HRT Stage
1784 svar till detta ämne
Postad 02 May 2013 - 20:59
Unregistered2cec970b
-
Unregistered2cec970b
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej allihopa.
En mkt mer eller mindre intressant läsning om en i grunden mkt intressant produkt.
Som så många gånger i livet har man i första skedet läst sig till hur produkten låter vilket oftast inte stämmer in med verkligheten (orkar inte räkna ut %-satsen för det...). Man får väl istället se det som en teeser av en produkt som kanske skulle passa in i just mitt liv vid just det tillfället.
Hursomhelst skall man imo lägga gott om tid på att lyssna både i butik och hemma. Hemma får väl ses som viktigast då det förmodligen är där man skall lyssna? Att sitta på en mässa och ständigt höra att "rummet är inte optimalt" mm är bara för tröttsamt. LÅNA HEM INTRESSANTA GREJER!!
Jämförelsen med en ny produkt och en begagnad tycker jag är rätt komisk. Om alla hade haft den jämförelsen / övertygelsen hade det förmodligen knappt sålts ngt nytt... En beg Porsche 911 är mkt bättre än en ny VOLVO V70 för 300.000kr...
I övrigt är ju inte detta koncept särskilt nytt, t ex Audio Pro har gjort en del intressanta skapelser där man "lurar" mekaniken med elektronikens hjälp. Yamaha gjorde även dom på 90-talet försök att "trolla" med små stativare som styrdes av ett slutsteg med utbytbara Cartridges.Just Yamahas kombo har jag äran att äga, otroligt vilket stort ljud man kan få ur en liten låda. Lågbas bör inte gå att få ur dessa små lådor (specade till 28HZ) men den finns..
Väntar spänt på att vid tillfälle få lyssna på dessa burkar i lugn och ro, återkommer med mitt lyssningsintryck efter det..
Postad 02 May 2013 - 21:12
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Det är ett helt vanligt stereoslutsteg i lådan, delningsfiltret är passivt och sitter i högtalarna.
Tror det har skrivits om detta flera gånger tidigare i tråden. Men det har förstås förekommit felaktiga uppgifter också.
Vh, iö
Du hjälpte ju till med mätningarna. Låter ju otroligt med 90 dB vid lyssningspositionen. Var det verkligen behagligt vid den nivån?
Postad 03 May 2013 - 09:26
G Chatall
-
G Chatall
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej! För er som inte har haft möjlighet att testa/lyssna på STAGE, erbjuder jag er att testa STAGE denna helg. Imorgon och på söndag kan ni komma förbi hos mig i Bromma. Nästa vecka ska prototypen skickas tillbaka till USA. PMa eller ring om detta låter intressant. 073-906 81 69 Göran, Runt Ljud Distributör för HRT (Music Streamer), DSPeaker m.m.
Postad 03 May 2013 - 14:29
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Du hjälpte ju till med mätningarna. Låter ju otroligt med 90 dB vid lyssningspositionen. Var det verkligen behagligt vid den nivån?
+1 på den frågan.
Postad 03 May 2013 - 16:30
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Varför skulle det låta obehagligt om systemet klarar av det? Hej! För er som inte har haft möjlighet att testa/lyssna på STAGE, erbjuder jag er att testa STAGE denna helg. Imorgon och på söndag kan ni komma förbi hos mig i Bromma. Nästa vecka ska prototypen skickas tillbaka till USA. PMa eller ring om detta låter intressant. 073-906 81 69 Göran, Runt Ljud Distributör för HRT (Music Streamer), DSPeaker m.m.
Kanontillfälle! Jag vill diskutera med fler som hört Stage irl.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 03 May 2013 - 20:54.
Postad 03 May 2013 - 17:46
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Varför skulle det låta obehagligt om systemet klarar av det?
Som sagt, bara för att man spelar 90dB, så kan det ju fortfarande vara mycket distortion.
Postad 03 May 2013 - 18:20
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Som sagt, bara för att man spelar 90dB, så kan det ju fortfarande vara mycket distortion.
Så du har hört Stage och tycker det distar vid 90 dB?
Postad 03 May 2013 - 18:35
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Var har du läst att jag skrivit något sådant? På föregående sida skrev jag dock: Nu ska jag inte vara en party pooper och skriver inte att systemet i sig är varken bra eller dåligt. Har inte lyssnat på det själv. Men något som är viktigt (!) när man diskuterar volym är ju vilken distortion man har vid den volymen. 90dB kan ju spela distortionsfritt i ett system och dista rejält i ett annat.
Där är ju en mätning med t.ex. REW rätt avslöjande om man samtidigt har en kalibrerad SPL-mätare.
Som sagt, det är inte alls otroligt att ett mindre system som detta kan dista vid 90dB om det är lite avstånd till lyssnaren. Jag VET dock inte, det kan dock vara en av anledningarna till varför någon ställde frågan om det var behagligt vid 90dB eller ej. Att spela en viss nivå är en sak, att göra det distortionsfritt är en annan.
Postad 03 May 2013 - 18:43
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Att spela en viss nivå är en sak, att göra det distortionsfritt är en annan.
Om du har belägg för att Stage visat sig dista vid en nivå omkring 90 dB, så är jag idel öra och mycket nyfiken.
Postad 03 May 2013 - 18:54
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Om du har belägg för att Stage visat sig dista vid en nivå omkring 90 dB, så är jag idel öra och mycket nyfiken. 
Men herregud...Har du läst ett ord av vad jag skrivit? Har man koll på saker som t.ex. elementstorlek, känslighet, avstånd till lyssnare osv så vet man att mindre system ofta har en tidigare begränsning i hur högt de kan spela med låg distortion. Det finns naturligtvis undantag. Att försöka ta detta med dig är nog svårare än att sälja is till någon på Antarktis. Jag lämnar denna tråd och roar mig åt fortsättningen istället
Postad 03 May 2013 - 19:00
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Men herregud...Har du läst ett ord av vad jag skrivit? Har man koll på saker som t.ex. elementstorlek, känslighet, avstånd till lyssnare osv så vet man att mindre system ofta har en tidigare begränsning i hur högt de kan spela med låg distortion. Det finns naturligtvis undantag.
Att försöka ta detta med dig är nog svårare än att sälja is till någon på Antarktis. Jag lämnar denna tråd och roar mig åt fortsättningen istället 
OK. Dessa är de två ord jag tar med mig ur detta ditt sista inlägg och sammanhang då.
Postad 03 May 2013 - 19:02
floyd123
-
floyd123
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Hahaha komiskt................
Postad 03 May 2013 - 19:50
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Det är iaf skönt att Fredrik är ödmjuk för andras åsikter, spekulationer och funderingar och inte till varje pris måste försvara systemet på ett sätt som påminner om Don Quijotes fäktande med väderkvarnar...
Postad 03 May 2013 - 19:51
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
En högtalare distar alltid frågan är bara hur mycket.
Postad 03 May 2013 - 20:02
MarkusNyberg
-
MarkusNyberg
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Någon som vet om Stage står på stativ utan förankring, eller om de kan skruvas fast eller dyligt?
Är det relevant att mäta ljudtryck när ett testobjekt börjar dista märkbart? Kan väl knappast vara fallet.
Redigerat av MarkusNyberg, 03 May 2013 - 20:03.
Postad 03 May 2013 - 20:13
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Någon som vet om Stage står på stativ utan förankring, eller om de kan skruvas fast eller dyligt?
Vad jag vill minnas har/hade de inga skruvhål undertill, utan man/vi ställde dom på dämpfötter på sedvanliga stativ av god kvalisort. Är det relevant att mäta ljudtryck när ett testobjekt börjar dista märkbart? Kan väl knappast vara fallet. 
+1. Det är iaf skönt att Fredrik är ödmjuk för andras åsikter, spekulationer och funderingar och inte till varje pris måste försvara systemet på ett sätt som påminner om Don Quijotes fäktande med väderkvarnar... 
Nja, jag eftersöker helt enkelt bara väl underbyggda (eller någorlunda väl underbyggda) argument till de teser och belägg man väljer att framlägga - som praktisk avlyssnare till systemet, eller inte.
Postad 03 May 2013 - 20:24
floyd123
-
floyd123
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Nja, jag eftersöker helt enkelt bara väl underbyggda (eller någorlunda väl underbyggda) argument till de teser och belägg man väljer att framlägga - som praktisk avlyssnare till systemet, eller inte.
Är ju ingen som har sagt att "ditt" kära system distar vid 90 db UTAN var ju en FRÅGA hur det lät... läser du inte vad folk skriver??
Postad 03 May 2013 - 20:31
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Är ju ingen som har sagt att "ditt" kära system distar vid 90 db UTAN var ju en FRÅGA hur det lät... läser du inte vad folk skriver??
Får jag fråga var du bor?
Postad 03 May 2013 - 20:42
floyd123
-
floyd123
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Vad har det med saken att göra?
Postad 03 May 2013 - 20:50
Unregistered13d51662
-
Unregistered13d51662
-
Forumräv
-
-
692 inlägg
haha han kanske vill gå på dejt
Postad 03 May 2013 - 20:53
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Vad har det med saken att göra?
Vill bara se vilka möjligheter du haft och har för att kunna höra systemet irl, utan att behöva gå runt i ständig undran.  PS: 90 dB btw. Är det extremt vad gäller återgivning i hifi system med högre ambitioner? haha han kanske vill gå på dejt 
En god dejt i hifins tecken är kanske iofs aldrig fel.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 03 May 2013 - 20:54.
Postad 03 May 2013 - 21:03
floyd123
-
floyd123
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Har för långt till Bromma iaf..
Min kompis på bilden kanske är sugen att gå på dejt
Jag har bara använt en app i mobilen och kom upp i 86 db och då var det högt här hemma och kunde inte spela mycket högre men hur tillförlitlig en mobilapp är kan jag inte svara på även att jag förtstår att den inte är helt hundra..
Postad 03 May 2013 - 21:06
floyd123
-
floyd123
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Men hoppas man får tillfälle någon gång att höra på detta "mirakel" system.
Postad 03 May 2013 - 21:09
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Vill bara se vilka möjligheter du haft och har för att kunna höra systemet irl, utan att behöva gå runt i ständig undran. 
PS: 90 dB btw. Är det extremt vad gäller återgivning i hifi system med högre ambitioner?
En god dejt i hifins tecken är kanske iofs aldrig fel. 
Titta på systemet. Volymen och elementstorleken får i alla fall mig något förvånad över ljudtrycket 90dB i medelnivå. Men du finner alltså inget märkvärdigt alls i detta? Hifisystem med högre ambitioner må det kanske vara, men fysikens lagar trollar man inte med hur som helst. För mig var, och är, frågan rimlig.
Postad 03 May 2013 - 21:40
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Titta på systemet. Volymen och elementstorleken får i alla fall mig något förvånad över ljudtrycket 90dB i medelnivå. Men du finner alltså inget märkvärdigt alls i detta? Hifisystem med högre ambitioner må det kanske vara, men fysikens lagar trollar man inte med hur som helst. För mig var, och är, frågan rimlig. 
Jag har hört systemet, har du?
Postad 03 May 2013 - 22:10
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jag har hört systemet, har du?
Alltså, du antar hela tiden att folk har onda avsikter med sina frågor. Varför det? Jag skall ta det igen, nu så tydligt och pedagogiskt som bara är möjligt. Jag har alltså sett dessa högtalare på bild i Hifi & Musik. Noterar att formatet är ganska litet och behändigt. Litet och behändigt BRUKAR inte betyda starka ljudtryck. 90 dB medel och 100dB i topparna är FÖR MiG ganska rejält. Jag undrar då helt enkelt om det fortfarande lät oansträngt vid, igen, för mig så pass höga ljudtryck. Om du fortfarande tar detta som någon form av kritik mot dessa högtalare vete tusan hur jag skall uttrycka mig. Men du får gärna svara på frågan också om du vill. Hur det låter vid 90dB alltså.
Postad 03 May 2013 - 22:31
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Har för långt till Bromma iaf.. Min kompis på bilden kanske är sugen att gå på dejt 
Jag har bara använt en app i mobilen och kom upp i 86 db och då var det högt här hemma och kunde inte spela mycket högre men hur tillförlitlig en mobilapp är kan jag inte svara på även att jag förtstår att den inte är helt hundra..
Använder också mobilapp. Lite beroende på musik och så, men max 90 spelar jag med mina SA Aura 60. Då är det högt, rejält högt. Mera normalt ligger jag mellan 70-80dB ungefär. Ja, därav kliar man sig ju lite i huvet över att de minimala Stage lirar de nivåerna utan problem. Inte ifrågasätter, bara förvånas.
Postad 03 May 2013 - 22:47
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Jag undrar då helt enkelt om det fortfarande lät oansträngt vid, igen, för mig så pass höga ljudtryck. Om du fortfarande tar detta som någon form av kritik mot dessa högtalare vete tusan hur jag skall uttrycka mig. Men du får gärna svara på frågan också om du vill. Hur det låter vid 90dB alltså. 
Så om du gör en mätning vid 90 dB, kommer varje källa du sedan återger ligga på denna nivå, eller det kan variera? När du stoppar in olika källor (CD, dator/USB, etc.), ligger allt alltid på samma nivå dB-mässigt utifrån mätningstillfället? Jag hörde på Stage hemma hos mig på en nivå motsvarande den i Jönköping (uppmätt ikring och runt dessa numera omtalade "90 dB"), och det lät imo helt oansträngt, men nog en nivå bättre hemma hos mig, i frånvaro av otäcka hörn. Mest nog för att Stage "andas" så pass bra med lite luft omkring. En sak jag lärt mig, oavsett prisklass på system, är att hörn är skit.  På sweetspot (min senaste mässupplevelse) lät faktiskt de system bäst som stod som friast (oavsett rumsstorlek) och det håller jag nog fast vid.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 03 May 2013 - 22:56.
Postad 03 May 2013 - 23:08
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Så om du gör en mätning vid 90 dB, kommer varje källa du sedan återger ligga på denna nivå, eller det kan variera? När du stoppar in olika källor (CD, dator/USB, etc.), ligger allt alltid på samma nivå dB-mässigt utifrån mätningstillfället?
Jag hörde på Stage hemma hos mig på en nivå motsvarande den i Jönköping (uppmätt ikring och runt dessa numera omtalade "90 dB"), och det lät imo helt oansträngt, men nog en nivå bättre hemma hos mig, i frånvaro av otäcka hörn. Mest nog för att Stage "andas" så pass bra med lite luft omkring. En sak jag lärt mig, oavsett prisklass på system, är att hörn är skit. 
På sweetspot (min senaste mässupplevelse) lät faktiskt de system bäst som stod som friast (oavsett rumsstorlek) och det håller jag nog fast vid.
Nej, tar du en grammofon med lågnivå-pu kan du tom få jättelåg nivå. Du får ursäkta men jag förstår inte alls vad detta har med saken att göra? Men ok, Stage spelar alltså prima vid 90dB. Du får återigen ursäkta, men detta finner jag under omständigheterna imponerande.
Postad 04 May 2013 - 00:21
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Beror ju helt på vilken frekvens vi pratar om. Vi kan ju ta ett litet räkneexempel. Stage har 6 st 3.5" element, säg att den effektiva ytan (sd) på dessa är totalt 6 * 36 cm2 = 216 cm2. Slaglängden (xmax) är 4.2 mm. För en sluten låda ger det 90 dB SPL på 1 m vid ca 50 Hz. På två meters håll uppnås 90 dB SPL vid 71 Hz.
Edit: såg att slaglängden var specad till 4.2 mm
Redigerat av megagurka, 04 May 2013 - 08:05.
Postad 04 May 2013 - 08:32
G Chatall
-
G Chatall
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Beror ju helt på vilken frekvens vi pratar om. Vi kan ju ta ett litet räkneexempel. Stage har 6 st 3.5" element, säg att den effektiva ytan (sd) på dessa är totalt 6 * 36 cm2 = 216 cm2. Slaglängden (xmax) är 4.2 mm. För en sluten låda ger det 90 dB SPL på 1 m vid ca 50 Hz. På två meters håll uppnås 90 dB SPL vid 71 Hz.
Hej Megagurka,Det är ingen slutenlåda. Se info igen nedan.M.V.HGöran, Runt LjudDistributör för HRT (Music Streamer), DSPeaker m.m.. The answer to that question is that Stage can produce 102 dB at 1 meter within - 3 dB to 45 Hz. This is accomplished by the use of very long excursion (X max) motors on the woofers used in Stage. With near +/- 5mm of linear excursion and 6 drivers in the system in a high (8th) order vented alignment, this is possible, but still rather surprising to many given the drivers relatively small diameter. Here are some of the key features of the HRT drivers used in Stage: Woofer 1. One Piece Aluminum Cone 2. Vented Pole Piece 3. Short Coil / Long Gap (Underhung) 4. Copper Shorting Ring 5. 4 layer Voice Coil 6. CCAW wire for reduced moving mass 7. Vent holes in voice coil former for increased air flow 8. Extended Pole Piece for Linear BL field 9. +/- 4.2mm of linear excursion Tweeter 1. Cloth Dome 2. Vented Pole Piece 3. Short Coil / Long Gap (Underhung) 4. Copper Shorting Ring 5. 2 layer Voice Coil 6. CCAW wire for reduced moving mass 7. Vent holes in voice coil former for increased air flow 8. +/- 1.2mm of linear excursion 9. Sealed Back Chamber This results in a very low distortion, extended frequency response and high dynamic range transducer.
Postad 04 May 2013 - 09:03
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Det är ingen slutenlåda. Se info igen nedan.
Japp, så det beror helt på vilken frekvens den är tunad till. Om jag förstår saken rätt så ger en basreflex max 3 dB extra SPL vilket ger 90 dB vid 43 Hz på 1 m.
Postad 04 May 2013 - 12:29
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
Listan med låtarna som spelades på Sweetspot, finns den på Spotify? (En av låtarna som jag mycket väl vet vad den heter men har fått hjärnsläpp, introt börjar med nån form av elgitarr och doftar mycket 80-tal, Var säker på att det var Eurythmics)
Tycker förövrigt att det lät bra på mässan, satt visserligen inte i soffan men basen kändes bra för att vara någorlunda små högtalare. Dock attraheras inte jag personligen jättemycket av formgjuten plast, eller var kabinetten i alu?
Redigerat av wictor, 04 May 2013 - 12:43.
Postad 04 May 2013 - 13:14
G Chatall
-
G Chatall
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Listan med låtarna som spelades på Sweetspot, finns den på Spotify? (En av låtarna som jag mycket väl vet vad den heter men har fått hjärnsläpp, introt börjar med nån form av elgitarr och doftar mycket 80-tal, Var säker på att det var Eurythmics)
Tycker förövrigt att det lät bra på mässan, satt visserligen inte i soffan men basen kändes bra för att vara någorlunda små högtalare. Dock attraheras inte jag personligen jättemycket av formgjuten plast, eller var kabinetten i alu? 
Hej Wictor, Låten jag tror att du menar är Owner of a lonely heart (1983) med gruppen YES. Lådan är om man ska vara noga (om jag förstått det rätt) gjuten i en komposit dvs en gjutbas med förstärkningsfibrer inblandad. Jag får återkomma med spellistan på mixen. M.V.H Göran, Runt Ljud Distributör för HRT (Music Streamer), DSPeaker m.m.
Postad 04 May 2013 - 20:24
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
Hej Wictor, Låten jag tror att du menar är Owner of a lonely heart (1983) med gruppen YES.
Hehe ja det var helt rätt låt, jag var ute och cyklade där. Tack
Postad 04 May 2013 - 23:24
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jag tycker det är konstigt att man ifrågasätter om systemet verkligen spelade rent vid 90dB. Jag har förstås inte mätt systemet (ännu) så jag kan bara gissa utifrån mina öron, men sist jag testade Stage spelade jag LÄTT 90dB + utan problem.
Gissa är otroligt svårt. Lyssnade på Guru Junior igår. Blev imponerad av att de lät så bra redan vid så låg volym, gissade runt 70dB. Då spelade vi drygt 85. De spelar så rent att man lätt lurar sig. Men det är också olika vilken nivå man upplever "tillräcklig" för olika högtalare. Jag brukar ligga runt 80dB. 90 är högt med mina högtalare. Eftersom du tyckte min fundering (inte ifrågasättande) var konstig utgår jag från att du har andra referenser än jag. Du brukar alltså spela 90dB eller högre på din anläggning?
Postad 05 May 2013 - 08:54
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Kör ett frekvenssvep på 100 dB från 45 Hz.
Postad 05 May 2013 - 09:51
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Det är ju det dom påstår att HRT Stage gör (eller snarare 99 dB vid 45 Hz).
Postad 05 May 2013 - 10:15
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Det har jag inte sett. (?) Sorry, läste ordentligare nu och såg det. Ja det är imponerande! Fast 6 stycken 3-tummare med 8.4mm slaglängd i portade lådor, det är ju inte en omöjlighet som vissa påstår.
Det är ändå mindre konyta än två 6.5" element, och xmax på 4.2mm är inget anmärkningsvärt. Om jag räknar på sluten låda får jag 88 dB vid 45 Hz, det betyder att basreflexen ger +11 dB!
Postad 05 May 2013 - 11:16
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Liten favorit i repris här och klargörande apropå allt spekulerande kring dB och vad Stage kan prestera och varför: "Stage is not -3 dB @ 35 Hz, the correct figure is 45 Hz. One individual posted a question as to what I suspect to be a question of SPL capability (volume) and this person is correct, one can reproduce low frequency content to any frequency at a low enough SPL, but what is useful is how loud and how low a given system will play. The answer to that question is that Stage can produce 102 dB at 1 meter within - 3 dB to 45 Hz. This is accomplished by the use of very long excursion (X max) motors on the woofers used in Stage. With near +/- 5mm of linear excursion and 6 drivers in the system in a high (8th) order vented alignment, this is possible, but still rather surprising to many given the drivers relatively small diameter - Kevin Halverson/ HRT"
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 05 May 2013 - 11:31.
Postad 05 May 2013 - 11:20
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Det har jag inte sett. (?) Sorry, läste ordentligare nu och såg det. Ja det är imponerande! Fast 6 stycken 3-tummare med 8.4mm slaglängd i portade lådor, det är ju inte en omöjlighet som vissa påstår.
Tror faktiskt snarare det är en omöjlighet att finna var någon har påstått att det är en omöjlighet.  Finns många olika, mer eller mindre finurliga, sätt att öka en högtalares verkningsgrad. Tydligen har Hrt lyckats väldigt väl i detta. Har själv betydligt större konarea, slaglängd och lådvolym än Hrt. Och, som sagt, imponeras verkligen av vad ni säger att Hrt lyckats uppnå.
Postad 05 May 2013 - 12:24
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Gissa är otroligt svårt. Lyssnade på Guru Junior igår. Blev imponerad av att de lät så bra redan vid så låg volym, gissade runt 70dB. Då spelade vi drygt 85. De spelar så rent att man lätt lurar sig. Men det är också olika vilken nivå man upplever "tillräcklig" för olika högtalare. Jag brukar ligga runt 80dB. 90 är högt med mina högtalare.
Ursäkta om det blir lite off topic nu. Jag tror att just det här fenomenet är vad t.ex Karlsson kallar för dist hos bland annat SA´s högtalare. Att ljudet upplevs starkt rätt tidigt. Nu kanske ni förstår varande lite bättre?
Postad 05 May 2013 - 12:27
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Eftersom du tyckte min fundering (inte ifrågasättande) var konstig utgår jag från att du har andra referenser än jag. Du brukar alltså spela 90dB eller högre på din anläggning?
Absolut, med den typ av musik jag lyssnar mest på spelar jag mycket ofta över 90dB med min nuvarande anläggning. Jag skulle kunna mäta bara för skoj skull.
Snackar ni bägge om medelnivån nu, eller peak? Har blivit missförstånd tidigare. Det är ju rätt stor skillnad.
Postad 05 May 2013 - 13:14
Unregistered32555851
-
Unregistered32555851
-
Beroende
-
-
1030 inlägg
Skulle vara riktigt kul att få testa dessa i hemma och se vad de går för, synd bara att de är så extremt fula att de skulle duga som garagestereo. De ser ju ut som ett par stora plastiga datorhögtalare. Skulle de satsat lite mer på utseendet så tror jag att de skulle gå hem ännu mer hos folk.
Postad 05 May 2013 - 13:24
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Skulle vara riktigt kul att få testa dessa i hemma och se vad de går för, synd bara att de är så extremt fula att de skulle duga som garagestereo. De ser ju ut som ett par stora plastiga datorhögtalare. Skulle de satsat lite mer på utseendet så tror jag att de skulle gå hem ännu mer hos folk.
Tror faktiskt HRT i detta fall bara prioriterat en design som är ett rent resultat av funktionen. Enda valet man har är färgen.  När jag höll dessa i handen första gången, tänkte jag samma du - plastig logitech högtalare för 799:-, men så började de spela..
Postad 05 May 2013 - 14:47
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Ursäkta om det blir lite off topic nu. Jag tror att just det här fenomenet är vad t.ex Karlsson kallar för dist hos bland annat SA´s högtalare. Att ljudet upplevs starkt rätt tidigt.
Nu kanske ni förstår varande lite bättre? 
Tänkte faktiskt på just det där jag stod i affären med Herr Öhman och hans makalösa manicker.  Men jag tror inte det är hela sanningen. Hans lösningar skiljer sig rätt markant från det mesta annat man hört. Tex. har jag förstått att han tar med i beräkningen hur ljudet träffar trumhinnan, vilket tydligen i praktiken kan innebära att det inte behöver vara alldeles linjärt mätmässigt. Förmodligen är det Ingvar Ö:s högtalare som är korrekt. Men jag vet inte om man därför per automatik kan säga att SA distar. Jag upplever ju fullt harmonisk och korrekt återgivning, fast vid lägre ljudnivå. Men, absolut, visst är Guru oerhört mycket renare och, tiil synes, transparentare än det mesta annat man hört, inklusive SA. Ska f.n erkänna det för Karlsson förstås.
Postad 05 May 2013 - 14:51
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Ska inte dra upp hela den där distdiskussionen igen.  Nu förstår du iaf själva fenomenet och poängen som Karlsson har.
Postad 05 May 2013 - 14:56
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Ska inte dra upp hela den där distdiskussionen igen. Nu förstår du iaf själva fenomenet och poängen som Karlsson har. 
Japp, skall villigt erkännas.
Postad 05 May 2013 - 19:53
G Chatall
-
G Chatall
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej Megagurka, Här kommer svar från HRT nedan. (6st element= 332,40 cm2) M.V.H Göran, Runt Ljud Distributör för HRT (Music Streamer), DSPeaker m.m. Thank you for the question. The answer is a bit more complex as the question presumes that the presence of a vent only increases the acoustical output and that isn't the case. Rather, a vent changes multiple factors including the excursion characteristics versus the applied frequency. At vent resonance the acoustical output is nearly entirely from the vent as the mechanical impedance has increased by a large factor; whereas above and below vent resonance, the output from both the driver's front surface and the vent have a different characteristic. In the case of Stage, the considerations are additionally complex as the system is based upon a higher order alignment than would be present in a simple vented system. The area of each woofer in Stage is 55.4 cm^2 for a total area of 166.2 cm^2, the excursion is +/- 4.2mm, so this person's starting point is a bit off. In the case of Stage, the presence of the vent and is associated electrical filters isn't about increasing the output, it is about extending the low frequency cutoff. A rough calculation would be that if Stage were a sealed versus actively equalized vented system, then the low frequency cut off would be closer to 70 Hz versus the 45 Hz that it is as designed. The drivers we use were not designed for a sealed (non vented) system and their characteristics are not optimized for such an application. Hope this helps to clear up the question. Kevin Halverson CTO High Resolution Technologies, LLC
Redigerat av G Chatall, 05 May 2013 - 19:58.
Postad 05 May 2013 - 21:57
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Tack för svaret. In the case of Stage, the considerations are additionally complex as the system is based upon a higher order alignment than would be present in a simple vented system. The area of each woofer in Stage is 55.4 cm^2 for a total area of 166.2 cm^2, the excursion is +/- 4.2mm, so this person's starting point is a bit off. In the case of Stage, the presence of the vent and is associated electrical filters isn't about increasing the output, it is about extending the low frequency cutoff. A rough calculation would be that if Stage were a sealed versus actively equalized vented system, then the low frequency cut off would be closer to 70 Hz versus the 45 Hz that it is as designed. The drivers we use were not designed for a sealed (non vented) system and their characteristics are not optimized for such an application.
Ok, 55.4 cm2 motsvarar en effektiv diameter på ca 3.3 tum, ungefär vad många 4 tums element har. Dock imponerande hur man lyckats fixa så hög SPL med så små element. Skulle vara intressant att se en oberoende mätning på det.
Redigerat av megagurka, 05 May 2013 - 22:00.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|