Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - Western Digital TV Live Gen. 3

1317 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
WD TV HD Live Media Player Gen 3 (Mediaspelare) 7 7.761362 (87) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 25 January 2012 - 12:17

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hej

Har gen 3 blivit enklare att hantera för "icke tekniker"?
Jag (eller framförallt barnen) störde sig på att det var lite krångligt att hitta sina filmer på gen 1 och 2, dvs välja "Videos" - välja "Network Share" - välja "Server" - Välja "Share" - Välja "katalog" och sedan till slut välja rätt film, alldeles för många steg!
Jag vill att det skall vara som på Boxee, dvs man väljer "Videos" och så ser man direkt allt som finns utdelat på den (eller de) Network shares som man lagt till vid installationen (och dessa scannas och uppdateras automatiskt)

Vet inte hur det var tidigare, men jag väljer bara Videos och får se det jag har mappat upp direkt, så det ska inte vara några problem.

Postad 25 January 2012 - 14:07

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Är det bara jag som tycker att efter den senaste firmware uppd. har den blivit lite buggig , ex stoppar man en film efter ha sett en bit in i filmen stoppar den inte , viserligen kommer menyn fram men filmen går i bakgrunden(har hänt 2ggr) och man får dra ut strömmen för att börja om.
Längre uppstarter ,(hänger sig i början)

Du kan ha rätt här min har bootat om sig själv av någon anledning samt hängt sig... vilket jag inte minns att den gjorde innan den senaste ver..

Postad 25 January 2012 - 15:54

nukie
  • nukie
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Går det att välja att bara navigera i sina utdelade mappar (från nas) eller samlas alla under "video" och sorteras som maskinen tycker?

Postad 25 January 2012 - 16:02

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Går det att välja att bara navigera i sina utdelade mappar (från nas) eller samlas alla under "video" och sorteras som maskinen tycker?

Du kan "browsa" i din NAS via menyn "Files"

Postad 25 January 2012 - 18:43

nukie
  • nukie
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Du kan "browsa" i din NAS via menyn "Files"

Tack för svaret. Funderar på att köpa en för att ersätta min mede8er. Vilken hastighet kommer ni upp i när ni flyttar filer över nätverket till en ansluten USB-disk?

Postad 25 January 2012 - 19:05

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Tack för svaret. Funderar på att köpa en för att ersätta min mede8er. Vilken hastighet kommer ni upp i när ni flyttar filer över nätverket till en ansluten USB-disk?

10-11 MB/s, dvs fullt nyttjande av 100 Mb/s.
Däremot kan jag inte titta på film på WD:n samtidigt som datorn flyttar filer dit, Försöker jag göra det så hackar filmuppspelningen rejält. Dvs, filflytt till WD:ns USB-anslutna disk får göras någon annan gång än när man kollar film.

Postad 27 January 2012 - 10:14

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Har precis köpt en WDTV Live Gen 3 och är riktigt nöjd. Har fått allt att funka förutom Mediabiblioteket. Jag har en USB-disk kopplad till min router, N56U och kommer åt filerna både via media server och network share. Men när jag lägger till kataloger till biblioteket (t ex action och barnfilm) så händer inget mer. Jag kan inte välja mediabibliotek med röda knappen, det finns inget sånt i listan.

Jag har testat rensa mediabiblioteket och byggt upp det igen men det går på en sekund. Jag har testat att i routerns gränssnitt ändra inloggning för adminrättigheter till disken, och sedan använt dessa för att ansluta från wdtv. När jag är i menyn för mediabiblioteket där man väljer vilka mappar man vill ha med, om jag klickar på en mapp så står det att den är skrivskyddad, men jag får inget felmeddelande när jag lägger till den. Testar jag med en skrivskyddad mapp som ligger på datorn så får jag ett felmeddelande på en gång att det inte går för att den är skrivskyddad.

Vad kan det vara för fel?

Jag tänkte testa med en annan extern disk när jag får tid, koppla in den till dator och formatera samt lägga in ett par filmer. Koppla in i routern och se ifall det går bättre. Någon som har nåt mer tips på vad jag kan testa?

EDIT 1: Testade att koppla en extern hårddisk till min dator med Win 7. Formaterade och lade in några mappar och kopierade dit några filmer. Delade ut och fixade så Everyone fick full behörighet. Då funkar det! Ska testa att koppla in den disken till routern och se om det även funkar därifrån. Isåfall får jag ta och koppla in den andra externa till datorn och trixa lite med inställningarna.

Har såklart testat att starta om den både vanligt och genom att dra ur sladden (panikmanöver). Testat med olika alternativ på synk-intervall.

Redigerat av overhard, 27 January 2012 - 13:53.

Postad 27 January 2012 - 14:08

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Har precis köpt en WDTV Live Gen 3 och är riktigt nöjd. Har fått allt att funka förutom Mediabiblioteket. Jag har en USB-disk kopplad till min router, N56U och kommer åt filerna både via media server och network share. Men när jag lägger till kataloger till biblioteket (t ex action och barnfilm) så händer inget mer. Jag kan inte välja mediabibliotek med röda knappen, det finns inget sånt i listan.

Jag har testat rensa mediabiblioteket och byggt upp det igen men det går på en sekund. Jag har testat att i routerns gränssnitt ändra inloggning för adminrättigheter till disken, och sedan använt dessa för att ansluta från wdtv. När jag är i menyn för mediabiblioteket där man väljer vilka mappar man vill ha med, om jag klickar på en mapp så står det att den är skrivskyddad, men jag får inget felmeddelande när jag lägger till den. Testar jag med en skrivskyddad mapp som ligger på datorn så får jag ett felmeddelande på en gång att det inte går för att den är skrivskyddad.

Vad kan det vara för fel?

Jag tänkte testa med en annan extern disk när jag får tid, koppla in den till dator och formatera samt lägga in ett par filmer. Koppla in i routern och se ifall det går bättre. Någon som har nåt mer tips på vad jag kan testa?

Rättigheter på den Rauterkopplade disken?

Postad 27 January 2012 - 14:23

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Bifogad fil  routerdisk.JPG   151.37K   17 Antal nerladdningar

Postad 29 January 2012 - 10:45

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0

Jag misstänker att dajjes är ute efter ett sätt att styra Spotify utan att använda TV? Appen som finns är ju "bara" en fjärrkontroll.
Om nån tog fram en app som visade wd:s gränssnitt på telefon eller plattan så skulle den ju kunna utmana Sonos och liknande lösningar! Jag skulle betala bra för en sån!

Det hade varit guld!! Tråkigt att behöva sätta på TV'n för att navigera till rätt radiokanal.

Nån som vet om den lilla boxen puttar ut nedmixad stereosignal över den optiska utgången samtidigt som den skickar motsvarande via HDMI till TV'n? Har en stereoförstärkare utan digitala ingångar men överväger att skaffa DAC. Kör just nu ut Spotify och webbradio över den analoga utgången och kan tveklöst säga att ljudet som kommer ut är mindre upplöst än när jag kör Spotify via Telias digital-TV-box.

Postad 29 January 2012 - 10:51

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Jag struntade i att försöka få det att funka med hårddisken kopplad till routern. Kopplade in den direkt i WDTV istället och nu kan den lägga alla filer i biblioteket. Men den hämtar ingen info om filmerna!? Jag måste gå på options och hämta manuellt på varje fil, trots att jag ställt in auto i menyn.

Postad 29 January 2012 - 12:51

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Jag struntade i att försöka få det att funka med hårddisken kopplad till routern. Kopplade in den direkt i WDTV istället och nu kan den lägga alla filer i biblioteket. Men den hämtar ingen info om filmerna!? Jag måste gå på options och hämta manuellt på varje fil, trots att jag ställt in auto i menyn.

Min står på auto "Standby" oxå , men bara att den uppdaterar när den är "standby" och det funkar! Flyttar jag lite filer till mediabibblan så tar jag standby en liten stund, sen syns filerna!

Redigerat av MrLelle, 29 January 2012 - 14:54.

Postad 29 January 2012 - 22:26

kim_1138
  • kim_1138
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Någon som hittat lösning på att den fortsätter spela filmen efter man tryckt stop? Jag revertade till 1.5.x men det hjjälpte inte. Jag kan inte heller starta en ny film efter det att jag sett en annan (måste se en lite längre tid), misstänker det kan ha med nätverket för att jag får samma skit om den stått orörd några timmar, helt plötsligt kan jag inte starta något, den oranga "pilcirkeln" bara står o snurrar.

Jag vill så gärna att den bara funkar, diggar den skarpt annars!

/Kim

Postad 29 January 2012 - 22:56

PERSSA
  • PERSSA
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Någon som hittat lösning på att den fortsätter spela filmen efter man tryckt stop? Jag revertade till 1.5.x men det hjjälpte inte. Jag kan inte heller starta en ny film efter det att jag sett en annan (måste se en lite längre tid), misstänker det kan ha med nätverket för att jag får samma skit om den stått orörd några timmar, helt plötsligt kan jag inte starta något, den oranga "pilcirkeln" bara står o snurrar.

Jag vill så gärna att den bara funkar, diggar den skarpt annars!

/Kim

Jag nergraderade firmwaren till den förra , för detta hände för mig också , men på den äldre firmwaren har inte detta inträffat .

Postad 29 January 2012 - 23:51

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0

Min står på auto "Standby" oxå , men bara att den uppdaterar när den är "standby" och det funkar! Flyttar jag lite filer till mediabibblan så tar jag standby en liten stund, sen syns filerna!

Men när du flyttat filmerna, hämtar den info också? Eller syns de bara i biblioteket? Jag vill att den ska hämta info, det är det som är problemet för mig. Jag vill ha omslag och information och hela fadderullan och helt automatiskt dessutom. :)

Postad 30 January 2012 - 08:05

kim_1138
  • kim_1138
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Jag nergraderade firmwaren till den förra , för detta hände för mig också , men på den äldre firmwaren har inte detta inträffat .

Nergraderade du till 1.4.x då, för jag vill minnas det inte går att nergradera till 1.3.x?

/Kim

Postad 30 January 2012 - 17:24

PERSSA
  • PERSSA
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Nej 1.5.x tror jag , jag har inte haft problem efter det jag nergraderat.

Postad 01 February 2012 - 11:51

philippk
  • philippk
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej, har en WD Live Gen3, nu har jag problemet med att den inte syns längre i nätverket. Har den nyaste firmwaren, och den är kopplad till en switch, den externa hårddisken är inkopplad i WD Live Gen3:an.

Den slutade för ca 4-5 dagar sen i samband med att jag ejectade hdd:en. Har testat att göra en fabrikatåterställning utan att lyckas. Vet ni vad problemet kan vara?

Postad 01 February 2012 - 11:54

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Har du monterat hårddisken igen då?

Postad 01 February 2012 - 18:44

WiggiWest
  • WiggiWest
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Är det många förbättringar jämfört med Gen 2? Är det värt ett köp? Vad kan den göra som inte Gen2 kan? Funkar alla format bra osv? DTS HD MSTR DD TRUE HD osv?

Mvh :)

Postad 01 February 2012 - 21:04

Man United
  • Man United
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Jag har ordnat mina filmer i olika mappar på den externa hårddisken:
FILMER OCH SERIER
3D
BARNFILMER
FOTBOLL
KLIPP FRÅN DIGITALKAMERA

Tyvärr så hämtas filmomslag till de olika mapparna. T.ex. för mappen FILMER OCH SERIER så syns det ett filmomslag från en av de många filmerna som ligger i den mappen. Kan man själv välja hur mappen ska se ut eller kan jag ta bort detta omslag för den mappen?

Postad 02 February 2012 - 12:46

TheJohan
  • TheJohan
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0

Jag har ordnat mina filmer i olika mappar på den externa hårddisken:
FILMER OCH SERIER
3D
BARNFILMER
FOTBOLL
KLIPP FRÅN DIGITALKAMERA

Tyvärr så hämtas filmomslag till de olika mapparna. T.ex. för mappen FILMER OCH SERIER så syns det ett filmomslag från en av de många filmerna som ligger i den mappen. Kan man själv välja hur mappen ska se ut eller kan jag ta bort detta omslag för den mappen?

Jag skulle gissa på att den tar den bild som ligger högst upp i bokstavsordning. Så om du t.ex. laddar ner en bild du vill ha som bakgrund och döper den till .folder så ska du nog kunna få den bilden. Inte helt hundra om detta fungerar, men tror det.

Postad 02 February 2012 - 20:15

MUCC
  • MUCC
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Hej, jag läste någonstans här på forumet att man kan stänga av led lyset som sitter på fronten. Går det? :)

edit, fixade det själv. Var en inställning som jag måste missat tidigare.

Jag har två andra frågor. Vad är det för skillnad på RGB High/Low och YCbCr?
Vad är det för skillnad på 8/12 bit?

Tack så mycket på förhand

Redigerat av MUCC, 02 February 2012 - 20:45.

Postad 02 February 2012 - 21:38

Unregistereda0d47ee4
  • Unregistereda0d47ee4
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hur får man Rss funktionen att funka har provat att lägg in olika adresser.......men det kommer bara upp att man har lagt in en ogiltig adress hela tiden.

Annars så är jag helt såld på spelaren funkar hur bra som helst :D

Mvh/Marre

Postad 04 February 2012 - 17:51

Unregistered26979672
  • Unregistered26979672
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0
Jag har ju en sådan här spelare, och kör ljudet analogt till min förstärkare. (har inte digital ingång på förstärkaren)

Om man ansluter en extern dac efter wd, alltså digitalt, kan den även i det läget enbart skicka ut stereo.
Jag är alltså ute efter enbart stereoljud, den downmixar ju flerkanalljud nu i stereo, men då anslutet med rca. (analogt)

Fan vad flummigt, men....funkar "downmix to stereo" även via digital utgång...?

Skulle vilja lyfta ljudet från spotify med en dac.

Postad 05 February 2012 - 14:10

Man United
  • Man United
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Hur kan man lägga till fler Meta-källor? Just nu har jag TMDB Meta-Source. Kan man lägga till flera?

Postad 08 February 2012 - 19:24

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0

Jag har ju en sådan här spelare, och kör ljudet analogt till min förstärkare. (har inte digital ingång på förstärkaren)

Om man ansluter en extern dac efter wd, alltså digitalt, kan den även i det läget enbart skicka ut stereo.
Jag är alltså ute efter enbart stereoljud, den downmixar ju flerkanalljud nu i stereo, men då anslutet med rca. (analogt)

Fan vad flummigt, men....funkar "downmix to stereo" även via digital utgång...?

Skulle vilja lyfta ljudet från spotify med en dac.

Undrar samma sak, men tror inte så många har testat än. Jag ska se om jag kan låna hem en DAC på lördag och kolla hur det fungerar.

Postad 08 February 2012 - 22:13

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Vad har folk för erfarenheter av Bluray-ISO:s på WD3?

Jag har kört två st Bluray-ISO:s på WD:n nu, och båda har strulat till den grad att det blev otittbart.

Den första började hacka efter cirka 10 minuter, med ljud som försvann och bild som hackade katastrofmycket. Den andra funkade bra i 80 minuter innan den gav samma symptom.

Båda filmerna var i ISO-format och låg på den USB-anslutna disken. Storlek cirka 30-35 GB.

Postad 10 February 2012 - 14:21

Unregistered58abef45
  • Unregistered58abef45
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Fick hem min WDTV igår och började pilla med den direkt. Kopplade in extern hårddisk in WDTVn, funkade utan problem. Satte upp nätverksdelning så att jag kunde komma åt min laptop (där jag har det mest nyligen nedladdat), visade sig utan problem i Network Shares och kunde lägga till det fint i "Mitt mediabibliotek" och kunde utan problem se på serier/filmer.

Problemet jag har fått är dock att varje gång jag startar om WDTVn så förlorar jag åtkomsten till laptopen och WDTVn säger bara att filen kanske har blivit flyttad eller tagits bort (vilket jag självklart inte har gjort). Jag kan hitta alla mina filer på laptopen om jag går via "Network Shares", men jag vill ju samla det jag har på den externa och det jag har på laptopen på ett och samma ställe (Mitt mediabibliotek") så att jag slipper så många tryckningar. Det enda sättet jag hittat som löser det hela är om jag går in i Nätverksinställningar (på WDTVn) och sen går ner till WORKGROUP, bara låter allt stå som det gör och trycker OK. Då kommer det upp att nätverket startas om, och efter det fungerar det igen.

Några tankar om varför det inte fungerar som jag tycker det borde göra?
Finns det nåt sätt att få WDTVn att söka efter filerna direkt när mackapären sätts på?
Ska det verkligen vara så här omständigt? Satt ju och skröt inför sambon igår hur lätt allt funkade och nu sitter jag här och ser måttligt dum ut.

Postad 10 February 2012 - 14:45

overall
  • overall
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tänkte tipsa om det går att få Svt play, Tv4 och Tv3, men då krävs att man stremar från en dator...

Guide på svenska... http://www.component...showtopic=14524

Tyvärr så kan se mer än 15-20 program som är listade....

Postad 10 February 2012 - 16:13

Unregistered26979672
  • Unregistered26979672
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0

Undrar samma sak, men tror inte så många har testat än. Jag ska se om jag kan låna hem en DAC på lördag och kolla hur det fungerar.

Perfekt, hör av dig hur det fungerar!

Postad 10 February 2012 - 19:14

AndyRebel
  • AndyRebel
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

Fick hem min WDTV igår och började pilla med den direkt. Kopplade in extern hårddisk in WDTVn, funkade utan problem. Satte upp nätverksdelning så att jag kunde komma åt min laptop (där jag har det mest nyligen nedladdat), visade sig utan problem i Network Shares och kunde lägga till det fint i "Mitt mediabibliotek" och kunde utan problem se på serier/filmer.

Problemet jag har fått är dock att varje gång jag startar om WDTVn så förlorar jag åtkomsten till laptopen och WDTVn säger bara att filen kanske har blivit flyttad eller tagits bort (vilket jag självklart inte har gjort). Jag kan hitta alla mina filer på laptopen om jag går via "Network Shares", men jag vill ju samla det jag har på den externa och det jag har på laptopen på ett och samma ställe (Mitt mediabibliotek") så att jag slipper så många tryckningar. Det enda sättet jag hittat som löser det hela är om jag går in i Nätverksinställningar (på WDTVn) och sen går ner till WORKGROUP, bara låter allt stå som det gör och trycker OK. Då kommer det upp att nätverket startas om, och efter det fungerar det igen.

Några tankar om varför det inte fungerar som jag tycker det borde göra?
Finns det nåt sätt att få WDTVn att söka efter filerna direkt när mackapären sätts på?
Ska det verkligen vara så här omständigt? Satt ju och skröt inför sambon igår hur lätt allt funkade och nu sitter jag här och ser måttligt dum ut.

Det kan bero på att din router byter ip adress på enheterna mellan varven.
Prova att gå in i routerns inställningar och välj att den alltid behåller samma ip adress till din laptop (och ev. andra enheter som wd ska hantera), kan ju även ändra till att wd tv oxå får samma adress hela tiden, men det borde ha mindre betydelse, men kan undelätta om du vill komma åt wd tv från någon annan dator,surfplatta etc.

Postad 11 February 2012 - 16:46

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0

Perfekt, hör av dig hur det fungerar!

Det verkar fungera! Har kopplat in en Musical Fidelity V-DAC II och kan direkt konstatera att ljudbilden är klart förbättrad. Mer om det i en annan tråd, men helt klart är att det fungerar (initialt verkade det inte så men så läste jag bruksanvisningen till slut).

Redigerat av Saturnus, 11 February 2012 - 17:21.

Postad 11 February 2012 - 20:11

ae_g
  • ae_g
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0

Tänkte tipsa om det går att få Svt play, Tv4 och Tv3, men då krävs att man stremar från en dator...

Guide på svenska... http://www.component...showtopic=14524

Tyvärr så kan se mer än 15-20 program som är listade....

Funkade prima, tack för tipset! Hittade även ett add-in och guide för att använda serviio till WHS. Dock blir man väl tvungen att köra Serviio hela tiden om man inte vill sitta och byta innehållskälla stup i kvarten?

Postad 14 February 2012 - 22:01

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Funkade prima, tack för tipset! Hittade även ett add-in och guide för att använda serviio till WHS. Dock blir man väl tvungen att köra Serviio hela tiden om man inte vill sitta och byta innehållskälla stup i kvarten?

Funkade med Serviio , alla progg listas upp..men när jag väl vill välja ett så får man en fel ruta som säger "filformatet stöd ej".. men jag har senaste ver av firmwaren inne fortfarande!

EDIT: Fixat Serviio inställningar för WD tv live var inställd på "Generic DLNA Profil" på wd tv live- profilen ändra denna till "WD TV live" och allt funkade :-)

Grymt nu finns online sändningarna att se i WDen: SVTPLAY,TV4 Play, TV3 m.m.. Bra bild oxå..

Tackar "overall" för det toppen tipset!

Redigerat av MrLelle, 14 February 2012 - 22:38.

Postad 14 February 2012 - 22:56

cave
  • cave
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Vad har folk för erfarenheter av Bluray-ISO:s på WD3?

Jag har kört två st Bluray-ISO:s på WD:n nu, och båda har strulat till den grad att det blev otittbart.

Den första började hacka efter cirka 10 minuter, med ljud som försvann och bild som hackade katastrofmycket. Den andra funkade bra i 80 minuter innan den gav samma symptom.

Båda filmerna var i ISO-format och låg på den USB-anslutna disken. Storlek cirka 30-35 GB.

Är jag den enda här som provat med Bluray-ISO?

Postad 15 February 2012 - 01:10

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Är jag den enda här som provat med Bluray-ISO?

Jag provade en igår, det funkade. Men jag såg inte hela filmen, hoppade runt lite i den bara. Det hackade till ordentligt efter varje hopp, men när den buffrat klart så funkade det fint. Men det kändes som att det var rätt tugnt för WD:n, nära max av vad den klarar. Och det här var ju inget ordentligt test.

Postad 15 February 2012 - 19:14

Unregisteredf3125ee8
  • Unregisteredf3125ee8
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Har ett litet underligt problem:
När jag delar ut mappar på min Windows 7 dator och sedan försöker söka efter dem i Gen3 spelaren så står den bara där och söker, inget händer (Dvs. Nätverks resurs -> Windows Shares).
Däremot om jag delar ut genom Mediabibliotek hittar spelaren min dator genom mediaserver, dock så vill inte spelaren lista upp alla videofiler som finns i mapparna, speciellt inte IMAGE/ISO filer, inte heller om jag packar upp VOB filerna hittar spelaren filmerna.

Har ingen brandvägg igång på datorn, inga antivirus eller liknande och det underliga är just att spelaren hittar datorn genom mediaserver, men inte genom Windows shares...

Någon som har en lösning?

Postad 16 February 2012 - 00:47

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Har ett litet underligt problem:
När jag delar ut mappar på min Windows 7 dator och sedan försöker söka efter dem i Gen3 spelaren så står den bara där och söker, inget händer (Dvs. Nätverks resurs -> Windows Shares).
Däremot om jag delar ut genom Mediabibliotek hittar spelaren min dator genom mediaserver, dock så vill inte spelaren lista upp alla videofiler som finns i mapparna, speciellt inte IMAGE/ISO filer, inte heller om jag packar upp VOB filerna hittar spelaren filmerna.

Har ingen brandvägg igång på datorn, inga antivirus eller liknande och det underliga är just att spelaren hittar datorn genom mediaserver, men inte genom Windows shares...

Någon som har en lösning?

Det är inte så konstigt att då får olika resultat med Windows Shares och mediaserver. Mediaserver är ju mjukvara i Windows som har egna rättigheter tlil filsystemet, nackdelen är att den vägrar visa vissa filtyper (bla image/iso). Med Windows Shares måste du själv se till att WD:n har rätt att se och spela upp filerna, enklast genom att skapa en användare på datorn som du ger rättigheter i de utdelade mapparna. Sedan skriver du in användare + lösenord i WD:ns inställningar.

Postad 16 February 2012 - 08:30

Adebisi_6
  • Adebisi_6
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Fråga: Är det möjligt att "spegla" datorns skärm genom Wifi? Typ som när man kopplar en hdmi-kabel direkt från datorn.

Postad 18 February 2012 - 15:47

WiggiWest
  • WiggiWest
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Spelar den upp alla ljud och bildformat?

Postad 18 February 2012 - 15:49

Unregisteredf3125ee8
  • Unregisteredf3125ee8
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Det är inte så konstigt att då får olika resultat med Windows Shares och mediaserver. Mediaserver är ju mjukvara i Windows som har egna rättigheter tlil filsystemet, nackdelen är att den vägrar visa vissa filtyper (bla image/iso). Med Windows Shares måste du själv se till att WD:n har rätt att se och spela upp filerna, enklast genom att skapa en användare på datorn som du ger rättigheter i de utdelade mapparna. Sedan skriver du in användare + lösenord i WD:ns inställningar.

Har testat allt som går:
- Både datorn och spelaren har samma hemgrupp
- Ändrat fram och tillbaka i delningscenter, lösenordsskyddat och icke lösenordsskyddad, olika krypteringar, ja egentligen alla valmöjligheter
- Skapat konton med lösenord
- tagit bort/återställt mediaserver utdelning
- Testat två olika routers
- Sedan nyinstallation av Windows så har jag haft avstängt den inbyggda brandväggen och security center och har inge Anti-virus eller något liknande som skulle kunna blockera utdelningen
- Testat återställa mediaspelaren (fungerade för en vän)
- Enda stället jag hitta i spelaren vars jag kunde lägga in användarnamn och lösenord var under nätverksresursserver och det fungera inte, testa stänga av denna också
- ändrat namn på spelaren
- Kommer åt spelaren genom IP-adressen och kan gå den vägen och t.ex. ändra utseende, fjärrkontrollens knappar osv.

Men oavsett vad jag är gör så snurrar bara pilen när jag försöker ansluta till datorn genom "Windows Shares".
Har aldrig i hela mitt liv haft så här stora problem och dela ut en mapp till en annan enhet.
Funderar på att installera linux på en annan dator och se om det fungerar..

Postad 18 February 2012 - 16:13

WiggiWest
  • WiggiWest
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Jag använder gen.2 och den är kopplad trådat, Jag kör via networkshares för att komma åt mina diskar på datorn. Kommer jag kunna koppla in gen.3 utan att behöva joxa med inställningar? Någon som provat att spela upp stora mkv filer typ remuxes? Klarar den dts hd mstr?

Postad 19 February 2012 - 11:21

Unregisteredf3125ee8
  • Unregisteredf3125ee8
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Nu har jag t.om. följt den här guiden utan reslutat.
Detta driver mig till vansinne...
http://www.youtube.c...h?v=A1m6mv9TmH8

Postad 19 February 2012 - 13:29

ae_g
  • ae_g
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0

Nu har jag t.om. följt den här guiden utan reslutat.
Detta driver mig till vansinne...

Har du provat med en annan dator?

Postad 19 February 2012 - 14:37

Unregisteredf3125ee8
  • Unregisteredf3125ee8
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Har du provat med en annan dator?

Inte än, måste bara ta tummen ur arslet och installera något OS i någon annan dator.

Postad 19 February 2012 - 16:02

Flipmoe
  • Flipmoe
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Är ny på området. Det jag undrar är ifall det finns någon möjlighet att titta på BBC iPlayer. Kan man lägga in ip program i western digital live?

Min andra fråga är ifall det i framtiden kommer app till svt play, tv4 play osv.

Tack.

Postad 19 February 2012 - 18:01

Unregisteredf3125ee8
  • Unregisteredf3125ee8
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Sådär, nu har jag testat med en annan dator och Windows XP. Spelaren hittar direkt XP datorn, inga problem där men vad kan det vara som spökar då i min ordinarie dator?

Som det ser ut nu så:
Windows 7 datorn kan nå XP datorn
Windows 7 datorn kan nå Gen3 spelaren
XP datorn kan nå Win 7 datorn
XP datorn kan nå gen3 spelaren
Gen3 spelaren kan nå XP datorn genom "Windows Shares"
gen3 spelaren kan ej nå Win7 datorn genom "Windows shares".

Nätverksproblem är aldrig kul...

Postad 19 February 2012 - 18:20

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Jag använder gen.2 och den är kopplad trådat, Jag kör via networkshares för att komma åt mina diskar på datorn. Kommer jag kunna koppla in gen.3 utan att behöva joxa med inställningar? Någon som provat att spela upp stora mkv filer typ remuxes? Klarar den dts hd mstr?

Hur stora mkv filer? minna på 5-6 gb är inga problem! DTS HD master skall den inte fixa enligt spec:

File Formats Supported Video - AVI (Xvid, AVC, MPEG1/2/4), MPG/MPEG, VOB, MKV (h.264, x.264, AVC, MPEG1/2/4, VC-1), TS/TP/M2T (MPEG1/2/4, AVC, VC-1), MP4/MOV (MPEG4, h.264), M2TS, WMV9, FLV (h.264) Photo - JPEG, GIF, TIF/TIFF, BMP, PNG Audio - MP3, WAV/PCM/LPCM, WMA, AAC, FLAC, MKA, AIF/AIFF, OGG, Dolby Digital, DTS Playlist - PLS, M3U, WPL Subtitle - SRT, ASS, SSA, SUB, SMI
Note:
  • MPEG2 MP@HL up to 1920x1080p24, 1920x1080i30 or 1280x720p60 resolution.
  • MPEG4.2 ASP@L5 up to 1280x720p30 resolution and no support for global motion compensation.
  • WMV9/VC-1 MP@HL up to 1280x720p60 or 1920x1080p24 resolution. VC-1 AP@L3 up to 1920x1080i30, 1920x1080p24 or 1280x720p60 resolution.
  • H.264 BP@L3 up to 720x480p30 or 720x576p25 resolution.
  • H.264 [email protected] and [email protected] up to 1920x1080p24, 1920x1080i30, or 1280x720p60 resolution.
  • An audio receiver is required for multi-channel surround sound digital output.
  • Compressed RGB JPEG formats only and progressive JPEG up to 2048x2048.
  • Single layer TIFF files only.
  • Uncompressed BMP only.
  • For details, please refer to the user manual.
File Formats Not Supported Does not support protected premium content such as movies or music from the iTunes Store, Movielink, Amazon Unbox, and Vongo

Postad 19 February 2012 - 19:13

Unregisteredf3125ee8
  • Unregisteredf3125ee8
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Nu var det löst!
Här jag har gått och trott att jag ändrar namn på hemgruppen genom att klicka på Huset i nätverksinställningar. Men icke, såg av en slump när jag var inne i "system" så stod det "Arbetsgrupp: WORKGROUP" och insåg nu att jag hittat felet...

Nu fungerar det som det ska, äntligen!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.