Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

UHD pÄ fysisk media vs streaming vs download, diskutera!

440 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 07 April 2018 - 12:23

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5179 inlĂ€gg
  • 0

Man lovar ju rÀtt mycket om man pÄstÄr att man fÄr bÀttre bild med ens egna prosumer-kamera Àn frÄn en UHD-BD. DÀremot Àr det fullt möjligt (och Àven troligt) att du som konsument fÄr mer möjligheter för fÀrggradering och liknande om du utgÄr ifrÄn material som Àr avsett för att bearbetas, hellre Àn distribuerat material som redan Àr det.

Men att du, sett till helheten, skulle fÄ bÀttre bild med din Sony Àn vad man fÄr ut ur en UHD-BD med en film som Àr skjuten med exempelvis en Arri Alexa eller Panavision Genesis lÄter alldeles för bra för att vara sant. Man fÄr nÀstan intrycket av att du sÀtter filmbranschen pÄ pottkanten. :)

NĂ„ sĂ„ illa Ă€r det inte men dĂ„ jag har bĂ„de denna kamera, oppo 203 och Panasonic DMR-UBC86ENK sĂ„ kan jag jĂ€mföra hur det ser ut. Om man ska se hur bra UHD Ă€r ska man filma sĂ„ ögat hinner med och film klipps ofta lite för fort för att UHD ska komma till sin rĂ€tt. Ja jag vet att man ofta filmar med Arri Alexa men det Ă€r inte dess filer som hamnar pĂ„ UHD skivor. 

Postad 07 April 2018 - 13:03

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

• 3205 inlĂ€gg
  • 0

Fast ditt tÀnkande Àr helt naivt och Àr inte applicerbart i praktiken. Det Àr klart att distribuerade filmer har genomgÄtt komprimering och kodering, den saken Àr ju solklar. Men att jÀmföra hur dina heminspelade filmer ser ut i produktionsstadiet gentemot hur en kommersiell film ser ut vid distribution Àr ju rentav dödfött och vÀldigt förenklat.

I slutsumman handlar det inte enbart om vilken mÄn komprimeringen eller fÀrgundersamplingen Àr utan som sagt helheten. Om du sjÀlv hade distribuerat dina egna filmer hade du absolut inte kunnat erbjuda ProRes eller RAW till konsumenten, det Àr varken smidigt eller ens nödvÀndigt. En bra komprimering i HEVC som Àr korrekt mastrad och har sÄ pass lite fÀrgundersamplingsfel som möjligt (vilket inte torde vara nÄgot problem vid dessa upplösningar) ska i praktiken inte ge nÄgra tecken pÄ kompromisser ur konsumentsynpunkt.

Samtidigt Àr det odiskutabelt att den kamera och optiken du anvÀnder garanterat har genomgÄtt lÄngt fler kompromisser Àn exempelvis en Arri Alexa och det kommer att vara ytterst pÄtagligt vid en direkt jÀmförelse, Àven om din uppsÀttning sÀkerligen presterar bra. MÄ sÄ vara att den rÄa filen du fÄr direkt frÄn kameran Àr mindre komprimerad Àn vad du fÄr pÄ en UHD-BD men nÀr du har börjat ljussÀtta den i exempelvis Resolve och förbereder för distribution kommer du att förstÄ att du jÀmför Àpplen och pÀron.

Postad 07 April 2018 - 14:08

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5179 inlĂ€gg
  • 0

Fast ditt tÀnkande Àr helt naivt och Àr inte applicerbart i praktiken. Det Àr klart att distribuerade filmer har genomgÄtt komprimering och kodering, den saken Àr ju solklar. Men att jÀmföra hur dina heminspelade filmer ser ut i produktionsstadiet gentemot hur en kommersiell film ser ut vid distribution Àr ju rentav dödfött och vÀldigt förenklat.

I slutsumman handlar det inte enbart om vilken mÄn komprimeringen eller fÀrgundersamplingen Àr utan som sagt helheten. Om du sjÀlv hade distribuerat dina egna filmer hade du absolut inte kunnat erbjuda ProRes eller RAW till konsumenten, det Àr varken smidigt eller ens nödvÀndigt. En bra komprimering i HEVC som Àr korrekt mastrad och har sÄ pass lite fÀrgundersamplingsfel som möjligt (vilket inte torde vara nÄgot problem vid dessa upplösningar) ska i praktiken inte ge nÄgra tecken pÄ kompromisser ur konsumentsynpunkt.

Samtidigt Àr det odiskutabelt att den kamera och optiken du anvÀnder garanterat har genomgÄtt lÄngt fler kompromisser Àn exempelvis en Arri Alexa och det kommer att vara ytterst pÄtagligt vid en direkt jÀmförelse, Àven om din uppsÀttning sÀkerligen presterar bra. MÄ sÄ vara att den rÄa filen du fÄr direkt frÄn kameran Àr mindre komprimerad Àn vad du fÄr pÄ en UHD-BD men nÀr du har börjat ljussÀtta den i exempelvis Resolve och förbereder för distribution kommer du att förstÄ att du jÀmför Àpplen och pÀron.

Man du har ju inte sett hur det ser ut hos mig. Jag har visat de inspelade filmer för flera av slÀktingarna och de Àr mycket imponerade av hur det ser ut med det filmade materialet och orsaken till det Àr att det Àr lugnt filmat sÄ man hinner med att se hur det ser ut och man kan stÄ en meter frÄn UHD TV för att verkligen se alla detaljer.

Man mÄste för att en UHD TV pÄ 4 meter ska motsvara vad ögonen klarar av ha en storlek pÄ 108 tum.

Postad 07 April 2018 - 14:15

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

• 3205 inlĂ€gg
  • 0

Är dina slĂ€ktingar colorister eller baserar de deras uttalande pĂ„ hur "lugna" dina filmer Ă€r i mĂ„n av mise-en-scĂšne? :)

Postad 07 April 2018 - 14:42

castortroy33
  • castortroy33
  • LĂ€rjunge

• 483 inlĂ€gg
  • 0
Kanske lite off-topic. Var bÄde pÄ Elgiganten (Kungsgatan) och Media Markt (Gallerian). TvÄ jÀttestora butiker av elektronik. Men bÄda hade ett otroligt fattigt och dÄligt utbud av 4K UHD filmer. FrÄgan om detta format nÄgonsin kommer nÄ ut till den breda publiken av filmÀlskare?

För mig som entusiast köper jag dessa filmer bÄde för ljudet (Atmos) och bilden. Men Àr ÀndÄ nogrÀknad vilka titlar jag köper, dÄ 300 kr Àr alldeles för mycket för att köpa fler titlar.

NĂ€r ska filmbranschen göra pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt? NĂ€stan alla nya tv har hdr och 4K. Men filmbolagen vĂ€grar gĂ„ ner i pris. SĂ„ lĂ€nge priserna ligger sĂ„ högt kommer ”Svensson” att vĂ€lja streamat, Blu Ray och i vĂ€rsta fall olaglig nedladdning. TrĂ„kig utveckling. Trodde i alla fall att priserna för dessa filmer skulle ha gĂ„tt ner till Ă„tminstone 200 kr vid det hĂ€r laget.

Ska du ha en samling pÄ 100 4K titlar, sÄ har du lagt ner 30.000! Helt sjukt!

Postad 07 April 2018 - 16:24

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlĂ€gg
  • 0

Kanske lite off-topic. Var bÄde pÄ Elgiganten (Kungsgatan) och Media Markt (Gallerian). TvÄ jÀttestora butiker av elektronik. Men bÄda hade ett otroligt fattigt och dÄligt utbud av 4K UHD filmer. FrÄgan om detta format nÄgonsin kommer nÄ ut till den breda publiken av filmÀlskare?

För mig som entusiast köper jag dessa filmer bÄde för ljudet (Atmos) och bilden. Men Àr ÀndÄ nogrÀknad vilka titlar jag köper, dÄ 300 kr Àr alldeles för mycket för att köpa fler titlar.

NĂ€r ska filmbranschen göra pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt? NĂ€stan alla nya tv har hdr och 4K. Men filmbolagen vĂ€grar gĂ„ ner i pris. SĂ„ lĂ€nge priserna ligger sĂ„ högt kommer ”Svensson” att vĂ€lja streamat, Blu Ray och i vĂ€rsta fall olaglig nedladdning. TrĂ„kig utveckling. Trodde i alla fall att priserna för dessa filmer skulle ha gĂ„tt ner till Ă„tminstone 200 kr vid det hĂ€r laget.

Ja det Ă€r vĂ€ldigt sjukt. 

Postad 07 April 2018 - 16:37

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

• 3257 inlĂ€gg
  • 0

jo sorgligt för oss som vill ha film med bra bild o ljud, de som jag tycker Àr mer konstigt Àr att dvd sÀlj mer Àn bluray och de rejÀlt, vem köper en NY dvd spelare idag, precis som folk inte ser skillnad pÄ dvd o bluray? de gör man vÀl.

men visst, mÄnga vÀljer netflix o liknande, hyr pÄ nÀtet...

Jag tror personligen aldrig 4K film kommer slÄ fullt ut, kolla bara pÄ bluray, nÀr kom det, hur ser de ut idag?

Kolla bara hemmakvÀll som i stort sett slutat med att hyra ut film till reducerat pris lÀngre, vad finns kvar, godis, chips o lÀsk, och hyllorna fulla med hyrfilm som aldrig hyrs ut...... för nÄgra mÄnader sedan kunde de köra kampanjer i alla fall 1gÄng per mÄnad för typ 3st filmer hyr för 99:-,79:- eller 49:- beroende pÄ vilken nivÄ du var som medlem, och Àven ibland superpris pÄ 10:- filmen,,,, nu kommer ett erbjudande pÄ 3 mÄnader till fjuttiga 5 filmer för 150:- vilket skÀmt...

Jag kommer köpa de jag vill ha, och endast det..... resten blir hyr film pÄ nÀtet, hemmakvÀll har satt sin sista potatis hos mig.

UrsÀkta om hemmakvÀll kom en del nu, men jag tycket de vara kanon att kunna hyra ett gÀng pÄ 10-15 filmer varje mÄnad man ville se till bra pris, nu Àr de borta..... ja menar bara, om 80% av filmerna som Àr pÄ hyllan aldrig hyrs ut innan de arkiveras för skrÀp eller sÀljs till nÄn nÀtbutik billigt, dÄ hade de ju varit bra om vi filmÀlskare kunde hyra upp lite av de som finns pÄ hyllorna billigt ibland, inget de hade förlorat pÄ dÄ man oftast hyr mer...

NÀÀ, film för folket till bra pris, speciellt att följa utvecklingen Àr nog seg.... de flesta har allt via nÀtet, en soundbar till sin TV och ser inte skillnad pÄ dvd o bluray, det Àr nog verkligheten....

Postad 07 April 2018 - 17:43

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0

Stream Àr hÀr för att stanna, frÄgan Àr om fysik media Àr det i framtiden.? Att gemene man sedan vÀljer det Àr inte sÄ konstigt, dÄ det Àr bÄde smidigt, bra pris och bild idag. Sedan iTunes satt ribban gÀller det inte bara svenssons heller ;) OppoŽs urtÄg sÀger en del.! Blandar sjÀlv mellan de olika "teknikerna"..

Redigerat av mcmike, 07 April 2018 - 17:44.

Postad 07 April 2018 - 19:12

castortroy33
  • castortroy33
  • LĂ€rjunge

• 483 inlĂ€gg
  • 0

Stream Àr hÀr för att stanna, frÄgan Àr om fysik media Àr det i framtiden.? Att gemene man sedan vÀljer det Àr inte sÄ konstigt, dÄ det Àr bÄde smidigt, bra pris och bild idag. Sedan iTunes satt ribban gÀller det inte bara svenssons heller ;) OppoŽs urtÄg sÀger en del.! Blandar sjÀlv mellan de olika "teknikerna"..

Köpt nÄgra 4K titlar ifrÄn itunes. Visst Àr bilden bra och priset bÀttre. Kanske Àr gammalmodig. Men inte alls samma kÀnsla som fysisk media. Har man dessutom satsat pÄ ett ljudsystem för 10 tusentals kronor sÄ duger ej ljudet pÄ itunes Ànnu. NÀr streaming nÄr samma kvalité pÄ bÄde bild och ljud för under hundringen sÄ Àr jag pÄ. Men 169 spÀnn för en streaming kopia utan Atmos och inte ens true hd eller dts-hd Àr nej tack för mig.

Men kollar mycket TV serier pÄ Netflix.

Redigerat av castortroy33, 07 April 2018 - 19:23.

Postad 07 April 2018 - 19:33

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0

Köpt nĂ„gra 4K titlar ifrĂ„n itunes. Visst Ă€r bilden bra och priset bĂ€ttre. 

Vad har du jĂ€mfört för film, dvs fysisk mot iTunes? 

Men 169 spĂ€nn för en streaming kopia utan Atmos och inte ens true hd eller dts-hd Ă€r nej tack för mig.

Jag har betalat som mest 79kr, dÄ har Àven nÀsta alla UHD DV med ;)

Postad 07 April 2018 - 20:16

Mentos
  • Mentos
  • MĂ€stare

• 3993 inlĂ€gg
  • 0

Jag hÄller med castortroy mycket i det han sÀger, priser pÄ 300 spÀnn per titel Àr inte hÄllbart och lÀr sÀkert blir en bidragande orsak till att UHD pÄ fysisk skiva kommer dö ut sÄ smÄningom. Jag föredrar sjÀlv UHD frÄn fysisk skiva istÀllet för iTunes och liknande, mest pÄ grund av att jag vill ha ljudspÄren som inte kommer med iTunes och jag Àr ocksÄ lite emot streaming som plattform. Visst, det Àr smidigt men jag har alltid föredragit att ha filmen lagrad pÄ en hÄrddisk sÄ att jag inte gör mig beroende av internetuppkoppling bara för att kunna se film.

Men annars har jag helt gÄtt ifrÄn fysisk media och rippar & lagrar allt pÄ disk och hoppades dÀrför pÄ fler lösningar likt Kaleidescape för UHD men det verkar inte bli nÄt sÄnt vilket Àr synd.

Postad 07 April 2018 - 20:25

castortroy33
  • castortroy33
  • LĂ€rjunge

• 483 inlĂ€gg
  • 0

Vad har du jÀmfört för film, dvs fysisk mot iTunes?

Jag har betalat som mest 79kr, dÄ har Àven nÀsta alla UHD DV med ;)

De nya filmerna kostar mer.

Ljudet Ă€r inte alls samma klass sĂ„ klart. Dolby Digital. Nja kĂ€nns inte sĂ„ modernt. Dock har bilden varit överraskande bra pĂ„ itunes för att vara streamat. Men Ă€r en ”sucker” för fysisk media. Äger Prometheus bĂ„de pĂ„ skiva och itunes. Tycker UHD versionen har bĂ€ttre bild.

Redigerat av castortroy33, 07 April 2018 - 20:38.

Postad 07 April 2018 - 20:25

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0

De nya filmerna kostar mer.

Ja en del nyslÀppta köper jag pÄ fysisk!

Redigerat av mcmike, 07 April 2018 - 20:30.

Postad 07 April 2018 - 20:31

castortroy33
  • castortroy33
  • LĂ€rjunge

• 483 inlĂ€gg
  • 0
Felpost

Redigerat av castortroy33, 07 April 2018 - 20:34.

Postad 07 April 2018 - 20:35

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0

Ă„ger Prometheus bĂ„de pĂ„ skiva och itunes. Tycker UHD versionen har bĂ€ttre bild.

Chappie har bÀttre bild genom iTunes Àn den fysiska..!

Redigerat av mcmike, 07 April 2018 - 20:37.

Postad 07 April 2018 - 20:40

castortroy33
  • castortroy33
  • LĂ€rjunge

• 483 inlĂ€gg
  • 0

Chappie har bÀttre bild genom iTunes Àn den fysiska..!

Kan ju skilja lite dÀr. Möjligtvis kan det vara sÄ.Har bara Chappie pÄ skiva och dÀr Àr bilden fantastisk. SÄ vet inte hur mycket bÀttre det kan bli. Kan vara fler faktorer som spelar in med. Tv modell och instÀllningar.

Postad 07 April 2018 - 20:48

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0

Kan vara fler faktorer som spelar in med. Tv modell och instĂ€llningar.

Faktorn heter Dolby Vision, vilket i princip "alla" UHD har genom iTunes..!

Redigerat av mcmike, 07 April 2018 - 20:49.

Postad 07 April 2018 - 20:53

castortroy33
  • castortroy33
  • LĂ€rjunge

• 483 inlĂ€gg
  • 0

Faktorn heter Dolby Vision, vilket i princip "alla" UHD har genom iTunes..!

Ja. Ett format som det fortfarande Àr problem med pÄ just min tv modell LG E6. VÀntar fortfarande pÄ pÄ uppdatering av 2016 Ärs modeller.

Postad 08 April 2018 - 07:52

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5179 inlĂ€gg
  • 0

En sak om strömning som nog inte alla vet. NĂ€r man byggde fibernĂ€tet rĂ€knade man att det skulle rĂ€cka lĂ„ngt in i framtiden men det kom pĂ„ skam. Idag strömmas de sĂ„ mycket videor pĂ„ nĂ€tet att vissa fibernĂ€t har nĂ„tt sin kapacitet grĂ€ns.

Om man Àr uppmÀrksam kan man se detta t.ex. pÄ Netflix nÀr man ser pÄ Ultra-HD filmer att kvalitéten kan gunga.

Mitt förslag för att rĂ„da bot pĂ„ detta Ă€r att vi gör tvĂ„ nĂ€t. Ett för strömning och ett för alla andra tjĂ€nster.    

Redigerat av hmarkstrom, 08 April 2018 - 07:53.

Postad 08 April 2018 - 08:22

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

• 3257 inlĂ€gg
  • 0

en annan faktor ingen nÀmner Àr att en fysisk skiva(förutom bÀttre bild o ljud) ger en speciell kÀnsla ocksÄ, man tar fram skivan, packar upp den, in i spelaren, planerar tiden man ska kolla pÄ just den filmen, med andra ord sÄ njuter jag mer av just de ögonblicket, de blir speciellt..... att ha 100 tals filmer pÄ samma sida pÄ nÀtet sÄ liksom tappar man den kÀnslan, de magiska försvinner en hel del tycker jag..

NÀr jag kollar mina fysiska skivor i skÄpet kÀnns de vÀldigt spÀnnande att vÀlja en och ta sig igenom proceduren, de försvinner nÀr allt finns samlat enkelt pÄ nÀtet.... vet inte om ni ocksÄ kÀnner lite sÄ..

lite som att gÄ in i köket varje gÄng man Àr hungrig och ha en fet buffe klar varje gÄng med alla mat som finns, man tröttnar till slut och tycker allt smakar samma, det Àr speciellt att laga den goda middagen dÄ och dÄ... :)

Postad 08 April 2018 - 09:24

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5179 inlĂ€gg
  • 0

en annan faktor ingen nÀmner Àr att en fysisk skiva(förutom bÀttre bild o ljud) ger en speciell kÀnsla ocksÄ, man tar fram skivan, packar upp den, in i spelaren, planerar tiden man ska kolla pÄ just den filmen, med andra ord sÄ njuter jag mer av just de ögonblicket, de blir speciellt..... att ha 100 tals filmer pÄ samma sida pÄ nÀtet sÄ liksom tappar man den kÀnslan, de magiska försvinner en hel del tycker jag..

NÀr jag kollar mina fysiska skivor i skÄpet kÀnns de vÀldigt spÀnnande att vÀlja en och ta sig igenom proceduren, de försvinner nÀr allt finns samlat enkelt pÄ nÀtet.... vet inte om ni ocksÄ kÀnner lite sÄ..

lite som att gÄ in i köket varje gÄng man Àr hungrig och ha en fet buffe klar varje gÄng med alla mat som finns, man tröttnar till slut och tycker allt smakar samma, det Àr speciellt att laga den goda middagen dÄ och dÄ... :)

DÀr hÄller jag med dig att hantera skivor Àr en del av tjusningen och jag sÄg ett TV inslag dÀr tvÄ yngre tjejer köpte vinylskivor och nÀr reportern frÄgade om de hade en skivspelare svara de nej men att det var kul att titta pÄ och hÄlla i skivorna.

Redigerat av hmarkstrom, 08 April 2018 - 09:26.

Postad 08 April 2018 - 10:06

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0

Ja. Ett format som det fortfarande Àr problem med pÄ just min tv modell LG E6. VÀntar fortfarande pÄ pÄ uppdatering av 2016 Ärs modeller.

Jag hoppas ni fĂ„r nĂ„gon uppdatering nĂ„gon gĂ„ng.!? FrĂ„gan Ă€r vilken Ă€r vilken? iTunes vs Ultra HD versionen genom Oppon:n med HDR10 pĂ„ en Oled skĂ€rm. :rolleyes: Och inte frĂ„n  sittposition  :P

Bifogad fil(er)

Postad 08 April 2018 - 10:31

Tore3
  • Tore3
  • ForumrĂ€v

• 864 inlĂ€gg
  • 0
Gör lika jÀmförelse med ett objekt i rörelse...

Postad 08 April 2018 - 10:41

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0

Gör lika jÀmförelse med ett objekt i rörelse...

Kan jag ev göra senare.! Vilken Àr vilken dÄ?

Postad 08 April 2018 - 10:53

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

• 3205 inlĂ€gg
  • 0

Är ju helt omöjligt att göra en bedömning med tvĂ„ fotografin som verkar vara tagen med en mobiltelefon, men jag skulle chansa pĂ„ att den övre Ă€r UHD-BD och nedre iTunes den övre har bĂ€ttre bitprecision och fler nyanser. DĂ€remot gĂ„r det inte att bedöma bildkvalitĂ©n pĂ„ filmen som sĂ„dan med detta som underlag.

Postad 08 April 2018 - 11:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12515 inlĂ€gg
  • 0

Den övre har mindre komprimeringsfel vilket syns tydligt pÄ alla jÀmna ytor.

Postad 08 April 2018 - 11:08

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlĂ€gg
  • 1

Personligen hade jag hellre haft HD-ljud Àn 4k pÄ streaming. Men det Àr ocksÄ för att jag kör med 1080p projektor Àn sÄ lÀnge. Jag lutar dock mer och mer till att gÄ över till streaming pÄ grund av bekvÀmligheten. Synd bara att jag mest troligt inte kommer kunna nyttja DV pÄ mÄnga mÄnga Är. för det lÀr ju ta ett tag innan det dyker upp projektorer som klarar det.

Postad 08 April 2018 - 11:41

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0

Är ju helt omöjligt att göra en bedömning med tvĂ„ fotografin som verkar vara tagen med en mobiltelefon, 

Nej inte om man har underlaget, dÄ vet man att det bekrÀftar verkligheten ;)

men jag skulle chansa pĂ„ att den övre Ă€r UHD-BD och nedre iTunes den övre har bĂ€ttre bitprecision och fler nyanser. 

TyvÀrr blev det lite fel dÀr.! :rolleyes:

Personligen hade jag hellre haft HD-ljud Àn 4k pÄ streaming. Men det Àr ocksÄ för att jag kör med 1080p projektor Àn sÄ lÀnge. Jag lutar dock mer och mer till att gÄ över till streaming pÄ grund av bekvÀmligheten. Synd bara att jag mest troligt inte kommer kunna nyttja DV pÄ mÄnga mÄnga Är. för det lÀr ju ta ett tag innan det dyker upp projektorer som klarar det.

Har du vĂ€garna förbi hĂ€r, Ă€r du vĂ€lkommen att kika för en demo. Man kan dra nytta av HDR/BT.2020 om man har koll pĂ„ grejerna genom projektor. FĂ„r faktiskt blurayÂŽs att se lite "livlösa" ut :)  Vore kul att köra en ett "blindtest" mellan de olika formaten/teknikerna.. :P

Redigerat av mcmike, 08 April 2018 - 11:42.

Postad 08 April 2018 - 12:33

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

• 3205 inlĂ€gg
  • 0

Nej inte om man har underlaget, dÄ vet man att det bekrÀftar verkligheten ;)

Att posta tvÄ vÀldigt inzoomade fotografier, tagna med en mobiltelefon, Àr pÄ intet sÀtt likvÀrdigt med att ha jÀmfört de tvÄ olika kÀllorna.

I vilket fall Àr resultatet intressant, men samtidigt bör man ha i Ätanke att denna UHD-BD ocksÄ Àr den första av sitt slag. Hur lÀnge har den funnits tillgÀnglig pÄ iTunes i 4K?

Postad 08 April 2018 - 12:51

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0

Att posta tvÄ vÀldigt inzoomade fotografier, tagna med en mobiltelefon, Àr pÄ intet sÀtt likvÀrdigt med att ha jÀmfört de tvÄ olika kÀllorna.

Jo i detta fall, men hur ska du kunna veta det.! 

Hur lÀnge har den funnits tillgÀnglig pÄ iTunes i 4K?

Ingen aning och personligen helt ointressant..!

Redigerat av mcmike, 08 April 2018 - 12:53.

Postad 08 April 2018 - 13:18

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

• 3205 inlĂ€gg
  • 0

Haha! Varför vore det ointressant? Du jĂ€mför Sonys första UHD-BD mot en iTunes-version som förmodligen har genomgĂ„tt helt andra komprimeringsalgoritmer, lĂ„ngt senare? Är det nĂ„gon som pĂ„ allvar skulle bedöma ett format baserat pĂ„ de allra första titlarna? Det ser f.ö. ut som att filmen fanns tillgĂ€nglig i 4K pĂ„ iTunes först i september 2017, medan UHD-BD:n slĂ€pptes 1a mars 2016.

Terminator 2 av Lionsgate var ju inte sĂ„ jĂ€kla vacker nĂ€r den slĂ€pptes 2006 pĂ„ BD, bara nĂ„gra dagar efter de första spelarna. Och HD-DVD:n som kom 1œ Ă„r senare var snĂ€ppet bĂ€ttre... :)

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 08 April 2018 - 13:20.

Postad 08 April 2018 - 13:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0

Haha! Varför vore det ointressant? Du jĂ€mför Sonys första UHD-BD mot en iTunes-version som förmodligen har genomgĂ„tt helt andra komprimeringsalgoritmer, lĂ„ngt senare? Är det nĂ„gon som pĂ„ allvar skulle bedöma ett format baserat pĂ„ de allra första titlarna? Det ser f.ö. ut som att filmen fanns tillgĂ€nglig i 4K pĂ„ iTunes först i september 2017, medan UHD-BD:n slĂ€pptes 1a mars 2016.

Jag Àr allvarlig dÄ jag kan uppvisa iTunes versioner med "bÀttre" bild Àn fysisk som finns idag. Jag kan Àven visa skillnad Ät andra hÄllet, kan du? Inte första gÄngen du "hoppar" pÄ anvÀndare nÀr det inte passar dig,. Vore tacksam om du hoppade ned frÄn pedistalen istÀllet.!

Redigerat av mcmike, 08 April 2018 - 13:29.

Postad 08 April 2018 - 13:31

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12515 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr vÀl snarare nÀstan det enda som Àr intressant i sammanhanget.

Den övre bilden ser bĂ€ttre ut, vilket betyder att den har genomgĂ„tt en mindre destruktiv komprimering. 

Ta de första filmerna som slÀpptes pÄ Bluray som en jÀmförelse. De var kodade i MPEG-2 format och hade trots hög bitrate en hel del komprimeringsfel i bilden. LÀgg dÀrtill brusreducering och annan post processing. Det betyder naturligtvis inte att BD Àr dÄligt som format, utan bara att nÄgra filmer Àr det.

Apple brukar ha koll, sÄ det Àr inte förvÄnande att 4K pÄ iTunes har bra bild. Fast hur man Àn vÀnder och vrider pÄ det kan dock UHD BD Äterge en bÀttre bild, eftersom bitraten Àr mycket högre. LÀgg dÀrtill HD-ljudet som sagt.

Ser man framÄt sÄ Àr det dock dessvÀrre inte sÄ ljust för fysiska format lÀngre. Jag gillar att ha filmen pÄ skiva, men det viktigaste Àr sÄklart att bild och ljud Àr bra.

Redigerat av Ageve, 08 April 2018 - 13:37.

Postad 08 April 2018 - 13:33

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlĂ€gg
  • 0

Har du vĂ€garna förbi hĂ€r, Ă€r du vĂ€lkommen att kika för en demo. Man kan dra nytta av HDR/BT.2020 om man har koll pĂ„ grejerna genom projektor. FĂ„r faktiskt blurayÂŽs att se lite "livlösa" ut :)  Vore kul att köra en ett "blindtest" mellan de olika formaten/teknikerna.. :P

Jo HDR kommer jag sÄ klart nyttja efter uppgradering men just DV som verkar tillföra Ànnu mycket mer i mÄnga fall finns ju ingen projektor för hemmabruk som klarar av att hantera.

Postad 08 April 2018 - 13:36

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

• 3257 inlĂ€gg
  • 0

oavsett sÄ Àr dolby digital som ljudkÀlla totalt nedsÀnkande för en film, om det inte Àr en kÀrleks drama utan action.. :)

varför Àr de sÄ svÄrt att slÀppa loss de riktiga ljudet? Àr det inga behov av det?

Postad 08 April 2018 - 13:37

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

• 3205 inlĂ€gg
  • 0

NĂ€r har jag "hoppat" pĂ„ anvĂ€ndare? Varför vore tvĂ„ skĂ€rmdumpar som Ă€r tagna med en mobiltelefon, pĂ„ din TV, pĂ„ nĂ„got vis tillförlitliga? Vi vet ju ingenting om du anlĂ€ggning annat Ă€n att du har en Oppo. Är din OLED kalibrerad? Klipper den vid rĂ€tt nivĂ„er? Har du stĂ€ngt av alla bildförbĂ€ttrare?

Jag skulle inte sÀga med sÀkerhet att Chappie ser bÀttre ut pÄ iTunes Àn UHD-BD baserat pÄ dina fotografier. DÀremot finns det skÀl att tro att de komprimeringsalgoritmer som har anvÀnts för att ta fram iTunes-versionen Àr bÀttre Àn de som anvÀndes för UHD-BD, vilket faktiskt inte lÄter helt omöjligt dÄ det har hÀnt mycket under det tidsspannet mellan slÀppen. Imponerande av Apple i sÄ fall, men jag Àr ocksÄ övertygad om att ett nytt slÀpp av filmen pÄ UHD-BD med stor sannolikhet hade kunnat se minst lika bra ut som pÄ iTunes, dÄ Sony idag har bÀttre möjligheter att skapa bra UHD-BDs Àn vad de hade för tvÄ Är sedan.

Hade dÀremot iTunes-versionen slÀppts samtidigt som UHD-BD:n vore det inte sÀrskilt troligt att den fysiska hade sett sÀmre ut... :)

Postad 08 April 2018 - 13:41

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0

.

Redigerat av mcmike, 10 April 2018 - 06:51.

Postad 08 April 2018 - 13:42

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

• 3257 inlĂ€gg
  • 0

filmsamlaren, du Àr nog en av de fÄ som skulle ge sig pÄ nÄgon verbalt, sÄ de fattar jag inte..

oavsett igen, Àr dolby digital frÄn iTunes de dÄliga pÄ 448kbit eller de bra pÄ 640kbit? för Àr de de pÄ 448kbit sÄ Àr det riktigt uselt ju..

Postad 08 April 2018 - 13:44

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlĂ€gg
  • 0

Spelar ju ingen som helst roll att det finns DV pĂ„ iTunes om projektorer inte kan ta emot det sĂ„ hur skulle det ens vara möjligt att jĂ€mföra nĂ„got som inte gĂ„r? 

Postad 08 April 2018 - 13:52

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0

Spelar ju ingen som helst roll att det finns DV pĂ„ iTunes om projektorer inte kan ta emot det sĂ„ hur skulle det ens vara möjligt att jĂ€mföra nĂ„got som inte gĂ„r? 

Har du sett nÄgot material med HDR genom projektor? ŽBara det Àr ett lyft utan DV..

Redigerat av mcmike, 08 April 2018 - 13:53.

Postad 08 April 2018 - 14:19

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

• 3257 inlĂ€gg
  • 0

förutom allt skryt med hur bra bilden Àr pÄ itunes osv osv, du mcmike som har kolla pÄ itunes, vad Àr det för dolby digital ljud pÄ itunes, 448, 640, Ànnu sÀmre?

Postad 08 April 2018 - 14:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12515 inlĂ€gg
  • 0

Ljudet Àr dessvÀrre 384 kbit/s.

https://developer.ap...quirements.html

Postad 08 April 2018 - 14:35

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

• 3257 inlĂ€gg
  • 0

de v ar ju inte sÄ bra,,, usch, nÀÀÀ...

Har de planer pĂ„ att uppgradera? 

Postad 08 April 2018 - 14:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12515 inlĂ€gg
  • 0

Ja, de planerar stöd för Atmos, och det mÄste/borde ju ha högre bitrate med.

Postad 08 April 2018 - 14:41

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

• 3205 inlĂ€gg
  • 0

384kbps för AC3 Àr faktiskt detsamma som pÄ Laserdisc, för 23 Är sedan. Redan dÄ sÄg man LPCM (16/44.1KHz stereo) som ett bÀttre alternativ. Fast sjÀlv tittar jag inte pÄ dessa siffror sÀrskilt mycket. :)

Postad 08 April 2018 - 14:45

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

• 3257 inlĂ€gg
  • 0

Ja, de planerar stöd för Atmos, och det mÄste/borde ju ha högre bitrate med.

ok, undrar hur de dÄ gör med orginal dts hd ma, och de som ej har atmos, fÄr de true hd, eller Àr de DD eller atmos enbart..

Jaja, vi fÄr vÀl se, troligtvis blir de atmos/true hd pÄ de titlar som har atmos frÄn början, sedan blir de titalr som enbart har dts hd ma/true hd som idag= DD 384kbit...

Vi fÄr vÀl se..

Vore dock intressant om allt ljud blev minst dts hd ma/true hd med alla 1080p, men sÄ tror jag inte de blir... blir nog bara 4K titlar med atmos, och resten sketna DD..

384kbps för AC3 Àr faktiskt detsamma som pÄ Laserdisc, för 23 Är sedan. Redan dÄ sÄg man LPCM (16/44.1KHz stereo) som ett bÀttre alternativ. Fast sjÀlv tittar jag inte pÄ dessa siffror sÀrskilt mycket. :)

jag hör skillnad pÄ en anlÀggning för 5-6K i 5.1 mellan DD och True HD, i alla fall nÀr det Àr bra inspelad live musik i 5.1.... sÄ för mig Àr det en liten skillnad som nog blir avgörande..

Postad 08 April 2018 - 14:50

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

• 3205 inlĂ€gg
  • 0

Absolut! Jag hÀvdar inte att det inte Àr skillnad pÄ AC3 i 384kbps och ett TrueHD-spÄr exempelvis. Det Àr bara det att jag sjÀlv föredrar att ÄsidosÀtta bithastigheterna och lyssnar pÄ hur det lÄter istÀllet. LÄter det bra sÄ gör det ocksÄ det. Samma med bild. Det finns sÄ mycket mer som spelar in Àn antalet bitar utifrÄn min erfarenhet. :)

Postad 08 April 2018 - 14:52

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlĂ€gg
  • 0

blir nog bara 4K titlar med atmos, och resten sketna DD..

Personligen, ja jag vÄgar skriva det igen alla gÄnger bilden före ljudet.! Trodde priset var avgörande för dig ? :blink:

https://www.minhembi...howtopic=335570

förutom allt skryt med hur bra bilden Ă€r pĂ„ itunes osv osv, 

Jag har sjÀlv ganska mÄnga fysiska skivor och tyckte det var lite roligt att en film hade ett slutresultat (iTunes) som var till det bÀttre med endast HDR10 ;)

Redigerat av mcmike, 08 April 2018 - 14:53.

Postad 08 April 2018 - 15:08

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

• 3257 inlĂ€gg
  • 0

Personligen, ja jag vÄgar skriva det igen alla gÄnger bilden före ljudet.! Trodde priset var avgörande för dig ? :blink:

https://www.minhembi...howtopic=335570

Jag har sjÀlv ganska mÄnga fysiska skivor och tyckte det var lite roligt att en film hade ett slutresultat (iTunes) som var till det bÀttre med endast HDR10 ;)

klart priset Àr avgörande för de filmer jag ej köper pÄ skiva, dock skulle jag tÀnka om ifall ljudet(som Àr viktigast för mig) blev lika bra som pÄ bluray.... men visst en drama film dÀr de pratar 99% av filmen sÄ kanske de kvittar, om du förstÄr vad jag menar..

Sen finns de filmer jag vill se absolut som jag Àr tveksam till om jag vill köpa, men dÄ vill jag absolut ha bra ljud...

Vi fÄr hoppas nÀr atmos kommer till 4K pÄ iTunes att de slÀpper ljudet fritt pÄ 1080p ocksÄ,,, jag ser faktiskt ingen annan hyrfilmstjÀnst pÄ nÀtet som skulle slÀppa ljudet fritt...... sÄ Àven om jag för de mesta Àr prisfixerad sÄ blir de liiite intressant med iTunes om ljudet uppgraderas, :)

Redigerat av hundrakg, 08 April 2018 - 15:13.

Postad 08 April 2018 - 15:12

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

• 3257 inlĂ€gg
  • 0

Absolut! Jag hÀvdar inte att det inte Àr skillnad pÄ AC3 i 384kbps och ett TrueHD-spÄr exempelvis. Det Àr bara det att jag sjÀlv föredrar att ÄsidosÀtta bithastigheterna och lyssnar pÄ hur det lÄter istÀllet. LÄter det bra sÄ gör det ocksÄ det. Samma med bild. Det finns sÄ mycket mer som spelar in Àn antalet bitar utifrÄn min erfarenhet. :)

jo, hade man bara haft DD och DTS som förr, sĂ„ hade man klart klarat sig pĂ„ de, jag tyckte det lĂ€t skitbra i min gamla HK receiver med DVD innan, grymmt bra  B) ..... men nĂ€r man hör att de finns en nyansskillnad i ljudet vill man ju inte ha sĂ€mre.

men de beror sÄ klart pÄ filmen, Avengers Infinity War som kommer 2018 skulle jag mÄ lite illa om jag sÄg den med 384kbps DD, men en drama dÀr de finns 2% effekter i kan man klara sig igenom utan att grÄta för mycket.....

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• XBox Halo Edition
    lod
    2026-07-29 08:14:23
  • VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.