Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *

2236 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 October 2008 - 23:04

mah01
  • mah01
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej

Vilka fördelar får man genom att installera en hårddisk i PCH?

Vänliga hälsningar
Mattias

Postad 03 October 2008 - 06:40

oRBIT2002
  • oRBIT2002
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Går i tankarna på en PCH A-110 och har några frågor främst angående torrentfunktionen. Tänkte använda den för att seeda ett större antal torrents 24/7 + avnjuta nån film då och då.

1) Hur är gränssnittet? Webbgränssnitt? Lätt att lägga till torrents? Är namnet på klienten BTPD?

2) Klarar den av att seeda 200-300 torrents. Kör uTorrent idag och det fungerar fint (2-3 aktiva åt gången). Nån som har nån uppfattning om den även klarar av att spela upp en film samtidigt?

3) Vilka settings finns i torrentklienten? Är intresserad av att kunna begränsa UL / DL per torrent och sjäklvart att den seedar i all evighet.

4) Privata trackers?

...som sagt - jag kör med uTorrent idag, vad går jag miste om vid användning av en A-110 istället? Svara gärna även om ni inte har svar på alla frågorna.

5) Är det korrekt uppfattat att det rekommenderas att köra EXT3 på den interna disken och skulle jag vilja köra en USB-disk extra så fungerar det fint med NTFS på den?

Tacksam för alla svar jag kan få.

1) Gränssnittet är simpelt. Torrents lägger man till genom att ladda upp dem eller att skriva in dess url. Klienten heter "Clutch".

2) När jag kör torrentklienten och kopierat filer till den via en usb-disk så har hastigheten sänkts rejält på nedladdningen. Så CPU:n är nog för dålig för några mer "avancerade" grejer, tror jag åtminstone. Att den ska klara av 200-300 torrents samtidigt känns tyvärr osannolikt men jag har inte provat.

3) Den har vissa settings för att justera ul/dl, *tror* det går att justera per torrent men är inte 100%.

4) Privata trackers fungerar de jag har testat! :-)

5) När du installerar hårddisken kan man välja EXT3 eller EXT2, vad som rekommenderas har jag dock ingen koll på. Har använt en extern usb-powered disk med NTFS och kopierat filer ifrån till den interna disken så det har funkat fint.

Postad 03 October 2008 - 08:52

stc
  • stc
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Citera(Kanelbulle @ Aug 6 2008, 21:39 )
Newz, Newz, Newz!!
Popcorn Hour A-110 kommer få stöd för dekodning av DTS dvs mixa ner DTS till 2-kanaler! Detta är inte helt fel, då slipper man slå på förstärkaren om man vill ha ljudet via TV:n!!

OBS! Vet ej hur det är med B-110, antagligen samma, men ej bekräftat ännu! A-100 kommer dock inte få detta!!

Kommer man kunna trycka ut DTS ljudet genom den röda och vita kontakten och köra det genom sin stereoförstärkare ?

Kommer man kunna trycka ut DTS ljudet genom den röda och vita kontakten och köra det genom sin stereoförstärkare ?

Benkaboi:

Yepp, det kommer funka ut via samtliga utgångar, under förusättning att du ställt in PCH:n rätt i Audio-settings!!

Hallå

Vad betyder "kommer att kunna"? När den kommer ut eller när den mjukvaru uppdateras?

Bytte upp från PCH A-100 till PCH A-110.
Anledningen jag uppgraderade var i bland annat att jag fick uppfattningen att den nya maskinen skulle kunna koda av DTS. Dvs det skulle gå att via HDMI anslutningen få ljud i tv´n.

Nu när jag testar så verkar det inte fungera. Går in i man in i menyn för ljud/Bild kan man ställa in Analog (PCM) eller Digital (RAW) på alla ljudlägen. Men på DTS är Analog (PCM) ej valbart. Det går att välja mellan Digital (RAW) eller DTS-HD (RAW).

Ingen av allternativen ger ljud i min tv!

Då min förstärkare inte gillar DTS, valde jag att byta PCH för att slippa förstärkar byte.

Är det så att jag missat någon info. Kan inte PCH A-110 koda av och spela upp DTS ljud via HDMI direkt tlll tv utan extern avkodare?

Mvh C

Postad 03 October 2008 - 09:34

zwalter
  • zwalter
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0

Citera(Kanelbulle @ Aug 6 2008, 21:39 )
Newz, Newz, Newz!!
Popcorn Hour A-110 kommer få stöd för dekodning av DTS dvs mixa ner DTS till 2-kanaler! Detta är inte helt fel, då slipper man slå på förstärkaren om man vill ha ljudet via TV:n!!

OBS! Vet ej hur det är med B-110, antagligen samma, men ej bekräftat ännu! A-100 kommer dock inte få detta!!

Hallå

Vad betyder "kommer att kunna"? När den kommer ut eller när den mjukvaru uppdateras?

Bytte upp från PCH A-100 till PCH A-110.
Anledningen jag uppgraderade var i bland annat att jag fick uppfattningen att den nya maskinen skulle kunna koda av DTS. Dvs det skulle gå att via HDMI anslutningen få ljud i tv´n.

Nu när jag testar så verkar det inte fungera. Går in i man in i menyn för ljud/Bild kan man ställa in Analog (PCM) eller Digital (RAW) på alla ljudlägen. Men på DTS är Analog (PCM) ej valbart. Det går att välja mellan Digital (RAW) eller DTS-HD (RAW).

Ingen av allternativen ger ljud i min tv!

Då min förstärkare inte gillar DTS, valde jag att byta PCH för att slippa förstärkar byte.

Är det så att jag missat någon info. Kan inte PCH A-110 koda av och spela upp DTS ljud via HDMI direkt tlll tv utan extern avkodare?

Mvh C

"The license fees for DTS decoding to 2-channel stereo have been paid to DTS, but there's been a delay by the chipset manufacturer, Sigma, releasing the necessary code (libs) for inclusion in the Syabas firmware. In the next firmware release for the PCH we will have DTS decoding to stereo done by the PCH."

Nu har de fått koderna (läste någon annanstans, kommer inte ihåg var) så antagligen så kommer funktionen i nästa (final) firmware.

Postad 03 October 2008 - 11:09

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
En till fråga om musik, om man lagt en skiva på hdd hur spelar den då upp den, om man börjar lyssna på låt 1 i mappen fortsätter den sen till låt 2 när 1an är slut eller måste man välja 2an manuellt??

Postad 03 October 2008 - 11:17

blessander
  • blessander
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
haha hamna i fel tråd, ska ju till popcorn a100!!! mvh jens

Redigerat av blessander, 03 October 2008 - 11:21.

Postad 03 October 2008 - 14:03

stc
  • stc
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

"The license fees for DTS decoding to 2-channel stereo have been paid to DTS, but there's been a delay by the chipset manufacturer, Sigma, releasing the necessary code (libs) for inclusion in the Syabas firmware. In the next firmware release for the PCH we will have DTS decoding to stereo done by the PCH."

Nu har de fått koderna (läste någon annanstans, kommer inte ihåg var) så antagligen så kommer funktionen i nästa (final) firmware.

Tack för de svaret!

Då vet jag att det kommer att fungera :P

mvh C

Postad 03 October 2008 - 14:34

Sviklund
  • Sviklund
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej
Nån som vet om man kan ansluta en IDE disk till A-110? Eller är det bara SATA som gäller?

Postad 03 October 2008 - 15:58

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Hej
Nån som vet om man kan ansluta en IDE disk till A-110? Eller är det bara SATA som gäller?

SATA 3.5" är vad A-110 är gjord för, finns ingen kontakt som passar en PATA (IDE).

SATA 2.5" kan man oxå använda, men då passar fästhålen inte. Dessutom är den mycket dyrare än 3.5".

Adapter som gör om en PATA disks gränssnitt till SATA finns ju, men funktionen blir lätt krystad, då A-110 innehåller en brygga som gör om SATA till PATA internt. ;) Då blir det två konverteringar PATA (disken) till SATA kontakten i PCH:n till PATA som skickas till processorn. Skulle inte jag ge mig på.

Köp en A-100 istället om PATA disk är viktigt. Med en Spdif konverter koax/optisk kommer du nära en A-110 om du har en förstärkare som klarar DTS konverteringen....

Redigerat av Nisken, 03 October 2008 - 15:59.

Postad 04 October 2008 - 01:52

equi
  • equi
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Bra svar. Får uppfattningen av att PCH A-110 inte är nåt för mig gällande torrents - vilket känns tråkigt. Tror att det är en väldigt kompetent maskin gällande filmuppspelning, med ett bra gränssnitt. Men torrent-funktionen känns lite väl vek för att passa mina behov. Får nog titta mig omkring efter en annan lösning.

1) Gränssnittet är simpelt. Torrents lägger man till genom att ladda upp dem eller att skriva in dess url. Klienten heter "Clutch".

2) När jag kör torrentklienten och kopierat filer till den via en usb-disk så har hastigheten sänkts rejält på nedladdningen. Så CPU:n är nog för dålig för några mer "avancerade" grejer, tror jag åtminstone. Att den ska klara av 200-300 torrents samtidigt känns tyvärr osannolikt men jag har inte provat.

3) Den har vissa settings för att justera ul/dl, *tror* det går att justera per torrent men är inte 100%.

4) Privata trackers fungerar de jag har testat! :-)

5) När du installerar hårddisken kan man välja EXT3 eller EXT2, vad som rekommenderas har jag dock ingen koll på. Har använt en extern usb-powered disk med NTFS och kopierat filer ifrån till den interna disken så det har funkat fint.

Postad 04 October 2008 - 13:31

Moxx
  • Moxx
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tänkte bara kolla läget om någon har någon som helst aning om när den nya firmwiren kommer släppas?

Postad 04 October 2008 - 15:11

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Moxx:

Den nya Firmwaren är framme i RC2 (Release Candidate 2). Om allt går som det ska o inga allvarligare buggar hittas så inom ca 2 veckor skulle jag tro. Detta är och förblir gissningar, men då har du något att gå på!

Postad 04 October 2008 - 15:48

robban_orebro
  • robban_orebro
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Typ när jag har min hemma då

Postad 04 October 2008 - 19:05

Unregistered218a4a75
  • Unregistered218a4a75
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Det finns ett program som heter DVD43 som dekrypterar filmerna i realtid. Du kan inte koppla in en extern DVD-läsare till PCH och titta på film eftersom stöd för Macrovision saknas.

Det borde finnas stöd då det står på deras hemsida att den klarar det...
"You can stream or playback your digital media content from a variety of sources, such as your PC, NAS, digital camera, USB mass storage devices (Flash drive, HDD, DVD drive)"
Eller missuppfattar jag något?

Postad 04 October 2008 - 19:45

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Det borde finnas stöd då det står på deras hemsida att den klarar det...
"You can stream or playback your digital media content from a variety of sources, such as your PC, NAS, digital camera, USB mass storage devices (Flash drive, HDD, DVD drive)"
Eller missuppfattar jag något?

Jag tvivlar på det utan att veta helt säkert.
Har du "Familjens julklappsöppning anno 2007" på hembränd DVD så lär det funka, men om det är köpfilm med macrovision kommer troligen inte att funka.

Postad 04 October 2008 - 21:48

Moxx
  • Moxx
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Moxx:

Den nya Firmwaren är framme i RC2 (Release Candidate 2). Om allt går som det ska o inga allvarligare buggar hittas så inom ca 2 veckor skulle jag tro. Detta är och förblir gissningar, men då har du något att gå på!

Låter ju kanon, tror jag avvaktar lite med att införskaffa en tills nya firmwiren är ute. Känns ju lite sådär att behöva köpa en reciever bara för att dekoda dts. :wacko:

Postad 04 October 2008 - 23:01

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Attila_Kok:

Du kan "mounta" en DVD-läsare via DVD43, det funkar. Men jag har för mig att du förlorade menyera på det sättet. Jag kommer inte ihåg, sök å DVD43 i PCH A-100, så hittar du nog svaret. Men då får du köra med din DVD i datorn o mounta över nätverket!

Annars om du får några bandade serier från din Mormor i MKV så kan du ju alltid bränna dom på DVD-skiva o köra med en USB-drive direkt mot PCH:n. Funkar fin-fint!

Postad 05 October 2008 - 06:42

Jack_OldNo7
  • Jack_OldNo7
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej, läser man tråden så verkar det som om A-110'an är "kass" som musikspelare. Vad är det som gör den så dålig (bortsett från att det är "jobbigt" att blädra mellan olika "album")?

- Är ljudet dåligt?
- Hackar det?

Mvh Jack

Postad 05 October 2008 - 07:11

Givemeabreak
  • Givemeabreak
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Hej, läser man tråden så verkar det som om A-110'an är "kass" som musikspelare. Vad är det som gör den så dålig (bortsett från att det är "jobbigt" att blädra mellan olika "album")?

- Är ljudet dåligt?
- Hackar det?

Mvh Jack

Absolut inget fel på själva ljudet utan det är guit som är fruktansvärt osexigt.
Har man en större musiksamling så skulle jag vilja påstå att den nästan är oanvändbar.

Postad 05 October 2008 - 09:01

Jack_OldNo7
  • Jack_OldNo7
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tack för svaret.
Mvh Jack

Postad 05 October 2008 - 09:22

mckan
  • mckan
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Då har bestämt sig för att investera en 20 papp i hemma bions sköna värld :)

Popcorn hour A-110
Canton GLE 740 paket
LG LCD37" 3000
Marantz 5003 förstärkare
xbox 360

Lägger man 20 tusen som nybörjare vill man att det också funkar problem fritt. Så jag har lite frågor:D
Köper en popcorn hour a-110 för att använda vad datorn tidigare varit på min lcd, själva mediacentret. Just nu har jag en Western digital passport 160 GB som bärbar hårddisk. Kan jag använda denna i popcorn hour och sedan växla tillbaka till datorn utan att det blir problem. När hårddisken formateras vid första användande, kommer filer då försvinna?
Eller ska jag satsa på en vanlig sata disk och tanka över via usb direkt från datorn eller går det att göra via trådlöst wifi?

LJUD
Hur bli ljudet på nya popcorn hour? Kommer inte ha en bas till mina canton då jag bor i lägenhet och inte på så sätt har nytta av den utan att man blir utskälld av grannarna. har den tillräcklig kraft för att mina frontar ska få bra bas? Hur pass viktigt är det att man har ordnade mappar i musikmappen? jag tankar inte många album utan allt som oftast enskilda låtar. Hur blir gränssnittet då på popcorn hour?

Postad 05 October 2008 - 10:09

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
mckan:

När du ska använda din WD Passport disk mot PCH:n så kan du bara köra vidare med den som Extern Disk (USB). PCH:n hanterar dessa utan problem oavsett om du kör NTFS eller Fat32. Skulle du vilja öppna Passporten o stoppa in disken internt i PCH så kan du endast läsa filerna. Vill du kunna använda PCH:s NMT programvaror så krävs att du formatera om disken, den blir då Ext2/3 (Linux format). Fördelen då är som sagt alla NMT program, Torrent-klient, NAS-server osv osv. Observera att WD har varit lite problematisk för vissa PCH användare internt...

Musikuppspelning:

1. Inga ljudmässiga problem, du kör ju antagligen Optiskt över till din förstärkare, din förstärkare sköter DA-omvandling och avgör mycket mer vilken kvalitet du får ut. Men PCH:n låter helt okey.
2. Gränssnitten på PCH för musik är väl sådär om man ska vara ärlig.... De håller på och skall arbeta om den ganska radikalt för musik, men än så länge är det inte skitkul, men det funkar. De separata Musik-Mediaspelarna är avsevärt bättre! I dagsläget finns inget stöd för Playlist, så när du spelar upp så kör du antingen lösa låtar eller "hel mapp". Så då kan du ju kategorisera via mappar så får du ju lite koll!

Postad 05 October 2008 - 13:14

mckan
  • mckan
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

mckan:

När du ska använda din WD Passport disk mot PCH:n så kan du bara köra vidare med den som Extern Disk (USB). PCH:n hanterar dessa utan problem oavsett om du kör NTFS eller Fat32. Skulle du vilja öppna Passporten o stoppa in disken internt i PCH så kan du endast läsa filerna. Vill du kunna använda PCH:s NMT programvaror så krävs att du formatera om disken, den blir då Ext2/3 (Linux format). Fördelen då är som sagt alla NMT program, Torrent-klient, NAS-server osv osv. Observera att WD har varit lite problematisk för vissa PCH användare internt...

Musikuppspelning:

1. Inga ljudmässiga problem, du kör ju antagligen Optiskt över till din förstärkare, din förstärkare sköter DA-omvandling och avgör mycket mer vilken kvalitet du får ut. Men PCH:n låter helt okey.
2. Gränssnitten på PCH för musik är väl sådär om man ska vara ärlig.... De håller på och skall arbeta om den ganska radikalt för musik, men än så länge är det inte skitkul, men det funkar. De separata Musik-Mediaspelarna är avsevärt bättre! I dagsläget finns inget stöd för Playlist, så när du spelar upp så kör du antingen lösa låtar eller "hel mapp". Så då kan du ju kategorisera via mappar så får du ju lite koll!

Så bättre att köpa en till hårddisk och använda denna i PCH, vart finns det plats för denna då? enkelt att installera?
Hur förs filer över till hårddisken?
NMT program?

Är förstärkarens kvalite viktig för ljudet ut? Eller begränsar PCHs kvalité mer än vad receivern?
Hur står sig PCH mot Tvix 6500 i ljudet? Vem har bäst funktioner inom musik?

Tacksam för alla svar

Postad 05 October 2008 - 13:42

zwalter
  • zwalter
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Hur tror ni popcornens bildkvalité står sig mot en laptop via vga till en 720p projektor? Blir övergången till digitalt en stor bildförbättring om man kör samma upplösning?

Postad 05 October 2008 - 14:04

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
mckan:

Ja, har du en USB-disk o vill köra NMT-applikationerna (Torrent klient, NAS-server osv) så behöver du en intern disk i PCH:n. Du kommer åt den som en vanlig NAS/Nätverksdisk, du ser den som en enhet på ditt nätverk. Detta är mycket smidigt när det är igång. A-110 har en intern S-ATA plats, så det är bara att smacka i o köra!

Som jag svarade senast.... PCH:n begränsar knappast din ljudkvalitet...

Tvix har i dagsläget lite finare musikfunktioner, men Popcorn Hour är på gång här, men du får ge det ca 2-3 månader så kommer den kanske t om vara bättre... det är mycket som händer kring utvecklingen av mjukvaran i PCH.

Zwalter:

En helt omöjlig fråga.... Det beror helt på vilken Laptop vi talar om... Men PCH:n klarar sig mycket bra i videoprestanda!

Postad 05 October 2008 - 14:17

Anita
  • Anita
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Så bättre att köpa en till hårddisk och använda denna i PCH, vart finns det plats för denna då? enkelt att installera?
Hur förs filer över till hårddisken?
NMT program?

Är förstärkarens kvalite viktig för ljudet ut? Eller begränsar PCHs kvalité mer än vad receivern?
Hur står sig PCH mot Tvix 6500 i ljudet? Vem har bäst funktioner inom musik?

Tacksam för alla svar

Det finns plats för en SATA disk i den. Det är bara skruva av locket lägga hdd'n på plats och trycka den mot kontakterna. Sedan fästa den med skruvar på undersidan (medföljer för 3.5" och 2.5").

Det finns flera sätt att överföra filer från dator till PCH. Jag använder FTP och SMB. Om du vill ha PCH'n som enhet i "Din Dator" för att kunna dra över filer startar du "kör" och skriver: "net use v: \\192.168.1.10\share"
Byt naturligtvis ut till den ipadress du använder. Byt också ut "v'et" om du vill ha en annan enhetsbetäckning.

Vill man använda FTP startar man bara valfri klient och fyller i uppgifterna.
Host: 192.168.1.10 (ip-adresen till din PCH)
Användarnamn: mnt
Lösenord: 1234

Redigerat av Anita, 05 October 2008 - 14:21.

Postad 05 October 2008 - 14:22

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0
Har några frågor innan jag ska investerar i en PCH 110. Hoppas någon har svar på mina enkla frågor :)

1. Jag förmodar att man kan strema trailers från Quicktime i HD på PCH. Är det som små bilder man klickar på?

2. Finns det andra Skins än den blåa färgen på bakgrunden?

3. Kan man bläddra mellan sina filmer och musik album med riktiga covers för albums och filmer? Snyggare med bilder än en enkel text. Måste man i så fall lägga in covers själv eller hittar PCH den automatisk?

4. Säg att man söker efter något roligt klipp på Youtube på PCH, skriver man med hjälp av fjärrkontrollen?

Tack för svar...

Redigerat av Midnight, 05 October 2008 - 14:22.

Postad 05 October 2008 - 14:44

Anita
  • Anita
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Har några frågor innan jag ska investerar i en PCH 110. Hoppas någon har svar på mina enkla frågor :)

1. Jag förmodar att man kan strema trailers från Quicktime i HD på PCH. Är det som små bilder man klickar på?

2. Finns det andra Skins än den blåa färgen på bakgrunden?

3. Kan man bläddra mellan sina filmer och musik album med riktiga covers för albums och filmer? Snyggare med bilder än en enkel text. Måste man i så fall lägga in covers själv eller hittar PCH den automatisk?

4. Säg att man söker efter något roligt klipp på Youtube på PCH, skriver man med hjälp av fjärrkontrollen?

Tack för svar...

Svarar på det jag kan.

1. Man får upp en lista på filmer att välja på, efter man har valt får man upp en "stor" bild och info om filmen.

3. Du kan installera en "movie jukebox" för att få den funktionen du eftersöker. Länk till ett exempel --> http://www.treasure-...ejukebox.htm#c1

4. Japp, du skriver med fjärren, ungefär som på mobilen, dock utan ordbok.

Redigerat av Anita, 05 October 2008 - 14:51.

Postad 05 October 2008 - 15:09

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Midnight:

Kompletterar svaren lite:

2. Jajjamen, det finns en mängd olika Themes på NMT-forumet
3. Moviejukeboxarna fixar filmerna. Det kommer komma stöd för Album art för musik oxå...
4. Du kan även köra valfritt USB-tangentbord tråd el trålöst om du söker lite mer!

Postad 05 October 2008 - 15:49

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0
Tack för svaren. Låter riktigt intressant. Som många andra så står det mellan denna och en Tvix 6500, men Tvix verkar mer buggig.
En intressant feature är ju passthrough av nya HD formaten, men det lär väl inte komma så många filmer med det stödet eftersom filerna skulle bli enorma :)

Trailers för filmer är en annan viktig grej för mig... ska söka lite om detta

Postad 05 October 2008 - 16:29

zwalter
  • zwalter
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0

Zwalter:

En helt omöjlig fråga.... Det beror helt på vilken Laptop vi talar om... Men PCH:n klarar sig mycket bra i videoprestanda!

Jag menade mer övergången från vga till hdmi, datorn är ca 4-5 år gammal så den är inte jättebra, en HP nc6000. Har ett ati mobility radeon kort med 64 mb minne tror jag. Men datorn klarar 720p material för det mesta, och även om 1080p inte fungerar så behöver jag ju inte det när projjen är 720p (mitsubishi hc1100). Men är det någon som bytt från att använda vga till en popcorn eller något liknande som har något att jämföra med? Eller om man generellt får mycket bättre bild med hdmi när mer information som färgdjup osv skickas till projektorn?

Postad 05 October 2008 - 18:00

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
undrar en liten sak , orkar inte läsa 11 sidor :)
funderar på köpa en sånhär, måste jag ha en hårddisk i den eller koppla via router för att se filmer , eller kan jag koppla in min externa hårddisk o titta :)

Postad 05 October 2008 - 18:14

zwalter
  • zwalter
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0

undrar en liten sak , orkar inte läsa 11 sidor :)
funderar på köpa en sånhär, måste jag ha en hårddisk i den eller koppla via router för att se filmer , eller kan jag koppla in min externa hårddisk o titta :)

Prova sökfunktionen, men svaret är ja, alla sorts usb-minnen skall fungera, även hårddiskar.

Postad 05 October 2008 - 19:10

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hur tror ni popcornens bildkvalité står sig mot en laptop via vga till en 720p projektor? Blir övergången till digitalt en stor bildförbättring om man kör samma upplösning?

Det ligger en del i vad Kanelbulle säger, men jag har svårt och tro att en laptop slår poppen om du använder VGA på laptopen och HDMI på poppen.

Postad 05 October 2008 - 19:22

Anita
  • Anita
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Klarar PCH'n av att läsa .srt - undertexter till .mkv-filer? Eller går det bara få undertext när den är inbäddad i .mkv? Har nämligen inte lyckats med det första. Inbäddad sub är dock inga problem, och .srt till .xvid filer funkar också fint.

Postad 05 October 2008 - 19:45

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Klarar PCH'n av att läsa .srt - undertexter till .mkv-filer? Eller går det bara få undertext när den är inbäddad i .mkv? Har nämligen inte lyckats med det första. Inbäddad sub är dock inga problem, och .srt till .xvid filer funkar också fint.

Vet inte vad det är för firmware i de nya modellerna, men gå in och välj update så ser du om det är den senaste.
Gör detta efter varje update tills den säger att det inte finns något nyare (ibland flera ggr. om man har missat några på raken). Den bör ha ganska ny firmware tycker jag..
Annars fungerar det på den gamla modellen och mycket är ju lika modellerna emellan.

EDIT: Kolla också att subtitles är aktiverat i settings ifall externa och interna subs hanteras olika. Jag missade själv detta när jag fick (lånade) min burk. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 05 October 2008 - 20:36.

Postad 05 October 2008 - 20:00

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Anita:

Externa SRT-filer till MKV ska inte vara några problem. Följande gäller: EXAKT samma namn som film-filen sånär som på att det ska vara SRT istället för MKV. Då har jag aldrig haft problem. Sen väljer du den med Subtitle knappen, det står då oxå att det är "file".

Som Gabbe säger, kolla att du har en fräsch Firmware, 080812 är den som gäller nu!

Postad 06 October 2008 - 05:47

Anita
  • Anita
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Anita:

Externa SRT-filer till MKV ska inte vara några problem. Följande gäller: EXAKT samma namn som film-filen sånär som på att det ska vara SRT istället för MKV. Då har jag aldrig haft problem. Sen väljer du den med Subtitle knappen, det står då oxå att det är "file".

Som Gabbe säger, kolla att du har en fräsch Firmware, 080812 är den som gäller nu!

Har kollat firmware version, och det är den senaste. I menyerna har jag gått in på "inställningar" och valt svenska som undertext språk (har även testat att byta till engelska). Har laddat ner .srt filen ett par gånger utan resultat. I VLC funkar det fint.

Startar jag en .avi fil med .srt så går det bra, trycker jag då på subtitle knappen på fjärren står det Sub On [file]. Trycker jag på subtitle knappen på fjärren när jag startat .mkv-filen så står det bara Sub On. Inget file alltså. Kan ju vara just den .mkv filen kanske som spökar? Får testa en annan senare idag. Annars kan jag väl inte tvinga PCH'n att välja sub från "file" när jag trycker på fjärren?

.srt-filen har naturligtvis exakt samma namn (förutom filändelsen)

Tack för svaren.

Redigerat av Anita, 06 October 2008 - 05:49.

Postad 06 October 2008 - 06:56

Unregistered29740
  • Unregistered29740
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
någon som kan berätta hur man gör för att se saker direkt ur rararkiv?

Postad 06 October 2008 - 07:19

snorbroms
  • snorbroms
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
angående .srt med mkv filer så hade jag med problem med en film och text , det ville verkligen inte fungera och provade man i vlc så funkade det , dock så visade det sig att jag hade inte dragit hem exakt rätt text , den som strulade var till en annan release.
När jag tog rätt så funkade det , fattar absolut inte varför , det borde funkat ändå med att texten låg fel?

Rarfiler ska väl funka att spela upp direkt med Llink tror jag , har inte hunnit prova det själv ännu..

Postad 06 October 2008 - 07:51

Liverpoolarn
  • Liverpoolarn
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

SATA 3.5" är vad A-110 är gjord för, finns ingen kontakt som passar en PATA (IDE).

SATA 2.5" kan man oxå använda, men då passar fästhålen inte. Dessutom är den mycket dyrare än 3.5".

...

Det är ju bara att flytta lite på "skenorna" så passar det så fint! :)

Postad 06 October 2008 - 10:52

Unregistered4cb648f8
  • Unregistered4cb648f8
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Min Popcorn hittar inte mina img-filer på min externa hårddisk,bara iso mm Visst ska den väl kunna spela img-filer direkt?

Postad 06 October 2008 - 12:45

jokki
  • jokki
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
är det "fortfarande" problem med värme?
Funderar om man ska ta en 2.5" eller 3.5". Får 700GB för samma pris som 320GB i 2.5". Vilket har ni andra valt, vilken hd rekommenderas?

Funderar på 343054 Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM...

Fördelen med 2.5" är ju ljudnivån är det stor skillnad mot t.ex. SpinPointen?

Postad 06 October 2008 - 13:07

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
Funderar på denna, eller en a100.
Tycker dock att skillnaden på denna och 100 modell inte är något som motiverar den dyrare varianten för mig.

Det jag vill göra att att stream, främst HD material från en server i mitt nätverket.
Alltså behöver jag inte ha någon hårddisk i den.
Det jag funderar lite på är ljudet. I den gamla så kan man inte slå igång en film med dts ljud och få ljudet direkt i TV'n utan man måste gå via stärkaren? Är det nån större skillnad på uppstart tider och sådanna saker?
Om man tex kolla på detta test så verkar det ju vara en ganska markant skillnad mot en tvix 6500.
http://tinyurl.com/3tk26t

Hurpass "dålig" är det som musikspelare? Då jag tänkt att den skall ersätta min gamla xbox som allmän media spelare.

Vilken tycker ni att jag skall skaffa med tanke på vad jag vill ha den till? Skilljer ju faktiskt en del i pris på de olika enheterna.

Postad 06 October 2008 - 15:46

Anita
  • Anita
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Funderar om man ska ta en 2.5" eller 3.5". Får 700GB för samma pris som 320GB i 2.5". Vilket har ni andra valt, vilken hd rekommenderas?

Jag använder en Western Digital Caviar 1TB 3.5". Tyst och fin disk, har inga problem med för hög temperatur.

Postad 06 October 2008 - 17:54

Anita
  • Anita
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Tillbaka till problemet med .srt undertext till .mkv-filer. Det visade sig inte vara något problem :blush:
Det verkar som det var något tjall med antingen .mkv-filen eller .srt-filen jag testade med. Testade några andra nu på eftermiddagen och det funkade hur bra som helst. Får väl lära mig att inte hetsa upp mig så tidigt i fortsättningen :blush:

Postad 07 October 2008 - 00:48

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tillbaka till problemet med .srt undertext till .mkv-filer. Det visade sig inte vara något problem :D
Det verkar som det var något tjall med antingen .mkv-filen eller .srt-filen jag testade med. Testade några andra nu på eftermiddagen och det funkade hur bra som helst. Får väl lära mig att inte hetsa upp mig så tidigt i fortsättningen :P

Utgick från att du redan hade testat mer än en fil.
Huvudsaken är att det funkar nu.

Postad 07 October 2008 - 01:22

Unregisteredb3c1b9c6
  • Unregisteredb3c1b9c6
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Kör idag XBMC på en vanlig XBOX och har en kort (och kanske dum) fråga.

Kommer PCH ihåg var man slutade titta i en film och går det att börja direkt från denna punkt utan att behöva "spola" fram till där man var? Om ja, behövs det en intern HDD för att detta skall fungera?

Postad 07 October 2008 - 02:16

Unregistered13b1d648
  • Unregistered13b1d648
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Har inte märkt några problem med värmen, min har stått på i 3-4 dagar nu å jag har fört över en 200bg till den och även sett ett par tre filmer.

Jag valde disk efter denna lista.
Har en Samsung Spinpoint F1 750GB SATA II NCQ (7200RPM / 32MB Cache / SATA II)
Minns inte om exakt den fanns, men märket finns iaf representerat och jag kan intyga att disken funkar fint!

Har provkört lite nu, måste säga att jag är super nöjd. Bildkvaliten blir super, kör HDMI till en hitachi pj-tx300.
Det går snabbt att bläddra i menyerna och den har inte hängt sig ännu iaf!
Funkar bra att streama HD material över CaT5 kabel. Har inte testat att köra några *.iso ännu.

Enda man kan störa sig på är att maximala spolningshastigheten är x8 (?) kan ta lite tid om man somnade när de va en ½h kvar...

Skall försöka testa torrent delen och lite annat innan jag lämnar betyg men nu är det lätt 9/10 från mig!

Postad 07 October 2008 - 06:32

oRBIT2002
  • oRBIT2002
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Ang subtitles kan jag förövrigt tillägga att PCH 110 i dagsläget inte stöder IDX/SUB undertexter (detta har dock utlovats). Undertexter i MP4 filer fungerar inte heller.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.