänkte att nån här kanske har någon lösning. Har ominstallerat programet och det har inte hjälpt.

Mycket tacksam för snabb hjälp!

Bifogad fil(er)

Postad 14 August 2008 - 23:26

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
kört runt en vecka nu i UK. (Q3 kartor o TTS)

skönt med gps när man har fullt upp med att hålla sig på rätt sida av vägen.

några reflektioner:

- man måste ställa om den på milles annars blir man knäpp
- hastighetsbegränsningarna var skönt att dom visades, men ofta visade den 30 på 40 vägar.
- det vanliga GPS syndromet hade den då den gärna vill "gena" genom stadskärnor istf att ta ringvägar
- något som jag inte sett tidigare var att den åxå varnade för Rödljuskameror.
- TTS hade ett utmärkt uttal.
- hade gärna sett tydligare POI när det kommer till shopping, går inte att se skillnad på en jätte mall och en kvartersbutik.

Testade även att ha den som "gå GPS" men den var väldigt kass på detta.

Postad 15 August 2008 - 00:48

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Jag köpte en 2110 max idag, men jag lyckas inte registrera produkten. Koden som finns i häftet godtas inte. Är det fler som har haft problem med detta? Eller tar det ett tag efter köpet innan man kan registrera?

Testa sök i denna tråd så hittar du svaret på ditt problem.. Ett tips är att gå in på den länk som står i lilla voucher-broschyren.

Postad 15 August 2008 - 13:04

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

kört runt en vecka nu i UK. (Q3 kartor o TTS)

skönt med gps när man har fullt upp med att hålla sig på rätt sida av vägen.

några reflektioner:

....
- det vanliga GPS syndromet hade den då den gärna vill "gena" genom stadskärnor istf att ta ringvägar

- Testade även att ha den som "gå GPS" men den var väldigt kass på detta.

Hej,

om man gör en längre rutt som går förbi städer, så måste man lägga in extra resvägspunkter på
t ex motorvägskorsningar, annars hamnar man för det mesta inne i städerna...

Om man vill använda 2110 max som "gå GPS", måste man promenera med en hastighet av minst 5 km/t.
Men det är samma problem med flera andra fabrikat som vänder sig till bilister/motorcyklister.

/Franz

Postad 15 August 2008 - 16:37

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Hej,

om man gör en längre rutt som går förbi städer, så måste man lägga in extra resvägspunkter på
t ex motorvägskorsningar, annars hamnar man för det mesta inne i städerna...

/Franz

Märkligt. Borde inte man kunna få navigatorn att välja ringvägarna genom att välja motorvägar, snabbast vägen/bästa vägen eller något liknande i inställningarna?

/Peter

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.