![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 19 november 2008 - 13:11
hyslopc>> Yes, boxen spelar in i stand-by. (tyckte förövrigt det var en bra fråga
)
Post>> Näe, du har missuppfattat, det går att pausa mycket längre än 15 sekunder och den buffrar mer än 20 min. Några max-tider har jag som sagt inte kollat men jag har tex pausat och gått ut med hundarna och kommit tebaks utan att missa nått.
Tack Pacman för det! Lät bara för dumt för att vara sant. Det som fick mig att bli rädd var följande citat från prylportalens test:
"Till att börja med har boxen ett ständigt buffertminne som går att ställa i 1, 3, 5, 10 eller 20 minuter (eller helt stängas av). Det betyder att man alltid kan gå tillbaka en viss tid i den utsändning man för närvarande tittar på."
"Paus vid direktsändning (timeshift) finns här också såklart men den skulle kanske kunna vara lite bättre implementerad. När man trycker på pausknappen blir skärmen svart i 15 sekunder. Sedan startar filmen igen och man måste trycka på paus en gång till. När man vill återuppta uppspelningen får man börja med att spola tillbaka de 15 sekunder som försvann i inledningen."
"Vanliga inspelningar initieras med rec-knappen och går igång på ett kick. Här kan man dock inte pausa eller spola tillbaka för att se inspelningen från början (chaseplay) utan att först gå till medialistan och starta rätt klipp. ".
Bufferten och pausningen känns som det viktigaste, men visst vore det trevligt med chaseplay också då man är van med det från det äldre pvr-boxen.
Postad 19 november 2008 - 13:23

Ang 15 sek, vad Prylportalen säger är att det på deras box blir ett uppehåll på 15 sekunder när man trycker på Paus, inget om att man bara kan pausa i 15 sek. Min box har inga 15 skeunders uppehåll, det Prylportalen beskriver låter faktiskt lite som en äldre FW...
Postad 19 november 2008 - 13:40
Ja det låter ju som om det fungerar så som jag vill att det ska fungera vilket är bra (jag måste ju också ut med hunden då och då). Då var det alltså bara att kunna spola och pausa i ett program man spelar in som inte går. Borde de ju kunna fixa till i framtida FW tycker jag. Man kan inte få allt

Tack för dina svar Pacman!
Redigerat av Post, 19 november 2008 - 13:41.
Postad 19 november 2008 - 14:24
Postad 19 november 2008 - 15:01
Tack för det!
Ja det låter ju som om det fungerar så som jag vill att det ska fungera vilket är bra (jag måste ju också ut med hunden då och då). Då var det alltså bara att kunna spola och pausa i ett program man spelar in som inte går. Borde de ju kunna fixa till i framtida FW tycker jag. Man kan inte få allt![]()
Tack för dina svar Pacman!
Att pausa och spola i en pågående inspelning borde inte vara några problem. En av frågorna i chatten berörde just detta. Frågan var om det går bra att börja se en inspelning innan den är slutförd och detta var inga problem. I så fall borde det fungera som det gör på Samsung PVR och här är det inga problem att se en inspelning innan den är slutförd.
Postad 19 november 2008 - 15:15
Att pausa och spola i en pågående inspelning borde inte vara några problem. En av frågorna i chatten berörde just detta. Frågan var om det går bra att börja se en inspelning innan den är slutförd och detta var inga problem. I så fall borde det fungera som det gör på Samsung PVR och här är det inga problem att se en inspelning innan den är slutförd.
Ja av vad jag förstod av prylportalen kan man inte göra det om man inte först går in i medialistan och väljer det klippet som håller på att spelas in. Jag vill ju kunna göra det direkt på kanalen "live" alltså. Inget omöjligt alltså utan bara omständligare än på Samsungs PVR.
Citatet från Prylportalen:
"Vanliga inspelningar initieras med rec-knappen och går igång på ett kick. Här kan man dock inte pausa eller spola tillbaka för att se inspelningen från början (chaseplay) utan att först gå till medialistan och starta rätt klipp. ".
Postad 19 november 2008 - 15:36
Ja av vad jag förstod av prylportalen kan man inte göra det om man inte först går in i medialistan och väljer det klippet som håller på att spelas in. Jag vill ju kunna göra det direkt på kanalen "live" alltså. Inget omöjligt alltså utan bara omständligare än på Samsungs PVR.
Citatet från Prylportalen:
Ok, det hade jag missat. Tycker dock att det fungerar bra att gå till inspelningen i medialistan och se därifrån så för mig är detta inte något problem.
Postad 19 november 2008 - 15:45
Postad 19 november 2008 - 16:20
[Comment From M]
Stämmer det att det "hakar upp sig" i 15 sek om man pausar?Kommer detta att åtgärdas?
14:19
Christofer Peilitz: Nej,de boxar som vi har haft ut som testexemplar är "on off" exemplar. De boxar som kommer vid säljstart beter sig inte på detta sätt.
Alltså, det problemet prylportalen hade kommer inte existera på boxarna.
[Comment From Oja]
Spelar den in per automatik senaste 30 minuterna på aktuell kanl?
14:23
Christofer Peilitz: Time shift upp till 2 timmar!
Innebär Time Shift automatisk inspelning?
Comment From R]
Kommer man att kunna börja se på en inspelning under tiden den pågår?
14:05
Christofer Peilitz:
Ja!
Ok och detta gör man alltså via medialistan, bra att det går iaf.
Postad 19 november 2008 - 16:34
Ja, fast i prylportalens recension sa de att det kan dröja en bra stund innan en inspelning dyker upp i medialistan. Kan någon precisera detta lite - hur lång tid tar det, ungefär?Ok och detta gör man alltså via medialistan, bra att det går iaf.
Postad 19 november 2008 - 16:36
Postad 19 november 2008 - 18:27
Har inte kollat det men jag skulle gissa på ca 30 sek.Ja, fast i prylportalens recension sa de att det kan dröja en bra stund innan en inspelning dyker upp i medialistan. Kan någon precisera detta lite - hur lång tid tar det, ungefär?
Anledningen till att jag tror det är att om man spelar in något som är kortare än 30 sek (varför man nu skulle vilja göra det), dvs man trycker Rec-Stop inom 30 sek, så dyker det upp en skylt "Inspelningar kortare än 30 sek kanske inte sparas". Gillar det där med "kanske", för det måste ju vara omöjligt för programvaran att veta menar jag..."va fan, gjorde jag en save("file") eller inte??"

Postad 19 november 2008 - 18:35
Det undrar jag med. Jag tycker det är lite kort tid faktiskt. T.o.m. min gamla DVD-recorder har ju 6h Time Shift. Man vill ju kunna välja att spara ner ett program/film/match som började mer än 2h tidigare. Eller bara backa till nåt man ville se men blev avbruten, eller nåt. Kanske var det nåt på en annan kanal.En annan fråga, är Time Shift kopplat till lagringskapacitet? Alltså att det är 2h för HD, men att det kan vara längre för SD?
Postad 19 november 2008 - 19:01
Robbazz>> Skulle tveklöst köra Original på G9.
Självklart är tanken det isf

Men vi hoppas självklart att orginal kommer att funka tillfredsställande då man gärna vill ha 576i ut, Dock så blir väl tydligen inte själva gränssnittet så snyggt när man kör 576i ut ??
En annan fråga, Har aldrig ägt nån typ av PVR förut så kanske en dum fråga men funktionen "time shift" va e de ?
Har jag fattat rätt om det är så att boxen alltid spelar in även fast man inte har "sagt" åt den att spela in? hehe
Typ som att om jag kommer hem 21.30 och glömt att spela in mitt program som börjar kl 20.00 så kan jag ändå typ hoppa bak till 20.00 och kolla på programmet ? Jag har säkert fattat helt fel men måste fråga

Däremot är det omöjligt att veta om ett program kommer sändas ett par minuter för tidigt eller för sent, och därför måste man alltid ställer in inspelningarna att börja några minuter tidigare och sluta några minuter senare.
Men om man väljer att spela in ett program via tex EPG så borde väl boxen känna av när programmet börjar och slutar så att man inte missar nått, fast det kanske inte funkar så utan bara känner av själva klockslaget ?
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 19 november 2008 - 19:05.
Postad 19 november 2008 - 20:34
En annan fråga, Har aldrig ägt nån typ av PVR förut så kanske en dum fråga men funktionen "time shift" va e de ?
Har jag fattat rätt om det är så att boxen alltid spelar in även fast man inte har "sagt" åt den att spela in? hehe
Typ som att om jag kommer hem 21.30 och glömt att spela in mitt program som börjar kl 20.00 så kan jag ändå typ hoppa bak till 20.00 och kolla på programmet ? Jag har säkert fattat helt fel men måste fråga
Jag är också novis, men jag är ganska säker på att boxen inte ALLTID spelar in ALLA kanaler som man har tillgång till, utan det handlar väl snarare om att man kan "pausa" den kanal man tittar på och sedan återuppta tittandet, utan att programmera en vanlig inspelning. Eller har jag också missuppfattat vad time-shift är?
Postad 19 november 2008 - 20:46

Men då är det isf så att man bara kan "pausa" i 2tim då eller?
Postad 20 november 2008 - 01:31
Jag tänkte nämligen använda HDMI som själva bild/ljud-utgång till TV:n, men även koppla samman Humaxen med min Sony DVD recorder för att kunna spela över program och i sin tur bränna ut dom på skiva!
Kommer detta att funka utan att man måste ändra inställningar eller koppla om "där bak"?
Postad 20 november 2008 - 01:37
Är det nån som har koll på om man kommer kunna skicka ut inspelade program via scarten (helst RGB) samtidigt som man använder sig av HDMI-utgången.
Jag tänkte nämligen använda HDMI som själva bild/ljud-utgång till TV:n, men även koppla samman Humaxen med min Sony DVD recorder för att kunna spela över program och i sin tur bränna ut dom på skiva!
Kommer detta att funka utan att man måste ändra inställningar eller koppla om "där bak"?
japp det kan den
Postad 20 november 2008 - 02:35
Det låter bra det...man vill ju "ha med sig" RGB-signalen in i DVD:n!japp det kan den
Postad 20 november 2008 - 02:36
Postad 20 november 2008 - 08:41
Eftersom frågan har ställts kanske 3-4 gånger tidigare i tråden, och alla har svarat då nej, skulle jag gissa att svaret är nej.Kan man på något sätt föra över film till datorn, som man spelat in? Med ett USB-minne t.ex?
Får ni inte svara på sånt, eller?Hur många FW versioner kom ut under test-perioden? Undrar också - hur lång var test perioden? Och har ni alla fått behåller era box:ar, eller fick ni lämna tillbaka dem?
Postad 20 november 2008 - 08:44
Redigerat av Unregisteredc2e5ee9c, 20 november 2008 - 08:45.
Postad 20 november 2008 - 08:57
Med andra ord, borde det fungera att byta ut hårddisken. Det står inte i manualen om HDD:n är 2.5" eller 3.5", men jag antar att den är 2.5" (mao max 500GB just nu).The company shall not be liable for problems caused by the installation of hard disks bigger than
320GB
Postad 20 november 2008 - 09:01
Om det är SATA-disk som gäller så kan man ju alltid modda boxen oxå och dra ut SATA->eSATA och använda externa diskar, då kan ni byta disk till era hjärtas behag sedanFrån manualen:
Med andra ord, borde det fungera att byta ut hårddisken. Det står inte i manualen om HDD:n är 2.5" eller 3.5", men jag antar att den är 2.5" (mao max 500GB just nu).

Postad 20 november 2008 - 09:30
Jag bor i ett hus med tillgång till ComHems HD-utbud,
om jag då skaffar deras HD-abbonemang,
deras nya HD-box och en FULL-HD-TV...kan jag då se HD-TV, eller har jag glömt något?
Räcker det med HD-READY, eller är det FULL-HD-TV som gäller?
Jag har idag Samsungs PVR-box och är väldigt nöjd, finns det någon viktigare punkt där den nya HD-boxen inte är lika bra?
Läste någonstans att vissa kanaler inte gick att spela in samtidigt, vet man vilka kanaler som det gäller?
Postad 20 november 2008 - 09:31
Om man bara sitter och tittar på tv , så kan man spola tillbaka upp till 20 minuter (eller vad man nu ställt in). Dvs den håller kvar de senaste 20 minutrarna du tittat på.
Om man däremot pausar och går ifrån, så spelar den in upp till 2 timmar.
Tror ni jag har fattat rätt?

/Quh
Postad 20 november 2008 - 09:32
Jag är modig - tänker hänga på låset och köpa en dag 1!

Postad 20 november 2008 - 09:45
1) Hur många inspelningar kan man programmera?
2) Går det att spela upp inspelat material om man säger upp abbonemanget hos CH?
3) Tillåter CH SmartWi?
Läst manualen... hittar inte svaret...
Redigerat av sheeevil, 20 november 2008 - 09:46.
Postad 20 november 2008 - 10:04
Tjejen i telefonen svarar då: Det finns inget klart om en HD-PVR, vi har en inne för utvärdering just nu men någon lansering är inte fastställt. När jag vidare påpekade om att deras Produktansvarige har ju gått ut med ett officiellt uttalande rörande detta så sade hon att det har hon inte fått någon information om, hon satt mig dessutom "on hold" och pratade med en Tekniker som inte heller hade hört detta. Allvarligt ... vad f*n är det frågan om, det är ju så skadat det där företaget så det är inte sant!
Redigerat av ClarkOne, 20 november 2008 - 10:04.
Postad 20 november 2008 - 10:33
Hahaha skaplig koll dom har på ComHem Kundservice, jag ringde nyss och tänkte jag skulle försöka få nåt flummigt svar hurvida jag som har 14 mån. kvar på mitt abbo. (+ har genomlidit 1 år av problem med nuvarande HD-Box) kommer få en möjlighet att till ett förmånligt pris byta upp mig till HD-PVR:en samt få nys om ett ev. pris på nya boxen.
Tjejen i telefonen svarar då: Det finns inget klart om en HD-PVR, vi har en inne för utvärdering just nu men någon lansering är inte fastställt. När jag vidare påpekade om att deras Produktansvarige har ju gått ut med ett officiellt uttalande rörande detta så sade hon att det har hon inte fått någon information om, hon satt mig dessutom "on hold" och pratade med en Tekniker som inte heller hade hört detta. Allvarligt ... vad f*n är det frågan om, det är ju så skadat det där företaget så det är inte sant!
Helt sjukt! Hoppas produkten är så pass bra så man slipper strula med Comhems kundtjänst...
Postad 20 november 2008 - 10:42
Helt sjukt! Hoppas produkten är så pass bra så man slipper strula med Comhems kundtjänst...
Tror du på det själv?

Postad 20 november 2008 - 12:14
Ursäkta mig om frågorna ställts tidigare - 10 sidor att läsa igenom...
1) Hur många inspelningar kan man programmera?
2) Går det att spela upp inspelat material om man säger upp abbonemanget hos CH?
3) Tillåter CH SmartWi?
Läst manualen... hittar inte svaret...
1) Mellan 2 och 4 samtidigt, beroende på vilka kanal
2) Ja
3) Nej
Tack för svar! Låt mig omformulera första frågan...
Hur många inspelningar kan man förprogrammera? I gamla PVR:en var det 16 st, sen var listan "full".
Postad 20 november 2008 - 12:48
http://www.prylporta...200716-095.html
Ja. Av TS i första inlägget. *Oooops*
Redigerat av sheeevil, 20 november 2008 - 13:40.
Postad 20 november 2008 - 13:17
Men om man väljer att spela in ett program via tex EPG så borde väl boxen känna av när programmet börjar och slutar så att man inte missar nått, fast det kanske inte funkar så utan bara känner av själva klockslaget ?
EPGn ger endast tidpukter för start och stopp samt självklart vilken kanal det är som ska spelas in.
d.v.s. Om programmet startar för tidigt eller drar ut på tiden så kan du missa början eller slutet. Därför så har jag ställt in 1 min före och 3 min efter varje inspelning för att inte missa nått. Det funkar för mig.
Postad 20 november 2008 - 13:20
Kan säga att jag har tyvärr varit med om program som börjar och sluta upp till 10 minuter för tidigt eller sent.Därför så har jag ställt in 1 min före och 3 min efter varje inspelning för att inte missa nått. Det funkar för mig.
Postad 20 november 2008 - 13:44
Playhouse Disney är poppis hemma hos oss... fanns inte med i den enda lista jag hittat...
http://www.prylporta...100842-501.html
Ojdå... Det var en mycket gammal länk... som inte ens gällde ComHem...

Kan säga att jag har tyvärr varit med om program som börjar och sluta upp till 10 minuter för tidigt eller sent.
Håller med... Det är visst svårt att hålla tiderna för nästan alla TV-kanaler....
Redigerat av sheeevil, 20 november 2008 - 13:42.
Postad 20 november 2008 - 13:53
Finns det inställningar för att få denna extra tid automatisk eller ändrar du manuellt på varje inspelning du programmerar?EPGn ger endast tidpukter för start och stopp samt självklart vilken kanal det är som ska spelas in.
d.v.s. Om programmet startar för tidigt eller drar ut på tiden så kan du missa början eller slutet. Därför så har jag ställt in 1 min före och 3 min efter varje inspelning för att inte missa nått. Det funkar för mig.
Postad 20 november 2008 - 14:41
Ah, just det - *väldigt* bra fråga! Skulle vara en katastrof om den tar tiderna exakt från EPG:n, utan någon som helst marginal. I sånt fall skulle funktionen att boka inspelningar direkt från EPG:n vara värdelöst.Finns det inställningar för att få denna extra tid automatisk eller ändrar du manuellt på varje inspelning du programmerar?
Postad 20 november 2008 - 14:47
Ser ut som man kan lägger in 1, 3, 5, eller 10 minuter där. Vad bra!You can set the recording padding time in case the recording starts earlier or ends later than scheduled.
Postad 20 november 2008 - 14:51
Vad menar du med Mux? - Fick jag till svar....
Förvånad? Någon?

Postad 20 november 2008 - 14:54
ASG... fick svar på min följdfråga...Ställde just en fråga till CH supporten - ville ha en lista över vilka muxar de olika kanalerna finns på, så man vet vilka kanaler som går att spela in samtidigt...
Förvånad? Någon?
Redigerat av sheeevil, 20 november 2008 - 15:19.
Postad 20 november 2008 - 15:10
Postad 20 november 2008 - 15:11
Ja GUI:et blir förstås lidande av att det bara renderas i 576i, som jag sa i min "artikel".Dock så blir väl tydligen inte själva gränssnittet så snyggt när man kör 576i ut ??

Och ja man måste ha "en kanal igång" för att den ska buffra automagiskt.
Den går på klockan om man spelar in via EPG men man kan som hyslopc sa ställa in ett före- och efter påslag.
edit: Tog bort pacman flumm, han är inte klok...
hyslopc>> Ingen aning om hur länge de hållit på att testa boxen (och hur många firmwares som flygit från Korea till Svedala) men eftersom det varit tal om boxen länge så börjar det nog närma sig ett år. Själv kom jag på tåget i september. Hurså?

Redigerat av pacman, 20 november 2008 - 18:21.
Postad 20 november 2008 - 15:16
Ställde just en fråga till CH supporten - ville ha en lista över vilka muxar de olika kanalerna finns på, så man vet vilka kanaler som går att spela in samtidigt...
Förvånad? Någon?
Nej .. inte ett dugg... för man pratar inte om muxar när det gäller kabeltv
Redigera ditt andra inlägg .. för det fyller ingen funktion i tråden ..
mer än att det tar en hel sida

Maveric
Postad 20 november 2008 - 15:19
Men lysande! Fast följdfrågan kommer såklart som ett brev på posten, säg att jag ställer in 5 extra minuter på inspelningarnas längd. Och så programmerar jag två inspelningar direkt efter varandra på olika kanaler. Då drar alltså den första inspelningen över 5 minuter? Hur fungerar det för mej som användare tro? Ser jag tydligt att första inspelningen har stopptid +5min? Kan jag enkelt redigera just stopptiden på en inspelning programmerad från EPG'n? Ställer jag den första inspelningen att sluta 5 min för tidigt då eller...?Från manualen:
Ser ut som man kan lägger in 1, 3, 5, eller 10 minuter där. Vad bra!You can set the recording padding time in case the recording starts earlier or ends later than scheduled.

(Jag har redan bestämt att jag ska köpa den här boxen men man är ju som peppad nu och vill veta allt

Postad 20 november 2008 - 15:21
Nej .. inte ett dugg... för man pratar inte om muxar när det gäller kabeltv
Redigera ditt andra inlägg .. för det fyller ingen funktion i tråden ..
mer än att det tar en hel sida
Maveric
Äh, Man måste ju vara lite drastisk för att synas här! *haha*
Du har helt rätt. Editerat eländet. Bort!
Fråga istället vilka kanaler som ingår i de olika transportströmmarna.
My god! Det här är en djungel!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar