LG LE9500, LE8500, LE7500
585 svar till detta ämne
Postad 20 November 2010 - 12:02
Flyingrat
-
Flyingrat
-
Användare
-
-
105 inlägg
Bjortab: Jag har varit sugen på LE8500 ett tag nu, men jag har avvaktat med köp mestadels pga Juhas kritik angående TV:ns "input lag". Precis som dig spelar jag en del på min PS3, så eftersläpningar i bilden vid spelande är inget jag vill ha. Jag ser därför mycket fram emot vad du har att säga om TV:n när du väl fått hem den. Om du kan lägga upp någon/några bilder på TV:n också så vore det kanon!
Tips - om ni ska använda den inbyggda DVB-T ("boxermottagning") kolla med LG om man tagit fram en patch för läppsynkproblemet (se tidigare inlägg i samma forum)...
Postad 21 November 2010 - 22:35
Unregistered930d77c0
-
Unregistered930d77c0
-
Användare
-
-
156 inlägg
Sådärja nu har jag ställt upp min 55LX950N.
Till skillnad från mina föräldrars 55LE850N så hade min tv både ett enkelt att ta av skyddsplast och så den där filterplasten. LE'n hade bara filterplasten som jag då antagligen inte skulle ha tagit bort.
Jag ska ringa till LG butiken imorgon och fråga ang. funktionen av filtret.
Jag har kalibrerat bilden på min LX enligt flatpanels.dk och måste säga att de vet vad de sysslar med. Bilden blev mycket mer behaglig än orginalinställningarna. Ska göra kalibrering enligt flatpanels med LE'n med.
Efter några timmars användning måste jag säga att jag känner mig mycket nöjd med tv'n. Det gjordes en programvaruuppdatering då jag körde igång det trådlösa nätverket och det verkar finnas väldigt många funktioner på tv'n. Har inte provat något 3D ännu dock.
Jag tycker inte att det är några besvärande halos och svärtan är riktigt bra. Den speglar lite av ljuset från en lampa men det är inte alls så farligt, vi får se hur det blir i dagsljus.

Patrick
Postad 21 November 2010 - 23:08
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Kul att du är nöjd..
Men inte såå konstigt då dessa lcd led är i den absoluta toppen och leverar en riktigt bra bild
Postad 23 November 2010 - 18:20
Bjortab
-
Bjortab
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Vad roligt att du trivs med din nya TV Patrik! Men jag är lite spänd på att höra vad du tycker om 3D funktionen?
Och om du möjligtvis har upplevt nån banding och isåfall hur mycket påverkar det din filmupplevelse?
Jag har blivit lite sugen på LX9500 47" nu då den har gått ner aningen i pris!
MVH Björn!
Postad 27 November 2010 - 14:36
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
var nyss uppe på on off i katrineholm och kollade på miraklet!
47LX950N
######r vilken snygg tv och vilken otrolig bild!
höll på att trilla baklänges när jag såg kontrasten och svärtan.
det syns verkligen att det är en FULL LED TV och ingen snik LED som Samsung modellerna.
där har vi nya 3D tvn alltså
en fråga bara som försäljarna inte kunde svara på iom att dom inte hade testat 3D
är det bra ljusstyrka vid 3D?
sen undrar jag hur glasögonen ser ut som följer med den tvn,nån som har bild på dom ?
Redigerat av Unregistered1008, 27 November 2010 - 14:38.
Postad 27 November 2010 - 15:07
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Finns en bra recension här http://flatpanelshd....p;id=1276847037Kortfattat har den samma minus som LE850 Halos Reflektioner Sen har den en hel del crosstalk och 3d fungerar i övrigt väldigt bra..Högre ljusstyrka än Panasonic VT20 vilket är rätt logiskt.. Sen kan du inte ligga i soffan och spela 3D spel/film...Rätt stort minus i mina ögon
Postad 27 November 2010 - 15:11
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
Finns en bra recension här
bra tackar! att det var reflektioner såg jag men det struntar jag i  det är en sån tv man ska släcka ner helt och bara njuta av bilden. nu vetjag iofs inte om den lider av Clouding? får läsa recensionen överlag en riktigt imponerande bild! fortfarande helt såld sen att det följde med en 3D kamera för 5k gör inte saken sämre. betyder det att det går att kolla på 3D bilder på tvn? JPS eller annat format?
Redigerat av Unregistered1008, 27 November 2010 - 15:20.
Postad 27 November 2010 - 15:24
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Den lider inte ac clouding..
Det är en av de absolut bästa lcd led.
Så bra svärta att de inte gick att mäta när flatpanelshd testade den..
Postad 27 November 2010 - 15:43
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
Den lider inte ac clouding.. Det är en av de absolut bästa lcd led. Så bra svärta att de inte gick att mäta när flatpanelshd testade den..
japp läste just det mätinstrumentet gav inget utlsag när dom mätte svärtan. riktigt grymt att den inte lider av nån clouding. det betyder att man kan ha kolsvart i rummet och fortfarande ha en bra svärta utan vita fläckar i bilden. ska ögna igenom 3D biten nu så får vi se om den får godkänt jag tror även att flatpanelshd är aningen petiga i sina tester vissa problem dom upptäcker tror jag knapp en normal person märker.
Postad 27 November 2010 - 18:01
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Jag märkte av en del brister som jag störde mig på oerhört så jag lämnade tillbaka tvn.
Postad 27 November 2010 - 18:16
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
Jag märkte av en del brister som jag störde mig på oerhört så jag lämnade tillbaka tvn.
det lät ju illa med andra ord kan du inte kolla på någon tv i dagsläget ? fan jag trodde jag var kräsen men det finns tydligen ännu värre freaks  vad var problemet och varför lämnade du tillbaka din ?
Postad 27 November 2010 - 18:21
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Läs Juhans recension här i tråden...
Den beskriver allt på ett bra sätt ....
Sen är de upp till var å en att ...Pick a poison :-)
Men de är inget snack om saken att den här tv kan ge en sjukt bra bild under rätt omständigheter
Postad 27 November 2010 - 18:33
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Läs recensionen några sidor tillbaka och det blev ingen tv som finns på marknaden idag utan jag köpte en begagnad Pioneer Kuro 5090H med fotstativ och högtalare som jag är toknöjd med.
Postad 27 November 2010 - 19:51
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
Läs recensionen några sidor tillbaka och det blev ingen tv som finns på marknaden idag utan jag köpte en begagnad Pioneer Kuro 5090H med fotstativ och högtalare som jag är toknöjd med.
ok så du menar att 47LX950N har samma panel som 850N? skiljer det inte 200hz i uppdateringsfrekvensen ? 400 mot 200 eller har jag läst fel? isåfall kan man väl inte jämföra dom båda sen kan jag säga nu att jag inte kommer att spela i 480p som du gjorde  1080p från datorn blir det då förmodar jag om man ska gå efter ditt test att inputlagget är mindre. sen vet jag inte hur det ligger till om den optiska utgången på 950N också bara skickar ut dolby digital eller om dom har uppdaterat det? sen står det klart och tydligt på flatpanels testet att man ska stänga av motion flow vid gaming då det höjer inputlagget. var det nåt du testade eller? som sagt mycket av felen du nämner går att komma ifrån med rätt grejor (1080p för gaming och en förstärkare med HDMI 1.4) sist men inte minst: jag sitter mestadels upp när jag kollar på tv på sin höjd halvligger  betraktningsvinkeln är ju bra jämfört med min LED TV så stod jag ut med den så kommer den här vara rena drömmen
Redigerat av Unregistered1008, 27 November 2010 - 20:05.
Postad 27 November 2010 - 20:03
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Samma grejor i grunden..
47LX950N har lite högre uppdateringsfrekvens för att 3D ska fungera bättre har jag iaf för mig.
Men rent bildmässigt verkar det inte skilja just nå...
Men du kan ju plöja igenom recensioner på flatpanelshd för att få veta säkert..
Inputlag bli knappast mindre för att du spelar spel i 1080p.
Om det inte finns nån ren dataingång i LG.
Brukar lagga mindre där
Postad 27 November 2010 - 20:14
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
47LX950N har lite högre uppdateringsfrekvens för att 3D ska fungera bättre har jag iaf för mig.
jupp och då blir även 2d hanteringen snabbare enligt flatpanels testet så är det världens snabbaste LCD,så jag tvivlar på att det är nåt inputlagg att tala om att stänga av motion flow säger sig själv som det står i testet så måste tvn räkna ut bilder i mellan bilderna med motionflow och det tar tid det är den extra tiden som gör att inputlagget ökas. aja jag har sett tvn så jag vet vad jag får och jag kommer att bli supernöjd föresten: stödjer tvn 120Hz från datorn? kör Nvidia 3D vision
Redigerat av Unregistered1008, 27 November 2010 - 20:17.
Postad 27 November 2010 - 20:17
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Jo men de är ju avstängt som jag fattat det i gamemode.
Men vad värre är att local dimming är avslaget också så du får mycket sämre svärta i spel än i film/tv.
Joo hade jag bara råd med en 55:a så är de inte omöjligt att jag köpt en.
Men ett tips är ju att du far till en affär och ber att få provspela på den med nått fps spel så då får känna på hur det är innan du slantar upp
Postad 28 November 2010 - 08:59
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
Jo men de är ju avstängt som jag fattat det i gamemode.
ok men då är ju lösningen på inputlagg problemet jäkligt enkel. kör Expert mode eller vad det heter. med Local Dimming på ON och stäng av eller dra ner motion flow till 0 det har ju konstaterats i testerna att det är just Motion Flow som ökar inputlagget. då borde man ha ett game mode + local Dimming jag är också känslig för inputlagg så jag kommer garanterat att testa just det. kör en hel del BFBC2 Multi och där måste man ju vara lite halvkvick  eftesom inte tvn surt nog stödjer 120Hz från datorn. (att det ska vara så svårt att få till?) så tippar jag på att det är den låga Hzen som gör att inputlagg känns mer hade man haft 120Hz så hade det nog märkts mindre
Redigerat av Unregistered1008, 28 November 2010 - 09:00.
Postad 28 November 2010 - 11:15
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
ok så du menar att 47LX950N har samma panel som 850N? skiljer det inte 200hz i uppdateringsfrekvensen ? 400 mot 200 eller har jag läst fel?
isåfall kan man väl inte jämföra dom båda
Det enda som skiljer är 3d thats its. HZ tillför ingenting för bilden utan det är ett försäljningsknep. sen kan jag säga nu att jag inte kommer att spela i 480p som du gjorde  1080p från datorn blir det då förmodar jag om man ska gå efter ditt test att inputlagget är mindre.
Jag hårdtestade 1080p också och då jag gick tillbaka till tvn som jag hade innan som det var 5ms i input lag, så märkte jag väldigt stor skillnad då jag spelade Halo Reach och Modern Warfare 2. sen vet jag inte hur det ligger till om den optiska utgången på 950N också bara skickar ut dolby digital eller om dom har uppdaterat det?
Då jag testade skickade den bara ut DD, men det som var bra var att den tog tillvara på ljudet från HDMI ingångarna och det gör inte ens min Pio 5090H. sen står det klart och tydligt på flatpanels testet att man ska stänga av motion flow vid gaming då det höjer inputlagget. var det nåt du testade eller?
som sagt mycket av felen du nämner går att komma ifrån med rätt grejor (1080p för gaming och en förstärkare med HDMI 1.4)
Med motionflow så blev det, nu menar jag ordagrant så totalt ospelbart som det kan bli. Motionflow hade jag alltid avstängd för det tillför absolut ingenting, allting såg ut som om att det snabbspolades. sist men inte minst: jag sitter mestadels upp när jag kollar på tv på sin höjd halvligger 
betraktningsvinkeln är ju bra jämfört med min LED TV så stod jag ut med den så kommer den här vara rena drömmen 
Titta en gång extra i butiken för betraktningsvinkeln på denna tv är helt värdelös. jupp och då blir även 2d hanteringen snabbare enligt flatpanels testet så är det världens snabbaste LCD,så jag tvivlar på att det är nåt inputlagg att tala om
att stänga av motion flow säger sig själv som det står i testet så måste tvn räkna ut bilder i mellan bilderna med motionflow och det tar tid det är den extra tiden som gör att inputlagget ökas.
Värdens snabbaste? Det blev LCD släp vid spelande vid snabba panoreringar och med en input lag på 53ms i gaming mode så skulle jag inte vilja kalla den för världens snabbaste. aja jag har sett tvn så jag vet vad jag får och jag kommer att bli supernöjd
Trodde jag också. föresten: stödjer tvn 120Hz från datorn? kör Nvidia 3D vision
Ingen aning. ok men då är ju lösningen på inputlagg problemet jäkligt enkel. kör Expert mode eller vad det heter. med Local Dimming på ON och stäng av eller dra ner motion flow till 0
det har ju konstaterats i testerna att det är just Motion Flow som ökar inputlagget.
då borde man ha ett game mode + local Dimming
jag är också känslig för inputlagg så jag kommer garanterat att testa just det. kör en hel del BFBC2 Multi och där måste man ju vara lite halvkvick 
eftesom inte tvn surt nog stödjer 120Hz från datorn. (att det ska vara så svårt att få till?) så tippar jag på att det är den låga Hzen som gör att inputlagg känns mer hade man haft 120Hz så hade det nog märkts mindre
Jag körde på Expert 2 tror jag det var plus att jag stängde av alla bildförbättringar som fanns. Men jag tror inte att du kommer bli nöjd eller jag är helt bergsäker för 53ms är på tok för mycket. En hardcore gamer märker inte någon skillnad om det är under 25ms men då får man också tänka på att en trådlös handkontroll lägger till några ms, om man skulle köra någon äldre konsol så tvn måste skala ner så blir det några ms till. Men det känns som om du redan har bestämt dig att det är lönlöst att försöka övertala dig trotts att man själv har fått erfara tvns brister men om det är som du säger att du är känslig för input lag så kan jag inte rekommendera denna tv. Jag tycker att du ska satsa på en Panasonic VT20, den har både bättre 3D plus 15ms i input lag, oändlig betraktningsvinkel. Men jag antar att du fortfarande är rädd för det här med inbränningar som jag själv aldrig någonsin har haft minsta lilla problem med och då är jag inne på min andra plasma nu. Jag har somnat framför tvn oändligt många gånger framför stillbild, två gånger med text tv på plus att jag har spelat oändligt mycket. Inbränningar existerar inte idag, det tillhör det förflutna. Rent bildmässigt är plasman bättre på alla plan, lugnare naturligare och med levande bild, inte lika ansträngd och konstlad som LCD. När det gäller strömförbrukningen så är det räknat då tvn skickar ifrån sig allt ljus det bara går, när man kör gasen i botten på alla inställningar, när man har tvn hemma med normala inställningar som inte bränner hål på hornhinnorna så drar den inte ens hälften av den angivna W. VT20 425W, efter kalibrering flatpanels.dk 190W.
Postad 28 November 2010 - 12:06
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
35ms i inputlagg enligt AVForums testet "if you want to stick with your normal 2D game titles then the lag time of the LX9900 is a quite average 35ms in the games preset." http://www.avforums....DTV-Review.htmljag har över 100ms i inputlagg på LED TVn  har jämfört mot en CRT och det går att spela på helt klart 35ms är ju en klar förbättring tippar på att det kommer duga bra sen kör jag inte med några trådlösa grejor då jag vet att dom slöar ner. en gång LED TV alltid LED tv jag går aldrig tillbaka till Plasma  dels för strömförbrukningen sen att man får dras det klassisak plasma bruset i bilden. en LED TV är kristall klar i bilden oavsett vilket skitmaterial du matar med och det är imponerande. nu har jag inte sett VT20n så jag kan inte utala mig men dom plasmaskärmarna jag har sett kan ingen av dom leverera detaljer i mörka scener det blir helt washed out. en annan anledning till att jag väljer LED är för 3Dn enligt testerna så spöar den VT20n i 3D med bättre ljusstyrka. det krävs rätt bra tryck i bilden vid 3D för att man inte ska uppfatta bilden som mörk. bra och detaljerat svar annars!
Redigerat av Unregistered1008, 28 November 2010 - 12:11.
Postad 28 November 2010 - 12:39
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Tyvärr lider LG 3D tv av samma problem soma alla andra lcd.. Vist..Den är bättre på ljustryck precis som du är inne på..men...Alla lcd led med 3D är för slöa ..De får alla rätt mycket crosstalk som verkligen förstör mer... att plasma har lägre ljustryck går ju att lindra med att text mörklägga. Sen kan du inte ligga och spela/se film i 3D.. Om du läst recensionerna så skulle du sett att LG ligger efter V20 när de gäller detaljer i skuggor ..Specielt när det är rörlig bild...Men LG är bra för att vara LCD ... Förstår inte hur nån kan se plasmabrus på en modern plasma när man ser film.. Satt 1.5 meter från 60 tum och såg Avatar på Blu-Ray.....Grymt skarp bild.. Däremot vid surfning är de tydligt
Postad 28 November 2010 - 15:59
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
Så där ja 47LX950N up and running!
vilken snygg tv !
kommer med lite kommentarer senare och några bilder
Redigerat av Unregistered1008, 28 November 2010 - 16:00.
Postad 28 November 2010 - 16:09
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Fasn va najs...Blir å ha den i sovrummet då ? heh..
Hårdtesta den...Se gärna Avatar på Blu-Ray...Måste va en sinnesjuk upplevelse på din med tanke på svärtan de kan ge..
Postad 28 November 2010 - 16:53
Bjortab
-
Bjortab
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Nu hänger allt på dig Patrik_G!!!
Jag har väntat med att köpa TV i flera år nu för att jag aldrig varit riktigt nöjd med de TV-apparater som fanns. Nu har jag läst skitmycket om LGs infinia serie och är jäkligt taggad på att köpa en. Juhans rescension gjorde att jag avvaktade lite. Och som Juhan tyvärr har påpekat så har den ju några flaws, Bl.a. halos och banding. Reflektionerna är inget problem för mig eftersom att jag ändå inte kollar på dagen, utan njuter gärna av film på kvällen/natten.
Just nu sitter jag på en Samsung Syncmaster XL2370, som jag spelar PS3 på, (bland annat Modern Wardfare 2 och andra FPS spel), och den ska tydligen ha runt 50 ms input lag, precis som LGs infinia. Men jag till och med LETADE efter input lag och jag kände inte ett enda dugg. (Jag har även trådlösa kontroller)
Men jag är verkligen jättespänd på att höra vad du tycker om TVn, för om du tycker att den är bra.
Men en sak kan jag ju säga bombsäkert... DET ÄR DEN ABSOLUT SNYGGASTE TV:n SOM FINNS!!!! Och jag vet att bilden är absolut viktigast, men en trevlig design är ju ändå ett plus! (iaf för mig.)
Lycka till med TV:n!
MVH Björn!!!
Redigerat av Bjortab, 28 November 2010 - 16:55.
Postad 28 November 2010 - 17:01
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Det är rätt enkelt..
Banding lär inte vara nått problem så länge du inte är extremt kräsen..Syns bara under vissa omständigheter.
Betraktningsvinklar är bra men halos syns mer ju längre ut man sitter eller ligger så du tittat upp mot tv.
Men sitter du som man bruka göra i en soffa så har du en sjukt bra bild..
Och klarar du lite lag behöver du ju inte bekymra dig ....
Dock så tycker jag inte att lcd led är värt sitt orimligt höga pris..ä
Men de är ju en högst personlig åsikt
edit
I affär har jag inte sett halos alls..
Syns ju inte hela tiden så jag skulle inte se de som ett problem från min sittposition
Redigerat av moparman, 28 November 2010 - 17:05.
Postad 28 November 2010 - 17:14
Bjortab
-
Bjortab
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Tack för ditt svar Moparman! Ja, priset är ju ganska högt, men om det är det man måste punga ut för att få en full led så...
Jag tror nog jag kommer slå till på en, men jag ska vänta en månad tror jag, för att se om det blir nån fin julrea på TV:n. Det skulle ju inte sitta helt fel.
Förresten, just nu står jag inför ett dilemma, jag vet inte om jag ska köra på ett säkert lite billigare kort, LE850N eller om man ska slå till på 3D funktionen. Vad har ni för åikter kring detta?
Dessutom har jag kollat på LE8500, (alltså den importerade versionen) från dustin. Den är ju nästan 5000 kr billigare, finns det någon anledning till varför man inte ska köpa den importerade varrianten?
MVH Björn!
Redigerat av Bjortab, 28 November 2010 - 17:17.
Postad 28 November 2010 - 17:21
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Joo..Allt beror ju på vad man vill ha och vad man gör med tv och vilket pris man vill betala :-)
Men vill du komma billigare undan men med större bild men sämre svärta skulle jag tipsa om LG PKxxx 60 tum om du inte använder skärmen till stor del surfning.
De är en grym skärm för lite pengar ...
Postad 28 November 2010 - 17:23
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
det första jag gjorde var att kalibrera exakt efter flatpanelshd jämförde inte bilden så mycket före och efter. tja vad ska man säga det är fan så man tappar hakan! lite svårt att skriva seriösa kommentarer just nu. fortfarande chocktillstånd  bilden är sinnessjuk! kollar just på Discovery HD genom Canal Digital (1080i) tyckte jag bilden var bra på förra tvn Samsung UE46B7070 så går den här inte att jämföra med. det man ser tydligast just nu och som skiljer mest är hur levande alla färger är + den sanslösa svärtan! jag har ett Pioneer Kuro demo jag brukar köra. testar det senare så får vi se vad tvn går för skickar upp några bilder senare Edit: björn! jag har letat efter den perfekta bilden i snart 6 år sen jag köpte första plasman (2004) nu har jag äntligen hittat den. sen skiter jag i alla småskavanker som ska finnas i bilden om man letar. det är precis som om du köper en Ferrari och börjar klaga på att stereon i bilen är kass vem bryr sig om det  du förstår vad jag menar. kika lite i galleriet på bilderna från Samsung TVn jag köpte förra året https://www.minhembi.../Patrik_G/2961/den bilden kanske ser bra ut men då har du inte sett den här.
Redigerat av Unregistered1008, 28 November 2010 - 17:30.
Postad 28 November 2010 - 17:32
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Grymt
Skriv gärna mer sen hur du upplever halos efter eftertexter från sidan å liggande i soffan ..
Kul att du till slut verkar ha hittat rätt tv efter en hel del försök..
Å tänk att de blev epa budgetmärket LG ..Vem kunde ha anat det heh
Postad 28 November 2010 - 17:45
Bjortab
-
Bjortab
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Vad roligt att du gillar din nya TV partik!
Patrik_G, det du säger låter vettigt hehe. Ja okej, men då ska jag nog slå till på en Infinia. Min pappa vill att jag ska vänta på inbyggt DBT-2 box, vad har ni för åsikter om detta?
Men jag fick inget svar angående den importerade varrianen, alltså LE8500, från dustin.
Jag menar, den kostar ju 5 papp mindre, är det nått fel med den eller?
MVH Björn!
Postad 28 November 2010 - 18:05
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
35ms i inputlagg enligt AVForums testet "if you want to stick with your normal 2D game titles then the lag time of the LX9900 is a quite average 35ms in the games preset."
http://www.avforums....DTV-Review.html
jag har över 100ms i inputlagg på LED TVn  har jämfört mot en CRT och det går att spela på helt klart 35ms är ju en klar förbättring tippar på att det kommer duga bra sen kör jag inte med några trådlösa grejor då jag vet att dom slöar ner.
en gång LED TV alltid LED tv jag går aldrig tillbaka till Plasma  dels för strömförbrukningen sen att man får dras det klassisak plasma bruset i bilden. en LED TV är kristall klar i bilden oavsett vilket skitmaterial du matar med och det är imponerande.
nu har jag inte sett VT20n så jag kan inte utala mig men dom plasmaskärmarna jag har sett kan ingen av dom leverera detaljer i mörka scener det blir helt washed out.
en annan anledning till att jag väljer LED är för 3Dn enligt testerna så spöar den VT20n i 3D med bättre ljusstyrka. det krävs rätt bra tryck i bilden vid 3D för att man inte ska uppfatta bilden som mörk.
bra och detaljerat svar annars!
Enligt hdtvtest.co.uk är det 53 ms i input lag http://www.hdtvtest....20100409261.htm och LE850N som jag hade har enligt AVForums 40ms i gaming mode och 80 annars men själv så tycker jag spelen blir ospelbara i gamingmode eftersom att svärtan blir fruktansvärt dålig plus att gaming mode var för slött också. Det finns ingenting som heter LED tv det är en LCD med LED belysning. Det var tvärtom för mig en gång plasma alltid plasma, gillar allt bättre i bilden med plasma just för att bilden inte känns konstlad som med LCD men LE850/950 är bilden väldigt lik plasma, den levererar en väldigt bra bild men jag störde mig på halos, hög input lag, värdelösa betraktningsvinklar, LCD släp vid snabba panoreringar. Det är helt enkelt saker i bilden som inte ska vara där. Men det där var första och sista gången jag någonsin köpte en LCD/LED-LCD, för min del, kommer alltid att köra plasma tills OLED kommer upp i större tum i humana priser. 850N hade bra skuggdetaljer men Kuron som jag har nu levererar massor bättre skuggdetaljer och svärtan i sig är bättre i Kuron eftersom att man ser inte halos eller när LED lamporna arbetar då dom släcks och tänts. Sedan ska tala om färgerna där Kuron slår LGn med hästlängder och på tal om djupet i bilden, trycket. I princip allt är bättre med Kuron. Den bästa bilden jag har sett en tv leverera i mitt liv är Pioneer Kuro. Så det är ingen snack om saken, plasma är den bästa tekniken, det har redan Kuron bevisat som är klassad som världens bästa tv enligt recensioner och på forum världen över och används som referens.
Redigerat av Juhan, 28 November 2010 - 18:10.
Postad 28 November 2010 - 18:09
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Men betraktningsvinklarna i sig är väl bra för en lcd?
Halos ser du väl inte så ofta om du sitter upp och tittar ?
Postad 28 November 2010 - 18:16
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Litegrann syns dom då jag sitter upp men eftersom att jag jämt ligger ner då jag ser tv, serier och filmer så var dom för mig oerhört störande och påträngande.
Nej betraktningsvinkeln var inte bra, bilden förändrades direkt och blev betydligt mörkare då jag låg i sängen eller satt i andra soffan, kompisen som var förbi som satt i andra soffan då vi såg film satt och svor hela tiden för bilden var så dålig för han.
Själv så tycker jag att betraktningsvinkeln ska vara oändlig på alla tv apparater eftersom att man ska kunna sitta vart som helst i rummet och bilden ska inte förändras någonting.
Postad 28 November 2010 - 18:24
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Ok....Men låter ändå bra för att vara lcd..
Jobbets panasonic lcd tappar massor å blir blå i svärtan redan efter 1 meter från sweetspot
Postad 28 November 2010 - 18:36
torbjornjonsson
-
torbjornjonsson
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
...som vilka då? Berätta gärna mer!  ... svaret. Ursäkta.
Redigerat av torbjornjonsson, 28 November 2010 - 18:46.
Postad 28 November 2010 - 18:56
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
Vad roligt att du gillar din nya TV partik!  Patrik_G, det du säger låter vettigt hehe. Ja okej, men då ska jag nog slå till på en Infinia.
har inte hunnit testat så mycket än men det kommer sen vet jag inte hur "förstörd" du är  ? skulle du mot förmodan kunna sälja din Ferrari eftersom stereon i den inte låter bra mot en volvo som har bättre stereo då ska du inte köpa den här tvn. då borde du söka hjälp istället  sen beror det helt på vad du värdesätter i en tv bild är du som jag och anser att djup svärta och hög kontrast är det som gör tv bilden till 90% då är det inget att fundera över. ska testa mer ladddar kameran som följde med så det blir bilder senare. ger den kassa bilder så kommer jag låna en Nikon D60 i veckan.
Redigerat av Unregistered1008, 28 November 2010 - 19:00.
Postad 28 November 2010 - 18:56
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Ok....Men låter ändå bra för att vara lcd.. Jobbets panasonic lcd tappar massor å blir blå i svärtan redan efter 1 meter från sweetspot
Vad pysslar Panasonic med? Att den tappar så mycket i svärta, det har rapporterats att årets modeller tappar litegrann men enligt beräkningar då den har försämrats färdigt så ska den ändå vara riktigt bra och bättre än sina konkurrenter men ändå dåligt. Min begagnade Kuro är becksvart, när det är helsvart skärm och helt nedsläckt i rummet kan man se att den släpper ifrån sig väldigt lite ljus men det är det lilla. Så fort någonting kommer upp på skärmen så uppfattas svärtan som kolsvart och flyter ihop med ramen. ...som vilka då? Berätta gärna mer! 
Inputlag. Man märker helt klart stor skillnad när man kör 480p, desto längre bort från tvns original upplösning desto högre är inputlagen. När det gäller Wii så släpar pekaren väldigt mycket, detta var inte något som förekom på mina två tidigare tv apparater som var en CRT och Plasma. Man märker också av det när man körde Xbox 1an då jag provspelade nått fps. Dock är inputlagen inte lika hög då man kör 720p eller tvns original upplösning 1080p. Men man märker ändå av det litegran då man lirar fps men man får leta efter det. Det är spelbart men dock ingenting för hardcore gamers som kör online. När man lirar Trails HD, märks det helt klart att man har inte samma exakta kontroll som på förra tvn över krossen. Det tror jag är ett väldigt bra spel att känna efter om det är någon inputlag för där kan vi snacka precision på hög nivå när man ska kontrollera krossen på expert banorna. Det blir inte bättre om än jag sätter på gaming mode då jag spelar. Men hur som helst så är gaming mode ingenting för mig iom att svärtan blir rent utsagt värdelös om man stänger av local dimmingen och den är avstängd i spel läget.
TVn släpar i spel vid snabba panoreringar i tex. fps eller när det går väldigt fort i Trails HD. Detta förekom inte på plasman.
Halos och betrakningsvinklar är det jag stör mig mest på denna tv, trodde ej att jag skulle bli lidandes för detta iom att jag sitter rakt framför tvn. Men då jag lägger mig ner i soffan syns det som en aura ovanför ljusa objekt mot svart eller väldigt mörk bakgrund men inte då jag sitter upp i soffan. Man riktigt ser ibland hur local dimmingen arbetar och hur zonerna förflyttar sig. Ett lysande exempel på detta är introt i Two and a half men, eller eftertexterna i filmer.
Att denna tv skulle vara så känslig när det gäller betraktningsvinkeln, att det är skillnad då man ligger ner och sitter upp rakt framför tvn när det gäller halos det trodde jag aldrig. Jag ligger alltid ner då jag ser film, sitter aldrig, bara om jag har besök och någon sitter i soffan.
Summan av kardemumman kommer jag att åberopa ångerrätten och lämna tillbaka denna tv. Halos, input lag och att tvn släpar i spel vid snabba panoreringar, det är tre saker jag stör mig någonting oerhört på när det gäller denna tv.
Du kan läsa min recension några sidor bakåt  där tas det även upp det positiva om tvn. Men jag måste tillägga det där med input lag. Jag spelade för tillfället Halo Reach då jag lämnade tillbaka tvn och då jag gick tillbaka till min gamla plasma Panna PX80 då jag fortsatte med spelet så märkte jag helt plötsligt hur mycket kvickare och mer responsivt allt kändes. Så input lagen är på tok för slö på denna tv men det känns som om jag har sagt det hur många gånger som helst men det känns som om ingen lyssnar Tillochmed en kompis som inte alls är någon hardcore gamer utan en vanlig singel player gamer märkte av input lagen.
Postad 28 November 2010 - 19:02
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
Grymt Skriv gärna mer sen hur du upplever halos efter eftertexter från sidan å liggande i soffan ..
jajamen ska testa lite mer senare Edit: betrakningsvinkeln är bra som fan jag sitter och knappar det här och kollar på tvn som står vinklad ca 20 grader mot mig. ändå är det bra färger och bra svärta,något sämre kontrast och ljus kanske om man ska vara petig. jämfört med förra samsungen som nästan inte hade nån bild i den här vinkeln så är det en stor skillnad.
Redigerat av Unregistered1008, 28 November 2010 - 19:09.
Postad 28 November 2010 - 19:21
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Nej betraktningsvinkeln är helt värdelös. Färgerna förändras direkt och bilden blir betydligt mörkare. Det är ju så att väldigt många som köper nya prylar ger inte en objektiv bedömning utan den är väldigt subjektiv, själv så försöker jag även att söka efter de brister och fel som varan har.
Men en sak som jag inte förstår är varför folk vill ha sån hög kontrast? Är det för att folk i allmänt är för lata för att mörklägga? Varför vill folk ha en ljuskanon till tv som bränner hål på hornhinnorna? Det är ju inte avslappnande och behagligt för ögonen och jag som har mycket huvudvärk tycker det är väldigt jobbigt med hög kontrast och bilden blir ju inte direkt bättre.
Själv så hade jag kontrasten på 30% på LE850N och Kuron 30% vid film och serier och spel 40%.
Postad 28 November 2010 - 21:09
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
ok då har man testat lite mer
LG 47LX950N snabb test
till felen då
lika bra att dra dom så man har det gjort och kan fortsätta att njuta av bilden
med soffliggar mode (raklång i soffan tittandes åt sidan mot tvn)
Inga Haloer alls.
jag testade även att flytta mig i sidled.
inga Haloer eller sämre svärta om man satt lite på sidan
exakt lika bra bild överallt.
Sämre var det på gamla Samsung UE46B7070 där svärtan vart betydligt sämre bara man flyttade sig en meter i soffan.
det kallar jag dålig betrakningsvinkel.
så länge man kan röra sig över hela soffan där man oftast sitter utan att bildkvaliteten ändras så är jag nöjd.
jag har tvn i ögonhöjd,delvis lägre än dom flesta tror jag
mitten på tvn är i ögonhöjd om jag sitter i soffan (ca 3 meter ifrån tvn)
Haloer ser jag däremot om jag står ca 0.5 meter ifrån tvn från sidan och tittar ner på den
då syns dom tydligt men det hade jag räknat med.
jag får sluta att kolla på film ståendes en halvmeter ifrån tvn helt enkelt... *ironi*
fler fel:
det går inte att köra Expert mode från USB så bildkvaliteten blir ju lite sämre.
jag har blu ray spelaren utlånad nu så jag har inte hunnit testa där men jag antar att man kan köra expert mode där?
annars är det ju lite dåligt.
kan nån bekräfta att man kan använda Expert Mode från HDMI och blu ray ?
fler fel..
deinterlacingen kunde vara lite bättre från SD sändningarna (canal digital 1080i 50hz)
vet inte om det beror på just 50hz läget eller 1080i och nerskalning
HD kanalerna är dock knivskarpa.
nu var det slut på småfel som man knappt märker.
bandning har jag inte sett alls.
trots dom små skitfelen så är jag så jäkla nöjd med tvn!
det skulle nog kunna vara ett gäng fel till utan att jag skulle bry mig.
99% av tv tittandet vid "normalt" användande levererar tvn en helt makalös bild!
postar några bilder jag tog med 3D kameran som följde med paketet.
inte världens bästa men lite av bildkvaliteten fångade den allt.
mitten bilden är från Pioneer Kuro Demot.
dom två övre är från USB uppspelning med Film läget (Expert läget inaktiverat=lite sämre bildkvalitet)
den undre är från canal digital HD med kalibrerade inställningar från flatpanelsHD (Expert1 läget)
Bifogad fil(er)
-
LG1.jpg 490.08K
0 Antal nerladdningar
-
LG2.jpg 500.36K
0 Antal nerladdningar
-
LG3.jpg 507.94K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered1008, 28 November 2010 - 21:26.
Postad 28 November 2010 - 21:16
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Låter ju kanon...
Du kan garanterat använda expertläge till Blu-Ray.
Halo letar du bäst i eftertexter där texten är vit och bakgrunden svart...Eller vita stjärnor mot svart himmel..
Och förmodligen lite från sidan ....
Postad 28 November 2010 - 21:20
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
Låter ju kanon... Du kan garanterat använda expertläge till Blu-Ray.
låter bra! förstår iofs inte varför dom har tagit bort Expert läget genom USB ? det borde kunna gå att ändra på om man kommer in i servicemenyn.
Postad 28 November 2010 - 21:27
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Ingen aning..
Vilka bildlägen kan du ha ?
Postad 28 November 2010 - 21:41
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Svar ja, expert lägena funkar igenom HDMI.
När det gäller halos då man ligger ner kan också bero på hur hög tv bänk man har. Själv så har jag ganska hög tvbänk. Sedan måste det vara ett ljust objekt mot svart eller mycket mörk bakgrund annars syns dom inte.
Men för att man ska kunna fånga upp halos på kameran måste man ställa in exponeringstiden och ISO.
Ungefär såhär såg det ut för mig fast lite mer i verklighen.
post_31888_1284302617.jpg 328.06K
0 Antal nerladdningar
Dock att tänka på är att du har haft tvn för kort tid för att upptäcka alla halos, detta var ingenting jag la märke till förens efter jag har haft tvn i några dagar.
Men om du kan leva med tvns brister måste jag bara ta och gratulera till en fantastisk bild som du säkert kommer vara nöjd med många år framöver  detta är trotts allt den bästa bild jag har sett en LCD leverera.
Redigerat av Juhan, 28 November 2010 - 22:13.
Postad 28 November 2010 - 22:57
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
ok då har man dragit igång 3D läget också
men man ska inte förstöra allt nöje nu så det blir till att kolla på den i helgen
jag kan säga så mycket som att 3D effekterna på Blu Ray Real 3D utgåvan är bättre än på bion!
givetvis mycket klarare bild men 3D effekterna har mer popout här
nästan allt i djungeln (blad/träd mm) sicker ut 1 meter från skärmen
riktigt jäkla häftigt
en fråga bara
vilket bildläge används vid 3D läget?
jag ser direkt att LocalDimmingen är avstängd i 3D
inte för att det gör nåt iom att glasögongen dämpar så svärtan ser bättre ut men jag undrar varför den är avstängd?
att ändra bildinställningar i 3D är också kört,det finns inget att justera.
är det Standard läget som körs i 3D så skulle man kanske kunna ändra det vid 2D visning och se om det gör nån skillnad vid 3D.
som sagt
dom 3D effekterna är inte att leka med
Det är en helt annan klass på dom än dom andra filmerna och dokumentärerna som finns att få tag på nu.
postar en suddig 3D bild från början på Avatar Blu Ray Real 3D i just 3D läget
Redigerat av Unregistered1008, 28 November 2010 - 23:01.
Postad 28 November 2010 - 23:07
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
Men om du kan leva med tvns brister måste jag bara ta och gratulera till en fantastisk bild som du säkert kommer vara nöjd med många år framöver detta är trotts allt den bästa bild jag har sett en LCD leverera.
Haloerna står jag ut med. nu när jag vet vart dom finns så undviker jag dom  den här tvn kommer aldrig att säljas hehe frågan är om äns en en OLED TV kan ge bättre bild? det visar sig. tv bänken är riktigt låg (kika i galleriet) bara 35cm hög. det gör nog sitt till då vinklen blir mer extrem om man har en högre bänk. får kika på bildlägena från USB i morgon för mycket test nu så man är rätt slut så här ser det ut med skillnaden att det står en 47LX950N där istället https://www.minhembi...c_id=348750.jpg
Redigerat av Unregistered1008, 28 November 2010 - 23:14.
Postad 29 November 2010 - 00:02
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Det var en låg tvbänk, min är 62cm nästan dubbelt så hög, då kan jag tänka mig att halos syns mindre, eftersom att jag inte alls såg dom lika tydligt då jag satt upp.
Då har du fått en gåva, för mig är det tvärtom. När jag har upptäckt ett problem så letar jag automatiskt hela tiden efter det.
Såklart OLED kommer att ge bättre bild  Jag är helt övertygad om att det är tekniken som kommer att sopa banan med allt annat.
Men så fruktansvärt dåligt att local dimmingen är avstängd i 3D, det är ju local dimmingen som sätter pricket över i:et när det gäller denna tv. Skulle nästan gissa på att LG har byggt glasögonen så att dom dämpar svärtan vid 3D.
Själv så är 3D ingenting för mig i dagsläget eftersom att för mig är det så pass ansträngande för ögonen plus att jag får ont i huvudet efter ett tag. Det räcker med att jag ser någon 3D demo som bara varar i någon minut så känner jag direkt av det i ögonen. Men om 3D överlever denna gång iom. att det har kommit och gått i nästan 100 år så blir det intressant då det är utan glasögon och det inte är ansträngande för ögonen plus att det ser bra ut från alla vinklar.
Men en sak är säker, man känner det inom sig när man hittar rätt. Man känner sig bara nöjd och belåten då sitter/ligger tillbakalutad i soffan och ser film/serier/spelar och kan släppa alla tankar om allt som har med tv köp att göra. Man har helt enkelt hittat rätt och detta är mycket tack vare moparman som tyckte att jag skulle leta efter en begagnad Pioneer
Redigerat av Juhan, 29 November 2010 - 00:15.
Postad 29 November 2010 - 00:19
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Tur man gör nån nytta ibland
Postad 29 November 2010 - 09:37
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
Då har du fått en gåva, för mig är det tvärtom. När jag har upptäckt ett problem så letar jag automatiskt hela tiden efter det.
det beror på vad det är för fel. är det fel man ser vid normalt användande då störs jag också och kan inte koppla bort det. men Halos som bara syns vid extrema vinklar bryr jag mig inte om. som nu när jag knappar på datorn och tvn står med 20 graders lutning från sidan så bryr jag mig inte om hur bilden ser ut. jag kollar inte seriöst på tvn. Seriöst filmtittande är rakt framifrån eller lite från sidan,det är då bilden måste vara bra enligt mig. jag stördes otroligt mycket på clouding på gamla Samsungen vid mörka scener. att se mörka scener med 950n är rena drömmen. det som man har störts på i ett år är helt borta. jag vet själv att det bara är plasma som levererar en bra bild från alla vinklar. det kan omöjligt en LCD göra. så det är inget nytt problem,det är bara att inse att tekniken inte har kommit längre. jag är inte så säker på att OLED kommer att ge så mycket bättre bild 950n har ju redan omätbar svärta så bättre går inte att få. svart blir inte svartare än svart hur man än gör,även om tvn heter OLED  färgerna har jag också svårt att tro att dom kan bli bättre än vad dom är på 950n. möjligen att OLED har bättre betraktningsvinklar
Redigerat av Unregistered1008, 29 November 2010 - 09:45.
Postad 29 November 2010 - 10:05
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
då är det dags för operation djupgrävning i inställningarna för att ev klämma ur det sista ur tvn
Servicemeny: finns det nån sån på 950n och hur kommer man in i den ?
jag måste kolla upp varför inte Epxert1 läget finns med vid USB uppspelning
troligen nån inställning i servicemenyn
måste även kolla upp vilket bildläge som körs vid 3D så man kan ändra inställningarna där.
inte för att det kanske behövs men lite tweakande skadar inte
firmware: finns det nån ny uppdatering till 950n?
hittar inget på LGs hemsida så jag antar att det inte har kommit ut nån.
läste iofs om en tidigare i tråden som hade kopplat in nätverket och att tvn hade uppdaterats direkt.
frågan är om det sitter den senaste mjukvaran i den här tvn?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|