Det positiva har hänt här nu! Boxer har "öppnat" kortet, och ringde nu ikväll för att kolla att allt funkade som det skulle!Jag har också råkat ut för det här och varit i kontakt med Boxer-supporten ett par gånger. Dock utan att surna till eftersom det inte skulle föra saken framåt. De har gjort felanmälan. Jag återkommer om/när det händer nåt positivt.....
* Officiell tråd Sagemcom RT90-160 HD *
Sagemcom RT90-160 HD 160GB
(Digitalboxar)
|
2
|
(55)
|
Inga priser | |
Sagemcom RT90-320 HD 320GB
(Digitalboxar)
|
1
|
(2)
|
Inga priser |
DVB-T2 (715 inlägg)
|
10 år sedan |
Tillgängliga DVB-T2 produkter (165 inlägg)
|
15 år sedan |
Postad 23 November 2010 - 18:32
Postad 23 November 2010 - 18:35
Ja, samma problem här. Använder dock inte utgången längre, utan har skaffat ett "T-kors" (splitter) från Kjell & Co (art nr 39400) för 39 kr, där jag delar upp signalen - 1 till TV:n och en till ingången på boxen.Är det någon annan som har stött på att boxen inte gör passthrough på antennsignalen när den står i standbyläge, bara när den är påslagen?
Då faller ju liksom idén med en in- och en utgång för antennen
Postad 23 November 2010 - 18:42
Tackar.
Ja jag får väl se när jag får hem boxen, tyvärr har jag inte en tv som stödjer full hd ännu ändå, har en gammal plasma, men är på full jakt efter en bra backlight led tv.
Det som är problemet är väl att jag har 2 barn med varsin box och tv på sina rum och antenförstärkaren är ju kopplad direkt där antennen går in i huset dvs vid splittern, så sänker jag styrkan på den så sänks även styrkan på deras tv.
Kanske man får sätta en dämparen vid våran antenn i vardagsrummet då? vad är det för dämpare du pratade om, har du någon länkl till en sådan?
Dämparen finns på Kjell & Co, och du behöver detta för att få in den på antennkabeln:
art 30426 - Dämpsats 129 kr
art 30420 - F hane till antennkontakt hona 29 kr
art 39713 - F hona till antennkontakt hane 29 kr
Postad 24 November 2010 - 00:39
Det positiva har hänt här nu! Boxer har "öppnat" kortet, och ringde nu ikväll för att kolla att allt funkade som det skulle!
Ja, nu funkar det hos mig också.
Postad 24 November 2010 - 09:27
Detta har man noterat i UK och det påstås att Sagem jobbar på att fixa det via ny mjukvara. Tydligen är det inte helt stopp, starka signaler orkar igenom, men det är ju ingen ursäkt direkt.Är det någon annan som har stött på att boxen inte gör passthrough på antennsignalen när den står i standbyläge, bara när den är påslagen?
Postad 24 November 2010 - 09:33
Detta har man noterat i UK och det påstås att Sagem jobbar på att fixa det via ny mjukvara. Tydligen är det inte helt stopp, starka signaler orkar igenom, men det är ju ingen ursäkt direkt.
Nej, särskilt inte som Boxen tycks ogilla just starka signaler...
Postad 24 November 2010 - 16:15
Detta har man noterat i UK och det påstås att Sagem jobbar på att fixa det via ny mjukvara. Tydligen är det inte helt stopp, starka signaler orkar igenom, men det är ju ingen ursäkt direkt.
Då var det inte bara jag då iaf. Man får väl jaga på dem via de där kontaktaddresserna som postades tidigare...
Postad 24 November 2010 - 21:25
Ni och andra användare har uppmärksammat oss på att det kan uppstå problem med Sagemcom RT90-160 vid inspelning på vissa kanaler/MUX:ar. När man spelar upp inspelade program kan ljudet försvinna, hacka sk. ”drop-outs” . Omfattningen och orsaken till detta undersöks just nu av oss (Sagemcom och Boxer). Så fort vi lokaliserat felet kommer vi att skicka ut en mjukvaruuppdatering som kommer att lösa problemet för drabbade användare.
/ Pia
Postad 25 November 2010 - 08:13
Jag fick min box i förgår, och kopplade in den...mycket riktigt så började det klydda direkt med att den hittade inte alla kanaler och ibland hitta den alla, samt att det hackade en del på olika kanaler.
Jag har aldrig haft problem med min andra boxar eller moduler ( hadde först en box, sedan gick över till modul ), har alltid varit bra signal osv
Kopplade ur boxen och provade att koppla in min gamla box/ modul,,, det var inga problem då, hur bra signal som helst.
Kopplade in sagem igen......problemet kom tillbaka.
Gjorde system återställning 2-3 gånger, provade med att lämna boxen på i över 1 timme på samma kanal så att kortet skulle uppdatera sig( rekomendation från boxer ), inget hjälpte.
Jag ringde till boxer kanske 5-6 gånger och dom kunde inte hjälpa mig, bara snackade om att dom skulle skicka ut en check så att vi kunde ta dit en reperatör, eller att dom skulle lägga ett ärende hos sagem till mig vilket skulle innebära att vi skulle vara av med boxen ett par veckor och då har ju ångersrätten gått ut ( varar ju bara 2 veckor ).
Jag ringde upp sagem själv !!
Tur var väl det för han var trevlig och hjälpte mig en låång stund med alla möjliga trick han kände till, men tyvärr inget resultat.
Han sa då att försöka kanske åka till en kompis eller tv&radio affär och koppla in den där och kolla, vilket jag gjorde, och där funkade den .
kollade då Styrkan på signalen och gissa till min förvåning att signalstyrkan och kvaliten låg på 98, vilket enligt vad man läst och hört inte är bra och inte ska fungera på denna box.
När jag kom hem så provade jag även att koppla in den i sovrummet ( ja jag vet, varför tänkte jag inte på det innan
Sååååå.......vad jag i mitt fall misstänker så är antingen min antennkabel för gammal och sliten...kanske rent av för lång ( ca 12 meter , eftersom jag har tv jacket i en annan del av rummet ) Eller så kan jag ha problem med antennutaget i just det rummet.
Så nu ska jag prova med att köpa en ny kabel så får vi se hur det går........så ett litet råd som jag kan ge just nu kolla era antenn kablar, eftersom min box funkade klockrent i andra delar av huset, men inte i vardagsrummet där jag har en lång kanske gammal och sliten antenkabel.
Oj detta blev ju världens novell sorry
Postad 25 November 2010 - 08:37
1/ Boxen verkar känslig för hög signalnivå. Jag har en passiv antenn på vinden och en antennförstärkare med fyra utgångar kopplade till varsitt TV uttag. Jag hade missat att sätta ett uttag med slutmotstånd i vardagsrummet. När jag bytte det till ett med motstånd blev det genast perfekt bild. Signastyrkan står fortfarande på 98%, men kvaliteten gick från att pendla mellan 2% och 60% till ett konstant värde på 98%
2/ TV'n stödjer 1080p och jag kör det ut från PS3'an utan problem. Med boxen funkar det inte, men när jag ställde ner boxen till 720p så funkar det perfekt.
Ett problem kvarstår och det är att receivern inte synkar med boxen vid uppstart utan jag måste starta om boxen för att de skall hitta varandra. Jag har löst det genom att köra HDMI från boxen till TV'n och sedan optisk från TV till receiver. Det funkar bra och eftersom Onkyon inte har HDMI pass through så är det så här jag vill ha det i alla fall. Onkyon verkar dra ström som ett mindre sågverk så jag vill inte behöva slå på den för att kolla på Rapport.
Jag tycker att boxen ger riktigt fin bild, även på SD kanaler. Den är också tyst och sval.
Postad 25 November 2010 - 08:47
Sedan tar det också en lång stund när man bytar kanaler....samt om man har varit inne i en meny och trycker exit så är det ibland som om boxen vill låsa sig.
Någon annan som har det probelemet?
Sedan vet jag inte om man kanske är bortskämd med att ha en tyst box, men jag tycker att min låter en hel del...ett slags vinande tjutande ljud, troligtvis från hårdisken som sitter i.........
Kollade tempen på hd i menyn som man kan göra om man går in på meny sedan på "i" ....den ligger mellan 46-48 grader......är det normalt? vad ligger eran på?
1/ Boxen verkar känslig för hög signalnivå. Jag har en passiv antenn på vinden och en antennförstärkare med fyra utgångar kopplade till varsitt TV uttag. Jag hade missat att sätta ett uttag med slutmotstånd i vardagsrummet. När jag bytte det till ett med motstånd blev det genast perfekt bild. Signastyrkan står fortfarande på 98%, men kvaliteten gick från att pendla mellan 2% och 60% till ett konstant värde på 98%
Glömde fråga.....kan man se eller mäta detta på någotvis? för som i inlägget ovan så är det antingen fel på min antennkabel eller antennutag i vardagsrummet
Postad 25 November 2010 - 09:41
Jag har exakt samma problem med Sagemcoms box RT90-160 HD som vissa andra här på forumet. Vid uppspelning av inspelat material så hackar ljudet eller hörs inte alls. Signalstyrkan är hög, 98%.
Jag ringde först Boxer som vidarebefordrade mig till Sagemcoms support (08-501 11 805).
Idag, 09.05, ringde jag Sagemcoms support som säger att de har fått in flera klagomål på denna typ av problem. De jobbar på en mjukvaruuppdatering som "kommer att ta en viss tid, räkna med efter nyår". Han föreslog att jag skulle dämpa signalstyrkan till 65-85% men samtidigt sa han att han inte var säker på om det var signalstyrkan som var orsaken till ljudproblemen vid uppspelning. Oavsett om dämpningen hjälper eller inte menade han så måste jag få ner signalstyrkan för att på sikt inte skada boxen.
Det verkar som åtminstone en person här har fått sitt problem avhjälpt med hjälp av signalstyrkedämpning. När jag fått hem min dämpare och testat återkommer jag om det fungerar även för mig.
Jag har varit i kontakt med Boxer igen då jag blev lite irriterad över att jag ska behöva vänta ett par månader på att den box jag köpt av dem ska fungera så som utlovat. Jag fick ett mycket bra bemötande av kundtjänst. Enligt hon jag pratade med är Boxer "tagna på sängen" vad gäller problemet med Sagemboxen.
Hon erbjöd mig först att skicka tillbaka boxen och bryta avtalet, alternativt vänta ut en kompensation senare. Men jag propsade på att jag vill ha en fungerande inspelningsbar box NU medans jag väntar på att Sagem löser strulet med RT90. Och varde ljus! Boxer ska skicka mig en "lånebox" som jag ska ha fram till att RT90:n börjar fungera som den ska.
Jag blev faktiskt riktigt glad - och överrumplad - över att som kund faktiskt "få rätt" och slippa ta skiten för att producenter och leverantörer säljer mig dåliga produkter. Det är inte vanligt!
Postad 25 November 2010 - 09:52
Hur gör du då när du spelar in.....väljer du bara ett program och trycker på inspelning eller "programerar" du boxen med tid osv?
Hur gör du?
Postad 25 November 2010 - 11:00
Jag har varit i kontakt med Boxer igen då jag blev lite irriterad över att jag ska behöva vänta ett par månader på att den box jag köpt av dem ska fungera så som utlovat. Jag fick ett mycket bra bemötande av kundtjänst. Enligt hon jag pratade med är Boxer "tagna på sängen" vad gäller problemet med Sagemboxen.
Hon erbjöd mig först att skicka tillbaka boxen och bryta avtalet, alternativt vänta ut en kompensation senare. Men jag propsade på att jag vill ha en fungerande inspelningsbar box NU medans jag väntar på att Sagem löser strulet med RT90. Och varde ljus! Boxer ska skicka mig en "lånebox" som jag ska ha fram till att RT90:n börjar fungera som den ska.
Jag blev faktiskt riktigt glad - och överrumplad - över att som kund faktiskt "få rätt" och slippa ta skiten för att producenter och leverantörer säljer mig dåliga produkter. Det är inte vanligt!
Vad är det för box du ska få "låna"? Dom har väl ingen mer box med inspelning som stödjer HD, eller?
Postad 25 November 2010 - 11:56
Vad är det för box du ska få "låna"? Dom har väl ingen mer box med inspelning som stödjer HD, eller?
Nej om han nu inte blir blåst och får en ick-HD PVR box istället.
Postad 25 November 2010 - 13:01
Samt så har jag nu nästan eliminerat allt med antennsignal, men..........när jag kollar styrkan så på dom kanaler som inte är hd kanaler ligger det såhär:
Signalstyrka 90
Signalkvalite 2
Någon som vet varför signalkvaliten bara är på 2 ?
Jag har en antennförstärkare på vinden med en splitter.
På dom kanaler som ÄR HD så ligger det såhär:
Signalstyrka 46
Signalkvalite 98
Någon som har tips på hur jag kan få bättre styrka och kvalite?
Och om någon annan har problem med att textningen på National Geographic Channel HD ...är osynkad ?
Redigerat av mstoltz, 25 November 2010 - 13:01.
Postad 25 November 2010 - 14:06
Är det någon annan som har problem med textningen är osynkad på National Geographic Channel HD ?
Samt så har jag nu nästan eliminerat allt med antennsignal, men..........när jag kollar styrkan så på dom kanaler som inte är hd kanaler ligger det såhär:
Signalstyrka 90
Signalkvalite 2
Någon som vet varför signalkvaliten bara är på 2 ?
Jag har en antennförstärkare på vinden med en splitter.
På dom kanaler som ÄR HD så ligger det såhär:
Signalstyrka 46
Signalkvalite 98
Någon som har tips på hur jag kan få bättre styrka och kvalite?
Och om någon annan har problem med att textningen på National Geographic Channel HD ...är osynkad ?
Testa att boota om boxen och kolla signalstyrkan igen. Jag har märkt att den oftast ligger på 98% för mig direkt efter att den boootat men kollar jag efter att den stått på ett tag är den nästn alltid 2%. Bilden är fortfarande bra så jag antar att det är en bugg i visningen av kvaliten.
Postad 25 November 2010 - 14:40
Postad 25 November 2010 - 15:56
Det är en MPEG4-box. Helt okej temporärt alternativ för mig i väntan på att Sagem löser mjukvaruproblemen med HD-boxen.
Postad 25 November 2010 - 16:24
Redigerat av hasuse, 25 November 2010 - 16:37.
Postad 25 November 2010 - 19:09
Postad 25 November 2010 - 21:32
Jag har fått hem min box och kopplade in den igår. Det gick delvis åt skogen. Kanalsökningen gick bra, till skillnad från min (snart återlämnade) DILOG 655 så hittade den alla kanaler. Menyerna är snabba och EPG:n ok, men Dilogens EPG är bättre.
Jag har kopplat in mina mediaprylar till min Pioneerreciever VSX-917 och kör vidare en komponent- och en HDMI-kabel till min projekor Benq W500. Fick inte HDMI att funka, så jag testade att koppla boxen direkt till projektorn. Då fick jag bild på projektorn, riktigt bra dessutom. Kör 720P. MEN ett stort problem, då och då försvinner bilden. Det blir först myrornas krig några sekunder, sedan blå bild några sekunder följt av en förvrängd bild. Till slut så kommer bilden tillbaks. Mycket irriterande....
Men ljudet, som jag kopplat koaxialt till recievern, fortsätter hela tiden,
I övrigt är jag mycket nöjd efter första dygnet!
Låter som ett HDMI/HDCP-synk-problem.
Jag tror jag måste utfärda en varning som kanske åtminstonde någon läser innan de köper denna box.
VARNING! Den här boxen är full av problem/buggar som för många gör den oanvändbar.
Pratade med Boxers kundtjänst igår, de bollade mig snabbt vidare till Sagems dito. Sagems kundtjänst erkände att de har problem med HDMI, men att de jobbar på en uppdatering. De kunde inte lova när den blir klar.
Ringde ett varv till till Boxer, jag får returnera boxen, pallar inte att bilden försvinner vart femte minut.....
Redigerat av tamias, 25 November 2010 - 21:33.
Postad 25 November 2010 - 22:15
Kommer i december. Ingen bild nu.Har haft boxen nu i två dagar och en liten stilla undran är det någon som har bild på tv4HD? Här står bara kommer inom kort i infon.
Postad 26 November 2010 - 08:09
Har också osynkad text på National Geographic Channel HD! Texten kommer för tidigt.
Funkar här också.
Är det texten på National Geographic Channel HD ni menar som funkar?
För min text kommer fortfarande för tidigt, vet ej om det är kanalen som gör det eller kanske boxen.
Någon som har National Geographic Channel HD, som INTE kör den via RT90-160 HD boxen, som kan kolla om texten är osynkad där med, för annars kan det ju kanske vara boxen.
Postad 26 November 2010 - 09:19
Boxer sa att dom inte riktigt kände till problemet men när dom sedan satte på National Geographic Channel HD på sin tv hos boxer så såg dom att det stämde med synkningen av texten, att den kommer ett par sekunder före.
Dom sa att dom inte visste vad detta berode på och att dom skulle kolla upp det.
Sedan ringde jag till teracom.....
Dom sa samma at dom inte kände till det men skulle kolla upp det och att det var bra att jag ringde.
Så.....ju fler som ringer både till boxer och teracom och beskriver problemet destu bättre.
Postad 27 November 2010 - 18:53
Jag bor i norra Sthlm och använder Nacka-masten. Har i går fredag fått problem med signalkvaliteten på HD-kanalerna. Tidigare låg den stadigt på 98% men nu pendlar den mellan 20-35%. Tappar bild och ljud.
Ringt både Boxer och Teracom men inget känt problem enligt dom. Har naturligtvis provat med Fabriksåterställning men problemen kvarstår. Någon som har samma problem?
Har inte rört anläggningen.
Postad 28 November 2010 - 12:48
Några korta kommentarer:
- Bilden betydligt bättre med 1080p ut jämfört med 720P.
- Bilden är av toppklass i färg och upplösning. Gäller framförallt svt1hd, svt2hd och drhd. Haft flertalet dvb-t1
boxar hemma innan (vantage, sagem och ipbox), och detta är något helt annat. ÄVEN för mottagning av standardupplöst material som tv4 (alltså ej hd) osv.
- Menyerna är riktigt svårarbetade och många knappar sitter på fel ställe på fjärren. Tex varför får man inte fram EPG genom att trycka på OK knappen? Nej man måste upp med fingrarna ibland ett virrvarr av andra småknappar. Och varför kan man inte gå upp och ner mellan kanalerna med pilknapparna? Man måste upp till höger till speceilla knappar för detta.
- När man trycker sig igenom EPG programmen så finns en ganska lång fördröjning mellan knapptryckningen på piltangenten och tills det händer något på skärmen. Det blir därför väldigt omständigt att få markeringen på det program man vill spela in eller få programinformation om.
- Efter timerinspelning i fredags kväll kunde projektorn inte hitta boxen. Inte ens efter omstart av boxen. Drog till slut ut strömkabeln på boxen och då gick det. Har aldrig tidigare haft problem med detta hos Sony VPL VW-60.
- Vid start av boxen igår fick jag ett meddelande att den inte kunde hitta hårddisken. Gick inte att komma åt inspelade program. Lösningen : omstart av boxen
Så sammanfattningsvis: En beroendeframkallande bild, men därutöver många jobbiga handhavandeproblem. Funderar på att skicka tillbaks just detta ex om det inte går ut nån info om att programvaruuppdatering kan lösa problemen med att hd inte hittats och att man måste dra ut sladden för att få synk med bildvisaren.
Redigerat av Per S, 28 November 2010 - 12:51.
Postad 28 November 2010 - 13:50
Det lutar därför åt att boxen åker tillbaks. Trist, jag som hade sett fram emot en vinter med denna fina tv-bild
Postad 28 November 2010 - 13:52
Vanliga tv-sändningar tyckte jag såg betydligt oskarpare ut än de tidigare gjort med min samsung box. Jag har vid något tidigare tillfälle kört en dilog box också och den gav också enligt mitt minne något oskarpare bild.
Nåväl, tänkte jag. Jag skaffade ju inte en HD-box i hopp om att SD-bilden skulle bli så myckte bättre, så naturligtvis bläddrade jag vidare till första bästa HD-kanal. SVT1HD fick duga.
Döm om min förvåning när jag inte såg någon skillnad alls mellan SVT1Hd och vanliga SVT1!
Jag skapade därför en favoritlista med SVT1HD och SVT1 liggandes intill varandra så att jag skulle kunna växla mellan dom, snabbt och smärtfritt.
Hur jag än sedan växlade mellan SVT1HD och SVT1 så tyckte jag inte att jag upplevde någon som helst skillnad mellan dom. Jag kollade "INFO" och jo då SVT1HD sänds i HD(720p) och SVT1 i SD upplösning.
Slutsatsen jag då drog var att det som sändes i HD-upplöst format måste vara SD-upplöst material!
Då tänkte jag att jag borde kunna se en rejäl skillnad när det är HD-upplöst material som sänds. Tänkte på att det ibland i de vanliga SD-kanalerna dyker upp en logga som visar när ett program också sänds HD-upplöst i SVT's HD-kanaler.
Sagt och gjort, kvällen efter installationen visades ett program som hette något i stil med "Starke Man" som enligt loggorna skulle visas i HD-upplöst format.
Så där satte jag mej återigen och växlade mellan SVT1 och SVT1HD, fram och tillbaka ett antal gånger.
Slutsatsen denna gången var att det NOG fanns en liten skillnad i upplösning ändå, men ack så liten...
Jag misstänker att mitt första intryck av att bilden är suddig kan ha något med det hela att göra. Om boxen inte kan leverera en skarp bild, så maskerar ju boxen också den högre upplösningen hos HD-sändningarna.
Jag vet dock inte om det kan vara så här, men efter att ha kollat SVT1HD och MTV NHD vid ett antal tillfällen så är min slutsats att den högsta upplösningen min box presterar på sin höjd motsvarar upplösningen på mina bättre dvd-skivor. D.v.s. LÅNGT ifrån vad jag förväntade mej av HD-upplösta tv-sändningar.
Vad värre är att jag under testandet har upptäckt att jag inte har tillgång till SVT2HD, National geographic HD heller...
De HD-upplösta kanalerna jag idag har tillgång till (förutom alla andra kanaler som jag ser fritt nu i början) är följande:
SVT1HD, MTV NHD (och TV4HD som ännu inte börjat sända). I kontakten med Boxer's support så klagade jag på detta och dom tyckte att det var jättemärkligt eftersom samtliga HD-kanalerna enligt dom skulle sändas på samma mux och kunde jag ta emot några av kanalerna så borde jag rimligtvis kunna ta emot samtliga...
Dom har skickat mej en servicecheck, så det återstår att se vad en service-tekniker tror om det hela.
En annan sak som stör mej också, är att Boxer supporterar inte boxen dom har sålt till mej. Dom hänvisar mej till Sagem, fast att jag inte har gjort affär med Sagem!
Vid timeshiftning så har jag också problem med hackande ljud och bild (ibland inte alltid), Några av de programmen jag har ställt in för inspelning har inte heller blivit inspelade.
Eftersom boxers support nämnde att Sagem jobbade på en uppdatering som skulle lösa problemen, så begärde jag att få min ångerperiod uppskjuten tills dess. Jag anser att jag inte har förutsättningarna för att bedöma om jag är nöjd med tjänsten, förrän boxen och kanalerna fungerar så som avtalat. Detta kunde dom inte tillmötesgå mej med utan istället fick jag förlängd ångerfrist i ungefär en månad...
Nu återstår det att se om service-checken innebär att jag kan få tillgång till national geographic HD och SVT2HD också och om uppdateringen av Sagemboxen kommer i tid OCH att uppdateringen löser problemen med boxen.
Om bildkvaliten på de övriga HD-kanalerna (tänkte på TV4HD och NationalGeographic HD) ser ut som jag förväntar mej, så behåller jag nog boxen och abbonemanget (lite barnsjukdomar får man ju räkna med).
Men försvinner inte problemen med timeshift och inspelningarna och om inte bildkvaliten på hd-kanalerna visar sej bli bättre än vad jag sett hittills så åker nog Boxer HDTV satsning ut ur mitt hus till förmån för Canal Digitals HDTV-satsning istället...
Postad 29 November 2010 - 09:49
Eftersom jag också sitter med en sån samsung så några frågor.Jag fick denna boxen inkopplad för ett par veckor sedan och min första spontana reaktion när jag bytte ut min tidigare Samsung DTB 850V mot denna boxen, var att bilden var suddig...
Vanliga tv-sändningar tyckte jag såg betydligt oskarpare ut än de tidigare gjort med min samsung box. Jag har vid något tidigare tillfälle kört en dilog box också och den gav också enligt mitt minne något oskarpare bild.
....
Hur har du kopplat in den nya boxen till tv:n?
Vad för tv?
Vad är boxen inställd på för upplösning ut på hd?
Postad 29 November 2010 - 09:55
Jag fick denna boxen inkopplad för ett par veckor sedan och min första spontana reaktion när jag bytte ut min tidigare Samsung DTB 850V mot denna boxen, var att bilden var suddig...
Nåväl, tänkte jag. Jag skaffade ju inte en HD-box i hopp om att SD-bilden skulle bli så myckte bättre, så naturligtvis bläddrade jag vidare till första bästa HD-kanal. SVT1HD fick duga.
Döm om min förvåning när jag inte såg någon skillnad alls mellan SVT1Hd och vanliga SVT1!
Jag skapade därför en favoritlista med SVT1HD och SVT1 liggandes intill varandra så att jag skulle kunna växla mellan dom, snabbt och smärtfritt.
Hur jag än sedan växlade mellan SVT1HD och SVT1 så tyckte jag inte att jag upplevde någon som helst skillnad mellan dom. Jag kollade "INFO" och jo då SVT1HD sänds i HD(720p) och SVT1 i SD upplösning.
Slutsatsen jag då drog var att det som sändes i HD-upplöst format måste vara SD-upplöst material!
Då tänkte jag att jag borde kunna se en rejäl skillnad när det är HD-upplöst material som sänds. Tänkte på att det ibland i de vanliga SD-kanalerna dyker upp en logga som visar när ett program också sänds HD-upplöst i SVT's HD-kanaler.
Sagt och gjort, kvällen efter installationen visades ett program som hette något i stil med "Starke Man" som enligt loggorna skulle visas i HD-upplöst format.
Så där satte jag mej återigen och växlade mellan SVT1 och SVT1HD, fram och tillbaka ett antal gånger.
Slutsatsen denna gången var att det NOG fanns en liten skillnad i upplösning ändå, men ack så liten...
Jag misstänker att mitt första intryck av att bilden är suddig kan ha något med det hela att göra. Om boxen inte kan leverera en skarp bild, så maskerar ju boxen också den högre upplösningen hos HD-sändningarna.
Jag vet dock inte om det kan vara så här, men efter att ha kollat SVT1HD och MTV NHD vid ett antal tillfällen så är min slutsats att den högsta upplösningen min box presterar på sin höjd motsvarar upplösningen på mina bättre dvd-skivor. D.v.s. LÅNGT ifrån vad jag förväntade mej av HD-upplösta tv-sändningar.
Vad värre är att jag under testandet har upptäckt att jag inte har tillgång till SVT2HD, National geographic HD heller...
De HD-upplösta kanalerna jag idag har tillgång till (förutom alla andra kanaler som jag ser fritt nu i början) är följande:
SVT1HD, MTV NHD (och TV4HD som ännu inte börjat sända). I kontakten med Boxer's support så klagade jag på detta och dom tyckte att det var jättemärkligt eftersom samtliga HD-kanalerna enligt dom skulle sändas på samma mux och kunde jag ta emot några av kanalerna så borde jag rimligtvis kunna ta emot samtliga...
Dom har skickat mej en servicecheck, så det återstår att se vad en service-tekniker tror om det hela.
En annan sak som stör mej också, är att Boxer supporterar inte boxen dom har sålt till mej. Dom hänvisar mej till Sagem, fast att jag inte har gjort affär med Sagem!
Vid timeshiftning så har jag också problem med hackande ljud och bild (ibland inte alltid), Några av de programmen jag har ställt in för inspelning har inte heller blivit inspelade.
Eftersom boxers support nämnde att Sagem jobbade på en uppdatering som skulle lösa problemen, så begärde jag att få min ångerperiod uppskjuten tills dess. Jag anser att jag inte har förutsättningarna för att bedöma om jag är nöjd med tjänsten, förrän boxen och kanalerna fungerar så som avtalat. Detta kunde dom inte tillmötesgå mej med utan istället fick jag förlängd ångerfrist i ungefär en månad...
Nu återstår det att se om service-checken innebär att jag kan få tillgång till national geographic HD och SVT2HD också och om uppdateringen av Sagemboxen kommer i tid OCH att uppdateringen löser problemen med boxen.
Om bildkvaliten på de övriga HD-kanalerna (tänkte på TV4HD och NationalGeographic HD) ser ut som jag förväntar mej, så behåller jag nog boxen och abbonemanget (lite barnsjukdomar får man ju räkna med).
Men försvinner inte problemen med timeshift och inspelningarna och om inte bildkvaliten på hd-kanalerna visar sej bli bättre än vad jag sett hittills så åker nog Boxer HDTV satsning ut ur mitt hus till förmån för Canal Digitals HDTV-satsning istället...
Innan du går över till canaldigital bör du läsa denna tråden först, ja dom har också en sagrembox.
https://www.minhembi...s...163&st=8730
Sen angående att du inte får in svt2HD kan vara att du har en antenn som inte har vhf. om nu din sändare sänder i vhf på mux 7, det kan du kolla här. http://www.teracom.s.....F kanaler.pdf
Redigerat av Unregistereddceea937, 29 November 2010 - 09:57.
Postad 29 November 2010 - 22:40
Hur jag har kopplat in min samsung box?Eftersom jag också sitter med en sån samsung så några frågor.
Hur har du kopplat in den nya boxen till tv:n?
Vad för tv?
Vad är boxen inställd på för upplösning ut på hd?
Det har jag inte...
Jag hade min samsung-box kopplad till projjen via s-video genom mitt förstegs bildväxlare, men nu kör jag sagem-boxen via HDMI direkt till projjen.
Projjen är en Mitsubishi HC5000 och boxen är just för stunden inställd på att leverera 1080p ut till projjen. Men jag har testat 720p och 1080i till projjen också. Jag får ändå en oskarp bild vid vanliga tv-sändningar.
På kanalen MTV NHD så har jag märkt att upplösningen varierar ganska kraftigt från program till program. Vissa program ser ut som att dom mycket väl kan bestå av "äkta" 720p material. Men SVT1HD är en besvikelse. Än så länge så har jag inte sett en enda SVT1HD sändning som på något sätt överträffar mina bättre dvd-filmer i upplösning.
Om det sen beror på boxen, eller utsändningarnas kvalite vet jag inte, men egentligen spelar det inte så stor roll. Jag kommer att få svårt att acceptera en extra utgift för både box och HD-kanaler om inte boxer kan klämma ur sej mer kvalite ur både boxen eller programmen.
Problemet är alltså inte bara majoriteten av HD-utsändningarna nätt och jämnt uppvisar en upplösning motsvarande vanlig PAL-tv. Problemet är också att vanliga tv-utsändningar är så pass mycket suddigare än vad min gamla samsung box gav, TROTS att den gamla samsungboxen skickade bilden via Svideo till projjen istället för HDMI...
Ja just det!
Sen hade jag också problem med att ljudet hackar när jag timeshiftar eller spelar upp en inspelning (ibland).
Så det är en handfull problem som Boxer behöver komma tillrätta med för att jag ska känna mej helnöjd och som det känns nu, så tror jag nog att det är ganska hopplöst att Boxer ska lösa samtliga av dessa problemen.
Men vi får väl se. Kanske dom löser några av problemen och så hamnar jag i ett annat läge där jag kanske tycker fördelarna överväger...
...Vem vet...
Skojar du med mej?Innan du går över till canaldigital bör du läsa denna tråden först, ja dom har också en sagrembox.
https://www.minhembi...s...163&st=8730
Den tråden består ju över 8000 inlägg! Finns inte en chans att jag ska kunna hämta något matnyttigt ur den mastodont-tråden. Känner du till något i den tråden som är relevant så vore jag jätte-tacksam om du kunde citera det eller länka till det specifika inlägget (om det nu fungerar), men snälla, begär inte att jag ska plöja genom över 8000 inlägg FÖRST, innan jag går över till canaldigital...
Enligt Boxers support så skulle samtliga HD-kanaler finnas på samma MUX (Mux 6 tror jag), vilket innebär att det blir ännu märkligare att jag kan få in 3 HD-kanaler men inte resterande.Sen angående att du inte får in svt2HD kan vara att du har en antenn som inte har vhf. om nu din sändare sänder i vhf på mux 7, det kan du kolla här. http://www.teracom.s.....F kanaler.pdf
Men nu så har jag börjat misstänka att det kanske inte är Hörby-sändaren jag tar in trots allt. Det handlar inte om så hemskt många graders vridning på antennen för att jag ska få in Malmö-sändaren istället.
Men jag antar att den där service-checken kan hjälpa mej med lite svar på antenn-frågorna...
Postad 29 November 2010 - 22:51
Hur jag har kopplat in min samsung box?
Det har jag inte...
Jag hade min samsung-box kopplad till projjen via s-video genom mitt förstegs bildväxlare, men nu kör jag sagem-boxen via HDMI direkt till projjen.
Projjen är en Mitsubishi HC5000 och boxen är just för stunden inställd på att leverera 1080p ut till projjen. Men jag har testat 720p och 1080i till projjen också. Jag får ändå en oskarp bild vid vanliga tv-sändningar.
På kanalen MTV NHD så har jag märkt att upplösningen varierar ganska kraftigt från program till program. Vissa program ser ut som att dom mycket väl kan bestå av "äkta" 720p material. Men SVT1HD är en besvikelse. Än så länge så har jag inte sett en enda SVT1HD sändning som på något sätt överträffar mina bättre dvd-filmer i upplösning.
Om det sen beror på boxen, eller utsändningarnas kvalite vet jag inte, men egentligen spelar det inte så stor roll. Jag kommer att få svårt att acceptera en extra utgift för både box och HD-kanaler om inte boxer kan klämma ur sej mer kvalite ur både boxen eller programmen.
Problemet är alltså inte bara majoriteten av HD-utsändningarna nätt och jämnt uppvisar en upplösning motsvarande vanlig PAL-tv. Problemet är också att vanliga tv-utsändningar är så pass mycket suddigare än vad min gamla samsung box gav, TROTS att den gamla samsungboxen skickade bilden via Svideo till projjen istället för HDMI...
Ja just det!
Sen hade jag också problem med att ljudet hackar när jag timeshiftar eller spelar upp en inspelning (ibland).
Så det är en handfull problem som Boxer behöver komma tillrätta med för att jag ska känna mej helnöjd och som det känns nu, så tror jag nog att det är ganska hopplöst att Boxer ska lösa samtliga av dessa problemen.
Men vi får väl se. Kanske dom löser några av problemen och så hamnar jag i ett annat läge där jag kanske tycker fördelarna överväger...
...Vem vet...
Skojar du med mej?
Den tråden består ju över 8000 inlägg! Finns inte en chans att jag ska kunna hämta något matnyttigt ur den mastodont-tråden. Känner du till något i den tråden som är relevant så vore jag jätte-tacksam om du kunde citera det eller länka till det specifika inlägget (om det nu fungerar), men snälla, begär inte att jag ska plöja genom över 8000 inlägg FÖRST, innan jag går över till canaldigital...
Enligt Boxers support så skulle samtliga HD-kanaler finnas på samma MUX (Mux 6 tror jag), vilket innebär att det blir ännu märkligare att jag kan få in 3 HD-kanaler men inte resterande.
Men nu så har jag börjat misstänka att det kanske inte är Hörby-sändaren jag tar in trots allt. Det handlar inte om så hemskt många graders vridning på antennen för att jag ska få in Malmö-sändaren istället.
Men jag antar att den där service-checken kan hjälpa mej med lite svar på antenn-frågorna...
Ingen sändare sänder alla HD-kanaler på samma mux. De är uppdelade på mux 6 och 7, och mux 7 sänder på VHF kanal 10 i både Malmö och Hörby. På mux 6 hittar du SVT1 HD, TV4 HD (när den nu börjar sända) och MTVN HD. På mux 7 hittar du SVT2 HD och National Geographics. Dessutom sänder 6:an SVT1 (inte HD) och 7:an sänder SVT2 (inte HD).
Postad 30 November 2010 - 07:14
Alla har ju redan läst det ni citerar in, och dessutom är det ett brott mot reglerna att citera mer än vad som behövs för att påminna läsarna om vad det handlar om!
När ni citerar, så ta då bort det oväsentliga i citat.
================
På teracom.se förstasidan finns det ju frekvenstabeller för hela Sverige, så det är ju bara att kolla vilka sändare du har i närheten, och på vilka frekvenser de sänder vilka kanaler.Enligt Boxers support så skulle samtliga HD-kanaler finnas på samma MUX (Mux 6 tror jag), vilket innebär att det blir ännu märkligare att jag kan få in 3 HD-kanaler men inte resterande.
Välj ditt område, välj din sändare, klicka på 'Mer info »' så ser du var alla kanaler ligger.
I gränsområden mot andra länder sänder Mux7 på VHF-bandet.
Redigerat av anderswillhelmsson, 30 November 2010 - 08:52.
Postad 30 November 2010 - 09:10
Är du medveten om att endast en bråkdel av programmen på SVT1HD sänds i HD?
Postad 30 November 2010 - 10:31
Kondenserad bugglistaSkojar du med mej?
https://www.minhembi...howtopic=270528
samt skumma lite från slutet av tråden. De första 8000 inläggen behandlar boxen innan den fick den senaste mjukvaran...
Postad 30 November 2010 - 14:03
Nej, din nya box sa jag. Syftandes på RT90 alltså. Nåja.Hur jag har kopplat in min samsung box?
Det har jag inte...
Jag har lite svårt att greppa hur SD-sändningarna kan bli sämre på den nya boxen? Just uppskalningen har annars fått mycket beröm i den här boxen.Jag hade min samsung-box kopplad till projjen via s-video genom mitt förstegs bildväxlare, men nu kör jag sagem-boxen via HDMI direkt till projjen.
Om inte din proj är ännu bättre på att skala. Men det kan du väl testa genom att koppla denna via s-video om det går eller att köra ut 576i på hdmi och låta projektorn fixa deinterlace och skalning.
Om det är sändningarna som inte är bättre så spelar det nog ingen roll vilken leverantör du väljer, det lär inte se så mycket bättre ut från canal digital heller.
Man ska inte tro att HD-tv ger ens i närheten lika bra bild som blu-ray. Snarare som en bra kodad DVD precis som du säger. SD-tv är betydligt sämre än en bra kodad DVD.
Varför? Jo för att sändningsbolagen snålar med bitarna såklart...
Postad 30 November 2010 - 15:38
Skojar du med mej?
Enligt Boxers support så skulle samtliga HD-kanaler finnas på samma MUX (Mux 6 tror jag), vilket innebär att det blir ännu märkligare att jag kan få in 3 HD-kanaler men inte resterande.
nä jag skojar inte med dej,
så kan du läsa att dom har bytt mjukvara i canaldigitals motagare, och inte blev det bättre.
sen ditt problem med Hd kanalerna på boxer så går dom på mux6 och 7.
Mux 6 Mtvn HD svt1 Och svt1 HD
Mux 7 Svt2 svt2 HD C+Sport Geographic HD.
jag kollade dom två sändarna som du nämnde så går båda på vhf i mux 7.
Att det har blivit så beror på att uhf är fullt i frekvensen. för att vi måste samsas med dammark.
Så skåne och halland blir det att köpa mer antenn för att få in alla hd kanaler.
Om det gäller hela skåne är jag inte helt säker på.
men utnyttja service-checken för det är inte fel att få en koll på sina anläggning, dom har ju oftast bra mätutrustning och kan ställa antennen helt rätt.
Postad 30 November 2010 - 20:15
Om du har rätt så har du bättre information än Boxers egen support, för det var dom som tyckte att det var jättemärkligt att jag bara kunde se 3 HD-kanaler istället för allihopa och anledningen enligt dom var just för att samtliga HD-kanaler låg på samma mux...Ingen sändare sänder alla HD-kanaler på samma mux. De är uppdelade på mux 6 och 7, och mux 7 sänder på VHF kanal 10 i både Malmö och Hörby. På mux 6 hittar du SVT1 HD, TV4 HD (när den nu börjar sända) och MTVN HD. På mux 7 hittar du SVT2 HD och National Geographics. Dessutom sänder 6:an SVT1 (inte HD) och 7:an sänder SVT2 (inte HD).
Tack för tipset, men framgår det också på vilka muxar kanalerna ligger. Jag bor strax utanför helsingborg, vilket borde innebära "i gränsområdet till andra länder" (danmark ligger ju på andra sidan sundet). Betyder det att mux7 sänder på vhf-bandet då?På teracom.se förstasidan finns det ju frekvenstabeller för hela Sverige, så det är ju bara att kolla vilka sändare du har i närheten, och på vilka frekvenser de sänder vilka kanaler.
Välj ditt område, välj din sändare, klicka på 'Mer info »' så ser du var alla kanaler ligger.
Vilket frekvensband består vhf-bandet av?
Nope! Men det anade jag redan innan jag beställde HD-paketet. Men ibland så har jag sett på de vanliga tv-kanalerna att det dyker upp en logga som säger att samma program sänds också i HD på motsvarande HD-kanal och det tog jag för givet att det betydde att program-materialet ursprungligen är HD-upplöst.Är du medveten om att endast en bråkdel av programmen på SVT1HD sänds i HD?
Jag var alltså beredd på att mycket av sändningstiden på SVT1HD består av SD-upplöst material, men att det vid de där tillfällena då HD-kvalite utannonseras, sänds HD-upplöst material.
"Starke man" var ett sådant program som i vanliga SVT1 påannonserades som ett HD-upplöst program för den som har SVT1HD, men upplösningen och kvaliten på SVT1HD är definitivt inte något att skryta om. På sin höjd motsvarar detaljrikedomen och upplösningen den som mina bättre dvd-filmer presterar i min PS3'a...
...och det var inte vad jag hade förväntat mej av att program som påannonseras just som ett HD-upplöst program...
TACK för att du lät mej slippa plöja genom alla 8000 inläggen! Men det är väl inte samma box som omnämns i den tråden, eller?Kondenserad bugglista
https://www.minhembi...howtopic=270528
samt skumma lite från slutet av tråden. De första 8000 inläggen behandlar boxen innan den fick den senaste mjukvaran...
Det var väl en Canal-digital box (d.v.s. en satellit-mottagare), eller hur?
Missförstod dej nog när du inledde med orden: "Eftersom jag också sitter med en sån samsung så några frågor.Nej, din nya box sa jag. Syftandes på RT90 alltså. Nåja.
Hur har du kopplat in den nya boxen till tv:n?"
Sämre och sämre...Jag har lite svårt att greppa hur SD-sändningarna kan bli sämre på den nya boxen? Just uppskalningen har annars fått mycket beröm i den här boxen.
Om inte din proj är ännu bättre på att skala. Men det kan du väl testa genom att koppla denna via s-video om det går eller att köra ut 576i på hdmi och låta projektorn fixa deinterlace och skalning.
Chroman och luminansen ser ut att prickas in bättre av den nya boxen än min gamla samsungbox, men det är skärpan som brister. Bilden är helt enkelt mer suddig med den nya boxen än med min gamla box. Ser ut som att någon har lekt lite med en skärpekontroll någonstans, men för den vanlige användaren finns det inte som helst justermöjligheter av bilden...
Jo, det tror jag...Om det är sändningarna som inte är bättre så spelar det nog ingen roll vilken leverantör du väljer, det lär inte se så mycket bättre ut från canal digital heller.
Med t.ex. Canal-digital så får jag ju en annan box och dessutom så har jag fått för mej att sändningar via satellit lider mindre av digital kompression än sändningar i det markbundna nätet.
Njae. Du kanske har rätt när det gäller marksänd HDTV, men jag har sett exempel på satellit-sänd HDTV och det ser banne mej bra ut även om det kanske inte konkurrerar med IMAX-scener på bluray...Man ska inte tro att HD-tv ger ens i närheten lika bra bild som blu-ray. Snarare som en bra kodad DVD precis som du säger. SD-tv är betydligt sämre än en bra kodad DVD.
Varför? Jo för att sändningsbolagen snålar med bitarna såklart...
...Så nog bör det gå att få till hög kvalite på HDTV-sändningar. Tekniskt sett borde det inte ha någon betydelse om det är marksänt eller ej. Vad det gäller Boxer HD-sändningar så misstänker jag att det är boxen som är problemet.
Jag har sett flera program på MTV NHD som ser klart bättre ut än SD-sändningarna (även om jag fortfarande tycker att även dessa bara kan mäta sej med DVD-kvalite) och om nu boxen på något sätt "lägger till oskärpa" på SD-kanalerna (i jämförelsen med min gamla samsung box) så kanske boxen lägger till motsvarande oskärpa på HD-kanalerna också! Hade SD-kanalerna sett lika bra ut på min nya HD-box som på min gamla Samsung box och HD-kanalerna hade uppvisat lika mycket bättre bild, så hade ju kvaliten på HD-bilden överträffat mina dvd-filmer och varit ungefär vad jag hade väntat mej...
Men som sagt, som det ser ut nu så är HD-upplöst material (som t.ex. på MTV-NHD) på sin höjd så bra som en dvd-film, medan SD-kanalerna är betydligt suddigare än vad samma SD-kanaler var på min gamla Samsung-box...
Tack för kollen. Jag har inte hunnit kolla själv ännu, men vet du om man kan utläsa någonstans vilka frekvenser Mux7 omfattar?sen ditt problem med Hd kanalerna på boxer så går dom på mux6 och 7.
jag kollade dom två sändarna som du nämnde så går båda på vhf i mux 7.
Precis så tänkte jag också...men utnyttja service-checken för det är inte fel att få en koll på sina anläggning, dom har ju oftast bra mätutrustning och kan ställa antennen helt rätt.
Postad 30 November 2010 - 20:33
Tack för kollen. Jag har inte hunnit kolla själv ännu, men vet du om man kan utläsa någonstans vilka frekvenser Mux7 omfattar?
Här har du en direktlänk till sändaren Helsingborg Olympia (Hörby sänder på samma frekvenser)
http://www.teracom.s...r...t=tv&sid=HS
Nät 1 kanal 33 570 MHz
Nät 2 kanal 43 650 MHz
Nät 3 kanal 41 634 MHz
Nät 4 kanal 25 506 MHz
Nät 5 kanal 22 482 MHz
Nät 6 kanal 30 546 MHz
Nät 7 kanal 10 213 MHz (VHF)
Boxers support har m a o fel.
Postad 30 November 2010 - 23:25
Tack så jätte-mycket för infon.
Förstod jag det korrekt, ser tabellen likadan ut för Hörby-sändaren? Det är ju trots allt den som jag tror att jag tar in.
Trots närheten till Helsingborgs-sändaren så har jag vid de senaste försöken fått bättre signal ifrån Hörby-masten än från Helsingborg (tror jag läste någonstans om att HBG-sändaren har lägre uteffekt).
Postad 01 December 2010 - 04:30
På teracom.se förstasidan finns det ju frekvenstabeller för hela Sverige, så det är ju bara att kolla vilka sändare du har i närheten, och på vilka frekvenser de sänder vilka kanaler.
Tack för tipset, men framgår det också på vilka muxar kanalerna ligger. Jag bor strax utanför helsingborg, vilket borde innebära "i gränsområdet till andra länder" (danmark ligger ju på andra sidan sundet). Betyder det att mux7 sänder på vhf-bandet då?
Vilket frekvensband består vhf-bandet av?
Tack för kollen. Jag har inte hunnit kolla själv ännu, men vet du om man kan utläsa någonstans vilka frekvenser Mux7 omfattar?
VARFÖR går du inte till teracom.se och gör som jag skriver överst, och tittar efter SJÄLV?Förstod jag det korrekt, ser tabellen likadan ut för Hörby-sändaren? Det är ju trots allt den som jag tror att jag tar in.
Men se HÄR:
http://www.teracom.s...r...tv&sid=HB/S
I de allra flesta fall räcker det dessutom med att du klickar med Scrollhjulet för att länken ska öppnas i en ny Flik i din webbläsare, eller så håller du ned Ctrl och klickar på länken så öppnas den i en ny flik.
Så slipper du t.o.m. Välja Län och Klicka på: 'Mer info »' Waooow!
Redigerat av anderswillhelmsson, 01 December 2010 - 07:05.
Postad 01 December 2010 - 07:02
För att jag är kass på multitaskingVARFÖR går du inte till teracom.se och gör som jag skriver överst, och tittar efter SJÄLV?
Men jag kollade faktiskt själv lite senare igårkväll.
Tack så mycket.Men se HÄR:
http://www.teracom.s...r...tv&sid=HB/S
Så slipper du t.o.m. Välja Län och Klicka på: 'Mer info »' Waooow!
Även om du inte hade behövt länka till hörbysändaren specifikt, så kanske det berikar tråden, för alla andra som undrar samma sak och som nu slipper söka själva.
Som det ser ut så har jag problem med att "ratta in" 213MHz (mux7), så jag antar att jag får se över antenn-inställningarna. Antennen bör klara så låga frekvenser också för Kjelles anger ju att det är en VHF/UHF-antenn.
....
Kollade precis på en dåligt upplöst tabell hos kjelles.
Ser inte bra ut! Det ser ut som en vanlig gitter-antenn har en frekvens-gång som rullar av brant under 500MHz.
Det kan förklara varför 213MHz inte funkar hos mej. Behöver nog en annan antenn som kan ge en bättre antennvinst på 213MHZ...
Tack för hjälpen boy's...
Postad 01 December 2010 - 07:13
En vanlig Bandkabelantenn klarar ju utan vidare av VHF, dvs du kan i princip köra med vad skit som helst för att få in VHF-frekvenser, det är ju det ursprungliga nätet vi använde när det bara fanns en enda kanal på 50-talet och fram till Tv2 i slutet av 60-talet.Kollade precis på en dåligt upplöst tabell hos kjelles.
Ser inte bra ut! Det ser ut som en vanlig gitter-antenn har en frekvens-gång som rullar av brant under 500MHz.
Det kan förklara varför 213MHz inte funkar hos mej. Behöver nog en annan antenn som kan ge en bättre antennvinst på 213MHZ...
En bandkabelantenn ser alltså ut som ett T när den används:
275268.jpg 3.43K
4 Antal nerladdningarMan sätter upp den på väggen helt enkelt.
Bor man inte allt för långt från sändaren funkar det ju till nöds med en sån.
327728_U_2009_07_03_101402_203.jpg 3.75K
6 Antal nerladdningarhttp://www.clasohlso...px?id=134850176
Men Clas har ju även VHF-antenner: http://www.clasohlso...spx?id=89214070
Redigerat av anderswillhelmsson, 01 December 2010 - 07:21.
Postad 01 December 2010 - 10:01
Sämre och sämre...
Chroman och luminansen ser ut att prickas in bättre av den nya boxen än min gamla samsungbox, men det är skärpan som brister. Bilden är helt enkelt mer suddig med den nya boxen än med min gamla box. Ser ut som att någon har lekt lite med en skärpekontroll någonstans, men för den vanlige användaren finns det inte som helst justermöjligheter av bilden...
Kan ju också vara som så att med din gamla box så la din förförstärkare på någon sorts skärpegrej på bilden.
Har du testat att koppla den nya boxen med s-video för att eliminera inverkan av andra källor på jämförelsen?
Säger inte att sagem-boxen nödvändigtvis är bättre, för det tror jag inte, men man måste jämföra på samma sätt.
Inte fullt lika mycket komprimerat nej. Men boxen är fortfarande från samma skittillverkare med samma skitmjukvara (ungefär) i sig.Jo, det tror jag...
Med t.ex. Canal-digital så får jag ju en annan box och dessutom så har jag fått för mej att sändningar via satellit lider mindre av digital kompression än sändningar i det markbundna nätet.
Kan också vara att man klämt in för många HD-kanaler på en mux. Då får varje HD-kanal för lite bandbredd...Njae. Du kanske har rätt när det gäller marksänd HDTV, men jag har sett exempel på satellit-sänd HDTV och det ser banne mej bra ut även om det kanske inte konkurrerar med IMAX-scener på bluray...
...Så nog bör det gå att få till hög kvalite på HDTV-sändningar. Tekniskt sett borde det inte ha någon betydelse om det är marksänt eller ej. Vad det gäller Boxer HD-sändningar så misstänker jag att det är boxen som är problemet.
Redigerat av matbl, 01 December 2010 - 10:02.
Postad 01 December 2010 - 10:06
Bifogad fil(er)
Postad 01 December 2010 - 10:29
En vanlig Bandkabelantenn klarar ju utan vidare av VHF, dvs du kan i princip köra med vad skit som helst för att få in VHF-frekvenser, det är ju det ursprungliga nätet vi använde när det bara fanns en enda kanal på 50-talet och fram till Tv2 i slutet av 60-talet.
En bandkabelantenn ser alltså ut som ett T när den används:275268.jpg 3.43K 4 Antal nerladdningar
Man sätter upp den på väggen helt enkelt.
Bor man inte allt för långt från sändaren funkar det ju till nöds med en sån.327728_U_2009_07_03_101402_203.jpg 3.75K 6 Antal nerladdningar
http://www.clasohlso...px?id=134850176
Men Clas har ju även VHF-antenner: http://www.clasohlso...spx?id=89214070
Jag kör den nya boxen med Mira och bandkabelantenn från kjell. Men bandkabeln funkar inte alls hos mig.... Blir nog att lämna tillbaka allt och köra på en utomhusantenn uppe på vinden. Har testat massa olika inomhusantenner nu.
Postad 01 December 2010 - 10:54
Vänta lite här nu.
Parallell-sänder de svt1 och svt1HD samtidigt på mux6? Så att inte nog med att de klämmer in för många hd-kanaler på ena muxen, de använder dessutom bandbredd till att skicka ut svt en gång till (finns redan på mux1).
ARGH!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
DVB-T2
3 filmer
19 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?