SONY HX855 (HX850,853,)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
Postad 31 augusti 2012 - 11:30
Postad 31 augusti 2012 - 11:43
Det gäller ju inte mig i alla fall, skulle aldrig slänga upp en tv hemma som inte var snygg.
/Fredrik
Postad 31 augusti 2012 - 12:56
Postad 31 augusti 2012 - 13:11
Jag tycker att den är lik 855an. Vad skiljer dem åt egentligen utseendemässigt? Förutom foten då...
Har för mig att 855:an har en mer synlig ram, å HX9 syns den bara från sidan. Har fått för mig att HX8 har rundade hörn också. Men visst är de rätt lika i stort.
Postad 31 augusti 2012 - 19:59
http://www.sony.se/p...ProductBenefits
/M
Redigerat av Unregistered98bc0f60, 31 augusti 2012 - 20:04.
Postad 31 augusti 2012 - 21:27
Postad 31 augusti 2012 - 22:26
Jag kollade igår, och då skulle de få in en ny leverans i början på september. Men så blev det alltså inte!Fick se att Netonnet listar 55-HX855 inte finns i lager, och specas som "utgående modell". Måste väl vara en felskrivning, eller vad tror ni? http://www.netonnet....ep/174290.5290/
Postad 01 september 2012 - 01:46
Tror du inte att det är utgående hos netonnet bara,de har valt att inte ta hem fler av den modellen. Kan svåreligen tänka att Sony slutar tillverka den efter ett halvår endast,den säljer väl som smör?Jag kollade igår, och då skulle de få in en ny leverans i början på september. Men så blev det alltså inte!
Postad 01 september 2012 - 07:36

Postad 01 september 2012 - 08:18
Nä det var precis så jag menade. Att netonnet har valtatt inte sälja den mer. Men det är fortfarande märkligt att de en dag sätter att de får leverans inom en vecka, till att nästa dag har utgått från sortimentet. Kan det handla om att netonnet inte får tag i några fler apparater, eller om de inte fick nån bra deal och därför tog bort den ur sortimentet?Tror du inte att det är utgående hos netonnet bara,de har valt att inte ta hem fler av den modellen. Kan svåreligen tänka att Sony slutar tillverka den efter ett halvår endast,den säljer väl som smör?
Lite orolig blir man, jag vill ju köpa en sån där! :-)
Postad 01 september 2012 - 08:23
Nä det var precis så jag menade. Att netonnet har valtatt inte sälja den mer. Men det är fortfarande märkligt att de en dag sätter att de får leverans inom en vecka, till att nästa dag har utgått från sortimentet. Kan det handla om att netonnet inte får tag i några fler apparater, eller om de inte fick nån bra deal och därför tog bort den ur sortimentet?
Lite orolig blir man, jag vill ju köpa en sån där! :-)
Håller med, jag är också ute efter HX855an men jag vill att den ska trilla ner till den nivå som den var på för någon månad sedan. Men det kanske är en utopi... Märkligt är det iallafall både Netonnet, och Elgiganten nu också. Vi får se vad som händer framöver...
Postad 01 september 2012 - 09:46
har MM också tagit bort den? Kan det vara så att Sverige inte får fler på ett tag, Sony hinner inte tillverka?Håller med, jag är också ute efter HX855an men jag vill att den ska trilla ner till den nivå som den var på för någon månad sedan. Men det kanske är en utopi... Märkligt är det iallafall både Netonnet, och Elgiganten nu också. Vi får se vad som händer framöver...
Postad 01 september 2012 - 10:56
Postad 01 september 2012 - 14:14
Hmm, det här känns lite märkligt! 55HX855 har försvunnit från många ÅF, och till och med utgått ur sortimentet. Vad är det som händer? HX950 dröjer ju flera månader!
Sony har ju varit skumma tidigare, t.ex. så försvann ju HX9 serien ett tag från nästan alla handlare utom Sony Center, för att sedan återkomma igen till vissa. HX95 lär ju inte påverka HX8 serien, det är ju ultra highend mot mellansegmentet (därmed inte sagt att HX8 skulle vara dålig, syftar mer på prisnivån)
Postad 01 september 2012 - 20:23
glömde: köpte aldrig tvn för bilen var för liten^^ dumt
Postad 01 september 2012 - 21:15
det är något skumt! var på netonnet förra veckan och skulle köpa 55hx753 för 13000 kr, nu ligger denna på runt 16000kr överallt. kanske har sony satt priset för lågt även på 855 pch fasar ut tvn för att ersätta med nytt modellnamn och prislapp?
Iaf i USA verkar det ju som om Sony infört någon slags "price fixing" som gjort att många produkter blivit dyrare, kanske något liknande inträffar även här (trots att det så vitt jag vet är olagligt).
Postad 01 september 2012 - 21:36
Det där tror jag snarare har att göra med ÅF som kör kampanjer, då hänger ett par andra ÅF med. Efter en kortare period höjer man priserna igen. Tror inte att det är nåt sånt fuffens på gång!det är något skumt! var på netonnet förra veckan och skulle köpa 55hx753 för 13000 kr, nu ligger denna på runt 16000kr överallt. kanske har sony satt priset för lågt även på 855 pch fasar ut tvn för att ersätta med nytt modellnamn och prislapp?
Postad 01 september 2012 - 23:21
Gör inte Apple så,deras prylar kostar ju nästan på öret samma oavsett butik.Iaf i USA verkar det ju som om Sony infört någon slags "price fixing" som gjort att många produkter blivit dyrare, kanske något liknande inträffar även här (trots att det så vitt jag vet är olagligt).
Jag googlade lite och hx855 anses som high end verkar det som. En undran, den sista femman i 855, avser det EU modell eller nordic eller nåt liknande. Det finns HX 850 också när man googlar.Sony har ju varit skumma tidigare, t.ex. så försvann ju HX9 serien ett tag från nästan alla handlare utom Sony Center, för att sedan återkomma igen till vissa. HX95 lär ju inte påverka HX8 serien, det är ju ultra highend mot mellansegmentet (därmed inte sagt att HX8 skulle vara dålig, syftar mer på prisnivån)
Redigerat av Askungen, 01 september 2012 - 23:24.
Postad 01 september 2012 - 23:24
Det kan nog stämma. Men vad jag vet så är det inte olagligt.Gör inte Apple så,deras prylar kostar ju nästan på öret samma oavsett butik.
Nä, det här gjorde mig än mer otålig! Jag kan vänta på att 55HX855 sjunker i pris, men nu vet man ju inte om man väntar förgäves, om det är så att man kan få problem att få tag i en i över huvud taget.
Har börjat snegla mot en vettig 46a,för det finns nog ingen annan 55a som jag vill ha!
Postad 01 september 2012 - 23:29
Det kanske är så illa att du får hosta upp degen om du vill ha 55" ,annars är risken att du blir utan,trist det är en j*a massa fläskDet kan nog stämma. Men vad jag vet så är det inte olagligt.
Nä, det här gjorde mig än mer otålig! Jag kan vänta på att 55HX855 sjunker i pris, men nu vet man ju inte om man väntar förgäves, om det är så att man kan få problem att få tag i en i över huvud taget.
Har börjat snegla mot en vettig 46a,för det finns nog ingen annan 55a som jag vill ha!
Postad 01 september 2012 - 23:35
Om vi säger så här, TVn ÄR värd de knappa 18000 man begär för den, utan tvekan. Men nu när jag är "vuxen" och måste köpa blöjor och annat kul blir prylkontot lidande, så just nu ryms den inte i budgeten. Visst kan man ta sig råd, men risken att jag blir lynchad är stor. :-)Det kanske är så illa att du får hosta upp degen om du vill ha 55" ,annars är risken att du blir utan,trist det är en j*a massa fläsk
Jag chansar på att den dyker lite, annars får jag bita i det sura och bli utan!
Postad 01 september 2012 - 23:41
Känner igen det, som väl är har mina blöjbärare flyttat till eget boende men i gengäld blev jag arbetslös så budgeten är minst sagt anstängd. Det fick bli 12 mån räntefritt på MM och massor med gullande och övertalningOm vi säger så här, TVn ÄR värd de knappa 18000 man begär för den, utan tvekan. Men nu när jag är "vuxen" och måste köpa blöjor och annat kul blir prylkontot lidande, så just nu ryms den inte i budgeten. Visst kan man ta sig råd, men risken att jag blir lynchad är stor. :-)
Jag chansar på att den dyker lite, annars får jag bita i det sura och bli utan!

Postad 01 september 2012 - 23:51
Gör inte Apple så,deras prylar kostar ju nästan på öret samma oavsett butik.
Jag googlade lite och hx855 anses som high end verkar det som. En undran, den sista femman i 855, avser det EU modell eller nordic eller nåt liknande. Det finns HX 850 också när man googlar.
Ok, kanske borde sagt high end och ultra high end då (HX9 serien är ju marknadens dyraste apparater, även med rabatt)
Det kan nog stämma. Men vad jag vet så är det inte olagligt.
Det som väl är olagligt är när tillverkare/leverantörer säger att ni måste sälja varan för XX kr, så var det ju tidigare "rekommenerade priser" kanske några av er äldre minns. Det som väl i praktiken ofta händer för attraktiva varor (läs Apple) är att det blir mystiska leveransproblem för de som är för billiga
Postad 02 september 2012 - 00:25
Ah, det var trist att höra! En bra TV är dock livskvalitet, och det får ingen ta ifrån en. Men då vet du i alla fall vad jag pratar om, den magiska siffran för mig ligger dessvärre på 15000. Jag hade hoppats att Elgiganten skulle köra en drive till, nu verkar de inte sälja den alls längre. Trist!Känner igen det, som väl är har mina blöjbärare flyttat till eget boende men i gengäld blev jag arbetslös så budgeten är minst sagt anstängd. Det fick bli 12 mån räntefritt på MM och massor med gullande och övertalning
Postad 02 september 2012 - 08:39
Rättelse, efter en snabb titt på hemsidan så säljs den inte längre, men de fortsätter at smygsänka priset. PR-trick?!
Redigerat av henke19822, 02 september 2012 - 08:41.
Postad 02 september 2012 - 10:36
Postad 02 september 2012 - 10:47
Det var bra nyheter, tack. Men då blir Elgigantens och MMs urdragande än mer konstigt!Jag var inne på Sony Center i Sickla, dom hade inkommande leveranser nu i veckan (6e sep/torsdag), och vidare varje vecka under hela september (det var så långt jag kollade upp)
Kan det vara så att de inte får tillräckligt bra dealer så att det är svårt att räkna hem?
Postad 02 september 2012 - 14:53
Jag vägrar att köpa den här för 17900 kr! Speciellt när man vet vad den låg på ett tag förut.
Postad 02 september 2012 - 15:01
Nu har den ju legat på nuvarande nivå ett tag, förutom när EG körde en kampanj på den för 15390 (inköpspris ryktas ligga på 14900 för vissa ÅF).Den finns ju i Tyskland också för strax över 15000 kr. Euron är på väg ner också så den blir ännu billigare. Där kostar Sonys 3D-glasögon 330 kr/st också.
Jag vägrar att köpa den här för 17900 kr! Speciellt när man vet vad den låg på ett tag förut.
Men med det sagt håller jag med dig till 100%, det känns lite surt att köpa en nu när man vet vad den legat på. Köper helst inte från Tyskland, jag har mailat den ÅF som är billigast men inte fått svar. Det är en anledning till att jag inte vill köpa därifrån. Om nåt är fel vill jag ha hjälp direkt!
Som jag skrivit tidigare, jag avvaktar några veckor, händer inget med priset ser jag mig om efter en annan maskin!
Redigerat av henke19822, 02 september 2012 - 15:02.
Postad 02 september 2012 - 15:20
med moms och tull blir nog prset ungefär detsamma, konstigt, alla vill ha tv:n men ingen vill betala!Nu har den ju legat på nuvarande nivå ett tag, förutom när EG körde en kampanj på den för 15390 (inköpspris ryktas ligga på 14900 för vissa ÅF).
Men med det sagt håller jag med dig till 100%, det känns lite surt att köpa en nu när man vet vad den legat på. Köper helst inte från Tyskland, jag har mailat den ÅF som är billigast men inte fått svar. Det är en anledning till att jag inte vill köpa därifrån. Om nåt är fel vill jag ha hjälp direkt!
Som jag skrivit tidigare, jag avvaktar några veckor, händer inget med priset ser jag mig om efter en annan maskin!
Postad 02 september 2012 - 15:33
...även inom EU?med moms och tull blir nog prset ungefär detsamma, konstigt, alla vill ha tv:n men ingen vill betala!
Jag vill ha TVn, och är beredd att lägga ut en bra slant. Men 18000?! Inte en chans!
Eller rättare sagt, 18000 när man kan sälja den för 15390 är inte okej...
Redigerat av henke19822, 02 september 2012 - 16:33.
Postad 02 september 2012 - 16:15
Postad 02 september 2012 - 16:33
Ja, det är klart överkomligt!Nix ingen moms och tull inom EU. Frakt på en femhundring är det som tillkommer. Sen har väl Sony Europe europagaranti. Kanske inte lika lång tid som i Sverige men ändå.
Postad 02 september 2012 - 16:57
Nix ingen moms och tull inom EU. Frakt på en femhundring är det som tillkommer. Sen har väl Sony Europe europagaranti. Kanske inte lika lång tid som i Sverige men ändå.
Nja, moms betalar du allt, men då normalt det landets moms. Tullfritt däremot är det. Var säkert det du menade om än inte skrev

Postad 02 september 2012 - 20:07
Var har du sett den för det priset? På Sonys hemsida är det rek. priset 22500 och det är svindyrt. Jag gav 16 för 46" med 2 par glajor på MM. Men jag hade att välja på att vara utan tv eller nån i mitt tycke sämre burk. Jag återlämnade 2 LG. En Sammy eller en Panna eller LG är kanske mer bang for the bucks, kan själv inte jämföra tyvärr....även inom EU?
Jag vill ha TVn, och är beredd att lägga ut en bra slant. Men 18000?! Inte en chans!
Eller rättare sagt, 18000 när man kan sälja den för 15390 är inte okej...
Postad 02 september 2012 - 20:42
EG hade 55an på kampanj inför OS, då sålde man den för 15390. Dessvärre missade jag precis kampanjen.Var har du sett den för det priset? På Sonys hemsida är det rek. priset 22500 och det är svindyrt. Jag gav 16 för 46" med 2 par glajor på MM. Men jag hade att välja på att vara utan tv eller nån i mitt tycke sämre burk. Jag återlämnade 2 LG. En Sammy eller en Panna eller LG är kanske mer bang for the bucks, kan själv inte jämföra tyvärr.
Postad 02 september 2012 - 21:57
osis, de kanske sålde med förlust för att locka folk till butiken, de försöker ju kränga bluray och glajor och försäkringar samtidigt!EG hade 55an på kampanj inför OS, då sålde man den för 15390. Dessvärre missade jag precis kampanjen.
Postad 02 september 2012 - 22:10
Ja så är det säkert. Speciellt om det stämmer att deras inköpspris ligger runt 14900, de där knappa 500 kronorna täcker nog inte mycket av omkostnaderna.osis, de kanske sålde med förlust för att locka folk till butiken, de försöker ju kränga bluray och glajor och försäkringar samtidigt!
Postad 02 september 2012 - 23:06
Det lackar mot jul så sakteliga och lanseras 950-serien då så lär denna sjunka nåt i allafall.Ja så är det säkert. Speciellt om det stämmer att deras inköpspris ligger runt 14900, de där knappa 500 kronorna täcker nog inte mycket av omkostnaderna.
Postad 03 september 2012 - 06:27
Jo det var det som jag hade hoppats på. Att EG och Netonnet skulle plocka ur den ur sortimentet ingick inte i min plan! :-)Det lackar mot jul så sakteliga och lanseras 950-serien då så lär denna sjunka nåt i allafall.
Postad 03 september 2012 - 07:08
Postad 03 september 2012 - 07:14
Tack, bra tips! Det bekräftar mina misstankar, och jag tänker nog försöka hitta en här i närheten (alltså inte ens postorder). Är det något som är fel så vill jag kunna mangla in TVn i bilen och åka iväg, se någon i ögonen och få hjälp!Jag har skrivit det förut och vill påpeka det igen: Sony LCD, egentligen alla tillverkares, har en del kvalitetsbrister och märkbar skillnad mellan enheter. Det är ju upp till var och en att bestämma vad man accepterar men ha i åtanke att tillbakalämnande sker oftast på DIN bekostnad. Av egen erfarenhet så kan jag berätta att det är inte lätt, eller billigt, att som privatperson skicka så stora paket som det är frågan om för 55". Håll er till lokala handlare och tänk inte ens på att importera från Tyskland/England. Hur kul är det att få ett rötägg och behöva betala >1000:- för att byta eller ha en tv för 15.000 som man inte är nöjd med.
Postad 03 september 2012 - 12:31
Håller med, den tryggheten är värd en extra tusing.Tack, bra tips! Det bekräftar mina misstankar, och jag tänker nog försöka hitta en här i närheten (alltså inte ens postorder). Är det något som är fel så vill jag kunna mangla in TVn i bilen och åka iväg, se någon i ögonen och få hjälp!
Postad 03 september 2012 - 13:44
Hej XXXXXX,
Tack för ditt mail!
Vi har tagit bort den just nu då vi väntar på leverans. Den förväntas komma in igen inom ett par veckor.
Ha en bra dag!
Med vänlig hälsning / Best regards
YYYYYYY XXXXXXX
Kundcenter
Så den borde dyka upp snart igen!
Redigerat av henke19822, 03 september 2012 - 13:44.
Postad 03 september 2012 - 13:51
Jag kontaktade Elgiganten:
Hej XXXXXX,
Tack för ditt mail!
Vi har tagit bort den just nu då vi väntar på leverans. Den förväntas komma in igen inom ett par veckor.
Ha en bra dag!
Med vänlig hälsning / Best regards
YYYYYYY XXXXXXX
Kundcenter
Så den borde dyka upp snart igen!
Aha vad intressant, då håller vi tummarna på att den snart kan trilla ner på samma prisnivå som den tidigare har befunnit sig på.
För övrigt mailade jag Proshop.se i helgen, med frågan när deras 55-HX855 förväntas finnas i lager för leverans. Jag fick svar idag:
"Det ser ut som vi får hem den 13/9."
Det verkar ju rimma rätt så bra med Elgigantens svar.
Postad 03 september 2012 - 13:58
Förhoppningsvis gäller detsamma för MM och NoN. Konkurrens är bra!Aha vad intressant, då håller vi tummarna på att den snart kan trilla ner på samma prisnivå som den tidigare har befunnit sig på.
För övrigt mailade jag Proshop.se i helgen, med frågan när deras 55-HX855 förväntas finnas i lager för leverans. Jag fick svar idag:
"Det ser ut som vi får hem den 13/9."
Det verkar ju rimma rätt så bra med Elgigantens svar.
Postad 03 september 2012 - 16:07
Jag har skrivit det förut och vill påpeka det igen: Sony LCD, egentligen alla tillverkares, har en del kvalitetsbrister och märkbar skillnad mellan enheter. Det är ju upp till var och en att bestämma vad man accepterar men ha i åtanke att tillbakalämnande sker oftast på DIN bekostnad. Av egen erfarenhet så kan jag berätta att det är inte lätt, eller billigt, att som privatperson skicka så stora paket som det är frågan om för 55". Håll er till lokala handlare och tänk inte ens på att importera från Tyskland/England. Hur kul är det att få ett rötägg och behöva betala >1000:- för att byta eller ha en tv för 15.000 som man inte är nöjd med.
Det tar emot, men jag måste tyvärr hålla med. Är inne på min tredje 65" HX923 nu...och den har en "stuck pixel" rätt nära mitten, precis som första exemplaret. Andra exemplaret hade inte det, men väl en klart sämre panel än första och tredje. Förbaskat synd, för jag hävdar fortfarande att HX923 är den bästa TV:n på marknaden, även om HX855 säkert är lite mer prisvärd. Jag tycker mig ha hört att HX855 skulle ha bättre kvalité än HX923, dvs bättre Quality Control. Måste ju ha sålts klart många fler av HX855 än HX923, och sett till det verkar klagomålen rätt få (iaf som man hört om på forum osv).
(Beröm till ElGiganten som skött hanteringen av utbyttesexemplar osv på ett mkt bra sätt, inte minsta tjafs)
Redigerat av Unregistered1413, 03 september 2012 - 16:10.
Postad 03 september 2012 - 16:10
Jag har skrivit det förut och vill påpeka det igen: Sony LCD, egentligen alla tillverkares, har en del kvalitetsbrister och märkbar skillnad mellan enheter. Det är ju upp till var och en att bestämma vad man accepterar men ha i åtanke att tillbakalämnande sker oftast på DIN bekostnad. Av egen erfarenhet så kan jag berätta att det är inte lätt, eller billigt, att som privatperson skicka så stora paket som det är frågan om för 55". Håll er till lokala handlare och tänk inte ens på att importera från Tyskland/England. Hur kul är det att få ett rötägg och behöva betala >1000:- för att byta eller ha en tv för 15.000 som man inte är nöjd med.
Mailade Sony och de svarade mig att man inte har exakt lika förmånliga garantier som i Sverige men att man har ett år iallafall där man INTE behöver skicka någon TV till Tyskland utan att man kan lämna in den i Sverige.
Sen om man ångrar sig eller så då tycker jag Elgiganten är överlägsen alla andra med deras 30 dagars returrätt. Hoppas på att EG tar in den och att den hamnar på samma nivåer som förut.
Fråga: Sonys Crystal-LED ligger det i 950-serien eller är det ännu längre bort?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar