/Mange
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 18 februari 2010 - 18:39
/Mange
Postad 19 februari 2010 - 19:05
Tänkte tvinga fram den nya mjukvaran och hoppas att textningsproblemet löses. Ni som uppdaterat, har text tv:n blivit bättre? Den är ju superseg idag. Efter en uppdatering, försvinner alla inställningar? Måste man skapa om favvolista etc?
/Mange
Körde en tvingad uppgradering igår och märkte inte att något försvunnit, har dock inte någon favoritlista så det vet jag inte om den ligger kvar.
Vad jag däremot upptäckte var att svartnivån när man byter kanal var helt annorlunda än tidigare. Innan blev det mörkt i bakgrunden, men nu är det fullt ös på led'erna på min Samsung 796 och det har det inte varit tidigare och blir inte så med andra boxar (har både en boxer och en CD). Någon annan som råkat ut för samma sak eller märkt av det?
/Thomas
Redigerat av thhmo, 19 februari 2010 - 19:06.
Postad 20 februari 2010 - 19:04
Försökte fjäska till mig en 855 NV men vi får väl se hur det gå med det

Den har fungerat bra under min tid men vi få se hur utbytes boxen fungerar.
Vad skiljer 855 nv från 850 nv? HDD storleken samt bättre ir funktion?
Postad 21 februari 2010 - 08:18
Tänkte tvinga fram den nya mjukvaran och hoppas att textningsproblemet löses. Ni som uppdaterat, har text tv:n blivit bättre? Den är ju superseg idag. Efter en uppdatering, försvinner alla inställningar? Måste man skapa om favvolista etc?
/Mange
Körde in nya mjukvaran på min 850 idag. Upplever den som betydligt kvickare, vid kanalbyte och bläddring i menyer. Dessutom svarar den bättre på orginalfjärren (säkert för att det var boxen som var för seg innan för att kunna ta emot signalerna från fjärren). Favoritlista och övriga inställningar finns kvar som tidigare.
EDIT: Beställde för övrigt ett filterklistermärke idag, som han på Viasats support kallade för "glasögon" (?). Inga problem, kommer senast onsdag sa han (måndag idag). Får se om det kan bli ytterligare lite bättre med orginalfjärren.
Redigerat av DrBosa, 22 februari 2010 - 16:39.
Postad 22 februari 2010 - 10:01
Nån som vet när Viasat tänkt sig att distribuera den officiellt?
Postad 22 februari 2010 - 15:56
Har varit i kontakt med de idag och är inte färdiga med en test version ännu då de precis lyckats återskapa ett problem med hängningar som de ska ha löst i samma nya mjukvara.
Men återkommer så fort jag fått test mjukvaran till 855an...
Postad 23 februari 2010 - 22:11
Gjorde en tvingad nerladdning av den nya mjukvaran och allt flöt som det skulle. Mycket nöjd med resultatet, inga textningsproblem längre etc.
Men glädjen varade inte länge. Drog igång mitt Wii och tänkte lira lite, men icke.
Efter uppdateringen så passerar inte vidosignalen boxen (AUX till tv-out, SCART), vilket aldrig var något problem innan uppdatering.
Kopplingen är Wii -> SCART AUX 850NV -> SCART TV-out NV850 -> SCART TV
Finns det något sätt att tvinga boxen att skicka AUX signalen till TV-out, hittar inget i manualen om detta.
// Knife
Postad 26 februari 2010 - 11:42
Vet inte om jag orkar ringa till viasat igen, har ju redan ringt innan idag och frågat över nya mjukvaran till den, då min text halkat efter ett flertal ånger.
Ska det verkligen vara så här uselt?
Jag känner mig blåst av viasat när jag tecknade abbonemanget hos dem och det har dragit ut på tiden så jag får inte avsluta nu.
Vad har de för tekniker?
En ny programvara bör ju inte ta så här lång tid, eller så ska de åtminstonde kunna fixa till diverse buggar som finns i den nuvarande?
Postad 01 mars 2010 - 10:03
Idag hängde sig min nya 855,a.
Vet inte om jag orkar ringa till viasat igen, har ju redan ringt innan idag och frågat över nya mjukvaran till den, då min text halkat efter ett flertal ånger.
Ska det verkligen vara så här uselt?
Jag känner mig blåst av viasat när jag tecknade abbonemanget hos dem och det har dragit ut på tiden så jag får inte avsluta nu.
Vad har de för tekniker?
En ny programvara bör ju inte ta så här lång tid, eller så ska de åtminstonde kunna fixa till diverse buggar som finns i den nuvarande?
Hej!
Jag heter Karin Zingmark och jobbar på Viasat. Nu mjukvara till 855:an är på väg, men ännu inte på plats tyvärr. Självklart ska du inte behöva stå ut med att texten halkar efter, vi jobbar hårt på att ta fram en mjukvara som korrigerar detta. Kan du skicka dina kontaktuppgifter till mig på [email protected] så ser jag till att du blir uppringd?
Vänligen
Karin
Postad 02 mars 2010 - 11:36
Karin! När kommer den nya mjukvaran till 850 att distribueras automatiskt? Det ska väl inte vara meningen att vi ska behöva tvinga boxen till att installera den? Det är framförallt för text-synkningen som vi vill ha den installerad snarast.Hej!
Jag heter Karin Zingmark och jobbar på Viasat. Nu mjukvara till 855:an är på väg, men ännu inte på plats tyvärr. Självklart ska du inte behöva stå ut med att texten halkar efter, vi jobbar hårt på att ta fram en mjukvara som korrigerar detta. Kan du skicka dina kontaktuppgifter till mig på [email protected] så ser jag till att du blir uppringd?
Vänligen
Karin
Postad 03 mars 2010 - 09:19
Nu.Karin! När kommer den nya mjukvaran till 850 att distribueras automatiskt? Det ska väl inte vara meningen att vi ska behöva tvinga boxen till att installera den? Det är framförallt för text-synkningen som vi vill ha den installerad snarast.

Postad 03 mars 2010 - 13:41
Det gjorde inte min box i morse, men enligt Viasat-vana så distribueras det inte till alla samtidigt. Frågan är hur detta egentligen funkar?Nu.
Uppdateringen satt igång igår kväll när jag skulle till sängs. Trött som jag var stängde jag av boxen då jag trodde den fått nippran. Men nu på morgonen så betedde den sig på samma sätt och det visar sig att den uppdaterar mjukvaran.
Postad 03 mars 2010 - 14:16
Vi håller nu på att pytsa ut den nya mjukvaran till 850:an i omgångar, detta sker på natten och ni ska inte behöva göra något med boxen för att den nya mjukvaran ska emottas. Om boxen är satt på inspelning vid den tidpunkt mjukvaran skjuts ut avvaktar boxen att ta emot mjukvaran tills dess inspelningen är klar.
//Karin
Postad 07 mars 2010 - 16:38
Någon som varit med om liknande problem, har några ideer etc...
Tack!
// Cubby
Postad 07 mars 2010 - 18:01
Har en TDS850NV som är kopplad till ett SATCr huvud via en splitter (dvs en kabel från huvudet till splitter, sedan två kablar in i boxen). Mitt problem är att jag bara kan se "varannan" kanal. Tittar jag tex på TV3 och vill byta till Kanal 5 så måste jag hoppa via en annan kanal (där jag får felmeddelande om att kontrollera lnb etc) för att sedan hoppa vidare till Kanal 5 där jag åter får mottagning. Stänger jag av mottagaren med standbyknappen på en kanal jag har mottagning på och sätter på igen så har jag inte mottagning längre. Fungerar även tvärtom, dvs stänger jag av på en kanal jag inte har mottagning på och sätter på så har jag sedan mottagning.
Någon som varit med om liknande problem, har några ideer etc...
Tack!
// Cubby
Har du varit i kontakt med viasats kundservice?
I alla fall så ringde viasats support upp mig i veckan och om jag inte missuppfattade allt nu så kommer ingen ny mjukvara till 855 förrän tidigast juli. TIDIGAST!
Får tacka viasat här inne på forumet för att de hörde av sig. Tack!
Postad 08 mars 2010 - 18:21
Tydligen. Datumen kan inte stämma dock eftersom jag fick en ny mjukvara förra veckan, ändå står det samma datum.nyaste till 850...är det 20 jan 2010 ?
Postad 09 mars 2010 - 08:56
Det är datumet när mjukvaran släpptes, inte när den installerades. Det är också förvirrande att det finns olika mjukvaror i boxen. Någon form av FW har fortfarande juli-09 som datum, tex.Tydligen. Datumen kan inte stämma dock eftersom jag fick en ny mjukvara förra veckan, ändå står det samma datum.
Postad 20 mars 2010 - 16:35
Vad menar du? Vadå "samma sätt"? Jag skriver ju att CDs och Viasats burkar funkar på helt olika sätt när det gäller direkt inspelning.
trycker du på inspelning mitt under programet så spelar den in hela programet förutsatt att du då har haft eden kanalen på sen programet började..
så fungerar iaf min pace hd box till viasat....
Postad 20 mars 2010 - 17:16
Vilket inte fungerar på CD's box, case solved.trycker du på inspelning mitt under programet så spelar den in hela programet förutsatt att du då har haft eden kanalen på sen programet började..
så fungerar iaf min pace hd box till viasat....

Postad 22 mars 2010 - 19:55
Tänkte byta till viasat måste ha premier league men ska man köra på Viasat Pace TDS 855 NV eller 850
Tacksam för svar är den buggig eller funkar bra bra bild å sånt har canal didgtal ny den va bra buggig i början många hägningar ledsamt å börja med samm problem igen men de sak ju var någon mjukvara på väg eller?
Postad 22 mars 2010 - 20:10
Vad fan, här skulle jag gå in och säga att Viasat inte har några Premier League-rättigheter, men ta mig tusan så har de fixat det från nästa säsong.Hej!
Tänkte byta till viasat måste ha premier league men ska man köra på Viasat Pace TDS 855 NV eller 850
Tacksam för svar är den buggig eller funkar bra bra bild å sånt har canal didgtal ny den va bra buggig i början många hägningar ledsamt å börja med samm problem igen men de sak ju var någon mjukvara på väg eller?

Kan man välja mellan 850 och 855? 855 är väl den nya och 850 utgående?
Postad 22 mars 2010 - 21:08
Har idag Viasat via parabol och har varit sugen på att skaffa hd-kanalerna, men efter att ha följt denna och en del andra
trådar ang dessa otroliga problem både vad gäller 850 samt 855 blir man ju mörkrädd! Synkfel o ljudfel mm.
Då undra jag;
Hur kan Viasat få fortsätta leverera dessa undermåliga boxar till sina kunder och hur lyckas dom teckna nya avtal med kunder?, läser inte tänkta kunder på nätet och söker omdömen osv?
Inte för att jag vet hur många HD-kunder Viasat totalt har men skulle alla dessa ha samma problem som här inne
måste det vara något allvarligt, eller är det bara ni ca "20" på detta forumet som blivit drabbade och att alla andra sitter nöjda eller övriga kunder också besvikna men hörs inte.
Eller har ni bara haft oturen o fått ett måndags ex, ni som drabbats av alla fel har ni parabol eller får ni viasat via annat bolag.
För är det så att alla boxar levereras till kund med dessa fel borde detta anmälas till konsumentverket
Och hur länge ska vara skäligt att vänta på en ny uppdaterad mjukvara som löser dessa fel, en del här verkar
väntat ett,två år, hur orkar man det.
Någon kan väl svara på allt eller delar av detta, är trots allt sugen på hd men inte till vilket pris som helst
//Aitken
Postad 22 mars 2010 - 22:05
Problemen som du nämner är lösta i senaste programvaruuppdateringen.Hej på er alla !
Har idag Viasat via parabol och har varit sugen på att skaffa hd-kanalerna, men efter att ha följt denna och en del andra
trådar ang dessa otroliga problem både vad gäller 850 samt 855 blir man ju mörkrädd! Synkfel o ljudfel mm.
Då undra jag;
Hur kan Viasat få fortsätta leverera dessa undermåliga boxar till sina kunder och hur lyckas dom teckna nya avtal med kunder?, läser inte tänkta kunder på nätet och söker omdömen osv?
Inte för att jag vet hur många HD-kunder Viasat totalt har men skulle alla dessa ha samma problem som här inne
måste det vara något allvarligt, eller är det bara ni ca "20" på detta forumet som blivit drabbade och att alla andra sitter nöjda eller övriga kunder också besvikna men hörs inte.
Eller har ni bara haft oturen o fått ett måndags ex, ni som drabbats av alla fel har ni parabol eller får ni viasat via annat bolag.
För är det så att alla boxar levereras till kund med dessa fel borde detta anmälas till konsumentverket
Och hur länge ska vara skäligt att vänta på en ny uppdaterad mjukvara som löser dessa fel, en del här verkar
väntat ett,två år, hur orkar man det.
Någon kan väl svara på allt eller delar av detta, är trots allt sugen på hd men inte till vilket pris som helst
//Aitken

Postad 23 mars 2010 - 19:37
Detta innebär alltså att alla som har antingen 850 eller 855 inte längre har några problem, såsom;
Synk och ljudproblem,
Fjärrkontroll med ir problem .
Allt är nu löst ?
Tyckte jag läste om någon här som fortfarande väntar på en uppdatering till mjukvaran som först skulle i sommar, i bästa fall?
Gratisboxen för HD, är den ok eller är det/har varit samma problem med den också
Postad 24 mars 2010 - 08:36
Jag var nog lite otydlig. Uppdateringen har endast gällt 850 (som jag har). Det är till 855 som det kommer att dröja ett tag till. Problemet med fjärren är löst genom klisterlappen som man kan få av kundtjänst.Hej igen !
Detta innebär alltså att alla som har antingen 850 eller 855 inte längre har några problem, såsom;
Synk och ljudproblem,
Fjärrkontroll med ir problem .
Allt är nu löst ?
Tyckte jag läste om någon här som fortfarande väntar på en uppdatering till mjukvaran som först skulle i sommar, i bästa fall?
Gratisboxen för HD, är den ok eller är det/har varit samma problem med den också
Postad 24 mars 2010 - 21:16
SBSS: Kan ej ta emot SBSS-signaler. I och med detta kan denna mottagare ej användas till SVT-produkten
Vad betyder detta?
Någon som kan förklara
Postad 24 mars 2010 - 21:41
Visserligen inte om 850 eller 855 boxen utan om Viasats HD-box Pace TDS830NV under ifo står det,
SBSS: Kan ej ta emot SBSS-signaler. I och med detta kan denna mottagare ej användas till SVT-produkten
Vad betyder detta?
Någon som kan förklara
Det går inte att se SVT kanalerna utan kort,som det går att beställa till andra mottagare från Viasat
Postad 25 mars 2010 - 14:59
Postad 25 mars 2010 - 15:23
Det undrar jag också, då jag funderar på att uppgradera gratisboxen till tvillingkortet till en sådan.Någon som testat 830 modellen, problemfri? Borde vara det då det mest verkar vara inspelningsfunktionen som krånglar på hårddisk modellerna.
Postad 25 mars 2010 - 18:38
Har aldrig haft något problem med inspelningen på min 850, inte hört nån annan som haft det heller?Någon som testat 830 modellen, problemfri? Borde vara det då det mest verkar vara inspelningsfunktionen som krånglar på hårddisk modellerna.
Postad 26 mars 2010 - 08:52
Kan hålla med, inspelningen har aldrig varit något problem. Synkningen är fixad och boxen har endast hängt sig en gång efter uppdateringen. Med hängning avses att den slutar att ta kommandon från fjärren. Detta hände rätt ofta innan monteringen av IR-skyddet, så det har nog mer med det att göra än med uppdateringen.Har aldrig haft något problem med inspelningen på min 850, inte hört nån annan som haft det heller?
Postad 26 mars 2010 - 09:35
Har inte varit med om nån hängning och då har jag inget IR-skydd, men det börjar bli dags att skaffa det är ju rent hopplöst att använda fjärren.Kan hålla med, inspelningen har aldrig varit något problem. Synkningen är fixad och boxen har endast hängt sig en gång efter uppdateringen. Med hängning avses att den slutar att ta kommandon från fjärren. Detta hände rätt ofta innan monteringen av IR-skyddet, så det har nog mer med det att göra än med uppdateringen.
Postad 26 mars 2010 - 09:49

Men.....jag snackade med Viasats tekniska support igår. Enl. vad killen där sa ska senaste mjukvaran åtgärda alla fel och buggar som finns på en 850. Så enl. han ska en 850 vara minst lika stabil och felfri (vet inte om 855 är felfri) som just en 855. Stämmer det?
Kan man riskfritt köpa sig en beg. 850 och bli nöjd med den?
Vad man läst i tråden så har ju 850 inte direkt varit smidig och felfri i användandet.
Så grundfrågan är just det om man vågar köpa en begagnad?
Vad jag fattat ligger alla demandtjänster i en tilläggstjänst för 99 kr i månaden, nu är det ju hårddiskinspelningen jag vill åt, inget annat. Blev bortskämd med det från min tid hos Boxer.
Postad 26 mars 2010 - 11:10
Det är HD-paketet som kostar 99 kr och då får man Ondemand på köpet.Ursäktar om det postats i tråden innan.
Men.....jag snackade med Viasats tekniska support igår. Enl. vad killen där sa ska senaste mjukvaran åtgärda alla fel och buggar som finns på en 850. Så enl. han ska en 850 vara minst lika stabil och felfri (vet inte om 855 är felfri) som just en 855. Stämmer det?
Kan man riskfritt köpa sig en beg. 850 och bli nöjd med den?
Vad man läst i tråden så har ju 850 inte direkt varit smidig och felfri i användandet.
Så grundfrågan är just det om man vågar köpa en begagnad?
Vad jag fattat ligger alla demandtjänster i en tilläggstjänst för 99 kr i månaden, nu är det ju hårddiskinspelningen jag vill åt, inget annat. Blev bortskämd med det från min tid hos Boxer.
Det du läst om 850 gäller som sagt INNAN uppdateringen. Jag är nöjd med boxen nu.
Postad 26 mars 2010 - 13:50
Postad 26 mars 2010 - 15:52
Jag har inte testat, men det går ju att jämföra med marsänt med tvns inbyggda mottagare och då är det inte bättre från boxen. Beror förmodligen på att tvn (Panasonic) skalar upp bilden bättre själv, men det är ju helt beroende på vilken tv det är.Med tanke på att man ej kan få ut en opåverkad (576i) signal via HDMI från dessa HD-mottagare, hur "dålig" bild blir det på standard kanalerna? Ser dom verkligen sämre ut än via scart, någon som testat?
Annars är det ju stor skillnad mellan olika SD-kanaler. SVT är ok, men TV4 är ofast kass. (När ska Viasat få TV4 HD?)
Postad 29 mars 2010 - 19:39
Detta är den 3,e boxen som strular för mig nu.
Den låser sig minst en gång om dagen, texten osynkad, byter kanal, exakt samma fel som övriga boxar (855:or)
Fy f*n vilket j***la skit viasat har och lurar på folk.
Känner mig helblåst och de har förlorat många kunder när jag berättar om bemötande och deras okunnihghet i supporten (inte alla).
Det finns inte nån som vill se på film med efterhängande text som jag pratat med.
Har inte ännu hört av någon som är sugen på att rycka ur sladden och vänta ett par minuter varje dag för att kunna se på det som man betalar för heller.
Måste ringa supporten igen i morgon och höra om de har någon lösning till varför boxen hänger sig FÖR ofta:(
Postad 30 mars 2010 - 08:00
De säger att de håller på att arbetar på mjukvaran.
De håller på att provkör den nya mjukvaran nu, men de kan inte släppa den utifall den inte fungerar som den ska!?
Jag frågade varför de inte kan göra det den här gången också när de redan gjort det men blev utan svar.
Har verkligen tröttnat på viasats box nu.
Programmen är ok.
Har sagt till om att de ska skriva ut vid informationen på deras hemsida vid pace 855 att den inte fungerar som den ska än och att den troligen inte kommer att göra det heller.
"Det ska framföras"....

Postad 30 mars 2010 - 12:47
...vid pace 855 att den inte fungerar som den ska än och att den troligen inte kommer att göra det heller.
Nyfiken (har en box som ligger och väntar på posten), varför tror du det?
Postad 30 mars 2010 - 13:02
För att de jag fått hem hittills har haft samma fel och att det beror på mjukvaran som de inte lyckas ordna till.Nyfiken (har en box som ligger och väntar på posten), varför tror du det?
Boxarna fungerar en stund sedan rasar det.
Undrar om viasats programmerare tagit tjänstledigt eller semester eller vad det nu kan bero på att det tar så lång tid.
Postad 30 mars 2010 - 13:30
Boxarna fungerar en stund sedan rasar det.
Ok, hur länge är en stund? Hur "provocerar" man fram felet?
Jag har ju 14 dagar att ångra mig och skicka tillbaka boxen, om tillräckligt många gör det så tycker man att det borde få programmerarna (eller deras chef) att ställa in fikaraster tills de fått fram en ny mjukvara.
Postad 30 mars 2010 - 13:40
Tror de har ställt in garantitiden i boxen på fel tid, den tiden ska ju vara ställd på 1 dag efter att garantin löpt ut och inte före.
Postad 31 mars 2010 - 18:26
Om det var mjukvaran borde det visa sig snabbare, om det inte är så att det påverkas negativt av det man spelar in saker och disken börjar bli full.Drygt en månad tror jag det är som jag har haft den här boxen nu, och nu börkjar det bli sämre och sämre med den.
Tror de har ställt in garantitiden i boxen på fel tid, den tiden ska ju vara ställd på 1 dag efter att garantin löpt ut och inte före.
Tur att jag har en 850 med den nya mjukvaran! Den funkar ju.

Postad 31 mars 2010 - 18:30

Postad 31 mars 2010 - 18:31
Man kan tycka det, men det är inte mycket inspelat på hd på den jag har och enligt senaste smarta teknikern hos viasat så var det tydligen vanligt.Om det var mjukvaran borde det visa sig snabbare, om det inte är så att det påverkas negativt av det man spelar in saker och disken börjar bli full.
Tur att jag har en 850 med den nya mjukvaran! Den funkar ju.
Postad 01 april 2010 - 18:27
Postad 01 april 2010 - 19:36
Om du inte har möjligheten att teckna ett abonnemang med Viasat och på det sättet få en ny box för 1995:-, tycker jag det låter som en bra deal.Ni som har koll, har ett erbjudande om en beg. box för 2100 kr, är den värd det? Den ska vara under året gammal.
Postad 08 april 2010 - 18:50
Jag har som de flesta andra tröttnat på bl.a dålig synkning av texten och läste nu att det kommit en uppdatering som löste detta. Märkte dock att jag redan fått den versionen (121) och det funkar fortfarande lika uselt.
Det jag dock retar mig allra mest på är att jag ibland inte får bild när jag startar boxen (inget nytt fel). Jag får ljud och jag kan få upp menyer men jag får ingen bild ens om jag försöker titta på något inspelat. Får oftast bryta strömmen till den vilket resulterar i närmare 5 minuters uppstart och sedan tar det väl en timme eller något innan EPG'n fått programinfo och lamt nog så fungerar det inte att spela in om inte programinfo finns (såvida man inte programmerar en tid). Jag kan alltså inte bara trycka REC när ett program börjar.
Ett annat mycket irriterande fel är att jag i stort sett alltid får myrornas krig när jag skiftar mellan ingångarna på tv'n och sedan går tillbaks till boxen. Får stänga av tv'n och sätta på den igen. Nu skulle man kanske kunna missstänka tv'n för detta felet men jag hade aldrig problem med min Canal Digitalbox och jag får aldrig problem på andra hållet (dvs med min xbox eller playstation).
Något annat som retar mig, men det gäller tyvärr alla boxar jag haft, är att om man spelar in och bilden tillfälligt försvinner (vid oväder t.ex) så bryts inspelningen. VARFÖR i hela världen ska det vara så svårt att ersätta den förlorade bilden med lite svart bild istället för att bryta inspelningen?
Så i mitt tycke är denna boxen inte mycket att hänga i granen. Jag tycker även Viasat som vill ha 99 kr i månaden för att man ska få lov att betala för VOD-filmer är mycket knepiga. Varför ska jag betala 1200 kr om året för att få lov att hyra film när jag lika gärna kan gynna lokala videobutiken?
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
-
Bing (1)