Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - InFocus X9 *

382 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
InFocus X9 (Projektorer) 3 8,85 (12) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 31 december 2008 - 00:12

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Nu har jag varit och kikat på X9an.
Riktigt bra bild, men tyvärr såg jag väldigt mycket regnbågar. Så i slutändan fick jag välja mellan dessa och en lite gråare LCD, så valet föll på en Epson. Lite tyvärr måste jag säga, för bilden var annars väldigt fin...

Postad 31 december 2008 - 11:15

Haya
  • Haya
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Jag använder min Logitech Harmony 525 till X9:an. Hittade dock inte exakt X9:an färdigkonfigurerad i Logitechs verktyg, men det fanns flera snarlika. Grundfunktionerna funkade, med fick justera en del kommandon i efterhand.
I övrigt funkar alltså Logitech Harmony bra.

Tack
Funkar kanon med X9an. Dögrym fjärr juh.
Du rädda min nyårshelg :)

Postad 01 januari 2009 - 17:59

Unregistered1373
  • Unregistered1373
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Ekonomi läge=ecco mode?

Varför fick jag inte med någon manual till projektorn, finns det på internet?

Postad 01 januari 2009 - 19:46

kalle173
  • kalle173
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Ekonomi läge=ecco mode?

Varför fick jag inte med någon manual till projektorn, finns det på internet?

Inget personligt mot dig men det känns som tråden blir sönderhackad av frågor som antingen är besvarade redan eller en basal kunskap om google borde kunna lösa.....

Infocus (Documentsfliken)

Postad 01 januari 2009 - 22:22

Unregistered1373
  • Unregistered1373
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Inget personligt mot dig men det känns som tråden blir sönderhackad av frågor som antingen är besvarade redan eller en basal kunskap om google borde kunna lösa.....

Infocus (Documentsfliken)

Sorry, vet, jag har ingen internet utan får låna grannens internet för tillfället, eftersom den dör allt ifrån 5sek till 4-5min så jag skriver meddelandet i word och bara skriver in det, jag vet, förlåt mig kanske inte det bästa. Jag ska få min nya internet snart.

BTW! så var jag inne på deras sida men var visst inte där :/
Sorry again!
Såklart jag kan googla

Postad 02 januari 2009 - 11:11

Ben Hur
  • Ben Hur
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hej

Köpte detta fäste http://www.kjell.com...00000,677000000
Dels passar inte skruvarna men det går väl att fixa men sedan fattar jag inte riktigt hur jag ska fästa projektorn i takfästet, är det ngn som använder det här fästet?

Postad 02 januari 2009 - 18:39

Unregistered20891a5d
  • Unregistered20891a5d
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hej

Köpte detta fäste http://www.kjell.com...00000,677000000
Dels passar inte skruvarna men det går väl att fixa men sedan fattar jag inte riktigt hur jag ska fästa projektorn i takfästet, är det ngn som använder det här fästet?

Köpte Kjell & Co takfästet för 299kr, alltså inte exakt det du använder. Tror dock att de två är ganska snarlika.
Jag lade in två bilder i mitt galleri på hur jag löste det. Hoppas bilderna svarar på din fråga. Fick köpa några M3 skruv för interfacet mellan armar och projektor.

När jag ändå är inne och skriver så måste även jag säga att min fjärrkontroll till X9:an har slutat fungera. Den funkade bra första veckan, sen fungerade den sämre och sämre. Nu svarar den kanske på var 20:e knapptryck.
Orkar inte gå vidare med det, utan tänker lösa det som tidigare foruminlägg: Multifjärr. Har precis beställt en Logitech Harmony one.
Usch vad tråkigt att behöva köpa en ny teknikpryl... :)

Postad 02 januari 2009 - 19:21

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0
Jag testade att köra en kalibrering av X9:an med DVE blu-ray. Lyckades inte hitta en inställning där grönt var helt kalibrerat, men i övrigt såg det bra ut. För de som är intresserade så listar jag inställningarna nedan.
Observera att dessa inställningar gäller för blu-ray, då färgrymden är YCbCr, till skillnad från RGB som används i spel, förutsatt att PS3 är inställd på "BD/DVD-format för videoutgång: Automatisk".
Uppsättning:
- Infocus X9
- Kingpin Crown CES210, 90 tum, Gain 1.0
- PS3 över HDMI

Inställningar PS3:
- 1080p
- 24p: på
- BD/DVD-format för videoutgång: Automatisk
- RGB full range: begränsad
- Supervit: på

Inställningar X9:
Display mode: Movie
Brightness: 0
Contrast: 0
Color: 4
Tint: 0
Sharpness: 14
White Peaking: 10
Color Temp: 1
Degamma: 1

Kom också på varför color, tint och sharpness är skuggade ibland. Dessa inställningar gäller enbart för YCbCr, och ej för RGB färgrymd.

EDIT: Kör lampan i eco-mode
EDIT2:
För PS3, RGB-färgrymd, får jag följande inställningar:
Brightness: -17
Contrast: 9
Color: Grå
Tint: Grå
Sharpness: Grå
White Peaking: 10
Color Temp: 1
Degamma: 1

Redigerat av pakarlss, 02 januari 2009 - 22:20.

Postad 07 januari 2009 - 18:12

Haya
  • Haya
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Den som hörde nått skulle höra av sig och jag hörde från Infocus idag att dom börjar behandla sina vouchers imorgon.

:)

Postad 09 januari 2009 - 12:08

Ben Hur
  • Ben Hur
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Nu har jag fått svar från Infocus,

Min voucher är godkänd och pengar sätts in inom den närmaste framtiden

Bra Service Infocus!

Postad 09 januari 2009 - 16:57

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Hembiobutiken säljer den fortfarande med texten:

"Just nu får du 1000 kr i rabatt när du köper X9 av oss. Med projektorn följer en blankett som du fyller i och skickar till Infocus så sätter de in pengarna direkt på ditt konto. Priset blir alltså 6.990:-"

Måste väl vara fel...

Postad 12 januari 2009 - 17:40

Unregisteredc152235c
  • Unregisteredc152235c
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Kört min X9a i 20 timmar nu! Så grymt nöjd! Helt otroligt bra bild för så små pengar! Ville bara passa på och tacka Fredrik för all hjälp som ledde fram till köpet. Och en fråga till er andra som har en X9a, kan man stänga av det urdryga blå blinkande stanbyljuset?

Postad 14 januari 2009 - 21:59

fredake
  • fredake
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
När är det tänkt att man ska få respons från Infocus angående vouchern? Jag har skickat två mail och ett "nödfax" innan vouchern gick ut då jag inte fick något svar på mailen.

Postad 15 januari 2009 - 00:21

ollebl
  • ollebl
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Angående den irriterande blinkande blå lampan i standby-läge: Mitt tips är att sätta strömbrytare någon stans och helt enkelt slå av strömen till projektorn när den inte används och har fått kyla ned sig efteranvändning. Då slipper man även det irriterande tjutande ljudet från den inbyggda eliminatorn (hörs bara om det i övrigt är helt tyst i rummet) och dessutom förlänger man antagligen eliminatorns liv på det sättet.

Postad 15 januari 2009 - 20:17

Unregisteredc152235c
  • Unregisteredc152235c
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Jo, var inne på det. Men är det bra att bryta strömmen på och av hela tiden? Fattar inte hur man kan ha byggt så från början. Nån som fått några cashbackpengar än? Inte jag... Mailade förut efter jag skickat in vocuhern och ville ha en bekräftelse på att dom hade fått den och efter två mail så svara dom att dom hade fått den och skulle betala ut den i början av januari? Vi får väl se vad som händer...

Postad 16 januari 2009 - 01:12

ollebl
  • ollebl
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Fjärrjäveln fungerar bara när den vill...

Finns det ingen enklare/billigare än Logitechs Harmony som klarar X9'an ?

Redigerat av ollebl, 16 januari 2009 - 01:13.

Postad 18 januari 2009 - 13:19

fredake
  • fredake
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Fjärrjäveln fungerar bara när den vill...

Finns det ingen enklare/billigare än Logitechs Harmony som klarar X9'an ?

Jag har inga idéer på någon fjärr men dokumentet 'X9 IR Codes' kanske ger en ledtråd i hur enklare universalkontroller ska programmeras.
http://www.infocus.c....aspx#documents
Den använder NEC IR-protokoll vad det nu innebär...

Postad 18 januari 2009 - 17:46

Unregistered1373
  • Unregistered1373
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Riktigt grym projektor!
Har kört den i snart 60 timmar, kör den i ecco mode pga av att det inte alls är stor skillnad och jag sparar på lampan. Kör den på väggen och det blir ändå SKIT grym kvalite när jag kör full hd från datorn till projektorn med hdmi kabel.
Dum som jag var trodde jag att man inte fick med en HDMi kabel så jag köpte en för 1500kr 10 meter, riktigt tjock var den :/
Kommer väll ha användning av den när jag köper recivern hoppas jag. Rekommenderar denna STARKT till alla, grym första projektor.
Dock beter sig fjärrkontrollen konstigt och ibland får man klicka flera gånger för att det ska funka, ska in till hifi klubben och fråga om man kan få den utbyt!

Dessutom rekommenderar jag att ni köper den på hifi klubben eftersom de har världens bästa försäkring för 1000kr. Även om lampan brinner ut normalt för man en ny helt gratis plus att försäkringen är kvar och om jag tappar den så går det på försäkringen=helt ny.

Postad 19 januari 2009 - 16:20

Unregistered1d8d1f10
  • Unregistered1d8d1f10
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Någon som fått in pengarna på deras konto, i synnerhet intressant om någon med swedbank har fått sin cash-back. Jag har själv fått bekräftat att jag skall få pengar men har inte sett röken av pengarna på kontot.

för övrigt är jag uppe i ca 70h med min x9a och är fortfarande ruggigt nöjd. Ang fjärrkontrollen så blir det ibland som att projektorn låser ute kontrollens signaler, men om man tar ut och sätter i batteriet så brukar det hoppa igång om inte annat så får man vänta ett tag och prova igen.

Postad 19 januari 2009 - 21:12

Unregisteredc152235c
  • Unregisteredc152235c
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Ingen som fått pengar än? Har Infocus dragit en fuling?

Postad 22 januari 2009 - 15:07

Ben Hur
  • Ben Hur
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hej

Har problem med att hitta en duk då mina bildmått är 2m bredd och 1.15m höjd
Vill ha Multibarcekts 90 tum men den är lite för liten på höjden

Nu till min fråga, i menyerna på X9 så finns det så att man kan ändra vertical och horisontell position,
Tänkte att jag gör bilden lite mindre så att allt ryms inom duken men hos mig är dessa gråmarkerade?

Har provar med HDMI och Konponentingången men ingen lycka.

Vet någon hur jag gör för att aktivera dessa?

Hälsningar
Ben

Postad 23 januari 2009 - 21:45

Mattan67
  • Mattan67
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag hade också problem med min fjärr inledningsvis. I fjärren satt ett CR2025 batteri som jag bytte mot det något tjockare CR2032. Efter detta fungerar fjärren klockrent. Originalbatteriet var fulladdat men verkar glappa.

Postad 25 januari 2009 - 23:38

Steppen
  • Steppen
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Tjabba! Är oxå mycket nöjd med projen men håller med om att fjärren vill till på och glappa och fungera lite när den vill :S
Har oxå funderingar ang vocuhern som jag har faxat in 2 ggr i dec månad.
Har då inte fått nått själv och inte hört ett ord av dom vare sig på fax eller mail.
Har själv handelsbanken men det verkar tydligen inte som ngn annan heller fått ut några pengar.
Måste ju säga att det är dåligt.
Står väl inte och faller på dom pengarna men lovar man att betala ut så ska man ju göra det.

Postad 26 januari 2009 - 11:34

Instant_exit
  • Instant_exit
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
jag löste problemen med fjärren genom att sätta en liten bit kartong på baksidan av batteriet så att det pressas mot kontakterna lite hårdare. Gjorde att min kontroll gick från att svara ibland, till att funka hela tiden utan några problem alls.

Troligtvis så är det bara vanlig glappkontakt som är allas problem med skiten, som tur är så finns det ju en väldigt enkel lösning på problemet. När sedan batteriet tar slut så kan man ju göra som Mattan67 och köpa ett batteri av en tjocklek större.

Apropå något helt annat så har jag nu snickrat ihop en 2.4x1.35m stor duk nu av trä och målarduk som jag spännt över och sedan målat med en variant på Black Widow färg. Funkar skitbra faktiskt i mitt vardagsrum där väggar och tak är ljusa, och bilden blev typ dubbelt så bra i mitt eget tycke. Man kan verkligen inte tro att duken är ganska mörkt grå när man ser hur vitt det vita ser ut. Bara ett tips om det är någon annan som skulle vilja ha bättre svärta i bilden med upplevt bibehållen vithet.
Det finns ju definitivt ljusresurser i projektorn för att köra en lite mörkare duk tycker jag.

/J

Postad 26 januari 2009 - 17:52

Unregisteredc152235c
  • Unregisteredc152235c
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Har Fredrik ingen teori på vad som händer på infocus kontor? Tycker det är dåligt att lura folk på pengar. Många köpte denna för att vouchern fanns.

Postad 26 januari 2009 - 20:58

nikmar
  • nikmar
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Fredrik har väl slutat på Infocus vid det här laget så han har vi ingen nytta av längre ;) Det är snart 1 mån sedan han posta i tråden.

Kan bara hålla med om att det verkligen är fult att inte betala ut pengar från kampanjen, men jag är jävligt nöjd med projjen ändå. Dustin måste ju ha gjort fel när dom hade 1500 i stundetrabatt, men det drabbar ingen fattig, bara bonus för oss glada som lyckade få en för 6500 innan dom insåg sitt misstag och ändra till 300 stundetrabatt ;)

Tack Instant_exit för tipset med kartong på batteriet, fjärren verkar funka jättebra nu!

Postad 27 januari 2009 - 15:23

kinpin
  • kinpin
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag sitter och fundrar på att köpa en x9a med en ramspänd duk kan denna var bra https://www.prisjakt...kt.php?p=160945 , jag kommer att kunna mörklägga näst intill totalt i mitt rum.

Tack på förhand.

Postad 02 februari 2009 - 19:10

Unregisteredc152235c
  • Unregisteredc152235c
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Hej!

Idag har jag fått min cashback! Trodde jag aldrig...

Postad 03 februari 2009 - 16:48

Steppen
  • Steppen
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jopp, jag har oxå fått tillbaka dom pengarna. Insatta på konto i handelsbanken.

Postad 03 februari 2009 - 18:08

kalle173
  • kalle173
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Dito! :)

Postad 03 februari 2009 - 20:04

Haya
  • Haya
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Mina pengar trilla in på kontot idag =)

Postad 03 februari 2009 - 20:15

Stybbe
  • Stybbe
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Ja, även mina pengar kom idag. Och en sådan här gång tackar man ju för en hög Euro-kurs! :)

Postad 12 februari 2009 - 23:25

fredake
  • fredake
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Fortfarande inga pengar för mig... :D Har skickat påstötningar via mail så jag hoppas man får ett svar åtminstone.

Edit:
20 feb: Inte ett pip från infocus, känns inte alls lovande. ;( Får trösta sig med att man är nöjd med projektorn tillsvidare.

Edit2: 5 mars: Några sura mail till kundservice gjorde susen, pengarna trillade in idag. :)

Redigerat av fredake, 05 mars 2009 - 18:04.

Postad 13 februari 2009 - 08:50

nikmar
  • nikmar
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Fortfarande inga pengar för mig... :D Har skickat påstötningar via mail så jag hoppas man får ett svar åtminstone.

håll ut fredake, dom kommer nog snart. även jag har fått mina slantar.

Postad 16 februari 2009 - 10:14

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Någon mer som har problem med att projektorn inte sparar bildinställningarna?

Vid varje uppstart får jag gå in i menyn, välja PC och ställa om ljusstyrka och kontrast.
När jag sedan stängt av projektor och sätter på den igen, ligger de gamla (felaktiga) värdena där igen.

Tips?

Postad 16 februari 2009 - 11:36

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0
Du kan tyvärr bara lagra egna inställningar under läget "User".

Postad 17 februari 2009 - 08:55

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Du kan tyvärr bara lagra egna inställningar under läget "User".

Ajdå! Tack för tipset iaf.

Postad 07 mars 2009 - 00:36

PNorth6
  • PNorth6
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Hejsan! Står i valet mellan denna proj och panasonic pt-ax200 eller sanyo z700. Det lutar åt någon av de förstnämnda. X9 verkar ha fått bra kritik förutom zoom möjligheten. Därför undrar jag vilken dukstorlek som rekommenderas till denna proj om jag har avståndet 3,7 meter mellan projektor och duk...

Skulle vilja ha 104 tums duk, är det möjligt på det avståndet? Nån som har nåt liknande?

Vet ni om det finns något bra erbjudande på denna projektor? Nu kostar den ju mer än vad den gjorde för 3 månader sen då den kom ;)

Postad 07 mars 2009 - 13:01

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0
Beräkningshjälp för de flesta projektorer hittar du här:
http://www.projector...culator-pro.cfm
För X9 ger det dig en bildstorlek mellan 98 och 108 tum, förutsatt du har 3.7m mellan lins och duk. Det passar dig perfekt alltså!

Postad 16 mars 2009 - 23:06

PNorth6
  • PNorth6
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Jag har precis varit iväg o köpt mig en Infocus X9. Det är min första projektor. Jag slängde upp ett lakan bara för att kunna ställa in bilden innan jag beställer duk. Jag har några dumma nybörjarfrågor.

Jag undrar bara hur kan jag justera bildens storlek (förutom placering)? Vad jag förstått saknar den lensshift helt men det ska finnas ngn zoomfunktion som man kan justera ca 10% med. Var hittar man den funktionen?

Jag var rädd för att bilden inte skulle kunna bli tillräckligt stor i mitt vardagsrum men nu känns det som tvärtom när jag fått hem den. Jag hade tänkt ställa den på en vägghylla ovanför soffan men gör jag det så blir bilden större än de 104 tum jag tänkt som max. Men det kanske rör sig om max 30-40 cm som behöver zoomas ner. Avståndet från den tänkta placeringen av projektorn och duken är ca 380 cm..

Vad har ni för duk och avstånd?

En annan fråga: Om jag köper en "för stor" duk och vill ha bilden mindre än dukens storlek, är det möjligt utan att kanterna "flyter ut"? Jag förmodar att det bästa är att bilden precis rymmer den vita ytan men går det utan att bilden ser konstig ut? Det är inte lätt att se sånt på den skrynkliga ljusblåa lakan jag hängt upp framför teven nu...

Postad 17 mars 2009 - 06:49

nikmar
  • nikmar
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Jag undrar bara hur kan jag justera bildens storlek (förutom placering)? Vad jag förstått saknar den lensshift helt men det ska finnas ngn zoomfunktion som man kan justera ca 10% med. Var hittar man den funktionen?

Det finns 2 hjul att snurra på. Den ena är focus, den andra zoom (1.0x-1.1x). Dock så ändrar focus också lite på bildstorleken.

Ang. duk så blir bilden så himmla bra på mina släta vitmålade vägg att jag inte kommit så långt än utan njuter film direkt på väggen =)

Postad 17 mars 2009 - 11:33

PNorth6
  • PNorth6
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Ok tack för tipset!

Jag provade med hjulen igår men jag tyckte mest att skärpan försämrades kraftigt när jag meckade med dem.

Jag hoppas kunna få in bilden på en 104 tums kingpinduk från 3,8m utan att förlora bild eller behöva zooma och förlora skärpa. Jag har en ganska stor taklampa som jag inte vill ta ner och därför kan jag inte fästa den i taket närmare duken. Därav är måttet 3,8 m till duk.

Vilka avstånd har ni andra och dukval?

Postad 18 mars 2009 - 17:27

Unregisteredc152235c
  • Unregisteredc152235c
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Tja, jag har 3,4-3,7 meter beoende på hur man mäter och jag fixar min 104 precis, finns massa avståndsberäknare på internet..

Postad 18 mars 2009 - 21:15

neues
  • neues
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon mer än mig som har problem med artefakter, det vill säga att det ibland blir linjer mitt över bilden när man kollar film. Detta är oerhört störande och jag funderar på vad felet kan vara?

En tanke är min hdmi kabel, men eftersom jag har kompisar med exakt samma setup som mig( projektor och kabel) känns detta lite otroligt.

Kom gärna med tips hur man ska lösa detta problem.

// Johan

Postad 19 mars 2009 - 01:46

Unregistered5a45b88e
  • Unregistered5a45b88e
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Har också streck över bilden ibland,har tagit förgivet att
det berodde på Hdmi-kabeln som är en billig No-name kabel men det kanske inte är det :)

Postad 19 mars 2009 - 09:03

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0
Jag har inte sett några streck. Var använder ni för källa och upplösning?

Postad 19 mars 2009 - 16:15

neues
  • neues
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej!

Jag använder datorn som källa och kör med 1440*900 som upplösning, vilket jag har fått rekommenderat.

Mycket möjligt att det beror på kabeln, men detta känns aningen konstigt då jag som sagt har en kompis med samma grejer; dator, kabel, projektor. Även längden på kabeln stämmer överens.

Finns det andra felkällor förutom kabel - det vill säga - är det möjligen fel på projektorn?

Mvh Johan

Postad 20 mars 2009 - 07:23

nikmar
  • nikmar
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Varför inte köra på projektorns native upplösning 1280x720 istället? Det gjorde jag från min Laptop då min PS3 var på lagning och det funkade utmärkt. Visst så kan X9an skala ner från 1440*900 men det blir ju bättre om du matar den med rätt res. direkt 1280*720p

Postad 21 mars 2009 - 19:36

PNorth6
  • PNorth6
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Hjälp!

Har installerat min x9 nu (min första proj). Hur justerar jag bilden i höjd/sidled? Jag har försökt använda keystone - och + men det verkar bara förändra bildens kanters rakhet..

Jag har placerat min ca en halvmeter ovanför sitthöjd ovanför soffan på en hylla. Men ställer jag den helt plant på hyllan visas bilden nästan i taket!!! Just nu har jag lagt böcker under så den lutar kraftigt framåt... Det verkar vara det enda sättet att få bilden någolunda rätt i höjdled...

Det här kan inte stämma? Vad har jag gjort för fel? Har även använt de manuella rattarna på projektorn men de förändrar mest storlek och skärpa.

I menyn på inställningar finns också keystone funktionen och under den finns det höjd o sidledsinställningar men de går inte använda... de liksom ligger i bakgrunden o verkar inte gå att aktivera!? Jag har movie inställt på bild..

Hjälp en nybörjare!

Redigerat av PNorth6, 21 mars 2009 - 19:40.

Postad 22 mars 2009 - 10:46

nikmar
  • nikmar
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Hjälp!

Har installerat min x9 nu (min första proj). Hur justerar jag bilden i höjd/sidled? Jag har försökt använda keystone - och + men det verkar bara förändra bildens kanters rakhet..

Jag har placerat min ca en halvmeter ovanför sitthöjd ovanför soffan på en hylla. Men ställer jag den helt plant på hyllan visas bilden nästan i taket!!! Just nu har jag lagt böcker under så den lutar kraftigt framåt... Det verkar vara det enda sättet att få bilden någolunda rätt i höjdled...

Det här kan inte stämma? Vad har jag gjort för fel? Har även använt de manuella rattarna på projektorn men de förändrar mest storlek och skärpa.

I menyn på inställningar finns också keystone funktionen och under den finns det höjd o sidledsinställningar men de går inte använda... de liksom ligger i bakgrunden o verkar inte gå att aktivera!? Jag har movie inställt på bild..

Hjälp en nybörjare!

Hej,

Du kan inte flytta bilden på denna projektor i höjd- eller sidled. Den funktionen brukar inte finnas på billiga DLP projjar. Det är det som är en av nackdelarna med DLP tekniken. Med en budget LCD projektor så hade du kunnat ändra bilden på detta vis men förlorat i bildkvalité, färg och svärta. En DLP kräver att du kan ha den placerad rakt framför duken. Keystone skall du helst undvika helt då det påverkar upplösningen negativt (se Fredriks info tidigare i tråden)

Skall du ha den stående på en hylla så får du vända den upp-o-ner och sen ändra även bilden upp-o-ner i inställningarna. Det bästa är att ha en projektor arm från tak eller väggen där du kan fästa den upp-o-ner direkt.

Lycka till,
Niklas

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.