LCHF
2415 svar till detta ämne
Postad 06 February 2011 - 09:12
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Går ju att vinna OS-guld på det, så då duger det även för mig 
http://www.bokus.com...erry-food-lchf/
Och för alla som är negativa eller skeptiska.... Man mår ju fantastiskt bra av sån här mat. Man måste prova själv för att förstå.
Första veckan/veckorna kan dock vara jobbiga med huvudvärk och sånt medan sockeravvänjningen pågår.
Är det en kokbok? Framgår inte riktigt vad syftet är men det kanske är en blandning av hans framgång och mattips. Bara han inte refererar till Frank Nilssons skit-bok Istället för doping.
Postad 09 February 2011 - 03:59
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Nu är det ju LCHP som gäller .. GI experten har sett sig hotad av LCHF och vill vara med http://www.lchf.se/B...-E-protein.aspx
Postad 09 February 2011 - 05:42
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Själv körde jag HFHC häromdagen med lite extremt god thaimat från den lokala marknaden
Postad 09 February 2011 - 23:28
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1322 inlägg
Själv körde jag HFHC häromdagen med lite extremt god thaimat från den lokala marknaden 
Två semlor kvalar nog in som det också.
Postad 13 February 2011 - 17:18
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Jag var på Hifi-mässan idag och det var lite kul för jag träffa Fredrik Nyström där i ett av rummen, min kompis var osäker/skeptisk till att kunde vara han men jag gick fram och fråga och det sluta med att vi hade en trevlig diskussion om kost mm. Ni som inte känner till honom så är han en duktig forskare/professor på Universitetet i Linköping, forskar mycket kring diabetes och kost, han var bla den som kom med "rödvins-studien" för nåt år sen, han bjöd oxå sina studenter på donken varje dag i ett par månader och busskort för att se hur kosten och mindre motion påverka deras hälsa. Jag fråga honom om han arbeta med nån ny forskning för tillfället och han svara att han var precis klar men en ny studie som kommer publiceras snart som handla om diabetiker där en grupp fått äta lchf-liknande (han sa lite kolhydrater och mer fett) och den andra gruppen har ätit efter livsmedelverkets tallriksmodell. Han berätta inga resultat men det kan vi ju räkna ut själva  Men det ska bli intressant att få se resultaten och vilka andra possitiva egenskaper dom hittat än bara blodsockret för det kan man nog även föra över på oss friska.
Postad 22 February 2011 - 18:51
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
"Tappa kilon med svenska succédieten"http://www.expressen...ska-succedietenJag tyckte artikeln var riktigt rolig  I vanliga fall äter svensken bara hälften av den rekommenderade dagliga dosen av kostfiber. Men med den här maten får man i sig dubbelt så mycket. - Det kan ge orolig och bullrig mage i början men ger sig efter ett par veckor. Viktigt är att komma ihåg att dricka ordentligt för att inte bli förstoppad.
Kanske äta mindre fibrer så du inte måste dricka så jäkla mycket och minimera risken för att bli förstoppad? Och så avråder dom från mättat fett och kollar man lite till vänster finns det en artikel som heter "fettguiden" där dom rekommenderar smör.
Postad 22 February 2011 - 21:57
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
En nutritionist som fortfarande rekommenderar margarin känns ju rätt uppdaterad på läget...
Postad 22 February 2011 - 21:59
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
En nutritionist som fortfarande rekommenderar margarin känns ju rätt uppdaterad på läget... 
Det skojigaste av allt var ju hon som är på aftonbladet. Hon var ju så tjock att dom fick ta bort bilden... Ingen kan ju ta en kostrådgivare som är fet på allvar. Vardagshumor när den är som bäst.
Postad 27 February 2011 - 11:54
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Jag har precis läst igenom hela tråden och jag gick nog ner nått kilo direkt!
Alla dieter fungerar olika på olika personer och då menar jag fysiskt,psykiskt och det viktigaste:praktiskt.
Det ska funka i verkligheten med tider och annat.
Men det är ju oftast under en begränsad tid som vi håller på med dessa dieter sen börjar förfallet igen.
Nästan allas jag känner som har provat någon diet har fallit tillbaks i det gamla,viktuppgång oftast.
Undantagen är dom som har börjat att röra på sig och blivit lite kostmedvetna i samband med någon av alla tillfälliga dieter.
Lchf innebär oftast att man börjar laga mat och hoppar över halvfabrikat och dylikt,bara det är ju en förbättring.
Själv så försöker jag träna och äta(var tredje timme)regelbundet.
Är man sugen på någon diet så är det väl bara att testa!
Själv så brukar jag försöka hålla igen på kolhydraterna på vårkanten för att slippa stå och trängas i vassen,
det funkar för mig.
Tror oxå att det ligger mycket i det där gamla bbtjatet:En tredjedel mat,en tredjedel träna,en tredjedel vila.
Alla bitar är lika viktiga,dvs harmoni!
Postad 28 February 2011 - 02:53
Unregisteredcc128e50
-
Unregisteredcc128e50
-
Veteran
-
-
1671 inlägg
Jag har precis läst igenom hela tråden och jag gick nog ner nått kilo direkt! Alla dieter fungerar olika på olika personer och då menar jag fysiskt,psykiskt och det viktigaste:praktiskt. Det ska funka i verkligheten med tider och annat. Men det är ju oftast under en begränsad tid som vi håller på med dessa dieter sen börjar förfallet igen. Nästan allas jag känner som har provat någon diet har fallit tillbaks i det gamla,viktuppgång oftast. Undantagen är dom som har börjat att röra på sig och blivit lite kostmedvetna i samband med någon av alla tillfälliga dieter. Lchf innebär oftast att man börjar laga mat och hoppar över halvfabrikat och dylikt,bara det är ju en förbättring. Själv så försöker jag träna och äta(var tredje timme)regelbundet. Är man sugen på någon diet så är det väl bara att testa! Själv så brukar jag försöka hålla igen på kolhydraterna på vårkanten för att slippa stå och trängas i vassen, det funkar för mig. Tror oxå att det ligger mycket i det där gamla bbtjatet:En tredjedel mat,en tredjedel träna,en tredjedel vila. Alla bitar är lika viktiga,dvs harmoni!
Oj, det här är förmodligen det bästa inlägget i den här tråden! Hade inte kunnat formulera min egen mening mer exakt än såhär, bortsett från äta och träna var tredje timme! Det stämmer väldigt bra att de flesta går upp i vikt så snart de avslutar en given diet. Lika sant är det att människor är olika och reagerar olika på olika dieter/träning. Vila, äta och återhämtning är lika viktigt, absolut! Missar man det ena så spelar det ingen roll hur bra man är på de andra... Vill bara tillägga en sak: sunt förnuft! Det kommer man väldigt, väldigt långt med...
Postad 28 February 2011 - 13:45
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Nja, nu när jag har kollat lite igen för andra gången reagera jag på när han sa att gorillor och kor äter högfettskost, det är tyvärr vinklat. Det är sånt här så får mig att störa mig på LCHF-sekten, det är svårt att lita på vad förespråkarna säger.
Jag får ta och äta upp mina egna ord här Har nu fått lära mig att djur omvandlar fibrer till SCT, man lär sig nya saker varje dag.
Postad 10 March 2011 - 18:08
Dj AudaSpexx
-
Dj AudaSpexx
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Har kört på LCHF ett litet tag nu, har gått ned typ 6-7 kilo (mår självklart mycket bättre btw).
Jag är ganska överviktig, så jag siktar på att gå ned ca 15 kilo till (ska försöka nå den vikten till mitten på sommaren)
Jag ska inom kort börja cykla igen, jag må vara överviktig, men det betyder självklart inte att jag inte är aktiv på dagarna. Jag lär nog rasa ner i vikt, med tanke på att jag cyklar till gymnasiet fram o tillbaka. Det blir totalt 14 km (bor lite utanför stan). 14x5= 70 km per vecka (cyklar då 5 dagar per vecka till gymnasiet).
Återkommer om några veckor...
Redigerat av Dj AudaSpexx, 10 March 2011 - 18:10.
Postad 10 March 2011 - 20:35
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Hur mycket mat anser du dig äta, äter du dig mätt under varje måltid eller försöker du hålla igen lite?
Postad 11 March 2011 - 18:06
Dj AudaSpexx
-
Dj AudaSpexx
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Hur mycket mat anser du dig äta, äter du dig mätt under varje måltid eller försöker du hålla igen lite? C.a en vanlig portion, inte mer. Jag äter så att jag blir lätt mätt, det är ju det enda man behöver då man är mätt mycket längre jämfört med om man äter en vanlig kost. Vissa har lätt att äta sig "proppmätta" på LCHF, då går man ju inte ner i vikt (jag säger inte att alla gör det förstås).
Postad 12 March 2011 - 15:15
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
C.a en vanlig portion, inte mer. Jag äter så att jag blir lätt mätt, det är ju det enda man behöver då man är mätt mycket längre jämfört med om man äter en vanlig kost.
Vissa har lätt att äta sig "proppmätta" på LCHF, då går man ju inte ner i vikt (jag säger inte att alla gör det förstås).
Men då har du någolunda koll så du inte äter för mycket.
Postad 13 March 2011 - 10:45
Dj AudaSpexx
-
Dj AudaSpexx
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Men då har du någolunda koll så du inte äter för mycket.
precis
Postad 13 March 2011 - 13:25
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Själv har jag svårt att bli mätt på LCHF, så dom som säger att man kan äta hur mycket man vill på LCHF har ju givetvis fel.
Men mer fett och mindre kolhydrat tror jag på.
Jag unnar mig dock ca 200-250 g kolhydrat nu i början på min diet, men det kommer nog sluta på 100-120 g.
Postad 13 March 2011 - 13:30
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
Själv har jag svårt att bli mätt på LCHF, så dom som säger att man kan äta hur mycket man vill på LCHF har ju givetvis fel.
Men mer fett och mindre kolhydrat tror jag på. Jag unnar mig dock ca 200-250 g kolhydrat nu i början på min diet, men det kommer nog sluta på 100-120 g.
Kost som innehåller mycket fett leder redan efter kort tid till försämrad nyproduktion av hjärnceller. Skadorna uppstår i hippocampus, den del av hjärnan där minne, inlärning och den spatiala förmågan finns. Resultaten av undersökningen presenteras i en kommande doktorsavhandling av Andreas Lindqvist, forskare i cell- och molekylärbiologi vid Lunds universitet. Skadorna i hippocampus har inte orsakats direkt av fettet. Den fettrika kosten gör däremot att utsöndringen av stresshormonet corticosteron ökar, vilket i sin tur leder till att nyproduktionen av nervceller hämmas. - http://www.svd.se/ny...rnan_364736.svdKolhydrater har ju insulin-, kolesterol och en mångfalld av mer befrämjande egenskaper. Ingen idé att skära ner där, enligt mig ivf. Nyare rön från Berkhan lyder att byggare skall äta så mkt som 400-500g per dag, då kolhydrater är mer hälsobefrämjande än vi tidigare trott. Kan vara en funderare.
Postad 13 March 2011 - 15:29
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
HakunaDet är tredje gången du har rabblat det där, kom tillbaka när dom gjort studier på människor som äter vanlig naturlig föda och inte när dom trycker i råttor enorma mängder fett. Men du skulle kunna förklara vad du menar med nedanstående. Kolhydrater har ju insulin-, kolesterol och en mångfalld av mer befrämjande egenskaper. Ingen idé att skära ner där, enligt mig ivf.
Postad 13 March 2011 - 17:01
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Hakuna
Det är tredje gången du har rabblat det där, kom tillbaka när dom gjort studier på människor som äter vanlig naturlig föda och inte när dom trycker i råttor enorma mängder fett.
Men du skulle kunna förklara vad du menar med nedanstående.
Det är ingen ide, han bara klipper och klistrar utan egen förmåga att fundera. Samma visa vad det än gäller tyvärr. Inte sagt att denna studie är fel, men jag väljer att avvakta tills fler och bättre studier visar samma sak innan jag reagerar
Postad 13 March 2011 - 17:39
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
Det säger en hel del om din etiska medvetenhet och moraliska värderingar " en jag väljer att avvakta tills fler och bättre studier visar samma sak innan jag reagerar "
Flertals forskare har för x antal år sedan grundat hypoteser som talar att supplementering av fria aminosyror kan rubba hjärnans proteinmetabolism. Dagsbehovet är samtidigt på RDI - 6g. Att ta EAA innan + efter + en hög proteinrik kost = minst 30-35g (10g skopan).
Skall jag köra 40g eaa varje dag i 10 år och säga "tills det är bevisat så byter jag inte diet?" Ganska trångsynt, eller hur? Bättre att ta de säkra först så att man inte har skadat kroppen i 10 år för att invänta en publikation skall skrida till verk med officiellt erkännande.
Att intaga mycket fett i kosten kan enligt denna studie (på råttor vilket inte spelar någon roll då alla kör på djurstudier) vara mycket hälsovådligt. Lite komiskt hur långt folk i tråden vill gå med genvägar "LCHF, gränszon-kosttillskott dvs. PWO som mixtrar med endokrina systemet etc).
Läs på, gör rätt. Less is more, lagom är bäst!
Postad 13 March 2011 - 17:54
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Det du inte förstår att det kommer alltid att finnas studier som visar både negativt och positivt om saker.
Det innebär inte att jag alltid tar det säkra före det osäkra, det skulle bara vara jobbigt.
Jag vill inte leva utan elektricitet i en stuga i norrland och bara äta mat jag odlat själv för att ta det säkra före det osäkra.
Postad 13 March 2011 - 18:03
Dj AudaSpexx
-
Dj AudaSpexx
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Hmm...
Jag säger så här:
Antingen vanlig kost eller LCHF. Kroppen vänjer sig när man har kört på mycket lite kolhydrater.
Det finns mycket anledningar för att hålla sig till LCHF respektive inte.
Men som med alla dieter, det finns ALLTID för- och nackdelar.
Viktväktarna håller på med aspartam, vilket dom flesta borde vara emot vid det här laget. Dessutom har dom hur många E-nummer som helst i sina produkter.
Pulverdieter är ju bara rent av hemska.
Det finns nackdelar med LCHF också. Men jag, som många andra, har valt den här dieten för att den verkar bäst för oss. Så om man inte gillar en diet, ignorera den och slösa inte energi på att klaga på folk som använder LCHF som sin diet.
Postad 13 March 2011 - 19:04
Alezman
-
Alezman
-
Lärjunge
-
-
450 inlägg
Hur påverkar t.ex. Light-läsk och tuggumi en LCHF kost?
Postad 13 March 2011 - 21:03
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Menar du om du får i dig kolhydrat? Inget av lightläsk och lite från tuggummi.
Postad 13 March 2011 - 22:34
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Skall jag köra 40g eaa varje dag i 10 år och säga "tills det är bevisat så byter jag inte diet?" Ganska trångsynt, eller hur? Bättre att ta de säkra först så att man inte har skadat kroppen i 10 år för att invänta en publikation skall skrida till verk med officiellt erkännande.
Men jag tror inte det är nån här som överäter (enbart äter?) på kokosfett och rapsolja.
Postad 13 March 2011 - 22:39
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
En del får insulinutsöndring av light-läsk, andra inte. Jag märker skillnad om jag dricker lightläsk och om jag bara dricker vatten.
Postad 13 March 2011 - 22:39
ROCA
-
ROCA
-
Beroende
-
-
1298 inlägg
Kör man LCHF ska man undvika light-produkter, oavsett om det inte innehåller kolhydrater. Tuggummi har jag dock ingen aning om.
Postad 13 March 2011 - 23:17
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
En del får insulinutsöndring av light-läsk, andra inte.
Jag märker skillnad om jag dricker lightläsk och om jag bara dricker vatten.
Fast det är ju ingen fara. DU får betydligt mer insulin av vassle som exempel
Postad 14 March 2011 - 01:01
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Fast det är ju ingen fara. DU får betydligt mer insulin av vassle som exempel
Antagligen  Men om man räknar med att få noll påverkan och sedan blir man påverkad så är det ju mindre bra
Postad 14 March 2011 - 11:07
Dj AudaSpexx
-
Dj AudaSpexx
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Kroppen blir "lurad" av sötningsmedlet och försöker omvandla det till energi, resultatet blir att din kropp mår dåligt. Oavsett om du märker det eller inte.
Postad 14 March 2011 - 11:19
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Det säger en hel del om din etiska medvetenhet och moraliska värderingar " en jag väljer att avvakta tills fler och bättre studier visar samma sak innan jag reagerar "
Flertals forskare har för x antal år sedan grundat hypoteser som talar att supplementering av fria aminosyror kan rubba hjärnans proteinmetabolism. Dagsbehovet är samtidigt på RDI - 6g. Att ta EAA innan + efter + en hög proteinrik kost = minst 30-35g (10g skopan).
Att intaga mycket fett i kosten kan enligt denna studie (på råttor vilket inte spelar någon roll då alla kör på djurstudier) vara mycket hälsovådligt. Lite komiskt hur långt folk i tråden vill gå med genvägar "LCHF, gränszon-kosttillskott dvs. PWO som mixtrar med endokrina systemet etc).
Läs på, gör rätt. Less is more, lagom är bäst!
Hmmm, vad menar du här? Är EAA i pulverform skadligt?
Postad 14 March 2011 - 11:23
novaland
-
novaland
-
Veteran
-
-
2004 inlägg
Kroppen blir "lurad" av sötningsmedlet och försöker omvandla det till energi, resultatet blir att din kropp mår dåligt. Oavsett om du märker det eller inte.
...mer specifikt så försöker kroppen tillverka insulin, vilket vi som "verkligen" behöver äta LCHF inte ens behöver bry oss om (diabetiker typ 1)
Postad 14 March 2011 - 14:55
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
...mer specifikt så försöker kroppen tillverka insulin, vilket vi som "verkligen" behöver äta LCHF inte ens behöver bry oss om (diabetiker typ 1) 
Det finns annat än kolhydrat som ger insulinutsöndring även om LCHF har fördelar för diabetiker. Problemet just nu är att många går in i ett sekt-tänkande där allt som har med LCHF är bra, även rena påhitt och myter samt att allt som ger kolhydrater är ett gift som förstör världen. Jag har tex även provar IF, eller Periodisk fasta som det heter på Svenska. Åt då 2 ggr per dag och då givetvis stora mängder mat. Fick inga som helst problem med blodsockerfall eller liknande av det.
Postad 14 March 2011 - 15:31
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
Hmmm, vad menar du här? Är EAA i pulverform skadligt?
Det föreligger som skrivet ovan, teorier om att supplimentering av fria aminosyror, kan rubba hjärnans normala proteinmetabolism. Förenklat [u][tror jag/u] att när & om man får rubbad proteinmetabolism, så är det likt rubbad dygnsrytm med förhöjd producerande kortisol. Hormonerna faller i obalans, du producerar mindre tillväxthornom genom IGF-1 exempelvis, högre muskelnedbrytning etc. Fast i detta fallet gäller det hjärnans metabolism, vilket kan vara farligt att hamna i obalans med, antar jag! Kroppen är inte van att intaga söndermalda aminosyror i pulverform som passerar tunntarmen för ett blixtsnabbt upptag. Kroppen är van att äta protein genom mat och passeras genom magsäcken (där den bearbetas i 20-35 minuter oftast, beroende på källa av mat osv.) Att hålla EAA innan & efter träning med få träningspass i veckan, är att göra det "bästa" av situationen enligt mig. För om teorin stämmer, så är det härligt att minimera risken genom att träna exempelvis 3 helkroppspass i veckan med strukturerad variation och allt som hör därtill, med EAA innan & efter. Jag har tex även provar IF, eller Periodisk fasta som det heter på Svenska. Åt då 2 ggr per dag och då givetvis stora mängder mat. Fick inga som helst problem med blodsockerfall eller liknande av det.
Det finns studier hos Karolinska institutet att hämta, där dem visar att blodsockerkurvan är en rak stadig linje i 24h vid fasta. Denna blodsocker-kurvamodellen finns förenklad och presenterad i "Supermat" av Helene nyström, leg läkare på karolinska. Ganska befriande att slippa köket var 3dje timma och därmed fokusera på livets goda med periodisk fasta. Men ett gott råd, var försiktig med snabba kolhydrater efter 14-18h fasta + gym, exempelvis. Kroppens upptag är snabbt som attans och man får ha koll på vad man stoppar i sig så att man inte får världens berg och dalbana till blodsocker.
Postad 14 March 2011 - 15:34
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Skulle inte du avsluta ditt konto här på MHB Hakuna?
Postad 14 March 2011 - 15:41
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Det finns annat än kolhydrat som ger insulinutsöndring även om LCHF har fördelar för diabetiker. Problemet just nu är att många går in i ett sekt-tänkande där allt som har med LCHF är bra, även rena påhitt och myter samt att allt som ger kolhydrater är ett gift som förstör världen.
Jag har tex även provar IF, eller Periodisk fasta som det heter på Svenska.
Åt då 2 ggr per dag och då givetvis stora mängder mat. Fick inga som helst problem med blodsockerfall eller liknande av det.
Vad tyckte du om det? Jag har testat IF (enligt Berkhans blogg), men blev helt trycklös på gymmet. Pumpen och känslan i träningen försvann IMO och det är hela grejen med träningen för mig.  Dessutom blev det ju såna monstruösa mål mat (2500+ kcal), då blev jag helt knäckt efteråt. Kvällarna spenderades som en gravid zombie i soffan. I teorin är ju IF helt fantastiskt, men i praktiken funkar det inte för mig iaf. Blodsockerfall märkte jag inget av. LCHF är samma grej, jag får inget tryck. Måste ha mina kolhydrater. Det där med EAA lät ju väldigt trist...
Postad 14 March 2011 - 16:00
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
Skulle inte du avsluta ditt konto här på MHB Hakuna?
Jopp, inväntar lite fler pm gällandes en grej, sedan blir det att avaktivera. Tänkte bara sända varningens budskap kring kosttillskott - något jag är relativt insatt i. Ha en bra dag!
Postad 14 March 2011 - 16:55
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Det föreligger som skrivet ovan, teorier om att supplimentering av fria aminosyror, kan rubba hjärnans normala proteinmetabolism. Förenklat tror jag att när & om man får rubbad proteinmetabolism, så är det likt rubbad dygnsrytm med förhöjd producerande kortisol.
Tänkte bara sända varningens budskap kring kosttillskott - något jag är relativt insatt i.
Har du lust att ge nån referens som styrker dina "tro-kunskaper"?
Postad 15 March 2011 - 13:45
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Vad tyckte du om det? Jag har testat IF (enligt Berkhans blogg), men blev helt trycklös på gymmet. Pumpen och känslan i träningen försvann IMO och det är hela grejen med träningen för mig.  Dessutom blev det ju såna monstruösa mål mat (2500+ kcal), då blev jag helt knäckt efteråt. Kvällarna spenderades som en gravid zombie i soffan. I teorin är ju IF helt fantastiskt, men i praktiken funkar det inte för mig iaf. Blodsockerfall märkte jag inget av.
LCHF är samma grej, jag får inget tryck. Måste ha mina kolhydrater.
Det där med EAA lät ju väldigt trist...
Det H-M skriver om Eaa stämmer, dvs att det finns en eventuell risk. Det betyder givetvis inte att det är någon fara, utan att det KAN vara farligt. Risken anser jag vara låg eftersom många användare använt Eaa och Bcaa under många år utan att det kommit upp några stora problem. Angående IF så funkade det bra för mig förutom att jag ibland inte fick i mig maten och att jag blev helt sänkt efter middagen, magen stod rakt ut. På gymmet gick det bra, tränar alltid bäst med tom mage.
Postad 15 March 2011 - 13:54
Stringfellow
-
Stringfellow
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Vad jag har hört så luras kroppen "lite grann" pga att tungan känner smaken av sött, men att denna reaktion inte är speciellt stor och påverkan på blodsockret är minimal.
Postad 15 March 2011 - 13:59
Unregistered2000
-
Unregistered2000
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Jag har gått på denna dieten sedan sista tuggan julmat och har aldrig mått bättre. Kilona rasade av mig och magen mår äntligen bra. Jag gör balanserade måltider med lagom av allt. Oftast är det kött, grönsaker och vispgrädde som gäller. Alltid starkt kryddat för bästa smak. Det tog tid innan orken kom tillbaka, då man är helt kolhydratskadad, men när väl kroppen ställt om så orkar man gymma. Det krävs en stor portion disciplin för att lyckas fullt ut. Man måste veta vad det är man stoppar i sig. Detta är inget för barn som behöver sina kolhydrater. Jag anser att detta är något man gör om man motionerar lagom och vill må bra. Idrottar man, så är det ris, pasta och potatismos som gäller. Vitaminer och mineraler, får man genom grönsakerna och man kan med gott samvete ta sig en Virre eller ett glas vin utan att det påverkar. Men ett gott råd är att läsa på ordentligt innan man börjar.
Redigerat av Unregistered2000, 15 March 2011 - 14:23.
Postad 15 April 2011 - 08:19
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Postad 15 April 2011 - 11:08
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Nån som såg Anna Skipper igår?
http://www.tv4play.s...videoid=1593588
såg det nu. alltså äta fisk 6ggr per dag 6 dagar i veckan får mig att må dåligt tycker skipper är ganska kul att titta på  vet hon vad hon pratar om alltid? jag vet många som säger att hon bara snackar massa skit
Postad 15 April 2011 - 11:12
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
såg det nu. alltså äta fisk 6ggr per dag 6 dagar i veckan får mig att må dåligt
tycker skipper är ganska kul att titta på  vet hon vad hon pratar om alltid? jag vet många som säger att hon bara snackar massa skit
Från och med det här programmet så tycker jag hon pratar vettigt men det är showbiz så Skipper/programmet blandar in en massa skit för att underhålla. Vi får se hur det kommer bli i dom andra avsnitten.
Postad 15 April 2011 - 11:15
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Från och med det här programmet så tycker jag hon pratar vettigt men det är showbiz så Skipper/programmet blandar in en massa skit för att underhålla. Vi får se hur det kommer bli i dom andra avsnitten.
ja det var det jag också reagerade på, tyckte det lät ganska bra det hon sa. onödiga saker som fiskbadet, men det var ganska kul att se skipper få panik
Postad 15 April 2011 - 11:22
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
ja det var det jag också reagerade på, tyckte det lät ganska bra det hon sa. onödiga saker som fiskbadet, men det var ganska kul att se skipper få panik 
Ja fiskbadet hade inget direkt med hennes hälsa att göra, dom brukar ju testa olika massage och skönhetsbehandlingar bara för utfyllnad. Nåt jag fundera på var varför dom lät henne fortsätta dricka den där äckliga morgondrinken, att dom inte modifiera den så att den smakade bra istället.
Postad 15 April 2011 - 11:28
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
ja den drinken skulle väl inte va så svår att göra godare, mina smakar hur gott som helst
fast jag har ju i och för sig lite kolhydrater i vilket hon inte fick äta.
Postad 15 April 2011 - 22:26
Unregistered9282241e
-
Unregistered9282241e
-
Forumräv
-
-
902 inlägg
Hur kan man leva på LCHF? Jag som älskar flera kilo frukt om dagen.
Postad 15 April 2011 - 22:50
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Hur kan man leva på LCHF? Jag som älskar flera kilo frukt om dagen. 
Ja då blir det svårt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|