Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Miraclebox 9 HD Twin PVR

807 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Miraclebox 9 S2 Twin HD PVR (Digitalboxar) 5 8 (2) Inga priser
Miraclebox 9 C Twin HD PVR (Digitalboxar) 4 8,33 (2) Inga priser
Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR (Digitalboxar) 4 5,92 (11) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 09 februari 2011 - 18:22

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

-Auto val av scart-ingång på TV fungerar inte ihop med M9, måste välja ingång manuellt. (Vore bra att kunna välja aktiveringssignal via scart i M9, tex med valbara lägen: auto, on eller off, vid timerinspeling är det dock viktigt att default läget är off.)

/ Peter

Auto val av scart-ingång på TV då M9 startas upp fungerar då "Standby ström: Av" är invalt i meny A/V-inställningar. Men när M9 stängs av i detta läge släcks också klockan i displayen och det verkar som mottagaren intar ett djupare viloläge jämfört med då "Standby ström: På" är invalt. Hade varit trevligt om aktivering via scart gick till och från även då M9 startas och stoppas när "Standby ström: På" är invalt eftersom det är trevligt att klockan i displayen tänds när M9 är i standby läge. Den irriterande röda och blå indikeringen som ständigt lyser på M9:s front är dock helt meningslös och vore skönt om det gick att släcka för gott, är störande om mottagaren är placerad nära TV:n.

/ Peter

Postad 09 februari 2011 - 18:57

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

1) När jag ska montera en nätverksdisk funkar <ip till NAS>/Public men inte <ip till NAS>/Public/MiracleBox. Är det ett fel för det ska väl inte vara någon begränsning i sökvägen?

Kan finnas lite matnyttigt här:
http://miraclefiles....c.php?f=13&t=41

2) Om jag bryter strömmen verkar det som att den tappar inställningar för bild, språk, klocka osv. Men inte kanallistan. Jag har ingen hårddisk monterad. Skall testa mer i kväll.

Gör en fabriksåterställning efter FW-uppgradering.

3) Enligt manualen ska man kunna ändra ljusstyrka på dioderna på fronten, men det verkar inte vara implementerat.

Ingen aning.

4) Jag monterade en katalog på min NAS (QNAP119) för inspelningar mm. När jag satte boxen i stand-by fortsatte NAS:en att snurra. Disken gick inte ner i spin-down-läge. Väntade i alla fall 10 min. Den brukar stanna inom 5 min. Hade tänkt slippa skaffa en hårddisk till så antagligen får jag flytta ut NAS:en från sovrummet... Ska testa vidare.

Tryck två gånger på power så går boxen i djupstandby.

Redigerat av toppy.se, 09 februari 2011 - 18:58.

Postad 10 februari 2011 - 08:04

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Angående tappade inställningar har jag nu:
- flashat om till senaste FW
- gjort fabriksåterställning
- valt språk, tid, sökt kanaler osv
Allt frid och fröjd så långt.

Sen testade jag
- stand-by och starta igen - inställningarna kvar
- trycker två ggr på power för djup stand-by och sen starta igen - inställningarna tappades
Någon som kan verifiera? Måste jag spara inställningarna på något sätt? (ingen intern HDD)

Finns det någon officiell kanal för felrapporter?

I övrigt är jag grymt nöjd med boxen. Jättebra bild och den känns snabb.

Skall utforska mediaspelaren mer så småningom.
Mkv (har testat 720p via trådat nätverk) och avi har funkat hittills. Däremot har jag lyckats få den att låsa sig på en mpg som är skapad av mkv2vob (används för att göra om mkv-filer eftersom inte PS3 spelar mkv).

/Daniel

Postad 10 februari 2011 - 16:23

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Sen testade jag
- stand-by och starta igen - inställningarna kvar
- trycker två ggr på power för djup stand-by och sen starta igen - inställningarna tappades
Någon som kan verifiera? Måste jag spara inställningarna på något sätt? (ingen intern HDD)

Finns det någon officiell kanal för felrapporter?

/Daniel

Har testat att trycka 2 ggr på power för djup standby men min M9 tappade inte minnet vid detta tillfälle. Men jag har tidigare märkt att bla språkinställningar för ljudspår och text gått tillbaka till default läget efter vissa uppstarter men har inte lyckats "återskapa" detta. För att undvika problem med förlorade systeminställningar eller problem med kanallistor och dyligt, gå till menyn "Systemåterställning" och välj "Spara systeminformation", se nedanstående bilder.

Bifogad fil  m9_system_terst_llning.jpg   155,7K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  m9_spara_systeminformation.jpg   149,63K   1 Antal nerladdningar

Om något problem uppstår med tex tappat minne på inställningar eller om något blivit fel på kanallistorna kan "Systemåterställning till sparat läge" väljas då återfås de inställningar och kanallistor som var vid det tillfälle då återställningspunkten skapades.

Felrapporter lämnas lämpligen här http://miraclefiles....wforum.php?f=26

/ Peter

Postad 10 februari 2011 - 17:24

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Har testat att redigera i M9:s kanallista i mottagaren och trots att gränssnittet ser lite tråkigt ut fungerar det bra. Det går tex att redigera fritt bland TV-programmen i huvudkanallistan vilket inte är en självklarhet i dagens mark- och satellitmottagare. Det går att blanda marksända och satellitsända TV-program hur som hellst i kanallistorna vilket är bra. Det är mycket enkelt att ordna TV-kanalerna i "rätt" ordning vilket ofta kan vara ett problem i framförallt marksända mottagare där sällan huvudkanallistan går att ändra och i vissa fall går det inte ens att ordna kanalerna i "rätt" ordning med hjälp av favoriter. I M9 är det enkelt att lägga TV-programmen i valfri ordning. En bra funktion är att det går att flytta TV-kanaler i "stora sjok" vilket gör att det går nästan lika snabbt att redigera i mottagaren som då redigering sker via PC (DrEditHD). En annan fördel är att en liten bild av vald TV-kanal i listan visas vilket gör det enklare att verifiera att "rätt" TV-kanal väljs då det ofta kan finnas kanaler med samma eller liknande namn, information om satellitposition samt frekvens och symbolhastighet finns också.
Se bilder nedan.

Bifogad fil  m9_kanallisthantering01.jpg   193,05K   5 Antal nerladdningar
Bifogad fil  m9_kanallisthantering02.jpg   150,01K   4 Antal nerladdningar

Styrning av DiSEqC switchar i M9 är logisk och enkel att hantera, kan hantera upp till 64 universal LNB om så önskas B)
Bilden nedan visar hur menyn för DiSEqC inställningar ser ut.
Bifogad fil  m9_DiSEqC.jpg   150,3K   8 Antal nerladdningar

/ Peter

Postad 10 februari 2011 - 23:03

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Har testat att göra inspelningar med M9 och det går bra att spela in 3 st olika TV program och titta på ett fjärde samtidigt. En förutsättning är dock att den 3:e inspelningen samt TV-programmet man tittar på är på samma tranponder/mux som någon utav de 2 förstvalda.
Har en relativt snabb (7200 rpm) internt monterad 2,5" hårddisk i M9 som är formatterad enligt "Journaled File System" JFS och har hittils inte haft några problem vid in- och uppspelning. Det funkar bra att ta fram valbara undertexter även på inspelat material. En nackdel är att filnamnet på det inspelade TV-programmet inte alltid blir det man tänkt sig. Ibland blir filnamnet baserat på nästkommande TV-program och ibland baseras det på föregående TV-program, speciellt känsligt är detta då inspelningar inleds nära skifte av TV-program. Det är något i "logiken" för namngivning av filer till inspelade TV-program som inte fungerar så bra.

Vid inspelning av 2 TV-program på olika transpondrar/muxar blir TV-program som är på andra transpondrar/muxar "utgråade" i kanallistan och går ej att välja vilket är bra då det enkelt går att se vilka TV-program som är valbara eller ej. Se bild nedan.
Bifogad fil  m9_inspelning01.jpg   173,17K   1 Antal nerladdningar

Inspelning av 3 olika TV-program samt tittar på ett fjärde, se bild nedan.
Bifogad fil  m9_inspelning02.jpg   177,02K   0 Antal nerladdningar

/ Peter

Postad 11 februari 2011 - 20:04

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Har tagit bort tidigare inlägg angående dålig mottagning av BADR4 med M9 eftersom problemet försvann efter att först demonterat Sharp DVB-S/S2 tuner och därefter återmonterat samma tuner igen. Vet inte om det kan ha varit någon form av glapp i kontakten till moderkortet som orsakat problemen. Det märkliga var att bara BADR 4 påverkades av mottagningsproblem, tycker att mottagning av alla satellitpositioner borde påverkats vid ett sådant fel. Nu fungerar mottagning av BADR4 med M9 lika bra som med LyngBox, dvs det går att få stabil mottagning av samtliga transpondrar från BADR4 med 100 cm parabol. :D

/ Peter

Redigerat av Peter i Falkenberg, 30 juli 2011 - 02:42.

Postad 11 februari 2011 - 22:48

adamzzon
  • adamzzon
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Varning hit och dit.

Först hade du "problem" med nätdelen när det visade sig att det var fullt normalt och inga problem med den.

Sen hade du problem med tuners och postade för fullt för att sedan visa sig att det även där var ett inställningsproblem från din sida.

Nu har VARNAR du alla för att M9 inte kan hantera alla transpondrar. Hallåååå! Detta är inget klagoforum utan har du problem med din mottagare kontaktar du tillverkaren/återförsäljaren och försöker få hjälp. Du kan inte hela tiden dra slutsatser utan att veta något...precis som nätdelen. Lägg ner nu och posta det som du anser vara trevligt och bra samt konstruktiv kritik med lämpliga förbättringar. Bilderna du postar är trevliga exempelvis.

Har du fel på din produkt? Byt tunern eller mottagaren. Jag kör med Sirius, Thor, Hotbird och Astra och saknar inte en ****** transponder eller kanal så något fel på satellitmottagningar är det f*n inte. Fungerar klockrent och signal/bild är bättre än jag någonsin haft tidigare på någon annan mottagare.

Blir trött! Tack för mig.

Postad 11 februari 2011 - 23:07

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0
Nu är det ju inga svaga satelliter du tittar på...
Peters info tycker jag är intressant att få veta, även om jag själv inte kommer att plocka in BADR 4
En bra mottagare klarar nog lite kritik också :D

Postad 12 februari 2011 - 05:16

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Varning hit och dit.

Först hade du "problem" med nätdelen när det visade sig att det var fullt normalt och inga problem med den.

Det är inte "normalt" att söla fixeringslim runt kondensorer och andra komponenter men det verkar vara något som kineserna gillar. Det var ett misstag att jag inte såg att det var fixeringslim utan trodde det var innehåll ur komponenterna som läckt ut.

Sen hade du problem med tuners och postade för fullt för att sedan visa sig att det även där var ett inställningsproblem från din sida.

Det var inget inställningsproblem från min sida utan helt enkelt M9 som tydligen inte kan hantera uppdateringar av programvaran utan att man måste göra en fabriksåterställning. Kanallistan jag använde när det inte fungerade var skapad på M9 innan fabriksåterställningen utfördes och överförd till ett USB-minne. Det verkar inte så bra om det inte går att använda sparade kanallistor efter en uppdatering av programvara i M9 eftersom då måste en ny kanallista skapas efter varje uppdatering av programvaran. Hoppas programvaran i M9 ändras så att ovanstående problem kan undvikas.

Har du fel på din produkt? Byt tunern eller mottagaren. Jag kör med Sirius, Thor, Hotbird och Astra och saknar inte en ****** transponder eller kanal så något fel på satellitmottagningar är det f*n inte. Fungerar klockrent och signal/bild är bättre än jag någonsin haft tidigare på någon annan mottagare.

Om du blir trött, gå och lägg dig istället för att läsa mina inlägg :D

Redigerat av Peter i Falkenberg, 30 juli 2011 - 02:47.

Postad 12 februari 2011 - 05:34

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Har gjort en tabell med DiSEqC styrsignaler för anslutning av upp till 64 LNB via DiSEqC 1.0/1.1 switchar inkl LyngBox crypto och inställningar i Miraclebox 9. Inställningarna för DiSEqC-switchar i M9 är föredömligt bra och enkla jämfört med många andra satellitmottagare.

Bifogad fil  DiSEqC_tabell.jpg   370,37K   11 Antal nerladdningar

Har gjort ett schema över hur 64 LNB:er kan anslutas till Miraclebox 9 via 16 st 4-vägs DiSEqC 1.0 switchar och 5 st 4-vägs DiSEqC 1.1 switchar med kopplingsschema ifrån SPAUN som förlaga.

Bifogad fil  Spaun64Miraclebox.jpg   618,18K   9 Antal nerladdningar

/ Peter

Redigerat av Peter i Falkenberg, 18 februari 2011 - 22:40.

Postad 12 februari 2011 - 08:45

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Har gjort en tabell med DiSEqC styrsignaler för anslutning av upp till 64 LNB via DiSEqC 1.0/1.1 switchar inkl LyngBox crypto och inställningar i Miraclebox 9. Inställningarna för DiSEqC-switchar i M9 är föredömligt bra och enkla jämfört med många andra satellitmottagare.

/ Peter

Ehh, i min setup med 17 LNB 5 x SPAUN SUR 420 behöver jag inga DiSEqC 1.0 commando , 1.0 behövs inte förrens jag kommer till min SPAUN SAR 410 .
I Enigma 2 boxar ex Vu+ och bla flera Dreamboxar blir detta ännu enklare inställningar, Lyngboxen verkar ju helt kokko på detta.Även på Vantage är det enkel inställning.
Bifogad fil  Kopplingsscema_SPAUN.JPG   62,09K   5 Antal nerladdningar

Ex
22w Uncommitted = 16 (låter 1.0 vara default)
13e Uncommitted = 6 (låter 1.0 vara default )
osv osv

Bifogad fil  22W.jpg   27,34K   8 Antal nerladdningar
Bifogad fil  13E.jpg   27,43K   5 Antal nerladdningar

BTW fixeringslim på komponenter är inget ovanligt .

Redigerat av Hakon, 12 februari 2011 - 09:02.

Postad 12 februari 2011 - 12:08

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Du har ingen aning om vad jag vet och inte vet. Försöker vara så balanserad som möjligt och visa på både positiva och negativa aspekter angående M9. Min varning angående mottagning av BADR 4 med M9 är befogad eftersom mottagningsresultatet var så dåligt jämfört med andra satellitmottagare. Jag har kontaktat miraclebox.se angående detta problem. Förhoppningsvis kan detta åtgärdas med förbättrad programvara som styr tunerns egenskaper. I dagsläget är M9 inget alternativ för den som vill se på BADR 4 med en 100 cm parabol.

Såg du varnade inne på deras egna forum också.

Är väl mest arabisk TV på BADR 4? Blir en mottagare helt värdelös för att den inte tar detta fina utbud?

Utöver att du känns väldigt snabbt på att kritisera fel och slå på stor trumma så uppskattar jag din granskning.

Postad 12 februari 2011 - 12:56

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0
Kan tillägga att vi som kan ta in Badr 4 och speciellt MBC kanalerna vet kvaliten på dessa och dess utbud.
Om man sedan tycker dessa är bra eller dåliga är upp till var och en, MBC kanalerna är enl mig bra och inte "bara mest arabisk TV " .
Man har även vissa satelliter och transpondrar som referenser för hur en mottagare kan hantera dessa,bra eller dåligt. På 26 e kan man ha referenser som kan avgöra ifall en setup är bra eller dålig, själv använder jag 7w och Educ kanalerna .
Så visst kan en mottagare vara värdelös för vissa , beror på vad den skall användas till. Att ta in ex 0.8w och 4,8e i Norden visar inte om en mottagare är bra eller dålig, det visar sig på svåra positoner/transpondrar.

Redigerat av Hakon, 12 februari 2011 - 12:57.

Postad 12 februari 2011 - 18:31

TomasThoren
  • TomasThoren
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
För att moderera apogololterna en smula för respektive företag eller modell;
Givetvis är det värdefullt att Peter i Falkenberg att ge sin syn på en modell som berör honom och som han har erfarenhet av.

Tomas

Postad 12 februari 2011 - 18:45

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Såg du varnade inne på deras egna forum också.

Är väl mest arabisk TV på BADR 4? Blir en mottagare helt värdelös för att den inte tar detta fina utbud?

Utöver att du känns väldigt snabbt på att kritisera fel och slå på stor trumma så uppskattar jag din granskning.

BADR4 sänder amerikanska kanaler och arabiska kanaler, dom bästa är MBC1-4 som sänder senaste serierna och filmerna hela okodat samt Dubai 1 och Dubai 2.

Det finns faktiskt en värld bortom CD och Viasat, bästa kanalpaketet är ShowTime Networks på Nilesat 7W, de sänder bara USA kanaler med det senaste, dock kräver det minst 180cm här uppe i Norr för pixelfri bild.

Man märket vilken makt USA har över arabstaterna när man ser deras TV, det är mycket USA påverkat och mindre arabiskt.

Varning hit och dit.

Nu har VARNAR du alla för att M9 inte kan hantera alla transpondrar. Hallåååå! Detta är inget klagoforum utan har du problem med din mottagare kontaktar du tillverkaren/återförsäljaren och försöker få hjälp. Du kan inte hela tiden dra slutsatser utan att veta något...precis som nätdelen. Lägg ner nu och posta det som du anser vara trevligt och bra samt konstruktiv kritik med lämpliga förbättringar. Bilderna du postar är trevliga exempelvis.

Tagga ner va? bara för att du sitter med en liten skit parabol som bara kan ta in CD och Viasat gör ju inte att andra har riktiga grejor och bara för det ska du inte klaga på att man hittar brister.

Såna här trångsynta inlägg gör mig bara förbannad.

Redigerat av BGPv4, 12 februari 2011 - 18:42.

Postad 12 februari 2011 - 18:49

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

På en medioker satellitmottagare brukar gränsen för stabil mottagning kräva ett signalbrusförhållande > 7 dB men kan variera något beroende på symbolhastighet (SR) och felkorrigering (FEC). En bra satellitmottagare klarar mottagning av signaler med ett signalbrusförhållande ner mot 6 dB.

Det märkliga är att mottagning av Astra 2D som är en mycket svag satellitposition här på västkusten, kräver minst 180 cm parabol för stabil mottagning, går bra att ta emot med M9 trots att signalbrusförhållandet går ner strax under 7 dB på de svagaste transpondrarna. När det gäller mottagning av Astra 2D har LyngBox marginellt bättre mottagning jämfört med M9.

/ Peter

Hej Peter,

Det är tacksamt du utvärderar och hjälper andra angående denna box, har du testat Vu+ Duo? jag skulle rekommendera dig att köpa den och testa, av alla boxar jag haft så har den överlägset bästa känslighet på tunern av alla.

Jag tar in Astra 2D, dvs både H och V transpondrarna med en 120cm här i Sthlm 24/7, dock problem när det regnar.

Dessutom har jag cirka 2% marginal innan bilden börjar pixelera på dom vertikala transpondrarna med ITV den sämsta tiden på dygnet och cirka 8% marginal bästa tiden på dygnet, det går i cykler signalen över dygnet.

På dom horisontella har jag runt 17% marginal bästa tiden på dygnet så det är stor skillnad mellan V och H spillet i Sthlms området.

Redigerat av BGPv4, 12 februari 2011 - 19:02.

Postad 12 februari 2011 - 18:50

Largo-Sama
  • Largo-Sama
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Man kan spela in tre kanaler samtidigt, och titta på en fjärde (femte om man kör PiP).

Hej!

Hoppas att någon kunnig kan svara på min fråga. Funderar på att köpa en Miraclebox 9. Jag är lite nybörjare på digitalboxar så jag vill bara kolla om jag har förstått saken rätt. Om jag skaffar en Miraclebox 9 HD med en DVB-C-tuner och en T2/S-tuner, kommer jag fortfarande kunna spela in ett program via DVB-C samtidigt som jag ser en annan kanal som också går via DVB-C? Eller krävs det två likadana tuners för att både kunna spela in och se på något annat samtidigt?

Jag kör nämligen DVB-C (tele2) i nuläget men kan inte tänka mig att jag någonsin kommer behöva spela in mer än ett program i taget. Tänkte därför att jag kan köpa två olika tuners ifall jag i framtiden vill byta eller komplettera med kanaler från marknätet/satellit.

Vänligen
Largo

Postad 12 februari 2011 - 22:00

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Du måste självklart ha 2st DVB-C tuners om du ska spela in och se ett annat.
Med undantag för kanaler som ligger på samma mux (frekvens) dom kan man spela in flera med enbart 1 tuner.

Redigerat av Leatherface, 12 februari 2011 - 22:04.

Postad 13 februari 2011 - 02:36

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Webinterface: http://miraclefiles.....php?f=25&t=237

Sökfunktion: Om du menar searchwords/autotimer/serieinspelning eller vad man skulle kunna kalla det så finns inte den funktionen.

Nu finns det:
http://miraclefiles.....php?f=19&t=354

Postad 13 februari 2011 - 13:46

Largo-Sama
  • Largo-Sama
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Du måste självklart ha 2st DVB-C tuners om du ska spela in och se ett annat.
Med undantag för kanaler som ligger på samma mux (frekvens) dom kan man spela in flera med enbart 1 tuner.

Hej Leatherface,

Tack för svaret! Det var ungefär vad jag trodde, men blev förvirrad av tidigare inlägg. Att man kan spela in från flera kanaler på samma mux visste jag däremot inte.

Då är jag snart också ägare av en Miraclebox ;). Löser troligen inspelningen genom att montera en 2,5"-disk såvida jag inte stör mig på ljudet från vibrationerna. Då får det bli någon typ av nätverkslösning istället.

Vänligen,
Largo

Redigerat av Largo-Sama, 13 februari 2011 - 13:47.

Postad 13 februari 2011 - 13:51

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Boxen jag har däremot klarar av det du efterfrågar.

Postad 13 februari 2011 - 18:04

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

BADR4 sänder amerikanska kanaler och arabiska kanaler, dom bästa är MBC1-4 som sänder senaste serierna och filmerna hela okodat samt Dubai 1 och Dubai 2.

Det finns faktiskt en värld bortom CD och Viasat, bästa kanalpaketet är ShowTime Networks på Nilesat 7W, de sänder bara USA kanaler med det senaste, dock kräver det minst 180cm här uppe i Norr för pixelfri bild.

Man märket vilken makt USA har över arabstaterna när man ser deras TV, det är mycket USA påverkat och mindre arabiskt.

I stand corrected. Detta är såklart på en nivå långt över min värld.

Postad 13 februari 2011 - 20:01

adamzzon
  • adamzzon
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Det jag syftar på är att du överdriver. Skriv ett vanligt inlägg med att mottagaren FÖRMODLIGEN har porblem med dessa satellitutsändningar då du ju fortfarande inte vet om det är tunern det är fel på och fortsätta vilka "upptäckter" du har gjort.

Som jag skrev tidigare respekterar jag dina inlägg och det är trevligt att du illustrerar. Men ställ en fråga istället för att döma.

Ojojoj BGPv4 :unsure: Bara för att jag har en parabol med 4 LNB är det en skitparabol? Vem ska tagga ner. Håll dig till Vu+ tråden och skriv i den tråden då du bevisligen inte har någon egen erfarenhet av M9. Inte sant?

Tillbaka till Miracleboxen. Testade ovanstående webinterface och det fungerade faktiskt hyfsat bra!

Postad 14 februari 2011 - 23:02

Johja
  • Johja
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Nu har en Miraclebox 9 T2 inhandlats! Den gamla Topfielden som tjänat troget i 5 år får nu åka till de sälla jaktmarkerna.
För att jämföra lite med min Topfield 5700 HDMI så har jag förstått av trådens diskussion att EPG i Miracleboxen lämnar en del övrigt att önska... Än så länge :blush:
Skulle inte nån som har köpt en redan kunna posta några screenshots så man får se hur det ser ut?

Letade lite på miraclefiles.net efter schyssta plugins att köra, skulle inte nån kunna lista de som är nåt att ha här i tråden? (Helst skulle jag vilja ha en EPG-plugin av "Mystuff-typ" som till min Toppy ;))

Typiskt att varken digitalboxen.se eller Netonnet hade den på lager när jag skulle beställa, det blir till att vänta en dryg vecka...

Mvh
Johan

Postad 15 februari 2011 - 00:12

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
EPG till T2 är helt OK. Plugins är ganska tunnsått med (än så länge får man förmoda).

Bäst är nog webinterfaceet, använder det dagligen. Kör också autotimer, även om det är alfa. Sen gillar jag att det finns en torrentklient, men den har jag inte testat ännu.

Postad 16 februari 2011 - 13:14

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Hur funkar Miraclebox med Logitech Harmony fjärrkontroller?
Hittar inte boxen i Logitechs databas.

Någon som har erfarenhet av detta?

Postad 16 februari 2011 - 13:25

boborg
  • boborg
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Kanske pröva med Octagon eller Atevio om de finns i i Logitechs databas.

Postad 16 februari 2011 - 14:48

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Fungerar fint med en Harmony 525.

Postad 16 februari 2011 - 17:02

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0

Funkar efter lite meck med Harmony One.
Den finns inte med så programmet bad mig läsa in lite knappar som Av/På osv och efter tag hittade den en som var nästan samma.
Det ända jag har fixat efter det är kanal upp och ner så att de inte sänder samma som Pil Upp och Ner.

Betydligt bekvämare med Harmony eftersom den inte är så riktingskänslig som orginalen är.

Postad 16 februari 2011 - 21:06

Unregistered2530e964
  • Unregistered2530e964
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Hur bra är den som mediaspelare i jämförelse med tex Boxee?
Mkv med srt mm.

Postad 17 februari 2011 - 14:54

Largo-Sama
  • Largo-Sama
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Hur bra är den som mediaspelare i jämförelse med tex Boxee?
Mkv med srt mm.

Hej SkumGummi,

Har bara testat de funktionerna lite snabbt sen jag packade upp boxen igår. Mediaspelaren lämnar väldigt mycket att önska men det verkar också som att miraclebox jobbar på att förbättra den av vad jag hittills utläst av deras forum. Bemötandet de ger sina kunder på forumet verkar generellt bra och de är öppna för förslag på förbättringar.

+ Att montera en delad mapp på nätverket gick hyfsat bra.
- Problem med ljudsync väldigt ofta.
- Inbäddade softsubs i .mkv-filer verkar inte fungera alls (?).

Mediaspelaren kommer säkert förbättras framöver men är ingen ersättare av en bra HTPC. Är mediaspelaren en avgörande funktion när man väljer box bör man överväga att avvakta med köp. Vill man som jag främst ha en bra TV-box och ser mediaspelaren som en kul "bonusfunktion" så kan jag rekommendera den :(

Vänligen
Largo

Postad 17 februari 2011 - 17:58

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som tappat bild på mpg4-kanalerna?
De funkade fram till för 1-2 dagar sen.

HD-sändningarna är inte igång här (Ronneby), utan det är t.ex. Animal Planet som försvunnet.
Full signalkvalite. Det kommer upp "Krypterad kanal" på TVn.
Mpg2-kanaler på samma MUX funkar, t.ex. TV4 Sport.

Jag kör MCAS med Bocerkort v3 i översta kortläsaren.

Postad 17 februari 2011 - 18:16

perolof
  • perolof
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!
Har också samma fel sedan igår. MPEG4-kanalerna fungerar dock om jag sätter i kortet i Boxers MPEG4 CAM i CI-platsen. Kan felet ligga i MB9:ans MCAS?

Postad 17 februari 2011 - 20:26

engeln99
  • engeln99
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Hej!
Har också samma fel sedan igår. MPEG4-kanalerna fungerar dock om jag sätter i kortet i Boxers MPEG4 CAM i CI-platsen. Kan felet ligga i MB9:ans MCAS?

En till med samma problem, slutatde fungera igår. Jag har även HD kanalerna så 5HD National geografic HD har också slutat fungera. Trodde att jag ställt till med nåt själv, allt ominstallerat och fabriksåterställt flera ggr utan resultat. Det oroväckande är att kanalerna fungerade vid provkörning i min sagem 90dt box, så boxer måste ha ändrat nån detalj i mpeg4 kodningen som MB9/MCAS inte har koll på tror jag. Jag har haft mpeg4 kanalerna i flera år med andra boxar.

Postad 19 februari 2011 - 01:28

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Ehh, i min setup med 17 LNB 5 x SPAUN SUR 420 behöver jag inga DiSEqC 1.0 commando , 1.0 behövs inte förrens jag kommer till min SPAUN SAR 410 .
I Enigma 2 boxar ex Vu+ och bla flera Dreamboxar blir detta ännu enklare inställningar, Lyngboxen verkar ju helt kokko på detta.Även på Vantage är det enkel inställning.

Har kompletterat tabellen i mitt föregående meddelande med schema över hur anslutningarna görs rent praktiskt. Som du ser är upplägget lite annorlunda jämfört med din setup. Har valt att ha DiSEqC 1.0 switcharna "längst ut" då DiSEqC 1.0 switchar i regel är betydligt billigare än DiSEqC 1.1 switchar. 64 LNB setup:en kan lätt skalas ned till färre LNB och då DiSEqC 1.0 switchar ej ansluts behövs ej heller DiSEqC 1.0 kommandon utan bara DiSEqC 1.1 kommandon för styrning av switcharna. För närvarande är det 20 LNB anslutna i min setup som består av 3 DiSEqC 1.1 switchar (SPAUN SUR 420) och 4 DiSEqC 1.0 switchar och har två lediga anslutningar kvar (tot 22) men kan enkelt utöka systemet med fler switchar om så önskas.
Lyngbox "crypto" är krångligt att hantera i mottagaren men själva "cryptot" är det inget fel på när man väl förstått hur det hänger ihop.

Hej Peter,

Det är tacksamt du utvärderar och hjälper andra angående denna box, har du testat Vu+ Duo? jag skulle rekommendera dig att köpa den och testa, av alla boxar jag haft så har den överlägset bästa känslighet på tunern av alla.

Jag tar in Astra 2D, dvs både H och V transpondrarna med en 120cm här i Sthlm 24/7, dock problem när det regnar.

Dessutom har jag cirka 2% marginal innan bilden börjar pixelera på dom vertikala transpondrarna med ITV den sämsta tiden på dygnet och cirka 8% marginal bästa tiden på dygnet, det går i cykler signalen över dygnet.

På dom horisontella har jag runt 17% marginal bästa tiden på dygnet så det är stor skillnad mellan V och H spillet i Sthlms området.

Nej, har inte provat Vu+ Duo, men har hört att den ska ha bra känslighet på tunern som du säger. Här på västkusten är det svårast att få in Astra 2D transpondern 10 906 V (ITV 3). Signalstyrkan varierar över dygnet här också vilket tydligast märks på de svagaste vertikala transpondrarna. LyngBoxen har marginellt bätte mottagningskänslighet jämfört med M9 när det gäller Astra 2D. Har tidigare funderat på att köpa en Vu+ Duo men vill gärna ha en combo mottagare varför jag istället köpte M9 med DVB-S2 + DVB-T2 tuners.

/ Peter

Redigerat av Peter i Falkenberg, 30 juli 2011 - 02:53.

Postad 19 februari 2011 - 06:27

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Har kompletterat tabellen i mitt föregående meddelande med schema över hur anslutningarna görs rent praktiskt. Som du ser är upplägget lite annorlunda jämfört med din setup. Har valt att ha DiSEqC 1.0 switcharna "längst ut" då DiSEqC 1.0 switchar i regel är betydligt billigare än DiSEqC 1.1 switchar. 64 LNB setup:en kan lätt skalas ned till färre LNB och då DiSEqC 1.0 switchar ej ansluts behövs ej heller DiSEqC 1.0 kommandon utan bara DiSEqC 1.1 kommandon för styrning av switcharna. För närvarande är det 20 LNB anslutna i min setup som består av 3 DiSEqC 1.1 switchar (SPAUN SUR 420) och 4 DiSEqC 1.0 switchar och har två lediga anslutningar kvar (tot 22) men kan enkelt utöka systemet med fler switchar om så önskas.
Lyngbox "crypto" är krångligt att hantera i mottagaren men själva "cryptot" är det inget fel på när man väl förstått hur det hänger ihop.

/ Peter

Jag gick efter din lista och såg endast Uncomitted switchar i den,jag uppfattade det som att du endast har SPAUN SUR 420 i din setup då .En std 1.0 switch är ju normalt sett en Comitted switch.
Att jag kör med mest SUR 420 är för att jag köpte flera av dom i en butik där man inte hade riktigt koll på vad dom skulle ha för pris, så det var bara att slå till. :) Min äldsta SUR 420 är snart 10 år och funkar fortfarande perfekt.

Postad 19 februari 2011 - 09:27

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Hej!

De är även stopp i Dreambox....

Postad 19 februari 2011 - 10:25

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Kan någon svara på dessa frågor om Miraclebox

Stämmer det att man kan spela in 3 kanaler samtidigt och se en fjärde om man håller sig inom samma muxar?

Om det blir strömavbrott, ställer den in klockan automatiskt när strömmen kommer tillbaka?

Kan man hoppa framåt och bakåt typ 15-20 sec med en knapptrycking?

Har den även snabbspolning framåt och bakåt?

Kan man överföra inspelningarna till en dator?

Postad 19 februari 2011 - 10:46

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Kan någon svara på dessa frågor om Miraclebox
[frågor]

Ja på alla.

Postad 19 februari 2011 - 10:56

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Ja på alla.

Great!

Och 3 inspelningar samtidigt är max?? det går inte mer? inte för att det behövs men ändå..

Postad 19 februari 2011 - 11:44

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
3 är max. Jag har försökt med 4, men det går inte. Däremot kan man spela in tre, se en fjärde, och ha en femte på PiP.

Postad 19 februari 2011 - 13:32

Bozzes
  • Bozzes
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Ny firmware till Octagon SF-1028P HD Noblence om nån vill prova ;-)
mvh
Bozze

http://www.sat-unive...ad.php?t=195313
http://www.sat-unive...mp;d=1298100197

Readme_OCTAGON_SF1028P_HD_NOBLENCE_V10887__18_02_11

- Upgrades & Imporvements :

--> NEW : NTFS Filesystem support add.
--> Please format the HDD & USB (storage) by the STB Menu
--> More NTFS Filesystem functions will add. soon by coming SW versions
--> Tuner Status (T1 & T2) by FAV & SAT Menu add.
--> Pls. press FAV Button on Live TV Mode
--> Audio problem on Turksat42E fix.
--> Rumeli TV Sync. problem fix.
--> Stopping symptoms after Divx file Play fix.
--> Fix. End decoding for multimedia file play
--> In USALS menu, supporting to the third decimal place with Longitude & Latitude
--> xxx,xxx°E & N - (USALS DiseqC 1.3)
--> Menu - Installation - Positioner Setting : USALS
--> Dish Longitude & Latitude
--> Wi-Fi USB Devices add. as following :
--> EDUP EP-MS150N, EP-MS150NW
--> Airlink AWLL6075
--> TRENDnet TEW-648UB, TEW-649UB, TEW-624UB rev C1
--> Corega CG-WLUSB2GTST
--> D-Link DWA-131 rev A1, rev C2, rev E1
--> D-link dwa-140 B1,B2
--> Belkin Components F5D8053
--> Linksys wusb100n v1, v2
--> Linksys wusb600n v1, v2
--> Treiber Version update
--> Root File Sytsme Version update
--> Build Version 4354

Note : YouTube and Internet-Browser preinstalled !

IMPORTANT : Advice for Software and Setting Update

Please save/copy Swoftware & Setting files in MAIN Directory from your USB Stick !

Please make after SW update Factory Reset (System Recovery) !

SmartCard Activate : (Pls use Octacam Mcas Plugin)

Storage Setup`s (Save/Store to STB) :
Menu --> Installation --> System Recovery --> Press OK Button :
--> System restore to stored Position (recover/restore Backup)
--> Store System Data (Backup Store)

Storage Setup`s to USB Stick/Storage :
Menu --> System Tools --> Data Transfer --> Press OK Button :
--> Transfer All System Data to USB Storage
--> Transfer Service Data to USB Storage (Channel list)
--> Data Download from USB Storage

Sky Premiere Portal (Multifeed) - Taste --> Blue Button

Master Password: 1028

Connection STB to PC :
- Connect STB with LAN Cable to PC
- Menu --> Installation --> Netzwork Settings --> change DHCP off and ON
--> Pls. wait until your IP nummer showing
--> Workstation in PC --> In Address Bar \\ (flashx2) give \\IP number and Press ENTER
--> You can see : Root (LINUX) & Storage (Speicher SATA HDD + USB1 + USB2 + USB3...) !
--> Also can use Samba and FileZila Program !

Postad 19 februari 2011 - 13:57

Bozzes
  • Bozzes
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Även ny firmware till Skyway Droid, också samma box ;-)

http://www.skywayhd....are-droid.html#
http://www.skywayhd......=107:v1.08.87

mvh
Bozze

Redigerat av Bozzes, 19 februari 2011 - 14:00.

Postad 19 februari 2011 - 16:57

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0
Ni kan få 100:- i rabatt om ni använder rabattkod M8HDDXX vid köp från Digitalboxen.

Redigerat av BGPv4, 19 februari 2011 - 16:57.

Postad 21 februari 2011 - 12:35

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
För ett tag sen hade digitalboxen lagt till en notis under infon om mb9 att ci+ skulle komma me en uppdatering i mitten på feb. Den notisen e borttagen sen en tid å ingen vet nånting om uppdateringen elr om det ens kommer.
Samma gäller EPG:n,helt dött.

Blir kul om CD slår på CI+ snart, dkan man slänga boxen,å har ingen lust å återgå till CD:s egna riskokare till boxen.
Hoppas det händer nåt snart.

Postad 21 februari 2011 - 13:52

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

För ett tag sen hade digitalboxen lagt till en notis under infon om mb9 att ci+ skulle komma me en uppdatering i mitten på feb. Den notisen e borttagen sen en tid å ingen vet nånting om uppdateringen elr om det ens kommer.

Blir kul om CD slår på CI+ snart, dkan man slänga boxen,å har ingen lust å återgå till CD:s egna riskokare till boxen.

Det är väl som vanligt bland tveksamma boxleverantörer, lovar stort men håller tunt tyvärr.

Postad 21 februari 2011 - 18:24

Vtunabo
  • Vtunabo
  • Forumräv

• 583 inlägg
  • 0

Vet inte hur det sett ut tidigare, men dom har ivf kvar texten i informationen om boxen (C modellen).

CI+ kommer i februari månad via programvaruuppdatering!

Postad 22 februari 2011 - 19:20

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Nu finns det ny programvara "V1.08.87" till Miraclebox 9 att ladda hem från http://www.miraclebox.se/downloads.php

Förbättringar enligt nedan.

Miraclebox 9 HD PVR

Release V1.08.87 Feb 22 2011

- Uppgraderingar och förbättringar :

--> NYHET : Stöd för NTFS filsystem. (Formatera via menyn)
--> Tunerstatus (T1 & T2) med knappen FAV alt. SAT menyn.
--> Fix: Stannar efter uppspelning av Divx fil.
--> Fix. End decoding "for multimedia file play"
--> I USALS menyn: Stöd för en tredje decimal i Longtitude/Latitude
--> Stöd för fler trådlösa adaptrar:
- EDUP EP-MS150N, EP-MS150NW
- Airlink AWLL6075
- TRENDnet TEW-648UB, TEW-649UB, TEW-624UB rev C1
- Corega CG-WLUSB2GTST
- D-Link DWA-131 rev A1, rev C2, rev E1
- D-link dwa-140 B1,B2
- Belkin Components F5D8053
- Linksys wusb100n v1, v2
- Linksys wusb600n v1, v2
- Treiber Version update
--> Uppdaterat "Root filesystem version": Build V4354

Postad 22 februari 2011 - 21:36

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
EPG fixen, försvann den?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.