Spekulationer om Sonys kommande fotoprodukter
Postad 18 May 2009 - 20:01
/Jordan
Postad 18 May 2009 - 20:43
Jag tror du har missat poängen lite med dessa kamerorna. Det är inte meningen att de skall vara någon jätte förbättring. Det är så det funkar med instegare, när man byter ut de såpass snabbt som Sony har gjort så gör man en uppfräschning av ergonomi och utséende. I detta faller har även Sony siktat på bättre användarvänlighet för de som tar steget upp till DSLR för första gången, och har således bytt ut programvaran i kamerorna. Du kan jämföra det med bilindustrin där man ger bilarna en face-lift fast med samma motor och elektronik i bilen. Sanningen är den att elektroniken i A200/300/350 inte heller behöver bytas ut. De presterar så pass bra att konkurrensen inte tvingar dem att förnyas. Nästa generation kommer dock förmodligen vara en rätt rejäl uppgradering tekniskt sett från dagens generation.Hm... personligen är jag mycket besviken på de nya modellerna. Jag kommer inom kort uppgradera kamera eftersom min A200 inte längre räcker till. Om Sony inte förbättrar sina modeller kommer jag sannolikt byta märke. Sony A230 bör vara bättre än A200 inte sämre. Nu hoppas jag att Somy A730 (eller A800 eller vad den kommer heta) blir en bättre kamera än A700.
/Jordan
Däremot så kommer förmodligen A700's efterföljare skilja sig rätt mycket från sin föregångare rent tekniskt. Det beror på att A700 har funnits ute nästan dubbelt så länge som A200/300/350 har jämfört med A230/330/380. Alltså, man ska inte förvänta sig tekniska mirakel från efterföljare som bara släpps dryga året efter sin föregångare.
Postad 18 May 2009 - 21:10
De enda som skulle få mig att uppskatta de nya kamerorna och Sonys nya väg är om bildkvaliteten är väsentligt bättre.
Jag hoppas verkligen att efterföljaren till A700 blir betydligt bättre än den nuvarande modellen och inte en enklare modell med färre modeller.
/Jordan
Postad 18 May 2009 - 21:35
Om du dessutom redan har en A200 förstår jag inte varför du ens skulle varit intresserad av dessa tre oavsett spec? Det kommer inte vara något jätte skillnad när kameran bara är ett år gammal. Om något så borde det ju vara efterföljaren till A700 som du bör uppgradera till om det skall vara värt en uppgradering. Då Sony har haft ett år längre på sig att utveckla en efterföljare så lär det vara större förändringar ja.
Alla kameramärken gör detta. Det var inget jättekliv från Nikon D40 till D40X till exempel. Istället för att Sony ökar mp (som är totalt onödigt) så förbättrar de programvaran för nybörjare.
Postad 18 May 2009 - 21:48
Postad 18 May 2009 - 21:50
/Jordan
Postad 18 May 2009 - 21:56
Postad 18 May 2009 - 22:08
Saker som inte förändrats:
Sensor, Upplösning, Display, ISO (alternativen), AF, Motor i huset, Bildstabilisering i huset.
Saker som förbättrats:
Storleken (om man vill att den ska vara mindre och lättare), Kit-objektivet, Autofokuspunkternas placering och belysningen av desamma, Minneskortet (MS DUO/SDHC) om man kommer från kompaktkamera och vill gå till DSLR, HDMI utgång, Fjärrkontroll som tillbehör (samma som A700), Blixten höjs högre än föregångaren, enklare och snyggare gränssnitt.
Saker som försämrats:
Storleken (om man föredrar att kunna hålla i kameran...), Antal bilder/s. 2.5, Sämre inbyggd blixt (ledtal (10) samt möjlighet att styra externa blixtar (kräver extra blixt)), Minneskortet (Om man vill använda de snabbare CF korten), Batteriet (inte samma som tidigare Ax00 serien, visar inte med % hur mycket batteri som kvarstår, räcker inte till lika många bilder).
Så... snälla Sony gör inte något liknande med efterföljaren till A700!
/Jordan
Redigerat av Unregisteredc3622102, 18 May 2009 - 22:08.
Postad 18 May 2009 - 22:31
Som du kanske förstår så kommer detta inte hända A700's efterföljare (om inte så läs mitt inlägg igen). För DIG har de inte förbättrat modellerna kanske, men för en som inte har en susning om vad tex. bländarvärde är så har de blivit bra mycket bättre än sina föregångare. En bra kamera ligger inte alltid enbart i bilderna den producerar (speciellt inte i instegssegmentet). Där är idag handhavande mer kritiskt då kvalitén på bilderna som kommer ur kameran är såpass höga överlag idag. Detta gäller dock inte semipro segmentet till samma grad. Där går funktion före design i mångt och mycket.Om du läser mitt första inlägg igen så kanske du inser att jag är ute efter uppföljaren till A700 och inte något annat. Jag gillar dock inte alls att Sony inte flyttar fram positionerna på marknaden genom att förbättra tidigare modeller. Istället upplever jag att de tagit föregångaren och gjort den sämre. Något som oroar inför kommande release av efterföljaren till A700. Blir efterföljaren inte bättre ser jag ingen annan möjlighet att utvecklas som fotograf än att byta märke. Något jag verkligen inte ser fram mot att göra då jag investerat i Sony hittills.
/Jordan
Personligen tycker jag Sony har gjort ett klockrent val med de nya kamerorna. De riktar sig mer mot att få P&S folk att våga ta steget upp till systemkamera vilket gynnar Sony ekonomiskt, som i sin tur återspeglas i bättre produkter och mer pengar att utveckla dessa. A200/300/350 behöver ingen uppgradering tekniskt IMO. Därför ser jag detta som ett riktigt bra beslut av Sony att spara pengar nu i krisen genom att bygga vidare på de redan så bra instegsmodellerna och få fler att köpa in sig i ett Sony system.
I mina ögon är detta ett klockrent drag av Sony och jag ser inte hur detta skulle ha minsta påverkan på efterföljare i semipro segmentet. Det är två helt olika marknader och släpp av kameror sker därefter. En eventuell A800 kommer skilja bra mycket mer från A700 än vad säg A230 gör från A200. Det är för mig rätt självklart med tanke på hur marknaden ser ut och med tanke på den ekonomiska krisen som många företag lider av.
Postad 19 May 2009 - 10:27
SONY INTRODUCES THREE MAINSTREAM ALPHA CAMERAS DESIGNED FOR FIRST-TIME DIGITAL SLR BUYERS
SAN DIEGO, May 17, 2009 – Sony is making it easy for first-time digital SLR buyers to step up from point-and-shoot digital still cameras with the introduction today of three new easy-to-use α (alpha) cameras (models DSLR-A380, DSLR-A330 and DSLR-A230), four new lenses, a flash and accessories.
Om jag inte har helt fel så räknas A700 inte som instegsmodell. Du kan nog vara lugn på den punkten om du är orolig för "nedgraderingar". Sony har visat att de menar allvar med sin satsning på DSLR. De har på kort tid blivit den tredje största tillverkaren av DSLRs samt att de satsat hårt på sin high end gear genom satsningen på A900an (som fått mycket beröm) och en massa Carl Zeiss och Gold-serie glas (även dessa har fått beröm. Samlingen är just nu inte stor men det som finns håller mycket hög klass, det var något sådant som tidningen Proffsfoto skrev).
Postad 19 May 2009 - 10:45
Så jag tror efterkommande A700 eller vad den kommer heta blir nog inte en leksak.. För just det segmentet är där dom kliver in i dom mer krävande fotografernas segment.. Där finns alla ifrån rena halvpro till entusiast samlade...
och så jag då.. Råmatör med greppfetischs´m
Postad 19 May 2009 - 12:39
Hmmm... har kanske dykt upp mer info om den på Sonys hemsida nu än när jag senast kollade...
Postad 19 May 2009 - 16:41
Tyvärr så går blixten enbart att vinkla upp och ner. Man kan se den som Sonys konkurrent till Nikons SB400 eller Canons SpeedLite 270EX .Den däringa nya lilla blixten ser rätt kul ut. Särskilt nyfiken blir jag på det runda blixthuvudet tillsammans med Direct/Bounce-reglaget. Verkar som att det går att justera ljusspridningen, undrar om det går att rotera blixthuvudet också, t ex så att den blixtrar framåt trots att den är i upprest läge...
Hmmm... har kanske dykt upp mer info om den på Sonys hemsida nu än när jag senast kollade...
Postad 19 May 2009 - 16:47
Sant sant.Fast Sony´s kan ju styra andra blixtar trådlöst, det kan ju inte dom
![]()
Postad 19 May 2009 - 18:01
MEN, betyder det då att "street price" kommer att ligga på ~800:- ?
Brukar ju vara så med de flesta nya saker, ett högt pris från tillverkaren (Sony) och cirka 20% lägre hos andra ÅF (som t.ex Cyberphoto)...
Postad 19 May 2009 - 18:15
Sony meddelade ju att det nya fasta 50mm kommer kosta $150 (~1185:-)!
MEN, betyder det då att "street price" kommer att ligga på ~800:- ?
Brukar ju vara så med de flesta nya saker, ett högt pris från tillverkaren (Sony) och cirka 20% lägre hos andra ÅF (som t.ex Cyberphoto)...
Med dagens låga kronvärde så lär den kosta 150 usd i USA samt 4000 i SVerige
Postad 19 May 2009 - 18:42
Jo, den lär ju inte ligga på direkt översatt pris från USD direkt..Med dagens låga kronvärde så lär den kosta 150 usd i USA samt 4000 i SVerige
Postad 19 May 2009 - 19:25
"We're told that the image processing system in the Sony A230 and its brethren will improve on image quality, but as of this writing, we're not sure what form those improvements will take. That, and the quality of the new optics, including both kit lenses and the two primes, will help us complete our assessment of the new Sony A230. Until then, we can only say that the Sony A230 seems to be a high quality digital SLR whose hallmark, now more than ever, is providing one of the simplest routes to quality SLR photographs."
Postad 19 May 2009 - 22:25
Otroligt hur mina tidigare inlägg misstolkats. Nej, jag är inte målgruppen och har aldrig förväntat att jag skulle vara det då jag redan har A200. MEN! De nya modellerna har ju inte förbättrats på något viktigt område alls. I en värld där Canon/Nikon är kungar tror jag att det gäller att komma med något som dessa INTE har. Vad kommer Sony med då?
Jo, en mindre och lättare kamera (Olympus någon? Nikon D60/Canon 1000D?)
Nytt Kit-objektiv (äntligen bättre kvalitet, men detta kommer inte någon köpare övertygas av då Nikon, Canon och Pentax har identiska objektiv)
Enklare och mycket pedagogiskt gränssnitt (Nikon har haft detta i evigheter...)
Vad är argumentet att köpa en Sony om man är ny i denna värld? Jag kan faktiskt inte hitta någon bra anledning. Tidigare rekommenderade jag alla som frågade agtt ta en ordentlig titt på Sonys instegkameror då jag själv hittat en kamera som hittills fungerat extremt väl. Det kommer jag inte göra i framtiden.
Jag gillar verkligen A200/A300/A350/A700/A900, men om dessa nya kameror är ett tecken på en ny strategi så kommer jag titta på annat. Jag förstår faktiskt inte optimismen från många av er, men ni verkar ju inte förstå min besvikelse heller så det jämnar väl ut sig.
/Jordan
Postad 19 May 2009 - 22:34
Dessutom så stödjer de både SD och MS Pro Duo vilket används väldigt mycket i kompakter. Har man en Sony kompakt så kan man använda sitt Pro Duo, och om man har någon annan av de stora märkenas kompaktkameror så kan man fortfarande använda sitt SD.
Försäljningen lär ju utvisa om detta var ett bra beslut från Sonys sida. Personligen tror jag på konceptet.
Postad 19 May 2009 - 23:14
Postad 20 May 2009 - 00:36
Vänta i alla fall tills kamerorna finns ute innan man sågar dom.. Jag har även jag små funderingar om just storleken på dom... men anser det nya greppet som megaintresant då det verkar i mitt huvud riktigt smart ev.... Blir spännande att utforska...
Postad 20 May 2009 - 11:53
Jag hade missförstått hur den fungerar lite, nu fattar jag. Smart...
Our favorite accessory is the new small flash, which lays flat across the camera top for easy storage, and powers on when flipped up. The flash head inside the unit turns to face upward for bounce shots, and a diffuser pivots into place for wider shots. Called the HVL-F20AM, the new flash is expected to retail for $129, and uses two AAA batteries to keep the weight down. The Sony Alpha cameras have full control of the flash for through-the-lens exposure.
Postad 20 May 2009 - 12:13
Så har jag tittat lite på menyhjälpen.. Och i mina ögon sett har Sony gjort exakt som i manualen .. Så folk kan se och förstå funktion samtidigt man lär sig fota.. Riktigt bra detta.. Man går från att redan va bra påvisande att man bör styra kameran till att ytterligare förtydliga det.. Det är ju systemkameror...
Jag börjar tro Sony har funnit en egen linje på riktigt nu........ Så nu är jag än mer spänd för vad som komma skall i den högre nivån där A700 befinner sig...Sony satsar uppenbart på fotograferandet utan snack.....
Redigerat av mayro, 20 May 2009 - 12:17.
Postad 20 May 2009 - 12:38
Kikat vidare på Imaging Resources preview på A230.
Nu klickade det till... var ansluter man trådutlösaren? Har nyligen köpt en "trådlös" trådutlösare till A100:an, därav anledningen till att den funderingen poppade upp.
På specsidan står det följande:
Connectivity
Video Out: Yes
Video Mode (NTSC/PAL): n/a
Video Usable as Viewfinder: n/a
External Connections: USB 2.0 High Speed
Other Connection: DC input, min-HDMI
Included Software: Software/USB Driver CD-ROM
OS Compatibility: Windows 2000/XP/Vista, Mac OS X (v. 10.13+)
Har för mig att jag läst något om en fjärrkontroll till de nya kamerorna, men kommer inte ihåg var eller om det bara var för 300-modellerna.
Hur är det med A200 förresten, har den kontakt för trådutlösare?
Postad 20 May 2009 - 12:45
A330
http://www.imaging-r...A330/AA330A.HTM
A380
http://www.imaging-r...A380/AA380A.HTM
A230 preview i repris (så ni slipper gå till förra sidan)
http://www.imaging-r...A230/AA230A.HTM
Postad 20 May 2009 - 12:45
Nu har jag inte kameran här men jag har för mig att den ska sitta i luckan på vänster sida, om man har displayen riktad mot sig!
Postad 20 May 2009 - 12:53
Korrekt som vanligt Ponisch. Uttaget sitter under gummi luckan.Alla Sony´s kameror har kontakt för trådutlösare!
Nu har jag inte kameran här men jag har för mig att den ska sitta i luckan på vänster sida, om man har displayen riktad mot sig!
Postad 20 May 2009 - 13:13
och skälet att detta kan ske beror i mina ögon på att folk så sällan faktiskt talar om balansen i kamerahusen därför att märkeskrängandet har sådan övervikt i alla tips och råd topics överallt..
Hade varit klart bättre om alla erfarnare som fotar hade tagit upp nackdelen med för små kamerahus ofta så faktiskt nybörjare fick den info som borde framkomma att för små kamerahus inte är så bra just då det gäller systemkameror...
Speciellt då det gäller sedan då man börjar bygga på sina system med fler ofta klart tyngre samt längre optiker....
Men men. Sony är ju ett företag som även dom känner dom "måste" följa "modet" tyvärr.. Här hade jag personligen hellre sett att Sony hade varit aningen mer modiga och vågat stått upp för just balans och grepp i förhållande till mer kvalitativa oftast tyngre optiker och faktiskt just talat tydligt om sådant i sin marknadsföring....
Men men.. Dom måste ju sälja.. Och mode är inget man kan bortse ifrån om man skall sälja.... Men jag tror ärligt dom hade klarat att sälja om dom fukuserat med mer info runt just balansfrågan och gjort nybörjarna medvetna om denna enligt mitt tycke viktiga parameter...
Men igen så skriver jag detta helt utan att "veta" hur kamerorna känns.
Men........
Postad 20 May 2009 - 13:43
Postad 20 May 2009 - 14:18
/Jordan
Postad 20 May 2009 - 14:19
Postad 20 May 2009 - 14:26
Jo för Beercan är ju en riktigt tungviktare..Ja, självklart finns inte en enda nybörjare som köper på sig ett zoomobjektiv som t.ex. Beercan, eller hur?
![]()
/Jordan
Postad 20 May 2009 - 18:32
Postad 20 May 2009 - 20:32
Ja, jag letade reda på lite bilder på A200 och mycket riktigt har den en gummilucka på sidan som det står REMOTE och DC IN på.Korrekt som vanligt Ponisch. Uttaget sitter under gummi luckan.
Men jag kan inte hitta någon kontakt för trådutlösare på de tre nykomlingarna, däremot står det "Optional wired remote control accessories " under Special Features, så det borde finnas. Undrar om det har blivit ett tillbehör som pluggas in i USB-porten...
Postad 20 May 2009 - 20:45
Är jag blind eller var har de gömt AE-L ?Previews på Sonys nya trio hos Imaging Resource
A330
http://www.imaging-r...A330/AA330A.HTM
A380
http://www.imaging-r...A380/AA380A.HTM
A230 preview i repris (så ni slipper gå till förra sidan)
http://www.imaging-r...A230/AA230A.HTM
Postad 20 May 2009 - 20:56
Postad 20 May 2009 - 21:01
Haha. Jag vill bara få en fråga som jag har i huvudet bekräftad. Om man har haft en sony a300 i bara ett par månader, tagit runt 5000 exponeringar, känner att man redan börjat "växa" ur den. (eller, riktigt så känner jag inte, men jag planerar redan nu inköp av efterföljaren till a700) Är man onormal då, eller är allt i sin ordning?
Då har du inte tillräkligt bra optiker om du tycker dig växt ur din kamera.....
Däremot som alltid är lite nya prylar ju stenkul.. Så jag bedömmer dig ha ett starkt friskhetstecken att vilja ha nya pryttlar...Så du är fullkomligt normal tycker jag...
Postad 20 May 2009 - 21:26
Att jag växt ur den är fel ordval från min sida. Jag fullkomligt älskar det jag har nu (ett fast 50/1.7, ett tamron 17-50 och ett Minolta 70-210) Det räcker för det mesta. Sony a300 är även ett utomordentlig trevligt kamerahus, jag skulle t.ex. aldrig kunna inhandla ett hus som inte har den perfekta Live-viewen som detta hus erbjuder. (Folk som inte upplevt sony's live-view skulle väl nu kunna halshugga mig, och ge mig dom sista orden om att man ska använda sökaren, men live-viewen har varit otroligt skönt att ha i säkert 50 procent av mina bilder. Visst hade jag klarat mig med enbart sökaren i nästan alla av dessa situationer, men LV har gjort det otroligt mycket "enklare" att ta bra bilder.)Då har du inte tillräkligt bra optiker om du tycker dig växt ur din kamera.....
![]()
Däremot som alltid är lite nya prylar ju stenkul.. Så jag bedömmer dig ha ett starkt friskhetstecken att vilja ha nya pryttlar...Så du är fullkomligt normal tycker jag...
Så är att "jag har växt hur det" skulle nog, med fördel, bytas ut mot att "fotografering är beroendeframkallande och jag vill ha mer, mycket mer" Haha.
Redigerat av Unregistered2d8d729c, 20 May 2009 - 21:28.
Postad 20 May 2009 - 21:35
Ha is i magen och vänta på efterföljaren till A700, eftersom att den nuvarande A700 inte erbjuder LV-funktionen du fallit för.
Postad 20 May 2009 - 21:37
Sen börjar det bli riktigt svårt att få tag på en A700 i Sverige så om man absolut vill ha en så bör man nog inte vänta mycket länge till.Låter nästan snarare som att du har växt in dig - du trivs med kameran och det är bra!
Ha is i magen och vänta på efterföljaren till A700, eftersom att den nuvarande A700 inte erbjuder LV-funktionen du fallit för.
Postad 20 May 2009 - 21:52
Ja, det är nog så det är. Har ett flertal polare som äger minolta/sonykameror (det var tack vare dom som jag köpte en dslr) óch jag är den enda i gänget som alltid kör manuellt på iso, vitbalans, bländare, autofokusområde, spotmätning osv. och då skaffade dom ändå sina kameror ett bra tag före mig. Därvav min "frågeställning " över om jag var onormal, eftersom mina vänner, efter 1 eller två år, minst, fortfarande är mer eller mindre auto + point and shot-människor (sen lite redigering i ps)Låter nästan snarare som att du har växt in dig - du trivs med kameran och det är bra!
Jag har dock, men hjälp av detta forum, sakta men säkert förstått att det är dom som är onomala!
Och jag kommer självklart att vänta på a700 uppföljare, och om den nu, nästan lite häpnadsväckande, inte skulle ha live-view, så kommer jag behålla min a300 ett bra tag till. För det är ju egentligen inte kameran det handlar om, det är den som styr spakarna. (och det vet man ju så mycket väl, ändå skulle man bra gärna vilja ha en a900 osv.)
Postad 20 May 2009 - 22:03
Postad 20 May 2009 - 22:18
Men sluta. Säg inte så. GAH!Jo men fördelen med en A700 är att du har fler spakar att styra med fler direktknappar m.m. Sen tillkommer ju den större sökaren som hjälper till när man skall ta bilder.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4 bilder
134 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?