Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bättre än SVS?

349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 November 2014 - 12:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Du behöver inte idiot förklara dig Zartok

Och vart kom det där ifrån, herr särskrivning?

Postad 22 November 2014 - 13:06

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0

Och vart kom det där ifrån, herr särskrivning?

Skrev rätt från första början men blev sedan lurad utav mitt egna autokorrekt/ordlista.

Klart alla vet att det inte finns något andrum i ordet "idiotförklara"

Puss ;)

Postad 22 November 2014 - 13:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Skrev rätt från första början men blev sedan lurad utav mitt egna autokorrekt/ordlista.

Klart alla vet att det inte finns något andrum i ordet "idiotförklara"

Puss ;)

Jo, om man är jättearg och rent fysiskt måste hämta andan mitt i alltihopa. :)

För övrigt är det alldeles förtjusande att bevittna ert kärleksgnabb. ;)

Postad 22 November 2014 - 13:32

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0
Hihihihihihi

Postad 22 November 2014 - 15:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Vänta, det här är inget kärleksgnabb. Jag skrev bara att det egentligen är rätt ointressant att pimp skriver något om sin subjektiva upplevelse eftersom vi inte känner till något om pimp. Det bör således backas upp med mätningar eller liknande, och mätningar finns det redan gott om. Slutsatsen är att en review av pimp skulle vara tämligen ointressant. Muahahaha

Ja, speciellt eftersom vi sett att 1812 får smörj av pb13u, då lär inte 18+ göra något resultat bättre. Jag menar, 1812 kostar som tre 18+.

Redigerat av Zartok, 22 November 2014 - 15:34.

Postad 22 November 2014 - 16:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Ursäkta en okunnig, men säger mätningar med nödvändighet hela sanningen om en sub?
Så är det ju definitivt inte med vanliga högtalare, så varför skulle det vara det med en sub?
Är tämligen övertygad om att min egen mäter väsentligt mer imponerande portad än sluten, men föredrar sluten alla dagar i veckan.
Så om sub A mäter bättre än sub B, är det viktigt?

Postad 22 November 2014 - 16:28

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0
laddie15, kan det vara så att du inte har så stor koll på mätning och tolkning av mätresultat?

För de flesta visar mätningar mer än dina preferenser......

Redigerat av Unregistered31eb059f, 22 November 2014 - 16:35.

Postad 22 November 2014 - 16:41

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0

Ursäkta en okunnig, men säger mätningar med nödvändighet hela sanningen om en sub?
Så är det ju definitivt inte med vanliga högtalare, så varför skulle det vara det med en sub?
Är tämligen övertygad om att min egen mäter väsentligt mer imponerande portad än sluten, men föredrar sluten alla dagar i veckan.
Så om sub A mäter bättre än sub B, är det viktigt?

Portad vs Sluten.
Bifogad fil  LLl.jpg   99.05K   5 Antal nerladdningar
Bifogad fil  LLii.gif   27.21K   3 Antal nerladdningar

Postad 22 November 2014 - 17:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Portad vs Sluten.
Bifogad fil  LLl.jpg   99.05K   5 Antal nerladdningar
Bifogad fil  LLii.gif   27.21K   3 Antal nerladdningar

Detta bekräftar förvisso det jag upplever. Att det inte är någon väsentlig skillnad i responstid stämmer säkert. Men oron hos den portade är ju enorm. Ok, mätningar säger kanske en del..... :)

Postad 22 November 2014 - 17:30

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0

Detta bekräftar förvisso det jag upplever. Att det inte är någon väsentlig skillnad i responstid stämmer säkert. Men oron hos den portade är ju enorm. Ok, mätningar säger kanske en del..... :)

Jag menar att om du märker/hör så lite tidsskillnad som det visar vilket jag själv också gör och dessutom själv bygger slutna basar pga transientsvar och
för att få infrabas.

Så förstår man att mätningar har betydelse men att läsa och förstå dom och veta vad man ska göra för åtgärder/placering mm det är en annan historia.

Postad 22 November 2014 - 17:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ja, speciellt eftersom vi sett att 1812 får smörj av pb13u, då lär inte 18+ göra något resultat bättre. Jag menar, 1812 kostar som tre 18+.

Och det vet du? Nej just det ;)

1812 spelar inte högre än vanliga DD18 vid 20 Hz. Det enda som utmärkte 1812 var att den såg häftig ut, och kostade mycket. De lär inte ha sålt många med tanke på priset.

DD18+ spelar högre än 1812...
http://www.audioholi...view_fullscreen

En liten detalj som kanske är intressant i sammanhanget, dvs hur det låter (från Audioholics test):

The most offensive noise that the DD18+ produced was a very slight warming to the tone in the deepest bass indicating increased distortion from high excursion of the driver. In room with other speakers operating and actual content this would probably never be noticed. That is it. Most subwoofers do start making obvious bad noise at some point. This subwoofer is as stable and composed as I have seen. It simply quits getting louder before it ever makes objectionable noise.

Jag antar att du inte har hört portljudet från en PB13 Ultra när den spelar 100dB SPL vid 20 Hz. Det flåsar en hel del... Fast det är ändå en väldigt bra sub, förmodligen den mest prisvärda köpesubben som finns. Problemet är att den är portad, med allt vad det innebär.

PB13 Ultra i slutet läge:
http://www.audioholi...view_fullscreen

Låg grupplöptid och bra output. Max SPL vid 20Hz är lite mer än DD18, och lite mindre än DD18 Plus. Att DD18 Plus ser ut att falla mer beror på att den har rakare frekvensgång vid normala ljudtryck.

Redigerat av Ageve, 22 November 2014 - 17:46.

Postad 22 November 2014 - 19:03

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag menar att om du märker/hör så lite tidsskillnad som det visar vilket jag själv också gör och dessutom själv bygger slutna basar pga transientsvar och
för att få infrabas.

Så förstår man att mätningar har betydelse men att läsa och förstå dom och veta vad man ska göra för åtgärder/placering mm det är en annan historia.

Precis. Jag trodde ju att det hade att göra med just responstid, vilket ju dessa mätningar motsäger. Kanske inte bara är "startrespons", utan snarare "inbromsningen" i den slutna lådan som gör skillnaden.
Nåiallafall, högtalare är ena kluriga rackare att förstå sig på. :)

Postad 22 November 2014 - 19:08

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Vad gäller tvåkanalssetupen har jag inga alternativ annat än att köra högnivå, och dörmed "dubbelbas". Men jag delar lågt, runt 40Hz, vilket av en händelse råkar var så lågt mina frontar är specade.
Men även med receivern funkar det bäst att låta frontarna spela "fullregister" med samma delning i subben som med tvåkanalaren.
Ska sätta mig djupare in i detta. Kanske har jag gjort fel inställning någonstans. Men inte ens om jag i receivern delar vid 40Hz blir det bra.
Men integrationen nu är i mitt tycke närmast perfekt. :)

Om det låter närmast perfekt nu kanske du inte borde röra någonting :). Men om du är nyfiken så kan du testa följande.

Placera subben i vänstra hörnet fram i rummet en liten bit ut från väggen(se till att den inte står på spikes, SD-fötter är optimalt).

Stäng av delningsfiltret i subben alternativt ställ det på absolut max. I receivern ställer du frontarna som small och kör en delning på 80Hz. Se också till att receivern är inställt på auto och inte pure direct eller något sånt. För någon anledning så får vissa receivers för sig att köra frontarna som large då när man kör 2-kanals-källor.

Sen brukar det finnas en funktion i receivern där du kan köra rosa brus genom varje högtalare(heter typ ställ in kanalnivå eller liknande). Med dB-mätare mät upp och ställ in så att du har 75dB vid lyssningsplats från subben samt frontarna vid lyssningsplats. Nivån på frontarna justerar du i receivern, nivån på subben ställer du in på subben. Detta brukar vara en ganska bra utgångspunkt men det är alltid väldigt lurigt med en subb. Har som sagt aldrig riktigt fått till det själv. Gjorde själv så här men i slutändan så höjde jag basnivån något i förhållande till resten av högtalarna.

Postad 22 November 2014 - 19:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag har inte hört portljudet ur min pc13u när den gick 100db i 20 hz. Det eftersom det bara låter en j*vla massa bas då ;)

Postad 22 November 2014 - 19:34

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Om det låter närmast perfekt nu kanske du inte borde röra någonting :). Men om du är nyfiken så kan du testa följande.

Placera subben i vänstra hörnet fram i rummet en liten bit ut från väggen(se till att den inte står på spikes, SD-fötter är optimalt).

Stäng av delningsfiltret i subben alternativt ställ det på absolut max. I receivern ställer du frontarna som small och kör en delning på 80Hz. Se också till att receivern är inställt på auto och inte pure direct eller något sånt. För någon anledning så får vissa receivers för sig att köra frontarna som large då när man kör 2-kanals-källor.

Sen brukar det finnas en funktion i receivern där du kan köra rosa brus genom varje högtalare(heter typ ställ in kanalnivå eller liknande). Med dB-mätare mät upp och ställ in så att du har 75dB vid lyssningsplats från subben samt frontarna vid lyssningsplats. Nivån på frontarna justerar du i receivern, nivån på subben ställer du in på subben. Detta brukar vara en ganska bra utgångspunkt men det är alltid väldigt lurigt med en subb. Har som sagt aldrig riktigt fått till det själv. Gjorde själv så här men i slutändan så höjde jag basnivån något i förhållande till resten av högtalarna.

Den står redan i vänstra hörnet, och på medföljande gummifötter, så så långt allt rätt. Resten skall jag ta mig an snarast möjligt. Som sagt, egentligen ör jag ju nöjd, men nyfiken på vad som händer om man "avlastar" frontarna från den lågsta basen.
Tackar allra ödmjukast för din input. :)

Postad 22 November 2014 - 19:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag har inte hört portljudet ur min pc13u när den gick 100db i 20 hz. Det eftersom det bara låter en j*vla massa bas då ;)

Jag har bara hört PB-modellen. Den har ju portarna fram. Kanske märks mindre på PC?

Postad 22 November 2014 - 19:58

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Jag är jättenöjd med mina DD15+ i kombination med Reference 3.2 och behöver definitivt inte något mer,jag spelar långt ifrån vad deras kapacitet har att erbjuda och är lika förvånad som många andra jag pratat med att det verkar bara finnas ett submärke på marknaden och det är SVS,och dom menar att dom är inte alls så överlägsna som en del här tycks tro och då har dom lyssnat på många subbar.

Men vill man tro att SVS är det enda som gäller så fine with me jag är i alla fall nöjd med det jag har och det spelar sjukt bra,visst är SVS bra men inte så sjukt överlägsna som alla tycks tro och sedan är det ju vilket behov man har,och säga att en PB13 spelar skjortan av en DD1812 lycka till med den.

Postad 22 November 2014 - 20:06

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 1
Dessa uttalanden gäller iåf pris vs prestanda, man får väll 2-3 svs för en Velodyne kanske ennu fler om man går ner i modellerna

Postad 22 November 2014 - 20:37

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Jag håller med dig där,men det är väl ungefär som att säga att man får 2-3 eller fler V70 för en Ferrari Testarossa kanske en dålig liknelse men ändå,är bara så trött på att det trackas ner på Velodyne hela tiden medan det verkar som att SVS är gud själv bland basar.

Postad 22 November 2014 - 21:00

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Jag håller med dig där,men det är väl ungefär som att säga att man får 2-3 eller fler V70 för en Ferrari Testarossa kanske en dålig liknelse men ändå,är bara så trött på att det trackas ner på Velodyne hela tiden medan det verkar som att SVS är gud själv bland basar.

Nja den liknelsen haltar ju något eftersom V70:n i det här fallet är "snabbare, bättre acc, bättre väghållning etc." än Ferrarin. Men en Ferrari är alltid en Ferrari. Sexig som fan, hög status osv. Tror ofta SVS nämns för att de är så mycket bas för pengarna..men långt ifrån bästa jag personligen har hört. Ino Profundus Y-4 drar ifrån allt annat jag hört med god marginal. Men då har jag iof aldrig hört någon annan baslåda där de haft fyra utav dom.

Postad 22 November 2014 - 21:35

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Nja den liknelsen haltar ju något eftersom V70:n i det här fallet är "snabbare, bättre acc, bättre väghållning etc." än Ferrarin. Men en Ferrari är alltid en Ferrari. Sexig som fan, hög status osv. Tror ofta SVS nämns för att de är så mycket bas för pengarna..men långt ifrån bästa jag personligen har hört. Ino Profundus Y-4 drar ifrån allt annat jag hört med god marginal. Men då har jag iof aldrig hört någon annan baslåda där de haft fyra utav dom.

Nja, Testarossan har trots allt minst 300 hästar beroende på årsmodell. Inte heller vägållningsmässigt tror jag någon V70 kör ifrån. Skulle vara ett kul test med 300 hästars V70R(med Öhlinsfjädring)mot Testarossan ett par varv på bana. :)

Postad 22 November 2014 - 21:55

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

laddie15, kan det vara så att du inte har så stor koll på mätning och tolkning av mätresultat?

För de flesta visar mätningar mer än dina preferenser......

Slå upp "preferenser" i ordlistan. Förmodar att du väljer partner med dna-analys också. :)

Postad 22 November 2014 - 22:50

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0
Ursäkta?

Jag menade skrev preferenser och menade preferenser.
Mätningar visar mer än att höra dina preferenser.

Postad 22 November 2014 - 23:19

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0
Jag har nu efter för lång tid dämpat upp hörnen och lite mer i biorummet. Märkte att jag kunde knäppa upp basarna lite till
det blev lite renare bas efter dämpningen vill jag iaf tro.

Jag sitter strax över 4 meter från mina svs pb13ultror på första raden och man känner basen rent fysiskt där.
Har basarna och alla andra högtalare på SD kuddar, men när det blir djup "gungande" bas känner man golvet röra sig.
Fast basarna står stilla det är lite konstigt kan jag tycka eftersom golvet är limmat och skruvat...

Jag har tyvärr inte hört 2st V DD18+ Men kan tänka mig att dom är brutalt bra på alla sätt. Men även SVSerna spelar med sån kraft att jag blir lite rädd ibland av massagen man får... Svårt att beskriva men jag tänker nu kan inte basen gå djupare och tyngre
men visst kunde den det...

Ändå sitter jag och är lite sugen på 2st till... Tror mest det är för det skulle se bra ut med 4st pb13u ;)

Redigerat av Unregisteredd27f924d, 23 November 2014 - 08:13.

Postad 22 November 2014 - 23:27

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 1

Ändå sitter jag och är lite sugen på 2st till... Tror mest det är för det skulle se bra ut med 4st pb13u ;)

I dare U! :)

Postad 22 November 2014 - 23:29

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1

Tycker jag. Har själv beställt två basmoduler till så snart har jag 6 st. :lol:

Postad 22 November 2014 - 23:29

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 1
Basen har en tendens att breda ut sig över golvet, trots att jag bara har 2st SB-12NSD så kommer svepen över golvet som en tsunami, riktigt mäktigt

Postad 22 November 2014 - 23:31

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 1

Tycker jag. Har själv beställt två basmoduler till så snart har jag 6 st. :lol:

Y-6 kör inte bort sig i första taget..hur många behöver du för att det skall vara i32s som sätter stopp?

Postad 22 November 2014 - 23:34

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Haha jag GOOGLADE på bilder och * ino Y-6 * och tycker ni ska göra det samma

Postad 22 November 2014 - 23:37

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

klockrent!

Postad 22 November 2014 - 23:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Y-6 kör inte bort sig i första taget..hur många behöver du för att det skall vara i32s som sätter stopp?

Beror på vad jag spelar. Redan nu sätter i32s stopp för viss musik.

Postad 22 November 2014 - 23:41

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Basen har en tendens att breda ut sig över golvet, trots att jag bara har 2st SB-12NSD så kommer svepen över golvet som en tsunami, riktigt mäktigt

Höj dom 10cm över golvet så blir det bättre.

Postad 22 November 2014 - 23:42

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Här är bild på Profundus Y föresten.. https://www.minhembi...z/331019#425220

6 såna klumpar. tror 2 klarar 124dB vid 16Hz kontinuerligt i rumeller något sånt galet.

Postad 22 November 2014 - 23:46

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 1

StÅåååfräs!

Postad 22 November 2014 - 23:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Se där, har han de med fyra rör. Jag har den äldre versionen med 2. :)

Postad 22 November 2014 - 23:47

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Beror på vad jag spelar. Redan nu sätter i32s stopp för viss musik.

Jävlar vad du måste dra på..men antar att det är bas precis över delningen då? Trentemoller?

Postad 22 November 2014 - 23:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jävlar vad du måste dra på..men antar att det är bas precis över delningen då? Trentemoller?

Ja, det är ju typ sånt. Har beställt en cr80es med högre delning (samma som Komorok, Adazer mfl har). Det ska väl hjälpa till en del med.

Postad 22 November 2014 - 23:49

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Se där, har han de med fyra rör. Jag har den äldre versionen med 2. :)

Ja han är den enda som jag sett ha den nya med fyra rör. Vet du vad skillnaden mellan nya och gamla är förresten? Är det bara storleken?

Postad 22 November 2014 - 23:52

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1

Ja han är den enda som jag sett ha den nya med fyra rör. Vet du vad skillnaden mellan nya och gamla är förresten? Är det bara storleken?

Bara rören tror jag. Tror det inte är någon skillnad på lådan och det är samma element.

Postad 22 November 2014 - 23:55

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

6 såna klumpar. tror 2 klarar 124dB vid 16Hz kontinuerligt i rumeller något sånt galet.

Tack :-) de var riktigt snygga!

Postad 22 November 2014 - 23:58

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ursäkta?

Jag menade skrev preferenser och menade preferenser.
Mätningar visar mer än att höra dina preferenser.

Fattar inte. Vad du föredrar(alltså dina preferenser) avgör dina sinnen. Kan du genom att utläsa mätresresultat avgöra vad du kommer att gilla eller inte?
Du lyssnar alltså inte på en produkt innan köp, utan låter mätresultat gjorda i ekofritt rum fälla avgörandet??

Mina kunskaper inom mätteknik är fö. mer än medelgoda. Men avancerade högtalarmätningar är utanför mitt gebit. Använder nästan uteslutande level vs frequency. :)

Postad 23 November 2014 - 00:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Jag har bara hört PB-modellen. Den har ju portarna fram. Kanske märks mindre på PC?

Jag vet faktiskt inte. Det som jag tänker är hur fasen man ska höra några annat än basen vid dom volymerna, men jag tror att jonas w har mer erfarenhet av just portljuden på pb13u, han har haft en och hört den portshuffa, vad nu det ska vara. När jag var hos honom så började subben blåsa mycket ur portarna, vi hade en plastpåse som flög runt i rummet, men jag hörde inget portljud då heller. Fast då var det inte det ställda kravet på 20hz sinus heller :)

Postad 23 November 2014 - 08:09

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0

Höj dom 10cm över golvet så blir det bättre.

Jag har bara någon cm på mig innan scenen tar i.. Men undrar om det funkar att lägga dem på sidan istället ?
Har för mig att den är lite högre än bred. Samt att ligger den på sidan så kommer ju basportar högre upp och den tredje är ju ändå pluggade.
Tror ni den blir ledsen av att ligga på sidan om den nu var smalare ?

Redigerat av Unregisteredd27f924d, 23 November 2014 - 08:10.

Postad 23 November 2014 - 10:29

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Jag vet faktiskt inte. Det som jag tänker är hur fasen man ska höra några annat än basen vid dom volymerna, men jag tror att jonas w har mer erfarenhet av just portljuden på pb13u, han har haft en och hört den portshuffa, vad nu det ska vara. När jag var hos honom så började subben blåsa mycket ur portarna, vi hade en plastpåse som flög runt i rummet, men jag hörde inget portljud då heller. Fast då var det inte det ställda kravet på 20hz sinus heller :)

En sub som blåser ur sin port eller portar är i regel felbyggd meningen med en port är att det skall finnas en luft kudde som skall åka fram och tillbaka i röret.Det skall inte vara en orkan som lämnar röret.
när en port börjar att låta illa så är den feldimensionerad.Antingen genom för liten låda eller felaktig bas med dåliga parametrar.
Man kan göra ett enkelt test genom att klistra fast en bit papper över porten så den hänger ner i halva porten så kan man se hur luftströmmen åker.
Det är det samma när man pluggar en port så blir den egentligen inte sluten då skum materialet släpper igenom luft så blir det egentligen en variovent konstruktion.

Postad 23 November 2014 - 10:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Vi kan passa på att fråga någon som har en om den har lust att testa din pappersmetod. Pimp, du satt väl på en ultra?

Postad 23 November 2014 - 12:57

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0
Med all respekt för all kunskap som många på forumet besitter, har jag väldigt svårt att tro att lite dyrare högtalare.
Som tex SVSerna skulle vara felbyggd från fabrik. Det borde inte bli något hörbart blåsljud. Möjligen kan en högtalare börja bete sig lite konstigt om man spelar väldigt nära gränsen vad dom tål.

Det är bara en tanke jag har, kan vara fel men det låter konstigt att proffsen inte skulle tänkt på det mesta ang högtalarna.

Jag har inte öron att höra blåsljud när mina svser spelar djup bas på lite högre volym, då har jag lite annat att tänka på som att andas lugnt för att inte bli för tilltryckt av basarna.

Redigerat av Unregisteredd27f924d, 23 November 2014 - 13:00.

Postad 23 November 2014 - 13:09

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 1
Klart alla portade basar kan hosta

Postad 23 November 2014 - 16:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Kan tänka mig att basen kan andas om man kör ex subsonisk bas och på hög volym, då gör man ändå inte basen. I 20 vet jag inte annat än att jag inte hört något från pc13u eller det lilla jag hört av pb13u

Postad 23 November 2014 - 16:18

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Med all respekt för all kunskap som många på forumet besitter, har jag väldigt svårt att tro att lite dyrare högtalare.
Som tex SVSerna skulle vara felbyggd från fabrik. Det borde inte bli något hörbart blåsljud. Möjligen kan en högtalare börja bete sig lite konstigt om man spelar väldigt nära gränsen vad dom tål.

Det är bara en tanke jag har, kan vara fel men det låter konstigt att proffsen inte skulle tänkt på det mesta ang högtalarna.

Jag har inte öron att höra blåsljud när mina svser spelar djup bas på lite högre volym, då har jag lite annat att tänka på som att andas lugnt för att inte bli för tilltryckt av basarna.

när det gäller fabrikation så brukar dom flesta tumma på elementen där finns det mest pengar att tjäna .
när man ser hur långa portar vissa tillverkare användet så är det en tydligt svar på elementes beskaffenhet
att det har felaktiga värden för gällande applikation .
För att få en basreflex att spela artikulerad bas så är det ganska många parametrar som skall stämma för att det skall funka .
och dom enda basreflex som jag personligen spelar artikulreat och med fullt ös ner mot 16hz är ino audios py2 och skall man gå på slutet är det ett diy bygge med TC-Sound lms 5400 ultra i 200 liters lådor.
men ser man till mass produktionen så ligger svs bättre till när det gäller att förmedla infra frekvenser .

Postad 23 November 2014 - 16:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
En positiv referens till ett bassystem som finns på forumet? :o

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.