* Officiell Tråd - Nokia 6220 *
408 svar till detta ämne
Postad 13 November 2008 - 18:20
Unregisteredf973b66e
-
Unregisteredf973b66e
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag har nu blivit av med den gratis Nokia Map som medföljde vid köpet. Då jag använder GPS mycket sporadiskt, när jag inte är på semesterresa, har jag istället laddat ner Nav4All: http://www.nav4all.com/Jag har använt Nav4All i flera år med extern GPS, och trivs med det programmet. Nav4All laddar inte ner kompletta kartor på mobilen, utan laddar de delar som behövs för en viss sträcka. Nu är många rädda för att kostnaden för denna nedladdning skulle var hög, men det vill jag dementera. Om man använder kartan inom Sverige är kostnaderna några kronor för en dagsetapp. Alltså för mig bra mycket billigare än att använda Nokia Map Efter nedladdning av Nav4All måste man under Inställningar, Ställa in GPS markera ringen LAPI advanced. Detta för att Nav4All skall använda den inbyggda GPS-mottagaren. Om A-GPS även i detta läget används för att kalkylera positionen, vet jag inte. Kanske någon på detta utmärkta forum kan informera oss!
Postad 20 November 2008 - 07:32
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
I samband med att det kom in två SMS samtidigt så ställde sig telefonen i låst läge, skärmen lyste halvsvagt utan någon möjlighet att låsa upp telefonen, inte ens möjligheten att kunna stänga av den (utan att ta ut batteriet).
Någon som haft något liknade?
Den har också haft några andra konstigheter, att den stängs av etc (men det är kanske inte så ofta), i stort så funger den dock bra.
Funderade på en uppdatering då jag har en av de första telefonerna, SW version 03.06 (man ser detta med att skriva in *#0000#). Dock blev jag rädd när jag läste på Nokia hemsida att man i princip får börja om från början, uppdateringen rensar allt. Frågan är då om det är värt det, någon som har provat en uppdatering (dock har jag inte än kollat om det finns några tillgängliga till min telefon).
Någon som provat en uppdatering och om något fungerade bättre?
Postad 20 November 2008 - 09:39
Unregisteredf973b66e
-
Unregisteredf973b66e
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Funderade på en uppdatering då jag har en av de första telefonerna, SW version 03.06 (man ser detta med att skriva in *#0000#). Dock blev jag rädd när jag läste på Nokia hemsida att man i princip får börja om från början, uppdateringen rensar allt. Frågan är då om det är värt det, någon som har provat en uppdatering (dock har jag inte än kollat om det finns några tillgängliga till min telefon).
Någon som provat en uppdatering och om något fungerade bättre?
Jodå, jag har laddat in uppdateringen 03.23. Nokia har emellertid inte lyckats att få uppdateringen att fungera helt enligt teorin. Jag fick dra ut batteriet efter uppdateringen för att få igång telefonen igen. Efter det har det fungerat bra. Du ska inta var rädd för det där med nollställning av alla inställningar. Efter min uppdateringen fanns ALLA data kvar. Men givetvis skall du göra en back-up av inställningarna via Nokia PC Suite innan du gör uppdateringen. F.ö. har jag i en tidigare telefon fått raderat allt i samband med ett servicebesök, men det var bara att återladda allt som jag sparat i Nokia PC Suite, innan jag lämnade in telefonen.
Postad 20 November 2008 - 12:13
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Jodå, jag har laddat in uppdateringen 03.23. ..................................
Tack för detta, någon som vet om man kan få reda på vad uppdateringen ska fixa?
Postad 20 November 2008 - 19:17
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Fick min 6220 classic igår och har ännu inte hunnit bekanta mig så mycket med telefonen. Det finns dock några saker som jag uppfattar som negativa. Den är seg i menyerna. Jag förstår att det tar lite längre tid med fp2 tack vare fading mm, men när man surfar så kan telefonen hänga sig i ca 10 sek för att sedan fungera normalt igen. Knapparna närmast under displayen och navigationsknappens uppläge är tröga och det knäpper till mycket högre när man trycker på dom jämfört med de andra knapparna. Displayens nedre högra hörn känns som det glappar lite. Det går att pressa in ca 0.5 mm med ett lätt tryck samt att det knäpper till lite. Är detta saker som jag får leva med eller är det något fel på telefonen?!
Postad 21 November 2008 - 17:02
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Får svara på mitt eget inlägg...
Åkte till två butiker för att jämföra glappet i displayen och knapparnas hårdhet. I ena butiken testade jag ett demo-ex och ett nytt ex i kartong, den andra butiken hade bara dummys som demo men jag bad att få kolla på en riktig telefon och det fick jag.
Resultatet talade sitt tydliga språk. Både displayen och knapparna kändes precis likadana på alla telefoner. Skumt men man kanske inte ska förvänta sig mer av en så pass billig mobil. (billig med tanke på innehållet)
Ska tillägga att det glappet i displayen jag upptäckte inte är så himla stort som det låter. Det är svårt att uppskatta men absolut max 0,5 mm.
Så jag behåller nog denna telefon för jag gillar funktionerna.
Postad 21 November 2008 - 18:30
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Det har väl sedan släppet av denna telefon klagats på den brist av byggkvalité som telefonen utstrålar, själv har jag limmat den list som går runt telefonen då den både knarrade och glappade. Knapparna däremot känns nog ändå ganska lika i hårdhet på min telefon.
Postad 21 November 2008 - 19:23
frX
-
frX
-
Användare
-
-
185 inlägg
Det har väl sedan släppet av denna telefon klagats på den brist av byggkvalité som telefonen utstrålar, själv har jag limmat den list som går runt telefonen då den både knarrade och glappade. Knapparna däremot känns nog ändå ganska lika i hårdhet på min telefon.
vad säger garantin om lim?
Postad 21 November 2008 - 23:26
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
vad säger garantin om lim?
Det är säkert en risk man får ta, men hellre det än känslan av något ofullbordat och att reta sig på knarr varje gång man håller i telefonen. Vet inte ens om limmet skulle märkas, har använt små droppar av superlim. Det är ju synd att man inte lagt ner lite mer på ett stabilt chassi, men det var väl tanken med telefonen , mycket innehåll i ett billigt fodral.
Postad 21 November 2008 - 23:37
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Hur gjorde du för att få in lim bakom listen? Plockade du isär telefonen?
Postad 22 November 2008 - 09:18
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Hur gjorde du för att få in lim bakom listen? Plockade du isär telefonen?
Nej, det jag gjorde var att plocka bort batterilocket, det var också runt knappsatsen där det var som värst. Med en knappnål så placerade jag en droppe lim på några lämpliga ställen, det finns några punkter där det gick bra att fästa den. Där glappet var som värst i nedkant av telefonen så gick det nog att dra ut listen ung 0,5-1mm och placera någon droppe bakom, men annars så var det mest att med en droppe fästa listen från sidan, så att den inte rörde sig fram och tillbaka. Jag la också några små punkter där den kändes mest sladdrig runt om telefonen, vid knappen som sitter på sidan tex. Man får var försiktig så man inte limmar fast något annat än listen och att man inte kletar lim på display och annat. Kan var lämpligt att veta att limmet har torkat innan man sätter tillbaka batterilocket också  , jag gjorde detta för ung 5 månader sedan och det har fungerat bra.
Postad 22 November 2008 - 14:55
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Nej, det jag gjorde var att plocka bort batterilocket, det var också runt knappsatsen där det var som värst. Med en knappnål så placerade jag en droppe lim på några lämpliga ställen, det finns några punkter där det gick bra att fästa den. Där glappet var som värst i nedkant av telefonen så gick det nog att dra ut listen ung 0,5-1mm och placera någon droppe bakom, men annars så var det mest att med en droppe fästa listen från sidan, så att den inte rörde sig fram och tillbaka. Jag la också några små punkter där den kändes mest sladdrig runt om telefonen, vid knappen som sitter på sidan tex. Man får var försiktig så man inte limmar fast något annat än listen och att man inte kletar lim på display och annat. Kan var lämpligt att veta att limmet har torkat innan man sätter tillbaka batterilocket också , jag gjorde detta för ung 5 månader sedan och det har fungerat bra.
Okej, som tur är så verkar inte min 6220c vara i behov av lim (än så länge). Hoppas det håller sig så också. Nu håller jag mest på och testar olika navigatorer, vad jag nu ska med det till då jag har en tomtom i bilen?!
Postad 22 November 2008 - 19:14
Unregisteredc0be16a0
-
Unregisteredc0be16a0
-
Användare
-
-
120 inlägg
Min 6220 har blivit rackligare och rackligare i skal. Det knirrar och den verkar allmänt ostabil, sen öppnar sig linsskyddet titt som tätt.
Har Nokia åtgärdat något av detta i nyare exemplar? någon som har jämfört en helt ny med en racklig ?
Postad 23 November 2008 - 23:31
Unregistereda84af05a
-
Unregistereda84af05a
-
Användare
-
-
125 inlägg
Jag har nu blivit av med den gratis Nokia Map som medföljde vid köpet.
Då jag använder GPS mycket sporadiskt, när jag inte är på semesterresa, har jag istället laddat ner Nav4All: http://www.nav4all.com/
Jag har använt Nav4All i flera år med extern GPS, och trivs med det programmet. Nav4All laddar inte ner kompletta kartor på mobilen, utan laddar de delar som behövs för en viss sträcka. Nu är många rädda för att kostnaden för denna nedladdning skulle var hög, men det vill jag dementera. Om man använder kartan inom Sverige är kostnaderna några kronor för en dagsetapp. Alltså för mig bra mycket billigare än att använda Nokia Map
Efter nedladdning av Nav4All måste man under Inställningar, Ställa in GPS markera ringen LAPI advanced. Detta för att Nav4All skall använda den inbyggda GPS-mottagaren.
Om A-GPS även i detta läget används för att kalkylera positionen, vet jag inte. Kanske någon på detta utmärkta forum kan informera oss!
Tack för tipset om LAPI ! Verkar funka på samma sätt på 6210 navigatorn... Kalas
Postad 23 November 2008 - 23:47
Unregisteredf973b66e
-
Unregisteredf973b66e
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Tack för tipset om LAPI ! Verkar funka på samma sätt på 6210 navigatorn... Kalas 
OK! Och det verkar som att A-GPS fungerar också med denna applikation. Jag jämförde inomhus med en annan GPS-mobil, och min Nokia lokaliserade min position på kanske 30 sekunder. Den andra mobilen höll fortfarande på att leta satelliter 15 minuter senare.
Postad 29 November 2008 - 21:46
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Nu har jag råkat ut för ett skumt problem med min 6220c. Har lagt in olika kontakter som kortnummer och råkade välja videosamtal till min sambo på knapp 2. Nu är det så att jag ville ha röstsamtal men det är omöjligt att byta just på knapp 2. Alla andra går att ändra men inte den. Hur gör man? Det måste ju vara någon bugg?!
Postad 08 December 2008 - 17:11
Unregisteredb023ca73
-
Unregisteredb023ca73
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Någon som vet nåt bra headset man kan ansluta till denna mobil (vill helst inte använda 2.5 -> 3.5, inte heller bluetooth)? Det medföljande är ju kanske norra europas värsta skräp.
Postad 10 December 2008 - 16:41
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
För alla er som gillar Nokia 6220 Classic, men saknar WLAN samt bättre byggkvalité. Kolla på nya Samsung i7110 som är en uppdaterad version av 6220 Classic med bättre byggkvalité, fler funktioner samt snabbare & effektivare. En smartphone som är tåligare. Kolla denna länk: https://www.minhembi...howtopic=213545 (som går till en tråd i detta forum) Jag har själv en Nokia 6220 Classic & jag funderar på att köpa denna mobil då den kommer ut 1:a kvartalet 2009. Prelimenärt kommer den ligga på runt 3000-4000:-. Jag gör inte reklam, jag bara tipsar för dom som inte är nöjda.
Postad 14 December 2008 - 14:02
Unregisteredc0be16a0
-
Unregisteredc0be16a0
-
Användare
-
-
120 inlägg
Undrar om man kan få skalet utbytt eller fixat på garantin, den knirrar och knarrar värre än en instrumentpanelen i en gammal trabant.
Kvalitetskänslan i skalet är fan värre än den billigaste Nokian för 299:-
Postad 14 December 2008 - 15:11
Unregisteredf973b66e
-
Unregisteredf973b66e
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Undrar om man kan få skalet utbytt eller fixat på garantin, den knirrar och knarrar värre än en instrumentpanelen i en gammal trabant. Kvalitetskänslan i skalet är fan värre än den billigaste Nokian för 299:-
Jag håller med. Hade nu Nokia varit på alerten hade de erbjudit oss ett gratis utbyta av skalet till något mer robust. Det hade varit småpengar i marknadsföringsbudgeten.
Postad 14 December 2008 - 15:18
Unregisteredc0be16a0
-
Unregisteredc0be16a0
-
Användare
-
-
120 inlägg
Jag ska iaf kolla med affären där jag köpt den, nya exemplar borde ju vara bättre.
Eller är dom likadana ? Någon som har köpt en nyligen ?
/edit
Jag lämnade in den på service nyss, så nu får vi se om Anovo fixar detta.
Kände på några andra Nokia telefoner på Mediamarkt och alla jag kände på är ju riktigt stabila.
Nu kör jag med min gamla SE 750i som oxo är stabil.
Redigerat av Unregisteredc0be16a0, 14 December 2008 - 17:44.
Postad 15 December 2008 - 07:59
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Det är nog för många av telefonerna som knarrar för att det ska var någon mening att byta chassi/skal. Skulle man göra det så var det till en ny typ av chassi och då kan Nokia lika gärna uppgradera hela telefonen till en ny typ. Har sett nya telefoner i affärer som knarrade lika mycket som min gjorde i starten, jag köpte min när den kom ut. Jag har limmat min kant, så min är tyst, men ändå så är kvaliteteskänslan i skalet = 0. Jag köpte min så snabbt så jag hade inte känt på någon, nästa mobiltelefon så kommer jag att ägna mer tid åt känslan än tekniska specifikationen (för den är i alla fall på topp när det gäller denna telefon).
Postad 15 December 2008 - 09:23
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1524 inlägg
nån som har fått annan gps mjukvara att fungera? jag skulle vilja skaffa Garmins gps helst eller tomtom, men jag har provat att installera ett par olika versioner av Garmin för att testa, men ingen har fungarat på telefonen, utan programmet fryser.
Vågar inte köpa nån förräns jag är säker på att det fungerar.
Eller ska man satsa på att köpa licens för Nokia maps? den är inte jättebra tycker jag, men kartorna får man väl uppdaterade hela tiden.
de gratis alternativ som finn som jag inte kommer ihåg namnet på har jag inte vågat prova på grund av att det verkar som man måste hätma kartorna medans man kör.
Nån som har provat gratisvarianten och vet vad det har "kostat" denne? eller om de kan använad de nerladdade kartorna som finns i telefonen redan från Nokia?
Tacksam för svar, köpte telen för Gps bland annat, men mina gratis månader har gått ut o jag vet inte vad jag ska köpa för nåt.
tilläggas är att jag kanske enbart ahr behov av GPS nån enstaka gång per månad max.
Postad 15 December 2008 - 12:46
Unregisteredf973b66e
-
Unregisteredf973b66e
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
nån som har fått annan gps mjukvara att fungera? jag skulle vilja skaffa Garmins gps helst eller tomtom, men jag har provat att installera ett par olika versioner av Garmin för att testa, men ingen har fungarat på telefonen, utan programmet fryser. Vågar inte köpa nån förräns jag är säker på att det fungerar. Eller ska man satsa på att köpa licens för Nokia maps? den är inte jättebra tycker jag, men kartorna får man väl uppdaterade hela tiden.
de gratis alternativ som finn som jag inte kommer ihåg namnet på har jag inte vågat prova på grund av att det verkar som man måste hätma kartorna medans man kör. Nån som har provat gratisvarianten och vet vad det har "kostat" denne? eller om de kan använad de nerladdade kartorna som finns i telefonen redan från Nokia?
Tacksam för svar, köpte telen för Gps bland annat, men mina gratis månader har gått ut o jag vet inte vad jag ska köpa för nåt. tilläggas är att jag kanske enbart ahr behov av GPS nån enstaka gång per månad max.
Jag tror du får svar på dina frågor i mitt inlägg ovan från 13 nov. F ö använder jag inte kartor när jag kör, utan lyssnar på körinstruktionerna. På skärmen visas ingen karta, endast en pil och avstånd till nästa avfart och tidpunkt när man beräknas nå målet. Prova du Nav4All, vi är många som är nöjda med det. Det har varit gratis i flera år. Dess vägdirigering år bra mycket bättre än Nokia Maps. Jag tror Nokia har fel i sitt program, helt absurda vägval ibland.
Postad 23 December 2008 - 18:37
Unregisteredc0be16a0
-
Unregisteredc0be16a0
-
Användare
-
-
120 inlägg
Fick tillbaks telefonen från service idag.
Jag hade dessutom klagat på linskyddet som åker upp utan att man vill det.
Dom hade inte gjort något åt "knirrandet" i skalet, däremot hade dom bytt bakre övre skalet med linslock, så nu är linskyddet fixat. Linskyddet går betydligt trögare nu, mer motstånd.
Däremot så knarrandet får man nog leva med eller byta telefon.
Dom hade dessutom uppgraderat telefonen.
Postad 25 December 2008 - 15:19
metalmaster
-
metalmaster
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag har fått problem med MMS-meddelanden.
Det har funkat klockrent innan.
När jag skickar till någon så får de bara ett meddelande om att de har fått ett innehåll som mobilen inte klarar att visa.
Och det är helt vanliga bilder.
Inställningarna i MMS-läget är på liten bild och "med anvisning".
Laddat nya MMS-inställningar via telenor.
När jag skickar bilden så står det att meddelandet är ca 90 kb stort.
Det borde de flesta mobiler klara av?! De har gjort de innan iallafall.
Jag kan ta emot bilder från vissa mobiler, men inte från morsan som har en 6220 också.
Hmmm....konstigt detta....
Ingen som känner igen detta problem?
Känns som att telefonen inte "krymper" bilden så den blir för stor för mottagaren att ta emot.
Postad 25 December 2008 - 19:17
Danne_
-
Danne_
-
Rookie
-
6 inlägg
Metalmaster, vilken SW version har du? Slå *#0000# på mobilen och kolla. Om det är lägre än 03.23 så bör du uppdatera. Du kan ladda ner ny mjukvara från Nokias hemsida.
Tänk bara på att allt du har sparat på telefonminnet försvinner. Bästa är att flytta kontakter till SIM och bilder, sms, mm till minneskortet. Gör därefter en backup som sparas på minneskortet och efter det kan du lägga i mjukvaran.
Postad 25 December 2008 - 19:46
metalmaster
-
metalmaster
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag har SW 03.23.
Har forskat lite mer bland gamla meddelanden.
De jag får från kompisar ligger runt 10-20 kb stora.
De jag skickar blir runt 70-90 kb.
Om jag väljer 0,3MMS-läge på kameran när jag tar bilder och skickar så funkar det!
Men det har inte behövt göra innan. Den gör inte bilden tillräckligt liten för att skickas med MMS?!
Det verkar som nokian har nån begränsning på bildstorleken.
Och det funkar inte även om jag väljer "fritt" under MMS-inställningar.
Jag får väl tänka på att ändra kamerastorleken när jag skall skicka bilden som MMS.
Eller ändra den till mindre innan jag skickar den.
Postad 27 December 2008 - 10:48
Unregisterede1e2aa85
-
Unregisterede1e2aa85
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej, har några frågor:
Är det någon som lyckats få bort ljudet när man tar bilder?
Kan man ställa in så att knappen till vänster på mobilen som sätter på GPS:en avaktiveras? Jag slår på den i fickan hela tiden.
Har problem med fokus på nära avstånd (15cm eller närmare) när jag tar bilder. Kameran fokuserar rätt men sen "släpper" den fokus och tar en bild som blir suddig. Fel i min telefon eller upplever ni samma sak?
Postad 27 December 2008 - 10:58
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Är det någon som lyckats få bort ljudet när man tar bilder?
Nej Kan man ställa in så att knappen till vänster på mobilen som sätter på GPS:en avaktiveras? Jag slår på den i fickan hela tiden.
Jag har bytt till att byta profil med vänsterknappen, så du kan ändra funktion på denna i alla fall. Om man helt kan avaktivera vet jag inte, ta en titt i manualen Har problem med fokus på nära avstånd (15cm eller närmare) när jag tar bilder. Kameran fokuserar rätt men sen "släpper" den fokus och tar en bild som blir suddig. Fel i min telefon eller upplever ni samma sak?
Ja, om man inte väljer närbildsläge då behålls skärpan
Postad 28 December 2008 - 22:53
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
För att svara på dina frågor (om du vill ha en till åsikt) så: 1. Nej, man kan tyvärr inte stänga av kameraljudet. Kanske kommer det i framtiden i nån uppdatering. 2. Man kan nog inte avaktivera den, men den går att ställa om. Dock så funkar den inte om man har på knapplås. Så min fråga till dej är: Hur lyckas du? Har du knapplås på? Testa sätta på knapplås när du har den i fickan så ska det lösa ditt problem. 3. Nej, jag har inte haft det problemet. Kan dock bero på om man är skakig i händerna när man tar bilden, blir då problem med fokus.
Redigerat av Yobo1987, 28 December 2008 - 22:57.
Postad 30 December 2008 - 23:08
Unregistereda34444a5
-
Unregistereda34444a5
-
Amatör
-
-
70 inlägg
för er som inte vet så finns det en firmwareupdatetill 3.46 på Svensk, att ladda ner via nokia update.
Är det någon som vet om jag på något sätt kan stänga av all gprs/3g access så absolut inte kommer åt det utan att ta bort alla inställningar, Ska dra utom lans och vill inte att telefonen ligger i ficka och råkar dra igång nokia maps(internet läsaren eller likande?
Redigerat av Unregistereda34444a5, 30 December 2008 - 23:09.
Postad 30 December 2008 - 23:31
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
för er som inte vet så finns det en firmwareupdatetill 3.46 på Svensk, att ladda ner via nokia update.
Är det någon som vet om jag på något sätt kan stänga av all gprs/3g access så absolut inte kommer åt det utan att ta bort alla inställningar, Ska dra utom lans och vill inte att telefonen ligger i ficka och råkar dra igång nokia maps(internet läsaren eller likande?
I telefoninställning kan du under nät ändra från dual till GSM, och då ta bort 3G, sedan har du ju möjighet för GPS'n att lägga in en fråga om den ska gå ut på nätet, det görs under en annan inställning som jag inte kan peka ut just nu
Postad 31 December 2008 - 00:30
Unregistereda34444a5
-
Unregistereda34444a5
-
Amatör
-
-
70 inlägg
I telefoninställning kan du under nät ändra från dual till GSM, och då ta bort 3G, sedan har du ju möjighet för GPS'n att lägga in en fråga om den ska gå ut på nätet, det görs under en annan inställning som jag inte kan peka ut just nu
Fast det stänger inte av gprs, sen finns det ju en massa andra saker som kan dra igång, atuomatisk uppdatering av tiden (ntp), firmware uppdatering, alla läsare, mail, rss, mm. Med tankte på att priset ligger på mellan 70-100:- mb vill man gärna inte att den drar igång och hämtar något. Råkade gå in på aftonbladet när jag var i norge med min gamla mobil och det gick på runt 50:- hade ren tur att den inte stog och gick hela natten.
Postad 31 December 2008 - 02:33
Kazutoyo
-
Kazutoyo
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Låt mobilen vara offline förutom när du faktiskt använder den?
Postad 31 December 2008 - 08:47
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Är jag för blåögd? men jag har haft min telefon utomlands många gånger och klarat mig från större räkningar. Men visst det kostar ju även att svara så off-line är väl ett tips, men då kan ju ingen nå en heller.
Telefonen startar ingen nedladdning om man inte ber eller att den frågar först, så jag tror inte att risken är så stor. Men sätt in de spärrar du kan runt tex GPS att den ska fråga först.
Har egentligen bara hänt en gång för mig att den startade nedladdning, och det var i ordlistan, där får man också någon fråga och om man vill "Laddanded fler språk". Man kan ju tycka att den kunde gått in själv i ordlistan och sett att det heter Ladda  , men jag tryckte nog på ja där och då startade en snabbb nedladdning, fick lite panik för att avbryta.
Är det föresten någon som förstått ordlistan och hur man får bort "Laddanded" frågan? Jag har hemma försökt att svara Ja och den startade en laddning med massa Mb men jag fick aldrig ut något vettigt av det, den kanske inte fattade vad den hade laddandet ner?
Postad 02 January 2009 - 21:42
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Det företaget som gör den svenska ordlistan till nokias mobiler är inte ett svenskt företag & ligger inte i sverige, & när dom intervjuade de som jobbade där kunde dom inte heller prata svenska. Så tydligen använder dom nåt översättningsprogram som går från amerikanska till svenska, blir dock inte gramatiskt korrekt samt en del felstavningar. Det är nog det som är problemet. Var i en artikel i tidningen mobil för ett tag sen.
Redigerat av Yobo1987, 02 January 2009 - 21:43.
Postad 05 January 2009 - 14:37
Oscar T
-
Oscar T
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hej, funkar det med sdhC kort i denna mobil, funderar på att stoppa in ett 8 Gb, Elgiganten har ju bra pris just nu.
//Oscar
Postad 05 January 2009 - 15:35
metalmaster
-
metalmaster
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Nån som har koll på hur stora MMS 6220 kan ta emot?
Min verkar kunna ta emot max 40-50 kb.
Vid större bilder får jag ett SMS om att logga in på nätet för att se bilden...
Postad 05 January 2009 - 19:01
greef
-
greef
-
Rookie
-
5 inlägg
min dog vid uppdatering till 3.46. uppdateringen sket sig och telefonen startar inte längre..
nån som fått samma problem?
Postad 07 January 2009 - 10:36
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Ja, mobilen kan ta SDHC. Jag har ett minneskort på 8 gb i min 6220 Classic nu.
Vad gällade uppdateringen 3.46 så kunde jag inte göra det. Jag har en upplåst telefon, köpte den utan abonnemang eller hos nån operatör. Den är helt oberoende, men ändå säger "nokia software uppdate" att jag inte har tillstånd men att det kan komma att bli tillgänglit för min mobil snart. Undra vad som menas med det? Nån som har det problemet?
Redigerat av Yobo1987, 07 January 2009 - 10:39.
Postad 29 January 2009 - 22:54
jerjo2
-
jerjo2
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har en 6220c som är låst till 3 och har några frågor som jag hoppas forumet kan hjälpa mig med: 1. En 3-låst telefon, kan den någonsin uppdateras via Nokia Update? eller är det inlämning hos 3 som gäller? 2. På min 3-låsta telefon så är jag alltid uppkopplad (syns på tecknet under signalstyrka uppe till vänster).  Är alla 6220c alltid uppkopplade eller är det bara 3-brandade som är det? Någon som vet hur att koppla ner som på en "vanlig" Nokia (t ex N95). Det går att koppla ner mha röd lurknapp men mobilen kopplar upp sig igen inom 1 min. Nackdelen med ständig uppkoppling är att batteritiden blir väldigt dålig!
Postad 30 January 2009 - 07:16
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
1. vet inte har ingen låst telefon, bäst är att höra med 3, om ingen annan på forumet vet
2. tittade just nu på min telefon, jag har inte dessa streck, utan enbart 3G symbolen (har Telia). Dock så trodde jag att det var så att 3G telefoner är av naturen alltid uppkopplade, så det är möjligt att min är det också men att det inte visas på samma sätt som din?
Postad 30 January 2009 - 10:23
Unregisteredf973b66e
-
Unregisteredf973b66e
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
1. Jag har ingen låst telefon, men råkade se att det finns olika versioner av den senaste uppdateringen, varför jag antar att det ligger en version per operatör. Men det är ju enkelt att prova. Kör Nokia Update så ger det sig själv.
2. De två strecken under 3G betyder att man ligger uppkopplad mot internet. Men på min telefon kommer det inte upp förrän jag antingen har aktiverat ett kartprogram till GPS, och då frågar telefonen först om den får koppla sig. Eller sker det när jag går in via meddelande för att läsa e-post. Och då ligger den kvar "ansluten", men det innebär inte att det nödvändigtvis sänds data hela tiden. Det beror på vad du håller på med. I e-postfallet är det så att telefonen frågar om den ska koppla ner förbindelsen när man loggar ur mejlfunktionen.
Postad 30 January 2009 - 11:34
jerjo2
-
jerjo2
-
Rookie
-
8 inlägg
Har nu ringt 3, de ville ha in telefonen för service eftersom batteritiden är så dålig, ca 24h.
Så nu blir det förhoppningsvis ett nytt batteri och min förhoppning är att de skall kunna fixa även "ständig uppkoppling" på något sätt. Vidare nämnde Kundtjänst att man kunde spara batteri genom att minska display-ljuset!
Kundtjänst bekräftade att all uppdatering skall kunna göras via Nokia Update.
Det finns dock ingen senare än 3.06 till min Tre-brandade telefon, detta har jag konstaterad mha produktkoden.
Postad 31 January 2009 - 00:05
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Det var ju tråkigt. Hade du haft en olåst telefon hade du haft den senaste (nuvarande) versionen 3.46 av uppdateringen. Jag har min operatörsfri men med Telia. Har inte haft problem med ständig uppkoppling och batteriet räcker länge.
Postad 08 February 2009 - 13:33
Bassee
-
Bassee
-
Rookie
-
1 inlägg
Har läst i denna tråd om fördelarna och nackdelarna med denna mobiltelefon, och nu undrar jag följande: (svara ärligt) Överväger fördelarna dess nackdelar? För jag har en SE w610i som displayen sprack på och nu behöver jag ganska snabbt en ny mobil. Har även tittat lite på Nokias 6500 Slide, tycker den verkar mer robust men den saknar ju dock en hel del finesser som 6220 Classic har. Vilken skulle ni välja? Och vet nån om det finns nån annan "ganska billig" mobil med t.ex "bra" kamera och s60?
Postad 10 February 2009 - 16:07
kjo
-
kjo
-
Rookie
-
4 inlägg
Har läst i denna tråd om fördelarna och nackdelarna med denna mobiltelefon, och nu undrar jag följande: (svara ärligt) Överväger fördelarna dess nackdelar? För jag har en SE w610i som displayen sprack på och nu behöver jag ganska snabbt en ny mobil. Har även tittat lite på Nokias 6500 Slide, tycker den verkar mer robust men den saknar ju dock en hel del finesser som 6220 Classic har. Vilken skulle ni välja? Och vet nån om det finns nån annan "ganska billig" mobil med t.ex "bra" kamera och s60?
hej! Har en 6220 Classic sedan ett halvår. Är helnöjd. jag anser att fördelarna klart överväger nackdelarna, KJ
Postad 11 February 2009 - 22:27
Kanelen
-
Kanelen
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Ny f/w v. 4.13 finns nu @ NSU.
Postad 12 February 2009 - 11:33
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
ok
Redigerat av Yobo1987, 12 February 2009 - 11:36.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|