//Mike
Redigerat av fristil, 30 June 2012 - 22:22.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
35 relaterade trådar
Postad 30 June 2012 - 22:21
Har nu haft min PB12-NSD ett par dagar och kan inte säga annat än att man är super nöjd! Vilket tryck! Tror jag har fått till den ganska bra efter allt pillande, inställningar, placering osv. Nu smäller det på rätt ställe och det låter inte bumligt, den smälter in i ljudet som XTZ aldrig kunde. Hur som haver, väl spänderade pengar och nu e hembio roligt igen
//Mike Redigerat av fristil, 30 June 2012 - 22:22. Postad 01 July 2012 - 08:18
Kan inte mer än hålla med fick heller aldrig till xtz subben så den smälte in i ljudbilden så som Svsen gör, känns helt plötsligt galet roligt igen och åter igen vilket tryck dessa subwoofrar levererar. Postad 09 July 2012 - 13:57
Lit OT men kanske svs blev bättre för att de trivdes på den platsen o xtzan inte gjorde det? Jag har haft några subbar genom åren och kan säga att mina xtz smälter in som handen i hansken i mitt rum med övriga högtalare! Men sen har jag optimal placering av mina! Det är inte subbarna som gör bumlighet det är akustiken och rummet! Därimot har ni subbar som kan prestera mycket bättre ljup i basen och tryck!
Mvh Postad 09 July 2012 - 16:48
Mkt möjligt. Provade dock flera placeringar, mätte osv men fick inte till det. Denna känns i alla fall betydligt bättre, mindre efterklang, ja och såklart går den mkt djupare. Men jag ska spela in den någon månad och sen mäta och se om det är så eller inte. //Micke Postad 10 July 2012 - 13:03
Det är inte bara möjligt. Det ÄR så. Akustiken kommer bestämma hur bra subwoofern levererar. Bra placering är urviktigt då rummet kommer ge stående vågor oavsett utformning. Det gäller att hitta den plats som är bäst både för lyssnaren och för subwoofern.
Efterklang skall bekämpas med alla stående medel. Redigerat av Unregistered1fef72f3, 10 July 2012 - 13:03. Postad 10 July 2012 - 14:00
Räcker det med att ha 3st basfällor eller vad de heter, alltså såna man ställer i hörnen? Min dörr till biorummet är precis i ena hörnet därav frågan
Postad 11 July 2012 - 08:48
Ofta krävs det att man täcker hörnen från golv till tak. En basfälla på mitten av hörnet kommer inte göra så mycket tyvärr. Postad 11 July 2012 - 12:18
Jag tänkte från golv till tak, men det fjärde hörnet går inte då dörr aset är där...
Postad 11 July 2012 - 13:33
Du vill i 99% av fallen inte placera basfällor vid fronten. Rumsstödet vill du ha i de frekvenser som basen spelar, så hellre fler basfällor bak. Att dämpa den lägsta basen kräver dock Rejäla doningar Postad 11 July 2012 - 15:07
På svenska? Postad 04 August 2012 - 19:21
Tjenare. Har köpt en SVS PC12-NSD DSP som låter bra men skulle vilja justera så att den kommer in bara när det behövs och att den inte ligger och mullrar hela tiden har kört audyssey setup i min onkyo och justerat lite i förstärkaren och subben men vet ej riktigt hur jag ska göra? Vill ha bra ljudtryck men inte ett konstant muller. Hoppas på råd och tips, tack.
Postad 04 August 2012 - 19:42
Basfällor kan du ha i alla hörn. Hörn brukar "samla" på sig bas oavsett om det är i fronten eller vid surrounderna. Postad 04 August 2012 - 21:49
Finns det några bra billiga basfällor som fungerar? Tips mottages gärna. Postad 05 August 2012 - 16:00
Mineralull i säck är en bra ide. Glöm inte att täcka från golv upp til tak, vilket troligtvis blir två säckar. Den ohyggliga fulheten får man dölja med tyg som man spänner mellan två trästavar diagonal över hörnen. Köper du 4 säckar till kan du ta bakre delen av rummet också. Det blir nog tajt bas därinne då..
Jag skulle tillägga att det bästa resultatet blir det om du fyller alla hörn från golv till tak. Konstigt när jag skulle redigera mitt inlägg så dök det upp reklam? Va faen? Postad 23 August 2012 - 19:12
Nu är jag snart i det stadiet att det ska köpas sub. Hade en PB12 Plus tidigare (i lägenheten) mycket nöjd med denna, men nu blir det en PC modell istället i mitt dedikerade ljudrum.
Frågan är nu vilken modell man ska skaffa. Basen kommer BARA användas till film, rummet är endast på 20 kvm med mycket stumma vägger och bra dämpat i form av heltäckningsmatta, akustiktak och stor fluffig soffa. Är i dagsläget helt inne på att köpa en PC13 Ultra men tänkte ändå höra lite så inte rummet är för litet. Vad tror ni, ska jag köra på den eller ska jag gå ner i storlek? Postad 24 August 2012 - 03:20
Jag har en PB13-Ultra på 21.5m2 och jag vill nog ha en till framöver
Har du pengarna, köp en PC13-Ultra. Postad 24 August 2012 - 06:55
Låter som ett bra val och du är ju redan inne på svs så varför inte? Skulle den vara för mycket så är det ju bara att dra ned på volymen. Kör på det! Som night säger så lyfter det med två subbar, det gjorde stor skillnad för mig.
Redigerat av Daniel_75, 24 August 2012 - 06:56. Postad 24 August 2012 - 08:41
mitt rum är 18 kvadrat, jag har din kommande sub där. kan inte använda mer än 10% av kraften, men det räcker Postad 24 August 2012 - 11:27
Kanon, då blir det nog en sån
Hur ställer man in den som bäst? Några fina tips? Postad 24 August 2012 - 17:30
mitt tips här är att köpa en sub eq. jag ska vara ärlig och säga att i mitt rum, med två fondväggar och två betongväggar så studsade basen som en galning och var sjukt överkraftig. köpte en antimode beggad och har aldrig ångrat en sekund. den gör så att alla peakar sänks, att dalarna höjs och att du kan placera basen på fler ställen. för att svara på frågan på ett bättre sätt: du kan sätta den precis vart som helst i rummet och den kommer att kunna spela bra. kraftigare bas får du om du ger den stöd från väggar, men det lär inte behövas. då basvågor är svåra att lokalisera så är det heller inte lika viktigt att den är centrerad. jag har den ex klockan åtta från sittplatsen ungefär. enda problemet är om du har möblerna som dödar basen precis där du sitter, men det lär du märka. min första placering av subben gav noll bas där jag satt och massvis av bas överallt förutom där. så länge det inte blir så så är den här subben INTE placeringskänslig. så grattis till valet av sub, du kommer bli jävligt nöjd =) Postad 24 August 2012 - 17:54
Har du jämfört din antimode med en förstärkares inbyggda kalibrering t.ex Audyssey? Jag är själv nyfiken på en antimode och vill veta som sagt om den gör ett bättre jobb än Audyssey. Postad 25 August 2012 - 07:48
Nu har jag inte gjort någon mätning men när jag bytte till en onkyo nr809 så blev det så bra att jag aldrig kopplade in antimode. Postad 25 August 2012 - 08:53 jag har en av yamas bättre ypao eller vad den u heter, och den fungerade inte bra. kanske ska testa båda? fick för mig att det ypao inte kan ta lägsta registren, men det är säkert fel. Redigerat av Zartok, 25 August 2012 - 08:55. Postad 25 August 2012 - 10:11
Audyssey MultEQ XT32 hanterar basfrekvenserna bra så har du den modellen av Audyssey är en Antimode överflödig. Har du Audyssey MultEQ eller MultEQ XT skulle jag klart köra på en Antimode då de versionerna av Audyssey inte hanterar bas speciellt bra.
Postad 26 August 2012 - 13:53
Om man nu ska köra både audyssey och antimode, ska man då låta audyssey göra sitt först då, sen se till att alla högtalarna står i small, efter det låta antimode trolla med basen?
Postad 26 August 2012 - 14:02
Jag skulle köra Audyssey först (då den rumkorrigerar för alla högtalare) sen skulle jag köra antimoden (om jag inte hade en Audyssey som även tar basregistret). Det finns olika modeller av Antimode men 8033c kopplar du mellan reciever och sub och den hanterar således bara basfrekvenserna från suben.
Redigerat av Unregistered95265801, 26 August 2012 - 14:02. Postad 26 August 2012 - 17:27
Jepp jepp, så kommer det bli.
Någon som hört om någon/några andra än hembiobutiken kommer sälja svs i sverige ? Postad 30 August 2012 - 06:32
Nu har jag bestämt mig för att ta projektor/duk innan subben. Men det blir en SVS var så säkra
Postad 25 September 2012 - 21:36
9900 pengar! En sådan skall jag ha! När kommer den till butik tro?!
Postad 25 September 2012 - 21:38
Är det brist på plats som gör den här mer intressant än till exempel pb-13 för dig EtageMedia?
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 25 September 2012 - 21:38. Postad 26 September 2012 - 05:39
Tbå sb istället för en pb 13u skulle låta förj*vla gött. nästan samma pris också
Postad 26 September 2012 - 06:57
Var hitta du den prislappen? Postad 26 September 2012 - 07:37
Den stämmer inte, fick ett utskick från Lsound idag, ord. pris 1599€, fram till 1/10 (förbokning) så kostar den 1499€. Sen lär det tillkomma 500kr+ i frakt.
Postad 26 September 2012 - 08:39
Ne det är bara så att sb13 tilltalar mig rent estetiskt så mkt mer än en pb13. Jag vet att pb13 har fina prestanda och jag skulle våga påstå att även sb13 har det, men med sina skillnader iom sluten låda osv, vilket jag personligen föredrar. Två st sb13 kommer det med största sannolikhet bli i mitt system. Postad 26 September 2012 - 08:44
Nya SVS loggan är ju så hedra mkt snyggare än den gamla.
Det är dom små detaljerna som gör det! Gruppköp gubbar? Postad 26 September 2012 - 08:54 Jag är på! Måste bara få sålt mina bk subbar... Postad 26 September 2012 - 08:59
Gruppköp overseas? Fasen... jag blir ju sugen på två pb13u och en pc13u, men då har jag inte mycket studentbuffert kvar. för att inte tala om plats i rummet
... eller grannar XD Postad 26 September 2012 - 17:12
Gruppköp overseas tror jag ni kan glömma, jag var nog den som fick det sista gruppköpet skulle jag tippa på.
Men hör ni av er till HBB och ni skall klämma på ett gäng samtidigt så kan ni säkert göra ett par kronor. L-sound var noga med att berätta att deras slutna inte har något att hämta mot PB/PC varianterna, dessa är framtagna för dom som inte vill offra såpass med golvyta och inte spelar så högt/djupt som man kan göra med dom portade varianterna. Postad 26 September 2012 - 17:16
Vill bara säga att jag också är intresserad av ett gruppköp om det är någon ska dra igång
Postad 26 September 2012 - 17:50
Detta uttalande har nog säkerligen väldigt mkt att göra med att man inte vill att sina trogna PB13 ägare ska känna sig lite missnöjda nu när den nya skönheten har kommit Skulle tippa på att SB13 har andra direkta ljudmässiga fördelar mot PB13 och vice versa. Två st SB13 kommer nog bli riktigt bra! Och om det nu mot förmodan skulle vara så att SB13 inte är såpass bra som jag hoppas så finns det ju andra alternativ... Ska bli kul när ordentliga tester dyker upp på "dunderklumpen" Redigerat av EtageMedia, 26 September 2012 - 17:52. Postad 26 September 2012 - 17:51
Sb är ju en rätt ordentöig kompromiss, men det var någon som sa att allt är kompromisser i ljudvärlden, det gäller bara olika stora kompromisser. pb13u har ju ex bra storlek och låda för att vara en sub. pc är jag kortfarande konfunderad över hur man kunnat fixa så bra bas på så liten golvyta.
Till skillnad från ovanstående talare så tror jag dock att sb får stryk på alla områden, frekvenser, hz, kurvor, db ect omg wtf ftw woot noob moar (och flertalet andra förkortningar Redigerat av Zartok, 26 September 2012 - 17:54. Postad 26 September 2012 - 17:54
Detta var när jag var i tagen med att köpa svs och hade mailkonversation med L-sound när dom släppte sina slutna i samma veva, eller om det var nyhet att dom skulle komma med slutna. Övertygad om att SB13 är en bra sub, men det är en kompromiss pga folk vill ha mindre lådor än vad PB13 är och har svårt att tro att den skulle vara bättre på något sätt. Redigerat av Evil Homer, 26 September 2012 - 17:56. Postad 27 September 2012 - 19:19
Ok, jag vet ungefär när detta var, och det var ett bra tag sedan (ett par år ca), de dåvarande slutna SVS subbarna som fanns då var och blev inte så bra som SVS själva då hoppats på, tror verkligen att dom nu har agerat mer noggrant iom släppet av SB13 Ultra modellen. Vi får se helt enkelt, är den bättre än dubbla Sunfire Signature EQ12" och bättre än dubbla Earthquake MKVI 15" så blir det köp! kommer avvakta både tester och tills jag kan lyssna själv.
Ville bara fråga dig en sak: Du förstår inte att PC-modellerna har lådvolymen på höjden eller? Postad 27 September 2012 - 23:01
Jag äger en pc13u och förstår det till fullo. men att den kan byggas med den annorlunda lådformen och fungera så bra är det jag är förvånad över. den väger dessutom en 30 kg mindre i runda slängar
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |