![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 25 juli 2009 - 09:09
Postad 25 juli 2009 - 11:25
Du ska inte ringa Fujitsus support först? Att den stannar vid 22% är "standard", sök så hittar du massor om det!Nu har jag packat ihop min server, fick den aldrig att fungera!
Postad 25 juli 2009 - 13:22
Du ska inte ringa Fujitsus support först? Att den stannar vid 22% är "standard", sök så hittar du massor om det!
Jo men varken receovery skivan eller något annat ser ut att fungera, jag tror helt enkelt att själva partitionen blev förstörd när jag försökte installera och det avbröts.
Postad 25 juli 2009 - 16:13
Antar att CPUn behöver uppgraderas.
Postad 25 juli 2009 - 16:15
Hej, har precis införskaffat mig en Scaleo 2205.
Innan jag installerade WHS Connector så gick det att komma åt servern via RDP, men efter att jag installerat Connectorn och kört WHS Setup så får jag bara upp windowsbakgrunden utan inoggningsruta osv. Någon som känner till detta?
Det blir ingen skillnad om du ansluter till console session? (start run -> mstsc och så anger du /console för XP-klient och /admin om du kör från Vista)? Som administrator kommer man alltid in via RDP såvida fujitsu inte gjort någon anpassning.
För att kunna rdp:a som annan user än admin får man ändra i en lokal policy men det är helt onödigt tycker jag, bäst att köra som admin på console session tycker jag.
Postad 25 juli 2009 - 23:10
Köpte en från Computercity i Länna i förrgår. Verkligen nice price med tanke på vad man får.
Jag har fått förstå att att den hakar upp sig på 22% har att göra med uppdateringar från nätet. Så jag gjorde det på ett annorlunda sätt och min installation var kanonsnabb.
1. Koppla ur routern från internet.
2. Koppla i servern i Lan/Switch/Router
3. Starta den och vänta till ledarna lyser konstant.
4. Installera Connector programmet på klienten och påbörja installationen.
5. Eftersom servern inte kommer åt nätet kan den inte uppdatera och det tar inte alls så länge innan den är klar.
6. Efter att allt är klart så kan du koppla in routern igen och starta upp Home Server Konsolen
7. Gå in på Settings/General och välj Update Now, då kör den igång och du kan följa med vad den uppdaterar samt avbryta om det behövs etc.
Efter det är klart så startar servern om och klientens connector program uppdateras även autmatiskt.
Jag fick problem med Online Armor som jag kör på klienten efteråt, datorn (xp pro)vägrade totalt att komma längre än att visa ett tomt skrivbord. Efter mycket mek, svordomar och funderande kom jag fram till att det var Online Armor som bråkade och avinstallerade den -> allt fungerade bra igen, ominstallation av Online Armor fungerade bra och nu snurrar allt normalt igen.
En fundering har jag dock, hur kan jag styra hur mycket "lina" servern max kan använda? har mekat i routern men hittar ingen inställning för detta (Netgear WGT624), eller kan man fixa det via serven på något sätt?
Tack på förhand.
Postad 26 juli 2009 - 09:14
Hur vet du att den inte ville gå vidare? Jag lät min stå över natten för att komma förbi 22% och det fungerade.den stannade på 22% och sen efter en stund så ville den inte gå vidare.
/Gojan
Postad 26 juli 2009 - 15:27
Haft min Scaleo home server i 3dagar. Gjort uppdateringar och allt har funkaat fint tills idag-
I dag är den död. Helt omöjlig att starta.Händer inget då man trycker på on knappen.
Någon som har tips innan den skicas till verstaden?
Tack
Postad 26 juli 2009 - 16:38
Även min fastnade på 22% men det var sedan inga problem att komma åt Windows Home server Console och göra de sista inställningarna efter jag avbröt installationen. Efter det kunde jag även köra rdp.
Måste säga att det är en lysande bra server för det ringa priset av 3 000:- (konstaterande av en ej så kunnig person inom servervärlden)
Jag har fått Hmail att snurra på maskinen och även startat ett fotalbum verkar fungera sisådär från utsidan men det kanske beror på att jag bara har 1mbit ut, eftersom jag är en inte allt för erfaren användare av egna servrar så fick jag inte igång smtp men ställde då in hmail att använda bredbandsbolagets smtp server och vips så var vi igång igen

Är det någon som kör en HTPC mot servern? Det borde väl inte vara några problem att spela 1080p för allt beror väl på kvalisorten på HTPCn och nätverket (1gbit)? Tystnad och gärna en lotro client skulle sitta fint på HTPCn

Skulle gärna vilja veta hur bra Servern fungerar mot en HTPC och vilken programvara/OS ni då kör?
Känns lite OffTopic men ändå lite OnTopic

MVH nborve
Är servern utgående? verkar vara allt färra affärer som säljer den.
Redigerat av nborve, 26 juli 2009 - 16:42.
Postad 26 juli 2009 - 17:16
Hej på er alla!
Köpte en från Computercity i Länna i förrgår. Verkligen nice price med tanke på vad man får.
Jag har fått förstå att att den hakar upp sig på 22% har att göra med uppdateringar från nätet. Så jag gjorde det på ett annorlunda sätt och min installation var kanonsnabb.
1. Koppla ur routern från internet.
2. Koppla i servern i Lan/Switch/Router
3. Starta den och vänta till ledarna lyser konstant.
4. Installera Connector programmet på klienten och påbörja installationen.
5. Eftersom servern inte kommer åt nätet kan den inte uppdatera och det tar inte alls så länge innan den är klar.
6. Efter att allt är klart så kan du koppla in routern igen och starta upp Home Server Konsolen
7. Gå in på Settings/General och välj Update Now, då kör den igång och du kan följa med vad den uppdaterar samt avbryta om det behövs etc.
I förpackningen till min server, som jag köpte från Komplett.se, låg en tilläggsinstruktion som säger att servern inte ska vara uppkopplad mot Internet när man installerar den.
Postad 27 juli 2009 - 16:39
Postad 28 juli 2009 - 08:08
Samma sak för min server - installationen var snabb som attans när man ryckte kopplingen till internet... (Att den sedan fick installera 60 (!) uppdateringar tog väl lie tid....)
Så sant så sant, men då kan man ju fälja med i konsolfönsrter vad som händer

Jag misstänker samma sak som någon annan antydde tidigare i denna tråd, jag vet inte säkert om det jag skriver nu stämmer men om man pusslar ihop den info som finns i denna tråd och info på andra forum så verkar det inte långsökt... Installationen hakar upp sig då IE 8 vill installera sig, då måste man godkänna och gå vidare och detta fönster syns ju inte vid den initiala installationen så man har ingen chans att godkänna något alls. Därför står den och tuggar vid 22% tills den processen stängs ner av servern (?).
aoh, du har helt rätt, en likadan lapp låg i min låda också och det är nog en bra ide att göra just så. Sedan finns det väl lite att önska angående den bifogade instruktionsboken hehe.
Ingen som har någon aning om hur jag kan ställa in så att servern bara använder en del av bredbandet? Har försökt leta men hittar inte direkt något meh. Finns säkert något men jag är alldeles för nybörjare på servrar för att hitta rätt misstänker jag.
Postad 28 juli 2009 - 10:20
Ingen som har någon aning om hur jag kan ställa in så att servern bara använder en del av bredbandet? Har försökt leta men hittar inte direkt något meh. Finns säkert något men jag är alldeles för nybörjare på servrar för att hitta rätt misstänker jag.
Vissa routers stöder sk. QoS. Med denna funktion kan du "begränsa" viss trafik.
Kolla även in länken i denna beskrivs en lösning som du kan prova.
Postad 28 juli 2009 - 15:38
Jag misstänker samma sak som någon annan antydde tidigare i denna tråd, jag vet inte säkert om det jag skriver nu stämmer men om man pusslar ihop den info som finns i denna tråd och info på andra forum så verkar det inte långsökt... Installationen hakar upp sig då IE 8 vill installera sig, då måste man godkänna och gå vidare och detta fönster syns ju inte vid den initiala installationen så man har ingen chans att godkänna något alls. Därför står den och tuggar vid 22% tills den processen stängs ner av servern (?).
aoh, du har helt rätt, en likadan lapp låg i min låda också och det är nog en bra ide att göra just så. Sedan finns det väl lite att önska angående den bifogade instruktionsboken hehe.
Det var inga problem att bara RDP:a in till servern och klicka sig vidare från IE8 instalaltionen så flöt allt på sen.
Postad 29 juli 2009 - 20:24
Jag har läst igenom tråden och hår lite frågor/konstateranden på att jag förstår rätt;
- Jag kan installera fler hårddiskar efter ett tag, måste inte vara samma märke som sitter i, exempelvis kan jag lägga till två stycken WD Green 1TB?
- Lägger jag till nya hårddiskar i poolen så påverkas inte de som redan sitter i, utan bara de nya?
- Är det något anti-virus program trial bundlat med 2205:an?
- Jag vill inte att det skall gå att komma åt 2205:an utanför mitt nätverk, är det default off eller måste jag stänga av ngn service?
Konstateranden:
- Inte vara uppkopplad till internet när installation körs.
- Avinstalera PV-Connect.
- Byte av processor är att rekommendera.
Pinsamt att behöva fråga basic frågor, men det är trotts allt 2000 Sever och 2000 plattformen mina MS certifikat är på, samt 7 år sedan jag slutade jobba med LAN/WAN infrastruktur...
Imorgon packas 2205:an och installationen påbörjas. (Jag vet minuspoäng på att vänta, men fru och barn tar dyrbar tid och ork, lol)
EK
Postad 30 juli 2009 - 09:20
Jag och Mrs. Erikderek var på MM i Högsbo (GBG) och köpte deras näst sista Scaleo 2205 idag (3 290:-). 2205:an skall agera server för all vår musik som nu skall rippas i lossless för att sedan via 360:n komma in i förstärkaren.
Jag har läst igenom tråden och hår lite frågor/konstateranden på att jag förstår rätt;
- Jag kan installera fler hårddiskar efter ett tag, måste inte vara samma märke som sitter i, exempelvis kan jag lägga till två stycken WD Green 1TB?
- Lägger jag till nya hårddiskar i poolen så påverkas inte de som redan sitter i, utan bara de nya?
- Är det något anti-virus program trial bundlat med 2205:an?
- Jag vill inte att det skall gå att komma åt 2205:an utanför mitt nätverk, är det default off eller måste jag stänga av ngn service?
Konstateranden:
- Inte vara uppkopplad till internet när installation körs.
- Avinstalera PV-Connect.
- Byte av processor är att rekommendera.
Pinsamt att behöva fråga basic frågor, men det är trotts allt 2000 Sever och 2000 plattformen mina MS certifikat är på, samt 7 år sedan jag slutade jobba med LAN/WAN infrastruktur...
Imorgon packas 2205:an och installationen påbörjas. (Jag vet minuspoäng på att vänta, men fru och barn tar dyrbar tid och ork, lol)
EK
Hej,
Jag har installerat två 2205-or (en för mig själv och en för min far). Bägge två körs idag "straight out of the box", utan några som helst problem.
1) Jag har inte avinstallerat PVConnect, vad jag har sett, så har det ingen som helst betydelse för de medföljande programmen eller för SqueezeCenter som jag har installerat på min. Det kanske kan påverka andra applikationer, men ingenting som är standard. Jag har inga svarstidsproblem i mitt hemmanätverk, det flyter på lika fort som nätet tillåter.
2) Byte av processor behövs inte heller, möjligtvis om du ska streama HD-video, det har jag inte testat.
3) Se till att Internet är urkopplad vid originalinstallationen (detta står uttryckligen på den där lilla extralappen bland instruktionerna som man lätt missar). Då går installationen utan större problem på cirka fem minuter. Ibland kan klient-installeraren ha svårt att hitta Scaleon i ditt nätverk, men det är bara att testa om och om och om igen tills det går (tog i mitt fall ett tjugotal försök med några reboots emellan). Du bör därefter hämta hem uppdateringarna via Windows Update (cirka 60 stycken), vilket tar omkring en halvtimme.
4) Det medföljer inga trialware. Installera inga som helst antivirusprogram alls på servern, det medför bara en ruskigt massa problem. Ser du bara till att klienterna har tillräckligt bra skydd, så är du helt säker, såvida du inte tänker köra servern som en webb- eller mailserver eller liknande (fast då hade du nog inte köpt en Scaleo, misstänker jag). Om du i alla fall vill lägga på ett antiviruspaket, så se för din egen skull till att det är en WHS-version (dvs inte en standard Norton, NOD32 eller liknande).
5) Var inte helt främmande för att kunna logga på servern med Remote Desktop, förr eller senare behövs det. Det går alldeles utmärkt från alla versioner av XP och Vista. Om servern någon gång inte svarar på anrop från WHS-konsolen, så kanske den står och väntar på input till en applikation. Har hänt mig en gång, då var det SqueezeCenter som väntade på att man skulle trycka på en OK-knapp...
6) Du kan för all del trycka in två interna SATA-diskar till, dessa kommer automatiskt att ingå i serverns "diskpool" och du behöver således inte göra någonting med att konfigurera dessa. Diskarna kan vara av ett annat märke och annan storlek än de som sitter i, men de ska vara SATA-diskar, inte gamla IDE-diskar från en kasserad hemdator. Du kan även koppla in en kedja med externa USB-diskar. Ditt befintliga innehåll på servern kommer inte att påverkas, men allt innehåll på de nyinsatta eller inpluggade diskarna raderas av WHS.
7) Remote connection är by default OFF. Du bör för övrigt ha en vettig brandvägg installerad i ditt nätverk (den vanliga brandväggen som finns i de flesta routers fungerar alldeles utmärkt, det är väl inte Deutsche Bank du vill skydda utan ditt hemmanätverk med musik, filmer, spel och bilder på barn och familj, antar jag.
//Tompa
Redigerat av Tompa2003, 30 juli 2009 - 11:27.
Postad 30 juli 2009 - 10:11
Postad 30 juli 2009 - 11:43
7) Remote connection är by default OFF. Du bör för övrigt ha en vettig brandvägg installerad i ditt nätverk (den vanliga brandväggen som finns i de flesta routers fungerar alldeles utmärkt, det är väl inte Deutsche Bank du vill skydda utan ditt hemmanätverk med musik, filmer, spel och bilder på barn och familj, antar jag.
//Tompa
Tack för svaren och tipsen, jo jag har vettiga antivirus och brandvägg produkter i mina klienter. Kör med en D-Link 635 router. Inga fildelade applikationer, film eller musik på mina datorer heller.
EK
Postad 30 juli 2009 - 14:59
Hmmm kan vara helt ute och cykla nu, men är det där är en modifierad sanning tror jag, Konsolen du kör är Remote connection. Dock så fungerar den inte utanför nätverket före du konfigurerar WHS till det. Samma gäller RDP.
Postad 30 juli 2009 - 15:57
Jag erkänner att jag inte har orkat igenom hela tråden än så frågan kanske är besvarad, men: Vet någon om det går att skippa WHS och installera en vanlig XP på den här burken? Skulle gärna använda den som en basic torrentmaskin utan allt det som WHS ger...
Men hallå!? Grejjen med burken är att den skall agera server och ha ett server-os.
Installera torrent-ware kan du göra ändå, utan att nedgradera. Det blir nog en massa besvär ändå.

Postad 30 juli 2009 - 20:21
Hmmm kan vara helt ute och cykla nu, men är det där är en modifierad sanning tror jag, Konsolen du kör är Remote connection. Dock så fungerar den inte utanför nätverket före du konfigurerar WHS till det. Samma gäller RDP.
Nja, med "konsolen" menade jag alltså "Windows Home Server Console", vilken är en speciell applikation som man kan utföra de vanligaste administrativa sysslorna på servern med. Det som är Off by default är alltså "Remote Access", dvs ifall du kan få en webaccess till serverns konsol (och därmed även remote desktop). Du måste förstås skapa en domän för din hemmaserver. Det låter kanske komplicerat men wizarden som finns gör det mesta helt automatiskt åt dig om du vill.
//Tompa
Postad 30 juli 2009 - 21:21
Men hallå!? Grejjen med burken är att den skall agera server och ha ett server-os.
Installera torrent-ware kan du göra ändå, utan att nedgradera. Det blir nog en massa besvär ändå.
Men hallå!? Får jag använda den här prylen på det sätt jag själv vill eller? Jag har helt enkelt inte behov av finesserna som WHS ger och en bantad XP-installation skulle passa mig bättre. Jag t ex vilja ha kontroll över vad burken gör med diskar som jag stoppar i den.
Mitt alternativ till att köpa den här är att bygga en server själv men den här verkar bättre (inte minst för att priset inkl. 2 TB disk är mycket bra.
För övrigt funderar jag på att installera Win2003 eller 2008 på den här istället för XP. Känns det bättre då?
Redigerat av Perb, 30 juli 2009 - 21:23.
Postad 30 juli 2009 - 21:39
Jag erkänner att jag inte har orkat igenom hela tråden än så frågan kanske är besvarad, men: Vet någon om det går att skippa WHS och installera en vanlig XP på den här burken? Skulle gärna använda den som en basic torrentmaskin utan allt det som WHS ger...
Det svåra med att installera en vanlig XP är att Scaleon saknar grafikkortsutgång. Borde gå om man slipstreamar en unattended installationscd iofs, måste se till att remote desktop-access är påslaget då så man kommer in i den sen. Eller installera ett grafikkort i PCI Express-porten som är gömd under diskarna (du behöver en PCI Express riser då).
Det är möjligt att installera en serieport på den också (krävs bara en kabel), vilket kan vara praktiskt ifall man vill installera linux eller bsd (eller accessa BIOS).
Det finns lite (inte mycket) mer info om alternativa OS-installationer och framför allt hårdvaran om du googlar "Intel SS4200" som är exakt samma hårdvara (Fujitsu sätter bara sitt namn på maskinen och bundlar WHS)
Postad 30 juli 2009 - 23:03
Edit: Nån som vet om det går att helt enkelt avinstallera oönskade finesser från WHS, t ex diskhanteringen?
Redigerat av Perb, 30 juli 2009 - 23:07.
Postad 30 juli 2009 - 23:26
Postad 30 juli 2009 - 23:27
Stämmer inte, det beror på hur man lägger till externa diskar. Lägger man dem utanför poolen eller som backuplösning så raderas ingen data. Det är bara när man väljer att addera externa diskar till poolen som de formateras.6) Du kan för all del trycka in två interna SATA-diskar till, dessa kommer automatiskt att ingå i serverns "diskpool" och du behöver således inte göra någonting med att konfigurera dessa. Diskarna kan vara av ett annat märke och annan storlek än de som sitter i, men de ska vara SATA-diskar, inte gamla IDE-diskar från en kasserad hemdator. Du kan även koppla in en kedja med externa USB-diskar. Ditt befintliga innehåll på servern kommer inte att påverkas, men allt innehåll på de nyinsatta eller inpluggade diskarna raderas av WHS...
//Tompa
Är ganska logiskt, vore något tröttsamt om en extern USB disk formaterades bara för att man pluggade i den i servern.

Redigerat av Wolfy, 30 juli 2009 - 23:27.
Postad 30 juli 2009 - 23:43
Nja, med "konsolen" menade jag alltså "Windows Home Server Console", vilken är en speciell applikation som man kan utföra de vanligaste administrativa sysslorna på servern med. Det som är Off by default är alltså "Remote Access", dvs ifall du kan få en webaccess till serverns konsol (och därmed även remote desktop). Du måste förstås skapa en domän för din hemmaserver. Det låter kanske komplicerat men wizarden som finns gör det mesta helt automatiskt åt dig om du vill.
//Tompa
Hur är det med Office "hem och student", den versionen fungerar ju inte i en domän, undra hur MS tänkte med Home Server? Eller är jag helt ute och cyklar. Remote desktop kräver alltså att jag öppnar så servern blir tillgänglig via internet (vilket jag vill slippa... )?
EK
EDIT: Glömde lite bokstäver och ord.
Redigerat av Unregisteredcec18524, 30 juli 2009 - 23:45.
Postad 31 juli 2009 - 07:40
Hur är det med Office "hem och student", den versionen fungerar ju inte i en domän, undra hur MS tänkte med Home Server? Eller är jag helt ute och cyklar. Remote desktop kräver alltså att jag öppnar så servern blir tillgänglig via internet (vilket jag vill slippa... )?
EK
EDIT: Glömde lite bokstäver och ord.
RDP fungerar i det lokala nätet utan att öppna servern för tillgång utanför domänet.
Tyvärr kan jag inte svara på Office paketfrågan

Postad 31 juli 2009 - 09:25
"Notera att Office 2007 Home & Student inte får användas i kommersiellt syfte och fungerar inte i en domän. Office 2007 Home & Student får installeras på upp till 3 datorer i samma hem."
Då blir det hela lite tråkigare, alternativet som jag ser det är att skapa ett konto på laptoppen som är kopplad till domänen och sedan behålla de befintliga som lokala, nackdelen blir väll då att det bara är kontot i domänen och dess filer (då tänker jag på bilder, dokument i "My Documents" mappen som backas upp?
Intressant att veta hur MS tänker i det här fallet.
EK
Postad 31 juli 2009 - 09:42
Postad 31 juli 2009 - 09:48
Postad 31 juli 2009 - 10:36
Citat från Microsoft;
"Notera att Office 2007 Home & Student inte får användas i kommersiellt syfte och fungerar inte i en domän. Office 2007 Home & Student får installeras på upp till 3 datorer i samma hem."
Då blir det hela lite tråkigare, alternativet som jag ser det är att skapa ett konto på laptoppen som är kopplad till domänen och sedan behålla de befintliga som lokala, nackdelen blir väll då att det bara är kontot i domänen och dess filer (då tänker jag på bilder, dokument i "My Documents" mappen som backas upp?
Intressant att veta hur MS tänker i det här fallet.
EK
Update;
Jag ringde MS och frågade, Hem & Student versionen av Office funkar inte i en Windows Home Server domän. surt sa räven, nu blir till att åka och lämna tillbaka SCALEO:n, tur att jag inte packat upp den...
EK
Postad 31 juli 2009 - 19:08
Finns det någon som kör Win 7 mot scaleon och whs? Funkar det eller finns problem?
Jag kör Windows 7 och det fungerar hur bra som helst.
Postad 31 juli 2009 - 21:31
Tack pko, misstänkte att avsaknaden av grafik skulle ställa till det lite. Bra info, jag får forska vidare!
Edit: Nån som vet om det går att helt enkelt avinstallera oönskade finesser från WHS, t ex diskhanteringen?
Jag vet inte om det går att avinstallera den, men du behöver ju inte lägga till diskarna till storage-poolen om du inte vill.
Postad 31 juli 2009 - 23:54

Postad 01 augusti 2009 - 05:40
Update;
Jag ringde MS och frågade, Hem & Student versionen av Office funkar inte i en Windows Home Server domän. surt sa räven, nu blir till att åka och lämna tillbaka SCALEO:n, tur att jag inte packat upp den...
EK
Hmm... Har du testat? WHS är ingen domänserver, den kör WORKGROUP per default. Dina klienter påverkas alltså inte alls.
Om det sedan går att köra Home & Student på själva servern vet jag inte, programmet borde uppfatta WHS som en vanlig Windows Server 2003 tycker man.
Postad 01 augusti 2009 - 05:50
Jag är lite ny på det här med hemmaserver och jag undrar vad som händer om jag använder den automatiska backupfunktionen och tömmer hårddisken på klienten (min bärbara) vid exempelvis en ominstallation, kommer då backupfunktionen att tömma allt som ligger på servern också?
Per default tar WHS backup av klienterna inkrementiellt. Jag tror det är 3 mån, 3 veckor, 7 dagar som är default. Du kan alltså tömma laptopen och få tillbaka data från WHS backup under flera månader.
"Backup Management
Daily backups of all your home computers accumulate on your home server over time. To help you manage these backups, Windows® Home Server provides Automatic Backup Management.
With Automatic Backup Management, you can configure how many backups to keep for all your home computers. To configure how many backups to keep, set the number of months to keep the first backup of the month, the number of weeks to keep the first backup of the week, and the number of days to keep the first backup of the day.
"
Postad 01 augusti 2009 - 05:58
Varför skulle man vilja stänga av "diskhanteringen"? Det är ju det (förutom priset) som är den fina finessen med WHS. Eftersom man på share-nivå bestämmer vad som skall dupliceras så kan man bestämma hur mkt Drive Extender-tekniken skall arbeta.
Slår du av duplicering på alla shares kommer demigrator inte att göra mkt.. Du kan sätta servicen till disabled också, men återigen - varför skulle man vilja göra något sådant? Märklig fråga du har.
EDIT: Och det går såklart att hantera diskar som man väljer att inte lägga i diskpoolen som demigrator hanterar.
Redigerat av maxxess, 01 augusti 2009 - 06:01.
Postad 01 augusti 2009 - 07:49
Redigerat av Perb, 01 augusti 2009 - 08:46.
Postad 01 augusti 2009 - 12:24
Hmm... Har du testat? WHS är ingen domänserver, den kör WORKGROUP per default. Dina klienter påverkas alltså inte alls.
Om det sedan går att köra Home & Student på själva servern vet jag inte, programmet borde uppfatta WHS som en vanlig Windows Server 2003 tycker man.
Okej, då kanske jag har missuppfattat, jag trodde att jag var tvungen att köra WHS som domänserver och skapa en domän för att kunna använda backup och lagring på servern. Jag behöver alltså inte skapa en domän överhuvudtaget för att få det att funka, WORKGROUP går bra?
EK
Postad 01 augusti 2009 - 15:44
Har märkt en viss definitions-missmatch på forumet. Den enda "domän" som blir aktuell är den URL du får, helt gratis, om du väljer att rigga Scaleon med egen internetadress. Den som erbjuds är av formen xxx.homeserver.com, där xxx väljs av användaren. Guiden för detta går igång automatisk om/när du i WHS Consol klickar på settings och väljer att slå på remote access. Guiden försöker även att kommunicera med din router och öppnar rätt portar via UPnP o dyl.
Postad 01 augusti 2009 - 16:09
Erikderek, WHS går utan domän. Microsoft har haft det som fokus när detta OS togs fram. Microsoft säger också uttryckligen i licensvillkoren till WHS att den inte skall/får fungera som domänserver.
Har märkt en viss definitions-missmatch på forumet. Den enda "domän" som blir aktuell är den URL du får, helt gratis, om du väljer att rigga Scaleon med egen internetadress. Den som erbjuds är av formen xxx.homeserver.com, där xxx väljs av användaren. Guiden för detta går igång automatisk om/när du i WHS Consol klickar på settings och väljer att slå på remote access. Guiden försöker även att kommunicera med din router och öppnar rätt portar via UPnP o dyl.
Tack för ditt svar.
Okej, då är jag med på vad som menas, jag var inne i helt annat tänk. Domän, då tänkte jag att jag var tvungen att sätta upp en egen domän för klienterna i mitt nätverk, inte det som du beskriver ovan. Jag var precis på väg att åka tillbaka med 2205:an tur att det är soligt ute idag och trädgårdsarbete stod på agendan...
Behöver jag remote acces mot internet för att kunna köra remote desktop eller kommer jag åt den internt från min egna workgroup, jag ser ingen anledning för mig just för tillfället att kunna komma åt min 2205:n utanför hemmet?
EK
Postad 01 augusti 2009 - 19:44
Tips, det finns även en plug-in; Advanced Admin Console, den kan du använda som ett alternativ till remote access.
Postad 01 augusti 2009 - 23:31
Min Scaleo har funkat fint tills nu.. installerade 2 nya Ms patchar på den via Home Server console. Nu kommer jag inte åt den längre via Home Server console eller Remote Desktop !! Alla shares funkar dock. Har testat att starta om server och installerat om Console. Den säger bara "This computer cannot connect to your homeserver". Har testat på olika pc hemma. Någon som varit med om något liknande och har några tips?
Mvh / Lars
Postad 02 augusti 2009 - 00:42
Mvh / Lars

Postad 02 augusti 2009 - 01:43
God natt! - L
Postad 02 augusti 2009 - 11:24
Jag var precis på väg att åka tillbaka med 2205:an tur att det är soligt ute idag och trädgårdsarbete stod på agendan...
Behöver jag remote acces mot internet för att kunna köra remote desktop eller kommer jag åt den internt från min egna workgroup, jag ser ingen anledning för mig just för tillfället att kunna komma åt min 2205:n utanför hemmet?
Se där, där var du på väg att göra ett bra köp till ett felköp

Du har fått svar redan, jag tänkte bara som komplettering meddela att förutom *.homserver.com (som ingår med cert från godaddy) så finns det mängder med gratistjänster, exvis dyndns.org. Det är heller inga större problem att få burken att lira med loopia.se om du framöver vill köpa en .se-domän. Så vid installation, om du inte vill skaffa ett DNS-namn direkt så är det lätt fixat efteråt-
Postad 02 augusti 2009 - 12:25
Jag tror att on/off-knappen triggar en hibernate om power management är aktiverat och en shut down om power management är inaktiverat.Ursäkta monologen.. men min lösning kan också varit sista omstarten av servern, som jag triggade remote med shutdown -m \\homeserver -r. Jag tror nämligen att Scaleo on/off knappen default triggar en hibernate? Så jag hade förmodligen inte gjort en riktig server omstart efter Ms patcharna.. hoppas iallafall någon har nytta av detta ifall ni råkar ut för samma problem.
God natt! - L
Postad 02 augusti 2009 - 12:47
Se där, där var du på väg att göra ett bra köp till ett felköp
(lämna tillbaka maskinen)
Du har fått svar redan, jag tänkte bara som komplettering meddela att förutom *.homserver.com (som ingår med cert från godaddy) så finns det mängder med gratistjänster, exvis dyndns.org. Det är heller inga större problem att få burken att lira med loopia.se om du framöver vill köpa en .se-domän. Så vid installation, om du inte vill skaffa ett DNS-namn direkt så är det lätt fixat efteråt-
Ja, det var verkligen tur att jag fick hjälp här på forumet, tackar!
EK
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar