Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - HDI Dune Base/Prime/Center

1515 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dune BD Prime (Blu-ray-spelare) 2 6 (1) Inga priser
Dune HD Center (Mediaspelare) 4 7 (1) Inga priser
Dune HD Base 3.0 (Mediaspelare) 1 8,44 (8) Inga priser
Dune BD Prime 3.0 (Blu-ray-spelare) 2 7 (6) Inga priser
Dune BD Prime 3.0 500GB (Blu-ray-spelare) 2 (0) Inga priser
Dune HD Smart H1 (Mediaspelare) 1 7,75 (3) Inga priser
Dune HD Smart D1 (Mediaspelare) 3 9,25 (11) Inga priser
Dune HD Smart B1 (Mediaspelare) 1 7,5 (3) Inga priser
Dune HD Max (Mediaspelare) 4 8,71 (6) Inga priser
Dune HD Duo (Mediaspelare) 3 7 (1) Inga priser
Dune HD TV-303D (Mediaspelare) 4 8 (3) Inga priser
Dune HD Base 3D (Mediaspelare) 4 8,36 (27) Inga priser
8 relaterade trådar

Postad 29 augusti 2010 - 00:29

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Då börjar det bli dags att skaffa sig en mediaspelare till tv och projje och någon av HDI Dune-spelarna känns som det rätta valet.

Några funderingar finns dock.. Om jag skulle köpa mig en Prime 3.0 utan hdd, kan jag då stoppa i en hdd själv eller är det en e-sata kabel som kopplas externt till en hdd som gäller då? Jag antar att de spelare som säljs med 500gb hdd har den inbyggd?

Sen är frågan om man ska gå på en prime, med en bd-läsare som verkar göra lite som den själv önskar, eller en hd base och en separat bd-spelare (man verkar få mycket spelare för lite pengar).

Sen har givetvis de nya spelarna från HDI kommit som bara gör saken ännu mer förvirrande. "HD Max", vad gör den bättre än Primen? Det kanske inte är någon som vet än :).

Åsikter uppskattas!

/David

Postad 29 augusti 2010 - 02:10

Unregistered70c204f0
  • Unregistered70c204f0
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Då börjar det bli dags att skaffa sig en mediaspelare till tv och projje och någon av HDI Dune-spelarna känns som det rätta valet.

Några funderingar finns dock.. Om jag skulle köpa mig en Prime 3.0 utan hdd, kan jag då stoppa i en hdd själv eller är det en e-sata kabel som kopplas externt till en hdd som gäller då? Jag antar att de spelare som säljs med 500gb hdd har den inbyggd?

Sen är frågan om man ska gå på en prime, med en bd-läsare som verkar göra lite som den själv önskar, eller en hd base och en separat bd-spelare (man verkar få mycket spelare för lite pengar).

Sen har givetvis de nya spelarna från HDI kommit som bara gör saken ännu mer förvirrande. "HD Max", vad gör den bättre än Primen? Det kanske inte är någon som vet än :).

Åsikter uppskattas!

/David

Jag kör separat BD och en Base, den har plats för 3,5 tums disk, Prime bara för 2,5 tum.(internt alltså)

Postad 29 augusti 2010 - 03:22

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0
Nackdelen med bd-prime´en som jag ser det är att skivspelaren låter på tok för mycket, så det beror lite på hur mycket skivor man tänkt spela. Vad jag förstått så ska detta vara åtgärdat till den nya "Max-spelaren". Den andra skillnaden som jag tror mig veta, är möjligheten att montera i någon sorts dvb-modul - exakt hur det kommer att fungera vet jag inte så mycket om. Det tredje är möjligheten att köra hotswap på 3.5-tumsdiskar. Annars är det förmodligen rätt lika mellan Max och Bd-prime 3.0 - samma hårdvara, initialt - går rykten om att man ska kunna byta moderkort och processor när de nya Sigma-chippen kommer, mot betalning då förståss.

Vet inte om det blir så mycket billigare att kombinera två enheter från kommande Smart-serien heller. Säg att man väljer D1 för displayens skull och att man kan montera en 3.5-disk i. Tillsammans med en bd-läsare så lär priset bli lite över 4k.

Dune vill väl egentligen inte att man monterar i en 2.5-disk själv i Bd-prime 3.0 - utan att återförsäljaren ska sköta det. Har ingen anning om det är svårt att göra själv - men har man byggt ihop egen dator ska det nog inte vara några större problem - garantin ryker iaf.

Avslutningsvis så kan jag väl bara säga att Dune är helt rätt, haft Tvix tidigare och det är enorm skillnad på Bugg-frekvensen spelarna emellan. Inte varit med om att Dune´en inte kunnat spela något, eller strulat under uppspelning en enda gång så här långt ( haft min spelare i 3 månader, går i stort sett dagligen ) Det jag kan störa mig lite på är att ljudsynkningen inte fungerar som det ska, men det är snabbt korrigerat - så inget stort problem egentligen.

Postad 29 augusti 2010 - 14:21

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Nackdelen med bd-prime´en som jag ser det är att skivspelaren låter på tok för mycket, så det beror lite på hur mycket skivor man tänkt spela. Vad jag förstått så ska detta vara åtgärdat till den nya "Max-spelaren". Den andra skillnaden som jag tror mig veta, är möjligheten att montera i någon sorts dvb-modul - exakt hur det kommer att fungera vet jag inte så mycket om. Det tredje är möjligheten att köra hotswap på 3.5-tumsdiskar. Annars är det förmodligen rätt lika mellan Max och Bd-prime 3.0 - samma hårdvara, initialt - går rykten om att man ska kunna byta moderkort och processor när de nya Sigma-chippen kommer, mot betalning då förståss.

Vet inte om det blir så mycket billigare att kombinera två enheter från kommande Smart-serien heller. Säg att man väljer D1 för displayens skull och att man kan montera en 3.5-disk i. Tillsammans med en bd-läsare så lär priset bli lite över 4k.

Dune vill väl egentligen inte att man monterar i en 2.5-disk själv i Bd-prime 3.0 - utan att återförsäljaren ska sköta det. Har ingen anning om det är svårt att göra själv - men har man byggt ihop egen dator ska det nog inte vara några större problem - garantin ryker iaf.

Avslutningsvis så kan jag väl bara säga att Dune är helt rätt, haft Tvix tidigare och det är enorm skillnad på Bugg-frekvensen spelarna emellan. Inte varit med om att Dune´en inte kunnat spela något, eller strulat under uppspelning en enda gång så här långt ( haft min spelare i 3 månader, går i stort sett dagligen ) Det jag kan störa mig lite på är att ljudsynkningen inte fungerar som det ska, men det är snabbt korrigerat - så inget stort problem egentligen.

Tack för ditt svar, nu har jag lite bättre koll. Det är inte ett helt lätt val man ska göra, t.ex. så är det svårt att bilda sig en uppfattning om hur mycket skivspelaren i prime skulle störa just mig. Men att göra som dig kan nog vara rätt väg att gå, en separat bd-spelare med enda syfte att spela skivor kostar trots allt inte så mycket.

Jag har dock skickat iväg en prisförfrågan på nya HD Max till en försäljare i tyskland som har bra pris på Prime/base, så får vi se vad de säger.

Redigerat av spuj, 29 augusti 2010 - 14:22.

Postad 31 augusti 2010 - 09:46

Åttioåtta
  • Åttioåtta
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

For Dune HD Max users this upgrade will mean a change of the main board in the unit provided by a customer. For Dune HD Smart players in good conditions it will be just substituting H1 / B1 / D1 module to H2 / B2 / D2 one (on 8646 chip) respectively (no upgrading work needed). And of course such upgrade for any of the models will be significantly cheaper than buying a new player.

Please also note, as manufacturing just one board is much easier and faster procedure than manufacturing an entire new player we are sure that our users making the pointed upgrade for Dune HD Max player will be the first owners of the solution based on the 8646 chip (also comparing with the future products on this chip from our competitors). And the modules upgrade for Dune HD Smart will be available not later than the new competitive players on the same chip.

We would like to note that according to our expectation the first mass production 8646 chips should be available from the manufacturer around Q1 2011 (definitely not in 2010!).

But whatever would be the real date of the new chips availability, we can assure our users that the pointed upgrade will be available during 1 month after Sigma Designs starts supplying the 8646 chips.

And most importantly HDI Dune is intending to keep the same tactics in the future when any new interesting models of the chips from Sigma Designs are coming. All our customers for the models made in Taiwan (currently Max and Smart line) should be sure that we'll be supporting them all the time to ensure that they always have the most up to date equipment at their home with minimal expenses.

Tänkte köpa HD Max'en om en månad när den börjar säljas, men nu när jag läst det här känns det mer lönt att vänta och beställa den samtidigt som man kan få i ett 8646 chip.

Postad 31 augusti 2010 - 12:23

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

Tänkte köpa HD Max'en om en månad när den börjar säljas, men nu när jag läst det här känns det mer lönt att vänta och beställa den samtidigt som man kan få i ett 8646 chip.

Farligt att resonera så, då kommer du få fortsätta vänta för att nästa heta grej är precis på gång att släppas. Så då sitter du utan spelare, mycket bättre att köpa nu och njuta av vad den spelaren har att erbjuda. Du lär fundera på vad det är exakt som det nya chippet kommer att erbjuda som du inte kan leva utan, jämfört med det som sitter i initialt.

För som ägare till en BD Prime 3.0 så känner jag att den klarar allt som jag vill. Visst den har inte gigabit lan, men jag kan streama allt jag har från datorn utan problem. Det samma gäller chippets hastighet, det nya 800mhz-chippet är ju starkare, men som sagt, jag har inga filer som det nuvarande inte klarar. Det sagt, så skulle möjligheten att uppgradera även gälla de äldre BD Prime 3.0-spelarna så uppgraderar jag nog direkt ( har för mig jag har sett att folk spekulerar om det även kommer gälla de gamla spelarna ) men jag har ju redan en Dune och är löjligt nöjd.

Postad 31 augusti 2010 - 13:16

Åttioåtta
  • Åttioåtta
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Farligt att resonera så, då kommer du få fortsätta vänta för att nästa heta grej är precis på gång att släppas. Så då sitter du utan spelare, mycket bättre att köpa nu och njuta av vad den spelaren har att erbjuda. Du lär fundera på vad det är exakt som det nya chippet kommer att erbjuda som du inte kan leva utan, jämfört med det som sitter i initialt.

För som ägare till en BD Prime 3.0 så känner jag att den klarar allt som jag vill. Visst den har inte gigabit lan, men jag kan streama allt jag har från datorn utan problem. Det samma gäller chippets hastighet, det nya 800mhz-chippet är ju starkare, men som sagt, jag har inga filer som det nuvarande inte klarar. Det sagt, så skulle möjligheten att uppgradera även gälla de äldre BD Prime 3.0-spelarna så uppgraderar jag nog direkt ( har för mig jag har sett att folk spekulerar om det även kommer gälla de gamla spelarna ) men jag har ju redan en Dune och är löjligt nöjd.

Gigabit ethernet ligger topp tre bland mina priorieter på en spelare. Så visst kan köpa en nu, men känns ändå lite onödigt då allt uppfylls med min nuvarande lösning (dock kräver det att datorn är på och lite mer tryckande på fjärrarna). Anledningen till ett mediaspelar inköp är just att slippa hålla på med alla fjärrar och först och främst inte behöva knäppa på datorn.

Har för mig att jag läste på hdi's sida (minns ej var) att 3.0'orna går att uppgradera med de nya chippet men att de var lite mer kostsamt än de nya spelarna. Är inte säker på detta, men så jag uppfattade det.

Postad 01 september 2010 - 17:03

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Jag mailade HDi angående lipsync-problemet och de nya spelarna/sigma-chippet som är på g. Jag fick ett litet oväntat svar då jag trodde lipsync-problemet satt i det nuvarande chippet och inte kunde åtgärdas med firmware..

"Hello,

The lipsync problem, which taking place in some MKV/AVI video files
was confirmed and should be fixed in one of the next firmware versions
for all Dune players."

Jag beställde en dune som jag sedan avbeställde nästan direkt pga lipsync-problemet, kanske är det lika bra att ångra sig en andra gång :blush:.

Postad 02 september 2010 - 18:54

detomaso80
  • detomaso80
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jag har dock skickat iväg en prisförfrågan på nya HD Max till en försäljare i tyskland som har bra pris på Prime/base, så får vi se vad de säger.

Fått något svar än?
Är själv intresserad, vilken försäljare är det frågan om?

Sen är det ju också intressant ifall Base och Prime spelarna kommer att bli billigare när Max släpps.

Sen från det ena till det andra, men om Base spelaren har plats för 3.5" diskar kan man väl själv montera en? eller ryker garantin då också,
i annat fall går det ju att spela via nätverksdisk. Är intresserad av denna för att den är närmast ljudlös, kollar mycket på film när andra gått o lagt sig så volymen är rätt lågt, tvixen jag har nu tycker jag har för högt fläktjud.
Kommer Base spelaren att börja låta om man monterar en HDD i den, eller är den även då väldigt tyst?

-Tomas

Postad 02 september 2010 - 19:33

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Fått något svar än?

Sen är det ju också intressant ifall Base och Prime spelarna kommer att bli billigare när Max släpps.

Sen från det ena till det andra, men om Base spelaren har plats för 3.5" diskar kan man väl själv montera en? eller ryker garantin då också,
i annat fall går det ju att spela via nätverksdisk. Är intresserad av denna för att den är närmast ljudlös, kollar mycket på film när andra gått o lagt sig så volymen är rätt lågt, tvixen jag har nu tycker jag har för högt fläktjud.
Kommer Base spelaren att börja låta om man monterar en HDD i den, eller är den även då väldigt tyst?

-Tomas

Jag har haft min någon månad, hör inget ljud alls från den.... har prime med HD..
Än så länge spelar den upp allt, har provat mest ISO(IMG) och MKV filer
Jag har kopplat in en extern HD via usb minne. Det kan jag tycka att det hade varit bra om USB minne utag på framsidan.. är litte bökigt koppla bakom varje gång..

Annars är jag toppen nöjd med den än så länge. Att spela BD skiva tar sin lilla tid för den att ladda. Men man gör något annat under tiden, som ta kopp kaffe , mysa sig ner i soffan med sin kärasta :wub:

Postad 02 september 2010 - 19:38

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

Jag beställde en dune som jag sedan avbeställde nästan direkt pga lipsync-problemet, kanske är det lika bra att ångra sig en andra gång :wub:.

Man vänjer sig väldigt snabbt, inte ens något man tänker på - blir en reflexhandling. Med tanke hur stabil och bra spelaren är i övrigt, så kan du gott beställa med gott samvete.

Fått något svar än?

-Tomas

I Base monterar man en 3.5-disk i en typ av släde, utan att garantin ryker. I Prime´en så kan det sitta en 2.5-disk i, men som HDI vill att en service-verkstad monterar, vet inte riktigt hur den ser ut inuti.

Läser man på Dune´s hemsida så står det att det enbart är spelare tillverkade i Taiwan som kommer att kunna uppgraderas. Initialt enbart MAX, Smart-spelarna skulle bli svårare och därmed dröja lite längre innan det blev aktuellt för dom. Har för mig att jag läste på AvsForums där dom spekulerade i huruvida det även skulle kunna gälla Prime 3.0 - men det verkar inte så trovärdigt längre.

Nyheterna duggar tätt från DUNE, nu kommer en High-End-spelare för den riktigt kräsne. Fyra gånger så dyr som MAX blir priset. Samma Sigma-chip som de övriga modellerna, men med high-end komponenter för bättre ljud.
http://dune-hd.com/h...une-hd-pro.html

Postad 03 september 2010 - 09:52

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Borttaget för att inte stöta mig med folk som gillar Dune HD :wub:
Säkert en bra produkt för många men inte för mig!

Redigerat av motif, 08 september 2010 - 12:37.

Postad 03 september 2010 - 10:02

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

En fråga som jag har, måste jag köpa en HD 3,5" för att lägga in system, omslag osv ?
Alla mina filmer ligger på Ext diskar som är kopplade till min dator och kommer delas via nätverk, har således inga filmer på intern disk och inte tänkt att ha heller, eller räcker ett USB minne för OS + Omslagsbilder mm ?

Omslag fixar du via program i datorn, informationen exporteras sedan till disken filerna ligger på. Systemcache behövs inte för den funktionen. Du kan läsa vidare tills du får hem din nya spelare på:

http://www.mpcclub.c...isplay.php?f=85

Postad 03 september 2010 - 15:24

Åttioåtta
  • Åttioåtta
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Släpptes en HD Lite 53D också. Ser ut att vara en liten budget variant.
HD 53D

Postad 03 september 2010 - 18:36

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Borttaget för att inte stöta mig med folk som gillar Dune HD :wub:

Redigerat av motif, 08 september 2010 - 12:38.

Postad 04 september 2010 - 09:00

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Ladda ner nya firmware, men shit vilken tid att öppna en film ?
Enkla Dvdrippar .iso 4-5GB tar ju hur lång tid som helst, skall det göra de?

Känns inte alls bra :)
Finns det inget sätt att få en enda lista för flera olika diskar så man har a-ö fast filmerna ligger utspridda på 3 diskar ?

Update:Skiten åker tillbaka idag, förstår inte hur man kan leva med att vänta en halv minut eller mer för starta en film, bläddra blan filmer tar också tid inte minst om man har omslag!
Nej tack, förstår nu verkligen varför alla älskar Plex med Mac Mini

Jag vet inte varför det tar så lång tid för dig. För min del så tar det 7-9 sekunder för en mkv-fil (oavsett filstorlek), lika lång tid tar det att starta en .iso om man bortser från BluRay-ISO.

Tiden gäller över nätverk via både smb- och nfs-utdelning.

När det gäller att bläddra bland filmer där du har omslag så kan du ju se en sida i taget genom att trycka på p+/p- .

Jag tycker tvärtom att det är en riktigt bra spelare men den kräver mer av användaren än exempelvis en tvix innan allt fungerar. Till skillnad från tvix (som jag hade tidigare) så fungerar verkligen allt när man satt upp allt rätt.

Jag tycker att du skall ge den en chans till...

Postad 04 september 2010 - 17:13

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Känns inte alls bra ;)
Finns det inget sätt att få en enda lista för flera olika diskar så man har a-ö fast filmerna ligger utspridda på 3 diskar ?

Update:Skiten åker tillbaka idag, förstår inte hur man kan leva med att vänta en halv minut eller mer för starta en film, bläddra blan filmer tar också tid inte minst om man har omslag!

Nej tar högst ett par sekunder för mig, tar längre tid för den stänga filen och återgå till huvudmenyn, än starta filen.
BD skiva är rätt så drygt men man överlever. Det har säkert blivit något annat tokigt.. med din..

alla saker måste ställas in, precis som vilken dator som helst. När det väl är gjort så går den som dans, helt klart den bästa mediaspelaren jag har testat , plus i kanten för den har också BD spelare :) ...

Synd du tappar förtroendet så snabbt i stället för lösa det. Gör du så med en bil också eller ett hus :D utan undersöak om det går fixa ... Just kidding.. jag är nöjd med min, du blir säkert nöjd med din efterföljare :blink:

Postad 04 september 2010 - 17:24

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

Känns inte alls bra :)

Verkar vara något fel som är trasigt, så lång tid ska det inte ta att öppna en fil - testat mot en extern usb? Kanske prova uppdatera firmware igen.
För mig så finns det inget lagg alls när jag bläddrar bland omslagen. Jag har dock inte gjort någon mer avancerad katigorisering av filmerna, så att man kan se i bokstavsordning, alla, genre eller årtal. Det verkar finnas i det flesta omslagsprogrammen. Kolla youtube på yaDIS eller Zappati, finns bra trådar på mpcclub för alla de olika programmen som finns. Själv kör jag med yaDIS och det fungerar i mitt tycke väldigt bra.
Min BD Prime 3.0 är rock solid.

Postad 04 september 2010 - 22:54

voz
  • voz
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Hmm. Varifrån beställde du din spelare? Du beställde den igår och har idag på morgonen bestämt dig för att skicka tillbaka den...?

Postad 05 september 2010 - 06:52

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
...

Postad 05 september 2010 - 06:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Plex kommer finnas inbyggt i 2011 års lineup av lG's TV, BluRay gissa att der kommer slå ut allt annat på marknaden :)

Det låter intressant! Det är inget skit att iTunes måste vara inblandat?

Postad 05 september 2010 - 07:10

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Borttaget för att inte stöta mig med folk som gillar Dune HD :)

Postad 05 september 2010 - 07:42

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Jag tackar för svaret, men nu styr vi tillbaka till Dune!

Postad 05 september 2010 - 13:47

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

Plex...

Ser inte att det skulle vara något revulotionerande med plex - det där går att få med vilken scrapper som helst. Att det är Mac gör ju saken solklar, helt otänkbart. Jag är tokallergisk mot allt vad Mac är, det är bara yta och inget innehåll - det är viktigare att det ser bra ut än hur det fungerar. 2010 och inte kunna förmedla HD-ljud känns overkligt dåligt.

http://www.youtube.c...h?v=znFUuJs_6WM

För att återgå till Dune.

Postad 05 september 2010 - 20:24

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
dags att uppdatera forumet så man radera inlägg ? :)

Postad 06 september 2010 - 15:45

voz
  • voz
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Välkommen till verkligheten :(
Det var just detta jag var rädd för, då ni verkar vara helt uppe i hur grymma mediaspelarna är, Xtreamer och Dune HD. För mig som haft Plex i ca 4-5 år har streamat HD filmer sedan vissa av er låg i Mammas mage så vem som är i framtiden eller ej får ngn annan avgöra, men jag anser att som Win användare är man oftast väldigt omodern.

Hehe. För 20 år sedan var jag precis som du. Då kände jag ett oerhört stort behov av att berätta hur fantastisk Amiga-datorn var för alla som (inte) ville höra. Sedan dess har jag fått en mer avslappnad inställning till livet.

Postad 06 september 2010 - 15:59

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Hehe. För 20 år sedan var jag precis som du. Då kände jag ett oerhört stort behov av att berätta hur fantastisk Amiga-datorn var för alla som (inte) ville höra. Sedan dess har jag fått en mer avslappnad inställning till livet.

Tänkte på samma. En yngre pågastackare som skryter, hur bra just hans motorcykel är och att ingenting slår den.
Så måste man tävlingköra, för bevisa sin macho stil. :( Som sagt det var för 25 år sedan, man var sådan.'

De flesta som använder Dune, vet att det du säger stämmer dålig. De tar längre tid stänga filen än att öppna den.
Så jag vet inte vad det du vill påvisa.

Postad 07 september 2010 - 07:13

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Solen skiner idag ut med er istället för hänga här :)

Redigerat av motif, 08 september 2010 - 12:40.

Postad 07 september 2010 - 15:46

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Jag är inte ute efter att trampa er på tårna, ni får tycka vad ni vill gör mig absolut inget.
Det kvarstår fortfarande att ingen Mediaspelare fram till dagens ljus slår Plex med Mac Mini, ni som snackar så mkt skit och kan allt borde först vara lite mer insatta i så fall.
Vet inte hur många 10.000 åter 10.000 som sitter med Plex i Sverige och bla.a Mac Mini, varför säljs inga HTPC lösnignar längre ? Nej för Apples Mac Mini har tagit över hela den biten.
Ni lever i dåtid när ni verkar tro att Dune HD är framtiden, jag tycker bara synd om er.

Nästa år finns Plex i LG´s apparater och fler får upp ögonen för detta mediacenter vilket kommer slå ut allt motstånd, vem vill ha en ful svart låda a la 2000 tal framför sin TV ? När du kan ha det inbyggt i TVn, BluRay alt. Mac Mini som är ett stycke i ALU och springer cirklar runt vilken mediaspelare som helst.

Mina erfarenheter av Dune HD Base 3.0
- Fjärkontroll, plastig och allmänt dålig varför inte ens upplysta knappar ? har ju t.o.m Popcorn Hour
- Gränssnittet får mig att se Windows vilket knappast ser snyggt ut, att de inte kan bygga in ett GUI alt XBMC med ngt Coveralternativ i denna prisklass säger en del om vad utvecklarna till den endast bryr sig om och det är att få in pengar inte göra ngt bra utav det man skapar.
- Själva programet för exportera ut sina Covers, man får fram omslagen och all info men texterna för filmerna hamnar ju galet fult, när man bläddrar bland filmerna i spelaren ser det bara grötigt ut, inte nog med att det är fruktansvärt trögt GUI jämfört med Dator så kan man inte få listvy t,ex vem vill ha omslag på 500 filmer i Wall.
- Största problemet med denna spelare i mina ögon, den klarar inte Gigabit nätverk, det är samma chip som billigaste mediaspelaren ute idag varför betala mer för Dune ?
Att man inte kan lista sina filmer i en och samma lista är ju ofattbart, skall man gå in på Disk 1, för 200 filmer och sedan tillbaka för Disk 2, samt Disk 3... t.om Xtreamern kan adda flera diskar och visa "1" vy för dessa, precis som man vill ha det.
Återigen har man aldrig upplevt himlen är det svårt att föreställa sig den också.

Betyg för Dune 2/5, den gör vad den skall men inte mer än någon annan skitspelare out there.

Varför ha HTPC när det finns media spelare. Mindre strul då
Nu är du där igen,,,.. "ingen slår Plex, blah blah" Det är 25 år sedan man höll på sådant snack.
Helt ointressant, hur många som har plex, här snackar vi om "dune". För mig verka det som man har mindrekomplex.
Sedan helt ointressant om LG's planer om plex, som slår ut allt motsånd. Det är 25 år sedan man snackade så. Vi är litte äldre här, åtminstone många av oss....
Det är inte fjärrkontrollen du tittar med , helt ointresant om den har lysknappar eller inte. Vem behöver det?
Det är inte menyn du ska titta på, det är filmerna som är det intressanta.
Jag vet inte personligen vad du har sysllat med. Men jag har ingen problem bläddra bland filmerna. Ändå har jag en HD via USB, HD är uppdelat i 3 mindre, jag vet inte vad som är problemet. Jag hittar ändå bland filmerna.
Sedan är det som vanligt det är filmerna som är det intressant och man hittar dem lätt. vilket man gör.
Inte klarar Gigabit nätverk?? jaså?? o.O det var något nytt. Tro du ska titta på deras hemsida.

För mig låter som du mer intresserad för en massa smeck, plysch, tingel o tangel. ... Jag trodde man hade sin maskin för titta på filer. Inte för titta på menyerna, fjärrkontroller som är självlysande... och annat massa skit.

Jag mer o mer tveksam du har haft en DUNE hemma, efterhand som man läser dinna inlägg.

Det är möjligt Plex är bra maskin, men starta en tråd om den :) Om det inte redan finns.

Jag har testat en del maskiner och jag föll på DUNE till slut och jag är nöjd med den. Det är et viktigaste för mig... :)

Postad 07 september 2010 - 17:36

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

Betyg för Dune 2/5, den gör vad den skall men inte mer än någon annan skitspelare out there.

Ojojoj, ord o inga visor.
Tiotusentals plexanvändare - tillåt mig småle.
Plex i nästa års LG - LG, märket som alla förknippar med överlägsen kvalitet.
Fjärrkontroller till mediaspelare håller överlag rätt medioker kvalitet, många sitter dock på multifjärrar och löser det på det sättet.
Nä, som vanligt när Mac-mentaliteten indoktrinerar, så är det hur snyggt det är som är det viktigaste.
Problemet där är att de funktioner du vill ha från Dune ifråga om sorteringsmöjligheter bland filmer, över flera diskar - finns - bara sätta sig in hur man gör, kanske inte apple-enkelt, men vill man så kan man.
Responsiviteten i menyerna är inte reptilsnabba, men att de skulle vara så långsamma att man hänger upp sig på det ser jag som icke-troligt, detsamma gäller för hur lång tid det tar att starta en fil.

Dune är dyrare för att de betalar Bluray-licens till sina spelare. För slutkund innebär det att HD-ljud fungerar, oavsett filtyp utan komplikationer, samt stöd för fullt menystöd för bluray.
Jag kan förstå att gigabit-lan är att föredra då man flyttar filer till och från spelaren, för rent streamningssyfte räcker det utmärkt med 100mbit.
Jag har en kompis som kör en WDTV-HD-Live som är väldigt nöjd med vad den klarar, känner flera som kör Tvix och är lika nöjda dom. Jag hade en Tvix 6500 i över ett år och var nöjd med den för det mesta, den hade sina små egenheter, man fick starta om den för många gånger helt enkelt och till slut tröttna jag och sökte efter en ny mediaspelare. Min spelare har aldrig hängt sig, tappat bild/ljud så att man måste starta om maskinen - inte en enda gång.
Det enda jag saknar från Tvixen är att om man i en mapp med flera filer väljer att spela upp den första, så spelar den nästkommande automatiskt, vilket Dune inte gör - man får markera de filer man vill spela och trycka play - en vanesak.

Btw, någon som testat något litet trådlöst tangentbord med bra erfarenheter till sin Prime/Base 3.0?

Postad 07 september 2010 - 17:54

Lassetjus
  • Lassetjus
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej har en liten fråga.

Nyaste firmware ver är 100706_1032_beta vad jag förstår. Är det nån som har provat den ? funkar det bra att använda den ? Och om man skulle vara missnöjd kan man gå tillbaka till en gammal enkelt?

Varför jag jag vill prova den nya är därför att jag har problem med att spela flac filer . Inte att starta dom eller spela dom men det låter inget vidare då jag kör dom. Nån som har ett förslag på problemet?

Jag kör som reciver en Denon 3808-a. om det nu kan vara någon hjälp och kör allt via hdmi kabel.

När jag kör film så låter allt kanon . För övrigt så måste jag säga jag är riktigt nöjd med min Dune Hd base 3.0 . :)

Postad 08 september 2010 - 07:26

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Borttaget för att inte stöta mig med folk som gillar Dune HD :)

Redigerat av motif, 08 september 2010 - 12:37.

Postad 08 september 2010 - 07:34

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Vad kommer Dune HD Max ge er som Dune Base inte gör ?

Redigerat av motif, 08 september 2010 - 07:36.

Postad 08 september 2010 - 09:00

Shengya
  • Shengya
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Btw, någon som testat något litet trådlöst tangentbord med bra erfarenheter till sin Prime/Base 3.0?

Rii mini, fungerar utmärkt med den inbyggda browsern, inklusive touchpaden.

Postad 09 september 2010 - 16:01

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Vad kommer Dune HD Max ge er som Dune Base inte gör ?

Inbyggd Blu-Ray spelare, modulplats för DVB-mottagare och möjlighet att uppgradera hårdvara utan att byta hela enheten.

/V-man

Postad 09 september 2010 - 16:09

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Inbyggd Blu-Ray spelare, modulplats för DVB-mottagare och möjlighet att uppgradera hårdvara utan att byta hela enheten.

/V-man

Enligt Hembiobutiken bör man köpa dessa spelare utan BD, då dessa varit väldigt "struliga"
Synd man inte kan välja den utan BD, den har väl inte ens stöd för 3D, HDMI 1.4 ?

Postad 09 september 2010 - 16:40

Åttioåtta
  • Åttioåtta
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Enligt Hembiobutiken bör man köpa dessa spelare utan BD, då dessa varit väldigt "struliga"
Synd man inte kan välja den utan BD, den har väl inte ens stöd för 3D, HDMI 1.4 ?

HD Max och Pro ska hdi ha löst problemet med bluray spelaren.

Postad 09 september 2010 - 16:47

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

HD Max och Pro ska hdi ha löst problemet med bluray spelaren.

När beräknas den släppas här?

Postad 11 september 2010 - 10:39

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Hej

Är det någon som kör spotify på sin dune?

Jag har kollat på kanelbullens guide men fattar inte riktigt vart det är jag ska lägga dsbridge + de två dll-filerna?

Tacksam för tips som hjälper mig rätt (har testat spotifymappen men där ligger ju bara programfilen).

Postad 12 september 2010 - 19:22

Åttioåtta
  • Åttioåtta
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

När beräknas den släppas här?

HD Max'en kommer om drygt en till två månader.

Postad 12 september 2010 - 21:20

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Colonel:

Det är väl Spotify mappen som gäller har jag för mig, du märker väldigt snabbt om du lagt den rätt eller inte. Står ju rätt tydligt i hjälpfilen:

Instruktion för Streaming av Spotify på HDi Dune (skall även fungera med andra audio-program)

Ladda ner följande:

- DSBridge, hämtas på: http://code.google.com/p/dsbridge/
- Lame_enc.dll, hämtas t.ex. på: http://www.dll-files...hp?dll=lame_enc
Packa upp de olika programvarorna.

Installation:

1. Lägg ner: dsbridge.ini, dsound.dll och lame_enc.dll i ditt Spotify bibliotek
2. Lägg in snabbvalet för "radion" Spotify Streaming i ditt radio-bibliotek på din HDi Dune.
3. Gå in via din dator och redigera filen "dune_folder" i "Spotify Streaming" biblioteket.
4. Ändra raden: "media_url=http://192.168.1.64:8124" byt ut IP-numret dvs 192.168.1.64 mot det IP-nummer som din
dator har som du kör Spotify på. Ett IP-nummer ser ut så här: xxx.xxx.xxx.xxx.
5. Det är möjligt att du ev behöver starta om dator o Dune, inte helt säkert dock.
6. Kör igång Dune:en välj Spotify Streaming, när du sedan startar Spotify så kommer ljudet via din Dune från
den stereo den är kopplad till! Stänger du ner Spotify Streaming så återgår ljudet till din dator!

Lycka till!!

Återkom om det är något strul!

Postad 13 september 2010 - 12:13

Unregisteredab09a1aa
  • Unregisteredab09a1aa
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Är det värt att vänta på de nya spelarna? Tänker på Max, Pro och speciellt Smart som fångat mitt intresse.

Är i köpsvängen på en Dune HD Base 3.0. Är det kanske bättre att vänta på en Dune HD Smart D1?

Postad 13 september 2010 - 20:35

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0
Om det är värt!?
Det kan bara du själv avgöra. Med tanke på att det är exakt samma hårdvara som 3.0-spelarna så vet jag inte om jag skulle tycka det vara värt att lägga 5000:- på en Max. Halva kostnaden på en Smart D1 känns i så fall mycket mer intressant ( Smart B1 om man bestämt vill ha en BD-läsare )

MPC har sin åsikt klar, dom är riktigt tydliga med vad dom tycker om Max.

http://www.mpcclub.c...ead.php?t=25075

Postad 13 september 2010 - 21:44

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag har ju själv bla en HDi Dune 1.0, jag har alltid varit förtjust i maskinen på många sätt. HDi känns som en mycket seriös leverantör som inte lägger ner utvecklingen, min 1.0:a får fortfarande uppdateringar vilket är kanon.

Apropå de nya spelarna Max, Smart, Lite osv...

Branschen för Mediaspelare (och BD-spelare) utvecklas mycket fort, spelare kommer och går, nya billigare processorer som halverar priserna har kommit (Realtek). Detta gör att man kanske inte ska "leva" med sina spelare i 10 år... man tröttnar helt enkelt efter 2-4 år och köper en ny...

Min slutledning:

Dune 3.0 = Helt rätt. För mig är HDi Dune 3.0 helt rätt på många sätt, HDi byggde ihop en maskin med kompletta funktioner med något enklare utförande för mängdmarknad. Den har "komplett funktionalitet" dvs inbyggd hårddisk, kan ha BD läsare. Man skippade även "modulsystemet" från 1.0 (Gbit-ethernet, e-sata, Wifi).

Smart = lagom smart. Inget fel på maskinerna, men man är tillbaka i "modultänket". Köp till olika delar och komlettera osv. Problemet (som jag ser det) är snarare att volymerna blir mindre vilket gör att priserna blir högre, plus att alla olika modeller ska lagerhållas... hm...

Max = bra för stora plånböcker. Max verkar ju trevlig, men som MPC säger så känns prislappen hög, man får betala för hårdvaru uppdatering om man vill längre fram. Som sagt har man gott om pengar kan den vara helt rätt.

Lite 53 = den billigare. Är lite som Tvix N1, den kräver extern hårddisk. Bör därför vara en bit ner i pris...

OBS! Detta är mina egna klart subjektiva tankar, jag har fullt förtroende för att HDi:s mjukvara och funktionalitet säkert blir bra. Så alla kan nog köpa valfri maskin med stort lugn. Men det har varit mycket snack om man ska vänta osv... Det kan helt klart vara läge att köpa en 3.0... man får helt enkelt mer på köpet i mina ögon!

Postad 16 september 2010 - 14:34

detomaso80
  • detomaso80
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Rii mini, fungerar utmärkt med den inbyggda browsern, inklusive touchpaden.

Hur fungerar den inbyggda browsern annars, går bra att surfa med etc. hur är det med javastöd etc. är intresserad av videostreaming så undrar bara om läsaren klarar sånt. samt visa video i fullscreen

Rii mini verkar ju isåfall nåt man absolut måste skaffa, inte dyr heller.

Postad 18 september 2010 - 10:03

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0
Då harHi-Jack på Mpcclub testat Max och skrivit ihop sina tankar i en recension. Dom borta på HDI-Dune lär nog inte vara helt nöjda, jag tycker det är bra att Hi-Jack vågar kritisera företaget ordentligt. Han kängar på dom lite angående frekvensen av firmware-uppdateringar när han ändå är igång. HDI-Dune lär lyssna på kritiken, för är dom så korkade att dom stoppar näsan i vädret och tycker Hi-Jack har fel - kan det gå fort utför, när ryktet för företaget sjunker som en sten. Det går fort när forum-hysterin sätter in.

http://www.mpcclub.com/forum/index.php

Postad 18 september 2010 - 21:58

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Ny Beta Firmware 100916_2027 Changelog:

100916_2027_beta.dff

- Added a possibility to adjust the vertical position of PGS and VobSub
subtitles during file playback.

- Improved handling of PGS subtitles in MKV and TS files.

- Improved "Audio / HDMI audio = Disabled" setting, which should now work
more correctly with various HDMI equipment. Now, it only disables passing
audio through the HDMI, but does not force DVI mode with RGB colorspace
on the HDMI output any more.

- Added a new setting "Video / Advanced / Force DVI output", which allows
to force DVI mode on the HDMI video output. This allows to achieve player
behavior which took place previously when using "HDMI audio = Disabled"
setting. (Note, as previously, this does not affect Blu-ray playback.)

- Added a new setting "Video / Advanced / Output colorspace",
which allows to specify the desired colorspace on the HDMI output.
- Supported values:
- Auto (use BT.709 for HD video modes and BT.601 for SD video modes)
- BT.601.
- BT.709.
- RGB-Full.
- RGB-Limited.
- The default value is Auto.
- Note: does not affect Blu-ray playback (for Blu-ray playback, "Auto"
is always used).
- Note: in previous firmware versions, the actually used setting was
BT.601; if you think that you had a better picture quality during file
or DVD playback in previous firmware versions, you may try to set this
setting to BT.601 (see also the new setting "Video / Advanced /
Default decoder colorspace").

- Added a new setting "Video / Advanced / Default decoder colorspace",
which allows to specify the default colorspace which should be assumed
for files having no explicit indication of the colorspace actually used
when encoding these files.
- Supported values:
- Auto (use BT.709 for files using HD resolution and BT.601 for files
using SD resolution).
- BT.601.
- BT.709.
- The default value is Auto.
- Note: affects only file playback.
- Note: in previous firmware versions, the actually used setting was
BT.601; if you think that you had a better picture quality during file
playback in previous firmware versions, you may try to set this
setting to BT.601 (see also the new setting "Video / Advanced / Output
colorspace").

- Improved Audio CD playback startup speed.

- Added a new setting "Misc / Playback / Save zoom settings", which allows
to remember the choosen zoom mode even after stopping playback and
switching off the player.

- Added a new setting "Misc / Playback / Show recording indicator", which
allows to enable on-screen indication (blinking red circle) during
recording of IPTV / Internet radio / DVB-T streams.

- Improved handling of specific unsupported files (such as GMC-encoded
AVIs): information about this is reported to the user.

- Bugfix: very high-birate IPTV channels could be played with artefacts and
picture distortions (a problem introduced in firmware version
100630_2131_beta).

- Bugfix: specific MKV files could not be recognized and played at all.

- Bugfix: ".djvu" files wrongly considered as supported.

- Bugfix: creation of debug dumps did not work in specific cases (when the
current folder path contained whitespaces).

- Some interface languages added/updated.

- Some other improvements/fixes.

Version "100828_0034"
Download: N/A (has not been released for this player model)
Changes since the previous version:
- Added a workaround for MKV lipsync problem (a small A/V desync when
bitstreaming AC3 through S/PDIF or HDMI, noticeable by some users on some
A/V equipment).

- Bugfix: 192kHz/24-bit FLAC audio could not be output to HDMI TV.

- Bugfix: audio could be absent during playback of specific MPEG files.

- Bugfix: audio could be lost after specific user actions (such as SLOW ->
PAUSE -> PLAY) on specific files.

HDi:s Firmware Zone

Postad 22 september 2010 - 22:15

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
I specarna på Dune HD Max, Pro och Smart står det:
"RealD: watch 3D video in this ultra modern format used in cinema for the latest movies."
Det låter ju intressant. Då borde ju rimligtvis även HD Base 3.0 och BD Prime 3.0 kunna få stöd för RealD eftersom det ska vara samma hårdvara, men det kanske är en licensfråga?

Hembiobutiken har lagt upp Dune HD Max för 5499 kr med leverans inom 4-7 dagar. Ska bli intressant att höra vad som sägs om den. Fan, man blir ju sugen på en...

/V-man

Postad 24 september 2010 - 22:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Har beställt mig en Dune 3.0 Base. Ska bli intressant att se om den är så bra som den verkar :)

Har ju många rum i huset så tvixarna får leva kvar en stund till dock.

Postad 30 september 2010 - 17:49

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Nu har jag letar runt lite... nån som vet någon bra guide för att få igång skiten?

Den vägrar hitta mina shares :|

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.