Du kan inte ta dig till en affär och lyssna på dem som ren CD-spelare? Tycker du att 105:an är bättre på det så skulle jag köpa den.Ja visst, så långt allt klart. Men vad jag undrar är om Yamahan räcker till, även om jag kopplar analog, att återge skillnaden. Jag har varit lite runt och frågat och får väldigt olika svar beroende vem jag frågar. Bl.a på två "välrenomerade" butiker här i Göteborg, två helt olika rekomendationer.
Oppo BDP-103
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
4
|
(22)
|
Inga priser | |
Oppo BDP-103 Regionsfri
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
4
|
(10)
|
Inga priser | |
Oppo BDP-105
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
6
|
(9)
|
Inga priser | |
Oppo BDP-105 Regionsfri
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
4
|
(5)
|
Inga priser | |
Oppo BDP-103D
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
3
|
(10)
|
Inga priser | |
Oppo BDP-103D Regionsfri
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
3
|
(11)
|
Inga priser |
Egreat a10 och a11? Jämförs med Oppo 203 UHD (11 inlägg)
|
8 år sedan |
bluray vs cd spelare? (33 inlägg)
|
10 år sedan |
Oppo från USA (23 inlägg)
|
10 år sedan |
BD spelare med BRA ljud på CD uppspelning. Köpråd (5 inlägg)
|
12 år sedan |
Postad 19 November 2013 - 08:45
Postad 22 November 2013 - 09:54
Någon som testat?
Den senaste officiella release versionen är fortfarande den från 24 juli.
http://www.oppodigit...05-Support.aspx
Postad 22 November 2013 - 10:08
Äntligen en fix för mkv filer i 24hz
Postad 22 November 2013 - 11:25
13. Resolved a visible streaking issue observed on the BDP-103D player. Customers reported that after turning on the Darbee processing, they could see streaks or stripes in the background details, which became more obvious after increasing the Darbee level or switching to Full-Pop mode. This issue has been resolved in the beta release.
Postad 22 November 2013 - 11:33
Då är det bara att hoppas de släpper en för den europeiska marknaden snart då.
Äntligen en fix för mkv filer i 24hz
Denna fix finns med i updateringen....weeeeeaaahhh!!!
OCH nu läser OPPON också inbäddad text också inte bara srt. weehhhh igen!
släpps om några dar på OPPO UK sidan kan ju också tilläggas.
Postad 22 November 2013 - 23:33
Denna fix finns med i updateringen....weeeeeaaahhh!!!
OCH nu läser OPPON också inbäddad text också inte bara srt. weehhhh igen!
släpps om några dar på OPPO UK sidan kan ju också tilläggas.
Så om man har en EU model kan man inte ladda ner firmwares från USA alltså? Utan man måste vänta på att den släpps på Oppo Uk sidan?
Postad 23 November 2013 - 19:40
Postad 23 November 2013 - 21:01
Följer med både uk och svensk kabel.Karl-Johan: Jag utgår från att man fick en engelsk strömkabel med spelaren från AV Aficionado men att det bara är att byta ut den och köra med en svensk istället? Jag är lite sugen på en 103D eftersom min BDP-83 verkar lida av överhettningsproblem. Någon annan som ägt 83an som hade såna problem?
Postad 25 November 2013 - 13:56
Vad är det för skillnad på 4K-uppskalningen i denna gentemot eShift i projektorn JVC X55R? Är det bättre kanske att köpa en sån här BR-spelare och köpa lillebrorsan X35 istället för X55R?
Postad 25 November 2013 - 14:42
Postad 25 November 2013 - 16:19
Jvc klarar inte riktig 4k och det är ingen riktig 4k uppskalning den utför. Skulle du mata dem med 4k signal eller uppskalad frår Oppon så skulle det bli svart för den klarar inte att ta emot den...
Okej, så om man inte har en äkta 4K projektor så kan man skita i 4K-uppskalningen på alla BR-spelare?
Postad 25 November 2013 - 16:25
Redigerat av jimjans, 25 November 2013 - 16:25.
Postad 25 November 2013 - 17:34
De flesta projektorer med riktig 4K som finns idag har oftast bättre uppskalning än vad någon blu ray spelare kan erbjuda...
Förståeligt.
Och ifall man nu är ute efter en billig lösning och siktar på någon "fake" 4K-uppskalning som t.ex. eShift så finns det inget sånt för BR-spelare om jag förstått dig rätt?
Postad 25 November 2013 - 17:37
Postad 26 November 2013 - 11:31
Har dessa fått det nya Netflix-interfacet (http://nordicsblog.n...r-makeover.html)? Vad är det för färg på undertexterna i Netflix? Vissa spelare/modeller har gula texter medans andra har vita osv...
Postad 26 November 2013 - 15:39
BDP10XEU-67-1120B
103D:
http://www.oppo-blur...a-firmware.aspx
103/105:
http://www.oppo-blur...a-firmware.aspx
RELEASE NOTES:
Comparing to the previous official release version BDP10X-60-0910, the major changes included in this version are:
1. This Public Beta firmware is designed to work with new versions of Apple iOS and Android media control applications, which add new features like SMB access, album art display, media category support, and the ability to share information to mainstream social network websites. The MediaControlHD V2.0.2 (for iPad and iPad mini) is already in the App Store, and another version for the iPhone, as well as a corresponding Android app, will be available shortly.
2. Added support for MKV files with PGS subtitles.
3. Added Zoom functionality to video content sent through the HDMI IN ports.
4. Upgraded the "YouTube" application.
5. Resolved a frame rate decoding error for 24 Hz video files. Customers reported that after upgrading to the BDP10XEU-58-0917 firmware, many MKV, M2TS and TS files which were encoded as 23.976 Hz were decoded as 29.970 Hz. This issue has been resolved.
6. Added the "Power On Volume" and "Maximum Volume" selections for the Multi- channel and the Stereo (BDP-105EU only) audio outputs. Both selections are available at the Setup Menu -> Audio Processing.
7. Added the "Power On Input" selection which allows the customer to decide which input source should be used when the player powers on. This selection is available at the Setup Menu -> Playback Setup.
8. Added the "Settings Management" selection which allows the customer to backup or restore the player’s settings. This selection is available at the Setup Menu -> Device Setup. A USB flash drive is required for this purpose, and the backup file is encrypted to only allow access from OPPO Technical Support.
9. Added the “4Kx2K Output” selection to Setup Menu -> Video Setup with two settings: “Auto” and “Forced”. The “Auto” setting will upscale 24 Hz content to 4K if the connected display supports a 4K input. The “Forced” setting will output a 4K signal regardless of whether or not the player detects a 4K display and irrespective of the original source format.
10. Added the "Auto" mode when choosing the SACD output audio format. This mode is available at the Setup Menu -> Audio Format Setup -> SACD Output.
11. Added support for automatic file and folder sorting when accessing SMB servers. The files and folders are now sorted in alphabetic order.
12. Improved support for CUE playlists. Now, a single CUE file can point to multiple music files in the same folder.
13. Resolved a playback issue with several DVD-Audio discs. Customers reported that after upgrading to the BDP10X-58-0917 firmware, some DVD-Audio discs would play for a few seconds then the player was locked up, and all you heard was white noise. Samples include “Elvis: 30 #1 Hits”, “Bruckner: Symphony No. 7”, “Dream Theater”, “Nightwish: Once”, as well as discs self-authorised using “HD-Audio Solo Ultra” program.
14. Resolved an incorrect audio Downmix issue with the Stereo audio outputs (BDP-105EU only). Customers reported that after setting "Stereo Signal" to "Front Left/Right", they could hear surround channel audio from the dedicated Stereo audio outputs. This issue has been resolved.
15. Resolved a visible streaking issue observed on the BDP-103D player. Customers reported that after turning on the Darbee processing, they could see streaks or stripes in the background details, which became more obvious after increasing the Darbee level or switching to Full-Pop mode. This issue has been resolved in the beta release.
16. Resolved a multi-channel DSD support issue when using Dual Display mode. Customers reported that if they connected the HDMI 1 Out to a TV and the HDMI 2 Out to a DSD-capable receiver, the receiver could only recognise the Front Left and Front Right channels even if the players were reading a multi-channel SACD. This issue has been resolved.
17. For the BDP-103D player, this firmware added three commands (QDB, SDB and DRB) to the RS-232 protocol for Darbee control. It also provided finer control over the Darbee level adjustment (in 1% increments).
18. Added an experimental "Gapless Playback" feature. Currently, this feature only works for WAV and APE music files, and can be enabled in the music file navigation interface by pressing the OPTION button and then selecting the "Gapless Playback" option. In Gapless Playback mode, you may use buttons like PAUSE, PLAY, STOP, NEXT and PREV, but not REV and FWD. This feature is still under development and may be improved in future firmware releases.
19. Resolved a compatibility issue with some DVD/BD blank discs. Customers reported that their self-burnt DVD or BD discs failed to load and play on the OPPO players. Samples include Verbatim DVD+R DL 8.5G and BD-R DL 50GB blank discs. This firmware upgraded the software driver for the disc loader and resolved this issue.
20. General disc compatibility improvements based on recent and upcoming Blu-ray releases as well as user-submitted disc samples, sample title includes "The Longest Day (Blu-ray, 2012)".
Redigerat av Karl-Johan, 26 November 2013 - 15:44.
Postad 27 November 2013 - 20:50
Postad 29 November 2013 - 01:11
Postad 29 November 2013 - 11:33
Jag kör NFS sharing ifrån min Synology kan köra 90mbit test filer utan problem..... SMB funkar inte alls hackar järnet.
Postad 30 November 2013 - 07:34
Postad 01 December 2013 - 17:16
Det jag vill få ut är att lyssna på stereoljud med enbart Oppo + slutsteg och även 5.1/7.1-ljud via receivern. Är det möjligt?
Postad 01 December 2013 - 17:35
Såg på avsforum att flera hade samma problem som mig så det är väl bara att vänta på nästa firmware det verkar vara nätverksbiten som de inte fått rätt denna gången...Funkar helt underbart felfritt hemma hos mig!!......kan det vara ett nätverksfel?
Jag kör NFS sharing ifrån min Synology kan köra 90mbit test filer utan problem..... SMB funkar inte alls hackar järnet.
Postad 03 December 2013 - 11:21
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Vad tror ni skulle de nappa å den iden?
Ska försöka ta en bild i de olika bildlägena.
Redigerat av korpen, 03 December 2013 - 12:35.
Postad 03 December 2013 - 14:51
Postad 04 December 2013 - 10:44
Frågan på förhand kanske är korkad, men jag ger det ett försök. Går det att spela upp en signal med Oppo BDP-105 direkt kopplad till ett slutsteg via XLR-utgångarna samtidigt som man har den kopplad till en receiver (via HDMI) vars pre amp-utgångar är kopplade till samma slutsteg med RCA-kablar? Det jag vill få ut är att lyssna på stereoljud med enbart Oppo + slutsteg och även 5.1/7.1-ljud via receivern. Är det möjligt?
Rent tekniskt så kommer signalen säkert att fungera men du binder ris om ryggen - LÅT BLI om du inte är 100% säker!
Förutsatt att ditt slutsteg har en omkopplare mellan RCA och XLR så kanske detta fungerar, men du kommer få olika nivåer i signalen in i slutsteget (XLR är +6dB normalt sett). Men jag har inte sett något slutsteg som man kan kontrollera denna omkoppling remote (dvs via fjärr eller liknande). Ännu värre blir det om slutsteget är autosensing, dvs känner av signalen på respektive ingång. Om du då matar signal, vilkensomhelst, till både RCA och XLR ingången så vet i alla fall inte jag vilken ingång som kommer väljas. Sedan tillkommer risken att det uppstår någon form av elektrisk missmatch när du låter samma signal gå två vägar om än via olika standards. Det kanske blir någon jordslinga som får allt att låta illa. Och har du riktigt stor otur så kanske slutstegets ingångssteg inte är tillräckligt bra konstruerat varpå du kanske får självsvängingar som får slutsteget (eller med lite tur bara ingångskortet) att brinna upp.
Som jag ser det är det förknippat med risker som inte går att svara på utan vetskap om exakt hur Oppo spelarens utgångar är konstruerade, resp hur slutstget och processorn/receivern är konstruerade.
Jag förstår vad du vill uppnå, men jag skulle rekommendera att du väljer en annan angreppsvinkel.....
Postad 04 December 2013 - 21:04
Kom på en ide, vi som har cinemascope dukar har ju problem med skiftande AR. Oppon har ju en info knapp och där kom jag på det, 2st svarta kanter dyker upp en uppe och en nere nu är det ju en massa info på dem men de kanske kan programmera så att man kan trycka fram helt svarta kanter och ha även juster mån på dem. Då skulle man ha samma höjd på filmen.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Vad tror ni skulle de nappa å den iden?![]()
![]()
![]()
Ska försöka ta en bild i de olika bildlägena.
Haha, skickade frågan till OPPO digital Inc. och de sa att de hade redan diskuterat detta men visste inte när de
skulle kunna programmera det och släppa det i framtida FW uppdateringar. Vi får väl vänta och se. Gött att det kommer för min projektor fixar inte så mycket svarta kanter.
Redigerat av korpen, 04 December 2013 - 22:08.
Postad 10 December 2013 - 12:29
Postad 10 December 2013 - 15:13
Ha ha... Han hade inte ens namnet oppo i rubriken!! Därför hittade jag den inte!
Postad 10 December 2013 - 16:04
Man vet aldrig i dessa tider? Scam lr stöldgods? Lr så har det en förklaring.Verkar ju vara en jätteseriös säljare...
Postad 10 December 2013 - 16:10
Postad 11 December 2013 - 10:59
Postad 11 December 2013 - 18:30
Skojar du skickade du pengar till den säljaren?
Nej nej, utan det var andra affärer. Det var bara en varning.
Postad 18 December 2013 - 13:05
5500 fraktat och klart ink tull och moms.
Sjukt nöjd med den
Postad 18 December 2013 - 16:59
Fick hem min 103 reg fri idag.
5500 fraktat och klart ink tull och moms.
Sjukt nöjd med den
Var hittade du den för det priset?
Europisk eller Amerikansk modell??
Postad 19 December 2013 - 10:47
Postad 19 December 2013 - 14:35
Postad 22 December 2013 - 09:48
Var hittade du den för det priset?
Europisk eller Amerikansk modell??
Importerade från USA. Fungerar klockrent :-).
Postad 22 December 2013 - 14:35
http://www.chromapur...5&type=products
Postad 24 December 2013 - 10:47
Den går att köpa för ungefär samma pengar från England lättare med garanti då.
http://www.chromapur...5&type=products
Men den billigare varianten tar inte BD region A-C som det verkar?
Kan vara att jag inte hittar det.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Egreat a10 och a11? Jämförs med Oppo 203 UHD
2 bilder
89 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?