Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung PS50B551

613 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 december 2009 - 23:20

Chris_Kadaver
  • Chris_Kadaver
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Hittade en recension på 50B560(antagligen samma som B551) på Avforums där den generellt sett får väldigt bra betyg men de upptäcker tydligen en ganska irriterande sak nämligen att den lider av "screen tearing" i 50hz. Jag citerar:

"European 50hz video revealed some truly nasty video processing flaws which manifested themselves as a "tearing screen" effect near the bottom of the image, and a strange phenomenon where white areas in the image appeared to get cut into blocks and corrupted. Interestingly, this also affected the TV's on screen menus, indicating a panel driver issue rather than a video processing fault. I tried absolutely everything to avoid this happening, but there is no way to get rid of it."

Är det någon av er som sett detta fenomen?? Jag kände mig rätt säker på denna fastän den lider lite av tillfällig IR, men nu börjar jag tveka.

Det där har jag tagit upp tidigare men utan något direkt bra svar. Men samma recensent skriver senare i recensionen av PS50B650 att man kanske inte tänker sååå mycket på det ändå och att han kanske överdrev. Dock har båda dom modellerna 100hz motion plus vilket den här modellen saknar. Det är bara modeller från PS50B560 och uppåt som har den funktionen. Så jag tror att den här modellen är fri från det.

En fråga till er som har kvar kartongen. Hur stor är den? eller hur hög rättare sagt? funderar på om den kan tänkas gå in i farsans renault megane i baksätet på golvet bakom framsätena. eller om man behöver slakta kartongen?

Postad 09 december 2009 - 23:55

Hassezilla
  • Hassezilla
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Det där har jag tagit upp tidigare men utan något direkt bra svar. Men samma recensent skriver senare i recensionen av PS50B650 att man kanske inte tänker sååå mycket på det ändå och att han kanske överdrev. Dock har båda dom modellerna 100hz motion plus vilket den här modellen saknar. Det är bara modeller från PS50B560 och uppåt som har den funktionen. Så jag tror att den här modellen är fri från det.

En fråga till er som har kvar kartongen. Hur stor är den? eller hur hög rättare sagt? funderar på om den kan tänkas gå in i farsans renault megane i baksätet på golvet bakom framsätena. eller om man behöver slakta kartongen?

Jo, jag såg det, verkar som att felet ligger i 100hz motion plus, B530 var iaf utan detta fel. Du är säker på att B551 saknar motion plus? 551:an är iaf 100hz, men kanske en annan teknologi?

Kan någon vara schysst och köra igång en DVD i 50hz eller bara vanlig analog/digital tv så man kan förvissa sig om att det inte blir några konstiga artefakter? Det ska tydligen vara extra tydligt om man kör tv:n i "DEMO" läget, då ska "OFF" sidan visa den korrekta bilden och den andra "tearingen". Tydligen ska bara "DEMO" läget vara felfritt.

Citat Avforums:

"The corruption appears to be related to a frame interpolation system, but you can't turn it off. The only way to see it without the problem is to watch the "Demo" mode "OFF" side."

Redigerat av Hassezilla, 10 december 2009 - 00:15.

Postad 10 december 2009 - 00:37

Chris_Kadaver
  • Chris_Kadaver
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Jo, jag såg det, verkar som att felet ligger i 100hz motion plus, B530 var iaf utan detta fel. Du är säker på att B551 saknar motion plus? 551:an är iaf 100hz, men kanske en annan teknologi?

Kan någon vara schysst och köra igång en DVD i 50hz eller bara vanlig analog/digital tv så man kan förvissa sig om att det inte blir några konstiga artefakter? Det ska tydligen vara extra tydligt om man kör tv:n i "DEMO" läget, då ska "OFF" sidan visa den korrekta bilden och den andra "tearingen". Tydligen ska bara "DEMO" läget vara felfritt.

Citat Avforums:

"The corruption appears to be related to a frame interpolation system, but you can't turn it off. The only way to see it without the problem is to watch the "Demo" mode "OFF" side."

Jag är helt 100 på att den saknar motion plus. Det får heller inte blandas ihop med cinema smooth som går att aktivera på den här tvn genom att ändra den till en 650 i service menyn.
530 har också 100hz. I stort sett alla plasmor har det. motion plus är en "frame creation" teknologi och är något annat.
vore fortfarande tacksam om någon kunde bekräfta hur hög kartongen är.

Ingen som ångrat köpet pga storleken btw?
spelar en del och funderar på om man kommer bli åksjuk av att spela på 2-2.5 meters avstånd?!
vad är era erfarenheter?

Postad 10 december 2009 - 13:52

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
B550-555 lider inte av 50hz-buggen (tearing) enligt flera användare.

Chris_Kadaver: för film tycker jag 2 meter är bäst. Sitter på ca 2.5 meter och tycker det är bra men aningen för långt bort kanske eftersom jag kan sitta närmre utan att se plasmabrus eller pixlarna. När det gäller fps-spel kan man nog känna av det i början då man inte är van.

Kartongen är 87cm hög och riktigt lång (29x87x150) och självklart sparar man den om man skulle behöva skicka in tv:n.

Postad 12 december 2009 - 12:30

qoma
  • qoma
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Det funkar alltså med T3P att byta till modell B650 i service menyn?

Jag har firmware 2006.0

Postad 12 december 2009 - 15:53

qoma
  • qoma
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag upplever något som jag skulle kalla "horizontella skuggor", jag vet inte om detta är normalt eller om min tv är defekt? Men detta är väldigt svagt och märks bara vid vissa tillfällen.

Jag gjorde en test-bild som där jag ser fenomenet relativt bra:
Bifogad fil  horizontal_shadows.gif   8,14K   1 Antal nerladdningar

Här är en bild jag manipulerat som visar hur bilden upplevs på min tv:
Bifogad fil  horizontal_shadows_percepti.gif   9,15K   0 Antal nerladdningar

Vore tacksam om nån kunde testa dessa och se om ni har samma "problem".

Jag använder hdmi via pc och i 1080p/60hz. Men man kan även se dessa skuggor om man byter till 4:3-format på vanlig tv och går upp och ner i menyerna, dock är skuggorna mycket svagare här (nästintill osynliga).

Postad 12 december 2009 - 17:04

JockeII
  • JockeII
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Det är inget fel. Alla plasma jag har sett har sådana när bilden skickas från en PC. Anledningen till att det vanligtvis bara syns ibland vid t.ex. HTPC användning är för att de bara syns när det är väldigt skarpa kontraster i lager på varandra, t.ex. om du har en lite mörkare bakgrund och drar ett vitt windowsfönster omkring så kan sådan skuggor följa med.

Har aldrig noterat det i en film t.ex. Det är väl något som följer med plasmatenkiken, du ser ju på din egen bild att skuggorna bara följer de mörka linjerna mot det ljusa.

Knappast något du någonsin skulle störa dig på dock.

Redigerat av JockeII, 12 december 2009 - 17:09.

Postad 12 december 2009 - 19:57

qoma
  • qoma
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Det funkar alltså med T3P att byta till modell B650 i service menyn?

Jag har firmware 2006.0

Jag orkade inte vänta på svar så jag testade själv och det funkar.. :)

Postad 25 december 2009 - 10:11

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
Har haft min 551 ett tag nu och är grymt nöjd. till en början hade den lite buzz men det är i princip helt borta. vad gäller ghost å dyl är det inget jag upplever, sitter inte och vrål letar efter det men reflekterar aldrigt över nån ghost. Kan hålla med om att ljudet inte är bra, men vem bryr sig när man för det mesta kör via hembio systemet iaf.
Tror att det är svårt att hitta ett bättre köp för 10K.

Postad 25 december 2009 - 13:16

Hassezilla
  • Hassezilla
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Har haft min 551 ett tag nu och är grymt nöjd. till en början hade den lite buzz men det är i princip helt borta. vad gäller ghost å dyl är det inget jag upplever, sitter inte och vrål letar efter det men reflekterar aldrigt över nån ghost. Kan hålla med om att ljudet inte är bra, men vem bryr sig när man för det mesta kör via hembio systemet iaf.
Tror att det är svårt att hitta ett bättre köp för 10K.

Ser du nån skillnad på svärtan mellan 50hz och 60hz? Har vart snack om att det skulle finnas en sådan bugg.

Postad 26 december 2009 - 12:38

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0

Ser du nån skillnad på svärtan mellan 50hz och 60hz? Har vart snack om att det skulle finnas en sådan bugg.

Vet inte vad jag ska svara på det, när jag kör film från min Tviw är det 60hz och jag gissar att det blir 50 med boxerkanalerna. Det enda jag kan säga att bilden är helt suverän vad man än tittar på men det skiljer ju lite på olika filmer och tv utsändningar. Personligen uppfyller den mina krav men är givetvis inte i exakt samma klass som en nyare LED för 30K. Men en 50" för 10K har jag svårt att se vad som skulle vara bättre köp.

Postad 27 december 2009 - 23:53

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Jag har ett j*vla problem med min TV uppenbarligen och INGEN annan verkar ha likadant fel?

Det berör iaf. HDMI-ingångarna:

Sitter och spelar med polarna på mitt Xbox 360 via HDMI till TV:n.
Helt plötsligt dör bilden (den blir svart) och efter ett tag kommer "HDMI 1" och "Ingen signal" upp på skärmen.
Jag är kvar i spelet, vi körde "System Link" på Xbox 360 (jag & en polares konsol) så när jag rörde kontrollen såg jag på TV nr 2 att jag rörde mig i spelet, har för mig att ljudet var kvar också. Startar om TV:n (på-av-på) sen har jag bild igen.

Sedan sitter jag och tittar på film i mitt splitternya (inköpt samma dag) hemmabio (Samsung HT-BD1252) och helt plötsligt dör bilden där också, ljudet är kvar men bilden dör. Startar om TV:n (på-av-på) sen har jag bild igen.

Nu skulle jag testa att spela Xbox igen och då hittar den inte min konsol (har haft samma problem förut).
Testade att se om den hittar polarens Xbox (dvs. om det är fel på mitt Xbox) och hittar inte polarens Xbox heller.

TV nr 2 hittar samtliga Xbox:ar.
Samsung 551 hittar dock Xbox:en utan problem när den är inkopplad på "PC" dvs. VGA.

Försökte klona datorn via HDMI som brukar funka, hittar inte datorn heller.
Det enda den hittar är hemmabio:n och det tror jag beror att den är "AnyNet+" inkopplad (HDMI CEC) eller liknande.

Som sagt, de sakerna som inte hittas av min Samsung 551 hittas och fungerar utmärkt på TV nr 2 (Sony KDL-32U3000 32" LCD).
Polarens grejer fungerar inte heller på min TV just nu (som fungerar utmärkt på hans tv och min andra tv).

Iaf. verkar ju detta vara ett solklart problem med HDMI, den har haft exakt samma problem förut och varit inne hos Assist Workshop 2ggr.
1:a gången bytte de hela "mainboard", 2:a gången hittade de inget fel.

Har nu lyckats att Komplett ska ta tillbaka den då jag vill häva köpet, men de hävdar att de måste kunnna återskapa felet för att kreditera min order. Saken hör ju till den att 2:a gången då Assist inte hittade något dröjde det 2 dagar och sen kom felet upp hos mig.

Är trött på ett j*vla runtskickande och vara utan TV:n så kan de verkligen säga att de måste kunna återskapa felet?
I mitt fall brukar felet komma upp efter kanske 2-3h's spelande eller som på hemmabions fall (bilden föll bort) runt 1.5h in i Gladiator eller liknande.

Har valt att själv köra in TV:n till Assist i Stockholm då Komplett annars vill att man skickar den till dem, som i sin tur skickar den till Assist i Göteborg. Har för mig att Konsumentköplagen säger att de ska avhjälpa felet på det sätt som är lämpligast för kunden och i min mening är att skicka TV:n på en sådan j*vla omväg när det finns servicebutik i Stockholm en skamm!

Iaf. snackades det om någon "kompensation" då jag (eller snarare tålmodiga pappa i hans arbetarbil, svårt att få in en 50" TV stående i någon vanliga bil) kört den 2ggr ToR till Assist (ca. 8 mil ToR dvs. 16mil för 2ggr ToR).

Vad är en skälig "kompensation" efter allting som hänt med TV:n?
Är sugen att trots allt köpa en LG 50PS8000 så kan man be dem att köra hem den som kompensation?
Kostar 500kr på deras hemsida? Eller är "pallfrakt" enda sättet att frakta en plasma säkert?
Tänkte att den kan ligga ner och så under frakten annars?

Är pallfrakt för 900kr skäligt? (Tror inte det dock).

Visst måte ett pris gällande frakt gälla för konsumenter och ett pris för Komplett?
Dvs. "Komplett" blir inte debiterade 500kr resp. 900kr om de skulle skicka det till mig av "goodwill" utan de får väl rabatt på frakt genom Posten eller iaf. minst betala priset utan moms dvs. 375kr / 675kr?

Eller är det något sådant trist som "milersättning" eller liknande?
Isf. borde ju farsans förlorade arbetsinkomst räknas in i det då de inte tar emot paket på helger.

Jag säger iaf. det, nästa gång det blir Samsung ska det bli en original svensksåld Samsung så jag får hemservice (a.k.a "Prestigeservice")

---

Förutom det ovan:

Hur är LG 50PS8000 jmfrt. med Samsung PS50B551?

Redigerat av TheSwede86, 27 december 2009 - 23:59.

Postad 28 december 2009 - 14:25

Hassezilla
  • Hassezilla
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Någon som kan ladda upp lite bilder på sin TV? Det är tomt på produktsidan för denna. Hur är det på B550/551, sitter det en u-formad lampa på fronten längst ner nära foten? Har sett att några i 5-serien har denna och den är skitful.

Postad 28 december 2009 - 15:43

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
TheSwede86:
Trist för dig men du verkar ensam om detta problem. Du borde få din tv utbytt, det är bara dra fram videokamera och visa felet för servicefirman, beskriv att det kan ta någon timme innan felet uppstår.

Att Komplett är villiga att erbjuda kompensation är ju trevligt. Hör vad de har att komma med, duger det inte föreslår du fri frakt eller en tusing i avdrag kanske. Dom ska ju trots allt få dig att vilja köpa av dem i fortsättningen.
En plasma fraktas alltid på pall (även om du beställer utan). Sista biten hem till dörren i din kommun kan dock vara utan pall eller så står den på pall men du får inte behålla den.

Jag skulle nog säga att PS8000 duger bra men är lite ljussvagare och har lite sämre svärta enligt uppmätta värden. Annars är de väl ganska likvärdiga.

Hassezilla:
Det finns 3 produktbilder och 1 galleribild. B551 ser exakt ut som på bilderna.

Redigerat av Chippe, 30 december 2009 - 12:31.

Postad 28 december 2009 - 19:36

naasapa
  • naasapa
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Ny firmware idag 28/12 finns här.

Postad 29 december 2009 - 22:04

Friskytten
  • Friskytten
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Hej, överväger 551:an för 8990:- från inWarehouse.

Jag har förstått att PS50B551T3WXXC egentligen inte avsedd för Sverigemarknaden (XXE?). Loggan med Samsung 100% pixel warranty är ju på plats så det ser ju lovande ut på den fronten. Jag har försökt kolla tidigare inlägg, men kan inte hitta svar om DVB-C / MPEG4:

Är det någon som kan bekräftta att denna TV funkar bra i svenskt kabelnät DVB-C avseende MPEG4 t ex SVT HD???

Mvh Friskytten

AVforums tråd: http://www.avforums....duct-codes.html

PS50B551T3WXXC

* P = Plasma
* S = Europe/Asia
* 50 = Screen Size
* B = 2009
* 5 = Series
* 5 = Position within series
* 1 = Variant eg different colour speaker cover
* T = Tulip (project name)
* 3 = 3rd case design of Tulip
* W = MPEG-4 DVB-T/DVB-C tuner
* X = assembled product
* XC = Ireland, Holland Austria UK Italy France

Redigerat av Friskytten, 30 december 2009 - 20:02.

Postad 30 december 2009 - 19:13

Hassezilla
  • Hassezilla
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Var och kollade på plasmor idag igen, PS50B565 var uppställd bredvid Panasonic P46S10E. Har varit i valet och kvalet mellan dessa två ett tag samt även P42X10Y.

Alltså vilken sjukt bra bild 50B565 har, färgerna är grymt naturtrogna. Sedan var det mycket bättre "djup" i bilden och mer detaljer än på Panasonicen. Satte örat mot de båda och Samsungen surrade betydligt mer, det var dock helvit bild just då.
När jag kollade på exakt samma tv för ett par veckor sen var inte bilden lika övertygande, antar att den blivit "inkörd".

Det har ju snackats en del om att 5-serien lider av "tearing" vilket jag kan bekräfta efter att ha tittat på 50B565. Det syntes vid långsamma panoreringer, Expert körde en reklamfilm där en "rea-skylt" gled över skärmen och denna löstes delvis upp i fraktaler.
En teori tidigare i denna tråd om vad som orsakar denna tearing var att det berodde på 100hz motion plus som finns i 565:an men inte i 550, 551 osv.

Hoppas man slipper detta problem om man nu slår till på exempelvis 550:n.

Vilket avstånd har ni som äger en 5-serie till era apparater? När de körde HD på expert så kunde man ju lätt sitta på mindre än 2 meters avstånd utan problem, men hur nära kan man sitta vid SD? Jag har 2,4 - 3 meter till tv:n och är orolig att det blir för nära!

Postad 30 december 2009 - 22:20

_jonte
  • _jonte
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Har du haft möjlighet att jämföra bilden mellan Samsungs 5-serie och 8-serie? Kikade på en b855 igår och den såg mycket bra ut. Men då 5-serien kostar hälften så mycket så känns den som ett bättre köp...

Postad 30 december 2009 - 23:14

Hassezilla
  • Hassezilla
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Har du haft möjlighet att jämföra bilden mellan Samsungs 5-serie och 8-serie? Kikade på en b855 igår och den såg mycket bra ut. Men då 5-serien kostar hälften så mycket så känns den som ett bättre köp...

855 hängde precis ovanför, de ser mycket lika ut färgmässigt, tyckte 855 såg ut att ha aningen bättre svärta men det kan bero på att den kanske har ett annat filter som stänger ut motljus(tror att den har det).
Jag skulle personligen aldrig betala det dubbla för 855, sen lider den väl i större utsträckning av buzzing om jag inte har fel?

Postad 31 december 2009 - 01:19

Tamino69
  • Tamino69
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jag har problem med ljudingången som är kopplad till DVI-ingången, jag får inget ljud. Är det någon som kan bekräfta att det bara är att koppla till analogt ljud och det fungerar då direkt eller måste man ändra några inställningar?
Jag har skickat in TVn en gång då DVI-ingångerna inte fungerade - är inte alls sugen på att skicka in den igen. Har denna modellen: PS50B551T3PXXC

Postad 31 december 2009 - 02:42

Unregistered5e6a6d49
  • Unregistered5e6a6d49
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jag har problem med ljudingången som är kopplad till DVI-ingången, jag får inget ljud. Är det någon som kan bekräfta att det bara är att koppla till analogt ljud och det fungerar då direkt eller måste man ändra några inställningar?
Jag har skickat in TVn en gång då DVI-ingångerna inte fungerade - är inte alls sugen på att skicka in den igen. Har denna modellen: PS50B551T3PXXC

Pröva att gå in i inställningar -> Ljud -> Välj Högtalare och där väljer du externa högtalare istället för TV-högtalare.

Postad 31 december 2009 - 11:30

Friskytten
  • Friskytten
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Ursäkta tjatet, men är det någon som har TVn hemma och kan bekräfta att den funkar bra i svenskt kabelnät DVB-C avseende MPEG4 t ex SVT HD? :)

Mvh Friskytten

Redigerat av Friskytten, 01 januari 2010 - 12:26.

Postad 31 december 2009 - 12:35

_jonte
  • _jonte
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
På InWarehouse sida står det såhär:
"PS50B551 har en inbyggd digital-tv-mottagare godkänd för både Boxer (dvb-t) och Com Hem (dvb-c). Dessutom är den förberedd för att ta emot TV- och HDTV-signaler i MPEG4 för Boxer. För att se de digitala betalkanalerna behöver du en CA-modul och ett programkort (köpes separat)."

Om det stämmer är väl svårt att avgöra dock... Skulle också vilja få detta bekräftat innan jag lägger en beställning.

Nån som vet hur länge de har kvar sitt mellandagsrea_pris? Sista dagen idag kanske?

Redigerat av _jonte, 31 december 2009 - 12:35.

Postad 31 december 2009 - 21:16

Unregistereda336691a
  • Unregistereda336691a
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har 551:an från InWarehouse Samsungs röda crystal design? Det står det på deras hemsida, men det ser inte ut som det på produktbilderna..

Postad 01 januari 2010 - 02:36

Friskytten
  • Friskytten
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Där står väl bara att det är Crystal TV-design, ingenting om röd färg? Däremot är det lite rött i logotypen för "Crystal TV" ;-)

Postad bild

Såvitt jag kan förstå så finns Crystal TV i två varianter: Platinum Black och Rose Black (den med röd kant). Kolla på Samsungs sida för PS50B551. Där står det FHD PS50B551 platinum black crystal TV.

Mvh Friskytten

Postad 01 januari 2010 - 03:14

_jonte
  • _jonte
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
550 har rött i sig, medan 551 är helt svart.

Postad 01 januari 2010 - 16:13

_jonte
  • _jonte
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Tips på väggfäste till denna TV uppskattas varmt! :(

Gärna billigt och diskret. Ska sitta på en gipsvägg.

Postad 01 januari 2010 - 18:07

Hassezilla
  • Hassezilla
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Hur nära sitter ni som har denna? Kommer det funka med comhem digitaltv på 2,5 meter eller blir det alldeles för nära?

Postad 03 januari 2010 - 12:58

_jonte
  • _jonte
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Ni som har denna...
En liten mini-recension kanske? Vad tycker ni om den? Bildkvalité, ljudkvalité, "buzzing" etc...?

Ni som haft problem med denna.... Hur har det funkat med garantier, Samsung Sverige etc...?

Postad 03 januari 2010 - 14:58

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Jag vill inte uttala mig om bildkvaliteten än då jag inte kalibrerat bilden ännu. Ska låta tv:n bli inkörd först även om jag egentligen tror att det är rätt onödigt. Jag antar att tillverkaren hade skrivit något om det i manualen om det hade varit viktigt, men men.... Kaske någon kan övertyga mig om att inkörning är ett måste?

Har tidigare haft en Panna pv600 och har den att jämföra med
Här en mini mini recension.

-551 buzzar väldigt lite jämfört med pv600. Visst låter den något men inte alls störande.

- Pannas svärta är mycket bättre. Har testat dra ner brightness mm så långt det går och det blir
ändå inte lika svart som på Pannan.

-Ljudet i Samsungen är ett skämt. Klockradio typ. pv600 har grymt tv-ljud. Kör man via hemmabio
så är det inget problem allstå.

-Samsungen har mindre "pixlighet"/kornighet i bilden eller hur jag ska förklara det hela detta trots att
det är 50" mot pannan 42".

-Samsung har bättre flyt i bilden (alla förbättringsåtgärder avstängda)

-Samsungen är snyggare och känns som bättre kvalitet.

-Pannas fjärr har mycket bättre kvalitetskänsla.

-Samsung verkar mer känslig för tillfällg inbränning men det försvinner ganska fort.

-Känns som att bilden "over-all " på Samsungen kan bli riktigt bra efter kalibrering, synd på svärtan bara.

-Pv600 42" kostade 19000 och Samsung 50" 9000 och jag hade aldrig köpt pannan för 19000 igen, speciellt efter
att panelen gick sönder efter ca 2 år (vertikala linjer på panelen). Aldrig mer Panna för mig.

Jag har bara tittat på SD-tv genom scart. Kollade snabbt på ice-age 1 på dvd (yamaha 2700), HDMI och uppskalat till 1080p och där var bilden helt grym. Kunde sitta 10 cm från skärmen utan några defekter i bilden.

Postad 03 januari 2010 - 15:14

Hassezilla
  • Hassezilla
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Jag vill inte uttala mig om bildkvaliteten än då jag inte kalibrerat bilden ännu. Ska låta tv:n bli inkörd först även om jag egentligen tror att det är rätt onödigt. Jag antar att tillverkaren hade skrivit något om det i manualen om det hade varit viktigt, men men.... Kaske någon kan övertyga mig om att inkörning är ett måste?

Har tidigare haft en Panna pv600 och har den att jämföra med
Här en mini mini recension.

-551 buzzar väldigt lite jämfört med pv600. Visst låter den något men inte alls störande.

- Pannas svärta är mycket bättre. Har testat dra ner brightness mm så långt det går och det blir
ändå inte lika svart som på Pannan.

-Ljudet i Samsungen är ett skämt. Klockradio typ. pv600 har grymt tv-ljud. Kör man via hemmabio
så är det inget problem allstå.

-Samsungen har mindre "pixlighet"/kornighet i bilden eller hur jag ska förklara det hela detta trots att
det är 50" mot pannan 42".

-Samsung har bättre flyt i bilden (alla förbättringsåtgärder avstängda)

-Samsungen är snyggare och känns som bättre kvalitet.

-Pannas fjärr har mycket bättre kvalitetskänsla.

-Samsung verkar mer känslig för tillfällg inbränning men det försvinner ganska fort.

-Känns som att bilden "over-all " på Samsungen kan bli riktigt bra efter kalibrering, synd på svärtan bara.

-Pv600 42" kostade 19000 och Samsung 50" 9000 och jag hade aldrig köpt pannan för 19000 igen, speciellt efter
att panelen gick sönder efter ca 2 år (vertikala linjer på panelen). Aldrig mer Panna för mig.

Jag har bara tittat på SD-tv genom scart. Kollade snabbt på ice-age 1 på dvd (yamaha 2700), HDMI och uppskalat till 1080p och där var bilden helt grym. Kunde sitta 10 cm från skärmen utan några defekter i bilden.

Kanske svärtan blir bättre om du kalibrerar in den ordentligt? Fan jag är sugen på en 551:a, men svärtan känns som något som en dealbreaker om den inte är speciellt bra.

Jobbigt läge, känns som att det enda alternativet i denna prisklass är P46S10 men den har ju deinterlacingproblem och inte lika bra färger som Samsungen.

Redigerat av Hassezilla, 03 januari 2010 - 15:20.

Postad 03 januari 2010 - 15:45

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Som sagt. Försöker jag dra ner inställningarna bara för att skapa massor av svart utan detaljer så får jag ändå inte lika svart som pannan. Blir nog inte bättre med andra inställningar...men man kanske tänker mindre på det är allt det andra, kontrast m m, är bra inställt.

Någon som vet någon kalibreringsskiva som har bra funktion för att ställa in vitbalansen?

Postad 03 januari 2010 - 16:36

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1 114 inlägg
  • 0

Kanske svärtan blir bättre om du kalibrerar in den ordentligt? Fan jag är sugen på en 551:a, men svärtan känns som något som en dealbreaker om den inte är speciellt bra.

Jobbigt läge, känns som att det enda alternativet i denna prisklass är P46S10 men den har ju deinterlacingproblem och inte lika bra färger som Samsungen.

Ju bättre svärta - desto bättre färger. Panasonic har bättre färger, mer korrekt dämpade färger med bra hudnyanser. Kalibrera en panasonic och du hamnar nu riktigt nära 6500k kelvin färgstandarden.
Om du inte gillar dämpade färger, välj inte "normal" lägen utan tex "VARM eller BIO".
Rödaktig ton men sjukt fina färger därefter. Har dock bara panasonic CRT men vet vad du pratar om.

Postad 03 januari 2010 - 17:00

_jonte
  • _jonte
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
DVE har kalibrering för "allt"... Så kika på den om du inte redan har den.

Stort tack för en liten mini-recension! :)

Vore kul att höra hur den blir efter kalibrering. Du kan ju alltid testa inställningar du hittar på tex AV-forums. Alla skärmar i samma serie borde kunna använda samma inställningar som en grund. Sen bör man såklart fininställa själv, men som en först test kan det nog vara bra!

Kan du säga nåt mer om "buzzing" på din TV? Är mest den delen som håller mig från att lägga in en beställning direkt. Kan du jämföra med något?.. Frekvens?.. Hur långt ifrån hörs det?.. Hörs det vid vanlig slö-TV-tittande på normalt soffavstånd?... etc...

Hur funkar bilden vid dagsljus? Mycket "blänk"?

Som sagt. Försöker jag dra ner inställningarna bara för att skapa massor av svart utan detaljer så får jag ändå inte lika svart som pannan. Blir nog inte bättre med andra inställningar...men man kanske tänker mindre på det är allt det andra, kontrast m m, är bra inställt.

Någon som vet någon kalibreringsskiva som har bra funktion för att ställa in vitbalansen?

Postad 03 januari 2010 - 17:22

Friskytten
  • Friskytten
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Jag fortsätter tjata (ursäkta...) om MPEG4 :)

Please, kan någon bekräfta/dementera huruvida MPEG4 HD-kanaler funkar över DVB-C?

Jag har beställt TV'n på InWarehouse men inte tagit emot den än... Vet ej om det är PS50B551T3PXXC ellerT3WXXC, spelar det någon roll? :)

Postad 03 januari 2010 - 17:33

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Buzzing: Vi normalt tv-tittande, normal till låg ljudvolym så hör jag inget surrande. Låter väl som en normal tjock-tv, kanske något mer. Hade jag inte läst om det eller störts av det av min pv600 hade jag aldrig tänkt på det.

Mpeg4: Pratar du comhem så behöver du deras box för det (gäller ej SVT-HD). Kan inte bekräfta det men det är så jag förstått det. Har inget med Samsung att göra utan gäller allmänt för comhem HD.

Färger: Samsungen har mindre problem med "regnbågar" när bilden täcks av färger. Detta jämfört med pv600.

Återigen. Jag har inte kalibrerat bilden ännu så jag kan inte säga om jag föredrar pv600 eller 551 men pannan hade grymt bra bild då det var kalibrerad.

Kalbrering: Har har "The Calibrator". Får kolla på den om den har guider för inställning av vitbalans, gamma mm

Postad 03 januari 2010 - 17:55

Hassezilla
  • Hassezilla
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Ju bättre svärta - desto bättre färger. Panasonic har bättre färger, mer korrekt dämpade färger med bra hudnyanser. Kalibrera en panasonic och du hamnar nu riktigt nära 6500k kelvin färgstandarden.
Om du inte gillar dämpade färger, välj inte "normal" lägen utan tex "VARM eller BIO".
Rödaktig ton men sjukt fina färger därefter. Har dock bara panasonic CRT men vet vad du pratar om.

Så om nu inte 5-serien har så bra svärta så borde den inte ha så bra färger heller, konstigt, tyckte att tex hud, vatten osv såg otroligt naturtroget ut jämfört med P46S10. Antar att min uppfattning om bra färger inte är samma som färgstandarden du pratar om. Nu var det ju dock i butik och jag ändrade inte inställningarna.

Utöver detta tyckte jag att det syntes avsevärt mycket mer detaljer i bilden på 5-serie plasman när blu-ray kördes. Det kanske också är en inställningsfråga?

Redigerat av Hassezilla, 03 januari 2010 - 17:57.

Postad 03 januari 2010 - 17:57

Friskytten
  • Friskytten
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Mpeg4: Pratar du comhem så behöver du deras box för det (gäller ej SVT-HD). Kan inte bekräfta det men det är så jag förstått det. Har inget med Samsung att göra utan gäller allmänt för comhem HD.

OK, jag har inte Comhem utan ett "fritt" (okodat) DVB-C kabelnät som utöver SD-kanaler sänder SVT HD. Funkar klockrent på mina FireDTV som jag har till HTPC. CA-modul behövs alltså inte.

Från min kabeltv-operatör:
Följande parametrar skall ställas in på TV med inbyggd mottagare:
Mottagare: DVB-C(Kabel-TV)
Nätverks ID: 41001
Modulering: QAM 64
Frekvens: 330 Mhz (alt. 330 000 Khz)
Symbolhastighet: 6875

Jag utgår från att DVB-C SD (MPEG2?) funkar som det ska, men MPEG4-komprimerad DVB-C är det ingen som har provat ännu?

Redigerat av Friskytten, 03 januari 2010 - 20:03.

Postad 03 januari 2010 - 18:28

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Har kollat min "the Calibrator" nu och det finns inget förutom inställningar för det vanliga (färg, ljus, kontrast, skärpa).

Vad har DVE ytterligare för bildkalibreringar förutom det ovan skrivna?

Postad 03 januari 2010 - 19:00

Hassezilla
  • Hassezilla
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Har kollat min "the Calibrator" nu och det finns inget förutom inställningar för det vanliga (färg, ljus, kontrast, skärpa).

Ska bli intressant att höra vad du tycker om tv:ns prestanda efter en kalibrering.

Postad 03 januari 2010 - 22:21

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
När jag kalibrerar bilden, i vilket läge skall bilden vara då (Film, Dynamisk, Eco, Standard)?
Vilken celljusstyrka ska man ha?
Vilken färton?
Vilket läge skall färgområdet vara på?

Postad 04 januari 2010 - 00:15

Friskytten
  • Friskytten
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Jag har inte Calibrator, men däremot DVE DVD (PAL). Jag kan inte redogöra för skillnaden dessa... DVE DVD känns lite ålderstigen, och egentligen skulle man väl ha DVE HD Basics på bluray. Ändå är den tydligen still going strong enligt denna artikel från Hemmabiotidningen 2008-49:

"Den kalibreringsskiva som rankas högt och som stått som pålitligast genom åren är Digital Video Essentials, skapad av Joe Kane som då och då besöker Sverige och håller föredrag. Skivan för dvd-spelare kom ut redan 1997 men den är precis lika aktuell idag. Nyligen kom skivan HD Basics ut på Blu-ray och det finns även skivor för hd-dvd, en dvd-version för ntsc-systemet och en professionell version. Skivorna är regionsfria och säljs på import eller hos välsorterade butiker."

(De finns bl a på Discshop.se)

När jag kalibrerar bilden, i vilket läge skall bilden vara då (Film, Dynamisk, Eco, Standard)?

Från samma artikel:
"Tipset är att gå direkt på de lägen som heter ”Film”, ”Bio” eller ”Cinema” som då brukar stänga av mycket av den automatiska bearbetningen och inverkan på bilden. Då brukar även flera andra aspekter av bilden vara någorlunda justerade. Genom att sedan ställa in brightness och kontrast kan du få ut mer dynamik ur bilden än vad som är inställt i fabrik."

Postad 04 januari 2010 - 01:02

Friskytten
  • Friskytten
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Det är verkligen förvirrande att olika siterns information skiljer sig samt modeller som är mer eller mindre samma TV.

Kan någon av er som äger en B551 tala om ifall TV har:

-100hz (Samsung själva skriver Nej på sin sida men av bilden tidigare i forumet så verkar den ha det: 100hz och 600hz subfield logor) ?

Vet inte vilken sida du menar att Samsung skriver Nej på, men utöver klisterlapparna på TV'n så står det på denna Samsung-sida (avsedd för "Baltic countries", XBT på slutet):

600Hz Subfield Motion Yes
100Hz Yes

Postad 04 januari 2010 - 12:35

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Någon som gjort en firmware-uppdatering och märkt att det blivit en förbättring på någon punkt?

Postad 04 januari 2010 - 14:06

maxiepax
  • maxiepax
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Ringde precis inwarehouse, min tv kommer imorn, frågade om garantin, han sa att det är fortfarande 24 månader garanti, och 100% pixel garanti, dock går den genom inwarehouse, och inte genom samsung nordic.

Postad 04 januari 2010 - 15:40

_jonte
  • _jonte
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Ringde precis inwarehouse, min tv kommer imorn, frågade om garantin, han sa att det är fortfarande 24 månader garanti, och 100% pixel garanti, dock går den genom inwarehouse, och inte genom samsung nordic.

Betyder detta något negativt för dig/mig som kund...?

Postad 04 januari 2010 - 18:39

Friskytten
  • Friskytten
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Betyder detta något negativt för dig/mig som kund...?

Snarare positivt att InWarehouse säljer dessa gråimporterade med 24-månadersgaranti inklusive 100% pixelgaranti. Några tusenlappar billigare för oss, och förhoppningsvis lika bra garantiåtaganden som om de hade gått genom generalagenten.

Please, kan någon bekräfta/dementera huruvida MPEG4 HD-kanaler funkar över DVB-C?

Jag har beställt TV'n på InWarehouse men inte tagit emot den än... Vet ej om det är PS50B551T3PXXC ellerT3WXXC, spelar det någon roll? :)

Jag svarar mig själv: Det funkar alldeles utmärkt med MPEG4/720p över DVB-C. Jag fick en T3P som nu är inkopplad :lol:

Postad 04 januari 2010 - 19:12

_jonte
  • _jonte
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Låter grymt! :P

Återkom gärna om vad du tycker om den! (Liten mini-recension du med kanske?)
Biler? :lol:

Även mycket intresserad över hur du upplever "buzzing" på din?

Är allt positivt från dig med så blir det nog en beställning under kvällen... :)

Snarare positivt att InWarehouse säljer dessa gråimporterade med 24-månadersgaranti inklusive 100% pixelgaranti. Några tusenlappar billigare för oss, och förhoppningsvis lika bra garantiåtaganden som om de hade gått genom generalagenten.

Jag svarar mig själv: Det funkar alldeles utmärkt med MPEG4/720p över DVB-C. Jag fick en T3P som nu är inkopplad :lol:

Postad 04 januari 2010 - 19:17

Hassezilla
  • Hassezilla
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Ni som har denna, hur nära kan man sitta om kollar analog/digital tv utan att det ser gräsligt ut? Vette fasen hur stor tv jag kan ha, kommer sitta 2,5-3 meter från tv:n.

-> Friskytten, jag önskar också en mini-recension! Vissa användare har i denna tråd påpekat att svärtan är markant bättre i 60hz än i 50hz, kan du testa detta på din tv? Om du har en helsvart bild i ett mörkt rum, är svärtan väldigt grå?

Redigerat av Hassezilla, 04 januari 2010 - 19:37.

Postad 04 januari 2010 - 21:21

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Jag sitter 3 m ifrån min. Inga problem med digitalt. Analogt ser inte bra ut men det gör det inte på någon platt-tv vad jag har sett. Jämfört med min gamla pansonic så är det minst lika alt kaske något bättre.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.