Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Starthjälp för högtalarbygge

319 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 November 2008 - 00:14

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Om du ska ha dom i bokhyllan (ett längre tag) bör du nog fundera på att flytta ett hyllplan eller köra porten på framsidan, av samma skäl som jag skrev om strax ovanför i inlägget om portarna.
Det blir snarare värre att ha porten bak, än under, i ett sånt scenario som du har visat med bokhyllan. En rasslande masonit och (mer) förhöjd basrespons lär du få, mest troligt.
Men, det går förstås att proppa porten med skumgummi eller liknande tills du får ut dom en bit, men då blir dom ju slutna tills dess... med allt vad det innebär.

Det kan å andra sidan bli snyggt med en port (iaf mynningen) i samma dia som diskanten under bas/mellan tror jag.
Har själv gjort så på ett par hembyggda och det blev fint.

EDIT: och>eller

Redigerat av Unregisteredb38af287, 13 November 2008 - 18:18.

Postad 19 November 2008 - 17:24

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Sådär ja!

Det tog lite tid att beställa grejer. Det föll liksom ur minnet i samband med en hel del tentaplugg.
Men nu är är allt utom filter beställt. Filter ska jag beräkna på efter att jag byggt ihop lådorna. Så de komponenterna kommer senare.

För er som är nyfikna på vad det kostade så har jag uppdaterat prislistan med frakt o.dyl.
Men kortfattat så blev det såhär:

* Element: 1800 kr
* Dämpning, rör, terminaler, kabel: 350 kr

Prislista

EDIT:
Sorry megalomaniac, glömde visst svara dig förut! My bad.
Att göra om lådan och rör känns lite sent nu när design och mätningar är klara. Dessutom så ska jag inte ha dem där så länge. (Hoppas jag iaf...) Så då gör jag hellre "vanliga" högtalare som passar överallt. Tanken är att det ska stå på stativ eller en låg TV-bänk i framtiden. Har bara inte råd att införskaffa det just nu.

Redigerat av jonasbirk, 19 November 2008 - 17:27.

Postad 30 December 2008 - 15:02

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Hej igen!

Hoppas någon fortfarande intresserar sig för mig nu när det gått så länge sen sist...

Tyvärr så har jag haft så mycket att göra med jobb, skola och en massa annat så högtalarbygget har fått ligga lite lågt ett tag. Nu har det dock äntligen börjat dra igång igen!
Jag har flyttat alla grejer till pappas garage (eftersom jag bor i lägenhet) där jag ska bygga. Så nu handlar det bara om dagar tills själva bygget drar igång.
Jag kommer då lägga upp en massa bilder här där ni ser hur jag gjort, och det skulle vara jättebra med kommentarer på bygget, t.ex. vad jag kunnat gjort annorlunda.

Men nu skulle jag vilja ha lite respons på en annan sak. Tyvärr kommer jag nog beställa redan idag eller imorgon, så ni kanske inte hinner svara...
Jag har nämligen kollat på förstärkare till högtalarna. Jag har fastnat för ett erbjudande som HiFi-Klubben har nu i mellandagarna.
Cambridge 640C och
Cambridge 640A
jag tror att de kommer bli riktigt bra. Tillsammans kostar de 5000kr (annars 7000kr). Tror ljudet blir bra i vilket fall, men jag måste beställa dem eftersom de inte finns i stan., och det bara finns ett begränsat antal kvar...

Så om någon har kommentarer på det kitet så skulle jag bli glad åt dem! =)

/Jonas

Postad 30 December 2008 - 15:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Klart att vi fortfarande är intresserade :P

Men vi höll på att ge upp hoppet om dig nu när du varit borta så länge... tängte "detta bygget kanske tog knäcken på han", stackarn... :D

Postad 02 January 2009 - 22:58

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Klart att vi fortfarande är intresserade :)

Men vi höll på att ge upp hoppet om dig nu när du varit borta så länge... tängte "detta bygget kanske tog knäcken på han", stackarn... ;)

Haha, jag förstår det... Nej då, jag ska börja förbereda bygget imorgon. Sedan blir det nog mer bygge i veckan eller i helgen. Bygger ju inte hemma, utan hos pappa eftersom jag inte har några verktyg.

Postad 08 January 2009 - 23:32

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Ok, nu är virket köpt. Det enda som hindrar mig från att börja bygga nu är det faktum att pappa har lånat ut alla sina bra verktyg... Hoppas bara han får tillbaka dem snart...

Postad 10 January 2009 - 23:01

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Nu så har jag äntligen börjat! Har börjat såga ut bitarna ur PDF:en. Hann tyvärr inte klart med alla bitarna idag så jag ska fixa mer med det imorgon.
Bilder kommer senare...

Postad 12 January 2009 - 11:05

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Igår sågade jag ur alla bitar. Idag ska jag börja märka ut var alla hål ska vara och kanske börja borra lite.

Postad 12 January 2009 - 11:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Igår sågade jag ur alla bitar. Idag ska jag börja märka ut var alla hål ska vara och kanske börja borra lite.

Väntar med spänning !!!

Bilder vill vi ha ! :)

Postad 12 January 2009 - 12:19

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Väntar med spänning !!!

Bilder vill vi ha ! :)

Yes, bilder ska ni få =) Men nu har jag inte så många, och kameran är hemma hos pappa. Men snart så...

Postad 02 February 2009 - 22:25

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Hejsan allesammans!

Nu ligger det uppe lite bilder på min bilddagbok!

http://jonasbirk.bil...?albumid=171041

Alla bilder är inte uppe än, för de är inte klara än. Men de kommer. Håll till godo med dessa så länge.
Kommentera gärna!

Postad 03 February 2009 - 00:59

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Ser ut att gå frammåt :)

Postad 03 February 2009 - 09:11

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Fint blir det! Hoppas det låter bra sen också :)

Postad 03 February 2009 - 18:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Kul att det händer något ! :)

Postad 12 April 2009 - 00:30

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Hej!

Oj, oj, nu var det länge sen jag skrev något här! Det beror på att bygget har dragit ut på tiden.
Men nu är de iaf klara! Så nu kommer den roliga biten med att designa filter till dem. Provspelade dem som hastigast och det var väldigt mycket diskant!

Så, hur gör jag då för att designa filtren? Ska jag göra några mätningar, och i sånna fall, hur?

Postad 12 April 2009 - 13:33

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Spelade du dem rent helt utan nått filter? Humm låter inte bra, har för mig att diskanten effekttålighet blir tok låg! (brinner upp ass lätt).

Det där med filter har jag inte någon höjdar koll på dock. Kanske någon annan kan hjälpa dig med det :P

Postad 11 May 2009 - 13:19

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Ok, nu är det verkligen dags att fortsätta med bygget!
Lådorna är klara och elementen installerade lite provisoriskt. Det kommer ljud ur dem nu, men det låter inte alls bra.
Så nu behöver jag hjälp att konstruera filer till dem. Hur ska jag göra det och vad ska jag tänka på när jag börjar? Vad behöver jag?

Postad 11 May 2009 - 19:46

Mullis
  • Mullis
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Snart kommer Gurusarna svara på din fråga.

Kan då avslöja att man inte blir en mindre sugen att börja bygga på mina White Shaddow som sambon beställt. Men, köket kommer rivas ut i sommar och ett nytt ska in...

Du kan få en hint om du läser min tråd här eller söka på "mäta högtalare"...

https://www.minhembi...p;#entry1894151

Och sen så kanske de är nån som kan hänvisa mig om portplaceringar, vad som rekomenderas...
Tänkt mig att placera dem framåt, för att de ska stå nära väggarna i hörnen i vardagsrummet.

EDIT:
De högtalare jag har är magnetiskt avskärmade, tänkte mig förut att ha dem till dator (2x6,5" bas/mellan +1" diskant).
Vad skulle man satsa på för 6,5" till denna diskant som behandlas här i tråden?

http://www.hifikit.s...dex.php?id=1118

Redigerat av Mullis, 11 May 2009 - 20:02.

Postad 18 May 2009 - 09:57

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Hej!
Hoppas någon har tid att hjälpa mig. Vill veta hur jag ska göra för att micka upp högtalarna och sedan hur jag ska konstruera filtret. Jag kan säkert börja själv, men eftersom jag aldrig har gjort det förut så kommer det nog inte bli bra... =(
Så lite tips skulle sitta fint!
/Jonas

Postad 27 November 2009 - 10:39

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Filterbygget fortsätter i denna tråd:

https://www.minhembi...howtopic=236787

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.