Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny DAC från DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core & room correction

702 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core (Studio Outboard & Signalförädlare) 2 9.399998 (14) 7 895:-
1 relaterade trådar

Postad 09 March 2014 - 19:42

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Något orättvist kanske, sen kan man ju inte utesluta att Primare kanske färgar ljudet en aning heller, eller så är det tvärtom :D

Nja, färgar skulle jag inte säga utifrån det jag hör. Framförallt är det just det med mer luft i toppen och mikrodetaljer och mer "insyn" i inspelningen som blir påtagligt med PRE32/MM30 kontra anti-moden.

Men i vilket fall, har du testat att låta dual coren köra vidare optiskt till din MM30 så du enbart använder den som en digital kalibrerare? Så gör jag i alla fall, med utmärkt resultat. Trots allt rör den då enbart det register man kalibrerar och skickar vidare resten orört.

Du menar köra kalibreringen som vanligt helt från anti-moden (RCA ut till subbarna och XLR ut till slutsteget/till frontarna) och sedan koppla anti-moden optiskt till MM30 (dvs mina ljudkällor kopplade till anti-moden?) och låta subbarna vara fortsatt kopplade direkt från anti-moden?

Postad 09 March 2014 - 19:48

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Nej jag menar köra helt digitalt. Digitalt till dual core, digitalt ut från dual core. Inget analogt inblandat. Förutsatt att du lyssnar på digitala källor förstås...

Waitaminute... nu inser jag att jag inte har någon aning om hur du kopplat...

Jo men det borde ju gå faktiskt... om du skickar ut... nej det går inte...

Postad 09 March 2014 - 19:49

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Hur har du kopplat? :)

Postad 09 March 2014 - 19:52

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Eller om dina subbar nu har ett inbyggt delningsfilter borde du kunna skicka ut alltihopa digitalt till MM30, köra pre-out till dina subbar från PRE32 och göra en 2.0-kalibrering.

Fast den kommer ju inte kunna kalibrera subbarna individuellt, och du kommer köra full range på dina frontar... ah nej det här måste kluras mer på...

Jag kör ju inga subbar.

Mac mini -> usb till dual core -> optiskt till Hegel HD20 -> XLR till Primare I32, och då kör jag bara med frontar och inga subbar. Så en ren 2.0-kalibrering.

Postad 09 March 2014 - 20:08

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Mac mini -> usb till dual core -> optiskt till Hegel HD20 -> XLR till Primare I32, och då kör jag bara med frontar och inga subbar. Så en ren 2.0-kalibrering.

Hade du kopplat såhär när du utförde kalibreringen?

Postad 09 March 2014 - 20:14

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Nope, körde analogt med balanserade kablar direkt till I32 för kalibreringen. Anledningen till det var att jag hade ett defekt exemplar först som bara skickade ut testton från en kanal när jag körde digitalt, så av gammal vana så körde jag analog kalibrering direkt när jag fick den nya.

Postad 09 March 2014 - 20:49

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
OK, om du kommer på någon bra lösning för mig med dubbla subbor att kunna ta den slutliga D/A-omvandlingen av systemet i helhet i PRE32/MM30 istället för anti-moden så återkom. :)

Postad 09 March 2014 - 22:00

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Men i vilket fall, har du testat att låta dual coren köra vidare optiskt till din MM30 så du enbart använder den som en digital kalibrerare? Så gör jag i alla fall, med utmärkt resultat. Trots allt rör den då enbart det register man kalibrerar och skickar vidare resten orört.

Ja precis.

Om du inte gillar försteg och dacen i antimoden så använd din primare Fredrik? Då får du det bästa av två världar :-)?

Kan väl tycka att fjärren till antimoden skulle haft lite mer kvalitetskänsla också för att det skulle varit optimalt som försteg. Den käns som en leksak, är för liten och plastig anser jag.

Snygg kurva för övrigt Fredrik :-).

Edit: Ahh, just det hur skall du koppla för att använda din primare. Ser att ni klurar på det redan. Tänker inte på att andra har subar. För trött för att tänka nu, men det borde väl gå på något vis? Maila Dspeaker och fråga?

Redigerat av genstruktur, 09 March 2014 - 22:14.

Postad 09 March 2014 - 22:15

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

OK, om du kommer på någon bra lösning för mig med dubbla subbor att kunna ta den slutliga D/A-omvandlingen av systemet i helhet i PRE32/MM30 istället för anti-moden så återkom. :)

Jag ser två alternativ, det ena är att köra som jag sa innan, dvs anti-mode -> digitalt till mediakortet i PRE32, och sedan köra ut pre-out till subbarna. Ställ delningsfiltret på subbarna där de slutar mäta bra i rummet. På det sättet får du 4 stycken strålningskällor för basen då du kör full range på frontarna när anti-moden kalibrerar alltihopa. Det här förutsätter att det inte finns en inbyggd delay i subbarna och dess delningsfilter. Om subbarna inte står alltför långt från frontarna så behövs ingen separat delay pga väglängden.

Nackdelen med ovan är förstås att du inte drar nytta av faktumet att subbarna kan avlasta frontarna, men om frontarna inte kroknar vid höga volymer så är det kanske ok. Vid film kanske du vill skydda frontarna med ett infrafilter t.ex.

Det andra alternativet är att du behöver ett till delningsfilter som är up to par med det du vill ha. Ett så transparent delningsfilter som möjligt. Jag hade nog tagit en titt på Ino CR80S t.ex. Då hade du kört anti-moden helt digitalt, in till separat DAC som passar dig och från separata DAC:en hade du kopplat dig vidare till delningsfiltret som då delat upp och skickat vidare till försteg och subbar. Nackdelen med det är ju då att DAC:en är inbyggd i PRE32 så det hade väl inte fungerat :)

Nåja, det är vad jag kan komma på. Jag hade nog testat alternativ 1 och sett om det fungerat. 4 strålningskällor är upplagt för riktigt bra rumsrespons. Se till att fasen är korrekt bara, annars kan det nog bli pannkaka av allt. :D

Postad 10 March 2014 - 15:53

Unregistered83b2f5c3
  • Unregistered83b2f5c3
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej!

Efter att ha kört kalibrering med DSPeaker 2.0 har volymen på subwoofer utgången blivit kraftigt ändrad i receivern. Tidigare har receivern ställt ner volymen på baskanalerna, de har tidigare legat på -9,5 db och -6,5 db. (har volymen på "mitten" på basarna)

Nu efter att ha kopplat in och kört DSPeaker 2.0 och sedan yapo kalibering på Yamaha receivern har nu baskanalen ändrats till + 10db i receivern.

Receivern verkar ju tydligen tycka att basen är allt för låg eftersom den ändrat signalen till + 10db på subwooferutgången. Vad tror ni detta beror på, någon som varit med något liknande och vet vad jag ska göra?

(Kör mina två basar i Dual-mono setup med DSpeaker 2.0. Då sänds bara den vänstra subwoofer signalen ut till båda basarna. Detta gör att receivern tror att bara en bas är inkopplad. kan detta ha något med saken att göra? )

Redigerat av Unregistered83b2f5c3, 10 March 2014 - 17:32.

Postad 11 March 2014 - 08:48

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0

Jag kör autokalibreringen bara nu för tiden, sen stänger jag av audyssy-eq. Tycker inte den tillför något längre.
Kan påminna om en sak också. Glöm inte att ställa frontarna på samma volym efter kalibreringen med recievern, annars låter det inte bra är min erfarenhet.

Själv har jag köpt en ny mediaspelare, min gamla Tvix strulade. Det fungerar skitbra och jag tycker det blev ett lyft ljudmässigt vilket jag anser vara lite konstigt. Tillsammans med min nya kalibrering med compensation på, så blir det bra tryck och ljud till film. Kör dock ett högpassfilter om 48db/oktav vid 25hz, för säkerhets skull.

Vad menar du att ställa frontarna på samma volym? Om man kör audysseykalibreringen så ordnar väl den rätt volym? Eller missa jag något? :)

Skriv gärna i vilken ordning du gör det i :)

Postad 11 March 2014 - 08:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Vad menar du att ställa frontarna på samma volym? Om man kör audysseykalibreringen så ordnar väl den rätt volym? Eller missa jag något? :)

Skriv gärna i vilken ordning du gör det i :)

Jo alltså. När jag kör autokalibreringen här hemma med min Denon 2808 så vill den oftast ställa LF på typ +3db och RF på typ +3.5db eller 4db.

Jag gör så att jag ställer LF och RF på samma volym alltså typ +3db, eller vilket värde som helst, och sen kör jag antimodekorrigeringen.
Sen kör jag autokalibreringen med recievern. Ställer då recievern LF och RF på olika db så ändrar jag manuellt så det blir samma volym på dem. Jag tycker skillnanden är påtaglig, speciellt till tvåkanal. Låter nästan som lite fasfel annars. Men det kanske bara är jag som tycker så? :)

Redigerat av genstruktur, 11 March 2014 - 09:29.

Postad 11 March 2014 - 11:59

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0

Jo alltså. När jag kör autokalibreringen här hemma med min Denon 2808 så vill den oftast ställa LF på typ +3db och RF på typ +3.5db eller 4db.

Jag gör så att jag ställer LF och RF på samma volym alltså typ +3db, eller vilket värde som helst, och sen kör jag antimodekorrigeringen.
Sen kör jag autokalibreringen med recievern. Ställer då recievern LF och RF på olika db så ändrar jag manuellt så det blir samma volym på dem. Jag tycker skillnanden är påtaglig, speciellt till tvåkanal. Låter nästan som lite fasfel annars. Men det kanske bara är jag som tycker så? :)

Då är jag med! :) men själv så använder jag bara min dual core till min sub i hemmabion! Använde den till frontarna innan. :)

Vad tror ni, kan det vara värt att gå upp till en receiver med audyssey 32bitars för de andra kanalerna? :)

Redigerat av babben33, 11 March 2014 - 12:01.

Postad 11 March 2014 - 13:23

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Då är jag med! :) men själv så använder jag bara min dual core till min sub i hemmabion! Använde den till frontarna innan. :)

Vad tror ni, kan det vara värt att gå upp till en receiver med audyssey 32bitars för de andra kanalerna? :)

Nej då spelar det ingen roll såklart :).

Själv har jag bara multi eq xt-versionen. Antimode för de lägre registerna och absorbenter för mellan och diskant tycker jag låter bra. Min version av audyssey gör det inte bättre än akustikfixet tycker jag här hemma.

Men de nyare versionerna av audyssey skall vara bättre har man hört.

Redigerat av genstruktur, 11 March 2014 - 13:26.

Postad 11 March 2014 - 16:52

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

• 1687 inlägg
  • 0
Har lånat en Antimode nu, plus en T+A DAC 8, Dac'en i antimoden var inte enns i närheten av T+A Dacen.
om jag vill anv kalibreringen som antimoden har gjort, men T+A DAC ljud.

Ska jag koppla optiskt ut från antimoden till optiskt in på T+A Dac'en ? sedan XLR ut från T+A Dacen till förstärkaren ?

Postad 11 March 2014 - 17:43

Unregistered83b2f5c3
  • Unregistered83b2f5c3
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Fortsätter min frågeställning som jag började skriva om några inlägg högre upp, ang volymen på subwoofer utgången. Glömde skriva att utöver att min Yamaha receiver har ställt upp signalen till subwoofern med + 10 db så har den dragit ner volymen på övriga högtalare med ungefär - 5 db per högtalare. Detta måste ju uppenbarligen bero på att de övriga högtalarna i min setup spelar för högt i förhållande mot subwoofern. Och att därför kompenserar Yamaha receivern detta genom att ändra på volymerna.

Har ni förslag på hur jag ska göra för att få en mer jämn volym på alla kanaler inklusive subwoofern. Ska jag skruva upp volymen på basarna och sedan köra ny kalibrering med först DSPeakern och därefter med receivern. Eller ska jag höja basvolymen i DSPeakern och därefter köra ny kalibering med bara yamaha receivern?

Tack på förhand

Postad 11 March 2014 - 18:20

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

• 1687 inlägg
  • 0

Har lånat en Antimode nu, plus en T+A DAC 8, Dac'en i antimoden var inte enns i närheten av T+A Dacen.
om jag vill anv kalibreringen som antimoden har gjort, men T+A DAC ljud.

Ska jag koppla optiskt ut från antimoden till optiskt in på T+A Dac'en ? sedan XLR ut från T+A Dacen till förstärkaren ?

svarar själv på min fråga.. fungerade bra att koppla så här :)
visst blev det bättre ljud med T+A mer detaljer, mer öppen 3d känsla vet inte hur jag skall beskriva det.
men Antimoden's Dac är inte alls dålig.

har lyssnat ett par timmar nu med Kalibrerat ljud, första intrycket var att ljudet var tråkigt, men det tycker jag inte nu.
låter mer korrekt som det skall låta.. skönt att bli av med den bummliga basen.
saknas det bas & tryck så höjer man bara volymen & smilar :) kommer definitivt köpa en Antimode 2.0 & köra den även
som dac, sen köper man en till dac senare som kopplas till Antimoden.

Postad 11 March 2014 - 18:31

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

visst blev det bättre ljud med T+A mer detaljer, mer öppen 3d känsla vet inte hur jag skall beskriva det.

har lyssnat ett par timmar nu med Kalibrerat ljud, första intrycket var att ljudet var tråkigt, men det tycker jag inte nu.
saknas det bas & tryck så höjer man bara volymen & smilar :) kommer definitivt köpa en Antimode 2.0 & köra den även

Härligt att höra :)

Postad 11 March 2014 - 18:37

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Fortsätter min frågeställning som jag började skriva om några inlägg högre upp, ang volymen på subwoofer utgången. Glömde skriva att utöver att min Yamaha receiver har ställt upp signalen till subwoofern med + 10 db så har den dragit ner volymen på övriga högtalare med ungefär - 5 db per högtalare. Detta måste ju uppenbarligen bero på att de övriga högtalarna i min setup spelar för högt i förhållande mot subwoofern. Och att därför kompenserar Yamaha receivern detta genom att ändra på volymerna.

Har ni förslag på hur jag ska göra för att få en mer jämn volym på alla kanaler inklusive subwoofern. Ska jag skruva upp volymen på basarna och sedan köra ny kalibrering med först DSPeakern och därefter med receivern. Eller ska jag höja basvolymen i DSPeakern och därefter köra ny kalibering med bara yamaha receivern?

Tack på förhand

Det anti-moden gör är att den sänker dina rumsmoder och det kommer resultera i att volymen blir lägre från subbarna. Det du ska göra är att kalibrera med anti-moden först enligt de instruktioner som finns i manualen (har inte själv kalibrerat subbar med den), och sedan kör du kalibrering med receivern. Nu kan jag tyvärr inte yamaha receivern, men hade jag fått de resultaten du fick med min denon så hade jag förmodligen höjt subbarnas volym på deras slutsteg och gjort om kalibrering i receiver så det hade varit nånstans +-5 db. På Denon så är maxtaket +-12db, då vet man att en gräns är nådd och det innebär förmodligen att den har vridit upp så mycket den kan, eller ner för den delen, och det är förmodligen inte tillräckligt.

Postad 11 March 2014 - 22:52

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Bra svar XavierJH.

Så länge maxtaket inte är nått är det inget problem att det är olika nivå på högtalarna eller vad de är inställda på för db. Men det får du kolla i manualen till din Yamaha vad som är max. Det viktiga är skillnaderna mellan de olika högtalarna är korrekta.

Själv så har jag mina frontar ställda till +8db och surrounderna till - 4db.

Edit: Innan jag köpte antimoden, och kalibrerade, var skillnaderna inte alls lika stora.

Redigerat av genstruktur, 12 March 2014 - 20:26.

Postad 12 March 2014 - 18:23

Unregistered83b2f5c3
  • Unregistered83b2f5c3
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
okej tack för hjälpen killar!

Postad 12 March 2014 - 20:33

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Kul! :-D

Postad 12 March 2014 - 20:37

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

okej tack för hjälpen killar!

Återkoppla hur det går :-).

Själv avnjöt jag precis en film. Gött att kunna höja, hur mycket som helst känns det som, utan att basen brölar. Det är väldigt fin balans mellan allt här hemma nu:-). Så jäkla gött!

Det är en helt otrolig manick det här. Lite lite ryggdunkningar i tråden va? ;-)

Redigerat av genstruktur, 12 March 2014 - 20:39.

Postad 13 March 2014 - 11:54

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Återkoppla hur det går :-).

Själv avnjöt jag precis en film. Gött att kunna höja, hur mycket som helst känns det som, utan att basen brölar. Det är väldigt fin balans mellan allt här hemma nu:-). Så jäkla gött!

Det är en helt otrolig manick det här. Lite lite ryggdunkningar i tråden va? ;-)

Vad har du för subwoofer?

Postad 13 March 2014 - 12:37

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Vad har du för subwoofer?

Ingen alls.

Postad 13 March 2014 - 13:29

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Ingen alls.

Och ändå har du brölig bas? Har du fortfarande din högtalare som du har i Galleriet?

Postad 13 March 2014 - 14:23

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Och ändå har du brölig bas? Har du fortfarande din högtalare som du har i Galleriet?

Ja och japp!

Redigerat av genstruktur, 13 March 2014 - 14:25.

Postad 13 March 2014 - 15:07

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Om det är någon som bor nära Göteborg som är sugna på att komma hem och dela med sig sina kunskaper och leka lite så är ni välkomna hem till mig :)

Bor i Skene!

Ibland kan man ju bli lätt hemmadöv också :)

Postad 13 March 2014 - 19:32

Unregistered83b2f5c3
  • Unregistered83b2f5c3
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Har flyttat runt på basarna idag och kört tester. Har även skruvat upp volymen en aning på själva basarna. Det återstår dock en del jobb och prövning före resultat är fullt godkänt. Har mina två basar placerade i var sitt hörn mot framväggen. Efter att ha kört kalibreringen första gången var det rena berg och dalbanan i registret. Antimode 2.0 lyckades dock ta bort topparna effektivt och även bättra på dalarna en del. Prövade därefter att trycka in basarna så mycket det gick i sina respektive hörn och körde på nytt. Den här gången fick jag lägre toppar och även denna gång lyckades antimode 2.0 ta bort topparna effektivt. Men jag fick i stället en massiv dal vid 50 hz som hade - 19,3 db enligt displayen.

Tredje gången flyttade jag ut båda basarna från hörnen längre än jag hade haft vid försök nr 1. Denna gång fick jag ännu lägre toppar och den stora dalen vid 50 hz minskade en del. Återigen kunde Antimode 2.0 ta bort topparna effektivt men svackan vid 50 hz kvarstår, den mäter dock - 13 db nu. Efter det tredje försöket var jag tvungen att avbryta då ja inte vill göra grannarna för arga :P

Skulle det inte vara för den djupa svackan vid 50 hz så hade jag vart rätt nöjd. Nästa gång ska jag dra ut basarna ytterligare från hörnen och se om det blir bättre.

Redigerat av Unregistered83b2f5c3, 13 March 2014 - 19:37.

Postad 13 March 2014 - 19:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Du vet om att det finns mätningar du kan göra med antimoden va? Så slipper du köra fulla korrigeringar när du testar position. Rätt smidigt att kunna se kurvan på 30sek istället för 15min :)

Det kan var så att du behöver justera sweetspot i djupled också för att minska svackan vid 50hz.

Jag tror det enklaste är att gå systematiskt till väga med sådant här.

Flytta subar, notera position och resultat. Flytta igen, notera. Sen samma sak med sweetspot tills man hittat de bästa positionerna.

Redigerat av genstruktur, 13 March 2014 - 20:12.

Postad 13 March 2014 - 20:52

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
+1 på det genstruktur skriver. Du skulle även kunna ställa en fråga i akustikdelen och på grannforum om rumsmått och visa upp grafen som anti-moden visar. Det går att räkna sig fram till varför det uppstår (om inte rummet är för komplicerat för oss forumnissar).

Skulle du förresten kunna visa upp grafen, Bjorken2k? En svacka på 13db är väl inte att hurra för, men om den är under ett kort intervall (högt Q-värde) så kanske det inte spelar så stor roll.

Postad 13 March 2014 - 20:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Skulle du förresten kunna visa upp grafen, Bjorken2k? En svacka på 13db är väl inte att hurra för, men om den är under ett kort intervall (högt Q-värde) så kanske det inte spelar så stor roll.

Ja det hade varit bra, och kul! Alltid roligt att se andras grafer :). Mer bilder i tråden!

Postad 13 March 2014 - 21:02

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Detta gör min DC med mitt rum :)
Den används till subben och frontarna delas vid 120 hz

Då är även audyssey igång utan dynamisk eq!

Bifogad fil(er)

Redigerat av babben33, 13 March 2014 - 21:04.

Postad 13 March 2014 - 21:06

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Bra peak den tagit bort mellan ca 40-65hz :). Trevligt!

Redigerat av genstruktur, 13 March 2014 - 21:08.

Postad 13 March 2014 - 23:50

Unregistered83b2f5c3
  • Unregistered83b2f5c3
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Japp körde snabb mätning med antimoden efter varje flyttning av basarna. Tyckte dock att kurvan såg rätt hyfsad ut då men att det vart sämre efter full kalibrering. Men som sagt det blev bästa resultatet på tredje försöket när jag drog ut basarna från hörnen. Ska lägga upp min kurva imorgon så ni får se. Har försökt dämpa lägenheten efter min bästa förmåga med absorbenttavlor, stor matta, stor tygsoffa mm. men det verkar ändå vara svårt att få till det. Min egna teori är att det öppna köket ställer till det en del. Ska gå till akustikformuet och höra mig för, tack för tippsen killar!

Redigerat av Unregistered83b2f5c3, 13 March 2014 - 23:55.

Postad 14 March 2014 - 07:53

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Japp körde snabb mätning med antimoden efter varje flyttning av basarna. Tyckte dock att kurvan såg rätt hyfsad ut då men att det vart sämre efter full kalibrering. Men som sagt det blev bästa resultatet på tredje försöket när jag drog ut basarna från hörnen. Ska lägga upp min kurva imorgon så ni får se. Har försökt dämpa lägenheten efter min bästa förmåga med absorbenttavlor, stor matta, stor tygsoffa mm. men det verkar ändå vara svårt att få till det. Min egna teori är att det öppna köket ställer till det en del. Ska gå till akustikformuet och höra mig för, tack för tippsen killar!

Okej, vad bra, du visst redan om att det gick att göra korta mätningar.

Ja det är inte omöjligt att din planlösning ställer till det lite extra. Om man tittar på bilderna så verkar lyssningsrummet skilja sig ganska mycket från ett "vanligt" rektangulärt eller fyrkantigt rum.

Redigerat av genstruktur, 14 March 2014 - 07:55.

Postad 14 March 2014 - 08:28

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Hmm, ja om det är öppen planlösning så blir det knepigt att räkna på det. Men bjorken, kan vi inte se din graf? Ta en snabb bild på anti-modens displan bara.

Postad 14 March 2014 - 16:08

Unregistered83b2f5c3
  • Unregistered83b2f5c3
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Här kommer grafen. Kom precis hem från jobbet så har inte hunnit fixa något idag med placeringen av basarna. Kommer under morgondagen att göra nya mätningar och placeringar av basarna.

Kör crossover till basarna vid 90 hz i Yamaha receivern

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered83b2f5c3, 14 March 2014 - 16:26.

Postad 14 March 2014 - 18:59

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Tycker inte att den dippen ser ut att påverka så mycket. Visst skulle du kunna testa fler placeringar, men håll inte på till döddagar...

Postad 21 March 2014 - 14:22

Unregistered83b2f5c3
  • Unregistered83b2f5c3
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Här är en bild efter ny kalibrering och omplacering av basarna. Har lyckats få bort mycket av dippen vid 50 hz, men den andra dippen vid 70 hz kvarstår tyvärr. Helt perfekt är det ju inte men jag har prövat de placeringar som mitt vardagsrum tillåter som det ser ut idag. Så jag måste nog nöja mig med resultatet jag fått till. Vid denna kurva så är basarna placerade 60 cm ut från respektive hörn och är kraftigt vinklade in mot lyssningsplatsen. Har även kört en House kurva som ska ge en ökning på 3 db under 50 hz. Gillar resultatet och tycker denna kurva passar fint till film.

Nästa plan är att skapa ny ljudprofil och köra kalibrering med basarna i dual stereo. Tanken är att få till en kurva som ska vara mer optimerad vid musiklyssning. Måst säga att det är en jäkligt nice manick den här antimode 2.0

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered83b2f5c3, 21 March 2014 - 22:30.

Postad 23 March 2014 - 13:10

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Det ser väl inte så farligt ut vid 50hz tycker jag. Vid 70-80hz, kan det vara delningen för suben?

Man får inte glömma av att lyssna och njuta också, lätt att förvilla sig bland mätningar och diagram :).

Postad 24 March 2014 - 07:44

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Nästa plan är att skapa ny ljudprofil och köra kalibrering med basarna i dual stereo. Tanken är att få till en kurva som ska vara mer optimerad vid musiklyssning. Måst säga att det är en jäkligt nice manick den här antimode 2.0

Vad är det som du är missnöjd över med ljudet till musiklyssning nu?

Postad 25 March 2014 - 08:03

Unregistered83b2f5c3
  • Unregistered83b2f5c3
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Jag har ställt delningen på mina basar till "max" vilket är 140 hz och i receivern delar jag till basarna vid 90 hz. Du har rätt man måste njuta också och det gör jag! Ljudmässigt är det verkligen stor skillnad mot det bättre nu när jag har Antimode 2.0. Givetvis gör kalibreringen den största skillnaden men jag har även fått hjälp av Antimoden att placera mina basar bättre. Var tidigare inte alls nöjd med ljudet från basarna och hade börjat planera att köpa nya. Men nu får dom stanna, Antimoden har styrt upp ljudet och nu låter det mycket bättre :)

Tycker jag har ett bra ljud i anläggningen när jag kör med med basarna i dual mono. Men vad jag har läst och hört så ska dual stereo vara bättre för musiklyssning och detta måste jag givetvis testa. Ska bli intressant och höra om det blir någon skillnad mot dual mono när man enkelt kan byta ljudprofil genom ett knapptryck. Har inte gjort detta ännu pga tidsbrist men hoppas hinna med detta under veckan.

Redigerat av Unregistered83b2f5c3, 25 March 2014 - 08:21.

Postad 25 March 2014 - 08:58

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Ok, du skrev att du vill ha en mer optimerad kurva för musiklyssning. Blev bara lite nyfiken på vad det är du vill optimera?

Jag är ju lagd åt det hållet att en väl uppsatt och inställd anläggning inte behöver olika presets. Jag ser inga fördelar med olika inställningar.

Men om någon är av annan åsikt så får ni gärna argumentera för det. :)

Postad 25 March 2014 - 09:35

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Ok, du skrev att du vill ha en mer optimerad kurva för musiklyssning. Blev bara lite nyfiken på vad det är du vill optimera?

Jag är ju lagd åt det hållet att en väl uppsatt och inställd anläggning inte behöver olika presets. Jag ser inga fördelar med olika inställningar.

Men om någon är av annan åsikt så får ni gärna argumentera för det. :)

Kan väl i regel hålla med där.

Jag kör samma kurva för musik/film här hemma, enda skillnaden är ett högpassfilter för att skydda frontarna vid film. Man har läst om filmer med potent basspår ner till 10hz :blink:. Och det är inget jag vill skicka till frontarna med full sula.

Hade jag dock haft subbar kanske jag ställt in en housecurve, men jag tror jag hade haft den både till musik och film.

Redigerat av genstruktur, 25 March 2014 - 09:36.

Postad 25 March 2014 - 12:22

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Kan väl i regel hålla med där.

Jag kör samma kurva för musik/film här hemma, enda skillnaden är ett högpassfilter för att skydda frontarna vid film. Man har läst om filmer med potent basspår ner till 10hz :blink:. Och det är inget jag vill skicka till frontarna med full sula.

Hade jag dock haft subbar kanske jag ställt in en housecurve, men jag tror jag hade haft den både till musik och film.

Ursäkta för en kanske knasig fråga och påstående... Kan dina Frontar spela en 10Hz ton? Om inte dem kan det så kan det väl inte vara nån fara att skicka en sådan? Det jag menar.. om de inte går så djupt så kan dem väl inte heller använda kraften därnere för att skada elementet.

Eller tänker jag helt fel här?!?

Redigerat av mikee, 25 March 2014 - 12:24.

Postad 25 March 2014 - 14:05

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Det finns ju även musik som har information där nere :)

Postad 25 March 2014 - 14:24

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Ursäkta för en kanske knasig fråga och påstående... Kan dina Frontar spela en 10Hz ton? Om inte dem kan det så kan det väl inte vara nån fara att skicka en sådan? Det jag menar.. om de inte går så djupt så kan dem väl inte heller använda kraften därnere för att skada elementet.

Eller tänker jag helt fel här?!?

Jag kanske tog i lite där, säg 15hz då :).

Ja mina frontar kan spela en 10-15hz ton, och andra högtalare också, men med ett mycket lägre ljudtryck såklart. Kanske en 20-30db (en siffra tagen ur luften) lägre ljudtryck än medelnivån. Om man kollar inlägg nr 275, så verkar nivån ligga -12db vid 15hz ungefär vid mätningar med antimoden på mina högtalare.

Efter lite efterforskningar så verkar det som att högtalaren försöker reproducera en sådan ton, på låt säga 10-15hz, även om man inte hör eller uppfattar den. Som jag förstår det hela så kan det skada en högtalare, speciellt då vissa filmer tydligen kan ha massvis med information så lågt ner. Elementen kan således bottna genom att högtalaren försöker spela upp en ton den inte är gjort för, vad jag förstår. Men någon annan får gärna förklara bättre?

Det finns ju även musik som har information där nere :)

Jo vissr är det så. Verkar inte vara lika frekvent dock, och inte i så mycket musik jag lyssnar på tror jag. Hollywoodfiler ser jag dock gott om, och där kan det finnas mycket information så långt ner förstår jag.

Redigerat av genstruktur, 25 March 2014 - 14:31.

Postad 25 March 2014 - 16:30

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Många filmer filtreras faktiskt väldigt mycket längre ner, så i regel så har inte alla filmer jättemycket djupbas! Läste en tråd på AVSFORUM häromdagen om detta. Sen att du vid mätning får utslag längre ner i registret kan ha att göra med rumsstöd även fast inte din högtalare spelar så högt! Tror inte du behöver vara rädd för detta :) I för sig kanske du kan få lite mer headroom om man filtrerar bort lite så att stärkaren inte behöver jobba lika hårt!

Postad 25 March 2014 - 17:17

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Många filmer filtreras faktiskt väldigt mycket längre ner, så i regel så har inte alla filmer jättemycket djupbas! Läste en tråd på AVSFORUM häromdagen om detta. Sen att du vid mätning får utslag längre ner i registret kan ha att göra med rumsstöd även fast inte din högtalare spelar så högt! Tror inte du behöver vara rädd för detta :) I för sig kanske du kan få lite mer headroom om man filtrerar bort lite så att stärkaren inte behöver jobba lika hårt!

Hmm, det finns gott om filmer som har innehåll runt 10-15hz. Om man inte har sub och sätter frontar på large så kommer förstärkaren skicka full signal på allt innehåll till frontarna. Vad tror du händer med en vanlig golvare när den tar emot en full utstyrning på de frekvenserna? Bottning guaranteed.

Sen är det inte bara förstärkaren som får bättre headroom, det gäller även högtalarna.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.