Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

För oss med samma intresse, men olika uppfattningar

616 svar till detta ämne Skillnad placebo
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 March 2015 - 23:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Min poäng var att en sådan produkt sänker företagets trovärdighet rejält.

Flera sådana produkter gör det helt omöjligt att ta de på allvar.

Digitalkabel (SPDIF), 5 meter för bara 182 000 kr:

https://www.referenc...el?variant=3567

Elkabel, 5 meter för 250 000 kr:

https://www.referenc...el?variant=3570

Högtalarkabel, 3 meter för 305 000 kr:

https://www.referenc...el?variant=3563

edit: Frakten är gratis.

Redigerat av Ageve, 19 March 2015 - 00:01.

Postad 19 March 2015 - 03:59

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 2

Ens tak kanske är någon annans golv. Men om man själv redan har 20 meter upp till taket så är det kanske en bättre idé för den som bor ovan att flytta ner en våning så att det inte rasar. :P

Annars får man väl bita i det sura äpplet när det väl händer...

https://www.youtube.com/watch?v=aJ-d6SBFMRE

Postad 19 March 2015 - 08:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Hahaha, vem kommer på att göra såna inspelningar? :-D

Postad 19 March 2015 - 08:10

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Min poäng var att en sådan produkt sänker företagets trovärdighet rejält.

Flera sådana produkter gör det helt omöjligt att ta de på allvar.

Digitalkabel (SPDIF), 5 meter för bara 182 000 kr:
https://www.referenc...el?variant=3567

Elkabel, 5 meter för 250 000 kr:
https://www.referenc...el?variant=3570

Högtalarkabel, 3 meter för 305 000 kr:
https://www.referenc...el?variant=3563

edit: Frakten är gratis.

Det där är ju helt absurt, och det är väl kanske dessa exempel som gör kabeldiskussioner så heta. Är det ens lagligt att marknadsföra kablar på det där sättet? Jag menar, även en schimpans förstår ju att det där är ren och skär lurendrejeri.

Postad 19 March 2015 - 08:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Vi kanske skulle fråga en konsumentjurist om det? Vi skeptiker har ju alla empiriska bebis på vår sida. Plus hela den vetenskapliga världen.

Postad 19 March 2015 - 08:54

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 2

Egentligen borde man ju kontakta konsumentverket och be någon ta tag i detta. Vissa resonemang från dyrkabelförsäljarna är ju rentav hårresande med tanke på hur tekniken fungerar och skulle i rätten kunna klassas som bedrägeri.

Vore ju ganska kul om Sverker Olofsson fick konfrontera Nordost och Goldmund en vacker dag. De skulle bli sänkta med en gång. :D

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 19 March 2015 - 08:55.

Postad 19 March 2015 - 09:31

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
Jag köper alltid kablar och kontakter i musikaffärer, betydligt bättre byggkvalitet, jämfört med alla andra oavsett pris. Visserligen svartvinbärssnören men det är skillnad på lakrits och svartvinbär. :P

Undrar hur ni håller er till strömrenarprodukter i denna tråd? http://www.hifi-punk...rminator-DT.jpg

Postad 19 March 2015 - 09:31

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Skratt, jag VET att det finns lika många skojare i kabelbranschen som bland hästsäljare. Men likväl, det ser ut som om INGEN av s.k. skeptikerna har egna erfarenheter av Nordost. Vilket ter sig i min öron och ögon vara märkligt nära en annan trosuppfattning. Om man då inte testar själv, litar man alltid på någon annan. Då blinkar mina varningslampor.  :)

Vad Goldmund sysslar med orkar jag inte ens ta i med handskar.  :huh:  :lol:

Postad 19 March 2015 - 09:32

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0

Mer generellt:
Personligen är jag varken renodlad skeptiker eller fullt troend, skulle nog kalla mig open minded.
Lite trött blir man av alla kategorriska uttalanden om vad andra borde höra med hänvisning till fysiken och sina egna erfarenheter som faktiskt skulle kunna bero på nedsatt hörsel lika gärna som något annat.
Som Hifi intresserad blir man lite bekymrad när ett forum som detta mest verkar vara besökt av skeptiker. För någon vecka sedan verkade alla ha bestämt sig för att man inte kunde skilja på två förstärkare "det var en annan het tråd". I denna tråd behandlas mestadels kablar med snarlik argumentation och hänvisning till ellära, fysik och blindtest. Detta i kombination med alla hifimässors idoga spelande av gles jazz kommer att bli HiFi-branchens död.

Vad skall vi ta livet av i nästa vecka, DAC:ar?

Tänk istället, vad skönt, nu är livet så mycket enklare när man skall köpa något när inte förstärkare, slutsteg, dacar och kablar gör någon som helst skillnad på ljudet 😉

Postad 19 March 2015 - 09:36

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 1

Tänk istället, vad skönt, nu är livet så mycket enklare när man skall köpa något när inte förstärkare, slutsteg, dacar och kablar gör någon som helst skillnad på ljudet

Bästa tanken, elgiganten... 1-0  :D

Postad 19 March 2015 - 09:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Nordost gör ju inget som på något sätt är unikt. Dom använder samma material som har samma egenskaper som andra tillverkare. Det är ju bara något sorts märklig magi som kan ändra ljudet då. Materialet för det ju inte.

Postad 19 March 2015 - 09:38

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Vi kanske skulle fråga en konsumentjurist om det? Vi skeptiker har ju alla empiriska bebis på vår sida. Plus hela den vetenskapliga världen.

"Empiriska bebis"? Det var ett väldigt kul namn på icke troende faktiskt. :)

Postad 19 March 2015 - 09:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Varför tror ni att det behöver vara så komplicerat btw? Är det för att ni inte känner till tekniken bakom?

"Empiriska bebis"? Det var ett väldigt kul namn på icke troende faktiskt. :)

Autocorrect! Bevis skulle det stå :)

Postad 19 March 2015 - 09:40

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

jag måste bara få komma med en fråga här om kablar.

om man har en kabel som skall dras ca 25-30m, har det nån som helst betydelse om det är en tunn kabel på 0.5mm eller om det är på 2.5mm?

I 30-meterslängder med kopparkabel så är motståndet i 0,5-kabeln 2 ohm och 0,4 ohm i 2.5-kabeln. Den skillnaden märks.

Postad 19 March 2015 - 09:48

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Undrar hur ni håller er till strömrenarprodukter i denna tråd? http://www.hifi-punk...rminator-DT.jpg

Svårt att säga utan att veta något om dess konstruktion, men om man har ett instabilt elnät och inte särskilt välbyggd förstärkare som drivs på samma nät som väldigt dåligt avskärmade grejer så skulle det nog finnas en viss poäng. Fast nu har vi också 230V och ett väldigt bra elnät här i Sverige, så jag skulle inte lägga någon vidare stor prio på det.

Men likväl, det ser ut som om INGEN av s.k. skeptikerna har egna erfarenheter av Nordost.

Må så vara men vi har erfarenheter kring ellära och fysik vilket räcker för att vi ska kunna totalsåga deras marknadsföring.

Vad Goldmund sysslar med orkar jag inte ens ta i med handskar.  :huh:  :lol:

Schweiziskt företag som är ökända för att sälja DVD-spelare av Pioneer i chassin som kostar 40 gånger mer än ursprungligen. Deras Eidos Reference Blue, med prislapp på över en miljon kronor, är en oförändrad Oppo BDP-83 innanför skalet. Ändå påstår de att deras produkter ger bättre bild och ljud än konkurrenternas.

Tänk istället, vad skönt, nu är livet så mycket enklare när man skall köpa något när inte förstärkare, slutsteg, dacar och kablar gör någon som helst skillnad på ljudet 😉

Klart att det finns mycket som påverkar ljudet, men man blir ju ändå rätt mörkrädd när folk lägger ner 1000 kr/m på högtalarkablar samtidigt som de inte kan ett skit om akustik.

I 30-meterslängder med kopparkabel så är motståndet i 0,5-kabeln 2 ohm och 0,4 ohm i 2.5-kabeln. Den skillnaden märks.

Två ohm är förvisso rätt hög resistans för en högtalarkabel men finns det någon mätning som bekräftar en hörbar skillnad med en högtalare som har impedans på 4-6ohm om man jämför de kablarna?

Postad 19 March 2015 - 09:49

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Filmsamlaren..., det visste jag. Däremot inte sagt att deras minimala insats gör verkan. Lite sjukt hur de prisvärderar sin insats, kan tyckas,,,  :lol:

Postad 19 March 2015 - 09:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Två ohm är förvisso rätt hög resistans för en högtalarkabel men finns det någon mätning som bekräftar en hörbar skillnad med en högtalare som har impedans på 4-6ohm om man jämför de kablarna?

http://www.ljudfokus...talarkablar/56/

http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm

Postad 19 March 2015 - 09:58

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

För oavsett om man är troende eller inte så är det förmodligen mycket pengar för de flesta att lägga på kablar. Skulle en troende med stor plånbok tycka att den upplevda skillnaden är värt 100 000kr+? Ni som hör skillnad, hur stor skillnad är det? Skillnad behöver ju inte betyda förbättring, blir det oftast en förbättring i ljudet också när man går upp i pris?

Postad 19 March 2015 - 10:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 4
Vill tro att det beror mest på plånboken. Ju fetare plånbok desto mer skillnad lär det märka på dyrare kablar :)

Postad 19 March 2015 - 10:12

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Tackar. Bra grafer i den första länken fastän det vore intressant att se skillnaderna i frekvenser under 100Hz. :)

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 19 March 2015 - 10:19.

Postad 19 March 2015 - 10:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Tänk istället, vad skönt, nu är livet så mycket enklare när man skall köpa något när inte förstärkare, slutsteg, dacar och kablar gör någon som helst skillnad på ljudet

Jag köpte Denon 3312 utan ha lyssnat på den överhuvudtaget. Jag köpte även Holographic audios riaa two utan att lyssna på den. Jag köpte nyss monoblock som det enda jag hört av dem innan var på en stökig mässa.
Det är jäkligt skönt att inte förlita sig på inbillningar utan snarare fakta och vetenskap.

Postad 19 March 2015 - 10:38

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Jag köpte Denon 3312 utan ha lyssnat på den överhuvudtaget. Jag köpte även Holographic audios riaa two utan att lyssna på den. Jag köpte nyss monoblock som det enda jag hört av dem innan var på en stökig mässa.
Det är jäkligt skönt att inte förlita sig på inbillningar utan snarare fakta och vetenskap.

Hur väljer du högtalare? Det är ganska svårt att få tag på tekniska specar från tillverkarna som verkligen redogör ALLT.
Dessutom är det ganska subjektivt med " stökig mässa " vad exakt är stökigt, hur påverkar/påverkar inte det ljudet?

Postad 19 March 2015 - 10:39

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Tackar. Bra grafer i den första länken fastän det vore intressant att se skillnaderna i frekvenser under 100Hz. :)

I andra länken finns mätningar under 100 hz.

Postad 19 March 2015 - 10:40

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 1

För oavsett om man är troende eller inte så är det förmodligen mycket pengar för de flesta att lägga på kablar. Skulle en troende med stor plånbok tycka att den upplevda skillnaden är värt 100 000kr+? Ni som hör skillnad, hur stor skillnad är det? Skillnad behöver ju inte betyda förbättring, blir det oftast en förbättring i ljudet också när man går upp i pris?

Skratt, att lägga dessa enorma summor motsvarande en fin beg bil på en liten kabel, ja du... Kanske är det bättre byta högtalare och källa innan steget kommer till extremkablar. Mina erfarenheter är att källan är viktigast, sedan placering av högtalarna, förstärkeriet och sist kablaget. När jag gjort enligt ovan så blir den sista tweaken, kablaget. Många må le, men eftersom de själva knappast testat så har de bara sig själva att skylla.  :)

Postad 19 March 2015 - 10:45

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Skratt, att lägga dessa enorma summor motsvarande en fin beg bil på en liten kabel, ja du... Kanske är det bättre byta högtalare och källa innan steget kommer till extremkablar. Mina erfarenheter är att källan är viktigast...

Källan, som tex CD-spelare då? Har du läst detta testet?

https://www.minhembi...-välljud/231832

Postad 19 March 2015 - 10:54

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Källan, som tex CD-spelare då? Har du läst detta testet?

https://www.minhembi...-välljud/231832

Kära vän, alla människor förstår inte att många låter likadant, och att det finns de modeller/märken som sticker ut. Sedan handlar det där testet även om att författaren även erkänner att han slirar på kopplingen. Har du ens hört exempelvis Arcam Alpha 9CD(über-DAC fr dCs) och jämfört med typ  vanlig Sony(vilket får anses vara standard ljudbild), för att sedan t ex. jämföra med Meridian. DET ÄR SKILLNAD.  :)  Om några författare här på forumet anser att det inte kan vara skillnad men ändå inte ens kan bemöda sig att testa själva så står sig deras påståenden ganska slätt.  :) Vad som passar ett system passar ibland helt enkelt inte alls på ett annat. Varför man ska ta allt det där med "bästa ljud" med en nypa salt, och själv avgöra med egna öron.  ;)

Redigerat av PML73, 19 March 2015 - 10:55.

Postad 19 March 2015 - 11:11

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Svårt att säga utan att veta något om dess konstruktion, men om man har ett instabilt elnät och inte särskilt välbyggd förstärkare som drivs på samma nät som väldigt dåligt avskärmade grejer så skulle det nog finnas en viss poäng. Fast nu har vi också 230V och ett väldigt bra elnät här i Sverige, så jag skulle inte lägga någon vidare stor prio på det.
-6ohm om man jämför de kablarna?

Själva konstruktionen tänkte jag mig lindad trafo som är överdimensionerad. flytande nolla. Kondensator som filtrerar låg-frekvens störningar. Transformatorn blir därmed inte mättnad, vilket ger en filtrerande funktion.

Jag hade problem med en nyinköpt frys, där termostaten orsakade kraftiga spikar. I övrigt har jag nog aldrig lagt märket till hur strömmen påverkar ljudkvalitén.

Postad 19 March 2015 - 11:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Jag hade problem med en nyinköpt frys, där termostaten orsakade kraftiga spikar. I övrigt har jag nog aldrig lagt märket till hur strömmen påverkar ljudkvalitén.

Mekanisk termostat ?

Postad 19 March 2015 - 11:26

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Mekanisk termostat ?

Tyvärr ja, dessutom en billig sådan.

Postad 19 March 2015 - 12:31

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 1

Inte termostatet som ger störningarna, det är när kompressorn(som styrs av kretskort som får signal av termostatet) slår av och an som det kan bli lite spikar(störningar).  :)

edit: ibland går det även att lyssna fram frekvensen(varvtalet) som kompressorn jobbar i.

Redigerat av PML73, 19 March 2015 - 12:34.

Postad 19 March 2015 - 13:07

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Inte termostatet som ger störningarna, det är när kompressorn(som styrs av kretskort som får signal av termostatet) slår av och an som det kan bli lite spikar(störningar).  :)

edit: ibland går det även att lyssna fram frekvensen(varvtalet) som kompressorn jobbar i.

Nää..störningen kommer när den mekaniska termostatkontakten sluts/bryts. Det blir en liten gnista som ger en puls som färdas genom luften och in i förstärkaren och ut i högtalaren. ;)

Postad 19 March 2015 - 15:20

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Varför tror ni att det behöver vara så komplicerat btw? Är det för att ni inte känner till tekniken bakom?
Autocorrect! Bevis skulle det stå :)

Förstod jag väl. Ursäkta min usla humor. :)

Postad 19 March 2015 - 15:37

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Märks hur? Är ju här man måste förstå dels hur stor del som är annat än restistiv last, och om den rent resistiva delen som ju är frekvenslinjär, lastar ner signalen såpass mycket att det är hörbart. En ren sänkning måste ju vara gott och väl någon dB då runt en dB är gränsen för vad vi kan detektera under kontrollerade former, och då endast med en enker sinus vid gynnsam frekvens. Detta är I vart fall vad min praktiska erfarenhet visat. :)

Postad 19 March 2015 - 15:46

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Märks hur? Är ju här man måste förstå dels hur stor del som är annat än restistiv last, och om den rent resistiva delen som ju är frekvenslinjär, lastar ner signalen såpass mycket att det är hörbart. En ren sänkning måste ju vara gott och väl någon dB då runt en dB är gränsen för vad vi kan detektera under kontrollerade former, och då endast med en enker sinus vid gynnsam frekvens. Detta är I vart fall vad min praktiska erfarenhet visat. :)

Vissa frekvenser kommer att låta lägre vid ökad kabelresistans. Om högtalarens impedanskurva är helt jämn så blir resultatet bara lite lägre volym över hela frekvensspannet. Men nu har inga högtalare jämna impedanskurvor och mätningar visar att bas och diskant kommer att låta lite lägre. Kolla upp länkarna i inlägg 317.

Postad 19 March 2015 - 16:00

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 1

Nej, vi har ingen "rätt" att kräva att någon bevisar sina påstående. På samma sätt kan inte de individer som framför dessa inbillningar kräva att vi ska tro på deras påstående. För vi är både smarta, pålästa och erfarna och vet, baserad på mängder av empiri, att risken är överhängande att det är inbillningar som dessa framför som en hörbar skillnad.

Sen, igen, visa mig ETT enda fall på en hörbar skillnad som inte kan förklarar via fysik? Ett enda.

Allt som rör sig eller besitter någon form av energi är fysik, så vad?
Att åberopa fysik lär väl inte säga att du är värdens smartaste.
Har alla atteister högre IQ än de som är religiösa bara för att man som troende inte kan bevisa att han där upp finns?

Bevisbördan kan precis lika gärna ligga hos dig. Jag har mätt på väldigt många kablar och med tillräckligt känslig utrustning kan du mäta skillnader på alla kablar. Så du kan väl lägga resten av kvällen på att bevisa att trots att man kan mäta skillnader så kan man inte höra den. Använd gärna ett genomsnittsöra i ditt bevis så kan du lägga några timmar på att räkna fram ett sådant också.

Redigerat av Blåtand, 19 March 2015 - 16:02.

Postad 19 March 2015 - 16:09

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Jag har mätt på väldigt många kablar och med tillräckligt känslig utrustning kan du mäta skillnader på alla kablar.

Jag tror ingen har påstått att det inte går att mäta skillnader. Sen är nog alla överens också om att det går att höra skillnad mellan en tillräckligt bra kabel och en för ändamålet usel kabel, typ jättelång och klen. Dom här kablarna du mätt på med känslig utrustning, kan du detektera skillnaden mellan dom med hörseln?

Postad 19 March 2015 - 16:19

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Vissa frekvenser kommer att låta lägre vid ökad kabelresistans. Om högtalarens impedanskurva är helt jämn så blir resultatet bara lite lägre volym över hela frekvensspannet. Men nu har inga högtalare jämna impedanskurvor och mätningar visar att bas och diskant kommer att låta lite lägre. Kolla upp länkarna i inlägg 317.

Mätningarna visar avvikelser mindre än 1dB, och faktiskt  relativt frekvenslinjära. I just det valda exemplet alltså med stor sannolikhet ingen hörbar skillnad. :)

Postad 19 March 2015 - 16:28

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Mätningarna visar avvikelser mindre än 1dB, och faktiskt  relativt frekvenslinjära. I just det valda exemplet alltså med stor sannolikhet ingen hörbar skillnad. :)

Roger Russels mätning visar 2dB skillnad som mest och 0,5 dB som lägst. Du tror inte det skulle märkas? Jag läste nåt annat test där dom märkte skillnad men då var ju den ena kabeln löjligt lång och klen.

Postad 19 March 2015 - 16:49

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Roger Russels mätning visar 2dB skillnad som mest och 0,5 dB som lägst. Du tror inte det skulle märkas? Jag läste nåt annat test där dom märkte skillnad men då var ju den ena kabeln löjligt lång och klen.

Kollade bara den översta, och jag fick det till ungefär 1dB som värst. Jo, 2dB tror jag skulle kunna märkas vid A-B jämförelse. Dock är det ju då bara en "volymsänkning" vi talar om. För enligt det exemplet jag tittade på var ju nivåskillnaden över frekvensspektat mindre än att man skulle detektera en tonal skillnad.

Postad 19 March 2015 - 18:11

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Nää..störningen kommer när den mekaniska termostatkontakten sluts/bryts. Det blir en liten gnista som ger en puls som färdas genom luften och in i förstärkaren och ut i högtalaren. ;)

Den elektromagnetiska vågen iducerar även ledande material.

Kollade bara den översta, och jag fick det till ungefär 1dB som värst. Jo, 2dB tror jag skulle kunna märkas vid A-B jämförelse. Dock är det ju då bara en "volymsänkning" vi talar om. För enligt det exemplet jag tittade på var ju nivåskillnaden över frekvensspektat mindre än att man skulle detektera en tonal skillnad.

Är det inte högfrekvens det handlar om här? Skulle såpass små marginaler märkas inom sådant okänsligt område?

Postad 19 March 2015 - 18:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Den elektromagnetiska vågen iducerar även ledande material.
Är det inte högfrekvens det handlar om här? Skulle såpass små marginaler märkas inom sådant okänsligt område?

Nej, det var 48 till drygt 10k. Men avvikelsen var faktisk störst ungefär i det området vi hör bäst, och avtagande uppåt.
Själv har jag bara testat på ren sinus vid ca 400Hz och kommit fram till att jag märker skillnad vid ungefär 1dB. Kan tänka mig att det blir svårare vid komplexa musiksignaler, men detta påstår jag på inget vis att jag vet. :)
Eller, nu ljuger jag ju. Receivern reglerar ju i 0,5dB steg tror jag. Och tror jag tycker mig uppleva skillnad även med musik vid ca. 1dB.

Redigerat av laddie15, 19 March 2015 - 18:32.

Postad 19 March 2015 - 19:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Allt som rör sig eller besitter någon form av energi är fysik, så vad?

Det du menar är att alla hörbara skillnader kan förklaras fysiskt?

Postad 19 March 2015 - 19:57

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Apropå elnätet vi har,visst är det bra men hemma hos mig svajar det mellan 226-236 volt och det borde väl ha lite betydelse eller har jag helt fel.

Postad 19 March 2015 - 20:05

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Nej, det var 48 till drygt 10k. Men avvikelsen var faktisk störst ungefär i det området vi hör bäst, och avtagande uppåt.
Själv har jag bara testat på ren sinus vid ca 400Hz och kommit fram till att jag märker skillnad vid ungefär 1dB. Kan tänka mig att det blir svårare vid komplexa musiksignaler, men detta påstår jag på inget vis att jag vet. :)
Eller, nu ljuger jag ju. Receivern reglerar ju i 0,5dB steg tror jag. Och tror jag tycker mig uppleva skillnad även med musik vid ca. 1dB.

Aha, nu har jag inte följt varken den diskussionen eller artikeln. Jag trodde induktansen hos högtalarkablar mest genererade diskantdämpning? Men diskussionen kanske gällde något annat?

Postad 19 March 2015 - 20:09

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Apropå elnätet vi har,visst är det bra men hemma hos mig svajar det mellan 226-236 volt och det borde väl ha lite betydelse eller har jag helt fel.

Skulle nog säga att det beror på hur transienta dessa spänningsvariationer är? Man kan tänka sig att även andra lågfrekventa störningar kan leta sig in även i det svenska elnätet.

Redigerat av Isaac, 19 March 2015 - 20:15.

Postad 19 March 2015 - 20:28

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Aha, nu har jag inte följt varken den diskussionen eller artikeln. Jag trodde induktansen hos högtalarkablar mest genererade diskantdämpning? Men diskussionen kanske gällde något annat?

Du kan mycket väl ha alldeles rätt. För just de högre frekvenserna dämpades. Och detta är förvisso intressant. Det sägs att någon under gynnsamma kontrollerade former detekterat nivåskillnader ner mot 0,5dB. Ponera då att vi har en kabel som i exemplet på 0,75" och åtta meter lång och du har en frekvensberoende avvikelse i de nivåerna. Då har vi raskt hamnat farligt nära ett tekniskt resonemang som teoretiskt styrker hörbara skillnader. :)

Postad 20 March 2015 - 06:07

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Du kan mycket väl ha alldeles rätt. För just de högre frekvenserna dämpades. Och detta är förvisso intressant. Det sägs att någon under gynnsamma kontrollerade former detekterat nivåskillnader ner mot 0,5dB. Ponera då att vi har en kabel som i exemplet på 0,75" och åtta meter lång och du har en frekvensberoende avvikelse i de nivåerna. Då har vi raskt hamnat farligt nära ett tekniskt resonemang som teoretiskt styrker hörbara skillnader. :)

Vad är frekvensberoende avvikelse?i en 0.75mm kabel på 8 meter.

Postad 20 March 2015 - 06:26

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Vad är frekvensberoende avvikelse?i en 0.75mm kabel på 8 meter.

Som bekant är en ren resistant frekvenslinjär, och vore en kabel en sådan last fick du inga tonala skillnader ens då kabeln är för tunn. Men nu är kabeln inte rent resistiv, vilket förmodligen är vad vi ser resultatet av i de bifogade analyserna.
Men dels kräver det ju som sagt tunnare och längre kabel än de flesta av oss har, och dels är det ju faktiskt så att i samma omfattning som högre toner dämpas antar också vår hörbarhet, Så i praktiken skall det fortfarande mycket till för att denna tes skall vara en förklaring till hörbara skillnader. Men det var ett tappert försök till en förklaring till eventuella hörbara skillnader. :)

Postad 20 March 2015 - 06:29

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Som bekant är en ren resistant frekvenslinjär, och vore en kabel en sådan last fick du inga tonala skillnader ens då kabeln är för tunn. Men nu är kabeln inte rent resistiv, vilket förmodligen är vad vi ser resultatet av i de bifogade analyserna.
Men dels kräver det ju som sagt tunnare och längre kabel än de flesta av oss har, och dels är det ju faktiskt så att i samma omfattning som högre toner dämpas antar också vår hörbarhet, Så i praktiken skall det fortfarande mycket till för att denna tes skall vara en förklaring till hörbara skillnader. Men det var ett tappert försök till en förklaring till eventuella hörbara skillnader. :)

Använd en voltmätare ställ den på växelström och begrunda sedan hur växelströmmen varierar i olika volttal

För kan du få en ton att gå igenom en bit koppar så är det nog bara att inkassera dom dollarna som randi har satt upp .

Postad 20 March 2015 - 07:19

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Använd en voltmätare ställ den på växelström och begrunda sedan hur växelströmmen varierar i olika volttal
För kan du få en ton att gå igenom en bit koppar så är det nog bara att inkassera dom dollarna som randi har satt upp .

Nu är jag inte med? Du kan förvisso överföra även en "ton" genom en koppartråd. Prova gamla tricket med två burkar förbundna med en spänd koppartråd och du skall se att det går alldeles utmärkt. :) Men här talar vi väl om elektrisk ström?
Strömen "varierar"? Nej, vill du se variationerna måste du använda oscilloskop. En vanlig multimeter visar ett fast värde eftersom mätaren inte är kontruerad att följa fasförloppet. Det skulle bli lite jobbigt att försöka titta på mätaren annars. :)

Redigerat av laddie15, 20 March 2015 - 07:28.

Även taggad med Skillnad, placebo

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.