Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Black Screen av Lecvip

684 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 februari 2011 - 11:50

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
mrgrosvenor:
Tack för kommentar.
Jo -det har varit och är en häftig resa att konstruera och utvärdera BlackScreen.
Jag tackar alla som varit och fortfarande är intresserade av bygget och med intressanta och roliga inlägg bidragit till den långa tråden.
Jodå -det kommer att finnas dukar på marknaden inom en snar framtid.
I första hand "ramspända".

Angående tyg som du nämner -ut och botanisera. Kanske hittar du ett material som ingen annan tänkt på och som kan fungera. Men jag är böjd att hålla med wastermannen om reflektionen eftersom tyg är levande material och de tyger som är gjorda för gardiner och klädesplagg nog inte är vävda på det statiska sätt som tex "akustiska dukar" är.

Wastermannen:
Kul att höra från dig!
Igår kväll skickade jag mina kommentarer till patentgubben.
Hoppas att han kan snickra ihop en slutlig ansökan efter detta.
Det har ju gått lång tid - men jag tror nog att det är klokast att skynda långsamt.
Hellre sakta och rätt än snabbt och fel.
Det är lätt att förivra sig.
I och med denna tråden och alla fantastiska glada tillrop så tror jag att jag försökte dra iväg lite för snabbt där i början -i rena glädjeyran.
Höll på att spränga mig. Och leverera en produkt som inte var helt färdig.
Men "tack vare" alla långbänkar och långsamma leveranser och andra hinder på min väg så har jag egentligen ofrivilligt fått tid att låta allting mogna.
Och det är bara positivt.
Jag hoppas att alla som hört av sig och varit sugna på att köpa en BS under utvecklingstiden har förståelse för detta.
jaja...
Jag hoppas att vi hör av varandra snart igen:) -och hälsa frugan!

LTMS:
Tack för frågan.
Nej. Duken är inte uppmätt än. Har Pär eller Jakob fortfarande lust att göra det är jag tacksam.
Annars får det ske på annat sätt -det måste ju göras hur som helst -gärna nu i början av året.

Postad 03 februari 2011 - 21:58

Unregistereddbdacae4
  • Unregistereddbdacae4
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Helt rätt Lecvip .... oftast är det bäst satt skynda långsamt, så givetvis har man förståelse för att det har dragit ut på tiden lite.
Klart vi hörs av, du kan räkna med att jag vill komma och titta på din rullduk när du kommit så långt att du kan testa den riktigt.
Ska hälsa henne :)

/WASTERmannen

PS. du har snart PM
DS.

Postad 16 februari 2011 - 10:40

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Idag lämnades patentansökan på BlackScreen in av advokatbyrån.
Skönt.
Att lämna in ansökan är ju inte detsamma som att man får patentet beviljat, men det är första steget i alla fall.
Förundersökning har gjorts och min "uppfinning" ansågs i det läget som unik i sin uppbyggnad så jag är vid gott mod :).
Vad det innebär rent praktiskt är att jag fr o m idag kan visa duken på mässor, tillverka och sälja osv utan att det påverkar patentet.Det känns mycket bra att nu kunna bli mer offensiv/offentlig med det hela.

Nu kan jag också beställa en uppmätning av duken så att jag får de tekniska specifikationerna på pränt.
Det är väl denna del av dukens elddop som jag haft/har mest fjärilar i magen för.
Jag (och alla som sett den) har ju "bara" haft våra ögon som domare -och då har vi alla dömt till dukmaterialets fördel.
Men tekniska apparater får ju ingen "upplevelse" på det sättet utan redovisar bara ett krasst resultat (jo, hon är galet snygg men testerna visar att hon inte är den vassaste kniven i lådan..!)
Jag hoppas att det skall gå bra och att testerna visar det ögonen redan sett.

Har knappt varit i lokalen sedan juletid men var nere häromveckan för att se att allting stod rätt till.
Mina fina palmer hade tappat bladen och har nu samma frisyr som jag -dvs glest behårat.
Inte lätt att växa utan vatten i en "batcave"...(fönsterna har varit igensatta).
Kommer att vistas där lite mer nu när dagsljuset äntligen börjat titta fram igen.
Alla som vill och känner för det är som vanligt hjärtligt välkomna söndagar 14-17
-men skicka gärna PM någon dag före så att jag vet!

Postad 16 februari 2011 - 11:34

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0
Kul!!
Hoppas att allt kommer gå bra, synd man är 100 mil bort :)

/karra

Postad 16 februari 2011 - 21:42

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1 349 inlägg
  • 0
Kul att höra att det går framåt.
Håller tummarna.

Postad 16 februari 2011 - 22:16

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0
Kul ;-)

Postad 17 februari 2011 - 11:33

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
karamasha
Nahaz

och
Jokkmokksjocke

Tack för positiva tillrop!

Duken blir uppmätt nästa vecka.
Jag återkommer med resultaten (svälj...) :(

Postad 17 februari 2011 - 21:39

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Kommer inget svar inom en vecka så vet vi ju resultaten av mätningarna ;)

Postad 18 februari 2011 - 10:45

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Kommer inget svar inom en vecka så vet vi ju resultaten av mätningarna :P

Hahahaha...Precis!
MEN
Kommer inget svar inom en vecka beror det bara på att jag fick ändring av datum till mätningen efter mitt inlägg igår ;)
Mätningen kommer istället att ske den 3 mars som det är sagt nu.
Så OM det inte kommer något svar efter den 3:e så har du alldeles rätt, Dovienya...

Nä -som vanligt kommer jag att presentera både ris o ros oavsett hur det går.
Men går det dåligt kommer man väl att känna sig som en av stackarna under franska revolutionen som nackades offentligt under folkets spott och spe...

Är bara lite osäker på vad jag får för dokumentation just nu och hur man kan presentera det här.
Kan kanske be självaste mätarmästaren att göra ett inlägg i denna tråd och presentera resultatet.
Jaja -den biten löser sig säkert.

Jag hoppas i alla fall att jag har några av er här i tråden med mig och som hjälper till att hålla fingrar och tår för att det skall gå bra.

Ha det gött - och må gud vara god och låta det bli vår snart!

Postad 19 februari 2011 - 08:55

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Härligt att det rör lite på sig igen! Spännande! Jag håller alla mina 27 fingrar och tår, så hårt jag bara kan!!

Men går det dåligt kommer man väl att känna sig som en av stackarna under franska revolutionen som nackades offentligt under folkets spott och spe...

Tror inte du behöver oroa dig för allt för mycket högfartssaliverande. Oavsett resultatet har nog de flesta i den här tråden redan skrivit in ett stort A for an effort på betygslappen. :)

Hur länge var det du hade kvar lokalen? Jag brinner ju fortfarande av iver över att kunna ta en titt på det hela och i och med projektbyte på jobbet om någon vecka så bör jag börja få helt fria helger snart igen. En tripp till skåneborde gå att få till...

Har du spikat de fasta storlekar du pratade om tidigare i tråden, eller är de öppna för omröstning eller lobbyverksamhet? :D

Postad 19 februari 2011 - 11:17

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Hej B8!
Kul att höra ifrån dig igen!!

27?! DET måste ju göra nytta tycker man...så jag tackar! :)

Lokalen behåller jag nog ett bra tag till. Förmodligen året ut. Kostnaden för utrymmet är småpengar. Skönt att ha någonstans att förvara prylarna -där allt kan stå uppställt -bara låsa dörren och gå när man är klar.
Du är alltid välkommen!!

Varför jag vill bestämma standardstorlekar är för att det behöver byggas en jigg för varje storlek för att kunna standardisera/arbeta effektivt med precision och få ner kostnaderna på arbetsmomentet.
De flesta sitter 3-5 m ifrån duken och då tänkte jag att storlekarna 90", 105" i 16:9 + 118" i 2:35:1 kanske skulle kunna bli bra standardstorlekar. Men kanske har jag fel.

Storleken på duken begränsas av den höjd och bredd som jag kan göra utan skarvar, vilken är 150cm h och 300cm b inkl. 10 cm svart velour. Och då blir den största duk jag kan göra i 16:9 105" och i 2:35:1 118".
Och personligen tycker jag att maskningen runt duken bör vara 10cm.
Visst -det går att minska den för att öka själva dukytan någon tum -men minimum maskning tycker jag är 8cm.

Om man gör en 2:35:1-duk i 118" och använder konstant höjd får man en bild på 90" i 16:9-formatet.

Det skulle vara intressant att höra vilka två storlekar som du eller andra tycker skulle bli bättre som standard i 16:9 med utgångspunkt från de maxmått jag nämnde.
2:35:1-duken tycker jag inte skall vara mindre -inte minst för största möjliga bild i 16:9-läge CH.

Naturligtvis kan jag göra vilken storlek som helst med mått under det största formatet -men i så fall får den räknas som specialmått.

Tack för stödet!

Postad 19 februari 2011 - 17:30

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Nej jag tror att det är ganska bra val av standardstorlekar faktiskt. Dock skulle de inte riktigt passa mig pga av fysiska rumsbegränsningar tyvärr (eller jobbet som okcså skulle behöva en i samma storlek som undertecknad).

Naturligtvis kan jag göra vilken storlek som helst med mått under det största formatet -men i så fall får den räknas som specialmått.

Specialmått? Så du planerar inte att låsa dig helt på de storlekarna, utan det finns möjlighet för lite andra mot ett ekonomiskt tillägg? Eller missuppfattar jag dig nu?

Faller jag för frestelsen och du kommer igång med produktion så får jag väl försöka få mina väggar och högtalare att bukta ut lite. Eller slänga ut en byrå. :)

Trevlig fortsatt helg!

Postad 20 februari 2011 - 00:30

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Specialmått? Så du planerar inte att låsa dig helt på de storlekarna, utan det finns möjlighet för lite andra mot ett ekonomiskt tillägg? Eller missuppfattar jag dig nu?

Nä -inte mot ekonomiskt tillägg, hoppas jag.
Men kanske lite längre leveranstid.

De utanför standardmåtten måste byggas utan jigg -och allting - från ram till kurvningsplåtar mm -kommer att behöva räknas om för den önskade storleken.
Finns ingen anledning att enstaka dukar skall behöva bli dyrare egentligen.
Varje duk är ju handgjord i vilket fall som helst.

Men det är klart -vill ingen ha standardmått utan alla vill ha en egen storlek så får man räkna på det.
Då måste man kanske ta betalt som för närmaste standardmått? äh -jag vet inte än.

Standardstorlekarna är till för att kunna förbereda ramar mm i förväg och i möjligaste mån förenkla tillverkningen, lägga upp ett litet lager samt förhoppningsvis korta leveranstiderna.

Vilken storlek skulle i så fall vara aktuell i ditt fall -om jag får vara nyfiken? 80""

Edit: tillägg i text

Redigerat av Unregistered1791125b, 20 februari 2011 - 10:19.

Postad 20 februari 2011 - 10:43

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Ah jag förstår. Intressant.

80"!? Nej bevare mig! Så fjuttigt kan man ju inte ha det! Det är ju som en liten TV eller något! :P

Nej fysiska begränsningar hänvisar mig till ca 100". Kanske, kanske går att pressa upp till 102", men sen är det nog stopp. Tittavståndsmässigt hade jag inte haft något emot 104" (sitter väl på drygt 3 meter. 3.10-3.20 kanske) men det kommer högtalare, väggar och byråer ivägen tyvärr. ;)

Postad 20 februari 2011 - 11:28

christoffer100
  • christoffer100
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
lecvip:

Har du någon lista som man kan skriva sig upp på??
Jag är eventuellt intresserad av en 2.35:1 duk i 118"

Postad 20 februari 2011 - 22:44

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

80"!? Nej bevare mig! Så fjuttigt kan man ju inte ha det! Det är ju som en liten TV eller något! :P

Hahaha..får väl erkänna att jag sett i andra trådar att du är anhängare av stora dukar -så 80" var mest på skoj...

Från början hade jag tänkt att bestämma storlekarna till 80, 90, 100 och 105 tum.
För att täcka in det mesta.
Men insåg att det blev lite mycket.
Personligen tycker jag att 90" är minsta storlek på ca 3m.
Få se om man kan använda standardramarna till större dukar med tillfredställande resultat -tex ramen till 90" kanske går att använda till en 100 tum...utan att tumma på kvaliten. Skall undersöka det. Då är det ju inga konstigheter.
Måste göra ritningar på det och "beräkna".
Jag återkommer om det.
Fortsätt hålla alla 27 ;)

Postad 20 februari 2011 - 23:01

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Haha se där se där!

Grymt! Jag fortsätter hålla dem. Det har dock hunnit bli 28 sen sist! ;)

Postad 20 februari 2011 - 23:02

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

lecvip:Har du någon lista som man kan skriva sig upp på??
Jag är eventuellt intresserad av en 2.35:1 duk i 118"

Hej Christoffer100!
tack för din förfrågan.
Efter att duken är uppmätt så kanske man kan göra sig en bättre bild av hur den presterar.
Jag kommer att antingen, om det går, att under min andra tråd här på min hembio (Butikserbjudanden & Evenemang) eller på separat hemsida (som inte finns ännu) att lägga upp ett beställningsformulär.
Men först MÅSTE man se duken i verkligheten -för att kontrollera om man störs av shine eller inte.
Det är i princip lika viktigt som att man kollar upp om man tål regnbågseffekterna från en DLP.

Jag vet inte var du bor, men finns du i närheten av Ängelholm så kom och kolla duken först.
Eventuellt kommer jag senare i vår att hyra in mig på någon form av konferenshotell i mellansverige en helg så att intresserade kan komma och se duken i verkligheten. Eller kanske om det blir någon mindre mässa någonstans däruppe hyra en minimal monter för att visa upp duken där (ekonomin tillåter inga större utsvävningar -speciellt inte efter patetansökan....).

Jag vet att jag kanske är "dum mot mig själv" när jag säger att man måste kolla duken först -men jag vill INTE sälja en duk som inte blivit kontrollerad live av köparen först. Själv inser jag att ett visst mått av shine måste förekomma i en högkontrastduk och accepterar det själv på ett sittavstånd på ca 3,5m eller mer, men kanske det inte passar alla. Jag tycker att det är viktigt att köparen sett den innan ev beställning.
Därför tjatar jag om att dom som KAN skall komma till min punkiga lokal i Ängelholm och se vad man får.
För ärligt talat är det ju ändå en hel del pengar det rör sig om ÄVEN om min duk blir betydligt billigare än motsvarande mer kända dukar.

Postad 03 mars 2011 - 23:31

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Idag har duken blivit uppmätt och manglad på alla sätt man kan tänka sig :)
Och även i snabba drag jämförd mätmässigt med tre andra dukmaterial.
Siffror och diagram har sparats och kommer att presenteras inom snar framtid.
Mätarmästaren själv har lovat att skriva en kort resumé om resultaten av kvällens mödor.
Kanske kommer den redan i helgen-annars blir det när han har tid att sätta sig ner och göra det.
Jag vill inte själv uttala mig om det hela eftersom jag inte kan utvärdera dessa tester på det sätt som bara en verklig expert kan. Så jag ser fram emot lite ris o lite ros. Fast mest ros :)

Nästa vecka kommer min 2:35:1-duk att sättas upp i lokalen.
3m bred.
Tror att det blir en mäktig upplevelse första gången man kör igång en rulle på den.

Ha en härlig helg när den kommer!

Postad 03 mars 2011 - 23:34

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Spännande. Vad är det för en person/vem är det som har mätt? Kunde han ge dig någon hint om något? Ett leende eller bara sura miner? :)

Postad 04 mars 2011 - 08:45

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Spännande. Vad är det för en person/vem är det som har mätt? Kunde han ge dig någon hint om något? Ett leende eller bara sura miner? :)

Det är Jakob på theRock som är mästaren/TheChamp.
När jag var nere i Lund för att slå ett getöga på BlackDiamond och Firehawk i höstas, träffade jag Jakob för första gången och fick en och en halv timme STOR underhållning. En intressant och lärorik stund med en engagerad och framförallt fruktansvärt KUNNIG person -som aldrig slutade prata :). Viktiga fakta blandat med personliga reflektioner bara öste ur honom och man blev helt förstummad över engagemanget -nästan lite uppjagad -fast på ett positivt sätt.
(skulle det startas ett politiskt Hembioparti i sverige (mer batcaves åt folket) skulle han bli partiledare tycker jag...)
Så jag tror att han är rätt person att göra dessa tester.

Nä - inga sura miner :) men Jakob är ju en mycket trevlig bekantskap och positiv person och jag tror inte att han skulle se negativ ut inför kunden ens om han bara fått i uppdrag att mäta värdena på en fettfläckig tårtkartong...

Det skall bli spännande att läsa hans intryck och se hans utvärdering av testerna.

Jag får själv alla tester o diagram så småningom -kanske nästa vecka - och kommer då att sammanställa dom i en liten pdf för intresserade.

Postad 04 mars 2011 - 17:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

som aldrig slutade prata

Han va faktiskt tyst under flera sekunder senaste gången jag träffade honom. Kan bero på att han hade munnen full med oxfilé och cola men det var en unik upplevelse. :)

Ärligt talat, det här ska bli MYCKET intressant att höra(läsa). Mkt bättre "second opinion" kunde du verkligen inte hitta, lecvip.

Postad 04 mars 2011 - 19:25

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Han va faktiskt tyst under flera sekunder senaste gången jag träffade honom. Kan bero på att han hade munnen full med oxfilé och cola men det var en unik upplevelse. :)

Ärligt talat, det här ska bli MYCKET intressant att höra(läsa). Mkt bättre "second opinion" kunde du verkligen inte hitta, lecvip.

Hej Pacman!
Det var länge sen!

Hahaha...ja, han är bra på att prata, Jakob! Nu hade jag ju bara fixat croissanter med ost o paprika så tyst var det ju inte precis...Hade det varit hönskit som kommit ur munnen kunde det varit tröttande -men nu är det ju exakt samma saker som jag själv vurmar för. Så , som sagt -det är ren underhållning :)
Jag har i ärlighetens namn bara träffat honom den enda gången på TheRock innan vi träffades i går kväll.
Men han gjorde ett MYCKET stort intryck på mig den gången.
Inte bara vad gäller kunskapen utan framförallt det genuina intresset.
Han har mitt största förtroende att "döma" BlackScreen både vad gäller okulärt intryck likväl som att tolka de tekniska specarna.

Postad 04 mars 2011 - 19:31

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Precis. Jag hoppades i mitt stilla sinne att det skulle vara just Jakob som hade varit där och mätt. :)

träffade jag Jakob för första gången och fick en och en halv timme STOR underhållning. En intressant och lärorik stund med en engagerad och framförallt fruktansvärt KUNNIG person -som aldrig slutade prata :).

Japp. Det är som en bal på slottet; alldeles, alldeles underbart för en storbildsnörd som undertecknad. :)
Han lyckades iofs kläcka ur sig ett faktafel senast jag var där, men med tanke på hur mycket det kläcks ur munnen på honom så var det väldigt förlåtligt. :wub:

Redigerat av B8, 04 mars 2011 - 19:32.

Postad 04 mars 2011 - 19:36

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Precis. Jag hoppades i mitt stilla sinne att det skulle vara just Jakob som hade varit där och mätt. :)
Japp. Det är som en bal på slottet; alldeles, alldeles underbart för en storbildsnörd som undertecknad. :)
Han lyckades iofs kläcka ur sig ett faktafel senast jag var där, men med tanke på hur mycket det kläcks ur munnen på honom så var det väldigt förlåtligt. :)

Hahahahahahah....
Fyfan B8 -vet du egentligen själv hur rolig du är och hur mycket jag skrattar åt dina inlägg?
Tror att du roar hela forumet med dina inlägg:) Edit: och då menar jag inte bara i denna tråden.

Redigerat av Unregistered1791125b, 04 mars 2011 - 19:52.

Postad 05 mars 2011 - 21:07

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
I torsdags kväll fick jag det stora nöjet att granska det här projektet lite närmare! :)
Utrustad med lite mätutrustning, en drös kalibreringskivor och två erfarna ögon begav jag mig till Ängelholm för att få en förstahandsupplevelse av den omtalade Black Screen!
Efter lite snabba sociala formaliteter gick vi direkt på kvällens huvuduppgift: Granskning, mätning och teoretisk och praktisk bedömning.

Redan vid första scenen på Casino Royal stod det klart att vi hade att göra med en ordentlig utmanare till dagens etablerade högkontrastdukar. Bilden var krispig, kontrastrik, ljusstark och full av dynamik. Färgåtergivningen var riktigt bra och jag var ärligt sagt ganska förvånad över hur få och små bristerna var... :P

Detta är en duk som är tänkt till att kunna ge en dräglig bild i miljöer där projektor tidigare inte varit en bra lösning. Detta inte bara infriar den utan överträffar med råge! I ett rum fyllt med kompromisser så ger den här duken en bild som på många områden mäter sig med de allra bästa högkontrastdukarna! Upplevelsen är makalöst bra och de brister som duken har är lätta at ha överseende med när man ser till de möjlighetet den erbjuder.

Som med alla högkontrastdukar så handlar det om att kompromissa. Men det gäller att kompromissa med rätt saker. Det är här jag är extra imponerad av Black Screen. Vad man gjort är att man jobbat väldigt mycket med betraktningsvinklarna. Och då handlar det inte om att få en så stor betraktningsvinkel som möjligt utan tvärtom en så snäv som möjligt utan att betraktare i ett normalstort, normalutformat rum blir lidande. Varför vill man då ha en begränsad vinkel, jo av den enkla anledningen att dit en högkontrast inte skickar ljus tar den heller inte emot ljus. Desto snävare betraktningsvinkel, desto effektivare är den alltså på att ignorera inkomande omgivningsljus. Vare sig de kommer från reflektioner i väggar, golv och tak (internt) eller från belysning och fönster (externt).

Black Screen kan enklast beskrivas som HP meets Black Diamond! :P
Duken är mörkt, mörkt grå, men riktar tillbaka nästan dubbelt så mycket ljus som en vanlig vit 1.0 gain duk.
Det borde innebära att du har en gain på 2.0 rakt framifrån.
HP:n ligger på 2.8 men är ju oxå vit.
Black Diamond ligger på runt 0.8 och är en aning svartare än Black Screenen, men inte mycket...
Både BD och BS har klart bättre svärta än FireHawken och Reacten (de båda andra etablerade högkontrastdukarna).

Vad ger då detta för bild?
Jo, BS ger en otroligt skjuts i kontrasten och dynamiken i bilden i ett taskigt rum.
Tänk 90" TV, men du bestämmer kvaliteten i bildbehandlingen genom att välja lämplig projektor.

BS är inte den bästa duken för den som har ett perfekt rum.
Men det är inte heller BD, FH, eller React IMHO...
Men i ett nedsläckt rum med vita väggar och /eller vitt tak kommer den till sin rätt bra.
Det är dock i en lagom belyst lokal som den verkligen står ut i mängden. Med lamporna tända är det bara Black Diamond som har en rimlig chans. Och den kostar från 25.000kr och har mindre än halva ljusstyrkan kvar. :P
I sin strävan att ge en så bra bild som möjligt i så svår miljö som möjligt så gör Black Screen dock en del avkall på videofila parametrar.
Framförallt Stewarts FireHawk är i mina ögon betydligt skarpare, mer korrekt i färgerna och har betydligt mindre hotspotting. Men det är snarare så att FH är extremt bra på dessa parametrar för att vara en högkontrastduk, än att BS skulle vara speciellt dålig. Jämför man istället med BD så är det betydligt jämnare... Ett otroligt gott betyg till den hemmagjorda Black Screen från killen som började med två tomma händer, ett brinnande intresse och en iver att skapa en tittbar duk i en suboptimal miljö utan att ruinera sig!

För hur man än vrider och vänder på det så handlar det först och främst om att kunna se bilden. Först i steg två kan man börja koncentrara sig på mer videofila egenskaper. Vad har man för nytta av en korrekt bild i alla avseenden om man inte ser den?
Med lampor tända i ett rum är BS den bästa duken jag någonsin sett!
...och när man sitter där framför den med ett fånigt leende så skiter man ett stort stycke i om den mörknar en aning mot kanterna, om skärpan kunder vara någon procent bättre, eller om den pushar/håller tillbaka någon färg mer än någon annan.

Jag önskar Lecvip all lycka och passar på att redan nu gratulera till ett jobb väl utfört!

Jag planerar minst 2 inlägg till.
1. Lite pros och cons för BS mot övriga etablicemanget.
2. Publicera lite mätningar att styrka mina ord och presentera en del fakta.

Hinner jag så kommer det imorgon.
Om inte, så kommer det så snart jag får en lucka...

Vi hörs!

MVH
/Jakob

Postad 05 mars 2011 - 21:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Awesome!

Är sjukt kul att lecvip antagit utmaningen och av allt att döma lyckats så bra - hur coolt som helst. :) Bara att kila iväg och hämta ut årets Nobelpris i Hembio. :P

Redigerat av pacman, 05 mars 2011 - 21:14.

Postad 05 mars 2011 - 21:44

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1 560 inlägg
  • 0
Wow... inget dåligt betyg av Jakob. Hade en magkänsla av att detta skulle bli något spännande, därav min tidiga intresseanmälan. Nu var jag tvungen att hoppa på en Tab Tension pga mitt tillfälliga boende innan hus :)
Men kommer vid bostadsbyte återkomma med beställning :P

Ett stort grattis! Nu vill vi se siffror :P

Postad 05 mars 2011 - 22:40

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Jisses, säger jag bara!... :)
Bättre omdöme kunde jag inte önska mig från Jakob.
Tycker att han verkligen uttrycker (som bara han kan) dukens själ så som kanske bara jag själv sett den tidigare.
Inatt skall jag sova hela natten med ett BRETT leende i mitt runda något överviktiga ansikte -även om det innebär att jag förmodligen kommer att sagla ner kudden på köpet...
Tack för en otroligt positiv rescension, Jakob.
Det värmer verkligen!!!
Ser fram emot dina kommande inlägg!!!!

Postad 05 mars 2011 - 23:01

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Good news för oss som under 2011 siktar på att införskaffa en högkontrast, ytterligare ett alternativ att välja på. Stort grattis till Lecvip och det ska bli riktigt kul att läsa vad Jakob ytterligare har att säga.

Postad 06 mars 2011 - 08:09

Jokkmeister
  • Jokkmeister
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Fantastiskt kul Lecvip. Ett stort grattis till ett väl utfört arbete får man säga och skönt att dina och dina vänners betraktelser nu fått uppbackning av en expert på området.

Det kommer dessutom i rättan tid för mig som i dagarna tänker beställa duk. Har efter mycket om och men bestämt mig för en black diamond men nu när du faktiskt kommit så långt som du gjort så måste jag ju väga in det här alternativet som jag ju följt med brinnande intresse sedan mitten på juli. Trodde faktiskt, efter att det drog ut så på tiden, att jag skulle ha införskaffat duk långt innan du var i närheten av klar. Men även det har, av olika anledningar, dragit ut på tiden och nu står jag redo ungefär när du gör det också. Ödet? Dessutom är en av dina "standardstorlekar" (118" 2.35:1) så gott som klippt och skuren för mitt rum. Några dagar till innan jag knackar in mitt beslut av duk i sten ska jag väl kunna hålla mig.

Postad 06 mars 2011 - 08:49

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Det är bara att gratulera!

Har själv varit på The Rock ett par gånger samt träffat Jakob när han kalibrerade polarens pioneerplasma och ett mycket bättre omdöme än detta tror jag är svårt att få!

Nu har jag den stora lyckan att ha ett helt mörklagt rum för hemmabio, men annars hade BS varit ett hett alternativ. När jag är tillbaka i Sverige så fårm man ju se till att att en sväng till Ängelhom och kolla läget, helt klart.

Postad 06 mars 2011 - 12:09

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Ojojoj! Det var inte dumt omdöme det där inte. Jag måste säga att jag är väldigt imponerad. Jag tycker det här är mäktigt. Tänk vad ett brinnande intresse i samband med kunskaper, händighet och framförallt ett enormt driv och engagemang kan åstadkomma! På egen hand liksom. Jag bockar och bugar levcip.

Med lampor tända i ett rum är BS den bästa duken jag någonsin sett!

:P

Jag planerar minst 2 inlägg till.
1. Lite pros och cons för BS mot övriga etablicemanget.
2. Publicera lite mätningar att styrka mina ord och presentera en del fakta.

Läsning som jag ser fram emot med stor iver. Tack för din utförliga rapport såhär långt cola. Superintressant!

Hahahahahahah....
Fyfan B8 -vet du egentligen själv hur rolig du är och hur mycket jag skrattar åt dina inlägg?

Haha. Oj. Vilken komplimang. Tack tack. :) Alltid kul om man kan få någon att le en smula. Fast jag tror du överdriver lite. Finns ju gott om spridare av breda munnar här. Bara ta en titt lite upp och lite ner från det citerade inlägget, tex:

Han va faktiskt tyst under flera sekunder senaste gången jag träffade honom. Kan bero på att han hade munnen full med oxfilé och cola men det var en unik upplevelse. :P

eller varför inte:

Inatt skall jag sova hela natten med ett BRETT leende i mitt runda något överviktiga ansikte -även om det innebär att jag förmodligen kommer att sagla ner kudden på köpet...

:P

Grattis till det fina omdömet och fortsatt trevlig söndag på er allihop!

Redigerat av B8, 06 mars 2011 - 12:10.

Postad 06 mars 2011 - 12:28

Unregistereddbdacae4
  • Unregistereddbdacae4
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Gratulerar till det fina omdömmet Lecvip.
Även om man själv tycker att BS är riktigt bra och att man förstod att även Colamannen tyckte det inte var helt kattskit :) så överträffar hans utlåtande det.
Väntar med spänning på Pro-Cons jämfört med andra dukar.

@Colamannen.
Får tacka för det trevliga och mycket intressanta mötet i Ängelholm.
Alltid lika kul att lyssna på en kunnig person.

Mvh/WASTERmannen.

PS. Vi ses när du fått upp rullduken.
DS.

Postad 06 mars 2011 - 14:03

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Tusen tack för alla positiva inlägg och lyckönskningar!
Och tack för alla hållna tummar och tår!
Och tack för att ni tar er tid att skriva små inlägg i tråden.
Ja -den okulära besiktningen gick ju väldigt bra.
Nu får man bara hoppas att även det tekniska håller måttet och inte säger tvärtom...

Wastermannen:
Tack för att du var på plats och höll handen och var moraliskt stöd i torsdags :)

Postad 06 mars 2011 - 14:13

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0
Har du lekt med tanken att endast sälja dukmaterialet så att jag kanske skulle kunna montera den på min befintliga ram?

Postad 06 mars 2011 - 18:34

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0
STORT grattis! Fan va kul med hemmasnickrare som lyckas!
Inte för att jag är missnöjd med min firehawk, men det hade varit kul att ha din BS på väggen :)
men vänta nu... ska du verkligen kalla din egna skapelse för BS? ;)

Lycka till och hoppas nån i norr köper in den så man får äran att uppleva den.

Nu måste vi börja skvallra om denna på AVS forum med flera, så det skapas lite härliga rykten och skrämmer upp BD killarna i väst.

/karra

Postad 06 mars 2011 - 21:01

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Efter att ha följt den här tråden från start så blir jag nu alldeles varm i hjärtat för Lecvip.

Ett stort, stort grattis för framgången så här långt!!

KEEP IT UP! :)

(Man kan fundera på hur många miljoner dollar det kostat i produktutveckling att ta fram FireHawk.)

Postad 06 mars 2011 - 23:58

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
LTMS:
Som det är just nu finns ingen möjlighet att använda mitt material så som du föreslår.
Så här långt finns mitt material bara att tillgå på fast bärare (även om jag håller på med prototyp på rullduk).
Vad är det för ram du har -fabrikat-vilken storlek-hur mycket kurvning i förhållande till duklängd?
Det fInns kanske ett sätt man kan testa...men lovar absolut ingenting för det är ett longshot.

Karamasha:
Tack för glada tillrop :)
BS...ja, Kärt barn har många namn säger dom... BS= BullShit (har Kalle Dussin redan konstaterat), BeaverSniffer...bara kul...skulle kanske utlysa en tävling om vad BS kunde stå för ;)
BD...kan ju bli BigDick eller ännu värre...
Som sagt -det är bara roligt.

50+:
Ditt sätt att uttrycka dig gjorde mig nästan lite rörd.
Det kände så innerligt och verkade faktiskt komma direkt från hjärtat!
Tack så mycket för det!
Och tack för alla kloka inlägg du gjort och gör i detta forum! Keep going U 2!

Nu hoppas jag på fortsatt ris o ros när det gäller Jakobs utvärdering rent tekniskt.
Jag är väl medveten om de brister dukmaterialet har -men som Jakob redan sagt så kan man inte både äta kakan och ha den kvar -man får välja bort vissa saker för att uppnå andra. Och det har jag gjort. Dukmaterialet är okulärt just nu så bra jag kan göra det inom överskådlig framtid. Kanske får jag ytterligare någon snilleblixt som kan få dukmaterialet ännu lite närmare den perfektion jag eftersträvat/eftersträvar men det är inget jag räknar med. Känns som om jag testat det mesta. Jag har även ägnat massor av tid för att decimera antalet ingredienser i materialet utan att förlora det jag vunnit. Det är ju som bekant det enkla som är det svåra...

Jag är glatt överraskad av antalet härliga forummedlemmar som visar sitt stöd.
Jag bugar och bockar för det.
Och ångrar inte en sekund att jag startade denna tråd!

Uffe/Lecvip

Postad 07 mars 2011 - 00:23

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
När man ska köra projektor är miljön som bilden ska upplevas i en av de absolut viktigaste faktorerna. Om inte miljön är bra så kommer man som sagt vara tvungen att kompromissa med bildkvaliteten. Det är här det blir klurigt för duktillverkarna... Ju mer man kompromissar desto lättare är det att hantera en besvärlig miljö, men ju mer man kompromissar desto svårare är det att tillgodose alla bildkvalitetsparametrar.

Anledningen till att Black Screen är den bästa duken jag sett med lampor tända i ett rum är för att den just kompromissar på en del videofil-bitar. Det gör den inte till en sämre duk. Tvärtom! Men det gör den till en duk som prioriterat lite annorlunda mot etablissemanget. Det är mot den bakgrunden ni ska se den lista som följer med Pros och Cons... :)

Pros:
Extremt bra på att hantera infallande ljus.
Mycket hög dynamikåtergivning.
Extremt bra svärta!
OK färghantering.
OK skärpa.

Cons:
Rejält begränsad betraktningsvinkel!
Hotspotting.
En del shine.
En del diffusion = skärpeförlust
Rödtintad - reflekterar mindre blått och grönt.

När man satt för- och nackdelarna på pränt så är det lite lättare att jämföra den mot de högkontrasterna som finns på marknaden. Det blir ganska tydligt hur tillverkarna valt olika vägar...

Stewarts FireHawk är den högkontrastduk som IMHO kompromissar minst. Därmed har den flest videofila egenskaper!
Bred betraktningsvinkel för att vara högkontrastduk, otroligt bra skärpa (överlägset bäst faktiskt), ganska lite kompromisser i färghantering. Den har en del blåtint, men den är konsekvent över hela spektrumet så det är till stor del möjligt att kompensera för.
Svart är dock inte lika svart som de mörkaste högkontrastdukarna. Den gillar heller inte att man tänder lampor i rummet. Däremot är den helt strålande på mild ambientlight och reflektioner som studsar tillbaka från vita väggar, ljusa golv och vitt tak. ;)

Euroscreens React är mer eller mindre en kopia på FH och den gör precis samma saker men den gör inget av sakerna riktigt lika bra, dock är den betydligt billigare. Ungefär samma vinklar. Lite sämre på att hantera inkommande ljus. Mörkare och mer diffus Trivs inte heller med lampor på men hanterar reflektioner på att för prisklassen utmärkt sätt.

Black Diamond tar ett par steg längre och är otroligt svart. Den har lite snävare vinklar än FH och React. En kombination som gör att den hanterar inkommande ljus på ett ännu bättre sätt. Den ignorerar det mer helt enkelt. Priset är en lite mörkare bild med mer begränsad betraktningsvinkel. Den blåpushar en del, men har otrolig kontrast och en överlägsen svärta. Trivs med svag belysning så länge den kommer från rätt vinklar och passar både i miljöer där man inte kan eller vill helt stänga ute ljus, och i miljöer där man "endast" får reflektioner från ljusa färger på väggar, golv och tak.

Black Screen är än mer extrem. Den är mörk som BD med skickar tillbaka mer ljus än samtliga de andra. Det gör att man får en otroligt hög dynamik som till stor del bibehålls med ljus i rummet. Hemligheten är att man riktar ljuset i bilden mycket kraftigt och man kommer ner på ca halva betraktningsvinkeln jämför mot de andra. Detta gör att man ignorera extremt mycket av omgivningsljuset i miljön. Priset är en del hotspotting, skärpediffusion, och färgtint.

Släcker man lamporna och har ett bra rum med mörka icke-reflekterande färger så blir nackdelarna mer tydliga och i vissa fall överväger de fördelarna. Hos BS så blir det tydligt att bilden mörknar lite ut mot sidorna och att mitten är ljusare än hörnen. Även skärpediffusionen kan noteras med ett kritiskt öga...
Men har man ett sådant rum så är inte BS "the way to go". IMHO är det vit duk som gäller då.

Nej BS är mer en duk som ger möjlighet till en projektorbild där detta tidigare varit omöjligt. I en miljö som har en del ljus och där traditionella vita dukar ger en extremt urvattnad bild.

Summa sumarum:
Desto sämre rum, desto mer nytta gör BS!
MEN:
Desto sämre rum desto sämre bild, oavsett duk!

Frågan du bör ställa dig först är om du kan göra något åt rummet.
Först när du provat allt, så väljer du den duken som ger dig minst kompromisser i den miljön som återstår.

MVH
/Jakob

Redigerat av Colamannen, 07 mars 2011 - 12:45.

Postad 07 mars 2011 - 01:24

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Jag tackar igen för din fortsatta rescension.
Jag är så inivadsomhelst nöjd och glad över att jag överhuvudtaget lyckats konstruera ett dukmaterial som kan jämföras med/nämnas i samma sammanhang som de tre bästa etablerade högkontrastdukarna -allt enligt vad du sa i ditt förra inlägg och efter vad jag även kan läsa här -även om BlackScreen är mest extrem..
Och visst är Black Screen extrem -på gott och ont!!
För egen del har jag fått fram precis den duk jag velat:
En dagsljusduk som fungerar i ljusa rum -tex vardagsrum med mycket fönster..eller där man inte kan stänga ute allt ljus -eller i en miljö där man inte vill släcka ner allmänljuset för då får mormor kaffet i knät...:)
Och att man trots den snäva betraktningsvinkeln får mycket bra bild inom dukbredden under sådana förhållanden.
Sen är det såklart inte roligt att läsa de sk "consen" -men de har jag varit medveten om under framtagandet -dom var ingen överraskning -och dom måste till för att klara de krav som jag haft på duken. Ge och ta...
Jag tackar för att du tagit dig tid för detta inlägg och ser fram emot det avslutande siffercollaget ;)

Postad 07 mars 2011 - 08:22

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Grattis!

Postad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bildPostad bild

En bra produkt uppenbarligen och det är ju modernt att sätta in projjar i halvbelysta rum så då finns det verkligen ett behov att fylla. Jag hoppas att du lyckas etablera dig på marknaden också!

Postad 07 mars 2011 - 09:05

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

(Man kan fundera på hur många miljoner dollar det kostat i produktutveckling att ta fram FireHawk.)

Den utvecklades på 60-70 talet, och kostade inte speciellt mycket då - det gammal inget egentligt bruksområde för den på den tiden - den låg sedan på ett lager till slutet av 90-talet då den plockades fram :)

Mvh

Pär

Postad 07 mars 2011 - 12:43

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0

Sen är det såklart inte roligt att läsa de sk "consen" -men de har jag varit medveten om under framtagandet -dom var ingen överraskning -och dom måste till för att klara de krav som jag haft på duken. Ge och ta...

Exakt!
Det ena är inte möjligt utan det andra!
Det är ju precis samma mynt... Bara baksidan av det.

Här kommer då till slut lite mätningar för att sy ihop teori och praktik:

Innan vi kör igång så ser jag att det smygit sig in ett fakta fel i mitt första inlägg.
BS tintar rött alltså tvärtom vad jag lyckade skriva först.
Spelar ingen större roll - resultatet blir detsamma men rätt ska vara rätt!

Jag kalibrerade den vita "jämförelseduken" som sitter i rummet.
Vit duk "referens":
Bifogad fil  Vit_duk_kalibrerad_m_rk_milj__RGB_Levels.jpg   43,62K   3 Antal nerladdningar

@

Bifogad fil  Vit_duk_m_rk_milj__Luminance_Meter.jpg   9,5K   2 Antal nerladdningar

Exakt samma inställningar på projen ger denna mätningen på Black Screen:
Bifogad fil  Black_Screen_kalibrerad_m_rk_milj__RGB_Levels.jpg   46,01K   4 Antal nerladdningar

@

Ingen sparad luminacemätning, men jag vill minnas att vi låg på ca 18fL här.

Black Screen kalibrerad:
Bifogad fil  Black_Screen_M_rk_milj__RGB_Levels.jpg   44,88K   7 Antal nerladdningar

@

Bifogad fil  Black_Screen_rakt_fram_Luminance_Meter.jpg   9,79K   6 Antal nerladdningar

Man får alltså dra ner på rött i vitbalansen för att tracka vettigt i gråskalan.
Kan vara bra att veta för framtida spekulanter...

Nu till det intressanta...
Betraktningsvinkeln!
Tänk nu på att vi har begränsningar i projektorn, duken, mätaren och han som mäter, så ta detta för vad det är: En hint om hur duken agerar - inte rock solid science.

Black Screen mätt rakt framifrån:
Bifogad fil  Black_Screen_M_rk_milj__RGB_Levels.jpg   44,88K   7 Antal nerladdningar

@

Bifogad fil  Black_Screen_rakt_fram_Luminance_Meter.jpg   9,79K   6 Antal nerladdningar

Black screen mätt vid drygt 10 grader halfangle (ca 22.5 grader betraktningsvinkel)
Bifogad fil  Black_Screen_22_5_RGB_Levels.jpg   44,69K   3 Antal nerladdningar

@

Bifogad fil  Black_Screen_22_5_Luminance_Meter.jpg   9,29K   2 Antal nerladdningar
OBS! Halfgain!!!

Black Screen mätt vid ca 22.5 grader halfangle (ca 45 grader betrakningsvinkel)
Bifogad fil  Black_Screen_22_5_grader_RGB_Levels.jpg   45,36K   2 Antal nerladdningar

@

Bifogad fil  Black_Screen_22_5_grader_Luminance_Meter.jpg   9,5K   2 Antal nerladdningar

Black Screen mätt vid ca 45 grader halfangle (ca 90 grader betraktningsvinkel)
Bifogad fil  Black_Screen_45_grader_RGB_Levels.jpg   46,21K   2 Antal nerladdningar

@

Bifogad fil  Black_Screen_45_grader_Luminance_Meter.jpg   8,83K   3 Antal nerladdningar

45 grader från sidan är det alltså inte mycket ljus kvar i Black Screen. Detta är som sagt extremt och hemligheten till varför den är så otroligt bra på att undertrycka ljus i rummet. Baksidan är att men inte kan sitta och titta från sidan utan att göra ganska stora avkall på bildkvaliteten. I sweetspot rakt framför duken ser det däremot mycket bra ut! (Tänk dock på att det gäller åt andra hållet oxå. Man kan alltså inte ha hur stor bild som helst utan att se en stor dos av nackdelarna.) Min rekommendation är min. 2x dukbredden som betraktningsavstånd och projektionsavstånd! Vill man sitta närmare så gör man det på egen risk och som alltid bör man själv ta sig en till på för- och nackdelarna innan man tar något beslut.

Jag har en del mätgodis kvar men vi får ju spara lite för utvecklande resonemang och svar på frågor! :)

MVH
/Jakob

Postad 07 mars 2011 - 13:33

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Tack så hemskt mycket, Jakob!
Du har gjort ett strålande jobb med analysen av min Black Screen.
Även trevligt att ha dukens prestation i siffror -även om det blev lite bergodalbana här och var.
(Så obehagligt snabbt ljuset halveras när man ser det så här i grafik...)
Tack och lov är ögonen lite mer förlåtande än mätutrustningen -riktigt SÅ snäv känns den inte när man sitter där och glor, tycker jag.
jag minns gärna dina slutrader i ditt första inlägg :):
"Med lampor tända i ett rum är BS den bästa duken jag någonsin sett!
...och när man sitter där framför den med ett fånigt leende så skiter man ett stort stycke i om den mörknar en aning mot kanterna, om skärpan kunder vara någon procent bättre, eller om den pushar/håller tillbaka någon färg mer än någon annan."

Jag undrar vad som hade hänt om inte duken varit kurvad. Förmodligen sämre på att mota ljus men med mer generös betraktningsvinkel. Tur då att jag redan byggt in justering av kurvningen i ramen -kanske skall man släppa ut kurvningen och bara använda de ca 3% som är det grundaste läget. Detta måste jag titta närmare på.

OT:
Ska sätta upp min 2:35:1 -duk idag/ikväll i lokalen.
Bildyta ca 2,80 lång.
Ska bli intressant att se dina teorier om sittavstånd -och jag hoppas att du har fel för rummet är bara 5,20 långt ;)

Postad 07 mars 2011 - 13:44

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Hehe... Det går ju uppenbarligen att sitta 1,5 ggr dukbredden (för det är ju då man sitter idag, 3,5m från en 90" (2.0m bred)), men inte utan att bilden mörknar ute mot kanterna...
För att eliminera detta så tror jag på minimum 2 ggr dukbredden som sagt. :)

MVH
/Jakob

Postad 07 mars 2011 - 17:53

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0
Under vilka ljusförhållanden är mätningarna gjorda?
Var det Epson TW3200 och Kingpin duken (jämförelseduk) som användes vid mätningen?

Postad 07 mars 2011 - 19:10

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Fantastisk gjort Lecvip! Helt otroligt egentligen. Dock skulle jag vilja föreslå ett namnbyte då "Black screen" är så nära "black diamond". Tillochmed så att jag blandar ihop de två när jag läser denna tråd. Har inget bra förslag själv och självklart är detta min personliga åsikt....

Postad 07 mars 2011 - 20:18

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
Namn förslag "The Screen" :)

Postad 07 mars 2011 - 21:33

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Hassesolo:
Tack för applåden!!!
och för dina kommentarer längs vägen :)

Dr Zaius:
I lokalen använder jag mig av "standardprylar" -liknande det som folk oftast sitter hemma med:
TW2900, Philips BDspelare och en Kjelleduk. Vi mätte även på två "bättre" vita dukar men som gav ungefär samma resultat.
Tror att jag låter Jakob, om han ser frågan, svara på ljusförhållandena...

Bonzichrille: När jag döpte min duk till Black Screen visste jag faktiskt inte att Black Diamond fanns.
Men nu ligger namnet mig så väl i munnen så jag fortsätter nog med det. Kommer dock att göra ett tillägg framför som kommer att särskilja de båda namnen bättre åt.

LjudNisse:
hahaha...snacka om att man hade stuckit ut hakan då :)

Jo -hur gick det med min 2:35:1-duk ikväll då?
Den åkte upp på två röda (samma fästen som till 90"aren), en slarvig snabbzomning och sedan flyttade jag stolar som en vettvilling fram och tillbaka och fram igen...Min äldste son hjälpte till att leka havet stormar.
Vi slog fast att bilden blev mycket trevlig på ca 4,5m avstånd. OBS! Kurvningen i lägsta läget!!!
Med allt ljus igång på 4,5 m håll:
Postad bild
Och i mörker på samma avstånd:
Postad bild
Jag känner inte att det är särskilt mycket mörkare i kanterna -kanske tack vare en mildare kurvning.
Dessutom kan man med denna dukstorlek sitta 4 stolsbredder med mycket bra bild.
Men allra bäst är de två i mitten naturligtvis -även om det inte är någon större skillnad i mina gamla grumliga ögon :)

Edit: Att den övre bilden är något tonad i högerkant tror jag är i scenen.
Kanske kan man bedöma ev toning i mörkerbilden lite bättre -det borde synas mer där -men det är ganska jämnt och fint ljus över hela ytan. Och sen -det hade kanske inte skadat att sitta någon halvmeter längre bak men vi tyckte att det faktiskt såg bra ut runt de 4,5...MEN...Jakob har säkert rätt -han har ju rätt i allt annat :D

Redigerat av Unregistered1791125b, 07 mars 2011 - 21:53.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.