Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem CA-Modul HD

459 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Com Hem TV Module HD CI+ (CA-moduler) 4 8,4 (9) 296:-
1 relaterade trådar

Postad 02 februari 2011 - 14:56

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
Jag vet att några, i denna tråden, skrev att det fungerade utmärkt att spela in i HD via den inbyggda boxen.
Kolla t.ex inlägg #190: https://www.minhembi...s...t&p=3140713
Sökfunktionen fungerar fint. :unsure:

Redigerat av TomasL, 02 februari 2011 - 15:36.

Postad 06 februari 2011 - 20:17

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0
Är det någon mer än jag som noterat att i helgen så kan bilden o ljudet hacka till på TV4 HD, inte på någon annan HD eller Digital kanal. Måste vara fel på TV4 HD eller?

Postad 06 februari 2011 - 21:16

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1 570 inlägg
  • 0

Är det någon mer än jag som noterat att i helgen så kan bilden o ljudet hacka till på TV4 HD, inte på någon annan HD eller Digital kanal. Måste vara fel på TV4 HD eller?

Nåt galet är det. Skogstokig felsynk på ljudet det lilla jag sett, o det är bara den kanalen.

Postad 07 februari 2011 - 09:03

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0
Solsidan gick ju inte att se, typ varannan minut så blir bilden lite mosaik. Bara Tv4 HD. Dags och ringa Com Hem.

Uppdaterat:
Pratade nyss med Com Hem. Tydligen har dom haft problem med störning sedan i fredags på Digitala kanaler i det området jag bor. Närheten av Stockholm.... Ingen åtgärdstid klar. Com Hem var inte 100% men det kan ha med det att göra. Vi får se, konstigt att det bara drabbar en kanal.
Symptomen är osynkat ljud samt bild störning

Redigerat av Midnight, 07 februari 2011 - 09:30.

Postad 07 februari 2011 - 14:51

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Har funderat lite på ComHems CA-Modul HD...

1. De garanterar bara funktion med de aparater som finns när man söker på deras webbsida, Samsung + Sony (de som är certifierade av ComHem). Men fungerar det i alla aparater som har CI+-stöd?

2. Görs alla "låsningar" enbart på de certifierade modellerna? Jag antar att de mara skickar ut mjukvara till de TV-aparater som dom har certifierat!? I så fall så är det bättre att köpa en TV av märken som inte är certifierade av ComHem?!

Eller har jag missuppfattat något?

Postad 07 februari 2011 - 15:39

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
Modulen ska fungera i alla modeller som har stöd för CI+ då detta är en öppen standard.
Man kan dock inte vara helt säker förren man provat. Finns modeller som har problem. Sen om detta är modulen eller TV's fel är ju svårt att säga.

"Låsningarna" gör till modulen. Det är alltså modulen och kortet som pairas.

Redigerat av TomasL, 07 februari 2011 - 15:41.

Postad 07 februari 2011 - 15:42

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

1. De garanterar bara funktion med de aparater som finns när man söker på deras webbsida, Samsung + Sony (de som är certifierade av ComHem). Men fungerar det i alla aparater som har CI+-stöd?

2. Görs alla "låsningar" enbart på de certifierade modellerna? Jag antar att de mara skickar ut mjukvara till de TV-aparater som dom har certifierat!? I så fall så är det bättre att köpa en TV av märken som inte är certifierade av ComHem?!

Asså. Anledningen att comhem bara garanterar samsung och sony är för att samsung och sony testat comhem på sina apparater utan problem. Comhem kan inte garantera att det funkar på icke testade apparater. Det kan fungera på alla som har CI+ men Comhem kan inte lova detta. Skulle de gå ut och lova det till alla modeller som inte testats och det sen inte fungerar så skulle de bli totalt nerringda och utskällda. Därför skyddar de sig själva genom att bara säga Samsung och Sony. Comhem låser ingenting till ngn speciell tv-modell.

Redigerat av Unregistereddc471864, 07 februari 2011 - 15:42.

Postad 07 februari 2011 - 16:19

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Att köpa en TV för Comhem's skull är som att kolla på porrfilm för handlingens skull... Men nej, du behöver inte en Comhem-certifierad TV. Bara den har stöd för CI+. LG's PK-serie fungerar utmärkt om man uppdaterar till senaste firmware.

Redigerat av Unregistered3811f9da, 07 februari 2011 - 16:19.

Postad 07 februari 2011 - 16:28

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Jag kan säga som så att comhem's HD modul fungerade klockrent på Panasonic V20.

Men på LG LX950N så är det en annan historia. Det funkar... men inte felfritt. Ibland så vägrar den sparka igång HD kanaler, och det är väldigt ramdom så det finns inget mönster i det. De första dagarna fick jag inte alls igång dem genom "fav" listan, utan jag var tvungen att gå in i dem via guiden då funkade det oftast konstigt nog. Ytterligare konstigt nog så verkar det dock fungera bättre för varje dag som går. Nu kan jag till och med komma åt HD kanalerna genom fav listan vilket var omöjligt förut och det strular inte alls så ofta nu. Men ibland så blir det "scrambled program" och för att få igång den kanalen då så kan man behöva stänga av TV'n på den kanalen och sätta på den igen så funkar det. Kan funka att bara välja om den i listan men inte alltid. Dock är det nästan enbart HD kanaler som kan strula, bara nån enstaka gång SD strular. Men jag upplever det som att det funkar bättre och bättre med tiden av någon anledning.

Så att en TV stödjer CI+ är ingen garanti för att det fungerar felfritt med comhem's HD modul. De första dagarna gick det riktigt trögt med den.

Redigerat av deeyay, 07 februari 2011 - 16:29.

Postad 07 februari 2011 - 16:28

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Nja det är inte helt säkert det räcker med CI+ i tvn. Det funkade inte till 100% på LGs PK serie förän nyligen. Kan vara problem med andra tillverkare också. Köp på egen risk.

Postad 07 februari 2011 - 16:52

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
Tyvärr är det ju så med teknik, bara för att det finns standarder så är det inte säkert att det fungerar till 100%.
Teoretiskt ska denna modul fungera i alla TV apparater som har CI+ stöd. Men som sagt detta är i teoring och inte i verkligheten. Så det blir nog till att prova "the hard way" om det fungerar eller inte.

Postad 08 februari 2011 - 11:12

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Ska prova att trycka in nyaste programvaran i TV'n och se om det gör saken med CI+ lite bättre. Ringde LG och de skulle maila programvaran till mig för det hade kommit någon nyare sa han i supporten.

Postad 08 februari 2011 - 20:29

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Men egentligen... hur svårt kan det vara?
En standard skall väll alla normala tillverkare följa och om "standarden" fungerar så skall alla som följer den funger... iaf. i teorin.... kan man tycka! :D

Så det är inte så enkelt?! Hmm... jag som nästan var lite sugen på en LG 950, men man kanske får tänka om?

Tycker att både digital-TV standarden och HDMI-standarden har skyndats ut på marknaden långt före den var helt färdig. Det skall tweakas och uppdateras hela tiden, på gott och ont. Absolut inget fel på att saker utvecklas, men man kan bli lite trött ibland på att saker och ting inte fungerar som det är tänkt.

Men men.. tack för era kloka svar. Då vet jag hur det ligger till. ;)

Postad 08 februari 2011 - 21:10

Viz
  • Viz
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Jaha,kul att de tagit bort alla Sharp modeller nu, ringde själv sharp och de säger att det ska fungera bra. Får väll testa helt enkelt :D

Postad 09 februari 2011 - 14:41

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

Men egentligen... hur svårt kan det vara?
En standard skall väll alla normala tillverkare följa och om "standarden" fungerar så skall alla som följer den funger... iaf. i teorin.... kan man tycka! :)

Så det är inte så enkelt?! Hmm... jag som nästan var lite sugen på en LG 950, men man kanske får tänka om?

Tycker att både digital-TV standarden och HDMI-standarden har skyndats ut på marknaden långt före den var helt färdig. Det skall tweakas och uppdateras hela tiden, på gott och ont. Absolut inget fel på att saker utvecklas, men man kan bli lite trött ibland på att saker och ting inte fungerar som det är tänkt.

Men men.. tack för era kloka svar. Då vet jag hur det ligger till. :)

PK 950 funkar utmärkt.

Postad 10 februari 2011 - 03:27

Spalding
  • Spalding
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

PK 950 funkar utmärkt.

Funkar Conax CI+/DVB-C CA-modul till LG PK950 menar du? Att man kan se HD kanalerna?

Redigerat av Spalding, 10 februari 2011 - 03:44.

Postad 10 februari 2011 - 03:32

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
Har en LG 42ld450 som har CI+ vet nån om modulen funkar eller har problem med den tv?

Postad 10 februari 2011 - 13:17

_jonte
  • _jonte
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Mailade igår LG för att fråga varför deras finfina 47sl9000 inte gick att använda till att titta på HDTV i ComHem's nät. Något med att "Cl+" saknas... Frågade också om det var möjligt att uppdatera så att HDTV'n gick att använda till att se HDTV på. Fick följande svar:

Hej Jonas

Det finns inga planer, ännu, på att uppdatera till CI+ funktionalitet.
Hårdvarumässigt, är det årets (2011) som kommer att ha denna funktion implementerad från start.

Om ni behöver vidare support ber jag er att ringa oss på 0770 54 54 54.

Med vänliga hälsningar
Emil Eriksson

LG Kundtjänst – 0770 - 54 54 54
Öppettider: 9-18 Vardagar
E-post: [email protected]

Hmm, mycket märkligt svar tycker jag. Det ska alltså vara fullt möjligt för LG att uppdatera TV'n till stöd för Cl+, men det har de inga planer på för att...?? Med andra ord har de tydligen som affärsknep/policy att se till att en drygt halvår gammal TV i semi-lyxklass inte kan användas till det den är tänkt til...l och vill man kunna se HDTV på denna nästan nya HDTV så... går det inte... utan man ska då köpa en ny. Logiskt? Rimligt?

Lite lack just nu...... B)

Postad 10 februari 2011 - 19:17

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Mailade igår LG för att fråga varför deras finfina 47sl9000 inte gick att använda till att titta på HDTV i ComHem's nät. Något med att "Cl+" saknas... Frågade också om det var möjligt att uppdatera så att HDTV'n gick att använda till att se HDTV på. Fick följande svar:

Hmm, mycket märkligt svar tycker jag. Det ska alltså vara fullt möjligt för LG att uppdatera TV'n till stöd för Cl+, men det har de inga planer på för att...?? Med andra ord har de tydligen som affärsknep/policy att se till att en drygt halvår gammal TV i semi-lyxklass inte kan användas till det den är tänkt til...l och vill man kunna se HDTV på denna nästan nya HDTV så... går det inte... utan man ska då köpa en ny. Logiskt? Rimligt?

Lite lack just nu...... :P

nej det går inte att uppgradera till ci+.. det byggs in i tv´n från start det är alltså ingen mjukvarugrej som man kan uppgradera till.se denna sida http://www.ci-plus.c...hp?page=faq_com jag köpte en PK350N och den har ci+ och det funkar utmärkt med den inbyggda hd boxen för att se hd kanaler, tycker även att samtliga kanaler vart bättre även SD sändning B) Har inte tvén ci+ från start är det tyvärr kört :D Blir till att ha extern hd box.

Postad 11 februari 2011 - 07:48

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

nej det går inte att uppgradera till ci+.. det byggs in i tv´n från start det är alltså ingen mjukvarugrej som man kan uppgradera till.se denna sida http://www.ci-plus.c...hp?page=faq_com jag köpte en PK350N och den har ci+ och det funkar utmärkt med den inbyggda hd boxen för att se hd kanaler, tycker även att samtliga kanaler vart bättre även SD sändning :) Har inte tvén ci+ från start är det tyvärr kört :D Blir till att ha extern hd box.

Hur vet du att TV'n inte har CI+ bara att det inte är "aktiverat" i mjukvaran?
Det skulle kunna vara så, jag säger inte att det är så. Troligen inte men som sagt det skulle kunna vara så.
Tycker bara att det är lite fel att absolut säga att det INTE går när du omöjligen kan veta.

Det jag menar är att du har rätt i att CI+ inte är någon mjukvarugrej men som sagt i detta fall vet man ju inte om CI+ kretsen är inbyggd men att programvaran inte är anpassad för det (men antagligen har den inte detta).

Redigerat av TomasL, 11 februari 2011 - 07:59.

Postad 11 februari 2011 - 09:20

_jonte
  • _jonte
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Hur vet du att TV'n inte har CI+ bara att det inte är "aktiverat" i mjukvaran?
Det skulle kunna vara så, jag säger inte att det är så. Troligen inte men som sagt det skulle kunna vara så.
Tycker bara att det är lite fel att absolut säga att det INTE går när du omöjligen kan veta.

Det jag menar är att du har rätt i att CI+ inte är någon mjukvarugrej men som sagt i detta fall vet man ju inte om CI+ kretsen är inbyggd men att programvaran inte är anpassad för det (men antagligen har den inte detta).

Intressant tänk... och tillsammans med svaret från LG ovan verkar det rimligt att så är fallet. I så fall jäkligt dåligt om de inte vill lägga till stöd för CI+.

Har mailat LG igen och bett om svar om detta, fortsättning följer...

Postad 11 februari 2011 - 10:14

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Intressant tänk... och tillsammans med svaret från LG ovan verkar det rimligt att så är fallet. I så fall jäkligt dåligt om de inte vill lägga till stöd för CI+.

Har mailat LG igen och bett om svar om detta, fortsättning följer...

Ha inga stora förhoppningar bara.

Postad 11 februari 2011 - 16:18

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Tror du att LG har dolda finnesser o detta fall ci+ som dom när dom känner för det sätter igång via firmware?
Mitt svar:högst osannolikt,men bara till99%

Tror du att LG har dolda finnesser o detta fall ci+ som dom när dom känner för det sätter igång via firmware?

Postad 11 februari 2011 - 16:26

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Om nu LG har dolda finnesser som gör att dom kan sparka igång cl+ funktionen via firmware, varför har då inte flera tillverkare kommit med den lösningen så jag skulle inte säga 99% jag skulle säga 100 där :D

Postad 11 februari 2011 - 16:49

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Det skulle ju kunna vara så att chippet LG använde sig av i TVn har stöd för CI+ men när TVn kom ut på marknaden så var det inga "operatörer" som använde sig av CI+ så då la dom inet krut på att aktivera det i mjukvaran.

Men jag tror inte heller att det är så jag bara opponerar mig lite mpt att ni kan säga "helt säkert att det inte är så" när ni omöjligt kan veta det är allt.

Postad 11 februari 2011 - 16:53

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Om nu LG har dolda finnesser som gör att dom kan sparka igång cl+ funktionen via firmware, varför har då inte flera tillverkare kommit med den lösningen så jag skulle inte säga 99% jag skulle säga 100 där :)

Njae.
Först och främst en korrigering i all välmening. Funktionen heter CI+ (caesar ivar plus) vilket står för Common Interface med lite extra skydd för materialet, underlättar exempelvis med rätt staving .

Angående om funktionen finns eller inte så har jag ingen aning, men det vore fullt tänkbart för en tillverkare att ha hårdvara som är förberedd för CI+ eller andra funktioner men att man släppt ut modeller på marknaden där man i firmware inte aktiverat funktionen. Skälen kan vara många, kanske vill man invänta en fastställd specifikation som man kan testa funktionen mot, kanske vill man invänta certifiering så man får lov att marknadsföra funktionen, eller anser man inte det är värt pengarna att skaffa certifiering. Kan också vara att de väljer att bara aktivera det på dyrare modeller för att kunna motivera prisskillnader.

Detta är alltså ett rent generellt resonemang, jag säger inte att det gäller LG.

Postad 11 februari 2011 - 17:01

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Om nu LG har dolda finnesser som gör att dom kan sparka igång cl+ funktionen via firmware, varför har då inte flera tillverkare kommit med den lösningen så jag skulle inte säga 99% jag skulle säga 100 där :D

Det beror ju på om hårdvaran i TVn stödjer CI+ eller inte. Det jag opponerar mig emot är bra att folk inne på forumet kan säga att det säkert inte är så utan att ge någon källa på det dom påstår.
OBS jag påstår inte på något sett att den skulle ha CI+ jag bara ifrågasetter folk som häver ur sig att dom är säkra på att den inte har det.

Postad 11 februari 2011 - 18:12

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Det beror ju på om hårdvaran i TVn stödjer CI+ eller inte. Det jag opponerar mig emot är bra att folk inne på forumet kan säga att det säkert inte är så utan att ge någon källa på det dom påstår.
OBS jag påstår inte på något sett att den skulle ha CI+ jag bara ifrågasetter folk som häver ur sig att dom är säkra på att den inte har det.

Den hårda bistra troliga sanningen kan vara tråkig att höra :D
Men om man inte ens kan få igång många apparater där ute som har ci+ , för att få igång hd sändningar via com hems ci+ modul på den inbyggda boxen hur är det ens möjligt att få det till att det kanske finns en möjlighet att det går att ev fixa med en firmware på en tv som inte har ci+ för det kanske finns funktioner som bara behöver lite nya mjukvaru uppdateringar
Tog 1+1 och det vart den bistra sanningen,, förlåt för det B)

Redigerat av ssb1570, 11 februari 2011 - 18:15.

Postad 11 februari 2011 - 20:03

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Men om man inte ens kan få igång många apparater där ute som har ci+ , för att få igång hd sändningar via com hems ci+ modul på den inbyggda boxen

Här häver du ur dig ytterliggare något du inte har belägg för. Jag skulle nog vilja säga tvärt om. De flesta TV apparater som har CI+ verkar fungara med Comhems CA modul. Det är bara kolla i denna tråden. Märken som fungerar är Panasonic, Samsung, Sony, Sharp och även LG verkar fungera nu efter en firmware uppdatering. Så jag skulle nog vilja påstå att med erfarenheterna i denna tråd så skulle jag vilja påstå att de nya apparaterna som har CI+ verkar fungera bra.

Redigerat av TomasL, 11 februari 2011 - 20:17.

Postad 11 februari 2011 - 20:08

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

hur är det ens möjligt att få det till att det kanske finns en möjlighet att det går att ev fixa med en firmware på en tv som inte har ci+.

Hur kan du vara 100% säker på att den INTE har CI+.
Jag skulle vilja ha källa på detta

Men åter igen jag påstår inte att den har det, jag vet inte det. Jag bara ifrågasätter folk som verkar veta allt möjligt till 100% utan att kunna bevisa det dom påstår.

Detta börjar väl kanske bli lite OT nu. :D

Redigerat av TomasL, 11 februari 2011 - 20:38.

Postad 12 februari 2011 - 00:08

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Hur kan du vara 100% säker på att den INTE har CI+.
Jag skulle vilja ha källa på detta

Men åter igen jag påstår inte att den har det, jag vet inte det. Jag bara ifrågasätter folk som verkar veta allt möjligt till 100% utan att kunna bevisa det dom påstår.

Detta börjar väl kanske bli lite OT nu. B)

Fasiken du ger dej inte :lol: Problemen börjar säkert avta med ci+ på andra märken än sony och samsung,en bekant ska köpa ny tv och jag hittade en imtressant philips modell som har ci+ lyssnade med philips och det skulle inte funka med hd modulen för comhem :D Som jag fattade så var inte boxen eller avsaknad av box kompatibel.. Men den hade ci+..
Jag ville inte bevisa nåt det var bara min uppfattning som blev lite extrem :P

Postad 12 februari 2011 - 08:18

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
Det låter ju lite märkligt att Philips säger att det inte fungerar. Vad var det för modell?

Postad 12 februari 2011 - 11:00

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Det låter ju lite märkligt att Philips säger att det inte fungerar. Vad var det för modell?

Det var en modell som heter 52PFL5605H

Postad 12 februari 2011 - 15:46

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Alfista: Jag vet att det heter CI+, Och vad det står för ;) va väll lite för snabb på tangenterna bara.

Postad 12 februari 2011 - 18:14

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Alfista: Jag vet att det heter CI+, Och vad det står för :) va väll lite för snabb på tangenterna bara.

Hade normalt sett inte gjort mig skyldig till en "spellflejm", men jag ser den felaktiga beteckningen dyka upp i allt fler inlägg så när jag ändå tänkte kommentera dit inlägg så passade jag på att vifta lite med pekpinnen.

Postad 13 februari 2011 - 12:49

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0
Hmm, ni har båda intressanta synpunkter, men är man inte tekniker på TVmoduler så kan man inte vara 100%. Med eran diskussion så medför det att tråden blir bara längre att gå igenom för dom som söker ett mer vettigt svar i denna tråd om erfarenhet av Com Hem CI+ modulen tillsammans med Com Hem ab. och sina TV...

För att avsluta eran diskussion så menar nog TomasL som detta ordspråk, Säg Aldrig, Aldrig! Hehe

Postad 13 februari 2011 - 16:49

SEALen
  • SEALen
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Hoppas att frågan inte blivit ställd förut men att läsa igenom 12 sidor med tv modeller höger vänster tar lite mycket tid :unsure:

Om jag köper HD modulen och dunkar in det i en tv som inte har CI+ stöd, kommer det funka som ett vanligt CI kort då? Alltså man får de vanliga SD kanalerna och SVTHD?

I så fall kommer jag förstås köpa en CI+ modul nu då jag ändå tänkte köpa en CA modul till nya TV:n.

För övrigt står det att min TV (LG 42LE5300) har CI+ på Prisjakt men jag kan inte hitta det i manualen så jag gissar Prisjakt har en felaktig uppgift.

Postad 13 februari 2011 - 18:12

_jonte
  • _jonte
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Har googlat runt en hel del på detta med CI+ til LG sl9000. Är nu nästan säker på att rätt hårdvara finns i TV'n. Andra europeiska modeller, främst sl9100 och sl9600 har CI+ aktiverat och funkar i respektive länder utmärkt. Verkar främst vara i Holland och Tyskland som dessa modeller finns. I samma forumtrådar kommer frågan kring sl9000 upp emellanåt och den allmänna åsikten är att CI+ även finns i denna TV! Dock är den då inaktiverad i firmware...

Ska inte säga att det verkligen ÄR så, men ganska troligt va? Diverse svar från LG-support i olika länder indikerar också starkt mot detta. Dock är väl möjligheten att LG aktiverar detta på just denna modell inte särskilt troligt... Men ska den som ger sig, jag tänker iaf tjata ett tag till på LG. :unsure:

Annars kanske möjligheten att använda firmware från sl9100 eller sl9600 ett alternativ, men har ännu inte hittat nåt på detta.

Hoppas att frågan inte blivit ställd förut men att läsa igenom 12 sidor med tv modeller höger vänster tar lite mycket tid :(

Om jag köper HD modulen och dunkar in det i en tv som inte har CI+ stöd, kommer det funka som ett vanligt CI kort då? Alltså man får de vanliga SD kanalerna och SVTHD?

I så fall kommer jag förstås köpa en CI+ modul nu då jag ändå tänkte köpa en CA modul till nya TV:n.

För övrigt står det att min TV (LG 42LE5300) har CI+ på Prisjakt men jag kan inte hitta det i manualen så jag gissar Prisjakt har en felaktig uppgift.

Japp, så funkar det!

Postad 13 februari 2011 - 23:07

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Har googlat runt en hel del på detta med CI+ til LG sl9000. Är nu nästan säker på att rätt hårdvara finns i TV'n. Andra europeiska modeller, främst sl9100 och sl9600 har CI+ aktiverat och funkar i respektive länder utmärkt. Verkar främst vara i Holland och Tyskland som dessa modeller finns. I samma forumtrådar kommer frågan kring sl9000 upp emellanåt och den allmänna åsikten är att CI+ även finns i denna TV! Dock är den då inaktiverad i firmware...

Ska inte säga att det verkligen ÄR så, men ganska troligt va? Diverse svar från LG-support i olika länder indikerar också starkt mot detta. Dock är väl möjligheten att LG aktiverar detta på just denna modell inte särskilt troligt... Men ska den som ger sig, jag tänker iaf tjata ett tag till på LG. :unsure:

Annars kanske möjligheten att använda firmware från sl9100 eller sl9600 ett alternativ, men har ännu inte hittat nåt på detta.

Japp, så funkar det!

Vi har en sl9500 i sonens rum.kan prova på den om det funkar,modellen är väl samma som sl9000 eller?

Postad 13 februari 2011 - 23:23

_jonte
  • _jonte
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Vi har en sl9500 i sonens rum.kan prova på den om det funkar,modellen är väl samma som sl9000 eller?

Tror det ska vara samma hårdvara i den. Testa gärna! =)

Postad 14 februari 2011 - 09:14

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
En snabb fråga här som kanske ngn kan svara på. Har comhem flyttat svt2 hd till hdpaketet? Jag får inte in den kanalen längre. Får bara in SVT HD. Eller jag kanske bara fick in den av misstag innan? Jag har bara small paketet.

Postad 14 februari 2011 - 10:05

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0

En snabb fråga här som kanske ngn kan svara på. Har comhem flyttat svt2 hd till hdpaketet? Jag får inte in den kanalen längre. Får bara in SVT HD. Eller jag kanske bara fick in den av misstag innan? Jag har bara small paketet.

I mitt Medium paket 10+8favo ingår svt2HD och jag hade den imorse iallafall:

http://www.comhem.se...84/-/index.html

Redigerat av Midnight, 14 februari 2011 - 10:09.

Postad 14 februari 2011 - 10:07

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Hmm står att svt2 hd ska ingå i small. Skumt att den inte funkar hos mig.

Postad 14 februari 2011 - 10:10

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0

Hmm står att svt2 hd ska ingå i small. Skumt att den inte funkar hos mig.

Måste vara en störning i ditt område eller något...

Ring Com Hem, men innan du gör det, ta en kopp kaffe, sätt dig bekvämt och ta fram tidning och läs medans du väntar i kööööööööööööööööööö :unsure:

Redigerat av Midnight, 14 februari 2011 - 10:11.

Postad 14 februari 2011 - 10:11

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

Måste vara en störning eller något...

Ring Com Hem, men innan du gör det, ta en kopp kaffe, sätt dig bekvämt och ta fram tidning och läs medans du väntar i kööööööööööööööööööö :unsure:

Sitter på jobbet så det är inte direkt bråttom. Det var drygt att se sport lågupplöst i helgen dock ;(

Postad 14 februari 2011 - 16:29

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
För mig fungerar SVT2HD och jag har inget HD-paket. Så det känns som det är något problem i nätet hos dig.

Postad 14 februari 2011 - 16:30

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

För mig fungerar SVT2HD och jag har inget HD-paket. Så det känns som det är något problem i nätet hos dig.

Det kan det mycket väl vara. Får se om jag får in kanalen ikväll :blush:

Skumt det står bara scrambled channel. får väl göra en ny kanalsökning då.

Hjälpte inte. SVT2 HD är bara tt glömma då tydligen. Har man en kanal som duger att titta på då ;)

Ok nu har jag ringt comhem. Enligt comhem så har jag tydligen fått in SVT2 HD av misstag tidigare och den ska inte vara med i Small abbet förän den 1:e Mars. Så den ska komma tillbaka nästan månad.
Så nu vet ni det ni som också bara har Small

Redigerat av Unregistereddc471864, 14 februari 2011 - 18:14.

Postad 14 februari 2011 - 21:14

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Det kan det mycket väl vara. Får se om jag får in kanalen ikväll :blush:

Skumt det står bara scrambled channel. får väl göra en ny kanalsökning då.

Hjälpte inte. SVT2 HD är bara tt glömma då tydligen. Har man en kanal som duger att titta på då ;)

Ok nu har jag ringt comhem. Enligt comhem så har jag tydligen fått in SVT2 HD av misstag tidigare och den ska inte vara med i Small abbet förän den 1:e Mars. Så den ska komma tillbaka nästan månad.
Så nu vet ni det ni som också bara har Small

Vaddå ??? den funkar utmärk i Small-abbet, iallafall hos mig.

Postad 14 februari 2011 - 22:13

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hm märkligt drag av comhem att lägga svt2 hd i small för att sen ta bort den och sen lägga tillbax den i small den 1a mars, Hur tänkte dom där då :blush:

Postad 15 februari 2011 - 08:27

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

Vaddå ??? den funkar utmärk i Small-abbet, iallafall hos mig.

Well det var vad supporten sa till mig iaf. SVT2 HD ingår inte i ditt Small abb men det kommer att ingå den 1:e Mars. Du har bara råkat få in det felaktigt en period.

Dyker det inte upp den 1:e så får jag väl ringa dem igen.

EDIT: verkar som snubben jag snackade med på supporten igår inte hade en aning om vad han snackade om.
Blir att ringa igen ikväll och hoppas på att man får prata med ngn som har koll på hur deras tjänster fungerar.
Nu funkar det igen. Var ngt strul med pairingen eller ngt.

Redigerat av Unregistereddc471864, 16 februari 2011 - 08:56.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.