"Direct 4K Ready" enligt Samsung.
Haha

Ultra HD Blu-ray, nästa generation Blu-ray
Startad av
pacman
, jan 09 2015 08:22
727 svar till detta ämne
Postad 24 november 2015 - 12:04
Haha ![]() Postad 27 november 2015 - 22:19 BDA´s introduktionssida för Ultra HD Blu-ray: http://www.uhdbdinnumbers.com Postad 30 november 2015 - 12:12
Sprang på det här:
http://www.siliconer...tra-hd-blu-ray/
Ursprunget är en rätt skön (japansk) artikel som spinner iväg både till höger och vänster. Pratas endel om HDR bl.a. - undra när vi får se de första HDR-spelen, kan bli rätt fräckt. http://www.4gamer.ne...24/20151021121/ Postad 02 december 2015 - 11:34 Har en noob-fråga ang. HEVC. Köpte nyligen en 4K tv (LG 65UF675V) som inte verkar ha det inbyggt. Hur fungerar det då? Kommer jag inte kunna se UHD i bättre bild eller räcker det om UHD Blu-ray spelaren har HEVC inbyggt? Redigerat av iRichard, 02 december 2015 - 11:34. Postad 02 december 2015 - 11:43 HEVC dekoder behövs bara i den enhet som packar upp bilden (det är ju det dekodern är till för), vilket är Blu-ray spelarens uppgift (den bild som sedan skickas över hdmi till tv:n är alltid okomprimerad).
Mao, nej du behöver ingen HEVC-dekoder i din tv för att titta på UHD Blu-ray. På samma sätt som du inte behövde en AVC dekoder i tv:n för att titta på "gamla" Blu-ray. Redigerat av pacman, 02 december 2015 - 11:45. Postad 02 december 2015 - 21:52
Grymt! Tack för svaret. Postad 13 december 2015 - 13:47 Varför stöds inte 48fps? I övrigt ser det bra ut, men hade önskat att de gick hela vägen. Postad 13 december 2015 - 16:00 10 bitar är gaaanska mycket bättre än 8 bitars färgdjup. Med lite brus kommer man hyggligt långt med åtta bitar dessutom, sett ur konsumentsammanhang dvs.
De flesta produktionerna brukar väl ha tio eller tolv bitars ordlek? Postad 13 december 2015 - 21:20 Det är möjligt att olika produkter lägger till olika antal bitar till förprocessing. Postad 13 december 2015 - 21:44
http://www.poynton.c...Fs/GammaFAQ.pdf
"At a particular level of adaptation, human vision responds to about a hundred-to-one contrast ratio of intensity from white to black. Call these intensities 100 and 1. Within this range, vision can detect that two intensi- ties are different if the ratio between them exceeds about 1.01, corre- sponding to a contrast sensitivity of one percent. To shade smoothly over this range, so as to produce no perceptible steps, at the black end of the scale it is necessary to have coding that represents different intensity levels 1.00, 1.01, 1.02, and so on. If linear light coding is used, the “delta” of 0.01 must be maintained all the way up the scale to white. This requires about 9,900 codes, or about fourteen bits per compo- nent. If you use nonlinear coding, then the 1.01 “delta” required at the black end of the scale applies as a ratio, not an absolute increment, and progresses like compound interest up to white. This results in about 460 codes, or about nine bits per component. Eight bits, nonlinearly coded according to Rec. 709, is sufficient for broadcast-quality digital television at a contrast ratio of about 50:1. If poor viewing conditions or poor display quality restrict the contrast ratio of the display, then fewer bits can be employed. If a linear light system is quantized to a small number of bits, with black at code zero, then the ability of human vision to discern a 1.01 ratio between adjacent intensity levels takes effect below code 100. If a linear light system has only eight bits, then the top end of the scale is only 255, and contouring in dark areas will be perceptible even in very poor viewing conditions." Postad 13 december 2015 - 23:26 https://www.minhembi...3
Postad 14 december 2015 - 02:03 Individuella steg är ibland något av det mest retsamma man kan se. Ibland längtar man tillbaks till CRT som var bra på "dåliga" källor. Postad 16 december 2015 - 18:47 Hoppas jag skriver i rätt tråd. Undrar bara när UHD-spelarna kommer att släppas på den svenska marknaden? Är på jakt efter en spelare med dubbla hdmi-ut detta för att slippa byta receiver. Postad 17 december 2015 - 13:06
Jag förstår att 10 000 cd/m2, inklusive 48fps är såpass ovanligt att standarden istället prioriterar plats för lägre komprimering, kanske är den prioriteringen nödvändig med tanke på bluray-teknologins låga lagringskapacitet. Inte tala om alla streamingtjänster. Postad 18 december 2015 - 08:47 Avsaknaden av 10000 nits displayer gör ju sitt till oxå... Tycker 800-1000 nits och 10 bit känns som en väldigt bra kompromiss där man lagt sig på rimlig nivå i förhållande till verkligheten så att säga. Desamma gäller färgrymd, DCI P3 räcker gott, full Rec2020 kan de lägga på framtiden (eller strunta i helt...).
Avsaknad av 48 fps är nog enbart en "politisk" fråga. UHD Blu-ray stödjer ju 60 fps. Redigerat av pacman, 18 december 2015 - 08:50. Postad 19 december 2015 - 02:27 Förvisso, fast stöd för 48fps borde väl snarare öppna upp möjligheter till att spara plats? 12bitar och rec 2020 är ju framtidssäkert. Om mediet i framtiden får mer plats, kanske det är lättare om stöd finns i standarden? Jag undrar om det kommer en till standard baserad på fysisk media i framtiden. Postad 19 december 2015 - 10:27 Måste säga att jag tycker det är extremt konstigt att inte stödja 48 fps, finns ju väldigt lite material som är över 24 fps, och det som finns är just 48 fps (Hobbit, finns det några andra ännu?)
Att behöva koda om 48 fps till 50 eller 60 fps lär knappast bli lyckat. Postad 19 december 2015 - 11:07 Varför vore det inte lyckat att ändra bildfrekvens från 48 till 50 bilder per sekund? Samma PAL-modifiering som görs på DVD-filmer och är inget man märker av i praktiken. Postad 19 december 2015 - 11:49
Det är väl ganska exakt samma sak som är köra 23.97 fps i 25 fps, men det verkar folk på det här forumet inte vara så glada för.. alla ljudspår måste ju samplas om också ifall inte allt ska låta lite ljusare (pitchen höjs om man spelar upp ljudet snabbare) Postad 19 december 2015 - 12:00 Det finns många faktorer som påverkar återgivningen i mycket större utsträckning än den lilla hastighetsskillnaden, och föraktet bygger till största delen på fördomar. Dessutom har jag för mig att de allra flesta (alla?) PAL-konverteringar numer går igenom en frekvenskorrigering. Postad 21 december 2015 - 07:45 Frågan är ju vad man skulle ha 48fps till ? Finns det en film spelats in i det formatet? Postad 21 december 2015 - 08:07
Hobbit filmerna?
Finns det någon "high framerate" film som inte är 48 fps? Postad 21 december 2015 - 10:07 Avatar 2 och 3.
Som jag sa, avsaknad av 48 fps beror knappast på teknik, snarare att man, iaf för tillfället, vill hålla 48 fps exklusivt för biografer.
12bitar och rec 2020 är ju framtidssäkert. UHD Blu-ray stödjer ju Rec2020 så det är ju framtidssäkert på det sättet. Det jag pratar om är att jag hoppas att det räcker med att displayerna kirrar en DCI P3 färgrymd för "helt korrekt" (dvs att "color correction" görs på DCI P3 monitorer).
Om mediet i framtiden får mer plats, kanske det är lättare om stöd finns i standarden? Det enda troliga är i så fall är om man öppnar upp för 4 lagar (128 GB). Men det kan jag iofs tycka att det var konstigt att det inte stödjer redan från början (eftersom BD XL, vilket UHD BD troligen är baserad på, stödjer det).
Jag undrar om det kommer en till standard baserad på fysisk media i framtiden. Knappast troligt. Möjligt att det kommer en "profile 2.0" av UHD Blu-ray standarden men utöver det så tror inte jag man ska hålla tummarna. Vinden blåser så att säga åt ett annat håll. Postad 21 december 2015 - 11:04
Jag instämmer i att 48 Hz knappast kan vara ett tekniskt problem, dock tror jag att man skjuter sig själv i foten med att göra så här.
Jag tror att de enda som överhuvudtaget är intresserade av UHD-BD är die-hard hemma bio enthusiaster, resten kommer att gå över till streaming, och den målgruppen bryr sig om att få exakt rätt fps osv bara för att veta att det är så nära originalet som möjligt. Redigerat av jn82, 21 december 2015 - 11:05. Postad 21 december 2015 - 11:07 Avatar 2 ryktas väl dock spelas in i 60 fps, vilket bör funka på UHD-BD? Så man kan ju hoppas att det är det som blir biostandard i framtiden, jag gråter inte så mycket över Hobbit filmerna eftersom jag inte ens bemödat mig att se dem ännu. (var dock sugen att se dem på bio för att testa på 48 Hz, men blev tyvärr inte så) Postad 21 december 2015 - 11:45 Nah, från början sa han 60 fps men senare ändrade han sig till 48 fps. Om han nu inte ändrat sig igen. 120 fps kanske? Postad 21 december 2015 - 12:00 Redigerat av budwhite, 21 december 2015 - 12:00. Postad 21 december 2015 - 13:13 För egen del stör jag mig på ryckigheten hos 24 fps., framför allt i 3d, men även i snabba action scenter i övrigt.
Jag är säker på att man kan få högre fps att se bra ut också, man måste bara delvis lära om i hur man ska göra, hoppas att de fortsätter experimentera så att vi kan få de bästa av båda världarna. Postad 21 december 2015 - 13:27 Mmm, jag tycker det (med dagens kraftfulla post-production verktyg]) borde vara möjlighet att ha kvar mycket av den filmtypiska rörelseoskärpan (det är avsaknad av densamma som till rätt stor del ger den "video-look" många inte gillar) samtidigt som man slipper de mest problematiska övriga rörelseproblemen. Nån slags gyllene medelväg mellan film och video, fileo? Postad 21 december 2015 - 13:50 Dom lade nog ner väldigt mycket tid på detta med Hobbit men det blev inte bra. Minns att klippen som Jackson visade på comic con eller liknande något år före release fick mycket kritik och dom jobbade hårt för att det skulle se ut som film och inte en digital såpa. Dom lyckades inte Redigerat av budwhite, 21 december 2015 - 13:56. Postad 21 december 2015 - 13:53
Ja, det brukar ju inte vara svårt att göra saker "sämre" i efterhand. Rent teoretiskt kan man ju även visa 24 hz material i 48 hz genom att bara visa varje bild två gånger, så man förlorar ju inget på att använda 48, man får bara fler möjigheter. Postad 23 december 2015 - 20:20 Nix det kommer dom inte att ha 😊 Postad 23 december 2015 - 20:44 Toppen, regionskodning är bara löjligt att ha strular bara till det för konsumenten. Postad 23 december 2015 - 20:47 Ja jag håller med,så nu kan vi börja köpa film ifrån både Amerika,Europa & Asien 😊 Postad 23 december 2015 - 21:01
...säger en (1) källa. Förhoppningsvis är den korrekt men vi får se... Postad 23 december 2015 - 21:05 Ja den uppgiften härstammar alla fall ifrån självaste Blu-ray disc association. Postad 26 december 2015 - 14:43 Blev lite sugen på "Mastered in 4K" utgåvan av ghostbusters innan idag, men så slog det mig, känns det inte väldigt troligt att planen från Sony är att släppa dessa på UHD BD nästan direkt, eftersom jobbet troligtvis redan är gjort i samband med deras "Mastered in 4K" utgåva?
Vad tror ni, kommer Sony att släppa om sin "4k" filmer i en snar framtid på UHDBD? Postad 26 december 2015 - 14:58
Glöm inte av var någonstans du läste det Redigerat av mcmike, 26 december 2015 - 15:01. Postad 28 december 2015 - 18:05 Exempel på min sida längst ner. Klicka på filmen Transformers klippet. Där ser man hur Health sjunker när Transformers strider och dör. https://www.minhembi...idnight/116314/ Onödig funktion? Japp hehe men ändå lite ballt om man har på Tv:n i bakgrunden under en grabbkväll. Redigerat av Midnight, 28 december 2015 - 18:10. Postad 29 december 2015 - 05:21
Hmm..skulle de inte kunna uppfinna någon slags dynamisk bildhastighet? Om bildhastigheten ökar när det panoreras borde ryckningarna minska..
Fast då är de väl tvungna och uppfinna nya teveapparater också..
Förvånande nog så verkar det som de slopar regionskodningen. Undrar vad de hittar på istället? Är något för bra för att vara sant så.... Postad 29 december 2015 - 19:19 Biofilmer släpps nästan alltid samtidigt i hela världen nu pga digitaliseringen så att regionskodad media har inte samma nödvändighet. Postad 29 december 2015 - 19:49
Minns du bristen på regionskodning hos HD-DVD? Det var grejer det. Postad 30 december 2015 - 08:06
Har det inte mer att göra med att de länder som inte får filmen annars väljer att se den på annat sätt Postad 31 december 2015 - 16:04 BEGINNING IN 2016, WBHE WILL OFFER NEW RELEASE AND CATALOG TITLES IN 4K ULTRA HD WITH HIGH DYNAMIC RANGE FOR THE ULTIMATE HOME ENTERTAINMENT EXPERIENCE
http://www.prnewswir...-300197659.html Postad 01 januari 2016 - 20:15 Tror ni man kan köpa en UHD BD spelare i början på året för att slippa köpa "gamla" BD filmer TROTS att man inte har en 4K TV än? Med andra ord, kan man koppla en UHD BD-spelare till en FullHD TV under tiden som man letar efter en 4K TV? Postad 01 januari 2016 - 20:17
Ja det kommer man kunna göra 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |