Jo, det gäller för 9G, inkl KRP.Denna "connection table" är för 8g men vet ej om det gäller samma för krp-xxxa
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
5 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 16 mars 2009 - 10:57
Postad 16 mars 2009 - 11:03
Jo, det gäller för 9G, inkl KRP.
Okej tack =))! Då ska man alltså i princip aldrig använda drive mode 3 ?
från avs
"Drive mode 3
The biggest difference with the previous table is that drive mode 3 is no longer recommended, not even with 480i and 1080i signals. After extensive testing I can not seem to reproduce the effects that I remember having seen which inevitably leads me to conclude that I must have been deluding myself or that I have been mistaking strobing for a TV induced judder (all the more remarkable that Pioneer has told me explicitly to use drive mode 3 during an email exchange that went hence and forth 4 times). This makes Simon Young’s theory about the repeating 24th frame, the most credible explanation in my opinion (so-called 2:2:2:2:2:2:2:2:2:2:2:3 pulldown)."
Redigerat av cyanide, 16 mars 2009 - 11:14.
Postad 16 mars 2009 - 11:45
Ett steg vidare från denna är:
"Video" (t.ex. sport, allt som är filmat med tv/video kamera), använd blå inställningar (PC:Off)
"Film" (japp, t.ex. filmer, sånt som är filmat för bio plus lite annat), använd gula inställningar (PC:Adv el Standard)
Gäller såväl SDTV som HDTV. Får man problem med textning med de gula inställningarna kan man prova att ha "Text Optimizer:On".
Så för tv skadar det inte att ha två minnen att fippla mellan - om man är noga och om man orkar.
Vet inte om det är så med alla G8:or men på min är ovanstående oanvändbar för BD iaf (PC:Off ger extremt flimmer vid 1080p24 input). Men till G9 är det väl kanske fixat, minns inte (ville bara ställa ett frågeteckan ang riktigheten i ovanstående)
Redigerat av pacman, 16 mars 2009 - 11:46.
Postad 16 mars 2009 - 12:34
Ett steg vidare från denna är:
"Video" (t.ex. sport, allt som är filmat med tv/video kamera), använd blå inställningar (PC:Off)
"Film" (japp, t.ex. filmer, sånt som är filmat för bio plus lite annat), använd gula inställningar (PC:Adv el Standard)
Gäller såväl SDTV som HDTV. Får man problem med textning med de gula inställningarna kan man prova att ha "Text Optimizer:On".
Så för tv skadar det inte att ha två minnen att fippla mellan - om man är noga och om man orkar.
Vet inte om det är så med alla G8:or men på min är ovanstående oanvändbar för BD iaf (PC:Off ger extremt flimmer vid 1080p24 input). Men till G9 är det väl kanske fixat, minns inte (ville bara ställa ett frågeteckan ang riktigheten i ovanstående)
Okej tack för infon pacman =) Har dock ett par frågetecken till hehe, t.e.x PAL DVD 576p25 och 576p24 <- hur vet jag när det är 24 ? TV'n visar bara 576p men inte om det 24 eller 25 hz?
Har för mig att jag läst att man ska använda DM: 3 och PC: ADVANCE för bluray

Postad 16 mars 2009 - 12:38
"PAL" (eller mer korrekt 576i/p) är aldrig 24 Hz.Har dock ett par frågetecken till hehe, t.e.x PAL DVD 576p25 och 576p24 <- hur vet jag när det är 24 ?
Det är alltid 25 (dvs "film") el 50 Hz (dvs "video") material förpackat i en 50 Hz signal.
Om du växlar över till PC-läge (via Option-menyn) får du se vilken frekvens insignalen har.TV'n visar bara 576p men inte om det 24 eller 25 hz?
Redigerat av pacman, 16 mars 2009 - 12:40.
Postad 16 mars 2009 - 13:00
i connection table står det 480p24 - PC: advance , men ingeting på Drive Mode (jo ett sträck). Men under "Alternative Semi-universal settings" står det DM: 2 PC: advance för NTSC dvd.

Redigerat av cyanide, 16 mars 2009 - 13:42.
Postad 16 mars 2009 - 13:57
Där det står ett streck spelar det ingen roll vad du väljer för att TVn väljer ändå själv DM.aahh, tack som f-n =) då tror jag mig kunna det mesta nu, hmm DVD NTSC ska vara DM: 2 PC: advance då va?
Postad 16 mars 2009 - 14:01
Lite konstigt dock att man "kan" ändra drive mode när man ser 480p matrial. Tycker att funktionen drive mode borde lixom bli låst eller nått. För visst kan man ändra på drive mode precis som vanligt.
MVH cyanide
Redigerat av cyanide, 16 mars 2009 - 14:04.
Postad 16 mars 2009 - 15:01
Hur den ställs gör bara skillnad på 50Hz källor.
Postad 16 mars 2009 - 16:24
OKEJ ! vet inte vad 9-punkts gamman är för nått, men om du kommer igång med controlcal så glöm inte rapportera till oss =))
Med 9-punkt gamma så kan man lättare justera felaktigheter i en gråskala. Gråskalan går i sektioner, hur många sektioner vet jag ej. Skalan går från 10IRE till 100IRE(tror jag). Om du te x vill justera lite i 60-70IRE så blir det lättare om hela skalan delas upp i nio delar.
Sedan finns det annat som jag gärna lägger vantarna på via C-CAL. Du får tillgång till två egna lägen(ISF-night, ISF-day). Om jag inte minns helt fel så kan man dessutom kalibrera varje upplösning och spara det som ett eget minne på varje ingång(rätta mig gärna om jag har fel)
Priset är ju skämmigt billigt. 20 dollars är ju inte värst mycket för ett kalibreringsprogram.
Postad 16 mars 2009 - 19:18
Som det står i manualen. Denna inställning kan inte göras för signalerna 480i, 480p, 1080i60, 720p60, 1080p24, 1080p60.
Hur den ställs gör bara skillnad på 50Hz källor.
Japp, såg de nu med i manualen. slipper man fibbla med det iaf =)
Postad 16 mars 2009 - 19:36
Med 9-punkt gamma så kan man lättare justera felaktigheter i en gråskala. Gråskalan går i sektioner, hur många sektioner vet jag ej. Skalan går från 10IRE till 100IRE(tror jag). Om du te x vill justera lite i 60-70IRE så blir det lättare om hela skalan delas upp i nio delar.
Sedan finns det annat som jag gärna lägger vantarna på via C-CAL. Du får tillgång till två egna lägen(ISF-night, ISF-day). Om jag inte minns helt fel så kan man dessutom kalibrera varje upplösning och spara det som ett eget minne på varje ingång(rätta mig gärna om jag har fel)
Priset är ju skämmigt billigt. 20 dollars är ju inte värst mycket för ett kalibreringsprogram.
25$ =)
"Registered Activation Key - $25US - If you are using ControlCAL for Personal Use (on your own Display) and would like a Registered Activation Key, a minimum Donation of $25US is required and includes 1 of our Premium Display Profile Sets."
EDIT: det är profilen till bildvisaren man betalar för, programmet är gratis.
Redigerat av cyanide, 16 mars 2009 - 20:01.
Postad 16 mars 2009 - 19:49
Du ska inte förvänta dig särskillt mycket av 9-punkts gamman, de kontrollerna är alldeles för grova för at hjälpa i någon större utstreckning. Jag tror att ingen professionell kalibrerare använder sig av den. Ännu en much-ado-about-nothing funktion från Pioneer tyvärr.Med 9-punkt gamma så kan man lättare justera felaktigheter i en gråskala. Gråskalan går i sektioner, hur många sektioner vet jag ej. Skalan går från 10IRE till 100IRE(tror jag). Om du te x vill justera lite i 60-70IRE så blir det lättare om hela skalan delas upp i nio delar.
Kan inte uttala mig om hur det funkar med KRP, men jag är ytterst tveksam till att det går att spara inställningar per upplösning/per ingång.Sedan finns det annat som jag gärna lägger vantarna på via C-CAL. Du får tillgång till två egna lägen(ISF-night, ISF-day). Om jag inte minns helt fel så kan man dessutom kalibrera varje upplösning och spara det som ett eget minne på varje ingång(rätta mig gärna om jag har fel)
Du får 2 st separata minnen, ISF Dag/Natt, per ingång utöver User/Anvädare, vilket torde vara tillräckligt (finns också ett ISF Auto - har dock ingen aning om hur bra det funkar).

Håller med om att programmet är billigt och hjälper vid kalibrering inte minst då man slipper böka med en fjärr, men man bör ha i åtanke att för att kunna nyttja det fullt ut så krävs det att man har mätverktyg och kalibreringsmjukvara, annars är man utlämnad till att bara knappa in värden som någon annan kommit fram till, vilket förvisso kan ge ett bra resultat, men kan också ge dåligt resultat.
Redigerat av Wolfy, 16 mars 2009 - 19:50.
Postad 16 mars 2009 - 20:30
Har du HD filer på Tvix:en? Var bor du (varför Tele2 digital TV, istället för CD eller CH)? SDTV ser tillräckligt dåligt ut på min KRP-500A. Du borde ha minst en HD källa om du ska betala 40k för en 60" HDTV.
Ja, jag har HD material på Tvix:en, mest 720p men också lite 1080p. Tele2 finns i huset där jag bor så jag har inte
så mycket val för tillfället... Fast jag tittar inte så mycket på "vanliga" TV sändningar ändå, det blir mest DVD och
material införskaffat till Tvix:en varav det mesta är i HD, för jag kan ju titta på "HD material" på min gamla CRT TV
också tack vare att Tvix:en skalar ner. Det kommer bli en Blu-Ray spelare så småningom men det blir efter jag köpt
en ny förstärkare med minst DTS (vilket jag inte har idag

stödjer HD ljudformaten, om man nu har någon egentlig "användning" för dom...
Ingen som har någon input på vilken jag bör välja av A och M? Och varför. Eller om M modellen har "minne" i HDMI kontakterna?
Postad 16 mars 2009 - 22:00
Du ska inte förvänta dig särskillt mycket av 9-punkts gamman, de kontrollerna är alldeles för grova för at hjälpa i någon större utstreckning. Jag tror att ingen professionell kalibrerare använder sig av den. Ännu en much-ado-about-nothing funktion från Pioneer tyvärr.
Kan inte uttala mig om hur det funkar med KRP, men jag är ytterst tveksam till att det går att spara inställningar per upplösning/per ingång.
Du får 2 st separata minnen, ISF Dag/Natt, per ingång utöver User/Anvädare, vilket torde vara tillräckligt (finns också ett ISF Auto - har dock ingen aning om hur bra det funkar).
Håller med om att programmet är billigt och hjälper vid kalibrering inte minst då man slipper böka med en fjärr, men man bör ha i åtanke att för att kunna nyttja det fullt ut så krävs det att man har mätverktyg och kalibreringsmjukvara, annars är man utlämnad till att bara knappa in värden som någon annan kommit fram till, vilket förvisso kan ge ett bra resultat, men kan också ge dåligt resultat.
Så här sade i alla fall Owtuv på avsforum:
"A very neat and flexible feature with the M monitors is that the Pure AV Mode has separate memory tables for each input signal (up to 8 different tables I think). What I've done so far is configuring 1080i input signal (suitable for my cable HD PVR box) with Drive Mode 2 and PureCinema Off and 1080p input signal (my LX-50 DVD player is set up to output 1080P, since I find that the player is deinterlacing 576i film content at least just as good as the display) with Drive Mode 1 and PureCinema to Advance.
My HD box doesn't support native pass-trough (which is why I've set the resolution to 1080i), but if the firmware is upgraded in future to do so, I think I'd configure 576i (SD channels) and 1080i (HD channels) with optimum settings for PAL video content (DM 2 and PC Off) and 1080p and 1080p24 with optimum settings for film content (DM1 and PC Advance)."
Åtta minnestabeller per ingång stämmer bättre än det jag skrev. Det är i alla fall inte kattskit, direkt.
En av anledningarna till att jag började titta på M-serien var egentligen att den har full-HD på alla ingångar. Detta med separata minnen per ingång kanske inte är ovanligt på Pioneer. För mig känns det ändå som grädde på moset.
Wolfy, de här gammajusteringarna som du talade om, det är inget som controlCAL så att säga har hittat på? Du menar att Pioneer har 9-punkts gamma i menyn?
Ändå om det bara är nio, så är det fler än jag har haft förut. Vilket känns bra, även om de sägs vara lite grova.
Jag håller med dig fullt ut att man säkert kan åstadkomma katastrofer med kalibreringsprogrammet. Men jag kan inte låta bli att pilla på service menyer. Misslyckas jag är det bara att gå till ruta ett igen och börja om. Dessutom lär jag mig extremt mycket med att joxa med menyer. Jag kan inte låta bli..he he.
Det jag hoppas att lära mig med gamma är att försöka förstå vad gamma gör med gråskalan. Jag hoppas få en så mjuk skala som det bara går. Gör jag fel är det bara att göra om.
Jag måste bara säga en sak; vilken jäkla racer-TV detta verkar vara. En sjujäkla apparat om ni frågar mig.
Dessutom vill jag prova en sak som ingen har prövat tidigare. Jag tänker någon gång i framtiden försöka mig på att ta bort plastramen. En militärgrå monitor, det är något Pioneer borde haft för länge sedan.
Postad 16 mars 2009 - 22:11
Så här sade i alla fall Owtuv på avsforum:
"A very neat and flexible feature with the M monitors is that the Pure AV Mode has separate memory tables for each input signal (up to 8 different tables I think). What I've done so far is configuring 1080i input signal (suitable for my cable HD PVR box) with Drive Mode 2 and PureCinema Off and 1080p input signal (my LX-50 DVD player is set up to output 1080P, since I find that the player is deinterlacing 576i film content at least just as good as the display) with Drive Mode 1 and PureCinema to Advance.
- snip -
Åtta minnestabeller per ingång stämmer bättre än det jag skrev. Det är i alla fall inte kattskit, direkt.
En av anledningarna till att jag började titta på M-serien var egentligen att den har full-HD på alla ingångar. Detta med separata minnen per ingång kanske inte är ovanligt på Pioneer. För mig känns det ändå som grädde på moset.
Aha, där fick jag svar på det med minnen i HDMI på M modellen, det stämmer alltså

Postad 16 mars 2009 - 22:13
Kan man göra det med 1-2 knapptryckningar på fjärren? Om ja, hur?Så för tv skadar det inte att ha två minnen att fippla mellan - om man är noga och om man orkar.
Postad 16 mars 2009 - 22:17
Problemet är att KRP-500M går inte att köpa. Vet inte status med 600M.Aha, där fick jag svar på det med minnen i HDMI på M modellen, det stämmer alltså
.
Postad 16 mars 2009 - 22:53
Problemet är att KRP-500M går inte att köpa. Vet inte status med 600M.
Du menar att den inte längre går att köpa. Inte att den inte går att köpa, eller hur?
Jag köpte min genom Hemmabiocenter på Lidingö. Då för tre veckor sedan sa de att man får vänta ganska länge på nästa tur, om det ens går att beställa längre, på denna modell. Men sluta inte hoppas nu. Ring runt alla butiker du du ser. Kanske du har tur. Kanske Pioneer gör en ny "batch" av modellen.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 16 mars 2009 - 22:55.
Postad 17 mars 2009 - 06:18
Ah, coolt - fel av mig. Hehe, nu när du skriver det så tycks jag minnas att jag t o m själv kommenterat det innan KRP kom ut... man glömmer fort.Så här sade i alla fall Owtuv på avsforum...
9-punkts gamma är Pioneers, men det är inte åtkomligt via någon vanlig meny utan endast via ISF-gränssnittet (reservation för servicemenyn, har aldrig undersökt det) och det är här ControlCAL kommer in. Det är endast ett verktyg för att kunna kommunicera med Pioneer över dess ISF-gränssnitt.Wolfy, de här gammajusteringarna som du talade om, det är inget som controlCAL så att säga har hittat på? Du menar att Pioneer har 9-punkts gamma i menyn?
Ändå om det bara är nio, så är det fler än jag har haft förut. Vilket känns bra, även om de sägs vara lite grova.
Nej för tusan, lek på och med lek menar jag inget negativt - det är så man lär sig sin display. Något jag ogillar är att kalibrering framställs som någon hokus-pokus, vilket det verkligen inte är. Samtidigt kan man inte nog stryka under att för att få ut det man vill från en (avancerad, dvs gråskala, gamma, gamut) kalibrering så krävs mätverktyg. Inte ens de mest erfarna kalibrerare litar till sina synintryck, det är alldeles för lätt att gå vilse, men det betyder inte att man inte för den skull ska pilla på och titta på bilden för vice versa är lika illa, dvs kalibrerare som blint stirrar på siffror - man måste alltid ha koll på vad som händer med bilden också och det är det som är konsten med kalibrering - att se förbi siffror och grafer och förstå vad som händer och varför.Jag håller med dig fullt ut att man säkert kan åstadkomma katastrofer med kalibreringsprogrammet. Men jag kan inte låta bli att pilla på service menyer. Misslyckas jag är det bara att gå till ruta ett igen och börja om. Dessutom lär jag mig extremt mycket med att joxa med menyer. Jag kan inte låta bli..he he.
Jag förstår precis vad du vill få ut, men som sagt ha inte för stora förhoppningar för då kommer du att bli besviken. På plussidan är Pio redan tillräckligt bra om man justerar in övrigt och är väldigt konservativ med att justera gamutkontrollerna (RGBCYM i color management), alternativt låter bli dem. Tanken var god från Pioneer, men implementeringen är inte tillräckligt bra och tyvärr lär vi väl knappast få se det fullt ut realiserat för TV på många år än, om någonsin?Det jag hoppas att lära mig med gamma är att försöka förstå vad gamma gör med gråskalan. Jag hoppas få en så mjuk skala som det bara går. Gör jag fel är det bara att göra om.
Hehe, lycka till och lägg ut bilder om du gör det.Jag måste bara säga en sak; vilken jäkla racer-TV detta verkar vara. En sjujäkla apparat om ni frågar mig.
Dessutom vill jag prova en sak som ingen har prövat tidigare. Jag tänker någon gång i framtiden försöka mig på att ta bort plastramen. En militärgrå monitor, det är något Pioneer borde haft för länge sedan.

Redigerat av Wolfy, 17 mars 2009 - 06:19.
Postad 17 mars 2009 - 08:23
Redan gjort. Ingen har, ingen vet om eller när de kommer få. Därför köpte jag en KRP-500A från HBC istället.Men sluta inte hoppas nu. Ring runt alla butiker du du ser. Kanske du har tur. Kanske Pioneer gör en ny "batch" av modellen.
Postad 17 mars 2009 - 09:40
Redan gjort. Ingen har, ingen vet om eller när de kommer få. Därför köpte jag en KRP-500A från HBC istället.
Jag läste på avsforum att Pioneer tydligen ska skicka ut en ny batch med apparater. Dock har jag ingen aning om vilka modeller det rör sig om.
Postad 17 mars 2009 - 10:14
Hehe, lycka till och lägg ut bilder om du gör det.

[/quote]
Jag lägger ut bilderna så fort jag tagit mod till mig....

Igår så tog jag fram MAD MAX och kollade lite på hur Pioneer framställde färger. Jäklar vad det såg bra ut. Körde på färgtemeraturen LOW och så valde jag den lite mer korrekta färgåtergivningen INTELLIGENT MODE 2. Jag tycker att 1:an ger för kraftiga röda färger. Mums....! Vissa scener var skarpa och hudtonerna skämdes inte för sig.
Man kan också välja något som kallas 3DYC. Den ska tydligen separera färger och luminans på nåt sätt. Har inte lyckats testa den än. Det kanske är någon lull-lull-funktion bara, vad vet jag.
Postad 17 mars 2009 - 18:53
Ikväll upptäckte jag en sak på min Krp500,har en ps3 bakgrund need 4 speed när jag har släckt i rummet o går riktigt nära skärmen så ser jag fortfarande den bakgrunden det gäller även när jag har en annan insignal tex startar ett spel?? Är detta inbränning....

Postad 17 mars 2009 - 19:30
Ghosting. Nu är det så extremt lite på G9 jämfört med många andra plasma så det är helt försumbart. Såg lite när jag, när min 5090H var ny, provocerade fram det hela & gick nära. Nu ser jag inget alls men jag söker i & för sig inte heller.Tjena Tjena!
Ikväll upptäckte jag en sak på min Krp500,har en ps3 bakgrund need 4 speed när jag har släckt i rummet o går riktigt nära skärmen så ser jag fortfarande den bakgrunden det gäller även när jag har en annan insignal tex startar ett spel?? Är detta inbränning....
Postad 17 mars 2009 - 23:00
Prova med Evangelo2's Break-in DVD Sätt den i ps3an kör den kort stund typ 5 sekunder. Skifta till en annan hdmi input 3 typ. kolla om du fortfarande ser need 4 speed. Gör du det så kör skivan under natten när du sover. använd "standard"Tjena Tjena!
konstrast 50
färg +20
färgtemp hög.
skifta till input 3 igen när du vaknat och se om du ser något.
Postad 17 mars 2009 - 23:13
Tjena Tjena!
Nej det kallas ghosting(spökbild förr i tiden).Inbränning är extremt sällsynt. Ghostingen försvinner efter en tids normal användning.
Postad 18 mars 2009 - 10:18
Du som ogillar "joxande" borde ju köra Intelligent Mode:Off då det är den som gör minst jox och oxå den som är mest korrekt.och så valde jag den lite mer korrekta färgåtergivningen INTELLIGENT MODE 2. Jag tycker att 1:an ger för kraftiga röda färger. Mums....! Vissa scener var skarpa och hudtonerna skämdes inte för sig.

Det är en inställning för hur den ska separera chroma och luma ja, i de fall dessa signaler är sammanbakade. Gör dig själv en tjänst och mata inte din tv med sådana signaler. Vad det handlar om är alltså komposit-signaler (gula kontakter och analog-tv mao).Man kan också välja något som kallas 3DYC. Den ska tydligen separera färger och luminans på nåt sätt. Har inte lyckats testa den än. Det kanske är någon lull-lull-funktion bara, vad vet jag.

Postad 18 mars 2009 - 10:54
Contrast 32
Brightness +1
Colour 0 (men har Colour -2 på DVDn)
Tint Grön 2
Sharpness -13
pro-adjust\Picture Detail
DRE PICTURE off (eller LOW)
BLACK LEVEL off
ACL off
ENHANCER MODE 2
GAMMA 2
pro-adjust\Colour Detail
COLOUR TEMP mid-low
CTI off'
COLOUR SPACE 2
COLOUR MANAGEMENT\
R +1
Y -1
G 0
C -1
B 0
M -2
Noise Reduction OFF (på alla)
Intilligent mode OFF
PC: STANDARD DM:1 - DVD PAL
PC: ADVANCE DM:X - DVD NTSC
EDIT: kanske inte funkar med er egen dvdspelare, min är en dvd-s97 panasonic
Redigerat av cyanide, 18 mars 2009 - 11:14.
Postad 18 mars 2009 - 12:40
Postad 18 mars 2009 - 15:46
Tjena Tjena!
Nej, det är ghosting.
Postad 18 mars 2009 - 16:03
Du som ogillar "joxande" borde ju köra Intelligent Mode:Off då det är den som gör minst jox och oxå den som är mest korrekt.
Det är en inställning för hur den ska separera chroma och luma ja, i de fall dessa signaler är sammanbakade. Gör dig själv en tjänst och mata inte din tv med sådana signaler. Vad det handlar om är alltså komposit-signaler (gula kontakter och analog-tv mao).
Åh..jag älskar att joxa. Fast helst i en service meny. Men färgerna är bra redan ur lådan. Det har verkligen pioneer sett till. Absolut bäst är ändå svärtan som ser väldigt neutral ut när det gäller färgtemperatur.
Kompositsignalen tänker jag inte använda. Det kan du vara säker på..

Men vad är det du säger om "intelligent Mode"? Jag har bara två alternativ där. Ett eller två. Jag tänker på det läget där man kan välja två "färgrymder". Det kanske inte heter så som jag skrev...

Hur som helst är det läge två jag har där.
Postad 18 mars 2009 - 16:36
Där är då tydligen KRP annorlunda jämfört med 5090H som jag har för den har ett klart blå/lila stick i det svarta & det är tydligen normalt enligt killen som ska kalibrera min skärm men nästa torsdag så ska det vara löst för då kommer hanAbsolut bäst är ändå svärtan som ser väldigt neutral ut när det gäller färgtemperatur.

Postad 18 mars 2009 - 23:13
Där är då tydligen KRP annorlunda jämfört med 5090H som jag har för den har ett klart blå/lila stick i det svarta & det är tydligen normalt enligt killen som ska kalibrera min skärm men nästa torsdag så ska det vara löst för då kommer han
Jag kan säga att jag inte har något klart blå/lila stick på min i alla fall

Postad 18 mars 2009 - 23:55
Jo det ska väl vara så att KRP i pureläget är förhållandevis nära kalibrerad apparat, detta gäller inte 5090 som för övrigt inte har nåt pureläge. Den är i större behov av kalibrering.Jag kan säga att jag inte har något klart blå/lila stick på min i alla fall
Postad 20 mars 2009 - 15:30
mvh
Roger
Postad 20 mars 2009 - 16:32
Japp. Typ nästa helg så har jag haft ett par dagar på mig att utvärdera om det var värt 2500kr eller inteHoppas att vi får ett utlåtande om kalibreringen var tillfredställande _Z_.
mvh
Roger

Postad 21 mars 2009 - 09:59
Menade att du (antar jag) inte gillar när skärmen joxar "by magic".Åh..jag älskar att joxa. Fast helst i en service meny. Men färgerna är bra redan ur lådan. Det har verkligen pioneer sett till. Absolut bäst är ändå svärtan som ser väldigt neutral ut när det gäller färgtemperatur.

...utan Colorspace/Färgrymd reglaget. Då är jag med.Men vad är det du säger om "intelligent Mode"? Jag har bara två alternativ där. Ett eller två. Jag tänker på det läget där man kan välja två "färgrymder". Det kanske inte heter så som jag skrev...
![]()
Hur som helst är det läge två jag har där.

Postad 22 mars 2009 - 19:21
Nu när jag läst igenom hela tråden och måste ärligt talat erkänna att man blir lite avskräckt vad gäller bilden, verkar som att det är en väldig massa pillande för att få det bra eller är det bara för er som verkligen vill ha ut det mesta av bilden, är inte inställningarna tillräckligt bra ur kartong, jag menar det måste ju vara bättre än en 50 tums samsung i 15.000:- klassen? Kan man inte bara sätta upp TV'n och koppla in prylarna och njuta på studs, måste man göra alla dessa inställningar innan det funkar? Verkar också vara ett väldigt strul med olika inställningar fram och tillbaka för olika inkoplade prylar som PS3, digitalbox etc, funkar det inte automatiskt?
En annan fråga, någon av er Pioneer-rävar som testat och lyssnat på hemmabiosystemet LX01, är det ett bra hemmabiopaket/system vad gäller ljud och bild? Jag har nämligen fått ett bra pris på det, 14.900:- med ett ordinariepris på 24.900:-, men tyvärr så har de det inte inkopplat till någon TV så vi kommer inte åt alla ljudinställningar så jag hoppas någon av er kikat på det och kan ge en liten inblick i hur det verkar vara.
Redigerat av TheGun, 22 mars 2009 - 19:22.
Postad 22 mars 2009 - 21:54

Men får dock inte fjärrkontrollen och att fungera med tvn, kan bara se på tv via input 2 där jag har en dvd med tuner inkopplad.
Det går att byta input via media recivern men med fjärren händer absolut ingenting och skärmen blir svart alt myrrornaskrig via alla andra inputer än 2.
Kan alltså inte ställa in analoga kanaler på tv eller få fram några som helst menyer.
Fjärren lyser när man trycker på den och jag har provat med nya batterier.
Om någon vet vad som är fel och hur man åtgärdar det skulle jag bli mycket tacksam.
Fjärren jag har fått med heter AXD562 är det rätt ?
Postad 22 mars 2009 - 23:17
Fick hem min krp-500aw igår riktigt snygg och bättre bild via sd än vad jag hade hoppas på
Men får dock inte fjärrkontrollen och att fungera med tvn, kan bara se på tv via input 2 där jag har en dvd med tuner inkopplad.
Det går att byta input via media recivern men med fjärren händer absolut ingenting och skärmen blir svart alt myrrornaskrig via alla andra inputer än 2.
Kan alltså inte ställa in analoga kanaler på tv eller få fram några som helst menyer.
Fjärren lyser när man trycker på den och jag har provat med nya batterier.
Om någon vet vad som är fel och hur man åtgärdar det skulle jag bli mycket tacksam.
Fjärren jag har fått med heter AXD562 är det rätt ?
AXD1562. Är indikatorn på fjärren blå när du trycker en knapp (den är röd på 5090H) och har du en vit knapp för bakgrundsbelysning av "basic" knappar?
Se till att TV är vald med SELECT knappen längst ner till höger om fjärrlägesindikatorn, med vilken du väljer viken apparat som fjärren skall styra. Tryck på den tills den blå dioden för TV lyser. Annars vet jag inte. Myrornas krg bör du bara få fram om du trycker TV/DTV/SAT knappen ett par ggr (där jag tror att TV i det fallet står för analog antennmottagning. För att återgå till t ex TV via digitalbox måste rätt input källa väljas på de små sifferkanapparna.
Postad 22 mars 2009 - 23:28
Kan även få fram home media gallery via input på mediarecivern men ej gör några val dä.
Redigerat av snauen, 22 mars 2009 - 23:29.
Postad 23 mars 2009 - 00:58
Hej, jag är på väg att bli Pioneer PDP-LX5090H och hemmabiosystemet Pioneer LX01 användare, har aldrig haft något från Pioneer tidigare men det är dags att byta ut den gamla platt-TV'n och 5.1 systemet till något nytt och jag har alltid velat ha en Pio då de har sån j*vla grym bild och överlägset snyggast formgivning. Ni får ursäkta eventuella dumma frågor.
Nu när jag läst igenom hela tråden och måste ärligt talat erkänna att man blir lite avskräckt vad gäller bilden, verkar som att det är en väldig massa pillande för att få det bra eller är det bara för er som verkligen vill ha ut det mesta av bilden, är inte inställningarna tillräckligt bra ur kartong, jag menar det måste ju vara bättre än en 50 tums samsung i 15.000:- klassen? Kan man inte bara sätta upp TV'n och koppla in prylarna och njuta på studs, måste man göra alla dessa inställningar innan det funkar? Verkar också vara ett väldigt strul med olika inställningar fram och tillbaka för olika inkoplade prylar som PS3, digitalbox etc, funkar det inte automatiskt?
En annan fråga, någon av er Pioneer-rävar som testat och lyssnat på hemmabiosystemet LX01, är det ett bra hemmabiopaket/system vad gäller ljud och bild? Jag har nämligen fått ett bra pris på det, 14.900:- med ett ordinariepris på 24.900:-, men tyvärr så har de det inte inkopplat till någon TV så vi kommer inte åt alla ljudinställningar så jag hoppas någon av er kikat på det och kan ge en liten inblick i hur det verkar vara.
För de pengarna jag har lagt ner på min Pioneer så förväntar jag mig att jag har en massa kontroller att pilla med. Men jag måste säga att den ser bra ut redan från scratch. Få apparater ser bra ut hemma om man inte joxar med inställningarna. Det är ett måste i nästan alla apparater.
Du ska inte bli avskräckt av att pilla med inställningar. Man lär sig enormt mycket av det.
Postad 23 mars 2009 - 01:10
Menade att du (antar jag) inte gillar när skärmen joxar "by magic".
Såsom den gör i "Intelligent Mode:On". Fast nu var det ju inte det reglaget du egentligen mena...
...utan Colorspace/Färgrymd reglaget. Då är jag med.
Nej fy! Jag hatar dessa "självkalibrerande" funktioner!

Den största faran med dem är att jag har en känsla av att det i framtiden förmodligen inte kommer att gå att ändra på bilden så mycket. Troligtvis på grund av att folk inte vet hur en korrekt bild ser ut. Om fabrikanterna bestämmer hur en korrekt bild ska se ut, och de kommer troligtvis lyssna på de som vil ha den ljusstarkaste apparaten på butiksgolvet, så är jag rätt säker på att det kommer horribla lösningar i framtiden.
Jag ogillar Pioneers lösning på en 4x3-bild. Jag kan inte bestämma att det ska vara svarta borders på det formatet. Lite av det är det jag inte gillar med "självkalibrerande" lägen. Förhoppningsvis går detta att stänga av i servicemenyn, men jag har inte för stora förhoppningar på det. Kanske är dessa borders borta med en 4x3 Blu-Ray-film. Jag har inte provat.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 23 mars 2009 - 01:11.
Postad 23 mars 2009 - 08:14
Precis. Pioneer är inte svårare att få "helt ok" än nån annan tv.Få apparater ser bra ut hemma om man inte joxar med inställningarna. Det är ett måste i nästan alla apparater.
Finliret kräver jobb dock men det gäller ALLA tv-apparater.
Faktum är att trenden går mot fler reglage och ett tänk där korrekt bild enl standard ingår så även om alla siktar på Kalle Anka-bild för stormarknadsgolvet så utesluter inte det att det kompleteras med mer korrekta lägen. Kolla in marknadsledande Samsung t.ex., sjukt mkt möjligheter och övriga tillverkare hänger på (t.o.m. Volvo-tråkiga Panasonic börjar ju röra på sigDen största faran med dem är att jag har en känsla av att det i framtiden förmodligen inte kommer att gå att ändra på bilden så mycket. Troligtvis på grund av att folk inte vet hur en korrekt bild ser ut. Om fabrikanterna bestämmer hur en korrekt bild ska se ut, och de kommer troligtvis lyssna på de som vil ha den ljusstarkaste apparaten på butiksgolvet, så är jag rätt säker på att det kommer horribla lösningar i framtiden.

En anledning till det är att de flesta "tunga" recensenter bedömmer bilden efter hur den ser ut kalibrerad, dvs vill man ha goda recensioner måste man göra en väldesignad tv.
Jo det ska finnas ett service-meny "hack" som fixar svarta borders. Borde hittas efter lite internet sök.Jag ogillar Pioneers lösning på en 4x3-bild. Jag kan inte bestämma att det ska vara svarta borders på det formatet. Lite av det är det jag inte gillar med "självkalibrerande" lägen. Förhoppningsvis går detta att stänga av i servicemenyn, men jag har inte för stora förhoppningar på det. Kanske är dessa borders borta med en 4x3 Blu-Ray-film. Jag har inte provat.
Hederspris till box-tillverkare som låter 4:3-bilder trilla ut som 16:9 bilder med svarta "pillars" på sidorna, behöver man inte grotta i tv:ns menyer.
Redigerat av pacman, 23 mars 2009 - 08:15.
Postad 23 mars 2009 - 08:40
I sånt fall är det här fel tråd. Här diskuterar vi KRP modellerna. Du kan hitta tråden som täcker 5090 och 5090H här: https://www.minhembi...p;#entry2373482Hej, jag är på väg att bli Pioneer PDP-LX5090H...
Postad 23 mars 2009 - 08:48
Har du möjligtvis lågenergilampor igång? Jag har flera gånger sett att dess spektra kan störa ut IR-signalen från en fjärr. OM du har det, prova att släcka ner dem och testa fjärren igen, annars är det väl bara att reklamera fjärren.Ja AXD1562 var det jag missa än siffra ja lampan är blå, myronas krig fick jag fram när jag tryckte ch knappar på mediarecivern det är endast med den som jag för tillfällt kan styra tv där finns ju bara input ch samt vol
Kan även få fram home media gallery via input på mediarecivern men ej gör några val dä.
Postad 23 mars 2009 - 15:43
Är det någonting annat som skiljer mellan 500M och 500A än TV-mottagaren?
Postad 23 mars 2009 - 16:02
M har väl analoga komponent-ingångar(YPbPr), så en digitalbox som kirrar dito utsignaler borde vara allt du behöver (alternativt en box med HDMI förstås). Vill minnas att t.ex. vissa Sagem kirrar YPbPr ut via dess Scart-kontakt. Du borde hamna på <1000 spänn.Funderar fram och tillbaka när det gäller en ny TV. Var helt inne på en Panasonic G10 innan men nu går funderingarna åt ett annat håll. Senaste ”funderingen” är att köpa en KRP-500M och en BDP-51FD. Den nya TV:n var ändå tänkt att i princip bara användas till DVD och Blu-Rayfilmer, därför funderingarna på KRP-500M. Men, om jag skulle ändra mig och skulle vilja se TV, de fria kanalerna, vad rör det sig då om för belopp? Vilka alternativ finns det?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar