Stora före/efterbild-tråden
Postad 25 november 2010 - 19:35
Postad 03 december 2010 - 21:22

Efter:

Bra eller dåligt?
Postad 03 december 2010 - 22:16
Say what??Slutligen gick jag in och ändrade parametrarna manuellt under "lens correction för att få rakare linjer i tavlan och stolen. Fick då med mer av hennes ben och ryggstödet på stolen fick ett sjukt perspektiv...

Jäkligt coolt gjort i alla fall, vilken skillnad det är när man kan jämföra bilderna bredvid varandra så där.
Bra!Före:
Efter:
Bra eller dåligt?

Redigerat av knobloch, 03 december 2010 - 22:17.
Postad 03 december 2010 - 22:25
Oj vilken skillnad på bilderna! Jag tror jag gillar den första mest faktiskt (övre vänstra), på nåt vis känns den verklig, i alla fall om man jämför med den sista bilden. Fast å andra sidan vet jag inte hur dina stolar ser utTog en bild av min dotter på en stol men blev inte nöjd med kompositionen. Jag testade att beskära bilden i Lightroom samt göra den svartvit. Sen gjorde jag en "lens correction" där den rättar till distorotion och vignettering med hjälp av en databas som finns inlagd i Lightroom. Dåligt föklarat men det är som det är. Slutligen gick jag in och ändrade parametrarna manuellt under "lens correction för att få rakare linjer i tavlan och stolen. Fick då med mer av hennes ben och ryggstödet på stolen fick ett sjukt perspektiv...

Före:
Efter:
Bra eller dåligt?
Jag tycker ljuset är riktigt bra! Likaså komponering och själva bilden i sig. Men redigeringen har gjort den liiiite för slät i detaljerna.
Postad 03 december 2010 - 23:39
Say what??
Trodde endast lens correction fixade till vignetteringen, inte distortionen. Jag har i alla fall aldrig märkt det. Men å andra sidan kanske inte det blir så mycket distortion med min fasta 50mm-glugg som jag använder mest. Men hur fixar man till parametrarna manuellt i LR? Vilken version har du? (Jag har 2.2)
Jäkligt coolt gjort i alla fall, vilken skillnad det är när man kan jämföra bilderna bredvid varandra så där.
Bra!Ser proffsigt ut, som ett tidningsomslag till Mama eller Vi föräldrar. Du får gärna beskriva lite hur du gjort.
LR 3.2, testa det. Lens Correction är helt nytt med profiler för olika objektiv och som du säger är det inte mycket dist på ett 50 mm, men på 18 mm på kitobjektivet, där händer det grejer...
Tack! Eller? Vet inte då jag inte läser de tidningarna...

Nä men inte jättemycket egentligen, eller ja kanske... Satt 2 minuter ungefär.
Beskurit lite.
Ökade ljuset 2/3 steg samt ökade blacks en del (istället för att höja kontrasten ungefär).
Drog ner färgmättnaden.
Softat med clarity, först jättemycket men sen backade jag en del.
Drog på lite clarity på ögon, mun (napp), näsa och hår.
Ökat skärpa och minskat brus (och detaljer).

Lade en varm ton på högdagrarna och en kallare på skuggorna, fast den senare var väldigt svag.
Målade slutligen till lite kontrast, klarhet och ljus i hårets högdagrar då det såg lite platt ut.
Oj vilken skillnad på bilderna! Jag tror jag gillar den första mest faktiskt (övre vänstra), på nåt vis känns den verklig, i alla fall om man jämför med den sista bilden. Fast å andra sidan vet jag inte hur dina stolar ser ut
![]()
Jag tycker ljuset är riktigt bra! Likaså komponering och själva bilden i sig. Men redigeringen har gjort den liiiite för slät i detaljerna.
Hehe, tackar så mycket för synpunkterna, gillar alltid dina kommentarer då jag vet att du är ärlig. Håller med om att den första ser bäst ut bortsett från golvet.
Ang den andra så ville jag ha en soft känsla och som sagt har jag backat en del men jag tror klarhet är på -40 så det är ju fortfarande en del. Men när jag backade mer tyckte jag inte att jag fick rätt känsla mer...
Kolla om du tycker den ser lika soft ut som svartvit? Jag tror den låga kontrasten och mättnaden i kombination med toningen gör att den känns ännu softare. Jag har endast ändrat till svartvitt, inget annat. Fortfarande för soft? I full storlek?

PS. Nu syns toningen bättre ser jag...

Redigerat av overhard, 03 december 2010 - 23:41.
Postad 11 december 2010 - 13:50
Orginal i LR:

Diverse justeringar i LR:

Export till PS:

Använde här ett plugin som försöker efterlikna Fuji Velvia 50 filmrullen:

Crop +lite skärpa på det(som intressant nog ser väldigt oskarp ut..

Redigerat av Unregistereddc087bf6, 11 december 2010 - 13:53.
Postad 12 december 2010 - 08:23
Postad 12 december 2010 - 08:42
Snyggt, men har du inte kunnat gjort även de sista justeringarna i LR? För att slippa hoppa mellan programmen menar jag. Lite mer kontrast, klarhet, värme och så så borde du fått samma resultat direkt i LR. Bara min 50 öre.
Säkert, men har macron klara i PS så blir väldigt smidigt ändå

Postad 12 december 2010 - 08:46

Postad 12 december 2010 - 10:27
Inget sätt är fel men jag personligen är för lat för att förflytta mig från programmet jag arbetar i så det blir att jag försöker klura ut hur man kan lösa det mesta i LR istället.
Jag har en massa presets till LR som ska efterlikna olika filmer osv som jag kan mejla om du vill?
Det vore uppskattat

Postad 14 december 2010 - 14:32
Postad 02 januari 2011 - 18:41

Efter

Skulle förmodligen blivit ännu bättre om jag bara orkat fixat en adapter ring till mitt lee-filter kit som passade gluggen också. Men är man lat så...
Redigerat av Unregistereddc087bf6, 02 januari 2011 - 19:04.
Postad 02 januari 2011 - 19:15
måste lära mig... har du gått kurser ? eller självlärd?
jaja snyggt iallfall...
Postad 02 januari 2011 - 20:04
Annars är det väl övning som ger färdighet

Redigerat av Unregistereddc087bf6, 02 januari 2011 - 20:04.
Postad 02 januari 2011 - 20:20
Oj vilken skillnad! Jag har alltid haft lite svårt att bestämma mig för hur jag ska redigera. Jag brukar inte ta i så mycket med rädsla för att det ska se onaturligt ut, så därför brukar det bli ungefär som jag tror det såg ut vid tillfället. Men även det kan vara nog så svårt att få till ibland. Man kanske måste lära sig att släppa tyglarna liteFöre
Efter

Vore väldigt trevligt om du berättade lite om hur du redigerat denna!
Hur skulle du säga att din bild är? Hur såg det ut i verkligheten, mellan den orörda och den redigerade?
Skulle vara intressant att veta då det ger en känsla för hur du redigerar.
Postad 02 januari 2011 - 20:27

Mikael, jag skulle påstå att den redigerade är närmare det JAG såg jämfört med den orörda. Upplevde en väldigt dramatiskt himmel med ordentligt mättade reflektioner
Redigerat av Unregistereddc087bf6, 02 januari 2011 - 20:31.
Postad 02 januari 2011 - 20:30
Före:

Efter att ha lekt lite i Lightroom (för första gången):

Postad 03 januari 2011 - 13:48

1:1 format och lite justeringar

Bilden ovan konverterad till svartvit samt justerad.

Återgick till orginalfilen och gjorde den till svartvit, så här blev det.

Vilken ser bäst ut?
Postad 03 januari 2011 - 14:08
Typ så här, säg till om jag ska ta bort den!

Postad 03 januari 2011 - 15:12
+1skillnad det.. Malkovic du är grym på redigera bilderna..
måste lära mig... har du gått kurser ? eller självlärd?
jaja snyggt iallfall...
Gillar nog den andra versionen bäst, bild nr 2 alltså.Vilken ser bäst ut?
Försökte själv fixa till en ganska grådaskig bild i LR..
Före

Efter

Postad 03 januari 2011 - 15:48
En blandning mellan de två sista bilderna, dvs där förgrunden ges från den övre bilden och molnen från den undre bilden. Antar att du får samma resultat om du minskar kontrasten över molnpartier i den svartvitabilden som är mer kontrastrik av dessa två (den övre bilden)....
Bilden ovan konverterad till svartvit samt justerad.DSC_6375_7.jpg 447,44K 0 Antal nerladdningar
Återgick till orginalfilen och gjorde den till svartvit, så här blev det.DSC_6375_6.jpg 329,26K 0 Antal nerladdningar
Vilken ser bäst ut?
Postad 03 januari 2011 - 22:53
Kanske lite mer kontrast ändå...Har gjort en ny nu. Funka? Funka inte?
Så har blev det efter att jag pillat lite med din senaste bild:

Postad 03 januari 2011 - 22:56

Tack alla för input!
Postad 04 januari 2011 - 11:25
Före:

Efter:
Har inte gjort några avacerade övningar. "Före bilden" hade ett histogram som långt till vänster med mycket mörka partier men med ganska ljusa partier i ansiktena.
I "curves" (till vänster i programmet) så drog jag in reglagen så att histogramet täckte hela registret. Den långa toppen till vänster i histogramet är de stora mörka partierna i bilden. Genom att välja en punkt på linjen i "curves" så kan jag öka ljuset lite i det området. Jag la även till några extra punkter längs linjen. Om man gör ett S av linjen så får man mer kontrast, om man istället kurvar den uppåt som jag gjort, så tar man ner kontrasterna något.

Postad 04 januari 2011 - 11:30
Exakt så ville jag också ha bilden. Bra där Micke.
Jasså? Personligen tycker jag bilden blir påtok för ljus där. Jag är väl för svag för mörka bilder

Men jag ska göra ett nytt försök och återkomma lite senare under dagen, eller snart då sonen vilar och dottern tydligen fastnat framför tvn
EDIT:
Före:

Efter:

En till:

En sista, sen ger jag fan i detta:

Redigerat av Spuute, 04 januari 2011 - 12:00.
Postad 04 januari 2011 - 11:43
Vill du ha bilden mörk så är ju allt som det ska men det kan vara bra att höra andras synpunkter.
Detta är en bild jag gjorde åt min frus syster. Hon tyckte den var på gränsen till för mörk men jag övertalade henne att det var bra så.

Du kan ju lägga på lite vinjettering och så om du vill ha en mörkare känsla samt klippa det svarta något men jag gillar att man ser detaljer i ögonen och att ögonvitan inte längre är mörkgrå.
Postad 04 januari 2011 - 11:51
Jasså? Personligen tycker jag bilden blir påtok för ljus där. Jag är väl för svag för mörka bilder
Men jag ska göra ett nytt försök och återkomma lite senare under dagen, eller snart då sonen vilar och dottern tydligen fastnat framför tvn
EDIT:
Före:
Efter:
En till:
Lite smaksak det där

Jag tror dock att i utksrivet format så kommer den mittersta (ljusa) göra sig bättre än den sista varianten.
Redigerat av Mikael_R, 04 januari 2011 - 11:54.
Postad 04 januari 2011 - 11:54

Lite smaksak det där
Men din "efter" bild och min "efter" bild ligger nu ganska nära. Jag tycker att din "efter" bild, nu är mycket bättre än den du la upp först. Bilden kommer att göra sig bra som tavla
Ja, nu när man ser bilderna bredvid varandra så ser min första mörka jävligt grå och dassig ut.
Fasen så blind man bli för förändringar, speciellt när man inte är så ###### hajj på vad som ser bra ut och inte.. Skulle nog fan aldrig kunna ta min första bild nu

Tack för att ni öppnar ögonen åt mig

EDIT:
Nu står valet mellan bild nummer 2 och 4, gillar faktiskt fyran, men är lite rädd för att det blir för stor kontrast i ansiktena?
Redigerat av Spuute, 04 januari 2011 - 12:01.
Postad 04 januari 2011 - 12:12
Gillar nog bild nr 4 mer. Tycker också att det är svårt med ens egna bilder ibland. Det är lättare att vara objektiv när man ser någon annans bild och komma med konstruktiv kritik. Det brukar dock hjälpa att vila lite från bilden ett tag, och komma tillbaka med nya fräscha ögon.Nu står valet mellan bild nummer 2 och 4, gillar faktiskt fyran, men är lite rädd för att det blir för stor kontrast i ansiktena?
Mysig bild förresten.

EDIT: Tillägg, tycker personligen inte att det blir för stor kontrast i ansiktena. Däremot skulle det kanske bli lite bättre om man kunde ljusa upp ögonen i den bilden lite mer, inte mycket men något. Inte nödvändigtvis ögonvitan heller, men iris och det mörka där om du förstår vad jag menar.
Redigerat av knobloch, 04 januari 2011 - 12:16.
Postad 04 januari 2011 - 12:17
Gillar nog bild nr 4 mer. Tycker också att det är svårt med ens egna bilder ibland. Det är lättare att vara objektiv när man ser någon annans bild och komma med konstruktiv kritik. Det brukar dock hjälpa att vila lite från bilden ett tag, och komma tillbaka med nya fräscha ögon.
Mysig bild förresten.
EDIT: Tillägg, tycker personligen inte att det blir för stor kontrast i ansiktena. Däremot skulle det kanske bli lite bättre om man kunde ljusa upp ögonen i den bilden lite mer, inte mycket men något. Inte nödvändigtvis ögonvitan heller, men iris och det mörka där om du förstår vad jag menar.
Ja det är just precis det mörka i ögonen som jag tycker är lite för mörkt, får se om jag lyckas lösa det lite senare, eller om jag kör på denna så.. Får ju bli första bilden man framkallar på canvas, den ska inte vara perfekt

Jag körde på bild nummer fyra och storleken
120 * 45
tar bild sen när den kommer
Redigerat av Spuute, 04 januari 2011 - 12:27.
Postad 04 januari 2011 - 13:07
Jag tycker att din ljusare bild ser lite för ljus ut på min skärm.Jasså? Personligen tycker jag bilden blir påtok för ljus där. Jag är väl för svag för mörka bilder
...

Om du kollar på bildens histogram ser du att det är ett stort gap till höger… Bara för att man kan ”fylla” histogrammet till höger behöver man inte göra det. Har också läst någonstans att kontrast i vita områden blir mest tydlig om man håller sig 1/3 under histogrammets maxnivå (dvs man lämnar ett litet gap i höger sida om histogrammet (!)). Har inget minne av var jag läst detta men det kan vara bra att tänka på ifall motivet är väldigt ljust. (Om jag nu inte minns helt galet i detta... ). En bild med alltför hög ljussättning kan också se ganska urlakad ut, dvs den ser inte så färggrann ut längre…
Postad 05 januari 2011 - 13:29

Har en D90 med 18-200mm och ett 50mm fast.
Leker runt lite i photoshop och lightroom tills jag blir nöjd.
Postad 05 januari 2011 - 14:24
Har en D90 med 18-200mm och ett 50mm fast.
Leker runt lite i photoshop och lightroom tills jag blir nöjd.
Men före/efterbild-tråden heter ju trots allt tråden

Redigerat av Unregistereddc087bf6, 05 januari 2011 - 14:25.
Postad 09 januari 2011 - 00:00
Dragit upp (dvs mörkat ner

Känns som jag glömt något men tror att det var allt.

Före

Efter

EDIT: Jo just det, drog ju på lite vinjettering där jag använde "Lens correction" (amount -100 och midpoint 20).
Redigerat av knobloch, 09 januari 2011 - 00:01.
Postad 09 januari 2011 - 16:48

Här är min före och efterbild. Är Photomatix som använts och Photoshop
Före:

Efter:

Postad 10 januari 2011 - 14:13
Redigering i LR2 av en gammal bild från N.Y. Orkar inte klippa in en steg-för-steg-beskrivning men kan dra lite kort det jag gjort.
....
Grattis till veckans bild på fotosidan!
Redigerat av partajare, 10 januari 2011 - 14:14.
Postad 10 januari 2011 - 17:48
Tack GroKKen, kul att se före/efter faktiskt. Det där Photomatix verkar lite skoj, kanske ska testa det någon gång.Kul att se före och efter och bra skrivet Knobloch
![]()
Här är min före och efterbild. Är Photomatix som använts och Photoshop

Postad 10 januari 2011 - 18:18
Hade det däremot varit "orginalet" så hade den inte fastnat.
Postad 12 januari 2011 - 18:06
Gjorde om min porträttbild till svartvit och ökade exponering och
svärta samt klarhet. Lade även på en toning på skuggområden. Gjorde en snapshot och
valde Copy settings to before. Drog ner klarhet till nästan noll och
ökade exponering ytterligare och drog i med mycket svärta. Målade fram
lite ljus i ögonen. Gjorde en ny snapshot och tryckte på Y (före och efter-vy i Develop modulen). Så här ser det ut på min bildskärm nu...

Postad 12 januari 2011 - 21:01
Såg det med, grattis! Gillar bilden. Väldigt trevlig stad att gå runt och fota i förövrigt

Redigerat av Unregistereddc087bf6, 12 januari 2011 - 21:02.
Postad 13 januari 2011 - 07:43
Recept:
Brightness +50 (som vanligt)
Contrast +60
Clarity +47
Vibrance +100
Saturation -77
HSL-Luminance: Red +52, Orange -80, Yellow +9
Sharpening: 78, Masking 44
Post Crop Vignetting - Highlight Priority:
Amount -47, Midpoint 16, Roundness -45, Feather 100, Highlights 0
Output sharpening for screen: HIGH (Gör detta på alla mina bilder)
EDIT: Glömde visst några steg med penseln...
Har målat ögonens iris och ögonvitan, men ögonvitan gick jag sedan över med sudd och låg opacitet för att minska effekten något.
Pensel:
Exposure 0,49
Brightness 0
Contrast -32
Saturation -12
Clarity 49
Sharpness 0
Har även slätat ut huden på hakan som hade några typ knottror.
Exposure 0,20
Brightness 0
Contrast -37
Saturation 0
Clarity -100
Sharpness 0
Har även målat tröjan, boken och färgerna med:
Exposure 0
Brightness 0
Contrast 51
Saturation 10
Clarity 100
Sharpness 0
Original:

Redigerad:

Redigerat av overhard, 13 januari 2011 - 09:11.
Postad 13 januari 2011 - 08:50
Bra beskrivet! Jag tycker det syns att du lagt ner lite extra tid på bilden, som jag sa i andra tråden så är färgerna mycket fint redigerade här.Lägger strax upp en beskrivning på hur jag gjort (i Lightroom) här.
+ i kanten
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar