Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED 55EC930V

476 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 februari 2015 - 09:41

chrillenilsson
  • chrillenilsson
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Jag såg ett nytt inlägg i kommentarer kring denna modell på Prisjakt.

Där skrivs att man kan installera en app som heter "Playz ", om man ställer om TVn till UK.

Denna ska sen ge tillgång till min PLEX server

Men några frågor kring detta:

- Hur mer exakt går man till väga (LG konto?, TV inställning?)
- Finns denna app sen tillgänglig även om man byter tillbaka TVn till Sverige?
- Är appen nåt att ha? Är den värd lite jobb?
- Redan default så kan jag ju se min Plex via LG default DLNA browsning, men det är ju grymt fult. Blir Playz snyggare?

1. Du byter bara land i menyerna till UK. TV´n startar då om, och du har de engelska apparna tillgängliga. Det du måste göra är att signa upp ett "LG-konto" och sen betala med ditt kreditkort när du köper appen. Har för mig att jag betalade runt 50 spänn för den.
2. Den finns kvar när du sen sätter tillbaka till Sverige, absolut
3. Jag tycker den funkar bra. Den gör det som Plex ska göra, men kanske inte alla funktioner som appen i mobil eller dator, men funkar bra.
4. Plays är mkt snyggare... Du får, precis som i appen, omslag, handling etc med Playz.

Så kör på bara... Det enda som du ska tänka på är att helst ha kablat nätverk, då Wifi som alltid suger häst

Postad 01 februari 2015 - 12:26

MrStarhouse
  • MrStarhouse
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Så kör på bara... Det enda som du ska tänka på är att helst ha kablat nätverk, då Wifi som alltid suger häst

Tack för info. Då ska jag testa. Och naturligtvis trådat. :)

Postad 01 februari 2015 - 23:33

MrStarhouse
  • MrStarhouse
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Ok, Nu har jag installerat denna. Gick utan större problem.
Fick skapa ett UK konto för LG Store bara, men sen gick det att köpa och installera appen. £3,30 vilket verkar vara ca 41kr, inte så farligt :-)

Riktigt snygg app. Det är ju precis det interfacet man vill ha mot sin media.

Några frågor bara:

- Ändrar den här appen bildfrekvensen på TVn till vad materialet har, 24P, 50p 60p? Eller behåller den det TV är grundinställd på?

- Efter installationen kunde jag byta tillbaka land till Sverige, och appen fanns kvar. Jag ser dock att jag fortfarande är inloggad på mitt UK konto. Kan jag nu även logga in på mitt sverige konto och ändå ha appen kvar?

- Uppdaterar appen sig själv som andra appar, när ny version finns? Trots att man har inställt på Sverige?

Postad 02 februari 2015 - 17:31

chrillenilsson
  • chrillenilsson
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Ok, Nu har jag installerat denna. Gick utan större problem.
Fick skapa ett UK konto för LG Store bara, men sen gick det att köpa och installera appen. £3,30 vilket verkar vara ca 41kr, inte så farligt :-)

Riktigt snygg app. Det är ju precis det interfacet man vill ha mot sin media.

Några frågor bara:

- Ändrar den här appen bildfrekvensen på TVn till vad materialet har, 24P, 50p 60p? Eller behåller den det TV är grundinställd på?

- Efter installationen kunde jag byta tillbaka land till Sverige, och appen fanns kvar. Jag ser dock att jag fortfarande är inloggad på mitt UK konto. Kan jag nu även logga in på mitt sverige konto och ändå ha appen kvar?

- Uppdaterar appen sig själv som andra appar, när ny version finns? Trots att man har inställt på Sverige?

Frekvensen vet jag faktiskt inte, men det jag har kollat på har sett bra ut.

Jag är inloggad på mitt "svenska" konto, och den finns kvar :)

Inte helt säker på uppdateringar dock, men han som gjort appen (en kille från Australien) har hemsida där han postar nyheter om sånt... Dock skulle jag nog gissa att man kanske måste vara inloggad som "UK".... Men vet inte helt säkert...

Postad 02 februari 2015 - 18:26

Unregistered769bb3eb
  • Unregistered769bb3eb
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Dök upp ny mjukvara idag igen. Rev: 04.41.32

Postad 02 februari 2015 - 18:49

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Dök upp ny mjukvara idag igen. Rev: 04.41.32

Är inte hemma för tillfället, några märkbara förändringar?

Postad 02 februari 2015 - 21:34

Unregistered769bb3eb
  • Unregistered769bb3eb
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Har inte tittat så noga men kände direkt att menyerna kändes rappare!

Postad 04 februari 2015 - 11:31

MrStarhouse
  • MrStarhouse
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Frekvensen vet jag faktiskt inte, men det jag har kollat på har sett bra ut.

Jag är inloggad på mitt "svenska" konto, och den finns kvar :)

Inte helt säker på uppdateringar dock, men han som gjort appen (en kille från Australien) har hemsida där han postar nyheter om sånt... Dock skulle jag nog gissa att man kanske måste vara inloggad som "UK".... Men vet inte helt säkert...

Tackar för svaren.

Jag håller med.
Jag har inte sett något direkt frekvensrelaterat problem heller.
Allt ser faktiskt riktigt bra ut.
Haft lite problem med TV serier som inte servern känner igen, och då lägga in dom manuellt, men det är ju inte TVns fel.
Riktigt nöjd alltså :)

Postad 05 februari 2015 - 16:07

Unregistereddfe6e5ac
  • Unregistereddfe6e5ac
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Ny uppdatering idag. Fortfarande lika segt menysystem tyvärr. Riktigt dåligt av LG att inte optimera systemet bättre, som det är nu fungerar det ju under all kritik tycker jag. TVn kostar 20kkr men har prestanda som en HTC Magic...

Postad 05 februari 2015 - 16:34

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Ny uppdatering idag. Fortfarande lika segt menysystem tyvärr. Riktigt dåligt av LG att inte optimera systemet bättre, som det är nu fungerar det ju under all kritik tycker jag. TVn kostar 20kkr men har prestanda som en HTC Magic...

Redan ny igen? eller menar du 04.41.32 som kom för några dagar sen?

Postad 07 februari 2015 - 22:30

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Redan ny igen? eller menar du 04.41.32 som kom för några dagar sen?

04.41.32 har funnits sen början av januari, vara bara att byta till Tyskland så dök den upp. Har inte märkt någon skillnad alls på denna mot tidigare 04.32.20, men förhoppningsvis har de fixat vissa kända buggar såsom att vissa inställningar ställer om sig själv fast det ser ut som om de står rätt. Enda sättet är avhjälpa detta har varit att ändra till ett annat värde och sedan tillbaka igen.
Tyvärr går det inte att "optimera" menysystemet på denna TV, den har en för slö processor helt enkelt så det hjälper inte vad de än gör med firmware. Möjligtvis skulle det kunna slänga bort det nu utdömda WebOS 2014 och göra om den till en "dumtv". WebOS som kommer med 2015 års modeller är inte kompatibelt med denna TV.

EDIT: Förvånande men verkar vara sant, jag får ta tillbaka uttalandet om att den inte är kompatibel:

http://www.cnet.com/...-to-web-os-2-0/

Redigerat av trixeo, 29 april 2015 - 15:35.

Postad 03 april 2015 - 17:46

randomuser1
  • randomuser1
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Har sökt lite på nätet men är förvånad att ingen verkar skriva om följande fenomen.

På min nyköpta 55EC930V existerar två vertikala (lodräta) linjer. De två strecken framträder synligt mot väldigt ljusa bakgrunder, t.ex. vitt. Det går dock inte att se dem med mot svart eller färgad bakgrund, dvs. mest frekvent "vanligt" tv-tittande.

Snabb illustration, linjer i rött:

e3pFdF7.png

1. Har ni andra ägare också dessa linjer?

2. Har jag fått något måndags- eller defekt ex, och bör lämna tillbaka?

Postad 03 april 2015 - 19:45

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Har inte sett några streck på min tv och har inte hört om det innan heller.

Postad 03 april 2015 - 21:22

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0

Ett övergripande problem med LG:s OLED är att bilden inte är uniform utan det är lite märkligt här och där. Du får avvikelse över ytan och särskilt mot kanter och i mörka delar. Strecken i vitt är heller inget jag sett. Du kan alltid testa att reklamera. Du förlorar inget utöver att du får vänta, kanske vara utan TV ett tag och behöva tjata en del.

Postad 06 april 2015 - 20:49

Templo
  • Templo
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0

En konkret fråga, tänker gå över från min gamla PV70 till något större.

Tittar mest på "vanlig" tv (SD Comhem).
Hur bra/dålig är bild på SD sändningar (sport, film på t.ex C More,SVT...) på 55" OLED?

Får man överhuvudtaget bra SD bild på en 55" TV?

Postad 07 april 2015 - 09:12

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0

En konkret fråga, tänker gå över från min gamla PV70 till något större.

Tittar mest på "vanlig" tv (SD Comhem).
Hur bra/dålig är bild på SD sändningar (sport, film på t.ex C More,SVT...) på 55" OLED?

Får man överhuvudtaget bra SD bild på en 55" TV?

Nej, utan vad som är bra och dåligt bör snarare vändas till frågan: Vilken typ av usel tycker jag minst illa om? Eller vilken gris är vackrast sminkad?

Panasonic har traditionellt arbetat mycket med kantskärpning och lokal kontrastförstärkning vilket kan fungera bra på långa avstånd. På nära håll kan det däremot se rätt konstigt ut, med inte bara en utan ibland två kantskuggor och lite smetat intryck, ungefär som bilden körts genom ett akvarellfilter i Photoshop. Men de överdriver sällan färger allt för mycket, så inte många morotsansikten tack och lov.

LG:s metod till att sminka grisen är lite mer allround och du kan komma att uppleva det som suddigare, särskilt ifall du kliver upp i storlek. De tenderar också att överdrive kontrast och färger mer än Panasonic. Du kan å andra sidan påverka bilden lite mer med en modern LG jämfört med en äldre Panasonic och därför ratta in den (sminka grisen) som du önskar.

Postad 07 april 2015 - 15:38

Templo
  • Templo
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0

Visst, jag borde kanske ställa frågan så! :D

Anledning att jag fastnade för OLED var att bilden som jag såg

ner jag matade den med lite olika material från USB på MM

var mest lik "plasma bilden" som jag gillar (dvs. mjuk med varma färger,

testade även en del LCD-er under 10 000).

Det som jag är rädd för och som du skrev också är storleken.

PV70 är 42" och rätt så förlåtande för dåliga sändningar i SD

och att gå till 55" sittande max 3m från TV, hmmm.

Å andra sidan, hittar ingeting på LCD fronten som jag gillar (10 000 max / 50"). :(

Redigerat av Templo, 07 april 2015 - 15:39.

Postad 07 april 2015 - 16:23

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0

Jag tror jag har världens sämsta SD-sändning. Nästan otittbart på mina 50"are. Föräldrarna har ny antenn högt beläget och de har riktigt bra bild på deras  55". Ungefär 500 % bättre på samma tittavstånd trots större bild. Har du riktigt bra mottagning så skulle jag inte va orolig alls från 3 meter.

Nu sänds det ju inget kvalitativt på tv och alla mina tv pengar går till att betala tv-licensen så SD kvaliten kvittar egentligen.

Postad 07 april 2015 - 18:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Comhem ger nog samma kvalité oavsett vilken antenn man har på taket...;)

Postad 07 april 2015 - 22:10

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2 523 inlägg
  • 0

Jag tror jag har världens sämsta SD-sändning. Nästan otittbart på mina 50"are. Föräldrarna har ny antenn högt beläget och de har riktigt bra bild på deras 55". Ungefär 500 % bättre på samma tittavstånd trots större bild. Har du riktigt bra mottagning så skulle jag inte va orolig alls från 3 meter.

Nu sänds det ju inget kvalitativt på tv och alla mina tv pengar går till att betala tv-licensen så SD kvaliten kvittar egentligen.

Skalning är typ det enda som är viktigt för att få bra sd bild, och det är nog vad dina föräldrars tv gör bättre. Antenn får man bara in digitalt med nuförtiden och det påverkar ju inte kvalitén på bilden överhuvudtaget. Men självklart beror det ju på vilken sorts digitaltvmottagare ni använder också, å hur den är inställd.
Men med bra skalning så ser sd bra ut oavsett tumstorlek. Storleken på tvn är sällan eller aldrig problemet.

För att återgå till tråden, efter att ha läst o sett bilderna från jämförelsen med nya 4k modellen så kan man ju inte annat än att bli lite sugen på denna tv istället :)
Priset är ju överkomligt och bilden är ju fantastisk, måste bara förtränga den tydliga pixelstrukturen...

Postad 08 april 2015 - 06:10

Templo
  • Templo
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 1

Vill inte sabba topic men så enkelt är det väl inte annars hade man inte behövt filma i högre upplösningar utan bara skala upp,

men ja, skalning spelar roll (i samspel med mycket annat).

Och bra SD källa kan se ut bättre än skit HD källa men det är mer undantag än regel.

Redigerat av Templo, 08 april 2015 - 06:24.

Postad 08 april 2015 - 06:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Skalning är typ det enda som är viktigt för att få bra sd bild

https://www.youtube.com/watch?v=umwmGim4ksA

Redigerat av pacman, 08 april 2015 - 06:54.

Postad 11 april 2015 - 00:34

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2 523 inlägg
  • 1
Så otroligt trött på nivån i detta forum...

Redigerat av Beagle five, 11 april 2015 - 00:50.

Postad 11 april 2015 - 06:51

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 1

Så otroligt trött på nivån i detta forum...

+1 Håller fullständigt med dig..(allmänt)

Redigerat av mcmike, 11 april 2015 - 07:17.

Postad 11 april 2015 - 07:13

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0

Fast Pacman har ju rätt. Skalningen är inte "det enda" som är viktigt för sd-bilden och det finns långt mer som påverkar intrycket av SD-bilden.

Jag skulle säga att skalningen närmast är underordnad eftersom det är i princip sak samma vilka avancerade algortimer som ligger bakom. Inget skalning är "bra" i någon objektiv betydelse då olika sätt att skala leder till en "bättre" lösning för olika situationer. Som exemplen jag gav ovan att olika sätt att skala (och processa bilden) fungerar bättre och sämre på olika tittavstånd till TV:n. En viss typ av skalning lyckas lite bättre med detaljer men får då problem med att MPEG-artefakterna blir tydligare. Och så vidare. 

Det blir så oerhört subjektivt vad som "sämre" eller "bättre" och det är också omöjligt att avgöra en produkt vad som är skalning och vad som inte är skalning. Andra filter likt oskarp mask-lösningarna (som exempelvis Darbee) kan göra mer för bilden liksom kontrastfilter. Dynamisk kontrast på "låg" kan på många TV-apparater ha positiv effekt för SD-bilden och i andra fall blir det värre. Ytterligare exempel är apparater som inte riktigt har koll på de-interlace så att interlace-artefakter bakas in i skalning och då är det verkligen sak samma hur sofistikerad skalningen kan tänkas vara.

Postad 11 april 2015 - 07:22

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Visst, jag borde kanske ställa frågan så! :D

Anledning att jag fastnade för OLED var att bilden som jag såg

ner jag matade den med lite olika material från USB på MM

var mest lik "plasma bilden" som jag gillar (dvs. mjuk med varma färger,

testade även en del LCD-er under 10 000).

Förstår jag bilden är grym, ner och mata den igen för att övertyga köp :) Närmare plasma bild kommer man nog inte..

Redigerat av mcmike, 11 april 2015 - 07:23.

Postad 14 april 2015 - 05:53

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 0

Har haft ett jäkla strul med usla betraktningsvinklar och vertical banding, senaste året med ett helt gäng Sony skärmar som jag bytt ut på löpande band. Jag är så trött på LCD/LED TV att jag spyr på skiten, och funderar på att ge upp jakten på ny TV och ställa tillbaks min gamla 46 tummare.

Men, så tänkte jag, att det kanske är dags att ta en titt på OLED istället.

Så har sneglat lite på denna modell, men blir lite orolig när jag läser om problem med gul/grön stick m.m.

Är detta ett stort och störande problem, eller nåt man inte märker av när man ser på film, om man inte letar efter det?

Och i jämförelse med alla jäkla problem som LCD lider av, så kanske det är ett betydligt mildare problem?

Funderar starkt på att gå till en butik och beställa hem en idag, men blir lite smått bortskrämd pga de brister som nämns i tråden ;)

Postad 14 april 2015 - 07:11

Unregistered6134983f
  • Unregistered6134983f
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Har haft ett jäkla strul med usla betraktningsvinklar och vertical banding, senaste året med ett helt gäng Sony skärmar som jag bytt ut på löpande band. Jag är så trött på LCD/LED TV att jag spyr på skiten, och funderar på att ge upp jakten på ny TV och ställa tillbaks min gamla 46 tummare.

Men, så tänkte jag, att det kanske är dags att ta en titt på OLED istället.
Så har sneglat lite på denna modell, men blir lite orolig när jag läser om problem med gul/grön stick m.m.
Är detta ett stort och störande problem, eller nåt man inte märker av när man ser på film, om man inte letar efter det?
Och i jämförelse med alla jäkla problem som LCD lider av, så kanske det är ett betydligt mildare problem?

Funderar starkt på att gå till en butik och beställa hem en idag, men blir lite smått bortskrämd pga de brister som nämns i tråden ;)

Om tvn finns uppställd i butiken kan du ta med dig ett USB med några filmklipp du är bekant med. Den inbyggda mediespelaren fixar de flesta format. Då kan du utvärdera de brister som finns och bedöma hur allvarliga du tycker de är. Glöm inte att ändra bildinställning till THX eller något av ISF-lägena bara :)

Postad 14 april 2015 - 08:54

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 0

Tyvärr har dom ingen på lager, utan dom får beställa hem en isf.

Men, jag antar att TV´n brister ändå är obetydliga, i jämförelse med allt **** jag fått uppleva med hiskelig banding (Sony w605b och W905), clouding och extremt usel betraktningvinkel (Sony w905) ;)

Postad 14 april 2015 - 09:16

NetPusher
  • NetPusher
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Jag kan bara prata om mina egna preferenser och intryck av 930 modellen som jag ägde.

Det är den bästa svärta jag upplevt men den hade sina nersidor också som beskrivits tidigare men det som fick mig att lämna tillbaka denna tv och återigen skaffa en lcd var att allt som inte var högupplöst material såg ut som ren skit i mina ögon.

Som exempel var det i princip omöjligt att titta på en tv via min dreambox om det inte var en hd kanal, steget ner i kvalitet från min 5 år gamla lcd var så markant att jag inte kunde leva med det.

Skaffade en lcd (Samsung H7005) och den har taskig betraktningsvinkel, viss clouding/bleeding samt markant sämre svärta men det spelar ingen roll för den gör ett så fantastiskt bra jobb med sämre material att det är löjligt i jämförelse med lg:n. Jag var tvungen att zappa mellan svt sd och svt hd för att ens se någon skillnad.

Ok, jag hade kunnat hålla mig till enbart hd kanaler och blu-ray alt riktigt bra filer men med en bredbandskapacitet på 8/1 och 5 användare blev det olidligt att hela tiden leta bra filer, nu kan jag ladda ner en "skitfil" av en serie jag följer och ändå tycka det blir helt kanon, förundras faktiskt av hur fantastiskt bra det blir när det istället på lg:n inte gick att se ens med lite vilja.

Postad 14 april 2015 - 09:21

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 0

Okej.

Jag kommer bara att se på HD material, så på den punkten blir det inga problem isf.

Men bra att veta om :)

Redigerat av Svante Skoog, 14 april 2015 - 09:22.

Postad 14 april 2015 - 09:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 1

Ang betraktningvinkel så är det bara det att den är bristande ijmf med Plasma och att det var ett "oväntat problem". Ijmf med VA LCD är det julafton. :)

Postad 14 april 2015 - 09:47

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 0

Gött! Då känns det bättre igen :)

Ska bli nice att äntligen få riktig svärta, och slippa allt fusk som LED auto dimming m.m.

Postad 14 april 2015 - 15:36

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 2

De få brister som 930v har är ingenting i jämförelse med vad lcd lider av (och även plasma i mina ögon) så du kan vara lugn. Det som Netpusher skriver om SD håller jag inte alls med om :huh:  Tycker jag har bra bild via CD parabol.

Du kommer gråta av glädje när du upplever svärtan! Och dessutom är svärtan riktig bra även i dagsljus då oledpanelen inte reflekterar ljuset som tex lcd gör.

Postad 14 april 2015 - 16:46

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 0

Ja, det ska bli riktigt spännande detta :)

Förhoppningvis sitter jag med en framför mig inom några dar.

Postad 14 april 2015 - 19:39

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 1

Ja, det ska bli riktigt spännande detta :)

Förhoppningvis sitter jag med en framför mig inom några dar.

Du kommer att bli nöjd, riktigt grym bild tycker jag med rätt material :)

Du kommer gråta av glädje när du upplever svärtan! 

+1 Så kan man också uttrycka det :)

Postad 15 april 2015 - 20:26

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 0
Det är ett jäkla tjat om motion judder i recensionerna, men hur illa är det egentligen?
Jag kör aldrig med nån form av motion "enhancer" på de skärmar jag haft, det enda jag kör på är True Cinema eller liknande, om det finns. Jag vill ha den rena film looken helt enkelt, och har inga problem med film judder.

Men är denna verkligen sämre än andra skärmar i 24p?
Eller är det bara recensenterna som är bortskämda med "Clear", "Impulse" eller liknande lägen?

Edit: Verkar mest som att det är tv sändningar, typ 1080i som spökar för vissa?

Redigerat av Svante Skoog, 16 april 2015 - 10:37.

Postad 16 april 2015 - 17:06

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Det är ett jäkla tjat om motion judder i recensionerna, men hur illa är det egentligen?
Jag kör aldrig med nån form av motion "enhancer" på de skärmar jag haft, det enda jag kör på är True Cinema eller liknande, om det finns. Jag vill ha den rena film looken helt enkelt, och har inga problem med film judder.

Men är denna verkligen sämre än andra skärmar i 24p?
Eller är det bara recensenterna som är bortskämda med "Clear", "Impulse" eller liknande lägen?

Edit: Verkar mest som att det är tv sändningar, typ 1080i som spökar för vissa?

Tror att det var ett problem med tidigare firmware som nu är löst.

Jag har testat många guider efter hur man ställer in denna tv bäst men till slut kommit fram till egna lösningar som delvis bygger på guider/delvis att jag är lite lat vad gäller krångliga inställningar vad gäller vitbalans. Alla 930 är inte heller exakt lika hårdvarumässigt samt att vi har en massa olika källmaterial/spelare kopplade. Nummer 1 är att välja rätt Black Level (full RGB 0-255 som LG kallar "Low", Limited RGB 16-235 kallar de "High"). Har du tex en BD-spelare kopplad så skickar de vanligtvis ut Limited RGB, dvs det LG kallar High (detta är också vad det mesta material är komprimerat till). Har man däremot en dator kopplad via HDMI som jag har så väljer jag Low på både TVn och datorn för att få ut det mesta av bilden.

Jag har som sagt laborerat en del med inställningar och även testat de mest avancerade inställningarna som kan göras på ISF-lägena men det jag saknar i de lägena är faktiskt en sån där "förbättring" som jag annars vanligtvis är allergisk emot, nämligen Colour Extension Engine (CEE) så jag valde att utgå från läget "Standard" när jag gjorde nedanstående inställningar. Vill man dessutom stänga av lite "förbättringar" som TVn utför automagiskt och som inte går att stänga av via menysystem så ska man välja att kalla input för PC, detta val finns under HDMI-inställningar.

OLED Light 30-50 (beroende på hur ljust/mörkt det är i rummet och dina ögon)

Contrast inte högre än 80

Brightness mellan 49-52

Sharpness 7 (inte lägre)

Colour 55 (lite överdrivet men jag gillar det)

Tint G2 (varierar på flera 930 som jag provat på)

Colour Temp W20 (kan upplevas mycket varm men stämmer bättre överens med källmaterialet, samt är en vanesak. Kall bild upplevs ofta som mycket ren och fräsh men tex snö blir blå istället för vit med standardvärdet C20)

Dynamic Contrast Off (denna funktion är totalt värdelös och kan göra att TVn med denna i läget On spårar ur helt på vissa signaler/scener och hoppar upp och ned i kontrast)

CEE Medium (eller efter behov, igen lite överdrivet)

Prefered Colour 3/3/3 (efter behov, som ovan)

Colour Gamut Standard (det mesta material har inte mer att hämta, ställer man på high riskerar man att få fel på vissa färger ibland i kombination med särskilt mörka partier om inte källmaterialet har dessa high)

Super Res Off (usch!)

Gamma Medium

Noise Red. Off

MPEG Noise Red. Auto (eller low)

Black Level Low eller High (beroende på källan BD/PC/mm)

Real Cinema On

MEC Off (strömsparfunktion)

TM Off eller User DJ1/DB4-5

Postad 16 april 2015 - 18:16

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 0
Tackar, ska testa dom där inställningarna när TV:n trillar in :)

Postad 18 april 2015 - 11:20

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 0

Fan jag måste sluta läsa på AVSforum och liknande ställen, har fått se ett antal skräckexempel på tint, banding och ojämn svärta, där mitten av skärmen är mer gråaktig.

Men för vissa verkar bandingen ha försvunnit med tiden.

Har ni upplevt nån banding på era skärmar?

Känns ju lite pissigt om man skaffar just OLED för att slippa banding, åsså får man det även här ;)

Nu brukar ju forumen oftast vara extra negativa och vräka på med de värsta exemplaren, men man blir ändå LITE nojjig :D

Iaf, som det ser ut nu, så får jag förhoppningvis min skärm innan slutet på nästa vecka, då jag köper från en lokal butik.

Ser fram emot att äntligen kunna se på "Alien", "Blade Runner" m.m. med riktig svärta igen. :)

Postad 18 april 2015 - 11:36

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Nu brukar ju forumen oftast vara extra negativa och vräka på med de värsta exemplaren, men man blir ändå LITE nojjig :D

Så är det finns både för och nackdelar med forum :) Mina exemplar hade pixelfel annars inga bekymmer av det du nämner..köp annars där du kan få öppet köp, om du nu inte har den möjligheten av din ÅF :)

Postad 18 april 2015 - 12:42

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 0

Jepp, hoppas på ett bra ex, annars får jag byta helt enkelt.

Om det är banding på mitt ex, så ska jag ändå köra in den, och se om det försvinner, som det verkar ha gjort för en del.

Men som sagt, bristerna överväger väl ändå allt **** man haft med LCD skärmarna senaste tiden :D

Slänger upp lite bilder i galleriet, när den landat :)

Känner mig nästan som en liten unge som väntar på Tomten :D hehe

Postad 18 april 2015 - 17:30

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Ojämn svärta var det nån tidigare i tråden som upplevde men jag har för mig att det "enades" om att det var en inställningsfråga med ett för högt ljusreglage.

Postad 18 april 2015 - 19:24

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Ojämn svärta var det nån tidigare i tråden som upplevde men jag har för mig att det "enades" om att det var en inställningsfråga med ett för högt ljusreglage.

Det är lite som ett lotteri med denna TV, har följt tråden på avsforum Official OWNERS thread for 2014 OLED LG 55ec9300 Part II och läst igenom hela. Jag upplever att när jag ställer in denna TV så att 16 (reference black) ska vara svart blir det ett grått "band" vertikalt på mitten av TVn när det är en helt svart bild. Jag kompenserar detta genom att dra ner brightness till 49-50 men då är jag medveten om att jag går miste om viss information (ca 16-18). Helhetsintrycket på denna TV (i dagsläget) är dock att jag inte tror att jag kan köpa en bättre TV för dessa pengar.

Redigerat av trixeo, 18 april 2015 - 19:25.

Postad 18 april 2015 - 19:48

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

När jag kollat svartnivån med DVE i ett ljust rum hamnar jag på 50 på ljusreglaget, har aldrig ställt in med DVE i nedsläckt rum då vi alltid har lampor tända men gissar att jag då skulle behöva dra ner några snäpp, kanske till 48. 

Det är möjligt att det kommer ojämnheter i svärtan med ett ökat värde men jag har svårt att se att man skulle behöva gå så mycket högre, omkring 50 är ett bra medelvärde som funkar fint för mig under olika förhållanden.

Postad 19 april 2015 - 14:34

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2 396 inlägg
  • 0

Vet inte hur många gånger jag suttit och ställt in svärtan på olika TV's och med olika källor men det blir aldrig bra. Det som är perfekt med testbilder blir sedan för mörkt/för ljust när man väl ser på en film. Tvivlar starkt på att det råder någon större koncensus bland de olika aktörerna om vart nivån ska ligga i materialet de producerar. Sedan har vi TV-spel där nästan varenda spel har ett eget reglage för "Brightness".  

Hade tex ställt in det enligt konstens alla regler på min 930 men när jag testkörde Wall-E så vart det ändå grådaskigt medans Prisonors klippte alla detaljer i de mörka delarna. Tycker nästan alltid att jag får sitta och justera "Brightness" ett steg hit eller dit så fort jag ska se en film. 

Postad 19 april 2015 - 14:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Tycker nästan alltid att jag får sitta och justera "Brightness" ett steg hit eller dit så fort jag ska se en film. 

Oj, det lät inte kul :)

Postad 19 april 2015 - 18:56

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 1

Hade tex ställt in det enligt konstens alla regler på min 930 men när jag testkörde Wall-E så vart det ändå grådaskigt medans Prisonors klippte alla detaljer i de mörka delarna. Tycker nästan alltid att jag får sitta och justera "Brightness" ett steg hit eller dit så fort jag ska se en film. 

Retorisk motfråga: Hur vet du att bildkaraktären på Wall-E egentligen inte ska vara mjukare och grådaskigare än vad du anser vara "rätt"? Hur vet du att den hårdare och nivåklippta bilden hos Prisoners faktiskt är fel?

Postad 20 april 2015 - 07:51

trixeo
  • trixeo
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Det vanligaste felet som jag sett flera 930 ägare gör är att inte ställa in rätt Black Level, då blir det till att höja och sänka brightness mellan källbyten. Speciellt om man har källorna går igenom en hub (tex en 5.1 receiver).

"Nummer 1 är att välja rätt Black Level (full RGB 0-255 som LG kallar "Low", Limited RGB 16-235 kallar de "High"). Har du tex en BD-spelare kopplad så skickar de vanligtvis ut Limited RGB, dvs det LG kallar High (detta är också vad det mesta material är komprimerat till). Har man däremot en dator kopplad via HDMI som jag har så väljer jag Low på både TVn och datorn för att få ut det mesta av bilden."

Håller med ovan också, en del filmer har jag sett som jag egentligen tycker har alldeles för hög brightness, nästan grådaskiga, men det är ju ett val de gjort när filmen mastrades. Standarder och konsensus finns och följs.

Postad 20 april 2015 - 09:10

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0

Som jag skrivit tidigare är den informationen inte helt rätt: High-läget är 0-255 (datorsvärta) vilket märks tydligt när man använder en signalgenerator (så att man är 100% säker på vad källan skickar), varpå en korrekt videokälla, 16-235, blir ljusgrå blaskig och man därför måste sänka brightness-reglaget. Gör man detta introducerar man posterisering på LG:s OLED och får även sämre gråskala/grayscale-tracking. Vad man vinner bättre kontroll över skuggnyanserna nära svart men det måste alltså vägas mot försämringen på annat håll.

Att det blir fel genom förstärkaren är ganska vanligt. Äldre modeller från exempelvis Denon och Marantz har vid flera tillfällen ställt till med problem vid kalibreringar för mig. De kan klippa i svärtan och då kan det verka som en naturlig åtgärd att ställa läget till "High" för att till synes lyfta upp nivåerna. Men det är just detta som ställer krav på att man använder en signalgenerator. Kontrollera först hur displayen beter sig och i nästa steg utvärdera hur bildkedjan påverkar bilden.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.