Vad spelar det för roll vad den kostar när den är så snygg!!!
(skulle tro att det handlar om mer kronor än för dina Olympica 3).
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Ny högtalarserie från Sonus Faber, Olympica!
Startad av
Unregistered2222
, May 09 2013 23:16
366 svar till detta ämne
1 relaterade trådar
Postad 24 April 2015 - 10:56 Vad spelar det för roll vad den kostar när den är så snygg!!! (skulle tro att det handlar om mer kronor än för dina Olympica 3). Postad 24 April 2015 - 12:44
Du har så rätt där.
Men frågan är ju oxå om den är snyggare än Olympica Centern? Postad 24 April 2015 - 14:13 Frågar du mig tycker jag Vox är snyggare. Men det är som alltid en smaksak. Jag skulle säga att Vox är tänkt mer för de som har Futura serien, vilket både utseende och pris speglar. Postad 24 April 2015 - 17:45
Jo, jag håller med, helt klart. Utseendet och de utförandena man kan välja mellan är galet snyggt. Jag gjorde ett tappert försök, men du har absolut rätt.
Stora Blå, funderar du på några nya burkar, eller annat till ljudet? Nyfiken jodå. Postad 24 April 2015 - 18:18 Ja, det är två saker som jag ska testa under 2015. Det ena är en digital Dirac Mini DSP för att se om den kan ta ner några baspucklar 3-4 dB utan att för den delen sabba mikrodynamiken i resten av registret. Det blir hemdemo i veckan som kommer. Och så ska jag testa några lösningar för att spela musik från hårddisk. Som det är nu blir det Aria från Digibit som möter N10 från Aurender. Jag ska ner till High End mässan i München och kika sedan blir det hemlån till hösten. Postad 24 April 2015 - 18:33
Har oxå funderat på Dirac, men är fundersam över att man kanske förändrar mer än man förbättrar. Men de har som du säger så man kan testa.
Berätta gärna hur du upplever det. Postad 25 April 2015 - 16:30 Köp den du har lyssnat på är mitt tips. Om det enbart är för det visuella så blir det ju lite annat Postad 25 April 2015 - 22:39 Man kan ju säga att du redan har lyssnat på Olympica centern då det ska vara klang matchat och klart. Så den du kanske skulle lyssna på borde vara Vox centern i så fall. Redigerat av Unregistered2294, 25 April 2015 - 22:48. Postad 25 April 2015 - 22:48 Vox är väldigt vacker och skulle säkert tillföra välljud. Men i mitt tycke skulle det bli en något snedfördelad uppsättning - såvida du inte sneglar på ett par Amati Futura Postad 25 April 2015 - 23:01 Ronny skulle säkert byta till ett par Amati om han fick lyssna på ett par Eller varför inte ett par Stradivari Postad 26 April 2015 - 11:00
Jag har ju förstått att provlyssna på saker jag antar är bättre än det jag har är urbota dumt. Vox eller Center blir det nog inte, tänkte lyssna på slutsteg först, bara jag får tid.
I sommar är jag bjuden på ett hembesök där ett par Aida bor, i Tyskland. De är för mig ändå ouppnåelig så det gör inget, om jag inte lämnar bilen..... Det ska iaf bli intressant. Annars är jag väldigt nöjd med mina Olympica III. Det är skönt att sätta sig och lyssna i lugn och ro. Körde Heart's tribute men Obama i publiken, härlig inspelning med stoooor ljudbild. Jennifer Warnes aldrig fel. Redigerat av Unregistered1893, 26 April 2015 - 13:44. Postad 27 April 2015 - 00:41 Jag önskar jag hade ett par Olympica jag med men jag är livrädd för dome-diskanter och dess utsatthet även om det sitter skydd över dessa på Olympica serien. Lika illa som min flygrädsla idag även om jag har gillat båda sakerna riktigt mycket innan Postad 27 April 2015 - 15:34 Prislistan på Sonus Faber ligger uppe nu
http://www.audionord...tor/sonus-faber Redigerat av Unregistered2294, 27 April 2015 - 15:35. Postad 27 April 2015 - 18:18
Bara för att fresta lite....
Bifogad fil(er)Redigerat av Unregistered1893, 27 April 2015 - 18:19. Postad 27 April 2015 - 18:58
Dåligt minne. Vad är det för Moon elektronik. Var och lyssnade på hörlurar med en den nya DAC:en där jag gillade kombinationen med beyer t90 special versionen. Hur är det i jämförelse mot Hegel, om du nu har hört Hegel, är kanske intresserad av neo 220. Ser ut att vara byggda som bara den.
Jag kör också lite Nordost och har tänkt en ny strömkabel till min CD22, kanske en ny blue heaven Postad 27 April 2015 - 19:45
Vad jag ser är det bara Hifiklubben som är återförsäljare av B&W och då finns det bara VDH som är deras dyraste kabelsortiment. Eller var du i en annan butik som kanske sålde ett par CM som begagnade högtalare, VDH är tråkiga i sin signatur, sedan behöver man inte köpa den dyraste Nordost eller vad det nu må heter och om du ser till priset kontra hur länge kabeln håller så är det en livstidsinvestering. Sist fick jag 3st Nordost kablar för 3k, Strömkabel, högtalarkabel och RCA och är hur nöjd som helst. Har QED med i min anläggning som är billigare och ändå tycker jag Nordost är bättre. QED är ljusa i sin signatur, det hör man lekande lätt. Vill man inte investera i dem pengarna så behöver man inte det. däremot att säga att det inte finns någon skillnad är fel uttryckt. Som sagt finns alltid dem som inte vill hävda det utan står på sig om något annat. Det är fine for me. Vi är olika och tänker inte trampa någon på tårna för det.
I övrigt tycker jag RonnyL har en riktigt killer anläggning även fast jag aldrig riktigt har hört ordentligt på Sonus Faber. Sist hörde jag lite smått Ayre ihop med någon Sonus och jag blev faktiskt lite besviken. Kanske Ayre passade dåligt ihop med Sonus. Det är däremot fina högtalare som tillverkas av italienarna. Redigerat av Buddaz12, 27 April 2015 - 19:53. Postad 28 April 2015 - 02:34
Perra, nej, bilden är tagen vid ett tillfälle innan jag köpte mina Olympica, men det är bortsett Olympica 1 samma saker. Moon Neo 380 DSD, med två Moon W-7M RS. Nordost Red Dawn(inte det på bilden).
Buddaz, jag har haft Hegel, och om jag jämför dem så för mig så upplever jag rätt stor skillnad. Hegel låter väldigt bra, duktigt driv och rätt roliga att lyssna på. Med Moon har jag mer ljudbild, mer detaljer och..... Ja, det låter riktigt bra. Kört hegel som sagt, musical fidelity vita800 och Moon ligger bättre till hos mig. Lyssna, låna hem om du kan med, du får ett härligt driv kan jag lova, från botten och upp. Postad 28 April 2015 - 07:24
Perra, om du ska på en demo, se om du kan få ordentlig drivning till dem. Jag har hört dem med varierande drivning, och det är verkligen stor skillnad.
Postad 28 April 2015 - 13:08
Nej, jag går aldrig på demos numera. Jag lyssnar på det jag köper helt enkelt hemmavid. Redigerat av Unregistered2294, 28 April 2015 - 13:22. Postad 28 April 2015 - 16:41
OT: Här där jag bor finns det bara neo220i och 430HA DAC i närmaste butik. Det var 430HA DAC jag fick lyssnat på med hörlurar som jag gillade. Är som sagt ute efter en ny förstärkare som ska vara lite mer musikalisk än Hegel H80 som jag tycker är lite för tillbakadragen, annars har jag mer spanat in på Primare eftersom jag köpte CD22 som är numera hjärtat i hemmet. Förstår bara inte Moon specifikation där man skriver "klass A 5w" och räcker kraften i 220i för ett par KEF R100. Ska spana vidare, har inte bestämt mig ännu. Postad 30 April 2015 - 04:17 Blir nog inga Olympica för mig just nu. Jag tänkte beställa ett par Olympica 1 i Highgloss Svart i förrgår men just nu känns det bättre med några billigare burkar. Känns bättre att köra på några andra av mina önske-högtalare i en billigare prisklass. Jag siktar lite på KEF LS50 i vit highgloss med det blåa metall elementet, får se hur det blir med det. Dom har funnits med på hifi-önskelistan enda sedan den vit / blåa varianten släpptes. Riktigt läckra i den färgen Redigerat av Unregistered2294, 30 April 2015 - 05:08. Postad 30 April 2015 - 05:51
Men vad får du isf för pris på ett par Olympica I? finns om du kan tänka dig till klart lägre pris nu på en del ställen. De är ju så läckra.
Postad 30 April 2015 - 06:07
Tjaa, jag byter ju in en del i så fall så jag är väl nöjd. Sen byter jag inte butik hur som helst heller. Är rätt nöjd med den där jag brukar handla Redigerat av Unregistered2294, 30 April 2015 - 06:17. Postad 30 April 2015 - 10:15 Här ser ni ett exempel på den nya högblankt svarta finish som Sonus Faber numera erbjuder:
https://www.facebook...?type=1
Läckert... Postad 01 May 2015 - 00:23 Olympica är rätt snygg i den färgen men knallröd highgloss hade varit riktigt läckert det med Postad 02 May 2015 - 04:34 Hade jag fått välja ny färg på mina Memento så hade dom blivit knall-gula. Samma färg som på förra KEF Reference
Bilden är lånad.
Redigerat av Unregistered2294, 02 May 2015 - 04:34. Postad 14 May 2015 - 08:22 Hittade den här läckra bilden på SF Chameleon
Nästan så man vill ha ett par egna
Postad 17 May 2015 - 21:50 Var nere och kikade på bl a de nya Sonus Faber produkterna i helgen. Den nya svarta finnishen är verkligen läcker. Blank så att det räcker för att byta ut speglarna i huset.
Men skulle jag kunna välja igen - så hade jag ändå hållit mig till den gråa träfinnish som jag har
På plats fanns också Chameleon - men bara som torrdemo så ingen lyssning tyvärr. Men det glömde vi snart bort när vi istället fick en pratstund med Paolo Tezzon som är konstruktören bakom Sonus Fabers samtliga högtalare från The Sonus Faber och framåt.
Postad 18 May 2015 - 16:53
Någon mer än jag som har lagt märke till nåt skumt med bilden? Redigerat av Unregistered2294, 18 May 2015 - 16:54. Postad 18 May 2015 - 17:11 Jag antar att du skämtar Postad 18 May 2015 - 17:49
Ser man inte 4st olika sorter? Kolla skillnaden på "Stativarna". Den främre i bild sluttar i framkant och den bortre sluttar i bakkant. Nog det han syftade på. =)
Sen ser man ju en centerhögtalare och en golvhögtalare med. Postad 18 May 2015 - 19:29
Jag skämtar inte. Kolla två gånger Postad 18 May 2015 - 20:40 Ok. VI ser väl olika saker. Jag ser en stativhögtalare som står lite framför en golvhögtalare som står strax bakom. Men om jag har fel så har de lanserat två olika stativare Redigerat av Unregisteredb6367e16, 18 May 2015 - 20:46. Postad 19 May 2015 - 17:06
Ja, på den grå stativaren sitter elementen på den kant som är vertikal och på den oranga är ju den vertikala sidan själva baksidan.
Hur kan man inte se detta? =) Postad 19 May 2015 - 19:54
Det undrar jag med Postad 20 May 2015 - 06:53 Jag hittade denna Extr3ma i Palladio färgen. Förmodligen en specialbeställning. Tänkte att det kunde vara kul att visa
Bilden kommer från: http://www.xatakahom...s-tener-en-casa
Postad 20 May 2015 - 20:11
Hoppas att jag inte tog kål på tråden i och med detta inlägget bara......Ska bättra mig Postad 21 May 2015 - 23:06 Inte helt tokiga ändå Chameleon T
Bilden kommer från: http://www.euphonia-...pic=11595&st=30
Fotot är taget på Munchen mässan 2015.
Postad 10 June 2015 - 20:49 Jag tyckte att dom var snygga...kamelerna som jag kallar dom
Särskilt i blå färg...Påminner lite om mina förra Cremona M..Lite bakåtlutade så där och med elementen snarlikt placerade...Riktigt snyggt faktiskt
Skulle kunna tänka mig ett par om det inte vore för att Golden Ear kom något i vägen
Haha...nej det gjorde du inte
Postad 10 June 2015 - 21:09 Jag tycker nog ändå att golvmodellen i min serie är bland det läckraste som Sonus har gjort i historien
På bild Amati Anniversario
Bilden är lånad.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |