Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz SR-6004

880 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 September 2009 - 17:27

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Haha sorry, kunde inte låta bli! :lol:
Men skämt o sido så är det skönt att veta att man inte är ensam om problemet. Dock brusar det vansinnigt mycket mer hos mig, det är verkligen så att det stör, framförallt när man tittar på film. Jag hör ju bruset från sweetspot med lätthet på både ganska låg volym men allra bäst på hög volym. Men så fort jag väljer att skicka ut signal till subben så slutar det mer eller mindre brusa. Känns mer och mer som att det är fel på min maskin. För det är inte bara detta, utan har även strul med HD-ljud från PS3, då det låter rent utav skitdåligt. Tycker Dolby Digital och DTS låter mycket bättre än HD-ljuden som PCM till Marantzen. Med HD-ljuden så flyttar ljudbilden fram, blir väldigt tamt och ingen vidare bas och mycket lägre ljudvolym. Ändrar jag tillbaka till bitstrem och Dolby Digital eller DTS så blir det ett jäkla lyft och det låter mycket bättre. Har provat med brorsans PS3 60gb och det är samma sak där.

Just det ja, 1080p fungerar inte heller när jag körde med min brorsas PS3 60gb, så den teorin att bara den första PS3:n funkade är därmed hålslagen.

Det hela med bruset låter ju inte så kul. B) Men är det så pass mycket som du beskriver det så måste det ju vara något galet. Kan inte tänka mig att det skulle vara så på alla 6004:or.
Men det du säger om att HD-ljuden skulle låta dåligt låter ju lite konstigt. Kan det inte vara så att PS3:an inte är lika bra på att avkoda formaten som Marantz:en när du beskriver en så stor skillnad när du ändrar till bitstream?

Låter hur som hellst inte kul att det är lite trubbel med maskinen. Antar att Onkyo & Denon också har sina problem så jag kommer fortfarande att köpa 6004:an och hoppas på det bästa. :P

Postad 28 September 2009 - 17:49

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Precis, jag tror mer och mer på att det är just min maskin som det är fel på, men det är ju sådana barnsjukdomar man får ta när man köper på releasedagen och får bland de första maskinerna.

Tror också att PS3 inte har något direkt superljud via PCM, jag menar det är ju så många som klankar ner på den bild, men framförallt ljudmässigt när man tittar på blu-ray. Så förmodligen är skillnaden att Marantzen kodar av signalen bättre, eller vad den nu gör så att det låter bättre när man kör bitstream.

Detta är väl inget som gör att jag inte rekommenderar 6004:n, för bortsett från alla barnsjukdomar jag råkat ut för, så är det en riktigt fin maskin med bra ljud. Dock nu med allt strul, så lär man få vänta länge på att få någon utbytesmaskin eller uppgraderad programvara, så nu är man ändå sugen på att prova något annat. Men vi får se, ska försöka kontakta hifi-punkten denna veckan så får vi se hur det blir.

Postad 28 September 2009 - 17:57

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Detta är väl inget som gör att jag inte rekommenderar 6004:n, för bortsett från alla barnsjukdomar jag råkat ut för, så är det en riktigt fin maskin med bra ljud. Dock nu med allt strul, så lär man få vänta länge på att få någon utbytesmaskin eller uppgraderad programvara, så nu är man ändå sugen på att prova något annat. Men vi får se, ska försöka kontakta hifi-punkten denna veckan så får vi se hur det blir.

Hoppas att det löser sig så smidigt som möjligt för dig! Skulle inte kännas så kul om du känner dig mer eller mindre tvungen att byta till något annat. Det ska ju ha gått iväg en leverans torsdag förra veckan så tillgången på 6004:or borde vara lite bättre nu i alla fall..
Borde få mitt exemplar nu i veckan & det ska minst sagt bli intressant att se om jag får samma problem som vissa utav er som köpte den direkt den kom ut.

Postad 28 September 2009 - 17:57

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
hehe.. ja det är massa tyst brusande brudar hemma hos mig B)

Närå.. testade igen att dra upp till -10och satt i soffan.. hör ingenting. Hur långt från högtalarna sitter du?

Postad 28 September 2009 - 18:46

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Hehe, jo jag sitter ca 3m ifrån tv:n och frontarna. Vilket nog är ganska normalt, men konstigt att inte du också har samma ljudvolym på bruset, men det är väl ett tecken som sagt på att det min maskin det är fel på. Men jag ska ta och prova lite igen sen, så får vi se...

Postad 28 September 2009 - 20:48

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

När jag valt "subwoofer: NO", så börjar det brusa från volym -20 och neråt
Så det jag vill kolla med er är om ni har samma bekymmer.

Kollar till helgen.

Är det brudar hos dig med, gött! :lol: Men så du måste alltså vara nära dem för att höra dem, det var knas för de brudarna jag känner skäms då inte för att vara högljudda. Men det är ju klart att lågljudda brudar är att föredra när du har sambon och ungarna i huset samtidigt. Inte bra ifall de kommer på att du har brudar hemma, då är det bäst att de är lågljudda när du " spelar" på dem. :P :P :D

Thats funny. :D

Edit: Vad får dig att stänga av suben btw? Har du en så kör ON B)

Redigerat av comp1337, 28 September 2009 - 21:04.

Postad 28 September 2009 - 21:39

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Edit: Vad får dig att stänga av suben btw? Har du en så kör ON B)

Eftersom jag håller på med körkort nu, så tänkte jag att kunde kanske sälja min sub för att få in lite pengar och sen byta upp mig när jag väl fått körkortet. Men innan jag fullföljer de tankarna så kopplade jag ur subben för att se hur stor skillnad det blev med och utan i film och musik. För att se om man kan klara sig utan sub helt och hållet och/eller om man klarar sig utan sub en kort period innan man skaffar en annan sen.

Måste säga att mina Dali Concept 8 spelar på riktigt fint utan sub, framförallt till musik, men sen till film så saknade man verkligen subben. Då man till film verkligen vill ha extremt mycket bas, det ska vara så det blir svårt att andas under actionscener... :lol: :P

Postad 02 October 2009 - 17:50

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Fick ett icke så glädjande besked idag. MM i Umeå kommer inte kunna leverera min 6004:an förrän om minst 3v till. :blink: Bara i Sverige är vi tydligen 80 enheter korta..
Ska prata om eventuell kompensation med Chefen snart och skiter det sig får jag försöka lösa det på annat sätt.
Om jag inte sväljer stoltheten och kör på den gammla hedliga "den som väntar på något gott.." principin. :lol:

Redigerat av Azeroth, 03 October 2009 - 10:43.

Postad 04 October 2009 - 02:18

Henkster
  • Henkster
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Fick ett icke så glädjande besked idag. MM i Umeå kommer inte kunna leverera min 6004:an förrän om minst 3v till. ;) Bara i Sverige är vi tydligen 80 enheter korta..
Ska prata om eventuell kompensation med Chefen snart och skiter det sig får jag försöka lösa det på annat sätt.
Om jag inte sväljer stoltheten och kör på den gammla hedliga "den som väntar på något gott.." principin. :)

Jag skulle vänta, eller vänta nu, det gör jag redan... Det kanske hinner komma ut info om 7004 o 8004 tills dess, man vet aldrig :wub:

Redigerat av Henkster, 04 October 2009 - 02:18.

Postad 04 October 2009 - 09:11

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Jag skulle vänta, eller vänta nu, det gör jag redan... Det kanske hinner komma ut info om 7004 o 8004 tills dess, man vet aldrig ;)

men dom kommer väll kanske inte riktigt ligga i samma prisklass :)

Postad 04 October 2009 - 10:59

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Jag skulle vänta, eller vänta nu, det gör jag redan... Det kanske hinner komma ut info om 7004 o 8004 tills dess, man vet aldrig :D

Risken blir ju bara större att man blir sugen på någon utav dem då. :P Sambon är nog bitter över det som ska köpas idagsläget. :P
Sen skulle det kännas rätt surt att kanske behöva vänta ännu längre då jag redan har inhandlat och fått alla högtalarna (utom subben).

Postad 04 October 2009 - 11:04

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

men dom kommer väll kanske inte riktigt ligga i samma prisklass :D

Ja, nog lär man minst få hosta 15k för en 7004 och runt 20k för en 8004. Men jag är säker på att de kommer ge valuta för pengarna. :P Nä, nu måste jag sluta prata om dem innan jag blir sugen! :P

Redigerat av Azeroth, 04 October 2009 - 11:04.

Postad 04 October 2009 - 15:18

Darkie
  • Darkie
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0

Fick ett icke så glädjande besked idag. MM i Umeå kommer inte kunna leverera min 6004:an förrän om minst 3v till. :P Bara i Sverige är vi tydligen 80 enheter korta..
Om jag inte sväljer stoltheten och kör på den gammla hedliga "den som väntar på något gott.." principin. :P

Jag hade väl flyt då när jag köpte min för ett par veckor sen från reference audio, fick den på ett par dagar :D

Postad 04 October 2009 - 17:26

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Jag hade väl flyt då när jag köpte min för ett par veckor sen från reference audio, fick den på ett par dagar :D

De hade säkert beställt en bunt så fort de bara kunde. MM i Umeå beställde sina någon gång mellan den 5-10 september och då var det för sent.

Redigerat av Azeroth, 04 October 2009 - 17:26.

Postad 06 October 2009 - 14:04

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Ingen som har hört något nytt angående problemet med PS3 och HDMI i 1080p?

Postad 06 October 2009 - 18:13

Javise
  • Javise
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag har lämpligt nog tänkt ställa en förstärkare mot väggen mellan vardagsrum och sovrum. Kan jag använda 6004'ans dubbla HDMI och dra en kabel till TV i v-rum och en till sovrum och fortfarande få ljud på båda ställen?
I sovrum behöver jag bara 2.0, använder jag zon 2 då eller vad är bäst?

Tack
//Erik

Edit. Behöver alltså bara ha ljud på ett ställe åt gången (om det gör någon skillnad)

Redigerat av Jav!, 06 October 2009 - 18:14.

Postad 07 October 2009 - 07:42

freddesvensson
  • freddesvensson
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej!
Har lite funderingar angående PS3 och Marantz SR6004. Har kopplat min PS3 80gb med HDMI till Marantz och sen upp till TV med HDMI. Nu undrar jag vilka inställningar man ska ha på PS3:an för att det ska stämma. Har förstått att det ska vara linjär PCM men vilka övriga ljudinställningar ska göras? T.ex. vilka ljudformat ska vara "iklickade"? (Om nu några ska göras).

Jag har tagit alla format i PS3:an förutom de format som heter 7.1 då jag bara har ett 5.1 system.

Saken är den att det på Marantzen står "Multi-Channel 5.1" oavsett om man kör en Blu-Ray med DTS-HD eller en vanlig DVD med Dolby Digital eller DTS. (Borde det i alla fall inte stå DTS när man kör en vanlig DVD?) Vill bara vara på den säkra sidan så att allt är rätt inställt!

Tack så mycket på förhand, vor emycket tacksam för hjälp!

Mvh /Fredrik

Postad 07 October 2009 - 14:58

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Jag har nu testat med både en PS3 60gb och Denon 2808 hemma hos mig, och jag får ändå inte 1080p ifrån PS3:t att funka. Så då måste det vara min tv (Samsung LE-40M86BD), som det är fel på. Men för att verkligen utesluta något annat, så tog jag med mig min PS3 80Gb och Marantz SR-6004 till min bror, för att testa på hans tv (Sharp Aquos LC-52XD1E). Det funkade utan problem med 1080p med båda våra PS3 genom hans Denon 2808, men det roliga var att det även funkade med 1080p med båda våra PS3 genom min Marantz SR-6004.

Så då är det ju förmodligen inget fel på Marantzen trots allt, utan då är det min och comp1337:s tv som strular istället, då vi har exakt likadan tv.

Håller på och försöker få tag i dem jag köpte min tv av och ska höra med dem, återkommer...

Postad 07 October 2009 - 16:33

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
Marantz 1 - Samsung 0 :P

Skönt att du lokaliserade felet och att det inte var Marantzen! Uselt dock att tvn inte uppskattar Marantz och PS3 ihop

Postad 07 October 2009 - 17:14

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Haha, ja så kan man ju också se på det! :P

Jo, jag tycker ju verkligen att detta är oerhört konstigt, då allt funkar klockrent direkt upp i tvn i 1080p med PS3:t och datorn, men även datorn via Marantzen. Men just att PS3 via en förstärkare upp till tvn inte funkar är ju bara konstigt. Man blir ju trött på det, man hoppas ju verkligen att det finns någon nyare firmware till tvn som löser problemet, eller att man i värsta fall får häva köpet på tvn eller liknande. För jag pallar ju inte att leva med detta problemet. :|

Postad 07 October 2009 - 17:18

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Marantz 1 - Samsung 0 :P

Skönt att du lokaliserade felet och att det inte var Marantzen! Uselt dock att tvn inte uppskattar Marantz och PS3 ihop

Kanske en krysslåda funkar bättre :P

Postad 07 October 2009 - 19:21

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Kanske en krysslåda funkar bättre :unsure:

Jag har 2 krysslådor (en i vardagsrummet och en i sovrummet) Funkar fin fint, till Marantzen alltså! :(

Postad 07 October 2009 - 19:33

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Kanske en krysslåda funkar bättre :unsure:

Haha, mycket möjligt!
Dock har jag ingen 360, men kommer väl förmodligen att införskaffa en inom en snart framtid dock.
Men jag vill ju fortfarande att PS3 ska funka i 1080p. :(

Fick förresten tag på dem jag köpte tvn av, och han tyckte det lät lika skumt som jag. Men han trodde som jag att det är ngt HDMI-kompitabilitets problem som kanske kan lösas med en mjukvara uppdatering av TVn. Så jag fick numret till Samsungs support, som det blir till att ringa till imorgon, sen beroende på vad dem har att säga, så ska jag ta med mig både PS3t och Marantzen och prova hos dem med lite olika tv-apparater och se om det går att framkalla samma fel.

Postad 07 October 2009 - 19:43

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Jag har 2 krysslådor (en i vardagsrummet och en i sovrummet) Funkar fin fint, till Marantzen alltså! :(

Då intygar jag att min krysslåda är kompatibel med min Onkyo receiver också :unsure:

Åh, du har två lådor...men jag har en Röd Limiterad...äh, never mind!

Postad 07 October 2009 - 21:00

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Jag funderar lite på 6004:an också och har två frågor.

Först: Har den avkodning av alla de nya HD-ljud formaten. Jag har sett lite olika uppgifter på olika ställen. Primärt frågetecken är DTS-Master Audio. Om jag tolkar manualen rätt finns "allt" men någon kanske kan bekräfta eller dementera.

Sedan: En fråga till dom som är inne på att vänta på 7004 och 8004. Vad är det ni väntar på?
Jag är inte ute efter att vara spydig utan är mera nyfiken. Ni kanske ser en funktion som jag inte vet att jag saknar :( .

Jag har inte sett den "live" eller hört på den ännu men på pappret verkar den lovande.

Postad 07 October 2009 - 21:24

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
6004:n klarar av att avkoda alla HD-ljudformaten, inklusive DTS HD Master Audio.

Nu väntar inte jag på 7004:n eller 8004:n, men en ny funktion som jag vet som kan vara värd att vänta på, är att det går att skicka ut olika källor med bild och ljud på båda hdmi utgångarna samtidigt. Vilket är en mycket bra funktion om man har användning för det. :(

Postad 07 October 2009 - 21:48

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

6004:n klarar av att avkoda alla HD-ljudformaten, inklusive DTS HD Master Audio.

Nu väntar inte jag på 7004:n eller 8004:n, men en ny funktion som jag vet som kan vara värd att vänta på, är att det går att skicka ut olika källor med bild och ljud på båda hdmi utgångarna samtidigt. Vilket är en mycket bra funktion om man har användning för det. :(

Tack för info om HD ljuden.

Menar du att jag skulle skicka DVD nr 1 till TV nr 1 och DVD nr 2 till TV nr 2. Alltså en slags multirum för ljud OCH bild?
Det kan ju vara någon om man har behovet. Vilket jag inte har idag :unsure: .

Postad 08 October 2009 - 09:30

freddesvensson
  • freddesvensson
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej igen,
Skrev lite längre upp i tråden lite funderingar/frågor ang. PS3 och Marantz:en.

"Har kopplat min PS3 80gb med HDMI till Marantz och sen upp till TV med HDMI. Nu undrar jag vilka inställningar man ska ha på PS3:an för att det ska stämma. Har förstått att det ska vara linjär PCM men vilka övriga ljudinställningar ska göras? T.ex. vilka ljudformat ska vara "iklickade"? (Om nu några ska göras).

Jag har tagit alla format i PS3:an förutom de format som heter 7.1 då jag bara har ett 5.1 system.

Saken är den att det på Marantzen står "Multi-Channel 5.1" oavsett om man kör en Blu-Ray med DTS-HD eller en vanlig DVD med Dolby Digital eller DTS. (Borde det i alla fall inte stå DTS när man kör en vanlig DVD?) Vill bara vara på den säkra sidan så att allt är rätt inställt!"

Tack så mycket på förhand, vor emycket tacksam för hjälp!

Mvh /Fredrik

Postad 08 October 2009 - 13:59

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
För att få ut DTS eller Dolby Digital, så måste du ändra att skicka ljudet som Bitstream istället för PCM.
Då ska det funka! :) De inställningar hittar du på "Videoinställningar" i PS3:t.

Postad 08 October 2009 - 14:24

freddesvensson
  • freddesvensson
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej,

Ok, tack för svaret.

1. Bara så att jag förstår dig rätt så är det kopplat rätt och inställt rätt för att få ut HD-ljuden från en Blu-Ray från PS3:an till förstärkaren?
2. Men jag får inte ut vanlig DTS från en DVD med samma inställningar?
3. Vad får jag ut för ljud då på en vanlig DVD då? (känns ju jobbigt att behöva ändra varje gång jag kollar på vanlig dvd till bitsream...)

Mvh /Fredrik

Postad 14 October 2009 - 12:34

Unregisteredf98edd19
  • Unregisteredf98edd19
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Ni som har varit med länge i svängarna. Kommer denna stärkare hålla sig nuvarande prisnivå flera år framöver eller brukar de falla i pris efter ett par månader?

Postad 15 October 2009 - 10:24

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Ärligt talat vet jag inte, men 6004:ans föregångare, 6003:an, kostade lika mycket som 6004:an när den släpptes. Eller ja, enbart den svarta modellen, då dem antagligen hade många silver kvar, och sålde dem billigare.

Postad 16 October 2009 - 18:13

goss
  • goss
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om man på något sätt kan ha olika nivåer på subben för stereo läget samt multikanalläget, liknande de Denon har på sina förstärkare "memoryplus"?
Jag får mkt bra ljud när jag ställer in förstärkaren i stereoläget, men då blir basen för bullrig i dolby/dts läget och vise versa.. är det någon som har nått tips, det är oerhört frustrerande att behöva kompromissa mellan fantastiskt bra surroundljud eller stereo ljud.

Postad 18 October 2009 - 17:26

drdelux
  • drdelux
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Tjena!

Två frågor...
1. Djupet - det står 390mm. Stämmer det? Det är inklusive allt? Dvs rymmer jag den i ett 400mm djupt skåp och då även att koppla in alla sladdar osv? HDMI-kontakterna, sticker inte de ut för mkt då eller vad tror ni?
Någon som har en i sin ägo kanske kan mäta? Please!

2 DLNA - har den det? Har inte hittat något om det, varken i tråden eller specen.

//Anders

Postad 18 October 2009 - 17:42

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om man på något sätt kan ha olika nivåer på subben för stereo läget samt multikanalläget, liknande de Denon har på sina förstärkare "memoryplus"?
Jag får mkt bra ljud när jag ställer in förstärkaren i stereoläget, men då blir basen för bullrig i dolby/dts läget och vise versa.. är det någon som har nått tips, det är oerhört frustrerande att behöva kompromissa mellan fantastiskt bra surroundljud eller stereo ljud.

Det går att ställa in alla kanaler inkl. subben helt individuellt på alla ljudformat, allt från Stereo, Neo 6: Music till Dolby True HD. Så det ska funka fint det du beskriver.

Tjena!

Två frågor...
1. Djupet - det står 390mm. Stämmer det? Det är inklusive allt? Dvs rymmer jag den i ett 400mm djupt skåp och då även att koppla in alla sladdar osv? HDMI-kontakterna, sticker inte de ut för mkt då eller vad tror ni?
Någon som har en i sin ägo kanske kan mäta? Please!

2 DLNA - har den det? Har inte hittat något om det, varken i tråden eller specen.

//Anders

1. Inklusive allt med bananer m.m., så är den ungefär 43-44cm djup, dock går det att få ner det någon cm utan bananer och med små hdmi-kontakter och annan mindre strömkontakt.
2. Nej, den har inte ens nätverk, därav finns det ingen chans att den har DLNA.

Postad 18 October 2009 - 17:45

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Har nu fått iordning på mitt PS3 via Marantzen till min tv, så nu funkar det kanon i 1080p. Som sagt tidigare var det min tv (Samsung LE-40M86BD) som det var fel på, efter att ha lämnat in den på reperation, där de bytte mainbord(moderkort?), så funkar det nu. Riktigt härligt, så nu kan alla som har PS3 och är sugen på 6004:n släppa det problemet, så det var inte Marantzen det var fel på som sagt. :)

Postad 18 October 2009 - 17:59

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Har nu fått iordning på mitt PS3 via Marantzen till min tv, så nu funkar det kanon i 1080p. Som sagt tidigare var det min tv (Samsung LE-40M86BD) som det var fel på, efter att ha lämnat in den på reperation, där de bytte mainbord(moderkort?), så funkar det nu. Riktigt härligt, så nu kan alla som har PS3 och är sugen på 6004:n släppa det problemet, så det var inte Marantzen det var fel på som sagt. :)

Satt precis och tänkte på dig :D
Mhm, nytt mainboard... inte bara firmware då. Aja, får väl snacka med min dealer. Skönt som attans att det löste sig i alla fall. Bytte dem gratis? Sa dem något speciellt?

Postad 18 October 2009 - 18:27

klevman
  • klevman
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Härligt att det löste sig för dig! Nu är den helt klart tillbaka på min lista :D

Postad 18 October 2009 - 19:09

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Satt precis och tänkte på dig :blink:
Mhm, nytt mainboard... inte bara firmware då. Aja, får väl snacka med min dealer. Skönt som attans att det löste sig i alla fall. Bytte dem gratis? Sa dem något speciellt?

Fick faktiskt tillbaka tv:n redan i fredags, bara inte fått tummen ur att skriva. :)
Hela reparationen var gratis, då det gick på garantin. Det verkar som dem bara bytt ut moderkortet, ingen fw-update. Enligt dem som reparerade tv:n så var det ett tidigare känt problem med just M86:n. Kan citera pappret jag fick av dem; "Utfört Arbete: Demontering och felsökning. Byte av mainbord enligt servicebulletin. Funktionstest OK."

Härligt att det löste sig för dig! Nu är den helt klart tillbaka på min lista :D

Trevligt, för Marantzen är en riktigt trevlig förstärkare, blir bara nöjdare och nöjdare för var dag som går. Älskar verkligen fjärrkontrollen, väldigt genomtänkt och bra, bra belysning med lättåtkomlig knapp(på ett bra sätt, inte att man kommer åt den av misstag). Sen spelar 6004:n på riktigt bra både till musik och film, framförallt ett riktigt detaljerat, behagligt och luftigt ljud. När jag hade brorsans Denon 2808 för att testa ifall det funkade med 1080p via PS3:t, så passade vi på att lyssna på den och ifall vi hörde någon skillnad mellan Denon:n och Marantz:n.

Visst lät Denon:n bra, men inte i närheten av min Marantz, lät precis som det var ett skynke över högtalarna och ljudet inte ville komma ut, lät väldigt instängt. Framför sig hade man ett par högtalare som spelade, man kunde med lätt het höra precis vart dem stog, sedan flöt inte ljudet ihop, sången kom ifrån högtalarna. Inte som via Marantzen i mitten mellan högtalarna. Ska tillägga det att vi gjorde en Audyssey-kalibrering på Denon:n i mitt rum, vilket hjälpte lite grann, men inte tillräckligt. Vi spelade även på bådas Pure Direct-lägen och vi spelade bara musik i 2-kanal ifrån mitt Asus Xonar Essence STX-ljudkort(via analogt förstås). Ska tilläggas att vi var 3st som lyssnade, jag, min bror och hans flickvän, vi alla tre tyckte i princip samma om ljudskillnaden, framförallt jag och min bror. När vi sedan bytte tillbaka till Marantzen igen blev det verkligen ett stort ljudlyft som vi alla upplevde.

Så efter gick brorsan och sålde sin Denon 2808 till förmån för ett Onkyo PR-SC886 försteg, och vilken skillnad på ljud det blev, framförallt detaljmässigt! Men jag är likväl nöjd med mitt ljud ändå, min Marantz kommer nog att få spela på i något år framöver tills det blir uppgradering, men det går aldrig att förutspå, för man brukar hamna i uppgraderings-träsket snabbare än man tror...;)

Redigerat av Jallixx, 18 October 2009 - 19:12.

Postad 18 October 2009 - 19:50

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Hela reparationen var gratis, då det gick på garantin. Det verkar som dem bara bytt ut moderkortet, ingen fw-update. Enligt dem som reparerade tv:n så var det ett tidigare känt problem med just M86:n. Kan citera pappret jag fick av dem; "Utfört Arbete: Demontering och felsökning. Byte av mainbord enligt servicebulletin. Funktionstest OK."

Perfekt, ska försöka få samma gjort då.

Älskar verkligen fjärrkontrollen, väldigt genomtänkt och bra, bra belysning med lättåtkomlig knapp(på ett bra sätt, inte att man kommer åt den av misstag).

Jag tar den alltid, ALLTID åt fel håll, och jag kommer ALLTID åt belysningsknappen :) Annars en bra fjärr :D

Postad 18 October 2009 - 19:58

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Jag tar den alltid, ALLTID åt fel håll, och jag kommer ALLTID åt belysningsknappen :) Annars en bra fjärr :D

Haha, åt fel håll har man ju lyckats med ngn gång, men komma åt belysningsknappen av misstag har jag inte lyckats med, dock gör ju det inte så mycket. Men jag tycker det är bra med belysningsknappen när det är mörkt av en annan anledning, för eftersom den sitter som en utbuktning på högersidan, så känner man om man håller fjärren på rätt eller fel håll i mörkret! :blink:

Men det är ju klart att det inte går att leva med en förstärkare och fjärr som man lyckas greppa på fel håll jämt, bara att lämna tillbaka direkt eller skicka den åt skogen direkt! ;)

Provade ju som sagt min brors Denon och givetvis den fjärren, man kände sig riktigt handikappad med den, trots att man använt en hel del innan. Nja, Marantz-fjärren kanske inte är den bästa, men jag är riktigt nöjd med den, funkar också fin fint att styra tv:n med. Riktigt, riktigt bra också med separat av/på och input knapp till tv:n, så man slipper byta källa hela tiden.

Redigerat av Jallixx, 18 October 2009 - 19:59.

Postad 19 October 2009 - 19:03

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Oj, har du trixat så mycket med den:) Ne, till mig får den räcka att sätta igång förstärkaren med.. i "värsta" fall byta källa :lol:
Blir väl en multifjärr i framtiden nån gång, så det räcker med 1 knapptryck :blush:

Postad 19 October 2009 - 19:09

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Har nu fått iordning på mitt PS3 via Marantzen till min tv, så nu funkar det kanon i 1080p. Som sagt tidigare var det min tv (Samsung LE-40M86BD) som det var fel på, efter att ha lämnat in den på reperation, där de bytte mainbord(moderkort?), så funkar det nu. Riktigt härligt, så nu kan alla som har PS3 och är sugen på 6004:n släppa det problemet, så det var inte Marantzen det var fel på som sagt. :lol:

Riktigt nice att höra!!! :blush: Då är vi en till som älskar maskinen.. jag är så jä***a nöjd med den att det är löjligt!! :blush:

Postad 19 October 2009 - 21:08

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Riktigt nice att höra!!! B) Då är vi en till som älskar maskinen.. jag är så jä***a nöjd med den att det är löjligt!! B)

Kan inget annat än hålla med, för det ringa priset på 10k så är jag sjukt nöjd med maskinen. Den spelar verkligen på underbart i musik främst, det är liksom inge högtalare som spelar musik, utan ut kommer ren och skär musik från hela framväggen som omsluter en. Det enda man stör sig på är att man inte kan utnyttja och spela på ordentligt när man än vill, då man tyvärr har andra att ta hänsyn till här hemma...B)

Postad 20 October 2009 - 19:35

ThompaL
  • ThompaL
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Kan inget annat än hålla med, för det ringa priset på 10k så är jag sjukt nöjd med maskinen. Den spelar verkligen på underbart i musik främst, det är liksom inge högtalare som spelar musik, utan ut kommer ren och skär musik från hela framväggen som omsluter en. Det enda man stör sig på är att man inte kan utnyttja och spela på ordentligt när man än vill, då man tyvärr har andra att ta hänsyn till här hemma...:)

Låter ju fantastiskt!
Jag har haft min i en vecka nu. Valde mellan Denon AVR 2310 och Marantz SR6004. Det blev Marantzen till slut. Ville fokusera på ljudet. Men jag får inte till det riktigt. Misstänker att det är inställningarna jag måste jobba mer med. Har kört Audissys automatiska set up, men som många ovan säger, så tycker jag att det låter kass. Murrigt och som om nån har lagt en våt filt över ljudbilden.

När jag provlyssnade på MM lät maskinen mycket detaljerad, klar och högupplöst i 2 kanals stereo. Tyvärr har jag inte fått till det ännu.

Nån som har några inställningstips? Jag kör ett par nya (ca 200 timmar) Tangent Clarity 8 golvare, en B&W Sub och en B&W center, samt två riktigt sunkiga satteliter från Pioneers första budget hemmabiopaket från 2001...

Vad jag dock är extremt nöjd med är att köra digital musik fr dator med HDMI-utgång direkt till recievern. Nu har jag hela musikbiblioteket på nätverkshårddisk i garderoben på övervåningen och spelar upp detta trådlöst i vardagsrummet via en litet bärbar. Perfekt även till SVT Play, Youtube, Spotiy mm.

Postad 20 October 2009 - 21:45

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Audyssey är ju både bra och dåligt, gör man fel kan det låta betydligt sämre.

En riktigt bra Audyssey-guide att följa är denna;
Bifogad fil  Audyssey_Setup_Guide.doc   319.5K   85 Antal nerladdningar
Rekommenderar att du läser igenom den åtminstone en gång innan man gör en kalibrering, mycket grejer är självklara, men det finns också mycket matnyttigt.

Efter kalibreringen kan man granska avståndena till högtalarna, så om man vill så kan man mäta själv och ändra ifall det inte blivit helt rätt. Har inte gjort detta själv då jag inte kan tänka mig att det gör så stor skillnad, men kan likväl vara bra att göra. Sedan brukar nästan aldrig Audysseys-EQ-inställningar låta bra, du kan alltid provlyssna, men rekommenderar ändå att du inte använder dig av dem.

Sen spelar högtalarplaceringen relativt stor roll, frontarna bör placeras ca 30 till 50 cm från bakre väggen för så bra ljud som möjligt, men framförallt är det basen som är den största skillnaden när man flyttar ut högtalarna. Men det är givetvis upp till både smak och högtalare hur långt ut dem ska stå, men prova dig fram! Då det nämligen kan skilja väldigt mycket i ljud genom att bara flytta högtalarna några cm. Sen bör det vara ca 45 grader i vinkel från din lyssningsposition till vänster och höger framhögtalare, så så bra stereobredd och bra ljudbild som möjligt. Vilket oftast innebär att avståndet mellan vänster och höger fram högtalare ska vara cirka 80% av avståndet från din lyssningsposition till högtalarna.

Sen kan man antingen vinkla in högtalarna mot lyssningspunkten eller låta dem stå riktade rakt fram. En del högtalare låter klangmässigt bättre när de vinklas inåt men det kan även bero på reflexer från sidoväggarna. Vid vinkling inåt minskar störande reflexer från väggarna och därmed uppnås bättre stereobild. Prova dig fram även här, för invinkling kan göra väldigt mycket, vilket det gjorde för mig. Lagom invinkling är när man precis anar utsidan av respektive framhögtalare.

Det som sedan spelar absolut störst roll egentligen är akustiken i ditt rum, att fixa akustiken kan göra sjukt stor skillnad för en billig penning. De pengarna jag lagt på akustik i mitt rum är de utan tvekan de mest välspenderade pengar jag lagt på min anläggning. Men funderar du mer på akustik så finns det mycket att läsa om det på forumet.

Svävade visst ut rätt mkt infomässigt, men hellre det än tvärtom, hoppas detta hjälper ngt! :)

Postad 20 October 2009 - 22:07

ThompaL
  • ThompaL
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Audyssey är ju både bra och dåligt, gör man fel kan det låta betydligt sämre.

En riktigt bra Audyssey-guide att följa är denna;
Bifogad fil  Audyssey_Setup_Guide.doc   319.5K   85 Antal nerladdningar
...
Sen kan man antingen vinkla in högtalarna mot lyssningspunkten eller låta dem stå riktade rakt fram. En del högtalare låter klangmässigt bättre när de vinklas inåt men det kan även bero på reflexer från sidoväggarna. Vid vinkling inåt minskar störande reflexer från väggarna och därmed uppnås bättre stereobild. Prova dig fram även här, för invinkling kan göra väldigt mycket, vilket det gjorde för mig. Lagom invinkling är när man precis anar utsidan av respektive framhögtalare.

...

Svävade visst ut rätt mkt infomässigt, men hellre det än tvärtom, hoppas detta hjälper ngt! :)

Tack för tipsen! Ska prova mig fram.

Postad 22 October 2009 - 08:36

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Bara en undran. Allt gnäll på Audyssey, både att det låter skräp och att det inte går att köra på de nya HD-ljudformaten. Är det Audyssey Dynamic EQ som menas, eller är det nån annan Audyssey-funktion som det gnälls om?

/Ash

Postad 22 October 2009 - 18:37

Unregistered6e743f84
  • Unregistered6e743f84
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Har läst hela tråden... men minns inte att jag läst något om BlueTooth funktionen här.
Har kopplat in den o testat med både min iMac och iPhone... men ljudet är ju inte speciellt bra, måste jag säga...

Någon mer som upplever det så?

Postad 22 October 2009 - 18:48

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Har läst hela tråden... men minns inte att jag läst något om BlueTooth funktionen här.
Har kopplat in den o testat med både min iMac och iPhone... men ljudet är ju inte speciellt bra, måste jag säga...

Någon mer som upplever det så?

funkar klockrent.. över förväntan och ljudet är fantastiskt bra!!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.