min Samsung PS51D8005 lider brutalt av sånt.
Postad 30 March 2012 - 08:24
min Samsung PS51D8005 lider brutalt av sånt.
Postad 30 March 2012 - 09:59
Image Retention. tillfällig inbränning. man kan se loggor, text, letterbox osv en liten stund efter att den försvunnit osv. men det går att lätt "tvätta" bort. min Samsung PS51D8005 lider brutalt av sånt.
Du skrev tidigare att alla dagens plasmor lider av IR och skit. Vad menar du med "skit" ?
Nu är det ju så att alla har inte problem med IR, det helt olika från tv till tv. Har inga som helst problem med min LG. (Visst jag kan "tvinga" fram det, men det är ju som att köra över en hög med spik och klaga på att man fick punka.)
Har sett två hyffsat nya samsungplasmor med rejäla problem. En vanlig orsak är väl att folk kör med på tok för hög kontrast.
Postad 30 March 2012 - 11:29
Du skrev tidigare att alla dagens plasmor lider av IR och skit. Vad menar du med "skit" ?
phosphor lagg, false countering, posterization. 50hz buggar etc...
ok alla plasmor lider inte av IR men den större delen skulle jag gissa. många har rapporterat och jag har själv sett det med VT30 t.ex.
alltså nu kanske jag låter som en plasma hatare men det är jag inte. jag vill helst ha en plasma men som jag skrev, jag är mycket känslig för sånt här.
Postad 30 March 2012 - 12:25
Lite chansning att köpa en vt50 men hoppas den är bättre än min lg pk760 så är jag nöjd.
Postad 30 March 2012 - 13:35
Postad 30 March 2012 - 15:29
Hoppas att vt50 inte har alla problem som vt30 hade som du skrev ovan.
Lite chansning att köpa en vt50 men hoppas den är bättre än min lg pk760 så är jag nöjd.
Bättre än din PK760??? Skojar du? Den är på en helt annan planet i jämförelse
Postad 30 March 2012 - 15:36
phosphor lagg, false countering, posterization. 50hz buggar etc...
ok alla plasmor lider inte av IR men den större delen skulle jag gissa. många har rapporterat och jag har själv sett det med VT30 t.ex.
alltså nu kanske jag låter som en plasma hatare men det är jag inte. jag vill helst ha en plasma men som jag skrev, jag är mycket känslig för sånt här.
Fast LCD'er har ju också sin beskärda del av problem relaterade till tekniken så som rörelseoskärpa, bleeding, clouding, betraktningsvinklar, äkta svärta osv. osv. Det handlar om vilka problem man tycker är lättast att leva med
Postad 30 March 2012 - 15:46
Varför är det en sån skillnad i pris när det gäller "E-europa" och "Y-nordiskt" modell?
Priserna som syns här är väl mest att betraktas som indikationer än, ingen som har apparater i lager och priserna brukar ganska snabbt justeras neråt lite, speciellt på volymmodellerna. Att "E" modellerna är billigare beror på att de tillverkas i större antal och säljs på fler marknader så att konkurrensen blir större helt enkelt.
Postad 30 March 2012 - 17:09
Priserna som syns här är väl mest att betraktas som indikationer än, ingen som har apparater i lager och priserna brukar ganska snabbt justeras neråt lite, speciellt på volymmodellerna. Att "E" modellerna är billigare beror på att de tillverkas i större antal och säljs på fler marknader så att konkurrensen blir större helt enkelt.
Vad skiljer dom åt egentligen?
Postad 30 March 2012 - 17:24
Det är ungefär som att ha en Skoda Superb och hoppas att en Mercedes SLR är bättre
Får hoppas du har rätt för min PK lider inte av 50hz buggar och phosphor lagg och allt vad man hört om vt30.
Postad 30 March 2012 - 18:24
Får hoppas du har rätt för min PK lider inte av 50hz buggar och phosphor lagg och allt vad man hört om vt30.
Det är inte vad du hör som är viktigt, det är vad du SER
Postad 30 March 2012 - 19:58
För har tittat på vt30 en del och den såg jag personligen inga fel på.
Så skall bli kul att se min vt50 65" när den kommer i maj.
Postad 30 March 2012 - 20:19
Postad 31 March 2012 - 18:58
Fast LCD'er har ju också sin beskärda del av problem relaterade till tekniken så som rörelseoskärpa, bleeding, clouding, betraktningsvinklar, äkta svärta osv. osv. Det handlar om vilka problem man tycker är lättast att leva med
exakt MEN om man går efter HDgurus test så är dessa problem som bortblåsta. det är det som verkar så otroligt. låter för bra för att vara sant...
håller med er som skrev att TVn måste upplevas själv. jag avstod från VT30 förra året efter att jag upplevt den själv. var helt inne på den efter alla bra recensioner men jag såg exakt alla dessa "små" problem och dem blev till ett stort tyvärr.
jag hoppas verkligen att VT50 är tillräckligt bra för mig. jag vill ha samsung D8005 som jag har nu fast med betydligt bättre svärta och ingen IR. mycket tyder på att VT50 är just den TVn.
Postad 31 March 2012 - 19:19
Det är ungefär som att ha en Skoda Superb och hoppas att en Mercedes SLR är bättre
Med tanke på priset så borde det vara så iaf
Redigerat av Unregistered948c54a3, 31 March 2012 - 19:20.
Postad 31 March 2012 - 19:52
Och IRMed tanke på priset så borde det vara så iaf
Ska bli intressant att höra sen, enda jag vet att LG's plasmor är sämre på än panasonics så är det ju svärtan. (Vilket dock kan vara värt det
)
Redigerat av Hassezilla, 31 March 2012 - 19:56.
Postad 31 March 2012 - 19:54
Och IR
Inte för mig iaf, har inga problem med min pk550. Så det stämmer inte riktigt.. Vet att vissa exemplar lider av det då jag sett andra som påtalat det i andra trådar. Men långt ifrån att man kan säga att det är generellt så.
Redigerat av Unregistered948c54a3, 31 March 2012 - 19:57.
Postad 31 March 2012 - 21:58
Aha, antog att det var ett genomgående fel, känner minst 15 st med nyare LG-plasmor och alla har samma grad av IR(inte lite).Inte för mig iaf, har inga problem med min pk550. Så det stämmer inte riktigt.. Vet att vissa exemplar lider av det då jag sett andra som påtalat det i andra trådar. Men långt ifrån att man kan säga att det är generellt så.
Postad 31 March 2012 - 22:03
Redigerat av Hassezilla, 31 March 2012 - 22:07.
Postad 01 April 2012 - 13:39
https://www.prisjakt...t.php?p=1177822
Postad 01 April 2012 - 14:06
Hur lång tid måste man vänta till 42GT50Y kostar under 10 000 kronor? Idag kostar den 13 990 kr.
https://www.prisjakt...t.php?p=1177822
priserna som är ute nu tvivlar jag på kommer stanna exakt så när TVarna verkligen kommer in i butikerna fysiskt, men det är bara vad jag tror
Postad 01 April 2012 - 20:52
Aha, antog att det var ett genomgående fel, känner minst 15 st med nyare LG-plasmor och alla har samma grad av IR(inte lite).
Det var många det, låter helt otroligt att alla skulle lida av mkt IR. Säker att det inte är samsungplasmor ?
Har alla 15 ställt in iaf kontrast och ljusstyrka korrekt? Där jag tror problemet ligger för de flesta, oavsett tillverkare. Som sagt, fenomenet går alltid att tvinga fram.
Edit, oj det var minst 15 st, så det kan vara ännu fler alltså... Du är verkligen poppis du, och LG
Redigerat av Unregistered948c54a3, 01 April 2012 - 20:54.
Postad 02 April 2012 - 12:58
Jag har läst denna tråden, men det snurrar lite av alla begreppen som används. Jag tänkte en budget på 20,000, men kan sträcka mig lite längre om det är för bildkvalitet. När kommer 2012 modellerna ut i Sverige? Finns det någon länk till prisuppgifter på dessa apparaterna?
Postad 02 April 2012 - 13:16
55 och 65 är lite dyra så här i början. Kommer i maj. Skulle köra på VT då man vill ha det bästa
Redigerat av wesslan, 02 April 2012 - 13:16.
Postad 02 April 2012 - 14:05
Skall man skicka in TVn eller skall man be en tekniker titta på TVn?
Redigerat av wolf426, 02 April 2012 - 16:51.
Postad 02 April 2012 - 14:14
Postad 02 April 2012 - 16:24
Finns det någon bra sida/tråd som förklarar skillnaderna mellan GT, VT, ST etc? Jag har en 46 tums Viera jag köpte utomlands för några år sedan, och vill uppdatera till 55"-60". Tittade mest på Samsung för det verkar vara hett bland alla man pratar med, men sedan tänkte jag på att jag är väldigt nöjd med min Viera och efter att ha läst runt lite, verkar det som om Viera är kvalitet, och det vill man ha.
Jag har läst denna tråden, men det snurrar lite av alla begreppen som används. Jag tänkte en budget på 20,000, men kan sträcka mig lite längre om det är för bildkvalitet. När kommer 2012 modellerna ut i Sverige? Finns det någon länk till prisuppgifter på dessa apparaterna?
55" ST50 blir nog ett riktigt bra val för dig eller kanske samsung 60" E6505. fast vänta till sommaren när de flesta har recenserats och många har köpt. då kommer du kunna läsa dig till ett bra beslut
Postad 02 April 2012 - 18:04
Jag har har lite inbränningar som endast syns då det är en ljus bild på skärmen. Det är på två ställen ca. 10 x 10 cm tillsammans. Provat skärmtvätt i flera timmar.
Skall man skicka in TVn eller skall man be en tekniker titta på TVn?
Kör mycket längre tid än några timmar. Eller så kör du på som vanligt med vanliga teveprogram. Till slut försvinner det.
Postad 02 April 2012 - 19:10
55" ST50 blir nog ett riktigt bra val för dig eller kanske samsung 60" E6505. fast vänta till sommaren när de flesta har recenserats och många har köpt. då kommer du kunna läsa dig till ett bra beslut
Jag blir ju snurrig av alla modellbeteckningar. Kan någon vänlig själ lista eller länka till 2012 års modeller för Panasonic och Samsung? Releasedatum vore också uppskattat.
Läser en massa bra om Samsung UE55ES8005. Är detta 2012 års modell?
Postad 02 April 2012 - 20:17
Mer eller mindre snott från VT50-recensionen, men så sant, så sant...Egentligen är det inte så otroligt, Pioneer lade enorma summor på att ta fram paneler med bästa möjliga svärta men priset för detta blev det högsta, för Pioneer alltså, nerläggning. Pioneers paneler är så grundläggande annorlunda i sin uppbyggnad och drivning att Panasonic inte direkt kunnat använda tekniken från dem. Sedan ska man inte glömma att förutsättningarna för tv-tillverkarna är helt annorlunda idag än de var på Pioneers tid, idag måste man pressa in allt i ett chassi som inte får vara mer än nån cm tjockt, den ska ha massor med finesser, den ena onödigare än den andra, den får knappt dra nån ström och den ska säljas till ett pris som är en bråkdel av vad det var tidigare. Själv tycker jag det låter som Panasonic gjort ett otroligt bra jobb med årets paneler efter att ha läst testerna på ST50 och VT50 och att svärtan är tillräckligt bra för att slå en Kuro i total bildkvalitet. Återstår att se hur långt Panasonic kommer att driva utvecklingen av plasma som teknik nu när OLED och kanske även CLED är runt knuten, tekniker som direkt från start innebär total svärta, men jag skulle helt klart vilja se dem presentera en konsumentplasma som klår en KRP-500M i svärta innan de begraver plasma som teknik.
Postad 03 April 2012 - 13:44
Mer eller mindre snott från VT50-recensionen, men så sant, så sant...
På sin höjd några rader som är "snott" där ifrån, har du nått problem med det eller?
Redigerat av EVOVII, 03 April 2012 - 13:45.
Postad 04 April 2012 - 08:03
Fight! Fight! Fight! Fight!På sin höjd några rader som är "snott" där ifrån, har du nått problem med det eller?
Postad 04 April 2012 - 15:45
Jag blir ju snurrig av alla modellbeteckningar. Kan någon vänlig själ lista eller länka till 2012 års modeller för Panasonic och Samsung? Releasedatum vore också uppskattat.
Läser en massa bra om Samsung UE55ES8005. Är detta 2012 års modell?
Samsung apparater som börjar med UE är LED LCD apparater
här hittar du samsungs line-up för i år (men tänk på att här i sverige har modellerna en 5 på slutet t.ex 8005 inte 8000 som det står på sidan)
http://www.flatpanel...l&id=1333028682
här hittar du Panasonic (i sverige slutar betäckningen med ett Y)
http://www.flatpanel...l&id=1329738734
release datum för sverige får du hitta själv
Postad 05 April 2012 - 16:41
GT50 recension:
http://www.avforums....287/Review.html
Nu vet jag vilken 42 tums tv jag kommer köpa.
Någon som har hört om dom nya apparaterna buzzar?
Postad 05 April 2012 - 18:33
Nu vet jag vilken 42 tums tv jag kommer köpa.
Någon som har hört om dom nya apparaterna buzzar?
De som recenserade vt50 sa att de var tysta men att stod man riktigt nära så hördes både lite buzzing och fläktar. Alltså som det alltid varit, finns inga knäpptysta plasmor. Och då ingen normal person tittar på film utan ljud så bör det inte störa någon.
Redigerat av wesslan, 05 April 2012 - 18:34.
Postad 05 April 2012 - 18:42
De som recenserade vt50 sa att de var tysta men att stod man riktigt nära så hördes både lite buzzing och fläktar. Alltså som det alltid varit, finns inga knäpptysta plasmor. Och då ingen normal person tittar på film utan ljud så bör det inte störa någon.
Filmer kan ju ha tyst partier och hör man buzzing då är det tråkigt. G30Y buzzade som en galning t.o.m med ljud på.
Postad 05 April 2012 - 19:55
Jag behöver inte ha massa "smart" funktioner och slimmat chassi.
Ge mig bara en TV som är lika tyst och stabil som gamla trotjänaren PV60 och med bildförbättringarna i VT50 så har ni mig tillbaka som kund.
Risken är väl dock att OLED hinner slå innan Panasonic hinner få ordning på det här.
Kul att de får såpass bra mottagande i övrigt. Den här gången verkar konkurrenterna inte ha mycket att sätta emot. Står man ut med de två problemen så kommer 2012 line-up bli grym.
Postad 05 April 2012 - 19:56
Postad 06 April 2012 - 10:44
VT50 har fläktar, det har inte GT50.
Postad 06 April 2012 - 10:56
sedan så behöver det inte vara TV apparatens fel om den buzzzar utan det kan mycket väl vara TV uttaget som inte är galvaniskt och därmed kan buzzing och andra störningar uppstå.
Postad 06 April 2012 - 19:14
Frågan är om man går ner i bildkvalitet om man tar en 65ST50.
Är ruskigt nöjd med VT10:an förutom storleken, och den var ju en av de bästa plasmorna när jag köpte den. Vad tror ni, kommer ST50 att vara bättre?
Postad 06 April 2012 - 20:14
Min åsikt är att Panasonic är betydligt mer buzziga än andra märken. Jag köpte en G20 och var supernöjd förrutom buzzningen. Jag la massa tid på att åka runt i olika butiken och lyssna på deras plasmor och jämföra. Totalt så var jag och lyssnade på 20-30 st Panasonic G20/V20 och lika många LG.för övrigt så är det från fall till fall angående buzzning. jag har en samsung D8005 som många upplever buzzar men jag hör då inget från 2 meters avstånd men om jag håller örat mot TVn hör jag det.
sedan så behöver det inte vara TV apparatens fel om den buzzzar utan det kan mycket väl vara TV uttaget som inte är galvaniskt och därmed kan buzzing och andra störningar uppstå.
Överlag så lät samtliga G20/V20 såpass mycket att jag kunde störa mig på det även i butik. LG hörde jag knappt. Ändå så är det alltid privatpersoner och testare som säger att de knappt kan höra sin panasonic plasma. Jag tycker att jag har lyssnat på tillräckligt många för att tycka att det inte är från fall till fall. Jag kunde bara höra mindre skillnad och oftast var det V-serien som hade lite snällare karaktär på sitt oljud.
Däremot är det helt klart från fall till fall om man stör sig på det eller ens hör det.
Jag kan bara säga att jag inte är överkänslig på något sätt när det gäller ljud, men en buzzande G20 är alldeles för mycket.
Tittar man på forumdiskussionerna genom åren på Gx0 serien så var det någon enstaka som tog upp problemet på G10. För G20 så var det betydligt fler som diskuterade det och för G30 verkar det snarare vara majoriteten som stör sig.
Hur det är på G50 vet vi inte ännu....
Postad 06 April 2012 - 20:20
Problemet med Samsung är att 20-30% är hemska medan resten är ok, det är ett lotteri.för övrigt så är det från fall till fall angående buzzning. jag har en samsung D8005 som många upplever buzzar men jag hör då inget från 2 meters avstånd men om jag håller örat mot TVn hör jag det.
Postad 06 April 2012 - 20:33
Har en P50VT10 för tillfället som jag ska byta ut mot något större p.g.a. ommöblering av vardagsrummet. Har ca 6 meter från soffa till tv just nu, så 50 tum är lite klent.
Frågan är om man går ner i bildkvalitet om man tar en 65ST50.
Är ruskigt nöjd med VT10:an förutom storleken, och den var ju en av de bästa plasmorna när jag köpte den. Vad tror ni, kommer ST50 att vara bättre?
ja absolut. ST50 verkar vara lite lite bättre än förra årets topp modell VT30.
Postad 06 April 2012 - 21:08
ja absolut. ST50 verkar vara lite lite bättre än förra årets topp modell VT30.
Låter bra. Då får man bara vänta lite tills man kan se de nya modellerna live i en butik.
Postad 07 April 2012 - 09:19
VT50 har fläktar, det har inte GT50.
Betyder det att GT50 och ST50 blir varmare än VT50? Fläktarna hörs ju i alla fall ingenting förutom när man slår på teven.
Postad 07 April 2012 - 09:36
Min åsikt är att Panasonic är betydligt mer buzziga än andra märken. Jag köpte en G20 och var supernöjd förrutom buzzningen. Jag la massa tid på att åka runt i olika butiken och lyssna på deras plasmor och jämföra. Totalt så var jag och lyssnade på 20-30 st Panasonic G20/V20 och lika många LG.
Har du lyssnat på Samsungs? Jag håller med om att LG surrar minst, men tycker även att Panasonic är tystare än Samsung.
Tittar man på forumdiskussionerna genom åren på Gx0 serien så var det någon enstaka som tog upp problemet på G10. För G20 så var det betydligt fler som diskuterade det och för G30 verkar det snarare vara majoriteten som stör sig.
Jag hade en G20 som var hemsk på buzzing-fronten. Aldrig hört något liknande. Det var som att hela chassit skakade, i vissa lägen. Jag har också haft en 2011-modell (ST32) och visst surrade den, men inte alls på samma påträngande sätt som G20:n.
Postad 08 April 2012 - 11:38
https://www.tvandvid...b7cd34f7c7a5e5e
£1,899.99
Availability:
In stock
Postad 08 April 2012 - 20:24
Japp Samsung tycker jag är mer ojämn. Vissa exemplar låter helt hemskt medans andra är tystare än panna. Lite mer lotteri på det märket känns det som.Har du lyssnat på Samsungs? Jag håller med om att LG surrar minst, men tycker även att Panasonic är tystare än Samsung.
Angående diskussionen om buzzning och fläkt eller inte så har jag aldrig nånsin hört en TV-fläkt från lyssnarposition som stört mig.
Så det där med att alla panna låter håller jag inte med om. Min gamla PV60 är knäpptyst.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
Bildkalibrering
50 bilder
106 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?