... också mycket intressant! Jag vet inte riktigt vart man ska vända sig i sin slutliga uppfattning men det lutar nog åt att jag får köpa en DacMagic hur som helst (för att själv avgöra frågan om den gör skillnad i just mitt system).Mina andra D/A-omvandlare kan det inte bero på för det låter skit var jag än spelat den plattan. Förutom i DAC Magic då förstås.
Försök att lyssna på den så får vi se vad du tycker.
/GB
* Officiell tråd - Cambridge DacMagic *
Cambridge Audio DacMagic
(DAC & hörlursförstärkare)
|
2
|
(106)
|
Inga priser |
DAC (Externa) (732 inlägg)
|
7 år sedan |
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg)
|
11 år sedan |
Dags att köpa en DAC. (340 inlägg)
|
12 år sedan |
Cambridge DacMagic Plus (39 inlägg)
|
13 år sedan |
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg)
|
13 år sedan |
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg)
|
15 år sedan |
H/K HD990 vs CAMBRIDGE Azur 840C (269 inlägg)
|
15 år sedan |
Akustikråd i knepigt rum (9 inlägg)
|
15 år sedan |
Hur får jag bra ljud ut från dator till förstärkare? (32 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 15 May 2009 - 12:22
Postad 15 May 2009 - 13:04
/GB
Postad 15 May 2009 - 13:17
Postad 15 May 2009 - 23:08
Jag kopplade in DacMagic och körde igång musik direkt utan att ha lyssnat medan den inte var inkopplad. Jag ville höra om några skillnader kunde urskiljas utan direkt jämförelse. Detta var inte nödvändigt, då en snudd på halvdöv person torde kunna höra skillnaderna i vilket fall som helst. All bumlighet på basen försvann och ljudet blev lite tydligare och klart mer separerat. Lite mer hi-fi skulle jag nog kunna säga. På min Yamaha tyckte jag mig dock ana en hint av vasshet till ljudet som möjligen skulle kunna bli jobbigt i längden. Det ska nämnas att det här inte är ett problem med HK-stärkaren, då inga tecken på vasshet träder fram med den. Musik blev roligare att lyssna på, men det är inte till den grad att den, som vissa andra uttryckt det, "blåst nytt liv i min musiksamling". En märkbar förbättring helt enkelt. Jag ställer mig dock tveksamt till huruvida det är värt priset om man endast avser att köpa den för en förbättring av ljudet. Det beror på hur mycket var och en har att röra sig med, men kanske framför allt vilken sorts förstärkare och högtalare den är kopplad till.
Filtrena har jag inte bildat mig en klar uppfattning om än.
Redigerat av JessKiwi, 15 May 2009 - 23:11.
Postad 16 May 2009 - 08:07
Det är kanon att den här produkten finns tycker jag, den fyller helt klart sin funktion, men väldigt många nybörjare tror att en fristående dac på något sätt är en väsentlig del av deras stereo. Det är det inte.
Redigerat av shifts, 16 May 2009 - 08:08.
Postad 16 May 2009 - 10:00
Alltså, jag ställer mig skeptisk till sådant här. Först höjer du den till skyarna, du behövde inte ens jämföra med din(a) gamla dac(ar), skillnaden hör en halvdöv person. Sen säger du att du inte vet om du skulle köpa den enbart för ljudförbättringen den ger. Öööh.
Det är kanon att den här produkten finns tycker jag, den fyller helt klart sin funktion, men väldigt många nybörjare tror att en fristående dac på något sätt är en väsentlig del av deras stereo. Det är det inte.
Bara för att en skillnad är markant behöver det inte betyda att den nödvändigtvis är så mycket bättre att den "höjs till skyarna", vilket inte var min mening att ge intrycket av. Jag skulle vilja påstå att det finns stora skillnader mellan olika förstärkarmärken, t.ex., men det behöver inte göra den ena mycket bättre än den andra. Angående den sista punkten är det för att få att saker och ting i perspektiv. Som student har jag inte inkomsten av ett job, vilket således leder till att man tenderar att värdera saker som prestanda i förhållande till priset lite extra mycket. Vad som är prisvärt beror emellertid på var och ens olika uppfattningar. Med en stadig inkomst skulle jag kunna tänka mig köpa den enbart för ljudförbättringen, men så är inte fallet i min nuvarande situation.
Såvida det inte är för ingångarnas skull håller jag med om den inte är väsentlig del av stereon. DacMagic är en bra produkt, men den är inte fantastisk. Detta är dock bara min uppfattning; om någon uppfattar den som en väsentlig del av sin stereo i termer av förbättrad ljudkvalité så är den det.
Postad 16 May 2009 - 10:44
Postad 23 May 2009 - 11:41
Jag funderar på om det skulle vara ett lyft att köra ljudet från PS3 via denna? Då jag saknar hembioreceiver så har jag kört PS3 ans ljud via HDMI upp till tv:n och från TV:n så kör jag analog RCA ned till förstärkaren.
Med denna skulle jag ju kunna ha både PS3 dator plus min NAD C542 inkopplat
Redigerat av Glidtassen, 23 May 2009 - 15:32.
Postad 28 May 2009 - 17:51
Postad 30 May 2009 - 01:03
/GB
Postad 30 May 2009 - 14:30
MartinP666: Strunta i din lokala handlare. Jag skickade mail till ungefär tio HiFi-klubben-butiker runt om i landet för att kolla om dom hade Dac Magic i lager och fick två napp. Leveransen skedde helt smärtfritt. Jag var dessutom extra petig eftersom jag ville ha ett ex i svart utförande men det löste sig det också.
/GB
Jo jag fick tag på en från en annan butik idag, fick köra någon mil extra men det får det vara värt.
Håller på att testa den nu. Skillnaden mot att köra utan denna (direkt från min TViX eller DVD-spelare) är marginell ljudmässigt, svårt att avgöra om det är någon skillnad. Testade de olika filterlägena, och man hör ju skillnad mellan dem men det är extremt svårt att avgöra vilket som låter "bäst" tycker jag.
Dock köpte jag den mest för ingångarna och funktionerna, så all eventuell ljudförbättring är egentligen en ren bonus.
EDIT: Det kanske ska tillägas att jag nyligen bytt både förstärkare och högtalare så jag har inte helt och hållet vant mig vid ljudet, kanske hade hört skillnaden lite lättare annare.
Redigerat av MartinP666, 30 May 2009 - 14:31.
Postad 17 June 2009 - 12:07
Får en svart dac på tisdag då den kommer till min lokala affär i Göteborg.
Postad 17 June 2009 - 15:28
Ahhh, super! Stort tack för infon!Dacmagic finns på lager igen. Länk till produkten på Hi-Fi klubbens hemsida: http://www.hifiklubb...dlare_svart.htm
Får en svart dac på tisdag då den kommer till min lokala affär i Göteborg.
Postad 19 June 2009 - 10:10
Om jag har en dator, i mitt fall en mac mini, och kopplar den till DacMagic och sen vidare till min stereoförstärkare. Får jag då lika bra ljud när jag spelar en cd-skiva i datorn som jag skulle få med en högkvalitativ cd-spelare?
Tacksam för svar från någon som vet.
Postad 19 June 2009 - 10:22
Jag har en fråga jag väldigt gärna skulle vilja ha svar på.
Om jag har en dator, i mitt fall en mac mini, och kopplar den till DacMagic och sen vidare till min stereoförstärkare. Får jag då lika bra ljud när jag spelar en cd-skiva i datorn som jag skulle få med en högkvalitativ cd-spelare?
Du får lika bra ljud som du skulle få om du spelade en cd-skiva via en högkvalitativ cd-spelare som kopplas in via DacMagic. Eller samma ljud som den högkvalitativa cd-spelaren som använder samma DAC som DacMagic.
Det är liksom knöligt att svara på, men jag skulle inte oroa mig. Det kommer låta bra.
Postad 19 June 2009 - 11:28
Jag har en fråga jag väldigt gärna skulle vilja ha svar på.
Du kommer få bra ljud, var inte orolig
Postad 19 June 2009 - 12:19
Du kommer få bra ljud, var inte orolig
Däremot finns det ingen garanti för att du kommer märka någon större skillnad jämfört med att låta datorn sköta avkodningen.
När jag, som idag, har datorn kopplad analogt direkt till förstärkaren låter det skit. Det är som natt och dag jämfört med hur det låter från cd-spelaren. Helst skulle jag vilja skrota cd- och dvd-spelare och köra allt genom datorn och dacmagic för att minimera antalet apparater. Då gäller det dock att ljudet blir minst lika bra som från min cd-spelare idag. Bra ljud är prio ett för mig.
Postad 20 June 2009 - 08:09
jag har min 7 eller 8år gamla xbox1 kopplad till dacmagic som mediaspelare.
amplifix,canton rc-l
efter jag inhandlat min dacmagic har jag bytt ut dom flesta kablar.
Xindak fs-1 och ett par balanserade eichermann express 6 låter underbart.
Postad 21 June 2009 - 17:41
Funderar också på en Dacmagic att koppla från min Macbook med USB och sedan till min Rotel RA-06 via RCA-kabel.
Min fråga är om ni tror att det skulle vara bättre med ett externt ljudkort i samma prisklass? T.ex E-MU 0404 USB har en väldigt bra inbyggd DAC och kostar dessutom 2000 på Andreassons här i Göteborg. Vad tror ni?
/Mattias
Postad 22 June 2009 - 17:16
det kommer att låta skitbra ska du se =)
jag har min 7 eller 8år gamla xbox1 kopplad till dacmagic som mediaspelare.
amplifix,canton rc-l
efter jag inhandlat min dacmagic har jag bytt ut dom flesta kablar.
Xindak fs-1 och ett par balanserade eichermann express 6 låter underbart.
Det finns väll ingen digital ljudutgång på Xboxen? Ja hittar varje fall ingen.
MVH Alex
Postad 22 June 2009 - 21:13
Har ni nån idé om hur denna DacMagic står sig mot en annan DAC som t.ex. Behringer FCA-202 (externt ljudkort med firewire)? Den borde kunna användas som en DacMagic i alla fall, eller?
Nån som har jämfört eller har hört Behring:en?
Hade´
Postad 22 June 2009 - 23:34
Det finns väll ingen digital ljudutgång på Xboxen? Ja hittar varje fall ingen.
MVH Alex
du måste köpa en specialarkablel =)
http://www.kabelgiga...lar.asp?id=1534
med den får du optisk utgång.
Redigerat av palle39, 22 June 2009 - 23:36.
Postad 24 June 2009 - 23:28
du måste köpa en specialarkablel =)
http://www.kabelgiga...lar.asp?id=1534
med den får du optisk utgång.
Bra skit det där, ett måste om man har en tv modell tunn.
Postad 24 June 2009 - 23:34
Bra skit det där, ett måste om man har en tv modell tunn.
kör du med xbox med xbmc med ? =)
Postad 25 June 2009 - 05:48
kör du med xbox med xbmc med ? =)
Jepps, bästa mediacentert ever. Har testat både Tvix och Popcorn hour men aldrig stannat vid dessa.
Nog för att Xboxen inte klarar högupplöst material men den är så grym och klockren i övrigt så det finns ingen anledning att byta!
Postad 25 June 2009 - 19:19
gjorde bland annat lite blind tester å så men hjälp av en kompis men varje gång så blev det att jag tycket det från ps3 lätt så mkt bättre!, för jag va ju hundra på att jag skulle tycka flac lät mkt bättre för det är ju det man har läst å hört å så..nån annan som har testat samma sak? eller absolut tycker att det är tvärt om?
Postad 30 June 2009 - 01:34
Jäklar va förvirrad man blir har nyss skaffat denna dac , har lyssnat på den i några timmar å jämfört mellan att spela flac från datorn med usb till dacen och att spela vanliga mp3or via ps3an via optiskt till dacen .
gjorde bland annat lite blind tester å så men hjälp av en kompis men varje gång så blev det att jag tycket det från ps3 lätt så mkt bättre!, för jag va ju hundra på att jag skulle tycka flac lät mkt bättre för det är ju det man har läst å hört å så..nån annan som har testat samma sak? eller absolut tycker att det är tvärt om?
Man kan skylla på usb dacen som sitter i DacMagic. Testa att köra optisk ut från datorn!
Sen spelar det även roll vad man använder för avkodare till flac. Winamp förvränger ljudet men det gör inte Foobar t.ex.
Postad 01 July 2009 - 06:41
Man kan skylla på usb dacen som sitter i DacMagic. Testa att köra optisk ut från datorn!
Något fel på usb-dacen? Jag har själv inte testat att köra optiskt från datorn (vilket jag borde göra någon dag) men i detta testet föredrog dom usb: http://testklubben.s...r-dacmagic.aspx
Postad 01 July 2009 - 22:25
Enl. Stereophile mätte DM sämre via USB... http://www.stereophi...ter/index3.htmlNågot fel på usb-dacen? Jag har själv inte testat att köra optiskt från datorn (vilket jag borde göra någon dag) men i detta testet föredrog dom usb: http://testklubben.s...r-dacmagic.aspx
Postad 02 July 2009 - 06:48
Postad 05 July 2009 - 23:00
Detta gäller Windows alltså, vet inte hur det fungerar på andra operativ.
Postad 06 July 2009 - 15:36
vilken av dom här dacarna är bäst ?
den som sitter i Harman Kardon 355 eller DacMagic.
Kan man köra optiskt in och få coaxial ut ?
Redigerat av Unregistered2ab1bf46, 06 July 2009 - 19:14.
Postad 07 July 2009 - 10:30
Där ser man! Det blir till att testa med optiskt från datorn ikväll då, får se om jag hör någon skillnad. På tiden, jag hade ändå tänkt göra det.
Har nu kört ett tag med optiskt och dessutom testat lite fram och tillbaka. Jag kan inte höra någon skillnad. Ska testa sen igen när jag fått in grejerna i vardagsrummet igen (under renovering), där har jag lite bättre ljud och se om jag hör något då.
Postad 07 July 2009 - 14:09
För er som kommer använda denna som ljud ut enhet för Mac gör följande(via USB).
-> Systeminställningar-> ljud -> på ljud ut fliken väljer du C-Media USB HEADPHONE SET = Klart!
Detta behövs bara göras en gång sen funkar det automatiskt.
Postad 08 July 2009 - 13:43
.hej!
vilken av dom här dacarna är bäst ?
den som sitter i Harman Kardon 355 eller DacMagic.
Kan man köra optiskt in och få coaxial ut ?
Ingen som vet ?
Postad 10 July 2009 - 12:03
Anledningen till att jag köpte DacMagic:en var för att ljud från digitala källor ljöd löjligt platt och livlöst.
Nu är det ju så att jag ska inhandla väldigt mycket nya kablar för att kopla in allt. Kör nog digital (koaxial) in från Telia digital-boxen och PS3:an. Låter det illa om jag lör via usb från aircall? Det är ju inte någon vidare kvallitet på ljudet från början där så det kanske inte spelar så stor roll?
Vet heller inte om jag ska köpa nya rca eller köpa xlr och köra balanserat från dac:en? Vill nog även testa balanserat mellan cd och förstärkare då jag idag bara har någon medelprissatt van den hul rca.
Bör tilläggas att jag är en riktig noob vad gäller hi fi så hjälp uppskattas oerhört mycket
/erik
Postad 10 July 2009 - 12:16
Ingen som vet ?
I dacmagic har du två optiska in samt två coax in. Utsignal har du optisk,coax analog Rca samt XLR (balanserat).
Hoppas det kan var till nån hjälp.
Postad 10 July 2009 - 12:28
Låter det illa om jag lör via usb från aircall? Det är ju inte någon vidare kvallitet på ljudet från början där så det kanske inte spelar så stor roll?
Vet heller inte om jag ska köpa nya rca eller köpa xlr och köra balanserat från dac:en? Vill nog även testa balanserat mellan cd och förstärkare då jag idag bara har någon medelprissatt van den hul rca.
/erik
Nä, det låter inte alls illa om du kör med usb. Jag hörde ingen skillnad mellan usb och optiskt när jag testade från datorn. Vill du ha bra ljud från datorn är det flac eller apple lossless som gäller alternativt hög bitrate på mp3.
Tror nog att balanserat är att föredra om du har möjligheten. I testet som jag länkade till en bit ovan kan du läsa lite mer om just det.
Postad 17 July 2009 - 21:14
Har läst på AVS Forum om problem med "drop outs", men jag tror det är mer av ett synk-problem.
Jag kör med Mac Mini USB ut - Dac Magic Analog ut - Förstärkare.
/GB
Redigerat av Glen Benton, 17 July 2009 - 21:15.
Postad 17 July 2009 - 22:58
Squeezebox -> coax -> DacMagic -> analog -> XCANV8
Jag har ändå lyssnat en hel del... och med tanke på att det är hörlurar... hade det varit något knas så hade jag säkert märkt det.
Har du en optisk kabel till din mini? Eller någon annan källa du kan koppla till din DacMagic?
Postad 17 July 2009 - 23:06
Strul! Är jätte nöjd med ljudet som Dac Magic presterar men har stött på problem. Ibland smäller det till i högtalarna. Bästa sättet att beskriva det är att det låter ungefär som en kortslutning eller en elektrisk knall. Inte alls trevligt och mycket oroväckande. Undrar om någon stött på samma problem?
Har läst på AVS Forum om problem med "drop outs", men jag tror det är mer av ett synk-problem.
Jag kör med Mac Mini USB ut - Dac Magic Analog ut - Förstärkare.
/GB
Hej Jag förstår din oro, Men när inträffar detta ? Efter datorn har varit i vila ? eller bara utan vidare ? Prova att köra macen med optiska kabel, undersök händer samma sak ! För att försöka hitta felkällan.
Prova med en annan dator jämnför.
Jag kör nämnligen en liknande kombo ca 150h utan problem.
Lycka till.
Postad 18 July 2009 - 23:31
Nope jag har aldrig stött på det. Inga som helst problem med min. Jag kör:
Squeezebox -> coax -> DacMagic -> analog -> XCANV8
Jag har ändå lyssnat en hel del... och med tanke på att det är hörlurar... hade det varit något knas så hade jag säkert märkt det.
Har du en optisk kabel till din mini? Eller någon annan källa du kan koppla till din DacMagic?
Jag hara samma problem oavsett om jag kör optisk eller USB. Med hörlurar uppstår inte problemet.
Mvh
/GB
Hej Jag förstår din oro, Men när inträffar detta ? Efter datorn har varit i vila ? eller bara utan vidare ? Prova att köra macen med optiska kabel, undersök händer samma sak ! För att försöka hitta felkällan.
Prova med en annan dator jämnför.
Jag kör nämnligen en liknande kombo ca 150h utan problem.
Lycka till.
Det inträffar när som helst. Både optisk och USB ger samma resultat. Inte testat utan DAC ännu, men det ska jag. Annan dator orkar jag inte prova ...
Mvh
/GB
Postad 19 July 2009 - 10:52
Postad 19 July 2009 - 12:25
Om problemet inte uppstår med hörlurar låter det som om det skulle vara dina högtalare eller koppling till dina högtalare. Dom är inte möjligtvis aktiva typ som D'feldt Audioegine 5?
Nix. Kör med Canton RC-L. Är på landet nu men ska mixtra med det när jag kommer hem. Tänkte mest om det var någon som stött på liknande problem.
Mvh
/GB
Postad 21 July 2009 - 16:17
Var hörde du det? När jag pratade med Hifiklubben i Göteborg så fick jag svaret att höjningen även gäller mig som förbeställt...
Kanske gammalt nu... Men avtal gäller! Har du beställt för viss pris så gäller det.
priset - Om det inte kan åberopa force majeur vilket nog troligt inte gäller här. Bara att kolla på avtalslagen. Kanske en självklarhetför vissa men inte för alla verkardet som.
MVH, Juristen!
Postad 03 August 2009 - 23:08
Har precis införskaffat mig en DacMagic men ej koplat in den än. Idag sitter jag på en primare i30, primare cd31, PS3 80 gb, telia digital tv (Motorola VIP 1910) och även en airport express som jag vill streama Itunes och spotify till med hjälp av airfoil.
Anledningen till att jag köpte DacMagic:en var för att ljud från digitala källor ljöd löjligt platt och livlöst.
Nu är det ju så att jag ska inhandla väldigt mycket nya kablar för att kopla in allt. Kör nog digital (koaxial) in från Telia digital-boxen och PS3:an. Låter det illa om jag lör via usb från aircall? Det är ju inte någon vidare kvallitet på ljudet från början där så det kanske inte spelar så stor roll?
Bör tilläggas att jag är en riktig noob vad gäller hi fi så hjälp uppskattas oerhört mycket
/erik
Vi är ungefär i samma läge.
Jag har just rippat hela min CD-samling i Lossless. Tanken är att ha min MacBook som server och streama musiken till en Airport genom Airtunes eller Airfoil. Självklart med iPhone som fjärrkontroll. Har läst att ljudet blir sådär om man kör den analoga utgången på Airporten, men att den optiska ska vara bra. Är därför intresserad av DacMagic som ska kopplas till Förstärkare. Har du någon möjlighet att testa detta?
Annars tänkte jag fråga Hifiklubben om det är okej att köpa denna på öppet köp, eller ev. ta med datorn och Airporten och testa med och utan Dac Magic. Vill kunna spela musik från datorn i klassisk CD-ljudskvalité. Har haft HK970/DVD37 med Xindak FS01+Cresta10-högtalare tidigare men blir något nytt nu i prisklass; Förstärkare 3000-4000:- Högtalare 5000:-
Postad 04 August 2009 - 20:47
Skriver en recension senare.
Postad 04 August 2009 - 21:19
Den inbyggda dac:en i 11g Airport Express är dålig. Det finns inte så mycket mer att säga. Instängd ljud med dålig dynamik och upplösning. Jag har inte testat DacMagic med högtalare eftersom jag har inga högtalare som är "värda" att testa. Itunes -> Airport är bit-perfect. Airfoil likaså.
Postad 04 August 2009 - 21:37
Har en digitalbox, PS3 samt en Airport express som jag tänkt höra genom DacMagic.
Digitalboxen är det coaxial utgång på, PS3 och Airport express optisk utgång men som jag fatta det så klarar bara DacMagic antingen två ingående enheter?
Hur lyckas man koppla in alla utan att bränna upp den stackars dacen?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
DAC (Externa)
21 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?