LG 55EG910V
668 svar till detta ämne
Postad 20 January 2016 - 20:46
Unregistered1384
-
Unregistered1384
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Vi valde att behålla den gamla. Den nya hade fläckar av gult, vilket gjorde att det aldrig blev lika vitt som med den andra. Min sambo såg större skillnad än mig 
Har fått bukt på de svarta fläckarna nu. Hör och häpna, det var HDMI-kabeln! Om jag kör fullständigt RGB-läge med den kabeln inträffar det, inte annars.
Tror jag avfärdade någons förslag om kabeln tidigare? Minns inte. Men den kabeln har hållt som min precious, den bästa kabeln jag hade, trodde jag!

Redigerat av Unregistered1384, 21 January 2016 - 13:35.
Postad 21 January 2016 - 19:19
bigbandit
-
bigbandit
-
Användare
-
-
161 inlägg
Jag har läst någonstans här på forumet om att man kan kolla serienumret på tvn och se när den är tillverkad. Är det någon som vet var jag hittar den forumtråden?
Har självklart använt sökfunktionen men utan lycka. Och letat i diverse trådar på MHB
Redigerat av bigbandit, 21 January 2016 - 19:19.
Postad 21 January 2016 - 19:29
Unregistered42ccdc0f
-
Unregistered42ccdc0f
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Jag har läst någonstans här på forumet om att man kan kolla serienumret på tvn och se när den är tillverkad. Är det någon som vet var jag hittar den forumtråden?
Har självklart använt sökfunktionen men utan lycka. Och letat i diverse trådar på MHB
Inlägg nr: 3413 (sid: 69) i OLED-tv tråden.
Redigerat av Unregistered42ccdc0f, 21 January 2016 - 19:30.
Postad 21 January 2016 - 19:44
bigbandit
-
bigbandit
-
Användare
-
-
161 inlägg
https://www.minhembi...c=63093&page=69
Är det inlägget i denna tråd du menar gruno?
Det var inte det inlägget. Det var inte någon info alls om hur du kollar det.
Det fanns ett inlägg med exempelvis serienummer som börjar/slutar med xxx är tillverkat i månad 2015
Postad 21 January 2016 - 19:48
Unregisteredb7f6d076
-
Unregisteredb7f6d076
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
3 första siffrorna är det
1a är året
2-3e är månaden
512 är dec 2015
Postad 21 January 2016 - 19:56
bigbandit
-
bigbandit
-
Användare
-
-
161 inlägg
3 första siffrorna är det
1a är året
2-3e är månaden
512 är dec 2015
Tackar.
Postad 21 January 2016 - 21:55
Brother Spartacus
-
Brother Spartacus
-
Användare
-
-
191 inlägg
Min 910V åker förmodligen tillbaka. Ser banding hela tiden på den Ser några band direkt på den grå bakgrunden till Netflix-appen, sedan bakom netflix-loggan, sedan i filmer som Let me in (denna var en ren katastrof på OLED:en jämfört med min gamla plasma), Terminator 2, Mission impossible ghost protocol och the matrix.
De gånger bandingen inte syns är när en film eller serie har väldigt svart svärta och krossade detaljer i det mörka. I de flesta filmer med nyanserad gråskala är ju inte det svarta helsvart utan snarare mörkgrått eller nästan lite mörkbrunt. De flesta filmer jag testat är så, och där syns bandingen tydligt.
I serien Daredevil t.ex. blir det ingen banding men där ju allting så svart att man inte ser nyanser i människors hår och kläder. I allt material med mer sansad gråskala ser jag bandingen 
Redigerat av Brother Spartacus, 21 January 2016 - 22:03.
Postad 21 January 2016 - 22:15
Unregisteredb7f6d076
-
Unregisteredb7f6d076
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Blah, den såg ju bra ut skrev du? 
Lika som 920 eller på något annat sätt avs banden?
Postad 21 January 2016 - 22:30
Unregistered1384
-
Unregistered1384
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Min 910V åker förmodligen tillbaka. Ser banding hela tiden på den Ser några band direkt på den grå bakgrunden till Netflix-appen, sedan bakom netflix-loggan, sedan i filmer som Let me in (denna var en ren katastrof på OLED:en jämfört med min gamla plasma), Terminator 2, Mission impossible ghost protocol och the matrix.
De gånger bandingen inte syns är när en film eller serie har väldigt svart svärta och krossade detaljer i det mörka. I de flesta filmer med nyanserad gråskala är ju inte det svarta helsvart utan snarare mörkgrått eller nästan lite mörkbrunt. De flesta filmer jag testat är så, och där syns bandingen tydligt.
I serien Daredevil t.ex. blir det ingen banding men där ju allting så svart att man inte ser nyanser i människors hår och kläder. I allt material med mer sansad gråskala ser jag bandingen 
Kan du inte ta ett foto med den 5% grå bakgrunden?
Postad 21 January 2016 - 23:08
Brother Spartacus
-
Brother Spartacus
-
Användare
-
-
191 inlägg
Blah, den såg ju bra ut skrev du? 
Lika som 920 eller på något annat sätt avs banden?
Lite annorlunda från 920V på det viset att den är mer förutsägbar. På 920V kunde det dyka upp band och speciellt vertikala streck från ingenstans där det egentligen skulle vara svart, medan på denna handlar det mer om banden som syns på 5% och 10% slides. Så fort det är en lite mörkare/gråare uniform backdrop så dyker det upp. En annan störande grej är att det blir stora "blaffor" runt objekt i "near black scenes".
Postad 21 January 2016 - 23:41
Unregisteredb7f6d076
-
Unregisteredb7f6d076
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Alltså. När jag skriver band. Så är det bara de vertikala sträck som syns på5% tex. Att de dyker upp då o då.
Sen finns det färgbanding så att det blir, färgband runt ett obj tex.
Bara att vi pratar samma fenomen.
Postad 22 January 2016 - 00:38
Unregistered1384
-
Unregistered1384
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Lite annorlunda från 920V på det viset att den är mer förutsägbar. På 920V kunde det dyka upp band och speciellt vertikala streck från ingenstans där det egentligen skulle vara svart, medan på denna handlar det mer om banden som syns på 5% och 10% slides. Så fort det är en lite mörkare/gråare uniform backdrop så dyker det upp. En annan störande grej är att det blir stora "blaffor" runt objekt i "near black scenes".
Bluffar? Jag har haft problem med svarta fläckar i spel. Menar vi samma? Trodde det var kabeln först men det var det tydligen inte...
Postad 22 January 2016 - 16:11
Brother Spartacus
-
Brother Spartacus
-
Användare
-
-
191 inlägg
Bluffar? Jag har haft problem med svarta fläckar i spel. Menar vi samma? Trodde det var kabeln först men det var det tydligen inte...
Utifrån dina bilder tror jag vi menar olika saker. Jag såg en bild där du hade typ skuggor efter objekt. Det har jag inte sett på min ännu.
Det jag menar är typ "blaffar", allstå stora fläckar runt objekt i mörka scener som lyser upp med en massa grått. Sorry men det är lite svårt att uttrycka exakt vad jag menar. Min kamera på mobilen fångar ej upp det så bra tyvärr.
Tänk att det är typ ljusgråa fläckar som uppstår kring objekt.. Jag har dock sett dessa på min LCD-skärm så det kan handla om en dålig källa också.
Sammantaget ska jag säga detta:
Jag älskar kontrasten, färgerna och "stunsen" i bilden som jag får av 910V. 93% av tiden älskar jag bilden. Då och då finns det dock något jag stör mig på.
Bandingen finns där, men den kan reduceras om man ändrar brightness. Tinten finns, högst upp i högra hörnet är det som värst och sedan finns det vissa färgade band över bilden. Det är lite drygt att t.ex. himmel eller fönster alltid är mörkare till höger än till vänster. Har dock sett detta på plasma TV också så det är inget nytt,.
Dock ska det sägas att i den största delen av tittandet är bilden makalöst bra. Nästan skrämmande bra.
Jag tror jag kommer behålla denna TV. För 15 000 kr får man en enastående bild för det mesta, som dock kan irritera en vid vissa tillfällen.
Redigerat av Brother Spartacus, 22 January 2016 - 16:13.
Postad 22 January 2016 - 16:18
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12483 inlägg
Tänk på att ställa in svartnivån rätt med kalibreringsskiva eller testbilder. Om den står för högt syns det mer vid normal användning, och står den för lågt syns det mer på 5% testbilden.
När jag precis hade köpt min så var kanterna mörka, nästan svarta på den bilden. Nu får jag sänka till 1% för att få samma effekt.
Postad 22 January 2016 - 16:28
Brother Spartacus
-
Brother Spartacus
-
Användare
-
-
191 inlägg
Tänk på att ställa in svartnivån rätt med kalibreringsskiva eller testbilder. Om den står för högt syns det mer vid normal användning, och står den för lågt syns det mer på 5% testbilden.
När jag precis hade köpt min så var kanterna mörka, nästan svarta på den bilden. Nu får jag sänka till 1% för att få samma effekt.
Japp. Jag har märkt att kanterna verkar jämna ut sig i förhållande till mitten.
Det som kan störa mig fortfarande är de lite ljusare banden som syns i vissa scener. Det är nästan en vetenskap i sig, för vissa scener som jag tror är problematiska funkar perfekt medan andra ger detta fenomen.
EDIT: detta inlägg kanske inte sa så mycket haha, men vad jag menar är att effekten med banden är ganska oförutsägbar.
Generellt sett så finns det knasigheter med dagens OLED. Det handlar om saker som uppenbarar sig i scener då och då. Dock är bilden grymt bra som helthet i jämförelse med allt annat som finns ute nu. If that makes any sense. Jag har fortfarande nästan en månad på mig att bestämma mig innan elgigantens return policy går ut.
Jag har svårt att tro att de nya LG TVs som kommer ut kommer vara felfri/prisvärda i samma grad som 910V. Jämför man med LCD/LED TVs i prisklassen 15 000 är det fånigt hur bra bild man får av 910V, trots dess brister.
Redigerat av Brother Spartacus, 22 January 2016 - 17:02.
Postad 22 January 2016 - 17:53
Unregistered1384
-
Unregistered1384
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Tycker alltid det är intressant när någon skriver här ;-)
Mitt ps4 o tv:n verkar kommunicera dåligt. Ibland får jag fläckar o ibland inte. Då har jag pillat på rgb-inställningarna på ps4:an o skiftat mellan pc-läge och ej pc-läge.
Postad 23 January 2016 - 14:29
Brother Spartacus
-
Brother Spartacus
-
Användare
-
-
191 inlägg
Kollade Aliens idag och stordiggar fortfarande bilden.
En sak gör mig lite bekymrad dock. Jag kör ju bildläget ISF Expert 1, och det tycker jag funkar bra även om jag märker lite black crush ibland.
Samtidigt ser jag att Rtings.com och väldigt många forumanvändare ställer in brightness på 55 eller tom. ännu mer. Om jag gör det på min TV får jag problem i väldigt många scener med stök i det nära svarta samt vertikala band. Samtidigt får man lite mer djup och ser mer detaljer. Även på blurays får jag stök och banding med så hög brightess, faktum är att jag får lite stök även med brightness på 50 men vill inte sänka det i onödan då man tappar detaljer i svärtan.
Är det "meningen" att man ska köra brightness 55? Finns det någon som kör brightness 55 utan problem i mörka scener?
Redigerat av Brother Spartacus, 23 January 2016 - 14:30.
Postad 23 January 2016 - 15:18
mainboy
-
mainboy
-
Rookie
-
2 inlägg
Kalibrera med te x THX Tune-up App så får du rätt brightness förhållande till ljuset i ditt rum
Used preset: ISF Expert2
1. Gamma satt till BT.1886
2. White balance: Warm1, Point High: R -1, G -14, B 2, Point Low R -1, G 0, B -2
3. OLED Light: 73
4. Kalibrerade med THX Tune-up app
Redigerat av mainboy, 23 January 2016 - 15:20.
Postad 23 January 2016 - 17:32
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Funderar på att köpa en 910v tills 65" kommer ner lite i pris. Då får 910v åka upp på ovanvåningen där vi för tillfället inte har någon tv alls. Blir nog ett köp imorgon skulle jag tro..
Postad 23 January 2016 - 18:21
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12483 inlägg
Är det "meningen" att man ska köra brightness 55? Finns det någon som kör brightness 55 utan problem i mörka scener?
Nej, helst inte över 50. Men sen påverkar ju kontrast med, och ljuset i rummet. Det mörkaste nära svart kan vara svårt att se i ett upplyst rum.
Om du kollar mina jämförelsebilder längre bak i tråden, så ser du en glad gubbe nere i vänstra hörnet på en bild (inte den lilla bilden). Den har RGB-nivå 1,1,1 dvs lägsta nivå innan svart. Den syns på en korrekt inställd 910, dvs inget klipps bort.
edit: Stavfel...
Redigerat av Ageve, 24 January 2016 - 01:49.
Postad 24 January 2016 - 22:42
Brother Spartacus
-
Brother Spartacus
-
Användare
-
-
191 inlägg
Tycker fortfarande detta med brightness är jätteknepigt och det ställer till det för mig mycket.
Om jag kör brightness vid 50 blir svärtan grå i många filmer och jag får banding varje gång bilden panorerar förbi något svart, typ en vägg. Om jag ställer in brightness över 50 börjar bilden se urvattnat ut (alltså det blir stora fält av grått i bilden) och jag får ännu mer banding och stök, men jag ser detaljerna i svärtan. 55 är ju perfekt för att se detaljer, men hela bilden blir grådaskig och jag får makalös banding och stök i near black.
Enda som riktigt ger en stabil bild utan en massa fel är brightness på 48, men då krossar jag väldigt mycket detaljer.
Undrar om det är något fel på min enhet? För när jag höjer brightness bara några steg över 50 ser det ut som att brightness skulle ligga typ på 70+ på andra TV-apparater, alltså stora blaffor av grått..
EDIT:
Vad är enklaste sättet att se om jag krossar detaljer i gråskalan? Finns det någon bra bild man kan testa med?
Redigerat av Brother Spartacus, 24 January 2016 - 22:50.
Postad 24 January 2016 - 23:04
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12483 inlägg
Har du ställt in rätt svartnivå? Det ska vara hög eller låg beroende på källan, och om det står fel blir bilden kass.
Postad 24 January 2016 - 23:10
Petter Lindgren
-
Petter Lindgren
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Det låter konstigt. Jag har min på Brightness 54 och det ser bra ut. Du har inte fel RGB full/limited inställningar mellan källan och TV?
Postad 24 January 2016 - 23:18
Unregisteredb7f6d076
-
Unregisteredb7f6d076
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Skriv vilken gamma ni kör med, stor skillnad i brightness mellan 2.2 och 2.4. 
Kanske offtopic men 2.4 ska man köra när det är mörkt / mörka rum, och visar mer detaljer near black.
2.2 är mer allround / ljusa rum(dag) och går snabbare från Svart till ljust, dvs mindre detaljer mao near black.
Filmer skapas med 2.4 i baktanke.
Obs detta är från bla experter men kan ge viss vägledning i inställningarna, även nytt för min del.
En post med med lite mattnyttigt info
Mastering display monitor gamma is 2.22 USA, 2.35 UK, with tolerance for 2.2-2.5, everything should be mastered to be watchable at gamma 2.2-2.5
According to some people consumer display gamma should emulate CRT gamma, but depending who you ask that is 2.22, 2.35 or 2.5.
Desired display gamma is dependent on viewing conditions, the darker the surroundings, the less contrast the viewer perceives so the higher the gamma used to compensate. The brighter the surroundings the more contrast is perceived and the brighter you want the display so the lower the gamma used.
Calibrated gamma is down to viewing conditions, display white level and personal preference depending on who you ask 2.22 or higher acceptable, 2.2 to 2.6 acceptable, 2.35, 2.4, 2.45, 2.5. The smoothness of the gamma curve is also important, if it is lumpy the picture may look odd, disconnected. Some people use a calculation off the REC709 encoding gamma to create a display gamma curve rather than using a simple exponent and some use a smooth slightly S-shaped curve in emulation of film to try and have better shadow detail than a high gamma all the way down might give, while retaining the higher contrast look of high gamma. .
Lower Gamma usually makes the image look brighter, less contrast and less color saturated.
Higher Gamma usually makes the image look darker, higher contrast and more color saturated.
For TVs including films on blu-ray etc....
Middle grey unlike for cinema film is not at bottom of adjustment but in the middle.
Gamma determines how rapidly the display changes in brightness through the grey scale steps.
Gamma 2.2 curves, climbing slowly to begin with then curving up to a steeper climb
Gamma 2.5 curves, climbing even slower to begin with, then a even steeper curve at the end.
Lower Gamma = brighter more contrast 0-50% grey scale, less contrast 50-100% grey scale,
Higher Gamma = darker more contrast 50-100% grey scale, less contrast 0-50% grey scale,
Because all three colors are tracking gamma it also effects color saturation and hue. Higher gamma generally increases color saturation, because the lowest color is combining with the other two to make white R+G+B=W, and white desaturates the remaining mix. Higher gamma also generally shifts color hues towards the highest color, as the ratio between the colors determines hue.
Gamma effects the steps in the middle of the grey scale so the smoothness of textures is also effected, as well as how contoured things looks.
In comparison film gamma is used only in commercial cinemas, not consumer versions like dvd or blu-ray, it uses a lazy s-curve. The s-curve transition point is darker, and gets darker the less gamma is increased, well below middle grey, 11% grey at most. So for film higher gamma = more contrast, lower gamma = lower contrast.
Cinema Print S-curve gamma with midpoint gamma of about 3.0
Digital Cinema reference gamma 2.6 down to 5% grey
UK film council recommend for films mastered Rec709 (Blu-rays) gamma of 2.45 when displayed in a cinema.
Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 24 January 2016 - 23:30.
Postad 24 January 2016 - 23:33
Brother Spartacus
-
Brother Spartacus
-
Användare
-
-
191 inlägg
Har du ställt in rätt svartnivå? Det ska vara hög eller låg beroende på källan, och om det står fel blir bilden kass.
Japp, det där har jag kollat upp.
Jag kör med gamma 2.2, så mycket inställningar på default som möjligt.
Nu har jag trixat lite och kör med oled light 56, contrast 95 och brightness 48. Det ser bäst ut av allt jag provat hittils, och det verkar inte bli så mycket black crush som jag trodde. Mörka scener blir riktigt, riktigt mörka utan tillstymmelse till "noise" eller saker som inte ska vara där. Höjer jag brightness ser jag mer men då blir det svarta fullt av bands och en massa gråa blaffor i det mörka.
För att klaga på en annan grej såg jag filmen "Enemy" lite, och det blir verkligen en rolig effekt när man har röd tint i en film med väldigt mycket grönt. Blir liksom som att det röda sveper in över karaktärer från det högra hörnet och ger dem liv, haha. Såg inte klokt ut ibland, men jag vet inte om jag orkar hålla på och byta till en TV utan tint. Vet inte vad som är bäst egentligen, att ha två svaga röda fält till höger och vänster (verkar vanligast med denna modell) eller ha ett jättestarkt rött längst ut i bilden (som jag)? Jag kan åtmistone kolla bort ibland när det ser för taskigt ut.
Såg Inglourious Basterds tidigare ikväll dock och det såg verkligen grymt bra ut genom hela filmen.
Redigerat av Brother Spartacus, 24 January 2016 - 23:37.
Postad 24 January 2016 - 23:40
Unregisteredb7f6d076
-
Unregisteredb7f6d076
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Kul! tror att det är likt 920an i det avssendet. körde oftast på 48 och det såg bäst ut, i övrigt standard inställningar på Expert
50 gjorde att svart blev grått i en del filmer o då kan man lika gärna köra LCD.
Postad 25 January 2016 - 00:11
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Köpte en 910v idag och har bara ställt in den efter ratings inställningar. Kör dock Oled ljus på 80 och ljusstyrka på 53 än sålänge, får se var man hamnar med inställningarna till slut.
Har hunnit med några filmer (bluray såklart) och tycker bildkvaliten är riktigt bra och simultankontrasten är helt fantastisk
Postad 25 January 2016 - 08:10
Brother Spartacus
-
Brother Spartacus
-
Användare
-
-
191 inlägg
Finns det något annat väggfäste än LG OTW150 som passar denna TV?
Ser att ovannämnda väggfäste är slut överallt och dessutom ganska dyrt. Vore gött att få upp denna på väggen snart, har i princip bestämt mig för att behålla den 
Postad 25 January 2016 - 08:28
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Jag har det här som jag använt till min gamla tv och det funkar: http://www.ljudfokus...37-63-tum/5404/
Postad 25 January 2016 - 09:35
Kickboxer85
-
Kickboxer85
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Jag köpte detta:
http://www.kjell.com...v-10-23--p57354
Sen målade jag det vitt (gör inget halvdant ). Ska monteras på vägg nästa vecka i nya huset. Fästet bygger ut 14mm från vägg och är extremt litet!
Bifogar bild på hur det ser ut nu:
http://www.ladda-upp.../uizmijluepxqa/
För 79 kr anser jag detta som ett klipp det klarar 50 kg..... och tvn väger runt 12 kg
Redigerat av Kickboxer85, 25 January 2016 - 09:35.
Postad 25 January 2016 - 09:44
Unregistered1384
-
Unregistered1384
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Jag köpte detta:
http://www.kjell.com...v-10-23--p57354
Sen målade jag det vitt (gör inget halvdant ). Ska monteras på vägg nästa vecka i nya huset. Fästet bygger ut 14mm från vägg och är extremt litet!
Bifogar bild på hur det ser ut nu: http://www.ladda-upp.../uizmijluepxqa/
För 79 kr anser jag detta som ett klipp det klarar 50 kg..... och tvn väger runt 12 kg
Svårt att se på bilden men sticker det ut så man ser det?
Postad 25 January 2016 - 09:53
Kickboxer85
-
Kickboxer85
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Svårt att se på bilden men sticker det ut så man ser det?
vad menar du?
fästet är cirka 25 cm brett och tvn kommer sitta 14mm från väggen när den är monterad
Postad 25 January 2016 - 10:13
Unregistered1384
-
Unregistered1384
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
vad menar du?
fästet är cirka 25 cm brett och tvn kommer sitta 14mm från väggen när den är monterad
Det ser ut på bilden som att väggfästet syns om man sitter i soffan. Var det därför du målade det vitt?
Postad 25 January 2016 - 10:21
Kickboxer85
-
Kickboxer85
-
Amatör
-
-
60 inlägg
självklart ser man inte fäste du ser ju hur litet det är på bilden?
Postad 25 January 2016 - 10:34
Unregistered1384
-
Unregistered1384
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
självklart ser man inte fäste du ser ju hur litet det är på bilden?
Haha, tycker det är svårt att se men vad jag får det till sticker fästet ut liiiite i botten.
Postad 25 January 2016 - 10:41
Kickboxer85
-
Kickboxer85
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Postad 25 January 2016 - 10:50
Unregistered1384
-
Unregistered1384
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
en bild till då
http://www.ladda-upp...daajakkmwitspr/
Ah tack nu ser jag! Fästet är endast där nere? Vad är snöret till för? Kommer den inte tilta framåt? Eller det justerar du med snöret?
Postad 25 January 2016 - 11:01
Kickboxer85
-
Kickboxer85
-
Amatör
-
-
60 inlägg
fästet sitter på mitten av tvn. vid de översta hålen.
snörena är tillför att lossa spärren när man ska lyfta ner tvn.
de nedersta monteringshålen sitter det distanser så att tvn ska hänga rak.
Allt ingår i paket för 79 kr.
Postad 25 January 2016 - 21:30
htiawe
-
htiawe
-
Lärjunge
-
-
455 inlägg
Är det möjligt att hänga en ljudlimpa ovanför TVn?
T.ex med följande:
https://www.netonnet...ba/197651.9106/
Postad 26 January 2016 - 22:02
Brother Spartacus
-
Brother Spartacus
-
Användare
-
-
191 inlägg
Efter att ha spenderat en vecka med denna TV (längre än vad flera andra TVs klarat sig som jag provat) :
+ Helt sjuk kontrast och tryck i färgerna. Liknar inget jag sett tidigare. Får de flesta TVs (även plasma) att se grådassiga och tråkiga ut)
+ Grymt bra rörelsehantering, vilket förvånar mig. Många recensioner har ju tagit upp detta, att det skulle finnas "judder". Jag tycker det är tvärtom - denna TV har bättre rörelsehantering än min plasma från 2011 iaf.
+ Riktigt skön smart-plattform. Lätt att använda och snabb (jämfört med mina 2011-prylar, vet att en del tycker annorlunda). Beroendeframkallande att sitta och hoppa mellan program på Netflix och Youtube.
+ Designen. Ser futuristisk och fräsch ut.
- Finns problem med uniformiteten. Till höger är det mörkare än till vänster. Finns mycket rött där också. För det mesta syns detta inte, men det kan vara störande i en scen med fönster i bakgrunden, då fönstret till höger alltid kommer att vara mörkare. Dessutom kan det vara störande i scener där det inte ska finnas något rött. Värsta fallet är filmen "Enemy" som är väldigt grön. Där ser det ut som en vattenmelon och det kan störa. Svart-vita scener kan också vara jobbiga, men enbart där det är mycket vitt över hela bilden.
- Jag behöver justera brightness efter film. På en plasma-TV hade detta inte varit något problem, grå svärta hade inte förstört något. Här får man banding och near black problem. Så man får mellan varje film väga detaljer i svart vs. ren svärta (alltså avsaknaden av banding och annat). Detta tror jag dock är en vanesak. Man lär sig nog efterhand vilken brightness inställning som gäller för de flesta blurays.
Som helhet: denna TV är en "keeper". och då ska ni veta att jag bytt tre OLED TVs innan detta.
Redigerat av Brother Spartacus, 27 January 2016 - 05:12.
Postad 27 January 2016 - 06:47
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Efter att ha spenderat en vecka med denna TV (längre än vad flera andra TVs klarat sig som jag provat) :
+ Helt sjuk kontrast och tryck i färgerna. Liknar inget jag sett tidigare. Får de flesta TVs (även plasma) att se grådassiga och tråkiga ut)
+ Grymt bra rörelsehantering, vilket förvånar mig. Många recensioner har ju tagit upp detta, att det skulle finnas "judder". Jag tycker det är tvärtom - denna TV har bättre rörelsehantering än min plasma från 2011 iaf.
+ Riktigt skön smart-plattform. Lätt att använda och snabb (jämfört med mina 2011-prylar, vet att en del tycker annorlunda). Beroendeframkallande att sitta och hoppa mellan program på Netflix och Youtube.
+ Designen. Ser futuristisk och fräsch ut.
- Finns problem med uniformiteten. Till höger är det mörkare än till vänster. Finns mycket rött där också. För det mesta syns detta inte, men det kan vara störande i en scen med fönster i bakgrunden, då fönstret till höger alltid kommer att vara mörkare. Dessutom kan det vara störande i scener där det inte ska finnas något rött. Värsta fallet är filmen "Enemy" som är väldigt grön. Där ser det ut som en vattenmelon och det kan störa. Svart-vita scener kan också vara jobbiga, men enbart där det är mycket vitt över hela bilden.
- Jag behöver justera brightness efter film. På en plasma-TV hade detta inte varit något problem, grå svärta hade inte förstört något. Här får man banding och near black problem. Så man får mellan varje film väga detaljer i svart vs. ren svärta (alltså avsaknaden av banding och annat). Detta tror jag dock är en vanesak. Man lär sig nog efterhand vilken brightness inställning som gäller för de flesta blurays.
Som helhet: denna TV är en "keeper". och då ska ni veta att jag bytt tre OLED TVs innan detta.
Kul att du blev nöjd till slut 
I de flesta lägen är det så sjukt bra bild på dessa oleds att man har svårt att koncentrera sig på filmen eller serien man tittar på. Kommer på mig själv med att sitta och le och kolla detaljer i bilden istället för att koncentrera sig på filmen 
Postad 27 January 2016 - 09:26
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Kul att läsa dina intryck Brother Spartacus och att du är nöjd med prestandan/bilden.
Jag får oxå gå in och justerar brightness efter film men det är ganska snabbt gjort och precis som du beskriver "en vanesak" skulle jag tro. Håller med er att bilden är fantastiskt bra och ja det händer att man sitter mer och inspekterar/beundrar bilden än och kollar på själva filmen 
"Its a keeper" för mig oxå
Postad 27 January 2016 - 16:14
Brother Spartacus
-
Brother Spartacus
-
Användare
-
-
191 inlägg
Är det någon som vet om det finns ett snabbt sätt att ändra brightness? Typ om man kan kopiera en profil och sedan göra att kopian har några steg högre eller lägre brightness? Som sagt, olika filmer behöver olika inställningar på brightness Lite jobbigt är det att öppna menyerna och hålla på i början av filmen. Det bästa vore om det fanns en knapp på fjärrkontrollen där man kunde höja och sänka brightness som man gör med volym, hehe
Redigerat av Brother Spartacus, 27 January 2016 - 16:14.
Postad 27 January 2016 - 16:29
Unregisteredb7f6d076
-
Unregisteredb7f6d076
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Ja det saknar jag med. På en butik så hade de en gång en annan sorts fjärr till oled tvn. En vanlig LG kontroll iaf då originalen var borta.
Tryckte man på en speciell meny knapp så kom det snabbval för bildläge, har aldrig sett detta innan så det verksr som att det finns fler menyer(annorlunda) än vad man kommer åt med magic remote. Synd att nuvarande system är så "trög"
Färgknapparna borde man kunna programmera om tycker jag.
Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 27 January 2016 - 16:31.
Postad 27 January 2016 - 16:42
Brother Spartacus
-
Brother Spartacus
-
Användare
-
-
191 inlägg
Ja det saknar jag med. På en butik så hade de en gång en annan sorts fjärr till oled tvn. En vanlig LG kontroll iaf då originalen var borta.
Tryckte man på en speciell meny knapp så kom det snabbval för bildläge, har aldrig sett detta innan så det verksr som att det finns fler menyer(annorlunda) än vad man kommer åt med magic remote. Synd att nuvarande system är så "trög"
Färgknapparna borde man kunna programmera om tycker jag.
Japp det vore grymt om det gick att programmera knapparna. Tror ni det finns någon risk att man bränner in menyerna med tanke hur ofta man går in och ändrar brightness? Kanske lite nojig fråga men det känns ju som att bilden belastas mycket på just det stället med vita och kontrastrika menyer. Mån om min lilla bebis 
Redigerat av Brother Spartacus, 27 January 2016 - 16:51.
Postad 27 January 2016 - 21:29
Unregistered2c834d1b
-
Unregistered2c834d1b
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Kan ni inte slänga upp en video på det ni tycker är segt i menyerna?
Postad 28 January 2016 - 07:36
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Tror ni det finns någon risk att man bränner in menyerna med tanke hur ofta man går in och ändrar brightness? Kanske lite nojig fråga men det känns ju som att bilden belastas mycket på just det stället med vita och kontrastrika menyer. Mån om min lilla bebis 
Jag tror den risken är väldigt liten  Kan ni inte slänga upp en video på det ni tycker är segt i menyerna?
Jag tycker inte menyerna är sega, dom svarar snabbt, det kan dock vara lite klurigt att pricka rätt med kontrollpekaren men det är nog snarare handhavande
Postad 28 January 2016 - 07:49
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Japp det vore grymt om det gick att programmera knapparna. Tror ni det finns någon risk att man bränner in menyerna med tanke hur ofta man går in och ändrar brightness? Kanske lite nojig fråga men det känns ju som att bilden belastas mycket på just det stället med vita och kontrastrika menyer. Mån om min lilla bebis 
Krävs mycket för att det ska bli någon permanent inbränning. Jag var också livrädd första veckan dock. Min flickvän fick knappt titta på tv när inte jag var hemma och jag gick noggrant igenom vad hon fick göra och inte göra Men oron var lite obefogad. Man måste göra bort sig rejält om det ska bli någon permanent inbränning på dessa OLEDs.
Postad 30 January 2016 - 10:21
Brother Spartacus
-
Brother Spartacus
-
Användare
-
-
191 inlägg
Krävs mycket för att det ska bli någon permanent inbränning. Jag var också livrädd första veckan dock. Min flickvän fick knappt titta på tv när inte jag var hemma och jag gick noggrant igenom vad hon fick göra och inte göra Men oron var lite obefogad. Man måste göra bort sig rejält om det ska bli någon permanent inbränning på dessa OLEDs.
Japp, när jag tänker efter har jag inte ens sett inbränning på OLEDs i butiker där det körs på Vivid-läget med samma sekvenser om och om igen hela dagarna. Jag försöker köra lite 16:9 material ibland efter jag sett en långfilm i widescreen, men jag tror egentligen inte det behövs.
Postad 30 January 2016 - 12:04
Holder
-
Holder
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Kanske en dum fråga men jag undrar om man får bättre bild på hd material på en 55eg920v än på en 55eg910v ?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|