Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BLU-RAY Vilken besvikelse!

517 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 06 January 2009 - 19:43

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1113 inlägg
  • 0

Nej.

DVD är i jämförelse med Bluray ett uselt format. Några utav anledningarna är:

• Interlaced - Anpassat för gamla 50Hz bildrörs-TV. Med progressiv bildvisare ställer det till med massor av problem
  • Låg upplösning - Följer den gamla PAL-standarden, återigen en anpassning till gamla bildrörs-TV.
  • Fel bildhastighet - Alla biofilmer är inspelade med en bildhastighet på 24fps. PAL DVD ger kortare film och sämre ljud.
  • MPEG-2 kodning - En kodningsstandard som utvecklades för visning på bildrörs-TV. Ineffektiv kodning.
  • Låg bitrate - Max bitrate är runt 10Mbit/s, men det går sällan över 7-8Mbit/s. Interlaced kodning gör det ännu värre.
  • Begränsad lagringskapacitet - En 3 timmar lång film som t ex Titanic kräver en bitrate på max 5-6Mbit/s.

Skulle kunna fortsätta, men en del verkar svårövertygade ;)

Tar mig friheten att modifiera listan lite :)

Nedladdat skit 350 Mb serie 1
Analogt 2
SD Kabel-marknät 4
SD Satellit Viasat 4,5
SD Satellit CD 5
HD Satellit CD 8
DVD 5,5
Blu-ray 10

Blu-ray kan vara 10 men kan också vara 6. Själv så kollar jag hur bildkvalitén är innan köp av BD filmer.

Postad 06 January 2009 - 19:45

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Något WOW är det då inte. Om jag skulle sätta en skala på bildkvaliten skulle det bli någonting så här:

Analogt 2
SD Kabel-marknät 6
SD Satellit Viasat 7
SD Satellit CD 8,5
HD Satellit CD 9
DVD 9,5
Blu-ray 10

Alltså 5 procent skillnad, ser ni saken på annat sätt så rätta gärna siffrorna

;)

Benkkes optiker 0,1

Postad 06 January 2009 - 19:51

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0

Blu-ray kan vara 10 men kan också vara 6. Själv så kollar jag hur bildkvalitén är innan köp av BD filmer.

Jo fast då jämför vi BD vs BD, en BD som får 2.a i bildbetyg slår ändå sin DVD motpart om den inte är encodad åt skogen och det är det som är det viktiga. Sen är vi där igen som på DVD att leta efter bästa möjliga utgåva på formatet.

Redigerat av henke007, 06 January 2009 - 19:51.

Postad 06 January 2009 - 19:51

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Jag menar att DVD redan har tillräckligt bra bild. Blu-Ray är jättefin bild o allt men inget som fick mig att säga WOW efter att ha kollat på "I am Legend" med PS3 på mig 42 tums plasma (1080P, 100HZ). Skulle jag köpa ny film idag skulle jag självklart köpa blu-ray men jag tycker som sagt att det inte var något WOW över DVD.

Hur lång sitter du ifrån den?
Står du tillräckligt lång borta ser du ingen skillnad på dvd och vhs. Står du ännu längre ifrån så ser du ingen skillnad på tecknat och vanlig "live". Så igen, upplösning hänger ju ihop med vilket avstånd man kollar ifrån. 100-120 tum på 3 meters avstånd så är det ganska enorm skillnad.

Postad 06 January 2009 - 19:58

jocke31
  • jocke31
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Nej.

DVD är i jämförelse med Bluray ett uselt format. Några utav anledningarna är:

• Interlaced - Anpassat för gamla 50Hz bildrörs-TV. Med progressiv bildvisare ställer det till med massor av problem
  • Låg upplösning - Följer den gamla PAL-standarden, återigen en anpassning till gamla bildrörs-TV.
  • Fel bildhastighet - Alla biofilmer är inspelade med en bildhastighet på 24fps. PAL DVD ger kortare film och sämre ljud.
  • MPEG-2 kodning - En kodningsstandard som utvecklades för visning på bildrörs-TV. Ineffektiv kodning.
  • Låg bitrate - Max bitrate är runt 10Mbit/s, men det går sällan över 7-8Mbit/s. Interlaced kodning gör det ännu värre.
  • Begränsad lagringskapacitet - En 3 timmar lång film som t ex Titanic kräver en bitrate på max 5-6Mbit/s.

Skulle kunna fortsätta, men en del verkar svårövertygade ;)

Tar mig friheten att modifiera listan lite :)

Analogt 2
SD Kabel-marknät 4
SD Satellit Viasat 4,5
SD Satellit CD 5
HD Satellit CD 8
DVD 5,5
Blu-ray 10

Mycket vettig sammanfattning av de viktigaste skillnaderna tycker jag. Och då har vi inte ens pratat ljud ännu…

Postad 06 January 2009 - 20:10

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Jo, det är nog där en stor del av problemet ligger. En oinsatt människa som ser en BD på sin nyinköpta 32" HD-Ready LCD på sina vanliga möblerade 3-4 meters avstånd kommer inte uppfatta bilden som "5 gånger bättre". Det krävs att man sätter sig in i formatet och börjar förstå hur det ska användas.

Klart som f* att man blir besviken om man blir lovad 5 gånger bättre bild och märker av kanske dubbelt så bra.

Oavsett hur bra formatet är så kommer folk bli besvikna. Och jag tror det dummaste man kan göra är att idiotförklara dom och säga åt dom att hålla sig ifrån BD-avdelningen "om man inte förstått storheten i formatet". Nu trampar jag säkert folk på tårna. Men bara för att någon vädrar sin åsikt att det inte var så bra som man trott, så är de inte Troll eller blinda idioter... De kanske bara inte har rätt utrustning, eller missat någonting. Och om någon inte delar ens åsikt om überformatet i fråga, så lyssna på dom. Dom kanske har en bra anledning.

En post som jag instämmer fullständigt med!

Postad 06 January 2009 - 22:02

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Skulle man se någon som helst skillnad med en blu ray på tjocktv mot en vanlig dvd?
Jag menar man ser ju skillnad på olika dvd spelare. För man börjar ju undra om det är så smart att köpa massa dvd filmer när man kanske bara tycker att det är sunk om några år. Kanske dags att uppgradera så man säkrar tills att man skaffar platt tv eller projje.

Postad 07 January 2009 - 00:44

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0

Skulle man se någon som helst skillnad med en blu ray på tjocktv mot en vanlig dvd?
Jag menar man ser ju skillnad på olika dvd spelare. För man börjar ju undra om det är så smart att köpa massa dvd filmer när man kanske bara tycker att det är sunk om några år. Kanske dags att uppgradera så man säkrar tills att man skaffar platt tv eller projje.

Blu-ray på en standardupplöst tv är tittbart men har lite problem:
  • Eftersom bilden i sig vanligtvis är på 24Hz (eg. 23,976Hz), så uppstår för stora komplikationer att stödja nedskalning till vanliga 576i och 50Hz. Istället används 480i och 60Hz (eg. 59,94Hz), med "3-2 pulldown".
  • Avsaknaden av RGB SCART på Blu-rayspelare gör att man begränsas till S-video och komposit. I och med att bilden skalas ned till 480i blir NTSC den färgstandard som tillämpas, med lägre färgskärpa än PAL och avsevärt lägre än RGB SCART. Dessutom måste tv:n förstås stödja "äkta" NTSC (ofta angivet som NTSC 3,58).
  • NTSC finns i både amerikansk och japansk smaksättning, vilket innebär olika svartnivå. Beroende på vad tv:n förväntar sig och spelaren producerar kan om man har otur svärtan bli avklippt eller grådaskig. Ett problem som dock gäller även för NTSC på DVD.
  • Alla Blu-rayspelare gör inte en snygg nedskalning till standardupplöst, eftersom det är en mindre använd och därmed eftersatt funktion.
Jämför man med DVD i NTSC via S-video och en Blu-rayspelare som skalar ned snyggt så blir bilden snäppet bättre även på en standardupplöst tv. Men jämför man med DVD i PAL via RGB SCART så blir det en blandad upplevelse.

Om man redan har planer på att byta upp sig till en högupplöst tv inom de närmaste månaderna så kanske det känns lockande att byta upp sig till Blu-ray i förväg. Men det är som sagt en lite halvdan lösning.

Men om man vill sluta köpa DVD kan man lika gärna ta en paus i filmköpandet (!), spara även de pengarna, och sedan byta upp sig till Blu-ray samtidigt som man köper tv:n. Då kan man även passa på att köpa de filmer man har avvaktat med, och se dem på Blu-ray i full kvalitet första gången.

Postad 07 January 2009 - 01:23

IPTV
  • IPTV
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Stort sett samma bildkvalité? (klicka på dom)

Postad bild
Postad bild
Fler bilder: http://www.avsforum....d.php?t=1055405

Det finns dom som klagar på högre pris och att det inte är så stor skillnad. Samma argument hörde jag i slutet av 90-talet, när vissa köpte VHS istället för DVD. Tror ni att dom fortfarande sitter och säger samma sak? Jag skulle nog påstå det är oekonomiskt och köpa DVD även om man inte har blu-ray spelare (sålänge det finns blu-ray utgåva med). För i slutändan så kommer man byta till blu-ray versionen.

Tja men du kör ju inte med en 30000:- scaler som jag har heller.

DVD hos dig ser ut som Bluray hos mig.

Postad 07 January 2009 - 02:03

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0

Spelar ingen roll hur dyr scaler du har hemma.
En scaler kan INTE trolla fram detaljer som inte finns där.
Så en DVD kommar aldrig att kunna se lika bra ut som en Blu-Ray hur bra scalern än är.

Redigerat av Svante Skoog, 07 January 2009 - 02:16.

Postad 07 January 2009 - 02:22

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Saken är en att jag blir inte impad av dyra prylar. Har själv haft Crystalio scaler, 100K projektor och dyl, men det ändrar inte på faktumet, att du har 5 gånger högre upplösning. Du kan inte trolla med scalern hur mycket du än vill, tyvärr. Du kan få det se lite bättre ut men du kommer inte i närheten av samma kvalité. För då kan du resonera att du kan skala upp VHS band till HD kvalité med, scalern gör mirakel!
Alla med fullgod syn och sittande på bra avstånd ser skillnaden. :lol:

Postad 07 January 2009 - 02:53

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
5 Gånger högre upplösning betyder dock ej 5 gånger bättre bild/5ggr mer detaljer.
Det får du bara med projektor (eller stor och bra full-hd TV), bra blurayspelare och vettig utgåva på filmen (DNR, Noble-utgåvor). Dock är bilden på en bluray (eller hd-dvd för den delen) alltid bättre än den du får av samma film på dvd. :lol:

Postad 07 January 2009 - 11:28

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

:lol:

Postad 07 January 2009 - 11:42

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0

:lol:

Sälj scalern och köp Blu-Ray filmer, faen patetiskt att ens skryta om nån scaler vem bryr sig.

Postad 07 January 2009 - 12:22

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0

Sälj scalern och köp Blu-Ray filmer, faen patetiskt att ens skryta om nån scaler vem bryr sig.

Det kanske är en magisk scaler med tomtar inuti som med trollmagi förvandlar en DVD till Blu-Ray :lol:

Redigerat av Svante Skoog, 07 January 2009 - 12:49.

Postad 07 January 2009 - 13:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0
Furutech Magic Scaler 2.0 ska finnas hos Svalander har jag hört. Priset är 30000kr inkl vita handskar och vigvatten.

Den skiljer sig från andra scalers pga det patenterade magic-chippet, som är isolerat från omvärlden med 10mm bly. VHS eller DVD spelar ingen roll, du får alltid ut Bluray-kvalitet i andra änden (eller var det blyray?).

Redigerat av Ageve, 07 January 2009 - 15:00.

Postad 07 January 2009 - 13:39

jocke31
  • jocke31
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Furutech Magic Scaler 2.0 ska finnas hos Svalander har jag hört. Priset är 30000kr inkl vita handskar och vigvatten.

Den skiljer sig från andra scalers pga det patenterade magic-chippet, som är isolerat från omvärden med 10mm bly. VHS eller DVD spelar ingen roll, du får alltid ut Bluray-kvalitet i andra änden (eller var det blyray?).

Det är sant. Den fixar f ö även super-8 samt det gamla fina VCR-formatet till BluRay-kvalitet. Jag har hört att det är samma företag som utvecklat denna som gör den fantastiska "enhance picture"-funktionen som man kan se i t ex CSI. Ni vet när man ser en ofattbart suddig bild på en person från en övervakningskamera som består av ungefär 23 pixlar sammanlagt och genom att välja "enhance picture" så går det att läsa vad det står på tändsticksasken som är nedstoppad i fickan. Plötsligt blir det BluRay-kvalitet av detta också och en upplösning på 40Mpixel utan att någon riktigt förstår hur det har gått till.

;-)

Postad 07 January 2009 - 13:40

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

En klassiker. Tack för dagens skratt.

Postad 07 January 2009 - 13:45

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Den skiljer sig från andra scalers pga det patenterade magic-chippet, som är isolerat från omvärden med 10mm bly. VHS eller DVD spelar ingen roll, du får alltid ut Bluray-kvalitet i andra änden (eller var det blyray?).

Du menar inte den nyare modellen Mytoman Scaler 2.0 Mk II då? :lol:

Postad 07 January 2009 - 14:25

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0
Nej, men är det inte den där nya "Ultra Bullshit EX Scaler 2.009"?
"För endast 30000:- spänn blåser vi dig rejält" som det står i artikeln i katalogen jag bläddrar i just nu.

På bilden ser man en blå tomte som håller upp scalern i ena handen och samtidigt ger dig fingret med den andra :lol:

Redigerat av Svante Skoog, 07 January 2009 - 14:28.

Postad 07 January 2009 - 15:04

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Man borde ju inte mata trollet, men:

Du menar alltså att du har en scaler för 30.000 kr, men ändå ser DVD hemma hos sometimestheycomeback BÄTTRE ut än dina Bluray-filmer?

Den scalern skulle jag sälja omgående.

Postad 07 January 2009 - 15:18

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Klassisker :)

Postad 07 January 2009 - 16:55

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Harför mig ett det var Dregen som myntade detta geniala begrepp..

"Det går inte att polera en bajskorv"

Passar bra in här...

Postad 07 January 2009 - 20:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

"Det går inte att polera en bajskorv"

Mythbusters lyckades iofs polera en kabel. Tror det var från lejon. Elefant osv funkade inte.

Postad 07 January 2009 - 20:08

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Hur var det med en kabel från forumstroll då?

Postad 07 January 2009 - 20:10

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0

Hur var det med en kabel från forumstroll då?

Jodå det går nog, men det kommer att bli ett skitigt resultat :)

Postad 07 January 2009 - 20:16

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Då har man suttit 4 personer ikväll och testat Blu-Ray.

Gud vad besviken man blev!!

Testat: Die Hard 4.0, Shooter och Pirates of Caribeean 3.

Trodde att bilden skulle vara vassare än vad den var. Eller rättare sagt. Bilden var bra! skarpa fina färger, detaljrik etc.

Men när vi kollade Die Hard på vanlig Dvd med uppskalning så var skillnaden väldigt liten!
Personligen tycker jag inte det känns värt i nuläget att skaffa blu-ray, då bilden knappt skiljde.

Testat både med Hd ready och full hd. Skillnaden vart oerhört liten i våra ögon sett.
Kanske om man suttit med en United dvd kopplad med scart skulle man uppskattat blu-ray. Men som det känns nu kommer dvdn få göra sitt ett bra tag framöver.

Är inget super freak heller som kopplat med Supra kablar för 2000 etc, utan detta skedde med en PS3 med en Hama 24k kabel för 499 kr. Mot en Lg 42" hd ready (720p, 1080i) och en Sharp 42" full hd (1080p)

Har gått efter omdömen från olika butiker där de sagt att man får kanon bild på hd ready etc.
samt omdömen om ps3 att den ger bra bild. Antar att kommentarerna kommer strömma in att vi kopplat och kört med fel utrustning samt kablar.. men som vi fick det till så kändes det inte värt pengarna över bluray för den lilla skillnaden som man upplevde.

/Besviken

Det va juh trist för dig. Men köper man saker som man inte har en koll på och förväntar sig under för att andra säger det, så får man skylla sig själv.

Postad 07 January 2009 - 20:46

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Du kunde ju läst igenom tråden innan du orkade quota det första inlägget. herr el frau nödvändig.

Postad 07 January 2009 - 21:07

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0
Jag tror det är bättre om nån ändrar titeln på tråden nu så det inte blir mer missförstånd :)
Har nämnts tidigare iofs men det blir ju inget av det ;)

Postad 07 January 2009 - 21:42

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
DVD med en 30kkr scaler är ju som att sminka en gris för f-n... det är ju fortfarande en gris!

Postad 07 January 2009 - 21:44

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0

DVD med en 30kkr scaler är ju som att sminka en gris för f-n... det är ju fortfarande en gris!

:D hahaha
Aj min mage :D

Good one! :)

Postad 07 January 2009 - 22:21

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

:D hahaha
Aj min mage :D

Good one! :)

" Hur mycket man än borstar en Gris så är
det fortfarande en Gris."

Postad 08 January 2009 - 00:34

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Hur nycket man än polerar en bajskorv så är det ändå skit och det blir bara kletigare detstomer man smetar och man kommer att få skit på fingrarna undertiden..

Postad 08 January 2009 - 01:18

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1374 inlägg
  • 0
Nivån har inte direkt stigit de senaste inläggen.
Tycker vi nöjer oss med att Trådskaparen numera verkar vara med på tåget.

Postad 08 January 2009 - 01:47

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0
Jepp vi lägger ner tråden nu :)

Postad 08 January 2009 - 02:03

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Står du tillräckligt lång borta ser du ingen skillnad på dvd och vhs.

Med tillräckligt långt borta menar du typ 200-300 meter?

Redigerat av Unregistered76636631, 08 January 2009 - 02:04.

Postad 08 January 2009 - 08:18

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Du kunde ju läst igenom tråden innan du orkade quota det första inlägget. herr el frau nödvändig.

Orka läsa sånt struntprat.

Postad 08 January 2009 - 12:20

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Du bör fundera på att reklamera din scaler om den får BD att se ut som DVD.

Postad 08 January 2009 - 15:05

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Jag har en kompis som har en 36-tums tjocktv, och han fick i dagarna hem en bluray marantz 7003.
Han köpte den mest för han var intesserad av hd-ljud. Tv:n han har är han nöjd med, har inte haft den mer än i några år.
Han trodde inte bilden skulle bli bättre, men fan vilken skillnad det blev sa han.
Den tv:n har komponentinngång.

Postad 08 January 2009 - 15:06

sweddan
  • sweddan
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Jag kör HD-DVD filmer via min 360´s HD-spelare. Sitter ca 3 meter ifrån en 37" LCD tv från JVC. Min åsikt är att bilden är riktigt bra. Väldigt stor skillnad emot en dvd film iaf.

Postad 08 January 2009 - 15:11

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0
Bluray! Vilket ###### trams. Tacka vet jag DVD för det SER EXAKT LIKA bBRA ut!

Tycker man som ovan skall man nog inse att en ögoncheck hade kanske vart i sin ordning....

Fattar inte hur folk INTE kan se skillnad? Ser ju skillnad på en 19" datorskärm mellan SD o HD o det från 3Meters håll

Postad 09 January 2009 - 14:16

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Ser ju skillnad på en 19" datorskärm mellan SD o HD o det från 3Meters håll

Fantastiskt! Då får jag gratulera din din förmåga att trotsa fysikens lagar och har ett öga i höknivå. Eller också får vi gratulera till Placeboeffekter som förgyller din verklighet.

Jag vill bara gratulera alla BD ägare som är så pass nöjda. Själv tillhör jag inte den skalan. Klart BD är bättre än DVD det är väl inget snack med det är så otroligt tröttsamt med vansinniga påstående från bägge håll.

Postad 09 January 2009 - 15:45

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0
Orkar inte ens kommentera det pubertala inlägget!

Redigerat av mikee, 09 January 2009 - 15:54.

Postad 09 January 2009 - 16:40

Unregistered44e420db
  • Unregistered44e420db
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Jag skaffa precis Rush - Snakes and Arrows på bd. Där måste jag säga att bilden var grym. Har inte jämfört med vanlig dvd men skärpan var kristallklar. Jag har i andra inlägg varit lite skeptisk till formatets storhet men här var det grym bild.
När jag läser denna tråd, har följt med från början, får jag nästan känslan att vissa "nicknames" är företrädare för branshen som inte vill höra någon kritik. De som inte ser den stora skillnad de förväntat sig eller anser att blu-ray inte är värt sitt pris sågas direkt av dessa, och det är samma personer i stort sett hela tiden. Detta gör att diskussioner av olika ämnen blir ganska tråkiga att läsa. Någon undrade vad ett inlägg som behandlade besvikelsen över blu-ray gjorde i denna förumdel. De som "kan allt", vill nästan kalla den klubben för inbördes beundran, kanske kan ha en egen avdelning så kan vi amatörer ha diskussioner där man kan vara besviken utan att sågas vid knäskålarna.

//Erik

Postad 09 January 2009 - 16:53

GlöGG
  • GlöGG
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag har läst dessa inlägg om Blu-Ray hit och Blu-Ray dit och jag undrar varför icke Blu-Ray ägare orkar hacka på formatet??? Är det inte bra att tekniken går framåt och vi erbjuds bättre bild och bättre ljud än DVD? för ja det är min åsikt att Blu-Ray är verkligen överlägset DVD iaf på projektor där allt blir mycket bättre på BD än DVD skärpa, detaljer, färger, bilden överlag och jag har svårt att tro inte BD skulle vara bättre även på en tex 42" tv.
Det är lite som att jämföra med öpplösningen på din dator om du har en upplösning på ex 800x600 och jämför med en upplösning på 1920x1280 så nog får du en skarpare och mera detaljerad bild med högre upplösning samma sak gäller ju för tv/projektor sen är inte upplösningen allt

Jag köper och hyr endast BD idag för när man väl vant sig vid den skarpa, detaljrika bilden, färgerna och ljudet är det svårt att tycka att DVD kan mäta sig med BD...känslan är lite som när CD skivan kom och man bara hade tillgång till kasett band och vinyl och var nöjd med det "klart att CD skivan var lite bättre men skilnaden var inte så stor tyckte man i början" tills man efter ett tag när man vant sig med vad CD skivan hade att erbjuda satte på en vinyl skiva igen :)
Och jag har sålt av de filmer jag har på DVD och köpt BD utgåvan istället, om jag ska säga något negativt om formatet så är det att jag önskar att alla DVD titlar fans på BD :(

Sen en annan sak BD spelarna klarar ju av att spela DVD om man nu mot all förmodan skulle vilja hålla fast vid det :)
Så ni som går i tankarna att köpa en ny dvd tveka inte köp en bd spelare, jag ångrar iaf inte en sekund att jag hoppat på HD tåget :)

Postad 09 January 2009 - 17:44

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0
Är lite som i småskolan. Olle har precis fått Super Nintendo medans Emil fortfarande bara har NES.
Emil försvarar detta genom att gnälla på att Super Nintendo inte är ett dugg bättre och för dyrt :(
Sen slutar det med att Emil får se Super Nintendo in action och springer iväg gråtandes, men nästa dag förnekar att Super Nintendo är bättre :)

Hmmm...finns vissa liknelser med minhembio forumet :)

Redigerat av Svante Skoog, 09 January 2009 - 17:47.

Postad 09 January 2009 - 17:54

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Är lite som i småskolan. Olle har precis fått Super Nintendo medans Emil fortfarande bara har NES.
Emil försvarar detta genom att gnälla på att Super Nintendo inte är ett dugg bättre och för dyrt :(
Sen slutar det med att Emil får se Super Nintendo in action och springer iväg gråtandes, men nästa dag förnekar att Super Nintendo är bättre :)

Hmmm...finns vissa liknelser med minhembio forumet :)

Och Olle och hans lekkamrater i sandlådan dumförklarar och mobbar alla andra som andas en stavelse om att ge någon kritik om Olles Super Nintendo. För i Olles värld gäller bara en åsikt och det är bara Olles. Tyvärr är det sådana som Olle som sänker en kreaativ forumdialog med olika sympunkter från olika synvinklar till pajkastning och personangrepp.

Postad 09 January 2009 - 17:56

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

känslan är lite som när CD skivan kom och man bara hade tillgång till kasett band och vinyl och var nöjd med det "klart att CD skivan var lite bättre men skilnaden var inte så stor tyckte man i början" tills man efter ett tag när man vant sig med vad CD skivan hade att erbjuda satte på en vinyl skiva igen :P
Och jag har sålt av de filmer jag har på DVD och köpt BD utgåvan istället, om jag ska säga något negativt om formatet så är det att jag önskar att alla DVD titlar fans på BD :(

Sen en annan sak BD spelarna klarar ju av att spela DVD om man nu mot all förmodan skulle vilja hålla fast vid det :)
Så ni som går i tankarna att köpa en ny dvd tveka inte köp en bd spelare, jag ångrar iaf inte en sekund att jag hoppat på HD tåget :)

Kan bara hålla med, ibörjan tyckte jag inte skillnaden var sådär som man tappade hakan och tänkte, jag kan leva med DVD 1år till men prylbögen i mig gjorde att jag sprang och köpte blu-ray spelare iallafall. Ångrar inte en sekund att jag gjorde detta nu. Man lägger märke till mer och mer saker ju mer man tittar på BD och lägsta nivån på BD filmer är mycket bättre än lägsta nivån på DVD.

Och man kan ju faktiskt se DVD filmer på spelaren :lol: den gör ett bra jobb på att skala upp bilden, tycker att många av mina DVD filmer ser bättre ut i Sonyn än de gjorde i Denonen och Sonyn är bara 1000 kr dyrare :) helt klart värt att lägga ut 3000 på en blu-ray än 2000 - 3000 på en DVD spelare

Kan ju vara att många har försökt kallibrera sin nya tv med dvd spelare och sedan bytt upp sig och inte kallibrerat om tv också?? blu-ray har ju mer tryck i bilden och med en fel inställd tv så kanske det inte blir optimalt

Mina 2 cent

//Micke

Redigerat av fristil, 09 January 2009 - 17:58.

Postad 09 January 2009 - 17:56

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0

Och Olle och hans lekkamrater i sandlådan dumförklarar och mobbar alla andra som andas en stavelse om att ge någon kritik om Olles Super Nintendo. För i Olles värld gäller bara en åsikt och det är bara Olles. Tyvärr är det sådana som Olle som sänker en kreaativ forumdialog med olika sympunkter från olika synvinklar till pajkastning och personangrepp.

Spelar väl ingen roll. Super Nintendot är fortfarande maffigare än NES hur mycket Emil kritiserar :)

Don´t take this so serious :(

Är bara så kul att historien återupprepar sig från början av DVD:s livstid med samma kritik :)

Redigerat av Svante Skoog, 09 January 2009 - 18:07.

Postad 09 January 2009 - 18:01

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Hej!
Jag tappar fortfarande hakan då och då när jag sätter på en Blu-ray film även fast man slutade se på dvd för ett tag sen.Blu-ray är så fruktansvärt överlägset dvd speciellt när man ser med projektor men även i alla andra lägen oxå.
/Mats

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.