Pressade min fotohandlare att ringa till Focus.
Hoppas att man e med i första skvätten.
THXex
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - Pentax K-7 *
Startad av
Supernaut77
, May 20 2009 20:35
1249 svar till detta ämne
2 relaterade trådar
Postad 06 July 2009 - 19:24
Det verkar som det kommer en liten skvätt troligtvis denna vecka med hus och kit, för att komma ytterligare en liten skvätt nästa vecka med dubbelkit.
Pressade min fotohandlare att ringa till Focus. Hoppas att man e med i första skvätten. THXex Postad 06 July 2009 - 20:08
Hoppas jag med. Min lokala foto butik har bokat en till mig genom en "Pentax Säljare" som varit här på besök och visat kameran. Hoppas man ligger på samma prio lista som alla andra förbokade. Redigerat av Mikael_R, 06 July 2009 - 20:09. Postad 06 July 2009 - 21:08
http://www.youtube.c...h?v=8DYje57V_BY Redigerat av Supernaut77, 06 July 2009 - 21:09. Postad 08 July 2009 - 10:07
Var och trackade Cyberphoto idag när jag köpte ett polfilter. Killen bakom kassan viste inte vad K-7an var för något, men jag fick veta att det är 13 beställda av endast kamerahus och att jag är #8 i kön för de. De hade beställt in 17 enbart Hus kit.
Postad 09 July 2009 - 06:09
Hittade ett litet guldkorn att runka till...
![]() K-7 med SMC-FA 43mm f/1.9 Limited Redigerat av Gerra, 09 July 2009 - 06:12. Postad 09 July 2009 - 10:41
Avbokade min K-7a nu, fortfarande ingen info från cyberphoto och jag åker på semester kväll. Så det får vänta till i september eller så. Hade varit trevligt med film funktion i kameran under semestern. Man jag klarar mig nog
Blir nog köp i september i New york Redigerat av Unregistered0b884712, 09 July 2009 - 10:50. Postad 09 July 2009 - 11:30
*suck* jag hoppas lite lite på nästa vecka. Helt ogrundat, men jag har sett inlägg om att den anlänt till sverige nu i dagarna.
Men Men, allt tar sin tid i hamnen, tullen, hantering, vägning och allt som nu görs innan de ens lastas på bilar/spedition. Postad 09 July 2009 - 14:03
Såg detta inlägg på dpreview.com det är en Pentax K-7 med FA 77 objektiv. FYFAN! säger jag bara. Helt ###### sjukt bra. Pardon my french...
Postad 09 July 2009 - 15:06
Såg väldigt trevlig ut... Tror det blir en sådan kamera för mig, har velat länge vad jag ska köpa.
Funtade först på en 500d allternativt en D90. Snålade ut och köpte en Canon g10 först, fast jag ville ha en systemkamera.( Nu säljs den) Kommer fota och filma mycket barn. Men även en hel del hdr bilder till 3d modelering, samt mycket interör. Är Arkitekt och formgivare. Frågan är nu hur jag skall köpa denna kamera? Vilket paket tycker ni man skall ta? funtar på att ta det med 2 objektiv. Eller ska man köpa hus och objektiv separat. Kommer ta en fotokurs i höst så jag lär mig använda kameran fullt ut, har dock lite koll tack vare tidigare studier. Eller ska jag rent av ha en annan kamera? Postad 09 July 2009 - 15:46
Ska du fota inredning så ska du ha en Fullframe kamera för bättre vidvinkel
Om du vill ha en APS-C så kan jag (dock utan att ha provat K-7an utan bara K20D) rekomendera K-7an. Bra film funktion, dock utan autofocus, liksom alla andra systemkameror i filmläge. Bra Bildkvalitet, mycket lullull, såsom 1-2 Graders kompensering om du lutar kameran vid t.ex. arkitektur och inrednings fotografering, du har också en lutnings indikator som visar när du håller kameran i våg. Jag behöver inte räkna upp allt, du kan läsa specarna där ute 16-45/4 skulle fungera som vidnikel normal zoom. Kanske kombinerat med en DA 70 fast. Fast du kanske behöver TELE när det gäller barn. Postad 09 July 2009 - 16:05 Om du ska köpa en K-7 så ska du absolut välja kittet med 18-55 mm och 50-200 mm. Dels så kan du då pröva dig fram till vilka brännvidder som är mest användbara för dig så att du vet vilka fasta objektiv och kvalitetszoomar som det är vettigt att investera i, och dels så har du lite billiga damm- och vattenskyddade objektiv att ta med på våldsamma utflykter längre fram. Och de är löjligt billiga i kittet med kameran, särskilt med tanke på att Pentax fattigobjektiv motsvarar mellanklass hos andra fabrikat. Svaret på vilken kamera du bör välja kommer nog an på vilka behov och vilken budget du har. Canon och Olympus kan du skita i då deras vidvinklar tenderar att suga. Jag tycker att du ska välja Pentax K-7 om väderskydd, fasta objektiv, ordentliga linsbeläggningar och motljusskydd, och HDR är viktigast för dig. Men välj en Nikon D90 eller D300/D400 om du behöver tilt/shift-objektiv, eller om du behöver ett magnifikt autofokussystem för att fota kringkutande ungar i mörka miljöer, eller om marknadens bästa blixtsystem lockar. Men med risk för att låta som en f@nboy så vill jag påpeka ytterligare två grejer att beakta... Pentax har en mellanformatare på gång, och om du fläskar på ditt system lite så kan du fota barn och semestra med din K-7, och fota jobbgrejerna med din 645. Och den andra grejen... Nikons kameror levererar inga riktiga RAW-filer, utan s.k. "Cooked Raw" medan Pentax kameror inte bara kan leverera ett riktigt råformat, utan två! Varav ett är DNG. Jag skulle själv aldrig investera en smärre förmögenhet i någon kamera som inte kan producera juste råformat. EDIT: Hade visst helt förträngt filmgrejen... K-7 lär suga mindre än andra systemkameror på det området, men du bör nog inte ha din stillbildskamera som enda videokamera. Redigerat av Gerra, 09 July 2009 - 16:14. Postad 09 July 2009 - 17:03
Nahh sol och 20C ute Postad 09 July 2009 - 17:36
hmm, iso 2200 på den där bilden. Kul när man glömmer ställa om kameran från gårdagen
Postad 09 July 2009 - 17:56
Bara 2 stycken ^^ DA*55 och DA*50-135
Regnar nästan som om man skulle kunna duscha ute (eller nja, har försökt duscha i regn en gång, schampot löses aldrig upp Postad 09 July 2009 - 17:58
ISO2200?
Visst har jag sett bevis på att K20 klarar av höga ISO väldigt bra, men inte så här bra! Postad 09 July 2009 - 18:04
Jag har för mig att jag läst att man med K-7 kan spotmäta på fler ställen än mitten. Stämmer det?
Om så är fallet kanske man ska pimpa den med en Katz-Eye mattskiva. Enda hindret vanligtvis är att det sabbar just ljusmärningen i mitten Postad 09 July 2009 - 18:23
NR off och ingen NR i PP Postad 09 July 2009 - 18:27 Intressant! Är det det som i manualen omnämns som ? Isf. förstår jag inte vad som menas fullt ut.. Väljer man i menyn bort möjligheten att göra en multizonsmätning av hela bilden i det läget? Postad 09 July 2009 - 18:56
Hehe har inga problem med att ta utt min D200 i regnen, kamera dör inte av lite vatten och gör den så får jag vel köpa ett nytt Postad 09 July 2009 - 19:16
lite... Postad 09 July 2009 - 19:30
Låt os bara säga att det inte var specielt bra väder till Ockupationsfestival i Lund Men tycker inte om regn Redigerat av Hamsteren, 09 July 2009 - 19:31. Postad 10 July 2009 - 10:44
Ska man vifta med armarna och slita sitt hår, jaga katten med senap?
Eller bara ta det lugnt, för allt ordnar sig till slut? http://www.pentaxfor...ction-body.html Postad 10 July 2009 - 12:59 En kunnig och prolifisk apologisthippie på dpr har lite statistik i ämnet: http://forums.dprevi...essage=32361450 Jag föreslår att vi viftar ett ögonblick med blått ena armen, med näven knuten och handleden i vinkel. Alltså en stunds s.k. huttande. För egen del planerar jag även att - med sträng min och dundrande stämma - nämna något om smutsiga kapitalister som använder vanligt folk som betatestare i smyg. Kanske slänger in något om nyliberalism också... Vi får se. Postad 10 July 2009 - 13:33
Jag tycker det är riktigt skoj att se nytändningen inom Pentaxfolket..Riktigt riktigt skoj!!..
Postad 10 July 2009 - 15:02
Spännande läsning på forumen runt om. Men nervöst när man vet att ens kamera som man inte ens fått än kan vara defekt.
Hade jag fått bestämma hade dom släppt ut monstret efter sommaren. Men jag begriper mig inte på marknadsföring så det är ingen ide att fundera mer på det. Såna fel som linjer i sensorn som provoceras fram kanske är lätta att missa, men ändå. Borde dom inte ha hårdkört kameran lite i fabriken. Konspirationsteori: Det ryktade sensor bytet/förändringen innan släppet, men efter beta testningarna. Postad 10 July 2009 - 15:06
Var idag på MM i Kalmar, och där sa dom att väntat leveransdatum var i slutet av Juli...
Postad 10 July 2009 - 15:07
Postad 10 July 2009 - 15:23
Dom sköt även upp det tidigare leveransdatumet på a700 till "i början av augusti"...
Det luktar mer och mer K20D... Förresten, är det någon annan som undrar över warehouseexpress.com´s prissättning?
namnl_s.JPG 56.46K
2 Antal nerladdningar"Vi bjuder på det medföljande objektivet och ger dig samtidigt £100 rabatt!" Redigerat av Ponisch, 10 July 2009 - 15:27. Postad 10 July 2009 - 15:42
Kom till växjö och köp en k20 på Ernstssons de har den på lager och de brukar ta samma som billigaste på nätet.
Postad 10 July 2009 - 15:57 Såhär är det ju alltid nuförtiden. Fabrikörerna släpper alltid ut halvfärdiga produkter. Det finns säkerligen uträkningar på det där... Billigare att testa färdigt ute bland konsumenterna än att hårdköra på fabriken. Eller också har vietnameserna, eller filipinerna, eller vilka som nu pular ihop K-7, inte riktigt fått upp flytet än, och skit slinker ut på marknaden. Det kunde ha varit värre... Canons kvalitetsproblem med snordyra professionella modeller... Eller när 100% av Leicas M8:or (för sådär 50 000) hade strul med IR-filtret... Det verkar som att det hos en halv promille eller så av K-7:orna har hittats fullinjer. I tropiskt klimat i samband med Live View. Ett annat vanligare strul tycks vara att SD-korten är bökiga att få ut ur kameran. Det är ändå ovanligt milda barnsjukdomar, och i stället för att oroa oss över dem så bör vi nog i stället fascineras över att ännu ingen rapporterat strul med sökaren... Det lär vara extremt svårt att få allt att stämma rätt med 100% sökartäckning eller vad det nu heter, och det lär dessutom vara närmast ogörligt att justera sneda prismor i färdiga kameror. Om det strular så brukar åtgärden tydligen vara att reparatören ställer sensorn snett... En tattarlösning som man helst vill slippa, känns det som. Angående konspirationsteorin: Jag lutar åt att Pentax i Japan bara var usla på att skicka begriplig information med betakamerorna så att det inte helt klart framgick för journalister i väst vad som var betakamera, och vad som var produktionsmodell. Därav viss förvirring. Men jag har gott hopp om att Dpr eller Michael Reichmann reder ut turerna kring sensorn i K-7 så småningom. Spännande är det iaf. Postad 11 July 2009 - 14:31
Jaja....Var i alla fall ner till "min" lilla butik på stan, som gjort en bokning av en "pentax säljare" och datumet som jag fick från början verka stå fast. Den 10-15'e Juli. Så jag hoppas på slutet av nästa vecka.
Postad 11 July 2009 - 15:48 Håller tummen för dig, och hoppas att första lassen som kommer till Sverige är fria från de tidigaste barnsjukdomarna. Kameran ska gå att använda i +40°C, och batteriet upp till +60°C. Hoppas på bättre väder så att du kan sätta dig i en varm bil och stressa skiten ur kameran i jakt på fulstreck! Postad 12 July 2009 - 12:53
Slår vad om att ni sett detta på DPreview men jag postar den ändån för jag tycker den är intressant!
Pnetax.JPG 76.92K
1 Antal nerladdningarFörresten, hörde av en polare att K-7 ska ha "problem med vertikala linjer", vad menas? Tråkigt om K-7 skulle ha en massa problem nu när det är så många som bokat och allt Postad 12 July 2009 - 14:30
Gissar att det är detta du menar? http://www.pentaxfor...ction-body.html Tror någon linkade till det tidigare här i tråden... Postad 12 July 2009 - 14:55
Om jag inte har fel så hade även en del av beta verisonerna samma problem. Tippar på att det bara är barnsjukdomar som snabbt kommer fixas.
Postad 12 July 2009 - 17:56
Den tyngsta biten med den "gröna linjen" problemet är ovetskapen om kameran måste bytas ut helt eller inte. Man hinner lagomt få den, för att sedan konstatera faktum, för att sedan bli av med den en månad.....eller nåt. Men det verkar som att man kan undvika felet genom att låta bli LV eller Film helt, eller låter bli att filma tills temp varningen kommer...... Postad 12 July 2009 - 21:48
Börjar dra ihop sig Postad 12 July 2009 - 23:30
Börjar smått rutna nu. Skulle kommit 1/7 sen skulle den kommit i fredags.
Undrar lite vad som egentligen gäller. Ingen verkar dessutom veta när den kommer. Har någon erfarenhet av hur pentax/focus trading funkar vid eventuella reklamationer? Man kan ju börja undra när man inte ens klarar hålla levtid. Kanske får bli en 50d eller d90 i alla fall. Postad 13 July 2009 - 01:51 Haha... Dude. Dilemmat är tudelat kan man säga... För det första så är Pentax legendariskt urusla på att kommunicera sina intentioner, och det har gällt åtminstone sedan sjuttiotalet. Det verkar som att Hoya har börjat schasa något på dem då det har börjat dyka upp lite officiella representanter på utländska nätforum sedan Pentax blev uppköpta. Men i vilket fall så är det där något man ska vara inställd på om man ska ha med dem att göra. Vill man ha ordentliga pressmeddelanden om att kamerafabrikörn är medveten om, förnekar existens av, eller jobbar på att fixa något problem så är Canon rätt val. Men samtidigt så är Pentax justare än övriga kameramakare med att släppa information om planerade releaser tidigt. Kolla bara på deras "lens roadmap" som uppdateras kontinuerligt, och som gör det möjligt att planera sina objektivinköp ordentligt. Det blir ibland en olycklig - och onödig - krock mellan dessa två "strategier" som irriterar skiten ur folk. K-7 är ett bra exempel... Pentax i Japan säger "Vi ska släppa en juste kamera". Alla frågar "när", och Pentax i Japan svarar "Sen nångång." Vilket Pentax i Sverige och Tyskland tolkar som "i början av Juli", Pentax i USA tolkar som "när de där japanerna har bunkrat upp 20 000 kameror", och så vidare. Allmän förvirring. Det är juste att dem meddelar att de faktiskt ska släppa en kamera man vill ha så att man inte går och bränner stålarna på något annat, men samtidigt så är det pissigt att de inte uppdaterar löpande om hur det går med släppet. Men förmodligen så är det inte lika illa med K-7 som med SMC-DA* 16-50/2,8 ED AL (IF) SDM... Då berättade Pentax att en störtskön normalzoom skulle släppas, och det i samarbete med Tokina. Folk antog att det skulle gå fort eftersom designen uppenbarligen var färdig. Men Pentax hade ju skitit i att berätta att de skulle bygga en fabrik i Vietnam först... Och lära ett gäng vietnameser att tillverka objektivet... Så det tog några år innan de första 16-50 började dyka upp, och kvalitetskontrollen var "sådär" i början. Puckat. Man brukar säga att Pentaxes kameror designas av fotografer. Underförstått är då att hos andra märken så har PR-nissar, ingenjörer, och ekonomer större inflytande på kamerornas design. Förmodligen ligger det en hel del i det, och förmodligen så har fotograferna hos Pentax även ansvar över ekonomin, marknadsföringen, och tillverkningen... Men för att svara på din fråga så är Pentax justa med reklamationer och reparationer. I alla fall här. I Storbritannien så lär de suga något mer, och i Ryssland så är Pentax sämre än andra jämförbara märken. Och i vilket fall så har du ju lagen på din sida här. Du har ju rätt att skicka tillbaka grejer som inte funkar eller som du bara inte vill ha. Redigerat av Gerra, 13 July 2009 - 01:54. Postad 13 July 2009 - 09:02 Har det datumet getts av fler än Mediamarkt? Andra delar av världen har börjat få sina kameror så att vi ligger lite efter beror nog på frakttider och att svenska marknaden är prio 2 marknadsmässigt. Vi är ju inte jättestora trots allt Roadmapen har nog spelat ut sin roll tror jag. Den användes (lyckat) att visa företagets intensioner när objektivfloran var lite mindre och kunde på så vis försäkra nya och gamla användare om att det i framtiden skulle komma ett bra utbud. Numera finns väl egentligen bara några 645D-gluggar och ett supertele på roadmapen. Tidigare DA*30 och telekonvertern är borttagna men kommer nog snart. Hoya verkar ha en mer restriktiv syn på att lova produkter till ett visst datum. Och imo så är objektivutbudet bra nu. Åtminstone för mina behov Om nu väntan på 16-50 var lång så ska vi inte ta upp 60-250! Ooops Postad 13 July 2009 - 09:58
Det ska väl vara Drey123 som isåfall ska ha lite info om när kameran börjar trilla in?
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |