Postad 05 februari 2011 - 19:38
tack ska hålla kolla på bägge sidor.Du har ju det givna valet: strobist.blogspot.com Källan för inspiration och lärdom för allt som har med trådlösa blixtar att göra... Läs strobist 101 och 102 så kan du allt du behöver veta sen.
Sen har du ju min sida där jag har tänkt lägga upp mer och mer om ljussättning allt eftersom. Bara jag får tillfälle att ta några exempelbilder där inte min dotter agerar motiv...
Blir kanske något enformigt.
Ja det kan du säker komma få räkna med, men då vet jag att det är okej då =)Men ställ gärna en massa nybörjarfrågor så får jag lite idéer på vad jag kan ta upp och skriva om!
kollade i manualen igårkväll hur man skulle göra och jag hittade det, stod också att den inte gick i vilo-läge så länge inte blixten satt på kameran så får väl se vad som stämmer så fort jag får mina triggers, hoppas dom kommer tisdag- onsdag senast. lite tråkig och få stativen på måndag och inte kunna använda dom =(
Postad 05 februari 2011 - 20:28

Postad 05 februari 2011 - 21:02
Mig tog det extra lång tid för.. Direkt jag hade gjort betalningen via paypal såg jag att det var min gamla adress som skickades iväg, och dom kunde inte skicka till min nya, utan var tvugna att betala tillbaka pengar till mitt paypal konto, för att jag sen skulle ändra till min nya adress på ebay och paypal och sedan betala igen.. Så jag hade stativen säkert 1½ vecka innan jag fick mina triggers
oj vad surt. då kunde du inte göra så mycker mera än att titta på dina paraplyer.
kunde ju gått ut och testat om dom var vattentäta sålänge

Postad 06 februari 2011 - 11:10
Bilden hade så många roliga aspekter att jag gjorde en grov (över 100%) crop på den.

Här har jag då, med blixten på kameran, studsat blixten mot väggar på min vänstra sida och "öppnat upp" kamerans inställningar för att släppa in ljus från ett fönster på höger sida.
ISO 400 för att få in ljuset från fönstret. bländare 3,5 och 1/60 är en kombination av att jag ville ha kort skärpedjup samt hyfsat bra tid för att undvika rörelse oskärpa.
Men barn rör ju på sig, hela tiden. Om man tittar på högra sidan där det naturliga ljuset ligger, så ser man att mina inställningar inte räckt till för att kompensera den rörelse som Adam gjorde just då.
Men på vänstra sidan ser man att blixtens ljus har lyckats fryst rörelsen ganska bra.
För att undvika denna oskärpa hade jag kunnat använda en snabbare slutartid samt högre ISO.
Bara ett exempel som jag ville dela med mig om vad som händer med olika ljus

Redigerat av Mikael_R, 06 februari 2011 - 11:17.
Postad 06 februari 2011 - 11:14
Postad 06 februari 2011 - 11:19
Tack! Ändrat lite i texten nuSkitbra exempel, dock lite förvirrande när du pratar om Adams höger och vänster istället för höger och vänster i bild. Man hade kunnat haft ännu längre slutartid för att göra en mer extrem exempelbild. Men denna visar väl hur blixten fryser rörelse. Alltid kul och uppskattat med denna typen av bilder.

Ja, syftet med bilden var inte detta. Jag såg det när jag laddade in bilden i datorn, och tänkte att det kan vara kul att visa.
Postad 07 februari 2011 - 18:40
Overhard
nu har mina grejer kommit från dig =)
har ju inte kunnat testa mina saker då mina triggers inte kommit än. tror inte ens dom är skickade =(
jag ska inte göra något mera innan dom skickar grejerna väl på ebay? fick ett mail av dom att lämna omdömme, men det borde jag ju inte göra förns jag fått mina grejer. så jag antar att det bara är att vänta. för det står på min sida att grejen är betalad med en stämpel över "PAID"
en annan liten fråga med. ska man dra åt dom 4 småskruvarna som sitter där blixten ska spännas fast i sitter 4 småskruv under där "du vet nog vad jag menar" ska man ba spääna fast blixten på den släden som man spääner fast mes skruven sen? kommer ju sa annorlunda ut när jag får mina triggers till.
Postad 07 februari 2011 - 18:53
Du behöver bara vänta på att dina triggers ska komma, du behöver inte göra nåt mer nu.
Redigerat av overhard, 07 februari 2011 - 18:57.
Postad 07 februari 2011 - 21:31
Du lossar på spännskruven och sätter din radiotrigger där och sen sätter du blixten på radiotriggern liksom. Sitter inte de små skruvarna fast riktigt kan du dra åt dem lite men det är inget du behöver göra varje gång.
Du behöver bara vänta på att dina triggers ska komma, du behöver inte göra nåt mer nu.
japp tack

Postad 08 februari 2011 - 18:02
Du kan ju tjuvstarta lite med "snöret"
har ingen kabel om det var det du syftade på?
hur lång tid brukar det ta för dom att skicka greerna från ebay? står ju att den är betalad, men dom har inte skickat den än vad jag kan se. =( hoppas jag får den till helgen men det ser mörkt ut.
Postad 08 februari 2011 - 18:29
har ingen kabel om det var det du syftade på?
hur lång tid brukar det ta för dom att skicka greerna från ebay? står ju att den är betalad, men dom har inte skickat den än vad jag kan se. =( hoppas jag får den till helgen men det ser mörkt ut.
Till helgen kan du nog dessvärre glömma

Postad 08 februari 2011 - 18:32
Postad 08 februari 2011 - 18:33
Det är olika vem man beställer ifrån, vissa brukar skicka dagen efter medan andra kan ta några dagar på sig, sen tar leverans nån dag. Men sa du inte att du körde nån ttl-kabel nu till din sb-600? Eller funderade du bara på att skaffa en?
Han funderade på att skaffa en

Postad 08 februari 2011 - 19:43
Han funderade på att skaffa en
japp tyvär =( men ville inte lägga ut 400:- för en kabel som var 70cm när man kunde få dom trådlösa sändare+mottagare
för 300:- så räcker dom upp till 30meter =) men men får väl titta på paraplyerna och bara drömma vidare. men kan ju plugga på lite innan dess

Postad 08 februari 2011 - 19:48

Drygt att du måste vänta!
Postad 08 februari 2011 - 21:37
Jaha! Jag fattade det som att du redan hade kabeln och använde den till din sb-600. Okej, då är jag med!
Drygt att du måste vänta!
mmm nåågot kanske.
synn att du var så snabb med att skicka paraplyerna så jag fick dom så fort men ändå inte kan använda dom

Postad 08 februari 2011 - 21:49

Du får väl beställa lite fler prylar medan du väntar, jag har en del på väg...

Postad 08 februari 2011 - 21:52
Jag vet, skulle naturligtvis dragit ut nån vecka på det... Skrämt dig lite.
Du får väl beställa lite fler prylar medan du väntar, jag har en del på väg...
haha det tycker du va

Postad 08 februari 2011 - 22:22
Bara det.

Postad 08 februari 2011 - 22:41
Jo denna gång var det ett ultrakompakt ljusstativ, ett gäng blixtar, softbox, 2 in 1 paraplyer (vit insida med avtagbar svart utsida), några vita paraplyer...
Bara det.

Postad 08 februari 2011 - 22:45
Jo denna gång var det ett ultrakompakt ljusstativ, ett gäng blixtar, softbox, 2 in 1 paraplyer (vit insida med avtagbar svart utsida), några vita paraplyer...
Bara det.
asså inte mera

är det sånt du ska sälja sen??
nja det är nog bra för min del nu ett tag väntar ju på blixten också av dig, får vänta lite sen tills sommaren kommer, ska köpa ND8 filter och reflexskärm sen med framöver.
denna sida: http://www.tvspelsweb.se/index.php är den bra? hittade den när jag skummade genom denna tråd.
fanns en del grejer där som jag blev sugen på.
Postad 09 februari 2011 - 08:41
Jag kan ju även ta hem reflexskärm om det skulle behövas, jag har själv en sån på 80 cm som jag använder ibland. Men jag kan känna att den är lite liten till allt annat än huvudporträtt och barnporträtt (fotar man inte folk utan föremål i samma storlek som tidigare nämnt funkar det ju naturligtvis också bra). Så jag är lite inne på att skaffa en eller två skärmar till faktiskt. De finns ända upp till 200x150 och de kan även användas som portabel bakgrund. Vill man ha en stor ljuskälla utomhus för att lätta upp skuggor eller helt ljussätta en hel person ute en solig dag (i skuggan då) är den storleken perfekt. Finns även 90x120 och 100x150 som funkar som ett mellanting. Du kan naturligtvis lätta upp / ljussätta helkroppsbilder med en liten reflexskärm men det blir ett hårdare ljus, likt kamerablixtens.
Vad jag har förstått så ska den där tv-spelsbutiken vara bra iaf. Hört flera som beställt därifrån.
Postad 10 februari 2011 - 22:08
Härligt!!
Jag köpte dessa:
http://cgi.ebay.co.u...=item2a076351e9
Ca 300kr och jag kan köra båda mina blixtar trådlöst med min 550d
tänkte kolla med dig. fick du något bekräftelsemail eller stod det något på din ebay sida om att dom hade skickat iväg dina grejer och du fick ett kollinr? eller dök grejerna bara upp i brevlådan rätt upp och ner? för jag börjar bli fundersam på varför dom inte skickar mina grejer beställde ju den 3 feb. och betalade direkt stod på fredagen tror jag på ebaysidan stämpeln "PAID" eller om det var i måndags. men har inte hänt något mera sen dess. inga mail eller något kollinr eller nåt alls. och det fanns 10+ i lagerstatus.
vill ju ha mina grejer nu så man kan börja leka

Postad 11 februari 2011 - 06:26
Postad 11 februari 2011 - 17:03
men titta vad som låg i brevlådan när man kommer hem =) helgen räddad =)=)=)=)

oj bilden är lite suddig

Postad 11 februari 2011 - 17:28
Trevligt!!!
Japp minst sagt =) har du nån koll på hur dom fungerar? kameran känner ju inte av att en blixt är kopplad så slutartiderna blir ju som att man inte kör med blixt, kanske ska va så eller? så man får ställa in allt det manuellt?.
för kopplar man på extern blixt på kameran ställer slutartiden in själv själv på 1/60s
Postad 11 februari 2011 - 17:31
Ser mycket trevliga ut! Fästet är ju riktigt praktiskt!Japp minst sagt =) har du nån koll på hur dom fungerar? kameran känner ju inte av att en blixt är kopplad så slutartiderna blir ju som att man inte kör med blixt, kanske ska va så eller? så man får ställa in allt det manuellt?.
för kopplar man på extern blixt på kameran ställer slutartiden in själv själv på 1/60s
Postad 11 februari 2011 - 17:34
Postad 11 februari 2011 - 17:38
Redigerat av overhard, 11 februari 2011 - 18:09.
Postad 11 februari 2011 - 18:19
Kör manuellt, 1/125, f/5.6, ISO 100. Blixt M@1/2. Justera ISO, bländare och blixtstyrka efter behov.
okej så det fungerar bara på manuellt vid fotografering men fjärr? vad är M@1/2 hittade det på blixten men vad gör den? väldigt dålig på blixten inte pluggat på nåt med blixt typ än. bara kört TTL.
Härligt!!
Jag köpte dessa:
sitter din/dina blixt/blixtar fast ordentligt på dom triggers vi beställt? jag fick mina idag =)
tycker min inte sitter fast allt nästan, den glappar ganska mycket :S
Postad 11 februari 2011 - 18:27
1/1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32 osv
motsvarar iso 100, 200, 400, 800, 1600
Postad 11 februari 2011 - 19:05
Manuellt är det som gäller. Vid ttl så känner kameran av hur stark kraft blixten behöver skicka ut och berättar att den ska kräma på med t ex full (1/1) eller en fjärdedels (1/4) styrka. När du kör manuellt behöver du berätta det för blixten. Ser det bra ut i iso 100 @ f5.6 och blixten i 1/8, kommer det även se bra ut i f16 och 1/4. ett steg är en halvering.
1/1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32 osv
motsvarar iso 100, 200, 400, 800, 1600
okej okej :S men ungefär vad kan man börja vid att lära sig? som du skrev i ditt förra inlägg?
om man nu ska börja med att fördjupa sig inom porträtt i första hands barn.
Postad 11 februari 2011 - 19:12
Bländare och iso reglerar ljusstyrkan, tillsammans med effekten på blixten.
Slutartiden justerar hur mycket av det omgivande ljuset som släpps in. Välj helst inte snabbare än 1/125s. 1/200 är snabbaste möjliga, men det kan bli ränder i bilden om du går under 1/125s.
Testa ansvänd 1sek tillsammans med blixt och se vad som händer, blixten fryser bilden.
Så nu har du lite att gå på...
Har fortfarande inte fått tummen ur och lagt upp några bilder på sidan än men här är alla inlägg hittills som handlar om blixt. http://battrebilder....rch/label/blixt
Om ni orkar läsa engelska sidor med mycket information så har jag hittat en bra sida...
http://betterfamilyp...s.blogspot.com/
Han kör på raka motsatsen till min sidas koncept, han förklarar grundligt hur allt hänger ihop och fungerar så att man ska förstå bättre istället för att ge raka tips och råd. Olika sätt att lära, olika bra för olika personer.

Redigerat av overhard, 11 februari 2011 - 19:46.
Postad 11 februari 2011 - 20:55
Ska natta lillan, får se om jag hinner nåt sen. Kolla in min sida där jag skrivit lite nybörjargrejer om blixt. Men kör efter mitt recept i förrförra inlägget. Bra regel är att ha blixten i 1/4-1/2 som utgångsläge för att spara på batterierna och för att inte behöva vänta så länge på att den ska bli redo mellan bilderna.
Bländare och iso reglerar ljusstyrkan, tillsammans med effekten på blixten.
Slutartiden justerar hur mycket av det omgivande ljuset som släpps in. Välj helst inte snabbare än 1/125s. 1/200 är snabbaste möjliga, men det kan bli ränder i bilden om du går under 1/125s.
Testa ansvänd 1sek tillsammans med blixt och se vad som händer, blixten fryser bilden.
Så nu har du lite att gå på...
Har fortfarande inte fått tummen ur och lagt upp några bilder på sidan än men här är alla inlägg hittills som handlar om blixt. http://battrebilder....rch/label/blixt
Om ni orkar läsa engelska sidor med mycket information så har jag hittat en bra sida...
http://betterfamilyp...s.blogspot.com/
Han kör på raka motsatsen till min sidas koncept, han förklarar grundligt hur allt hänger ihop och fungerar så att man ska förstå bättre istället för att ge raka tips och råd. Olika sätt att lära, olika bra för olika personer.
okej jag får läsa lite på din sida, min engelska är väl inte den bästa

Citera(Spuute @ Feb 3 2011, 20:00 ) *
Härligt!!
Jag köpte dessa:
sitter din/dina blixt/blixtar fast ordentligt på dom triggers vi beställt? jag fick mina idag =)
tycker min inte sitter fast allt nästan, den glappar ganska mycket :S
jag klämde ihop fästena lite grann så nu sitter blixten ordentligt men kan ändå ta bort den om jag vill =)
Postad 11 februari 2011 - 20:57
http://www.kaffebrus...blixt-1428.html
Den blir det eller en annan beroende på vilken du blir mest sugen på och vilken som kommer först. De motsvarar typ varandra vilket fall men jag tror den andra är lite sötare.

Och du, om du undrar nåt mer så fråga gärna så jag vet vad jag ska skriva om på sidan. Jag vill gärna lägga in lite fler kortfattade tips.

Bästa tipset jag kan ge dig är att låsa så många variabler du kan och sen justera en åt gången för att se skillnaden.
Slutartid: 1/125
Bländare: f/5.6
ISO: 100
Blixt: 1/4
Ställ stativet en bit från motivet kolla om det blir bra. För mörkt? Höj blixteffekten till 1/2. Fortfarande för mörkt? Höj ISO till 200 eller 400.
Testa att flytta stativet längre ifrån eller närmare motivet och se vad som händer. Öka bländartalet till f/8, 11 eller 16. Minska ISO, minska blixtstyrkan till 1/4, 1/8, 1/16 osv till det ser bra ut.
Testa öka bländartalet med hela steg 5.6-8-11-16 och öka blixten med motsvarande mängd: 1/16-1/8-1/4-1/2.
Lek lite fram och tillbaka så blir du en mästare på nolltid.
Redigerat av overhard, 11 februari 2011 - 21:07.
Postad 11 februari 2011 - 21:30
Det blir bättre med blixten du ska köpa av mej, den klämmer du fast med en skruvring.
http://www.kaffebrus...blixt-1428.html
Den blir det eller en annan beroende på vilken du blir mest sugen på och vilken som kommer först. De motsvarar typ varandra vilket fall men jag tror den andra är lite sötare.
Och du, om du undrar nåt mer så fråga gärna så jag vet vad jag ska skriva om på sidan. Jag vill gärna lägga in lite fler kortfattade tips.
okej du beställde flera blixtar än dom vi skulle ha?
jadu, svårt och veta vad man vill ha hjälp med som du skulle kunna ta upp. gärna en del om porträttfotografering eftersom det är väl det som det kommer luta åt en hel del nu framöver.
Bästa tipset jag kan ge dig är att låsa så många variabler du kan och sen justera en åt gången för att se skillnaden.
Slutartid: 1/125
Bländare: f/5.6
ISO: 100
Blixt: 1/4
Ställ stativet en bit från motivet kolla om det blir bra. För mörkt? Höj blixteffekten till 1/2. Fortfarande för mörkt? Höj ISO till 200 eller 400.
Testa att flytta stativet längre ifrån eller närmare motivet och se vad som händer. Öka bländartalet till f/8, 11 eller 16. Minska ISO, minska blixtstyrkan till 1/4, 1/8, 1/16 osv till det ser bra ut.
Testa öka bländartalet med hela steg 5.6-8-11-16 och öka blixten med motsvarande mängd: 1/16-1/8-1/4-1/2.
Lek lite fram och tillbaka så blir du en mästare på nolltid.
ska testa mig fram och tillbaka. är detta tips för blixt med paraply eller enbart paraply eller bägge och?
Postad 11 februari 2011 - 22:10
Sista meningen förstod jag inte.

Du får gärna skriva vad du undrar över medan du håller på och testar saker. Jag menar många saker som känns självklara när man hållt på ett tag kanske är jätteknepigt om man aldrig gjort det innan.
Postad 11 februari 2011 - 22:14
Jag beställde fem blixtar, 3 st ska jag sälja på tradera hade jag tänkt.
Sista meningen förstod jag inte.Tipset är universiellt för studs i tak/vägg, studs i silverparaply och skjuta genom vitt paraply. Det bästa är om du testar dig fram och lär dig den vägen.
Du får gärna skriva vad du undrar över medan du håller på och testar saker. Jag menar många saker som känns självklara när man hållt på ett tag kanske är jätteknepigt om man aldrig gjort det innan.
okej hör av dig när blixten kommer sen så gör vi upp med pengarna.. =) kommer nog höra av mig om lite tips och idéer och funderingar.
Postad 11 februari 2011 - 22:19

Fråga på bara!
Postad 12 februari 2011 - 07:47
Du har livstids support på ljussättning när du handlar av mig. Fast det har iofs alla andra på minhembio också, men du kan känna dig lite speciell och utvald ändå om du vill...
Fråga på bara!
oj jag känner mig redan som VIP-kund =) vad najs. då kommer jag passa på att fråga lite saker sen när jag får problem.
Postad 12 februari 2011 - 07:53

Postad 12 februari 2011 - 13:27
På det sättet gör du att jag känner mig behövd och min självkänsla stärks, det säger Mia Törnblom.
Nä men det är bara kul om man kan vara till lite nytta nån gång ibland. Jag vet hur mycket hjälp jag fått av alla forum och sånt men hur mycket snabbare det hade gått om man haft allt samlat på samma ställe och om någon kunnat rett ut frågetecknen på en gång. Så jag står gärna till tjänst!
lite tips och trix på hur man ställer upp paraplyerna och blixt, reflexskärmar och allt man behöver till porträttfotografering kanske vore lite trevlig om du tog upp på din sida, så man fick lite perspektiv på hur man sätter upp dom som lite grund. =)
Redigerat av mega-x, 12 februari 2011 - 13:27.
Postad 12 februari 2011 - 21:48

tog lite bilder på sonen. skickar med några st. och som alltid kommentarer, synpunkter, tips på förbättringar.

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar