Och vart kom det där ifrån, herr särskrivning?Du behöver inte idiot förklara dig Zartok
Postad 22 November 2014 - 12:51
Postad 22 November 2014 - 13:06
Och vart kom det där ifrån, herr särskrivning?
Skrev rätt från första början men blev sedan lurad utav mitt egna autokorrekt/ordlista.
Klart alla vet att det inte finns något andrum i ordet "idiotförklara"
Puss
Postad 22 November 2014 - 13:29
Jo, om man är jättearg och rent fysiskt måste hämta andan mitt i alltihopa.Skrev rätt från första början men blev sedan lurad utav mitt egna autokorrekt/ordlista.
Klart alla vet att det inte finns något andrum i ordet "idiotförklara"
Puss
För övrigt är det alldeles förtjusande att bevittna ert kärleksgnabb.
Postad 22 November 2014 - 15:33
Ja, speciellt eftersom vi sett att 1812 får smörj av pb13u, då lär inte 18+ göra något resultat bättre. Jag menar, 1812 kostar som tre 18+.
Redigerat av Zartok, 22 November 2014 - 15:34.
Postad 22 November 2014 - 16:22
Så är det ju definitivt inte med vanliga högtalare, så varför skulle det vara det med en sub?
Är tämligen övertygad om att min egen mäter väsentligt mer imponerande portad än sluten, men föredrar sluten alla dagar i veckan.
Så om sub A mäter bättre än sub B, är det viktigt?
Postad 22 November 2014 - 16:28
För de flesta visar mätningar mer än dina preferenser......
Redigerat av Unregistered31eb059f, 22 November 2014 - 16:35.
Postad 22 November 2014 - 16:41
Portad vs Sluten.Ursäkta en okunnig, men säger mätningar med nödvändighet hela sanningen om en sub?
Så är det ju definitivt inte med vanliga högtalare, så varför skulle det vara det med en sub?
Är tämligen övertygad om att min egen mäter väsentligt mer imponerande portad än sluten, men föredrar sluten alla dagar i veckan.
Så om sub A mäter bättre än sub B, är det viktigt?
LLl.jpg 99.05K
5 Antal nerladdningar
LLii.gif 27.21K
3 Antal nerladdningar
Postad 22 November 2014 - 17:08
Postad 22 November 2014 - 17:30
Jag menar att om du märker/hör så lite tidsskillnad som det visar vilket jag själv också gör och dessutom själv bygger slutna basar pga transientsvar ochDetta bekräftar förvisso det jag upplever. Att det inte är någon väsentlig skillnad i responstid stämmer säkert. Men oron hos den portade är ju enorm. Ok, mätningar säger kanske en del.....
för att få infrabas.
Så förstår man att mätningar har betydelse men att läsa och förstå dom och veta vad man ska göra för åtgärder/placering mm det är en annan historia.
Postad 22 November 2014 - 17:39
Ja, speciellt eftersom vi sett att 1812 får smörj av pb13u, då lär inte 18+ göra något resultat bättre. Jag menar, 1812 kostar som tre 18+.
Och det vet du? Nej just det
1812 spelar inte högre än vanliga DD18 vid 20 Hz. Det enda som utmärkte 1812 var att den såg häftig ut, och kostade mycket. De lär inte ha sålt många med tanke på priset.
DD18+ spelar högre än 1812...
http://www.audioholi...view_fullscreen
En liten detalj som kanske är intressant i sammanhanget, dvs hur det låter (från Audioholics test):
The most offensive noise that the DD18+ produced was a very slight warming to the tone in the deepest bass indicating increased distortion from high excursion of the driver. In room with other speakers operating and actual content this would probably never be noticed. That is it. Most subwoofers do start making obvious bad noise at some point. This subwoofer is as stable and composed as I have seen. It simply quits getting louder before it ever makes objectionable noise.
Jag antar att du inte har hört portljudet från en PB13 Ultra när den spelar 100dB SPL vid 20 Hz. Det flåsar en hel del... Fast det är ändå en väldigt bra sub, förmodligen den mest prisvärda köpesubben som finns. Problemet är att den är portad, med allt vad det innebär.
PB13 Ultra i slutet läge:
http://www.audioholi...view_fullscreen
Låg grupplöptid och bra output. Max SPL vid 20Hz är lite mer än DD18, och lite mindre än DD18 Plus. Att DD18 Plus ser ut att falla mer beror på att den har rakare frekvensgång vid normala ljudtryck.
Redigerat av Ageve, 22 November 2014 - 17:46.
Postad 22 November 2014 - 19:03
Precis. Jag trodde ju att det hade att göra med just responstid, vilket ju dessa mätningar motsäger. Kanske inte bara är "startrespons", utan snarare "inbromsningen" i den slutna lådan som gör skillnaden.Jag menar att om du märker/hör så lite tidsskillnad som det visar vilket jag själv också gör och dessutom själv bygger slutna basar pga transientsvar och
för att få infrabas.
Så förstår man att mätningar har betydelse men att läsa och förstå dom och veta vad man ska göra för åtgärder/placering mm det är en annan historia.
Nåiallafall, högtalare är ena kluriga rackare att förstå sig på.
Postad 22 November 2014 - 19:08
Vad gäller tvåkanalssetupen har jag inga alternativ annat än att köra högnivå, och dörmed "dubbelbas". Men jag delar lågt, runt 40Hz, vilket av en händelse råkar var så lågt mina frontar är specade.
Men även med receivern funkar det bäst att låta frontarna spela "fullregister" med samma delning i subben som med tvåkanalaren.
Ska sätta mig djupare in i detta. Kanske har jag gjort fel inställning någonstans. Men inte ens om jag i receivern delar vid 40Hz blir det bra.
Men integrationen nu är i mitt tycke närmast perfekt.
Om det låter närmast perfekt nu kanske du inte borde röra någonting
Placera subben i vänstra hörnet fram i rummet en liten bit ut från väggen(se till att den inte står på spikes, SD-fötter är optimalt).
Stäng av delningsfiltret i subben alternativt ställ det på absolut max. I receivern ställer du frontarna som small och kör en delning på 80Hz. Se också till att receivern är inställt på auto och inte pure direct eller något sånt. För någon anledning så får vissa receivers för sig att köra frontarna som large då när man kör 2-kanals-källor.
Sen brukar det finnas en funktion i receivern där du kan köra rosa brus genom varje högtalare(heter typ ställ in kanalnivå eller liknande). Med dB-mätare mät upp och ställ in så att du har 75dB vid lyssningsplats från subben samt frontarna vid lyssningsplats. Nivån på frontarna justerar du i receivern, nivån på subben ställer du in på subben. Detta brukar vara en ganska bra utgångspunkt men det är alltid väldigt lurigt med en subb. Har som sagt aldrig riktigt fått till det själv. Gjorde själv så här men i slutändan så höjde jag basnivån något i förhållande till resten av högtalarna.
Postad 22 November 2014 - 19:12
Postad 22 November 2014 - 19:34
Den står redan i vänstra hörnet, och på medföljande gummifötter, så så långt allt rätt. Resten skall jag ta mig an snarast möjligt. Som sagt, egentligen ör jag ju nöjd, men nyfiken på vad som händer om man "avlastar" frontarna från den lågsta basen.Om det låter närmast perfekt nu kanske du inte borde röra någonting
. Men om du är nyfiken så kan du testa följande.
Placera subben i vänstra hörnet fram i rummet en liten bit ut från väggen(se till att den inte står på spikes, SD-fötter är optimalt).
Stäng av delningsfiltret i subben alternativt ställ det på absolut max. I receivern ställer du frontarna som small och kör en delning på 80Hz. Se också till att receivern är inställt på auto och inte pure direct eller något sånt. För någon anledning så får vissa receivers för sig att köra frontarna som large då när man kör 2-kanals-källor.
Sen brukar det finnas en funktion i receivern där du kan köra rosa brus genom varje högtalare(heter typ ställ in kanalnivå eller liknande). Med dB-mätare mät upp och ställ in så att du har 75dB vid lyssningsplats från subben samt frontarna vid lyssningsplats. Nivån på frontarna justerar du i receivern, nivån på subben ställer du in på subben. Detta brukar vara en ganska bra utgångspunkt men det är alltid väldigt lurigt med en subb. Har som sagt aldrig riktigt fått till det själv. Gjorde själv så här men i slutändan så höjde jag basnivån något i förhållande till resten av högtalarna.
Tackar allra ödmjukast för din input.
Postad 22 November 2014 - 19:44
Jag har inte hört portljudet ur min pc13u när den gick 100db i 20 hz. Det eftersom det bara låter en j*vla massa bas då
Jag har bara hört PB-modellen. Den har ju portarna fram. Kanske märks mindre på PC?
Postad 22 November 2014 - 19:58
Men vill man tro att SVS är det enda som gäller så fine with me jag är i alla fall nöjd med det jag har och det spelar sjukt bra,visst är SVS bra men inte så sjukt överlägsna som alla tycks tro och sedan är det ju vilket behov man har,och säga att en PB13 spelar skjortan av en DD1812 lycka till med den.
Postad 22 November 2014 - 20:06
Postad 22 November 2014 - 20:37
Postad 22 November 2014 - 21:00
Jag håller med dig där,men det är väl ungefär som att säga att man får 2-3 eller fler V70 för en Ferrari Testarossa kanske en dålig liknelse men ändå,är bara så trött på att det trackas ner på Velodyne hela tiden medan det verkar som att SVS är gud själv bland basar.
Nja den liknelsen haltar ju något eftersom V70:n i det här fallet är "snabbare, bättre acc, bättre väghållning etc." än Ferrarin. Men en Ferrari är alltid en Ferrari. Sexig som fan, hög status osv. Tror ofta SVS nämns för att de är så mycket bas för pengarna..men långt ifrån bästa jag personligen har hört. Ino Profundus Y-4 drar ifrån allt annat jag hört med god marginal. Men då har jag iof aldrig hört någon annan baslåda där de haft fyra utav dom.
Postad 22 November 2014 - 21:35
Nja, Testarossan har trots allt minst 300 hästar beroende på årsmodell. Inte heller vägållningsmässigt tror jag någon V70 kör ifrån. Skulle vara ett kul test med 300 hästars V70R(med Öhlinsfjädring)mot Testarossan ett par varv på bana.Nja den liknelsen haltar ju något eftersom V70:n i det här fallet är "snabbare, bättre acc, bättre väghållning etc." än Ferrarin. Men en Ferrari är alltid en Ferrari. Sexig som fan, hög status osv. Tror ofta SVS nämns för att de är så mycket bas för pengarna..men långt ifrån bästa jag personligen har hört. Ino Profundus Y-4 drar ifrån allt annat jag hört med god marginal. Men då har jag iof aldrig hört någon annan baslåda där de haft fyra utav dom.
Postad 22 November 2014 - 21:55
Slå upp "preferenser" i ordlistan. Förmodar att du väljer partner med dna-analys också.laddie15, kan det vara så att du inte har så stor koll på mätning och tolkning av mätresultat?
För de flesta visar mätningar mer än dina preferenser......
Postad 22 November 2014 - 22:50
Jag menade skrev preferenser och menade preferenser.
Mätningar visar mer än att höra dina preferenser.
Postad 22 November 2014 - 23:19
det blev lite renare bas efter dämpningen vill jag iaf tro.
Jag sitter strax över 4 meter från mina svs pb13ultror på första raden och man känner basen rent fysiskt där.
Har basarna och alla andra högtalare på SD kuddar, men när det blir djup "gungande" bas känner man golvet röra sig.
Fast basarna står stilla det är lite konstigt kan jag tycka eftersom golvet är limmat och skruvat...
Jag har tyvärr inte hört 2st V DD18+ Men kan tänka mig att dom är brutalt bra på alla sätt. Men även SVSerna spelar med sån kraft att jag blir lite rädd ibland av massagen man får... Svårt att beskriva men jag tänker nu kan inte basen gå djupare och tyngre
men visst kunde den det...
Ändå sitter jag och är lite sugen på 2st till... Tror mest det är för det skulle se bra ut med 4st pb13u
Redigerat av Unregisteredd27f924d, 23 November 2014 - 08:13.
Postad 22 November 2014 - 23:27
Ändå sitter jag och är lite sugen på 2st till... Tror mest det är för det skulle se bra ut med 4st pb13u
I dare U!
Postad 22 November 2014 - 23:29
Tycker jag. Har själv beställt två basmoduler till så snart har jag 6 st.Ändå sitter jag och är lite sugen på 2st till... Tror mest det är för det skulle se bra ut med 4st pb13u
Postad 22 November 2014 - 23:29
Postad 22 November 2014 - 23:31
Tycker jag. Har själv beställt två basmoduler till så snart har jag 6 st.
Y-6 kör inte bort sig i första taget..hur många behöver du för att det skall vara i32s som sätter stopp?
Postad 22 November 2014 - 23:34
Postad 22 November 2014 - 23:37
Haha jag GOOGLADE på bilder och * ino Y-6 * och tycker ni ska göra det samma
klockrent!
Postad 22 November 2014 - 23:40
Beror på vad jag spelar. Redan nu sätter i32s stopp för viss musik.Y-6 kör inte bort sig i första taget..hur många behöver du för att det skall vara i32s som sätter stopp?
Postad 22 November 2014 - 23:41
Höj dom 10cm över golvet så blir det bättre.Basen har en tendens att breda ut sig över golvet, trots att jag bara har 2st SB-12NSD så kommer svepen över golvet som en tsunami, riktigt mäktigt
Postad 22 November 2014 - 23:42
6 såna klumpar. tror 2 klarar 124dB vid 16Hz kontinuerligt i rumeller något sånt galet.
Postad 22 November 2014 - 23:46
Haha jag GOOGLADE på bilder och * ino Y-6 * och tycker ni ska göra det samma
StÅåååfräs!
Postad 22 November 2014 - 23:47
Se där, har han de med fyra rör. Jag har den äldre versionen med 2.Här är bild på Profundus Y föresten.. https://www.minhembi...z/331019#425220
Postad 22 November 2014 - 23:47
Beror på vad jag spelar. Redan nu sätter i32s stopp för viss musik.
Jävlar vad du måste dra på..men antar att det är bas precis över delningen då? Trentemoller?
Postad 22 November 2014 - 23:48
Ja, det är ju typ sånt. Har beställt en cr80es med högre delning (samma som Komorok, Adazer mfl har). Det ska väl hjälpa till en del med.Jävlar vad du måste dra på..men antar att det är bas precis över delningen då? Trentemoller?
Postad 22 November 2014 - 23:49
Ja han är den enda som jag sett ha den nya med fyra rör. Vet du vad skillnaden mellan nya och gamla är förresten? Är det bara storleken?Se där, har han de med fyra rör. Jag har den äldre versionen med 2.
Postad 22 November 2014 - 23:52
Bara rören tror jag. Tror det inte är någon skillnad på lådan och det är samma element.Ja han är den enda som jag sett ha den nya med fyra rör. Vet du vad skillnaden mellan nya och gamla är förresten? Är det bara storleken?
Postad 22 November 2014 - 23:55
Här är bild på Profundus Y föresten.. https://www.minhembi...z/331019#425220
6 såna klumpar. tror 2 klarar 124dB vid 16Hz kontinuerligt i rumeller något sånt galet.
Tack :-) de var riktigt snygga!
Postad 22 November 2014 - 23:58
Fattar inte. Vad du föredrar(alltså dina preferenser) avgör dina sinnen. Kan du genom att utläsa mätresresultat avgöra vad du kommer att gilla eller inte?Ursäkta?
Jag menade skrev preferenser och menade preferenser.
Mätningar visar mer än att höra dina preferenser.
Du lyssnar alltså inte på en produkt innan köp, utan låter mätresultat gjorda i ekofritt rum fälla avgörandet??
Mina kunskaper inom mätteknik är fö. mer än medelgoda. Men avancerade högtalarmätningar är utanför mitt gebit. Använder nästan uteslutande level vs frequency.
Postad 23 November 2014 - 00:40
Jag vet faktiskt inte. Det som jag tänker är hur fasen man ska höra några annat än basen vid dom volymerna, men jag tror att jonas w har mer erfarenhet av just portljuden på pb13u, han har haft en och hört den portshuffa, vad nu det ska vara. När jag var hos honom så började subben blåsa mycket ur portarna, vi hade en plastpåse som flög runt i rummet, men jag hörde inget portljud då heller. Fast då var det inte det ställda kravet på 20hz sinus hellerJag har bara hört PB-modellen. Den har ju portarna fram. Kanske märks mindre på PC?
Postad 23 November 2014 - 08:09
Höj dom 10cm över golvet så blir det bättre.
Jag har bara någon cm på mig innan scenen tar i.. Men undrar om det funkar att lägga dem på sidan istället ?
Har för mig att den är lite högre än bred. Samt att ligger den på sidan så kommer ju basportar högre upp och den tredje är ju ändå pluggade.
Tror ni den blir ledsen av att ligga på sidan om den nu var smalare ?
Redigerat av Unregisteredd27f924d, 23 November 2014 - 08:10.
Postad 23 November 2014 - 10:29
En sub som blåser ur sin port eller portar är i regel felbyggd meningen med en port är att det skall finnas en luft kudde som skall åka fram och tillbaka i röret.Det skall inte vara en orkan som lämnar röret.Jag vet faktiskt inte. Det som jag tänker är hur fasen man ska höra några annat än basen vid dom volymerna, men jag tror att jonas w har mer erfarenhet av just portljuden på pb13u, han har haft en och hört den portshuffa, vad nu det ska vara. När jag var hos honom så började subben blåsa mycket ur portarna, vi hade en plastpåse som flög runt i rummet, men jag hörde inget portljud då heller. Fast då var det inte det ställda kravet på 20hz sinus heller
när en port börjar att låta illa så är den feldimensionerad.Antingen genom för liten låda eller felaktig bas med dåliga parametrar.
Man kan göra ett enkelt test genom att klistra fast en bit papper över porten så den hänger ner i halva porten så kan man se hur luftströmmen åker.
Det är det samma när man pluggar en port så blir den egentligen inte sluten då skum materialet släpper igenom luft så blir det egentligen en variovent konstruktion.
Postad 23 November 2014 - 10:51
Postad 23 November 2014 - 12:57
Som tex SVSerna skulle vara felbyggd från fabrik. Det borde inte bli något hörbart blåsljud. Möjligen kan en högtalare börja bete sig lite konstigt om man spelar väldigt nära gränsen vad dom tål.
Det är bara en tanke jag har, kan vara fel men det låter konstigt att proffsen inte skulle tänkt på det mesta ang högtalarna.
Jag har inte öron att höra blåsljud när mina svser spelar djup bas på lite högre volym, då har jag lite annat att tänka på som att andas lugnt för att inte bli för tilltryckt av basarna.
Redigerat av Unregisteredd27f924d, 23 November 2014 - 13:00.
Postad 23 November 2014 - 16:09
Postad 23 November 2014 - 16:18
när det gäller fabrikation så brukar dom flesta tumma på elementen där finns det mest pengar att tjäna .Med all respekt för all kunskap som många på forumet besitter, har jag väldigt svårt att tro att lite dyrare högtalare.
Som tex SVSerna skulle vara felbyggd från fabrik. Det borde inte bli något hörbart blåsljud. Möjligen kan en högtalare börja bete sig lite konstigt om man spelar väldigt nära gränsen vad dom tål.
Det är bara en tanke jag har, kan vara fel men det låter konstigt att proffsen inte skulle tänkt på det mesta ang högtalarna.
Jag har inte öron att höra blåsljud när mina svser spelar djup bas på lite högre volym, då har jag lite annat att tänka på som att andas lugnt för att inte bli för tilltryckt av basarna.
när man ser hur långa portar vissa tillverkare användet så är det en tydligt svar på elementes beskaffenhet
att det har felaktiga värden för gällande applikation .
För att få en basreflex att spela artikulerad bas så är det ganska många parametrar som skall stämma för att det skall funka .
och dom enda basreflex som jag personligen spelar artikulreat och med fullt ös ner mot 16hz är ino audios py2 och skall man gå på slutet är det ett diy bygge med TC-Sound lms 5400 ultra i 200 liters lådor.
men ser man till mass produktionen så ligger svs bättre till när det gäller att förmedla infra frekvenser .
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
Seriös hifi sub sökes (REL G1, Seaton Submersive, HSU, Rythmik, Funk etc.)
3 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?