Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Svarar på alla Viasat och Comhem frågor.

407 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 October 2009 - 14:46

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Medium 8 Favoriter inkluderar ENDAST digitala kanaler från Comhem och därför är det lägre pris, dvs. 159 kr/månad!

Medium 8 Favoriter HD inkluderar kombination av både digitala kanaler och HD kanaler och därmed 199 kr/månad!

Själv tycker jag att TV4 HD ska vara en GRATIS kanal precis som SVT HD! Man får ju gratis SVT1, SVT2, SVT HD och TV4. Det är jättekonstigt att TV4 HD inte levereras gratis till Comhems kunder. Min åsikt är att TV4 HD borde egentligen vara en gratis kanal i och med att den digitala kanalen TV4 är gratis och SVT HD är gratis.

Nu har du missat lite av poängen i det ursprungliga inlägget.

När styckepriset på de valbara kanalerna är 29:- oavsett SD- eller HD-kvalitet är det svårt att förstå logiken med ett dyrare paket om man vill välja några HD-kanaler.

Vad det gäller TV4 kommer vi nog få se en motsatt utvecklng mot den du eftersöker. Jag tror nämligen att TV4 inte längre är en s.k. "must carrie"-kanal. Jag skulle inte bli förvånad om Comhem liksom Viasat (via parabol) tar bort TV4 från det somm borde vara gratis (som Comhem ända suger ut 39:-/månad för). Det är i.of. bara vad jag tror.

Postad 07 October 2009 - 15:09

SamuelGarlov
  • SamuelGarlov
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

:P

Fett najs! Jag lyfter på hatten och tackar!

Det måste ha blivit något fel med länken, den du postade länkar till ett gammalt pressmeddelande från 2005.

He he, ja den länken var inte direkt färsk :P Testar med denna istället:

http://www.mynewsdes...hkanaler-325854

Mvh

Samuel Garlöv
Redaktör Sociala Medier
Com Hem

Postad 07 October 2009 - 19:19

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Viasat on demand var ju ingen höjdare

De som valt den allsvenska matchen bofors-malmö tappade för ljudet och sedan bilden

Tycker man skall tona ner reklamen om att man skall slänga tv tablån
innan man klarar av det tekniska

Tycker också att det sänds för lite allsvenska och för mycket rysk skithockey i Zoomad 4:3
Det är nte värt pengarna man betalar

Maveric

Postad 07 October 2009 - 19:20

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Jag tror nämligen att TV4 inte längre är en s.k. "must carrie"-kanal.

Det stämmer det är endast SVT som är det numera + någon lokal TV kanal.

Postad 07 October 2009 - 20:27

klevman
  • klevman
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

He he, ja den länken var inte direkt färsk :( Testar med denna istället:

http://www.mynewsdes...hkanaler-325854

Mvh

Samuel Garlöv
Redaktör Sociala Medier
Com Hem

Wow! comhem kommer in för att marknadsföra sina nya kanaler. Men svara på frågor om problem håller de sig borta från! "sälj sälj sälj och spring..."

Comhem=Ett svar är alltid långt borta!

Redigerat av klevman, 07 October 2009 - 20:27.

Postad 07 October 2009 - 20:28

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Wow! comhem kommer in för att marknadsföra sina nya kanaler. Men svara på frågor om problem håller de sig borta från! "sälj sälj sälj och spring..."

Comhem=Ett svar är alltid långt borta!

Han svarade faktiskt på en fråga som jag ställde tidigare i tråden.

Postad 07 October 2009 - 20:35

klevman
  • klevman
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Viasat on demand var ju ingen höjdare

De som valt den allsvenska matchen bofors-malmö tappade för ljudet och sedan bilden

Tycker man skall tona ner reklamen om att man skall slänga tv tablån
innan man klarar av det tekniska

Tycker också att det sänds för lite allsvenska och för mycket rysk skithockey i Zoomad 4:3
Det är nte värt pengarna man betalar

Maveric

Det här är ju så rätt och sant som det kan vara. Att slänga tv tablån när de flesta av programen inte ens går att se på demand är ju så missvisande....

Precis, han såg sin chans att göra reklam. Men när vi andra som har problem har frågor så lyser de(comhem) med sin frånvaro.

Mitt mail till comhem om att jag hade ljudproblem tog 6 dagar att svara på och då var svaret att jag skulle dra ut sladden och göra min box strömlös i 20sek. Vilket jag skrev i mailet att jag redan gjort.....

ps. bra att han svarade på din fråga dock.....

Postad 07 October 2009 - 21:57

steffmoney
  • steffmoney
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Grattis köp en lott!

Postad 08 October 2009 - 08:02

Unregistereda22185ca
  • Unregistereda22185ca
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Då har man försökt använda ondemand för första gången och resultatet....

Har letat efter något program som jag kunde starta om och hittade tv4 nyheterna igår. När jag försökte de första 3 gångerna fick jag felmeddelande: den här tjänsten stöds inte.
Efter 3e gången stöddes visst tjänsten men bara i ca 30 sekunder sen frös bilden. Nästa g¨ng jag försökte starta om programmet så stöddes inte tjänsten längre igen.

Vad är det här för skit comhem säljer egentligen? Hur har ni andra det med on demand, fungerar det för er?

Postad 08 October 2009 - 09:05

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Har letat efter något program som jag kunde starta om och hittade tv4 nyheterna igår. När jag försökte de första 3 gångerna fick jag felmeddelande: den här tjänsten stöds inte.
Efter 3e gången stöddes visst tjänsten men bara i ca 30 sekunder sen frös bilden. Nästa g¨ng jag försökte starta om programmet så stöddes inte tjänsten längre igen.

Vad är det här för skit comhem säljer egentligen? Hur har ni andra det med on demand, fungerar det för er?

Hoppsan!

Mycket olikt Comhem att marknadsföra och sälja tjänster som inte är fullutvecklade och testade. Du måste verkligen haft otur för jag kan inte tänka mig att Comhem någonsin hört om dessa problem tidigare, inte några problem alls faktiskt.

Redigerat av nobba, 08 October 2009 - 09:06.

Postad 08 October 2009 - 09:17

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Jag har OnDemand-boxen, men jag får erkänna att jag inte har testat OnDemand-tjänsterna mer än en handfull gånger. De gångerna har det fungerat bra för min del.

Däremot hade jag problem i början, eftersom boxen inte var pairad med TV-portalen när jag fick den, men efter ett par telefonsamtal till supporten löste det sig. Första killen jag pratade med var ingen höjdare och bad mig bara starta om boxen, den andra jag pratade med kollade faktiskt upp om det var något fel på deras sida, och det var det, och sen funkade det.

Postad 12 October 2009 - 01:27

denne
  • denne
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Lite reflektioner... Jag har läst hela tråden. Puh! Tack för alla genomtänkta inlägg.

Min politiska bullshit-radar gick varm allteftersom användaren Viasat försökte flumma och dribbla med sina svar angående pairing och angående vem som hade önskat det hela från början. Den som orkat läsa hela tråden såg till en början att Viasat försökte skylla ifrån sig Pairingen enbart på Krypteringsleverantören såsom att det var ett krav från deras sida för att senare ändra sig och påpeka att innehållsleverantörerna hade vissa krav och att krypteringsleverantören erbjöd den säkra lösning Viasat sökte och att de anser Pairing vara en av anledningarna till varför lösningen är så "säker". Således kom det ju alltså fram att det naturligtvis var Viasat som valde krypteringslösningen bl.a. för att den hade Pairing som Viasat tydligen ville ha för att detta var en del i en "säker lösning".

Till slut kom då sanningen fram, som de flesta redan förstått, att det hela var ett aktivt val från Viasats sida och inget som de påtvingats överhuvudtaget. Viasat skulle med största sannolikhet hypotetiskt ha varit fria att välja bort eventuella lösningar med Pairing om de så velat. Pairing är nämligen ingenting som varken säljs in mot Innehållsleverantören eller mot slutkunden, utan riktar sig mot Satellitleverantörerna direkt, angående att låsa in tekniken och på så vis stänga ute Satellit-konkurrenter plus att ge möjligheten att kunna göra kommission på hårdvaruledet som annars inte varit möjligt med enbart programdistribution. Bevis för detta kan ses här, där Conax (konkurrent till NDS), i en aktuell produktfolder, försöker sälja in sin nya kryptering med en sorts smartare och aktiv Pairing med huvudargumentet att det är ett sätt för operatörerna att hindra konkurrens - "Set-Top-Box Hijacking". Själva uttrycket betyder att flera Satellit-leverantörer kan använda samma hårdvaruplattform (något som ökar konkurrensen):

http://www.conax.com...onaxPairing.pdf

Viasat har hela tiden här i tråden försökt ducka frågan om Pairing och gömt sig bakom fluffiga oprecisa koncept som "säkra lösningar" osv alltjämt som man har undvikit alla de fullständigt rationella och rimliga argument som förts fram av främst MaVeRiC och Leatherface om slutkundens negativa påverkan och Pairing-teknikens oförmåga att göra någonting "säkrare" för någon överhuvudtaget. Deras allra bästa argument har i den här långa tråden inte fått några svar utan endast bemötts av (misstänksamma) inbjudningar till samtal IRL. Varför skulle dessa människor, som f.n. bryter mot Viasats användaravtal, överhuvudtaget vara intresserade av att äntra lejonkulan IRL? Som tur är går ju givetvis varken MaVeRiC eller Leatherface på denna fint. I mina ögon skänker detta dem istället en sorts särställning och rockstjärnestatus i denna tråd och jag hoppas denna kontraproduktiva approach förblir just sådan - även framöver. Medlemmar som läser tråden förstår ju av informationen jag postat att anledningen till Pairing är rent vinstsyfte hos Satellit-leverantörerna - och inget annat flummigt trams. Slutkunden har INGEN som helst nytta av Pairing alls.

Jag anser att, betänkande trådens innehåll och informationen jag givit ovan, är det fullständigt uppenbart att Viasat hjälper en del, ljuger en del och uppträder misstänksamt och undvikande om annat. Ett passande ord som slår mig är 'desinformation' som just innebär en blandning av sanning och osanning där det ej framgår vad som är vad. Visst, Viasat är säkert här för att hjälpa folk som har funderingar men folk är väldigt naiva om de inte förstår att Viasat även tänker försöka påverka den aktuella debatten i egen riktning. Viasat verkar även fokusera på de mer inflytelserika användarna i hopp om att lättare kunna styra debatten. Inbjudningar till privata samtal IRL kan just inte vara mycket annat än tafatta försök att slippa vädra känsliga frågor offentligt och ordentligt i forumen.

I mitt tycke verkar inte forumets medlemmar speciellt godtrogna och speciellt nöjda med de fåtaliga "svar" Viasat har kunnat leverera. Personligen delar även jag åsikten att Viasats allmänna affärsbeteende kommer att slå tillbaka på dem själva och de kommer att få problem i framtiden om de inte byter affärsstrategier och börjar uppträda justare mot sina betalande kunder. Till slut, när upplägget, till merparten, endast kommer gynna säljparten, kommer folk att tröttna.

Postad 12 October 2009 - 02:40

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Mycket bra skrivet och självklart har jag inget intresse att träffas IRL för att jag framför mina åsikter.
Men ska väl bara tillägga att jag kör inte Satellit/Viasat överhuvudtaget och en av anledningarna är just dom sakerna jag nämnt.
Sen så ser jag inte heller hur det skulle bryta mot avtalet bara för att man använder en icke godkänd box sålänge man bara använder den till att se på det man betalar för.
Kritiken är inte heller bara mot Viasat utan alla operatörer som vill begränsa sina kunders möjligheter att använda det dom själva vill eller andra boxtillverkares möjligheter att få konkurera.
Helt klart ett brott mot EU's konkurenslagar som bla Microsoft fått känna av.
Norska RiksTV t.ex kör ju med pairing och dom har ju en pairing modul som funkar i valfri box/tv apparat.
Om det funkar i Norge så kan man göra det i Sverige med.
Samma Conax Pairing modul skulle kunna användas t.ex till comhem men dom har inget intresse av att godkänna den utan tvingar på sina kunder sina skitboxar från Humax.

Redigerat av Leatherface, 12 October 2009 - 03:17.

Postad 12 October 2009 - 07:58

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Trevligt med folk som läser in sig på ämnet ordentligt och det har du verkligen gjort denne

Du har slagit huvudet på spiken

Viasat mfl har gått på säljargument från "kortkrypteringsföretagen" som naturligtvis vill sälja sin vara.
En inom ämnet "obildad" leverantör som viasat, har gått på en nit och gör det otrevligare att vara deras
kund för att de varit dumma nog att köpa ett koncept som blir som en fotboja för kunden.

Hade de haft minsta vett, hade de stängt av denna pairing och fattat att de får ännu fler kunder
om man kan använda deras kort tillsammans med canaldigitals. I en och samma sat box
typ Dreambox, Kathrein, Azbox, Rellook, Dbox, Vantage .. som går att köra mot flera providers och
satelliter samtidigt.

För vem vill ha en box för varje leverantör ?

Viasat måste inse att de är lillasyster till canaldigital. De har inte hela rasket och deras egna kanaler
är riktiga B kanaler idag. Tv3 har tex helt tappat sitt fäste som den stora utmanaren.
Där har Tv4 gått om med alla sina kanaler och likaså Kanal 5 och 9.
Man har bara Sporten som sitt stora dragplåster.

Comhem är naturligtvis lika blåsta dom. De har också gått på denna krypteringshysteri, som istället för
att knyta kunden till sig, får kunden tveksam till att teckna avtal.

Jag har både Viasat och Canaldigital och betalar nästan tusen kronor i månaden för dessa två,
inklusive alla avgifter. Men jag har dom i en och samma box. Jag kan inte ha Viasat HD för det
funkar inte hos mig.

Men nu kommer bomben. Viasat HD är knäckt.

Jag har laddat ner en bild
från ett forum, där en person visar att han har viasat HD på sin dreambox.
Det är inte den enda och jag var igår i kontakt med en person på ett forum och han berättade att
man löst det genom att få ut en nyckel från originalboxen samt skapat ett script för kodningen.

Där sket det sig Viasat. Nu har ni gjort så att Hackarna tyckt det var roligt att knäcka er kodning
och istället för att sälja abonnemang, har ni nu blivit föremål för cardsharing. Idioter, måste jag säga.
SE HÄR!

Bifogad fil  viasport_hd.jpg   95.57K   4 Antal nerladdningar

Jag har också fått en inbjudan från Viasat, att träffa dom för att som de säger ...
- Dela med mig, av min kunskap !
Men jag har valt att svara dom via mail. Men så har ännu inte skett, då jag inte har haft tid för
att engagera mig i deras problem.

De kan ju läsa om denna tråden och våra sista inlägg istället.
Det räcker långt. Det är bara att göra som vi säger, så kanske de kan övervinna sitt lillebrors komplex
och istället för att kryptera till sig kunder, ansluta kunder till sitt frihets tänkande företag.
En hypotes, som jag dock tror är långsökt i ett företag som levt under ägardiktatur i många år.

Jag vill påsta ( och jag vet att jag har rätt )
Att genom denna krypteringshysteri, har viasat skapat intresse för utländska Hackers att knäcka
deras system. Detta då man är ensam i europa om att binda kort till specifik box genom hårdvarukodning.
Jag fick precis ett pm där man talar om att det är hackers från Polen, Holland och Balkan som har jobbat
på detta och det hade man aldrig gjort, om Viasat nöjt sig med ett liknande system som Canaldigital
har valt. Dvs .. veta att man kan men inte göra det. Canaldigital, har tills dagsdatum och förhoppningsvis
även i framtiden, valt att blunda för att man använder deras kort i andra boxar.
Gissa om canaldigital vinner på detta !? :unsure: Hur mycket tror ni Viasat förlorar på sitt ?

Framför allt förlorar Viasat på att folk är förbannade och kanske kör cardsharing för att straffa viasat.
Man köper Canaldigitalabonnemang, men kortdelar Viasat. Tror nästan att jag kan säga att jag har
100% rätt även i den frågan.
Jag tillhör dock dom som betalar för Viasat, då jag är hockeyberoende :) och inte vill missa en match
pga av strul.

Jag vill även lägga till ( med tanke på vad lindo skriver i sitt inlägg under detta )
En så stor och betydande tillverkare av tv som panasonic har valt att inte leverera tv med
inbyggd satellit mottagare till sverige, norge och danmark. Varför kan ni räkna ut själva.
Däremot är det standard i tyskland.
För den som bara har 1-4 satpositioner, skulle det vara bättre att ha sitt kort direkt i tvn.
Jag tänker inte lägga något krut, till att på högre nivå få varken viasat eller canaldigital
till att förstå, vad som vore bäst för dom. Jag hoppas däremot att de som jobbar på dessa
företag och som läser här, rapporterar hem, att de är helt ute och reser och att de måste
tänka om helt och hållet.

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 12 October 2009 - 17:15.

Postad 12 October 2009 - 16:58

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0
Viasat har förlorad mig som kund förra året. Blev kund 1991.
Är nu kund hos Canal Digital och valt en Lyngbox som mottagare.
Som jag sa till en säljare från Viasat som ringde, att om han fixar en CA-modul så kan jag bli kund igen <_<

Postad 12 October 2009 - 17:10

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Samma här om dom kan fixa fram en CA modul som jag kan se på HD kanalerna med i samma box som bla CD i en box som jag SJÄLV har valt så kan jag tänkas byta från kabeltv och bli kund hos Viasat...

Redigerat av Leatherface, 12 October 2009 - 17:11.

Postad 12 October 2009 - 23:56

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Samma här om dom kan fixa fram en CA modul som jag kan se på HD kanalerna med i samma box som bla CD i en box som jag SJÄLV har valt så kan jag tänkas byta från kabeltv och bli kund hos Viasat...

Snälla, ge upp hoppet om CA-modul.
De vill inte riskera att folk kör cardshearing med valfria HD-boxar! Kan inte du fatta det??? :P
Du kan vänta och vänta och vänta och vänta och tjata och tjata och tjata.... :D

De bryr sig inte... :lol:

Redigerat av Brando70, 12 October 2009 - 23:58.

Postad 13 October 2009 - 00:55

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Du kan inte köra cardsharing med CA modul...
Det dom hindrar däremot är att inspelningar av hd material som sen läggs ut på nätet...
Men det har redan funnits ute på nätet sen länge tillbaka redan då det sänds i Sverige iaf så det stoppar inte spridningen...
Dessutom så kan man med t.ex Conax CAS7 använda sig av fingerprinting så ifall nån nu skulle lägga ut det på nätet så kan man spåra inspelningen till den person som spelat in det.
Mycket effektivare lösning tycker jag iaf samtidigt som man inte låser sina kunder till sina skräpboxar...

Redigerat av Leatherface, 13 October 2009 - 01:16.

Postad 15 October 2009 - 12:42

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Helt rätt som Lädret skriver ..

Som det ser ut idag, hindrar de ingenting

Ser vi till siffror, är viasat IDAG drabbat av cardsharing

De cardsharas lika mycket som canaldigital men säljer mycket mindre

De som sysslar med cardsharing, har köpt sina abonnemang
men väljer i första hand canaldigital.

De flesta som sysslar med cardsharing har ett abonnemang, men använder
sig av cardsharing för att komma åt utländska kanaler som inte säljs
i sverige.

Summan av detta är
Viasat tjänar inget på sitt nuvarande system och de förlorar heller inget
på cardsharing om de skulle slopa det.
De som köper sina abonnemang skulle däremot kanske välja viasat
också eller istället för canaldigital om viasat hade förstått
denna ekvationen

Viasat verkar ha lämnat forumet och de svarar heller inte på
pm, trots att de själva bjudit in till dans och även skickat pm till
en del av oss för ett samarbeta och utbyte av kunskap och idéer

Maveric

Postad 15 October 2009 - 13:04

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Canal Digital ska väl också börja med pairing?

Postad 15 October 2009 - 13:23

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Canal Digital ska väl också börja med pairing?

Skall dom ?

Var har du läst det ?

De har påstått att de kör med pairing i ett par år nu, men inte slagit på det.
Jag tror att de förstått det jag skrev i inlägget ovan
Jag tror att de förstått att de skulle förlora alla sina kunder samma dag
som kör med en EGEN box och inte canaldigitals

Sedan spelar det som sagt ingen roll om de slår på skite, för de kommer
aldrig ifrån att det bara är en tidsfråga innan systemet är knäckt
och då blir resultatet istället att deras kort säljs av folk som tjänar
pengar på cardsharing. Det är inte bra det, vill jag lova.

Jag tror och hoppas att canaldigital har bättre förståelse för sina
kunders önskemål och att de har folk som kan räkna ut ekvationen
jag talade om ovan

Som du förstår, är jag för att man själv skall få välja viken box man
vill använda och det enda pairing stoppar, är just det.

Maveric

Postad 15 October 2009 - 14:42

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
Jag tycker att det är lite synd att en tråd med syfte att svara på konsumenternas frågor, där både Viasat och ComHem har representanter har urartat till en tråd där det gnälls på hur dåliga de är.

Det är troligtvis uppfattat av alla inblandade att pairing inte uppskattas av ett antal deltagare i tråden, men kan vi sluta älta det nu? Jag håller med er i sak, men det räcker att säga det en gång och göra sin poäng tydlig. Tråden har ett gott syfte, att företagens representanter ska kunna svara på våra frågor, kan vi inte låta bli att förstöra den möjligheten till respons?

Redigerat av Sigma78, 15 October 2009 - 14:43.

Postad 15 October 2009 - 15:09

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Har alla svar från viasat, varit av den karraktären att de inte kan
ifrågasättas ?

Var inte så blåögd och tro att du får ett objektivt svar av Viasat
bara för att deras presschef tittar in i ett forum.

När andra som har lite på fötterna, sedan ifrågasätter deras
i vissa fall felaktiga svar, så försvinner dom

Jag tänker inte som konsument, låta detta ske

Vill du ha en kommunikation med viasat utan att deras svar
blir ifrågasatta, så varsegod och ring upp dom eller skicka privata mail

Sedan får du förstå att folk tar upp det som de tycker att är fel
med viasat, om viasat visar sig och säger att de skall svara på alla frågor

Läs rubriken igen är du snäll

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 15 October 2009 - 15:48.

Postad 15 October 2009 - 15:56

denne
  • denne
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

De flesta som sysslar med cardsharing har ett abonnemang, men använder
sig av cardsharing för att komma åt utländska kanaler som inte säljs
i sverige.

Summan av detta är
Viasat tjänar inget på sitt nuvarande system och de förlorar heller inget
på cardsharing om de skulle slopa det.
De som köper sina abonnemang skulle däremot kanske välja viasat
också eller istället för canaldigital om viasat hade förstått
denna ekvationen

Maveric

Mycket intressant. Jag undrar om t.ex. Viasat verkligen har undersökt hur det egentligen ser ut; t.ex abbonenters attityder angående teknikbegränsningar och abbonemangsavtal och folks användarmönster. Det räcker ju inte med en översiktlig, typ kvantitativ, analys för att förstå hur folk vill konsumera TV. Man måste gå in mer på djupet för att förstå vad folk vill ha. Många trender startar ju inte genom att vara sanktionerade från centralt håll längre utan kommer ifrån en gemensamt skapad internetkultur bland människor. Även musikbranchen har ju haft problem att tolka dessa rätt tydliga signaler hur folk väljer att konsumera.

Jag kan väl hålla med om att teknikfrågorna som var vanliga i början på denna tråd har fått stryka på foten en del för mer ideologiska resonemang om vad Viasat håller på med men eftersom diskussionen ändock bottnar i abbonemangsfrågor och teknikfrågor tycker jag det är högst relevant. Det finns fortfarande uttrymme att fråga tekniska frågor...om nu Viasat är kvar i tråden? :P

Postad 15 October 2009 - 16:03

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Man måste gå in mer på djupet för att förstå vad folk vill ha.

Helt riktigt ..

Jag har varit abonnent från och till hos Viasat, sedan tiidgt 90tal
Jag har inte en enda gång blivit uppringd
Därmed har jag inte en enda gång tillfrågats vad jag tycker
om deras produkt.

Däremot har jag blivit uppringd minst 5 gånger bara det sista
året, av canaldigital.

Nu säger jag inte att canaldigital är felfria .. långt ifrån.
Men de visar i alla fall sitt intresse.

Maveric

Edit: "Säljaren" som den person hette som startade denna tråden och som skulle
företräda både viasat och comhem. Har inte varit här sedan i september.
"Visat" som jobbar som presschef hos Viasat, var här igår, men har inte kommenterat
något av det vi skrivit på ett bra tag.

Tycker det säger allt !

EDIT 2: Den 12 oktober skrev jag ett pm till "Visat" som svar på hennes förfrågan
och sade att jag gärna är behjälplig med mina kunskaper på området och berättar
lite av det jag vet ( som inte dom vet ) Men då får de betala konsult ersättning,
då jag bara hjälper forum medlemmar "for free"
Detta har de inte besvarat ..

Redigerat av Unregistered1103, 15 October 2009 - 16:19.

Postad 15 October 2009 - 20:12

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Varför skulle dom förlora sina kunder? Alla andra kör ju med pairing också så. Så vad ska folk byta till?

Postad 17 October 2009 - 13:09

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Canal Digital kör INTE med pairing och kommer nog inte göra det heller om man ska tro 'denne'...

MaVeRiC, screenshoten du visar från Viasat Sport HD är väl inte äkta va??? Screenshot (All) hade visat bild + OSD...

Bifogad fil  screenshot.png   340.08K   2 Antal nerladdningar

Edit: Om nu Viasat HD är hackat hade dom som gjort screenshoten tryckt 2 ggr på OK knappen och visat ECM status också...

Redigerat av bpl, 17 October 2009 - 13:37.

Postad 18 October 2009 - 12:30

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

MaVeRiC, screenshoten du visar från Viasat Sport HD är väl inte äkta va??? Screenshot (All) hade visat bild + OSD...

Jo det är 100%
Jag har forskat lite ute på internationella forum och det är faktist så, att man har knäckt
Viasat HD.

Jag tror inte att det är lagligt och det är tyvärr som sagt cardserverligor som sysslar med det.
Det är inget som kommer att komma ut till oss oskyldiga dreamboxägare och den vanlige svensken
kommer aldrig att kunna utföra det som måste till.

Men .. här står Viasat vid en Y korsning.
För TYVÄRR så ökar betalservrarna i antal och de blir allt mer vågligare.
När de nu kan erbjuda Viasat HD till sina "kunder" så betalar dessa hellre en liten peng
för hela viasatabonnemanget än 250 kr + 99 för HD från Viasat.

Hade Viasat fattat att låta folk få välja box själv och få göra sin hemmakortdelning i det
egna hushållet, hade de aldrig stått i den situationen som de står nu.

Som jag sade tidigare, ju svårare man gör det för Hackers, desto roligare tycker de att det är.

Den som vet vad detta handlar om, förstår att jag både tycker att det är synd att viasat
blivit knäckt på detta vis, samtidigt som jag gottar mig över att de har skitit i det blå skåpet.

Maveric

Edit: Om nu Viasat HD är hackat hade dom som gjort screenshoten tryckt 2 ggr på OK knappen och visat ECM status också...

Då hade du visat dyndns adressen till den som leverar också. Framför allt som att det är en nabilo
img med ett skin som visar allt om du trycker 2 gånger. Så det tror jag inte dom vill göra :D

Redigerat av Unregistered1103, 18 October 2009 - 13:06.

Postad 24 October 2009 - 09:24

kuusela
  • kuusela
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag har köpt LG 50PS6000. I den är det en inbyggd HDTV-mottagare. Går det att köra HD från Comhem utan box direkt in i den TV:n? Jag kan se på Prisjakts specifikationer att den inbyggda boxen inte är Comhem-godkänd. Vet inte om det stämmer... men det kanske fungerar ändå?

Någon som vet?

Postad 24 October 2009 - 10:07

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Ja, fast bara SVT HD. De andra kanalerna kräver en hårdvarunyckling som bara deras boxar har.

Postad 24 October 2009 - 10:17

kuusela
  • kuusela
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
OK? För om jag läser specifikationerna på ex. 50PS8000 så är den Comhem-godkänd vilket måste innebära att man inte behöver någon box från Comhem? Jag har en känsla av att 6000 och 8000 har samma box i sig... men jag kan ha fel.

Postad 24 October 2009 - 11:13

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Det spelar ingen roll har du ingen av comhems HD boxar så kan du inte se HD kanalerna oavsett om TV'n tekniskt sett kan ta emot det eller inte...
Det är enbart comhems fel och ingen annans...

Postad 27 October 2009 - 21:50

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
Hmm har läst igenom hela tråden nu.
Denne "säljaren" som figurerade i början, verkar om man läser hur han skriver, vara en kille i 15-årsåldern.
Sen att Comhem inte svarar på frågor stämmer väl överens med min uppfattning om hur dom sköter sin kundkontakt, dvs inte alls. Jag har nog under årens lopp skickat otaliga brev till dom, i mitt sista skrev jag specifikt att jag ville ha svar på en del frågor och inte dom gamla vanliga "klipp & klistra" som man alltid får. Men efter några dagar kom det ett likadant svar ändå, helt intetsägande och utan ett enda svar på mina frågor.
Det värsta är att man sitter i ett comhem hus och inte har så mycket val för ögonblicket, hade jag haft det hade jag sagt upp allt vad comhem heter.

Jag har själv lämnat tillbaka min Humax HD-box då sd kanalerna blev mycket sämre än genom min gamla scart, och gått tillbaka till den.
Jag hade velat haft ett VAL att kunna ha någon annan box, men då det inte finns så skiter jag helt enkelt i hd-kanaler, och jag ligger inte vaken på nätterna för det.

// J

Postad 27 October 2009 - 22:36

kuusela
  • kuusela
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Är det verkligen så att det blir dålig bild på de vanliga kanalerna genom Humax-boxen?

Postad 27 October 2009 - 23:10

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Är det verkligen så att det blir dålig bild på de vanliga kanalerna genom Humax-boxen?

Inte för alla, för min del tror jag det beror på att den inte skickar RGB utan komponent genom HDMI.
Min tv verkar inte gilla det, och då det inte finns nån annan box att välja på så struntar jag i den.

Postad 01 November 2009 - 12:25

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
Jag provade precis att koppla in min OnDemandbox till hemmabion efter att ha haft den i sovrummet tidigare. Märkligt nog får jag ingen bild när jag går genom förstärkaren.

* Om jag tar boxen och kopplar in med exakt samma HDMI-kabel på exakt samma sätt till TVn i sovrummet får jag bild.
* Om jag kopplar OnDemand-boxen direkt till projektorn med HDMI får jag bild

MEN
* Om jag kopplar boxen till förstärkaren och därifrån vidare till projektorn får jag bara bild när boxen startar upp, de fem cirklarna som ska bli gröna, sen försvinner bilden och jag får en bli "ingen signal". Andra enheter kopplade via HDMI genom förstärkaren, som min DVD-spelare och min PopcornHour fungerar utan problem. Jag har provat att koppla digitalboxen på flera olika HDMI-ingångar, bland annat den där DVD-spelaren fungerar, med samma resultat.

Min övriga utrustning är:
Förstärkare - Pioneer SCLX71
Projektor - Epson TW-3000

Är det något som har ett tips på vad jag kan prova? Eller hur jag ska göra?
Jag vet inte ens vilken apparat jag ska börja med att söka support för, eftersom alla fungerar bra var för sig med andra enheter, men just i den här kedjan funkar det inte.
Någon har föreslagit att HDCP skulle kunna vara orsaken. Förstärkaren ska stödja HDCP enligt manualen, och det står inget HDCP-felmeddelande i displayen.

Om jag kopplar via komposit fungerar det...

Förslag på lösningar eller andra sätt att felsöka?

Postad 01 November 2009 - 16:17

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Inte för alla, för min del tror jag det beror på att den inte skickar RGB utan komponent genom HDMI.
Min tv verkar inte gilla det, och då det inte finns nån annan box att välja på så struntar jag i den.

Va? I den första HD boxen så kan man välja mellan YPbPr, full rgb och limited rgb. Menar du att de har tagit bort den möjligheten i de nya boxarna?

Postad 01 November 2009 - 17:26

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Va? I den första HD boxen så kan man välja mellan YPbPr, full rgb och limited rgb. Menar du att de har tagit bort den möjligheten i de nya boxarna?

Ja tyvärr.

Postad 02 November 2009 - 23:48

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Satt och zappa runt lite nu bland kanalerna i comhems utbud, och hittade en ny kanal som heter kanal 10. Den ligger på kanalplats 49 i digitalboxen. Någon som vet vad det är förnånting?

Edit: Hittade info på comhems sida. Kanal 10 sänder program med kristna budskap. Visar gudstjänster, konferenser, intervjuer, barnprogram samt sång och musik

Redigerat av Flash78, 02 November 2009 - 23:53.

Postad 29 December 2009 - 21:29

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Viasat!

Varför kan man inte kombinera paketen Underhållning och Sport?

Postad 10 January 2010 - 11:52

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0
Vad hände egentligen med Serie A i Viasat sport HD?
Vi fick någon match i början och sedan plockades det bort. Bildkvaliteten på matcherna i Viasat fotboll är ju riktigt kass. Vet inte om ni såg Roma-Chievo igår men det enda som var sämre än bildkvaliteten var väl Donis hands utanför straffområdet. In med Serie A i Viasat sport HD igen så vi får njuta högklassig fotboll med den bildkvalitet den förtjänar.

Postad 10 January 2010 - 20:45

Unregistered877176be
  • Unregistered877176be
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag undrar om det finns någon box med inspelning, stöd för flera huvuden/satelitet/fria kanaler (har en parabol med tre huvuden) som är godkänd av Viasat?

Jag bryr mig inte om HDTV (finns ju inte så mycket på viasat i HD och desutom kostar det ju extra)...

Över huvudtaget tycker jag att både Viasat och CD verkar välja väldigt trista boxar, dröja länge med att komma med nya boxar och trotts att det är gamla boxar har ganska mycket problem med mjukvaran...

Postad 10 January 2010 - 20:50

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
Grabbar, det känns inte som att viasat el comhem är här längre.
Det ekar i den här tråden..

Postad 10 January 2010 - 21:46

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Jag undrar om det finns någon box med inspelning, stöd för flera huvuden/satelitet/fria kanaler (har en parabol med tre huvuden) som är godkänd av Viasat?

Jag bryr mig inte om HDTV (finns ju inte så mycket på viasat i HD och desutom kostar det ju extra)...

Över huvudtaget tycker jag att både Viasat och CD verkar välja väldigt trista boxar, dröja länge med att komma med nya boxar och trotts att det är gamla boxar har ganska mycket problem med mjukvaran...

Om du inte bryr dig om HD kanaler (funkar än sålänge på CD men frågan är hur länge till) så kan du titta på Dreambox 8000. Den tar in både CD, Viasat och andra satelliter som du kan glömma helt med deras egna boxar.
Dessutom har du massor med andra grejer och full mediacenter och möjlighet att ha DVD brännare i den.
Krävs däremot en del datorvana och nätverkskunskap då det är en linuxdator med TV tuners kan man säga.

Redigerat av Leatherface, 10 January 2010 - 21:50.

Postad 11 January 2010 - 07:16

Unregistered877176be
  • Unregistered877176be
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Om du inte bryr dig om HD kanaler (funkar än sålänge på CD men frågan är hur länge till) så kan du titta på Dreambox 8000. Den tar in både CD, Viasat och andra satelliter som du kan glömma helt med deras egna boxar.
Dessutom har du massor med andra grejer och full mediacenter och möjlighet att ha DVD brännare i den.
Krävs däremot en del datorvana och nätverkskunskap då det är en linuxdator med TV tuners kan man säga.

Tack för förslaget men trist nog är denna typ av lösning nog inget för mig - jag är bortrest längre perioder av och till och då måste prylarna funka klockrent för familjen utan behov att leta uppgraderingar på internet eller mickla med prylarna. För många år sedan höll jag på en hel del med att programmera egna kort etc (ComHem) etc och det var kul men sedan man blev familjeman har jag fått lägga allt sådant på hyllan. Funkar inte TVn när det är barnprogram eller sport på gång är det *katastrof* :-)

Det var därför jag i första rummet kikar på något som är godkänt av Viasat men tråkigt nog verkar kombinationen inspelning och stöd för flera huvuden/fria kanaler inte existera eller i vart fall vara svår att hitta!

Börjar ju bli lite jobbigt om man skall behöva ha TRE boxar bara för att kunna se och spela allt man vill - blir svårt att sköta och hålla reda på för familjen också (två är illa nog).....

Trist nog är det samma visa med Canal Digital. Jag har redan deras gamla universalbox men tänkte byta till deras inspelningsbara HD-box (det har ju varit mycket strul med den men det börjar väll lösa sig nu vad jag förstår) och tänkte samtidigt skaffa Viasat för att ha tillgång till "all" fotboll och då skulle jag velat hitta en box för Viasat som klarar av fria kanaler och fler huvuden (eftersom CD boxen inte gör det ^_^) och helst vill man ju ha inspelning på båda boxarna så man kan glömma allt vad video / DVD inspelare heter)...

Redigerat av Unregistered877176be, 11 January 2010 - 07:37.

Postad 11 January 2010 - 08:05

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Användarmässigt så är det nog inga problem då den väl är konfigurerad osv.
Tror snarare att det skulle vara enklare för familjen än med flera boxar att hålla reda på.
Problemet är väl bara att man får abstinens efter att mickla med den även fast det funkar ^_^

Redigerat av Leatherface, 11 January 2010 - 08:06.

Postad 15 January 2010 - 02:25

andy79
  • andy79
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Okej, registrerade mig här enbart för detta inlägg, som jag verkligen hoppas någon av Com hems repsresentanter läser.

Jag köpte 2007 en tv för 30 000, den var precis nyutkommen på marknaden och var alltså det allra senaste - en Sony Bravia KDL-46W3000, och var även framtidssäker. Inbyggd box som även klarar HD. Perfekt tänkte jag. Slipper gärna en extern box och ytterligare en pryl som ska placeras under tv:n och bara ta plats.

Ett par år går och SVT HD samt frivisningar på andra hd-kanaler med jämna mellanrum fungerar hur bra som helst via den inbyggda boxen. Sen när man börjar fundera på att kanske skaffa några flera hd-kanaler, nej då går inte det för Com hem är så ###### skitnödiga för piratkort och en massa larv så man ska bli tvungen att skaffa deras förbannade boxar - som jag just INTE ville ha och därför skaffade en tv som kunde hantera allt detta på egen hand.

Kära folk på Com hem - tror ni på fullaste allvar att pairing och nya krypteringen CI+ kommer innebära slutet för piratkort och hela den branschen? Det sporrar dem ännu mer snarare! Och att inte låta oss som har inbyggda boxar för bl.a. hdtv se era hd-kanaler är bara höjden av oförskämdhet. Tyvärr har jag inte så mycket val än att titta via Com hem, men andra operatörer verkar inte bättre dom heller.

Jag föreslår att ni kommer på ett sätt för oss med inbyggda boxar att även kunna få abonnera på hd-kanaler utan att köpa något extra box**** som är fullständigt onödigt om ni har minsta lilla intresse för att leverera service till era betalande kunder. Alternativt bekostar ni en uppgradering av boxarna.

Det är som att sälja en bensindriven bil och ett par år senare begära att den tankas med biogas för att kunna köras på motorvägen.

Och precis som någon nämnde tidigare i tråden tänker inte jag heller beställa några hd-kanaler så länge det är som det är. Skulle aldrig falla mig in att betala extra för något jag inte behöver.

SKÄRPNING!

Redigerat av andy79, 15 January 2010 - 02:59.

Postad 18 January 2010 - 10:01

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0
Med risk för att min fråga/undran besvarats redan i tråden...

Har köpte en Samsung LCD till morsan med inbyggd mottagare för DVB-T och DVB-C. Skaffat abb hos ComHem och en Conax CA modul. Allt är inkopplat ioch det rullar fint. Nu till min fråga...trodde att hon inte skulle få in några HD-kanaler eftersom hon inte har någon extern HD-box, men jag satt och zappade efter söndagsmiddagen igår och upptäckte att hon iaf får in Rush HD! Enligt kanalinfon så är sändningen i 1080i och bilden är rent ut sagt skitbra! Som sagt...jag trodde att extern HD-box var ett krav för att kunna se ComHems HD-kanaler, men Rush HD funkar iaf på morsans teve genom den inbyggda mottagaren...

//P

Postad 18 January 2010 - 10:22

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Med risk för att min fråga/undran besvarats redan i tråden...

Har köpte en Samsung LCD till morsan med inbyggd mottagare för DVB-T och DVB-C. Skaffat abb hos ComHem och en Conax CA modul. Allt är inkopplat ioch det rullar fint. Nu till min fråga...trodde att hon inte skulle få in några HD-kanaler eftersom hon inte har någon extern HD-box, men jag satt och zappade efter söndagsmiddagen igår och upptäckte att hon iaf får in Rush HD! Enligt kanalinfon så är sändningen i 1080i och bilden är rent ut sagt skitbra! Som sagt...jag trodde att extern HD-box var ett krav för att kunna se ComHems HD-kanaler, men Rush HD funkar iaf på morsans teve genom den inbyggda mottagaren...

//P

Rush HD frivisas till 31/1, se http://www.comhem.se...0/-/index.html#
Du ska även kunna se SVT HD med den inbyggda mottagaren oavsett vilket paket du abonnerar på. Övriga kanaler kräver någon av Comhems HD-boxar.

Redigerat av hakanh65, 18 January 2010 - 11:41.

Postad 18 January 2010 - 11:29

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Det finns redan lösning som bla Technisats Conax pairing cam som skulle funka till Comhems HD kanaler om dom bara godkände den.
Så tryck på för att få den godkänd.
Om dom inte gör det så anmäl dom till EU domstolen för dom och alla andra med pairing utan lösning för andra boxar bryter mot EU's konkurens regler.
Har redan varit fall i andra länder har jag för mig som tvingat operatörerna att tillåta andra boxar.

Redigerat av Leatherface, 18 January 2010 - 11:30.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.