Och på en böjd så är synintrycket felaktigt rakt framifrån.På en platt TV kommer "synintrycket" att vara korrekt om du sitter rakt framifrån...
Postad 08 oktober 2016 - 18:31
Postad 08 oktober 2016 - 19:13
Har du ens sett en böjd TV i hemmamiljö och vet hur böjningen "påverkar" "synintrycket"?
Postad 08 oktober 2016 - 19:21
Ja det har jag, bilden ser böjd ut. Det är ju så självklart som helst. Böjer du dina foton också?Har du ens sett en böjd TV i hemmamiljö och vet hur böjningen "påverkar" "synintrycket"?
Postad 08 oktober 2016 - 19:26
Hah, om du skulle få se min 910V utan att veta om att vore böjd skulle du inte ens tänka tanken att den vore det. Som vanligt läser du mina inlägg som fan läser bibeln, och om det vore så illa som du själv tror hade inte en enda böjd TV sålts.
Alla med lite kunskap om fototeknik vet att det inte är pga av TV:n som bilden är böjd utan på grund av optiken på det inspelade materialet. Dumstrut på...
Postad 08 oktober 2016 - 19:30
Har sett många banan-tvs inkl inom den egna familjen, och alla ser de böjda ut i bilden.
Ögonbindel på....
Postad 08 oktober 2016 - 19:34
Du ser väl att baslinjen följer skärmens undre kant. Helt raka vågräta linjer i en korrekt testbild hade också uppfattats lika böjda som skärmens kant om de linjerna legat i ner och uppkant på skärmen. Ser skärmens övre och undre kant raka ut tycker du?Hah, om du skulle få se min 910V utan att veta om att vore böjd skulle du inte ens tänka tanken att den vore det. Som vanligt läser du mina inlägg som fan läser bibeln, och om det vore så illa som du själv tror hade inte en enda böjd TV sålts.
Alla med lite kunskap om fototeknik vet att det inte är pga av TV:n som bilden är böjd utan på grund av optiken på det inspelade materialet. Dumstrut på...
Redigerat av Buddypresley, 08 oktober 2016 - 19:37.
Postad 08 oktober 2016 - 19:37
Och då kan du alltså utesluta distorsion i materialet eller att Panorama-liknande funktion används på TV:n?
Postad 08 oktober 2016 - 19:40
Men du ser väl hur skärmens under och överkant ser ut. Är de raka?Och då kan du alltså utesluta distorsion i materialet eller att Panorama-liknande funktion används på TV:n?
Postad 08 oktober 2016 - 19:47
Redigerat av Buddypresley, 08 oktober 2016 - 19:48.
Postad 08 oktober 2016 - 19:53
De är böjda, men du får gärna komma hem till mig och kika på min TV för att se hur mycket du märker av böjningen. Sannolikheten är lika med noll skulle jag nog vilja hävda bestämt...
Postad 08 oktober 2016 - 19:56
De är böjda, men du får gärna komma hem till mig och kika på min TV för att se hur mycket du märker av böjningen. Sannolikheten är lika med noll skulle jag nog vilja hävda bestämt...
Varför inte fota av din egen tv, speciellt då du sågar alla som laddar upp bilder på banan-tvs med diverse olika skäl?
Postad 08 oktober 2016 - 20:00
Om jag inte märker av böjningen vad är då fördelen med böjen?De är böjda, men du får gärna komma hem till mig och kika på min TV för att se hur mycket du märker av böjningen. Sannolikheten är lika med noll skulle jag nog vilja hävda bestämt...
Postad 08 oktober 2016 - 20:11
Jag har aldrig sagt att det finns någon fördel med böjd skärm, själv är jag väldigt neutral i frågan och är varken för eller emot.
Varför inte fota av din egen tv, speciellt då du sågar alla som laddar upp bilder på banan-tvs med diverse olika skäl?
Kan inte du lägga upp en bild på din böjda TV där det inte syns att den är böjd?
Jag står fortfarande fast vid att fotografier inte säger något om en skärm i fråga därav är dessa missvisande, men ok, jag gjorde ett försök.
Min 910V. Det mesta av böjningen beror på att kameran inte är perfekt vinklad mot skärmen.
Min platta LCD-skärm.
Visst, står jag upp eller tittar från en väldigt särskild vinkel går det att se böjningen på min 910V, men då jag bara sitter framifrån spelar det ingen roll och är fortfarande ingenting man tänker på.
Postad 08 oktober 2016 - 20:26
Jag ser direkt att en TV är böjd, även rakt framifrån. Det är bara det att vissa personer har svårt för att se detta.
Visst, står jag upp eller tittar från en väldigt särskild vinkel går det att se böjningen på min 910V, men då jag bara sitter framifrån spelar det ingen roll och är fortfarande ingenting man tänker på.
Postad 08 oktober 2016 - 20:30
Det verkar ha gått rundgång här. En del gillar designen på en böjd TV och köper en sådan, medan andra anser något helt annat och avstår köp av olika orsaker.
Postad 08 oktober 2016 - 20:35
Jag ser direkt att en TV är böjd, även rakt framifrån. Det är bara det att vissa personer har svårt för att se detta.
Du kommenterade sista stycket men sket i bilderna som du efterfrågade? Vad falls?
F.ö. tror jag inte att du har spenderat lika mycket tid som mig med kalibrering av geometri på bildvisare och att du heller inte är lika känslig mot de felen som kan uppstå i de sammanhangen...
Postad 08 oktober 2016 - 20:50
Första bilden är ju helt misslyckad. Det är ju krökning på dom veritkala strecken hur du nu lyckades med det, påminner om tjock-TV. Andra bilden ser rak och fin ut.Du kommenterade sista stycket men sket i bilderna som du efterfrågade? Vad falls?
Redigerat av Buddypresley, 08 oktober 2016 - 20:52.
Postad 08 oktober 2016 - 21:01
Som sagt var vinkeln inte perfekt och ett fotografi säger inte ett enda piss om hur en bildvisare är. Men livet är ändå för kort för att bry sig om vad ett troll som du säger och jag tror att det är där vi bottnar.
Postad 08 oktober 2016 - 21:05
Första bilden är ju helt misslyckad. Det är ju krökning på dom veritkala strecken hur du nu lyckades med det, påminner om tjock-TV. Andra bilden ser rak och fin ut.
Du börjar på allvar bli riktigt tröttsam, du länkar samma sketna bilder om och om igen, bilder som visar en match som uppenbarligen är tagna med någon form av fisheye-lins.
Det du ser på Filmsamlarens bilder är distortion som blir med i stort sett alla objektiv, google it Mr. Smartypants eller droppa hela skiten.
Postad 08 oktober 2016 - 21:13
Du får kalla mig vad du vill, men det ändrar inte det faktum att böjd skärm ger böjd bild. Säger samma sak till Scootie.Som sagt var vinkeln inte perfekt och ett fotografi säger inte ett enda piss om hur en bildvisare är. Men livet är ändå för kort för att bry sig om vad ett troll som du säger och jag tror att det är där vi bottnar.
Postad 09 oktober 2016 - 16:06
Första bilden är ju helt misslyckad. Det är ju krökning på dom veritkala strecken hur du nu lyckades med det, påminner om tjock-TV. Andra bilden ser rak och fin ut.
Naturligtvis beror den böjda vertikala linjen på kamerans optik, något som alla med någorlunda kunskap om kameror vet.
Det verkar som att du blandar okunskap med envishet.
Nej, det finns ingen bildmässig fördel med kurvad skärm, men inte heller i närheten av så stor nackdel som du så envist hävdar.
Redigerat av Ageve, 09 oktober 2016 - 16:46.
Postad 09 oktober 2016 - 17:10
Enda fördelen vore väl att bilden kan uppfattas som någon tum större, och att böjda skärmar på sista tiden har varit billigare än platta i samma modellserie.
Postad 09 oktober 2016 - 17:38
Naturligtvis beror den böjda vertikala linjen på kamerans optik, något som alla med någorlunda kunskap om kameror vet.
Det verkar som att du blandar okunskap med envishet.
Andra bilden är ju lyckad. För att göra en jämförelse så måste bägge bilderna vara bra och helst då samma mönster på bilderna. Angående okunskap så är det fritt fram att fabulera om det känns bra.
Postad 09 oktober 2016 - 17:57
Större än vad?Enda fördelen vore väl att bilden kan uppfattas som någon tum större, och att böjda skärmar på sista tiden har varit billigare än platta i samma modellserie.
Postad 09 oktober 2016 - 19:33
Större än en platt skärm av samma storlek.
Andra bilden är ju lyckad.
Fastän både översta och nedersta linjerna uppenbarligen inte är raka?
Postad 09 oktober 2016 - 20:19
Egentligen är jag för att tillverkarna experimenterar. Det som gör det extra lätt att experimentera är att det lätt går att böja skärmarna vid tillverkning. Jag har inte svårt att tänka mig att någon nappade på iden om att böja skärmen för att se om det gick att sälja. Jag menar -det ser rätt så fräckt ut med en böjd skärm, men det finns ingen som helst fördel gentemot platta skärmar. Jag tycker trenden avtar -om inte till och med helt kommer vara borta inom två år.
Det får bli min Nostradamus-syn.
Postad 10 oktober 2016 - 07:24
Bara att kolla här för förklaring...
Två bilder därifrån som visar att den böjda är böjd och den platta är platt.
Nedre och övre delan av filmen skall vara rak men det går inte att uppfatta dom som raka på en böjd TV. Att gilla böjd TV är upp till var och en men raka linjer kommer att se böjda ut.
Postad 10 oktober 2016 - 07:44
Öhm, först frågar du mig hur jag resonerar och i samband med svaret byter du riktning igen? Hur ska du ha det? Du är bara ett troll.
Postad 10 oktober 2016 - 08:00
Öhm, först frågar du mig hur jag resonerar och i samband med svaret byter du riktning igen? Hur ska du ha det? Du är bara ett troll.
Jag frågade och du skickade en länk som svar. Jag har ingen kommentar mer i "ser större ut"-frågan just nu. Sen tyckte jag att det var två bra bilder i artikeln som visar skillnader mellan böjd och platt. Det är det som många förnekar att raka linjer ser böjda ut.
Sen om du försöker provocera med att kalla mig saker så är det meningslöst, jag bryr mig inte. Tänker inte kommentera sådant nåt mer. Du väljer själv om du vill fortsätta med den typen av påhopp.
Redigerat av Buddypresley, 10 oktober 2016 - 08:10.
Postad 10 oktober 2016 - 08:12
Vilket ger dig skäl till att fortsätta med din dassiga diskussionsstil? Ok, är det så du vill ha det så visst.
Inga fotografier kan återskapa hur en bildvisare upplevs i verkligheten, därav är dessa pyttesmå bilder helt meningslösa. Jag använder mina egna ögon för att avgöra huruvida jag stör mig på eventuella geometrifel. Och då jag aldrig har märkt av några sådana på min böjda skärm ser jag heller ingen anledning till att bry mig. Jag skulle kunna sätta min hatt på att du inte heller skulle göra det men det kanske är svårt att tänka utanför ramarna med din envisa attityd i denna fullkomligt menlösa debatt. Det kanske, bara kanske, finns vettigare saker att göra än att bry sig om vad ett troll har att säga åt någon som har lagt ner åtskilliga timmar med kalibrering av geometri på bildvisare samtidigt som trollet i fråga är helt kunskapsfientlig när det kommer till distortion i fotografier som orsakas av kameraobjektiv.
F.ö. intressant att du inte ens noterade distorsionen i min bild på den platta skärmen.
Postad 10 oktober 2016 - 08:22
Jag använder mina egna ögon för att avgöra huruvida jag stör mig på eventuella geometrifel. Och då jag aldrig har märkt av några sådana på min böjda skärm ser jag heller ingen anledning till att bry mig.
Om nån håller upp en rektangel framför dig och böjer den, märker du då inte att den ändrar form?
Postad 10 oktober 2016 - 08:30
Du hade iaf uppenbarligen inte märkt det eftersom du inte märkte av distorsionen i min ena bild.
Postad 10 oktober 2016 - 08:39
Du hade iaf uppenbarligen inte märkt det eftersom du inte märkte av distorsionen i min ena bild.
Jag kan se böjningen på i stort sätt alla bilder på nätet som visar en böjd TV. Samma sak gäller för skärmar i verkligheten också. Den enda gången det kan vara svårt att inte märka av böjningen är när inte den yttre ramen visas och själva bilden består av tex moln på himlen.
Postad 10 oktober 2016 - 08:45
Men du lyckades ändå inte se distorsionen på en bild som du själv beskrev som "rak och fin" och "lyckad", fastän linjerna uppenbarligen inte är raka. Skulle nog vilja hävda att min 910V har mindre synliga problem än vad som påvisas i bilden av min platta LCD-skärm.
Mitt sätt att resonera på när det gäller huruvida man ska bry sig om något eller inte är extremt enkelt. Märker jag inte av något, så bryr jag mig heller inte om det. Om jag så hade märkt av välvningen i min TV hade jag stört mig på det, men nu är saken den att jag aldrig ens har lagt märke till den när jag sitter på min normala beskådarposition. Är det då värt att bry sig om:
1. Välvningen
2. Din åsikt
3. Hur en platt skärm hade sett ut
...När inget ändå spelar någon roll när det kommer till kritan?
Postad 10 oktober 2016 - 08:59
Mitt sätt att resonera på när det gäller huruvida man ska bry sig om något eller inte är extremt enkelt. Märker jag inte av något, så bryr jag mig heller inte om det. Om jag så hade märkt av välvningen i min TV hade jag stört mig på det, men nu är saken den att jag aldrig ens har lagt märke till den när jag sitter på min normala beskådarposition.
Nej, märker du inte av det så är allt frid och fröjd för din del. Jag däremot ser ju att vänster och högerkanten på skärmen ser högre ut än mitten av skärmen och det stör mig.
Postad 10 oktober 2016 - 09:06
På samma sätt du inte märkte av att den "raka och fina" bilden de facto hade de defekter du påpekar att du märker av så enkelt?
Postad 10 oktober 2016 - 09:07
Nej, märker du inte av det så är allt frid och fröjd för din del.
Jag däremot ser ju att vänster och högerkanten på skärmen ser högre ut än mitten av skärmen och det stör mig.
Hur kan det störa dig att folk inte stör sig?
Postad 10 oktober 2016 - 09:28
Med risk för att hälla mer bensin på elden:
http://www.displayma..._ShootOut_1.htm
Och speciellt formuleringen:
Since we are all accustomed to watching perfectly flat screens some people don’t like the change in screen geometry (even though curved screens actually show less visual geometric distortion than flat screens).
Personligen trivs jag bäst med en platt skärm, men kan inte påstå att jag stört mig på geometri eller annat de tillfällen jag kollat på en böjd.
Postad 10 oktober 2016 - 09:46
Hur kan det störa dig att folk inte stör sig?
Stör mig inte alls, gillar nån böjd bild så är det upp till dom. Däremot så stör det mig när nån påstår att bilden faktiskt inte förändras när en bild böjs.
Postad 11 oktober 2016 - 10:36
Shit man hade ju varit grym på tennis om nätet såg ut så!
Nätet ser ut så oavsett TV
https://lh3.ggpht.co...L2CC6oIGi4=h900
http://www.grossarlt...rltal-gross.JPG
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 11 oktober 2016 - 10:41.
Postad 11 oktober 2016 - 11:58
Nätet ser ut så oavsett TV
https://lh3.ggpht.co...L2CC6oIGi4=h900
http://www.grossarlt...rltal-gross.JPG
Ja när du visar en bild från ett tv spel och en bild från nån hemmamatch ja..... men inte från wimbledon!

Postad 11 oktober 2016 - 12:33
Detta säger Dr. Raymond M. Soneira, som är doktor i teoretisk fysik och arbetar för verksamheten DisplayMate:
När vi tittar på en platt tv-skärm kommer skärmens sidor vara en smula längre bort från ögonen än skärmens centrum, vilket skapar en viss förvrängning.
Förvrängningen undviks med en böjd skärm.
Postad 11 oktober 2016 - 13:02
Ja när du visar en bild från ett tv spel och en bild från nån hemmamatch ja..... men inte från wimbledon!
Tja och min erfarenhet från att ha spelat tennis.
Men visst här har du från wimbledon
http://cdn.images.ex...edon-486124.jpg
Kort och gott nätet är INTE lika högt överallt.
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 11 oktober 2016 - 13:03.
Postad 11 oktober 2016 - 13:11
Å Jesus .......😩Tja och min erfarenhet från att ha spelat tennis.
Men visst här har du från wimbledon
http://cdn.images.ex...edon-486124.jpg
Kort och gott nätet är INTE lika högt överallt.
Googla:https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ironi
Redigerat av vinncent, 11 oktober 2016 - 13:22.
Postad 11 oktober 2016 - 14:23
Å Jesus .......
Googla:https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ironi
Ironi som du vet funkar inge vidare på Internet och inte i detta fallet heller.
Postad 11 oktober 2016 - 20:06
Detta säger Dr. Raymond M. Soneira, som är doktor i teoretisk fysik och arbetar för verksamheten DisplayMate:
När vi tittar på en platt tv-skärm kommer skärmens sidor vara en smula längre bort från ögonen än skärmens centrum, vilket skapar en viss förvrängning.
Förvrängningen undviks med en böjd skärm.
![]()
![]()
Det är ju faktiskt sant om skärmen är tillräckligt stor, inte bara på grund av perspektivet utan också eftersom bilden då följer horoptern. Men den måste ju täcka en stor del av synfältet för att det ska spela roll.
Postad 12 oktober 2016 - 11:04
Ja det är sant att sidor på en platt skärm är längre bort och ser då mindre ut. Om jag kollar på en vägg så ser sidorna inte lika höga ut som mitt på väggen vilket är helt naturligt. Skall man då försöka öka höjden på sidorna om väggen skall visas på en TV genom att använda böjd TV?Det är ju faktiskt sant om skärmen är tillräckligt stor, inte bara på grund av perspektivet utan också eftersom bilden då följer horoptern. Men den måste ju täcka en stor del av synfältet för att det ska spela roll.
Postad 14 oktober 2016 - 15:14
Ja det är sant att sidor på en platt skärm är längre bort och ser då mindre ut. Om jag kollar på en vägg så ser sidorna inte lika höga ut som mitt på väggen vilket är helt naturligt. Skall man då försöka öka höjden på sidorna om väggen skall visas på en TV genom att använda böjd TV?
Ja för annars bli väggen dubbelt böjd
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar