Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Anti-Mode 8033 Automatic Subwoofer Equalizer

629 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 January 2011 - 00:18

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Då kommer det att bli rätt .
men jag förstår inte varför du vill höja och sänka basen med den inbyggda sub volymen ställ skiten på 0db så slipper du att få dist ut på lfe utgången.

Då får jag allså springa och ratta på stegen för varje skiva jag stoppar in ?
Det skiljer ju ganska mycket i basen mellan skiva och skiva...

Postad 02 January 2011 - 00:24

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Då får jag allså springa och ratta på stegen för varje skiva jag stoppar in ?
Det skiljer ju ganska mycket i basen mellan skiva och skiva...

Redigerat av Unregistered1728, 16 February 2011 - 18:56.

Postad 02 January 2011 - 00:27

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0

Jag sitter och funderar lite på om XT32 kan tillföra mycket när jag lyssnar på musik. I så fall byter jag ut min 2-kanalare och skaffar en bioreceiver med denna Audyssey. Har betongväggar i rummet och hoppas på att Audyssey 32 i så fall kan fixa till dessa "betongpucklar" och lite allmänt slöa bas.

Maveric, tycker du att Audyssey 32 tillför mycket även för musiklyssningen? Brukar du köra med enbart subbasarna korrigerade eller kör du även frontarna med Audyssey? Synpunkter/Åsikter om detta?

MVH Flingan

Kan börja med att säga, att de flesta som inte har förstått hur bra audyssey är, saknar kunskapen om hur man kallibrerar och sedan inte ens brytt sig om att lära sig mer. Dessa skriver ofta inlägg och sågar Audyssey rakt
av utan argument, då de inte har några. Dessa hoppar vi över tycker jag ^_^

Då återgår vi till din fråga. Jag har skrivit lite om mina upplevelser med Audyssey 32 i andra trådar och jag är mycket imponerad av vad det gör med både film och musik. Det är stor skillnad på den audyssey jag hade i min Denon 4306 från 2006 och den audyssey 32 som idag bara finns i de nyaste Denon och större Onkyo/Integra.

Man kan om man vill även köpa till audyssey pro, vilket jag tänkt göra när jag funnit ut var man köper det bäst och billigast.

Som jag tidigare skrev så kan man med Denon välja att köra med adyssey både frontar och subbar eller väljer man att bara köra med subbarna i audysseyläge. Det är en smaksak och beror lite på vilken musik man lyssnar till.
Det gör ganska mycket på ljudet måste jag säga.

Men man skall absolut låna hem en flerkanalare och då minst en Denon 4311 och testa innan man bestämmer sig för att helt lämna 2 kanalförstärkaren. Jag vill helst ha både och för att jag vill ... men inte för att jag anser att jag behöver.

Just nu jobbar man med att förfina mjukvaran till audyssey 32 och då jag redan tycker att det låter bra, så är det ju bra så kan det ju bara bli bättre. Vad jag har förstått så kan man mjukvaruppgradera 32 an vilket man inte kunde med de andra versionerna.

Det finns dom som forskar i detta ämne och har 100 gågner mer kunskap än den lilla jag tagit till mig sista veckorna
och dessa finner du här .. Läs tråden från början om du orkar. Den började 2007 och pågår än idag
http://www.avsforum....ad.php?t=795421

Det är vad jag kan säga och jag är som sagt ingen audyssery expert och har bara blivit mycket positivt inställd till dagens audyssey, vilket jag inte kan påstå att jag var 2006. Jag har aldrig varit vän av DSP, EQ och allt vad man har idag. Men man kan ändra uppfattning även om man blir äldre. Den som redan kan allt, måste ha ett tråkigt liv, eller hur ;)

Maveric :(

Redigerat av Unregistered1939, 02 January 2011 - 00:30.

Postad 02 January 2011 - 00:34

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Bagar har du inte fattat gör en inställning sen skall det vara bra man skall inte behöva ratta på stegen finns det bas så spelar det bas och finns det ingen bas så spelar det ingen bas .
för allt handlar om att signal matcha stegen och att matcha front mot sub jag kan nästan tänka mig att du har en över driven bas .

Håller faktiskt med här nu, brukar sänka dom ett snäpp när jag lyssnar på musik men håller inte på att ändra inställningar från skiva till skiva.

Postad 02 January 2011 - 00:40

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0

Håller faktiskt med här nu, brukar sänka dom ett snäpp när jag lyssnar på musik men håller inte på att ändra inställningar från skiva till skiva.

Det gjorde jag också innan. Men med min nya förstärkare, så har jag aldrig upplevt att det skulle behövas.

Vill man kan man ju göra inställningar för varje ljudformat/ingång som sparas i minnet

Redigerat av Unregistered1939, 02 January 2011 - 00:43.

Postad 03 January 2011 - 17:14

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Har just intallerat å testat runt med den 8033C som inhandlades tidigare idag.

Min set-up, Onkyo 3007 reciver.
2st Canton Ergo AS650.2

Installatation: Skärmad signal från 3007 till 8033C, 0 resp 180 ut till resp sub, med vänd fas på den ena då :)

Pilla ned gainen lite på subbarna.
På med testsvepen...inte så blodigt högt.

Klart..ja ha? på med Donald Fagans - Morph the cat
Hmm...just ja, upp med tidskompet..la till 90cm på sub.

Så på med Fagan igen...
Oj!
Testade att köra bypass.....OJOJojojoj
bort med bypass...

Mä va f-n...det e ju inte lite skillnad...tur som f-n att man inte mätt upp rummet, då hade man ju gråtit förmodligen.

Det är en ******** skillnad helt enkelt, jag var fakiskt ganska nöjd med mina subbar...nu är det ju inte ens subbar längre..det är som en homogen förlängning av frekvenspektrat.
Testade lift 25 /35...tja vad kan man säga, jag är en sucker för blödig botten...lift 25¨å ett par snäpp upp i level på recivern. Nirvana...snustorr extension å så där hårt exakt. :P

Lustig bieffekt....min yttre hall, och mitt kontor har alltid haft fett subbljud när man poppar i vardagsrummet...nu är det bara tja...borta. Överhuvudtaget verkas basen försvunnit utom i soffan, men jäklar vad den är där sen... :)

Redigerat av Triggerhappy, 03 January 2011 - 17:44.

Postad 03 January 2011 - 17:47

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Tänk vad en så liten pryl kan göra :)
Inte konstigt att den fått så många vinster som den har fått...

Postad 03 January 2011 - 19:06

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Bagar har du inte fattat gör en inställning sen skall det vara bra man skall inte behöva ratta på stegen finns det bas så spelar det bas och finns det ingen bas så spelar det ingen bas .
för allt handlar om att signal matcha stegen och att matcha front mot sub jag kan nästan tänka mig att du har en över driven bas .

Har ni köpt Ino...? :)

Jag skiter FULLSTÄNDIGT i hur det SKA låta.
Tycker jag att det är för lite bas, då höjer jag.
Tycker jag att det är för mycket bas, då sänker jag.

Svårare än så är det inte.

Om en film är så dåligt mixad att det inte smäller speciellt mycket när det är världens biljakt, eller en krigsscen, VARFÖR ska jag då sitta och titta utan bas när jag bara kan vrida upp signalen lite ??? :P

Postad 03 January 2011 - 19:25

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Om en film är så dåligt mixad att det inte smäller speciellt mycket när det är världens biljakt, eller en krigsscen, VARFÖR ska jag då sitta och titta utan bas när jag bara kan vrida upp signalen lite ??? :P

Redigerat av Unregistered1728, 16 February 2011 - 18:53.

Postad 04 January 2011 - 00:13

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Hej

Har nu kört med 8033an inkopplad och bypassad om vart annat i några dgr och måste nog lägga in en del tvekan till denna produkt som går rakt mot mitt första utlåtande.
Ja visst tar den tag Subben(Yamaha SW1500) och stramar till den men det gör det så mkt att det känns "vingklippt"

Vet inte om jag gjort ngt fel men att ställa in denna pryl är ju så enkelt att inte mkt gå fel. :D

Skall göra ett nytt försök med annan lågnivåkabel imorgon då jag ej hann o köpa en ordentlig kabel utan tog en av enklaste sort fr Receivern till 8033an. Har dock svårt att tänka mig att detta påverkar.... men man har ju blivit förvånad förr :)

Får jag inte den effekt jag vill uppnå så åker den tillbaka till affärn.

Har Ni ngn fundering/tankar kring detta....tar tacksamt mot råd o tankar

MVH//B

Postad 04 January 2011 - 02:50

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Denna manick är säkert helt underbar om man har en förstärkare/reciever som saknar en bra rumskalibrering. Men för oss som har det är den helt onödig.

Postad 04 January 2011 - 05:42

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Denna manick är säkert helt underbar om man har en förstärkare/reciever som saknar en bra rumskalibrering. Men för oss som har det är den helt onödig.

Redigerat av Unregistered1728, 16 February 2011 - 18:53.

Postad 04 January 2011 - 05:48

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Niklas F har ju Onkyo 5007 med Audyssey MultEQ XT som får väl klassas som bra men anti-mode verkade ju göra ett bättre jobb.

Upplever du Pioneer som bättre än Onkyo när det gäller kalibreringen?

MVH Martin

Postad 04 January 2011 - 07:13

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Du har inte missat att höja volymen och ändra avståndet i förstärkaren?
Hör du inte någon märkbar skillnad när du boostar de öägre frekvenserna heller?

Postad 04 January 2011 - 08:53

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Det tål att upprepas att först kör man anti-mode och sedan kör man sin receivers rumskalibrering. Då kommer ni få med hela fördröjningen som blir av anti-mode och diverse elektronik i subben.

Sedan ska inte mikrofoner till autokalibreringar ställas på ryggstödet och inte hållas i handen. Ställ den på ett stativ i öronhöjd och försök hålla absolut tyst och helst inte vistas i rummet.

MVH Martin

Postad 04 January 2011 - 08:59

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0

Audyssey MultEQ XT som får väl klassas som bra men anti-mode verkade ju göra ett bättre jobb.

Det är möjligt att Antimode kan göra ett litet bättre jobb på det som den är till för, men jag är mycket tveksam till att den gör ett bättre jobb än XT32

Postad 04 January 2011 - 09:23

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
MAveric> Du borde ansöka om marketing pengar från Audyssey! :)

Hade helt klart varit intressant att testa då du verkligen har höjt Audyssey till skyarna... Om det vore enklare så hade jag gjort det...

Redigerat av joakim123, 04 January 2011 - 09:26.

Postad 04 January 2011 - 10:31

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Du har inte missat att höja volymen och ändra avståndet i förstärkaren?
Hör du inte någon märkbar skillnad när du boostar de öägre frekvenserna heller?

Hej

1. Har ställt upp nivån med ca 3-4 db samt justerat avståndet med 90 cm.
2. Ja hör skillnad när jag kör med 25 och 35 hz boost. Klart oxh tydligt
Problemet är dock basen känns konstlad på ngt kryptiskt sätt :). Kan ju vara så att Yamaha 3067ans rumskorrigering redan gjort en del av jobbet och därav blir inte skillnaden så stor.

Kan det vara som ngn nämnde att man skall köra om receiverns rumskorrigering efter man kört 8033ans korrigering?

MVH//Bosse

Postad 04 January 2011 - 10:40

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Det är möjligt att Antimode kan göra ett litet bättre jobb på det som den är till för, men jag är mycket tveksam till att den gör ett bättre jobb än XT32

Fullt möjligt att 32:an gör anti-mode överflödig, har inte provat någon av dom så jag vet inte. Mätresultaten ser ju övertygande ut iaf. Vore roligt om någon med mätutrustning kunde mäta upp båda så man fick se vem som presterar bäst.

Vanliga XT förbättrar ju basåtergivningen men dom flesta i den här tråden verkar smått lyriska så gör anti-mode inte ett bättre jobb än XT blir jag förvåmad.

Mvh Martin

Postad 04 January 2011 - 10:48

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Kan det vara som ngn nämnde att man skall köra om receiverns rumskorrigering efter man kört 8033ans korrigering?

MVH//Bosse

Absolut! Tänk dig att du först kör din yamaha och den sänker dina problemfrekvenser. Sedan kör du anti-mode som ligger efter i kedjan. Anti-mode kommer då sänka samma frekvenser. Det sammanslagna resultatet när du spelar blir att vissa frekvenser är sänkt för mycket. Kanske därför du upplever den som svag.

Sen verkar ju vissa få mer påslag än 90 cm så det är nog mest exakt att köra receiverns autokalibrering sist och lita på värdena den får fram.

Mvh Martin

Postad 04 January 2011 - 10:53

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Jag har ju XT´n i min onkyo 3007...för mig vart det defenetivt skillnad till anti-modens fördel.
har kört mina subbar till varsin ingång i Onkyo´n innan.
Har kört audessyn ett antal gånger med lite olika resultat klart visibla om inget annat...ibland med klart olika avstånd? (har en helt symetrisk uppställning och bra koll på min fas inställning).
Leveljusteringen har skillt lite mellan subbarna men den har alltid vart inom felmarginalen och acceptabel.

Nu med anti moden så får jag iofs bara "en" justering från Onkyon men lyssningsresultatet är fett mycket bättre.

Säger väl iofs inget om XT32...som ju skall vara bättre byggd för att justera om man har just dubbla subbar.

Rent mättekniskt måste jag säga att anti moden´s testsvep verkar jäkligt mycket listigare ur EQ synvinkel. Å andra sidan slipper den ju ha koll på fas.

Postad 04 January 2011 - 11:17

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Och du har ju självklart testat detta själv?
Jag frågade samma sak i Emotiva tråden när du nämnde att dom är i samma liga som Hegel, men fick inget svar där heller vad jag har sett.

Niklas F har ju Onkyo 5007 med Audyssey MultEQ XT som får väl klassas som bra men anti-mode verkade ju göra ett bättre jobb.

Upplever du Pioneer som bättre än Onkyo när det gäller kalibreringen?

MVH Martin

Kör faktiskt inte med Audessey, var sånt meckel att få till ihop med elektrostater.
Har fått lite tips utav Joakim123 hur man skall göra men nu har lilleman lekt sönder stativet jag använder vid mätningarna, men tror att jag skall kunna få till det ändå.

XT32 is the shit, vi vet detta nu mav :D :)

Postad 04 January 2011 - 11:26

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Om en film är så dåligt mixad att det inte smäller speciellt mycket när det är världens biljakt, eller en krigsscen, VARFÖR ska jag då sitta och titta utan bas när jag bara kan vrida upp signalen lite ??? :D

Någon dag kanske du med kommer uppskatta hur musik låter inte bara hur det dundrar/mullrar/basar.

Postad 04 January 2011 - 11:55

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Jag har ej testat Anti-Mode själv men du kan väl förstå att jag menar att det blir "kaka-på-kaka" med dubbla kalibreringar NiklasF?

Emotiva-snacket kan vi ta via PM så att det inte blir OT.

Postad 04 January 2011 - 12:17

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Jag har ej testat Anti-Mode själv men du kan väl förstå att jag menar att det blir "kaka-på-kaka" med dubbla kalibreringar NiklasF?

Emotiva-snacket kan vi ta via PM så att det inte blir OT.

Pm boxen funkar inte som jag vill, den blir full på nolltid så svara gärna på om du har testat Hegel i Emotivas tråd där jag ställde frågan först.

Du vet ju om det blir kasst om man har provat, själv körde jag ju med PEQ + Antimoden när jag fick till det sådär superbra!

Postad 04 January 2011 - 14:00

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Absolut! Tänk dig att du först kör din yamaha och den sänker dina problemfrekvenser. Sedan kör du anti-mode som ligger efter i kedjan. Anti-mode kommer då sänka samma frekvenser. Det sammanslagna resultatet när du spelar blir att vissa frekvenser är sänkt för mycket. Kanske därför du upplever den som svag.

Sen verkar ju vissa få mer påslag än 90 cm så det är nog mest exakt att köra receiverns autokalibrering sist och lita på värdena den får fram.

Mvh Martin

Hej

Nu har jag kört om allt enl konstens alla regler.
1. Körde Dspeakers 8033 kalibrering först
2. Körde därefter Yamahans kalbrering.
3. Körde en musik test1
4. Genomförde mindre justeringar av val av Small/large samt avstånd då vissa var lite fel.
5. Körde en musik test2.
6. Körde om hela kalibreringen utan 8033an inkopplad överhuvudtaget.
7. Körde en musik test3.

Musik test1
Spelade en akustiskt låt. Ingen speciell skillnad mellan bypass/inkopplad 8033a
Spelade en vanlig topliste låt med bra ljud och OK bas. Ingen speciell skillnad mellan bypass/inkopplad 8033a
Spelade en riktig bas låt i form av Basstronic "Bass i love you". OJ här lät det som om subben höll på att gå sönder. Här blev det också väldigt udda för när jag bypassade så blev det ingen skillnad alls

Från ingen skillnad till Katastrof summerar detta test.

Musik test2
Ingen skillnad från Test1

Musik test3
Allt lät jättebra!! till och med sista låten lät mkt mer OK även om denna låt mer är en Bilstereo subtestlåt så kan den vara kul o testa med. Inget man lyssnar på med behållning.

Slutsummering så tror jag det är som ngn nämnde tidigare "kaka på kaka" principen är det som förstör här. Yamahan kör sin inställning och innan dess så¨har 8033an gjort sitt. Kan inte hitta ngn annan logisk förklaring tyvärr. En teoretisk gissning skulle ju kunna vara att just mitt ex är ngt fel på....

Jag ger nu upp och sänder denna tillbaka. Men hoppas verkligen att detta bara gäller mig och att Ni andra som köpt är nöjda :) :lol:

MVH//bosse

Postad 04 January 2011 - 16:33

RichardM3
  • RichardM3
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Hej

3. Körde en musik test1
4. Genomförde mindre justeringar av val av Small/large samt avstånd då vissa var lite fel.
5. Körde en musik test2.
7. Körde en musik test3.

Musik test1
Spelade en vanlig topliste låt med bra ljud och OK bas. Ingen speciell skillnad mellan bypass/inkopplad 8033a
Spelade en riktig bas låt i form av Basstronic "Bass i love you". OJ här lät det som om subben höll på att gå sönder. Här blev det också väldigt udda för när jag bypassade så blev det ingen skillnad alls

Musik test2

Musik test3
Allt lät jättebra!! till och med sista låten lät mkt mer OK även om denna låt mer är en Bilstereo subtestlåt så kan den vara kul o testa med. Inget man lyssnar på med behållning.

Slutsummering så tror jag det är som ngn nämnde tidigare "kaka på kaka" principen är det som förstör här. Yamahan kör sin inställning och innan dess så¨har 8033an gjort sitt. Kan inte hitta ngn annan logisk förklaring tyvärr. En teoretisk gissning skulle ju kunna vara att just mitt ex är ngt fel på....

Jag ger nu upp och sänder denna tillbaka. Men hoppas verkligen att detta bara gäller mig och att Ni andra som köpt är nöjda :) :lol:

MVH//bosse

Men glömde du inte testet med att bara köra med Anti-Mode utan förstärkarens påverkan?

Postad 04 January 2011 - 16:39

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Men glömde du inte testet med att bara köra med Anti-Mode utan förstärkarens påverkan?

Hej
Hmm hur tänker du då? Menar du med 3067an utan att kör rumskorrigering?
Jag hade när jag testade att sätta upp den förra gången gjort så att jag korrigerade först förstärkaren o sedan 8033an
Hur det nu än är så vill jag ju ha kalibreringen av andra skäl än för basen också :)

Postad 04 January 2011 - 17:07

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

MAveric> Du borde ansöka om marketing pengar från Audyssey! :)

Hade helt klart varit intressant att testa då du verkligen har höjt Audyssey till skyarna... Om det vore enklare så hade jag gjort det...

:lol:

Redigerat av Unregistered1728, 16 February 2011 - 18:52.

Postad 04 January 2011 - 17:10

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Hej

3. Körde en musik test1
5. Körde en musik test2.
7. Körde en musik test3.

Musik test1

Musik test2

Musik test3

MVH//bosse

Okej, verkar ju som din Yamaha gör ett riktigt bra jobb med subben på egen hand så då är det väl bara att gratulera. Där sparade du 2800:- B)

MVH Martin

Postad 04 January 2011 - 17:32

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0

Eller så har han inte så höga krav på god fonogram lyssning.
jag har följt alla tips på inställning av audyssey men tycker att det låter platt och tråkigt med den saken inkopplad.

Samma här faktiskt, har varit i kontakt med Audyssey och fått tips gällande elektrostater, men det har slutat med allt jag kör utan. version 32 som Maveric förespråkar har jag dock ej testat..

Postad 04 January 2011 - 17:35

RichardM3
  • RichardM3
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Hej
Jag hade när jag testade att sätta upp den förra gången gjort så att jag korrigerade först förstärkaren o sedan 8033an
Hur det nu än är så vill jag ju ha kalibreringen av andra skäl än för basen också :)

Mmm.. precis.. tänkte mer som test för att se vad Anti-moden presterar när det gäller basen. Men då får du ju ingen kalibrering på resten av högtalarna...

Postad 04 January 2011 - 17:38

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0

Mmm.. precis.. tänkte mer som test för att se vad Anti-moden presterar när det gäller basen. Men då får du ju ingen kalibrering på resten av högtalarna...

JoRa, stäng av subben vid kalibrering med receivern och kör sedan en med moden, på så sätt får du kalibrering av front och de övriga och subben får antimoden

Postad 04 January 2011 - 18:02

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Samma här faktiskt, har varit i kontakt med Audyssey och fått tips gällande elektrostater, men det har slutat med allt jag kör utan. version 32 som Maveric förespråkar har jag dock ej testat..

:)

Redigerat av Unregistered1728, 16 February 2011 - 18:51.

Postad 04 January 2011 - 19:44

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Någon dag kanske du med kommer uppskatta hur musik låter inte bara hur det dundrar/mullrar/basar.

Det var film jag skrev om. Inte musik.

Hej

Stäng av subben när du kalibrerar. Då kör den bara resten. När kalibreringen är klart slår du på subban och ställer in det manuellt i Yamahan, sen kör du 8033.

Postad 04 January 2011 - 22:34

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Stäng av subben när du kalibrerar. Då kör den bara resten. När kalibreringen är klart slår du på subban och ställer in det manuellt i Yamahan, sen kör du 8033.

Hej

Men hur går man med:
1. Nivåer på frontar
2. Delningsfrekvenser för SUB vs Frontar( o kanske center) då frontarna nu kommer köra fullrange

//B

Postad 04 January 2011 - 23:00

Jara17
  • Jara17
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tjena.

Ny medlem här!

Jag undrar hur jag ska koppla min Anti Mode 8033C?. Den ska in mellan min reciever och mitt slutstag som driver mina 4 passiva 12:or. Recievern har 2 st Subwoofer pre-out och slutsteget har 2 ingångar (en per kanal, antar jag).

Postad 04 January 2011 - 23:29

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Tjena.

Ny medlem här!

Jag undrar hur jag ska koppla min Anti Mode 8033C?. Den ska in mellan min reciever och mitt slutstag som driver mina 4 passiva 12:or. Recievern har 2 st Subwoofer pre-out och slutsteget har 2 ingångar (en per kanal, antar jag).

Låter som om enklaste lösningen är att skaffa dig en Y-splitt som du pluggar in i utgången på antimoden och sen vidare till dina steg.

Postad 05 January 2011 - 00:24

Jara17
  • Jara17
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Låter som om enklaste lösningen är att skaffa dig en Y-splitt som du pluggar in i utgången på antimoden och sen vidare till dina steg.

Och från recieverns två utgångar till Anti moden? Y-split också?

Redigerat av Jara17, 05 January 2011 - 00:31.

Postad 05 January 2011 - 01:37

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Och från recieverns två utgångar till Anti moden? Y-split också?

Hej
1.
Räcker med lågnivå kabel fr Rec-->Antimode och en dito kabel fr Antimode-->Slutsteg
Om du har ställt rec på att endast ha en Sub i detta fall ett slutsteg som driver 4 basar.
2.
Om du däremot vill ha det som man på vissa rec. kan ställa in alltså sub vänster, sub höger så lär du du får bekymmer med den fasvändning som krävs.
När man har aktiva subbar så kan mna ju vända fasen i dom men här har du ett slutsteg och då kommer di behöva göra detta ute på själva högtalaren om jag inte är helt ute och cyklar ;)

Kör en kabelalternativet och sätt rec till att endast ha en sub, du kan ju alltid utöka :unsure:

MVH//B

Postad 05 January 2011 - 08:40

Jara17
  • Jara17
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej
1.
Räcker med lågnivå kabel fr Rec-->Antimode och en dito kabel fr Antimode-->Slutsteg
Om du har ställt rec på att endast ha en Sub i detta fall ett slutsteg som driver 4 basar.
2.
Om du däremot vill ha det som man på vissa rec. kan ställa in alltså sub vänster, sub höger så lär du du får bekymmer med den fasvändning som krävs.
När man har aktiva subbar så kan mna ju vända fasen i dom men här har du ett slutsteg och då kommer di behöva göra detta ute på själva högtalaren om jag inte är helt ute och cyklar ;)

Kör en kabelalternativet och sätt rec till att endast ha en sub, du kan ju alltid utöka :unsure:

MVH//B

Tack!
Ska testa snarast.

Postad 05 January 2011 - 09:28

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Har han steget monokopplat så funkar det iofs med en enkel RCA , men annars behöver han signal till både L och R på steget.

Postad 05 January 2011 - 11:29

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Har han steget monokopplat så funkar det iofs med en enkel RCA , men annars behöver han signal till både L och R på steget.

Hej

Korrekt!! ;)

MVH//B

Postad 05 January 2011 - 13:18

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Jag har själv en Velodyne sub med inbyggd rumskalibrering.

https://www.prisjakt...ukt.php?p=71877

Skiljer sig den kalibreringen från 8033:ans på något sätt?

Det jag gillar med min SPL-1000R är att den har enheten inbyggd samt att den har fjärr med en massa bra funktioner.

Postad 05 January 2011 - 14:42

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Problemet med vissa EQ är att det sitter fast en fånig liten pluttsub på dem. Ingen särskild jag tänker på utan rent allmänt... ;)

Postad 05 January 2011 - 14:54

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Problemet med vissa EQ är att det sitter fast en fånig liten pluttsub på dem. Ingen särskild jag tänker på utan rent allmänt... ;)

KUL!!! :unsure:

Postad 05 January 2011 - 15:05

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
;) F-låt.

Postad 05 January 2011 - 15:09

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

:) ;)

Men det ovan 30Hz kan ju iofs få lite hjälp av en sådan :unsure:

Postad 05 January 2011 - 15:40

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Jag har själv en Velodyne sub med inbyggd rumskalibrering.

https://www.prisjakt...ukt.php?p=71877

Skiljer sig den kalibreringen från 8033:ans på något sätt?

Ingen som kan svara på min fråga ovan?

Postad 05 January 2011 - 15:53

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Det är ju 2 helt olika tillverkare som har 2 olika syner på hur rumskalibrering ska funka, så jag kan tänka mig att det är stor skillnad (på pappret).

Köp en och testa, den har en bypass funktion där du direkt kan höra skillnaden...

Redigerat av joakim123, 05 January 2011 - 15:55.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.