LG 55EG920V
658 svar till detta ämne
Postad 16 April 2016 - 14:26
Unregistered8244c3d5
-
Unregistered8244c3d5
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
har lite frågor om denna tv......
hur funkar det att se på fotboll hockey på denna tv?
hänger tv:n med eller kan det hacka vid långbollar å så?
sen undrar jag hur smarttv funkar..är det slött?
å hur är det med hdmi kontakterna på baksidan..är det trångt,behöver man vinklade kontakter om den är vägghängd?
Postad 16 April 2016 - 15:33
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Tack grymt snyggt! Kan man egentligen dra slutsatsen att mer eller mindre alla fästen som är 200*200 och som är av typen som fästs i övre hålen och där man bara sätter distanser i nedre hålen passar? Angående väggfästen så vill jag bara berätta att min 920V hänger uppe med detta väggfäste - fungerar fint har lite frågor om denna tv...... hur funkar det att se på fotboll hockey på denna tv?
Jag tittar på SM-finalen i ishockey just nu och det går bra - har följt hela slutspelet och har inte haft några invändningar på bilden sen undrar jag hur smarttv funkar..är det slött?
Jag tycker faktiskt att hela TV:n är ganska slö i inställningar och framförallt i TV-guiden. Om du med smart-tv menar apparna såsom Netflix mm så tycker jag att Netflix fungerar fint att använda, inte segt att bläddra mellan olika TV-serier, men inte så snabbt heller. å hur är det med hdmi kontakterna på baksidan..är det trångt,behöver man vinklade kontakter om den är vägghängd?
Inte så trångt, men de sitter ju på sidan vilket innebär att min hdmi-kabel (ej vinklad) syns när jag tittar på TV:n lite snett - tittar jag rakt fram på TV:n syns den inte.
Postad 16 April 2016 - 17:27
Unregistered8244c3d5
-
Unregistered8244c3d5
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
Angående väggfästen så vill jag bara berätta att min 920V hänger uppe med detta väggfäste - fungerar fint 
Jag tittar på SM-finalen i ishockey just nu och det går bra - har följt hela slutspelet och har inte haft några invändningar på bilden 
Jag tycker faktiskt att hela TV:n är ganska slö i inställningar och framförallt i TV-guiden. Om du med smart-tv menar apparna såsom Netflix mm så tycker jag att Netflix fungerar fint att använda, inte segt att bläddra mellan olika TV-serier, men inte så snabbt heller.
Inte så trångt, men de sitter ju på sidan vilket innebär att min hdmi-kabel (ej vinklad) syns när jag tittar på TV:n lite snett - tittar jag rakt fram på TV:n syns den inte.
oki tackar....det låter bra...är lite sugen på denna tv....
får bara hoppas att priset går ner lite mer när de nya kommer å 910:an försvinner
Postad 16 April 2016 - 22:33
Orlok
-
Orlok
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Angående väggfästen så vill jag bara berätta att min 920V hänger uppe med detta väggfäste - fungerar fint 
Själv har jag införskaffat detta väggfäste:
http://shop.asedo.se...ma?prodid=72059
hoppas att det funkar med ett så litet men det borde vara lugnt med tanke på den låga vikten. Inte hunnit sätta upp det än, återkommer när det blivit gjort.
Postad 18 April 2016 - 09:30
Orlok
-
Orlok
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Själv har jag införskaffat detta väggfäste:
http://shop.asedo.se...ma?prodid=72059
hoppas att det funkar med ett så litet men det borde vara lugnt med tanke på den låga vikten. Inte hunnit sätta upp det än, återkommer när det blivit gjort.
Funkade kanon med detta small-fäste. Vikten är ju så låg att man kan ta ett fäste som enligt spec är till för betydligt mindre skärmar.
Postad 26 April 2016 - 13:10
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Kanske inte rätt tråd,men...
Jag undrar över tv:ns hdr funkar. Slår det på per automatik? Så det finns inget sätt att stänga av hdr eller justera nån form av "styrka" . När jag kollar på netflix help om hur man vet huruvida det är hdr eller ej så står det att det syns en hdr- logga efter titeln. Enligt utsago skall Marco Polo och Daredevil s.02 sändas i hdr. Jag ser ingen logga efter filmtiteln? M.P sänds tydligen DV,kan inte vi då se den i "vanlig" hdr? Är det antingen eller,dvs DV endast,ni andra får vara utan hdr.
Postad 26 April 2016 - 16:22
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Här är en länk på hur det ser ut när HDR startar på TV:n - Bild
(från en UHD-BD film)
Det finns testklipp med HDR att ladda hem från bla denna adress: Länk
Har för mig att klippen "Exodus" och "Life of Pi" fungerade på 920V när jag testade - la dem på ett usb-minne och spelade upp direkt i TV:n
När det gäller Netflix så tror jag inte att de börjat med HDR10 ännu - endast Dolby Vision på Marco Polo än så länge.
Postad 26 April 2016 - 17:40
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Här är en länk på hur det ser ut när HDR startar på TV:n - Bild
(från en UHD-BD film)
Det finns testklipp med HDR att ladda hem från bla denna adress: Länk
Har för mig att klippen "Exodus" och "Life of Pi" fungerade på 920V när jag testade - la dem på ett usb-minne och spelade upp direkt i TV:n
När det gäller Netflix så tror jag inte att de börjat med HDR10 ännu - endast Dolby Vision på Marco Polo än så länge.
Måste genast ladda ner några. Tackar:)
Wow,skillnad. Testa att byta färgpalett tilll "bred".😃
Redigerat av Askungen, 27 April 2016 - 08:13.
Postad 28 April 2016 - 05:54
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Wow,skillnad. Testa att byta färgpalett tilll "bred".
Ok, trevligt - har inte testat den inställningen själv.
Får testa med min UHD-BD spelare ikväll efter mörkrets inbrott.
Postad 28 April 2016 - 06:02
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Måste genast ladda ner några. Tackar:)
Wow,skillnad. Testa att byta färgpalett tilll "bred".
Ok, trevligt - har inte testat den inställningen själv.
Får testa med min UHD-BD spelare ikväll efter mörkrets inbrott.
Kollade på Sonys HDR demo - Camp igår. Första HDR grejen jag kollat på. Fan va jag satt och mös. För några minuter var jag 100% nöjd med tvn. Ingen banding, ingen vignetting, inget brus, inga block. Tänk om allt material såg ut så 
Postad 28 April 2016 - 06:57
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Kollade på Sonys HDR demo - Camp igår. Första HDR grejen jag kollat på. Fan va jag satt och mös. För några minuter var jag 100% nöjd med tvn. Ingen banding, ingen vignetting, inget brus, inga block. Tänk om allt material såg ut så 
Man kan hoppas att detta får genomslag så uhd-hdr kommer till hyrmarknaden oxå. Då kan det bli aktuellt med spelare.
Postad 04 May 2016 - 17:18
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
på den här tvn får man allt i hop på en gång då. oled och 4k och hdr. är väldigt nära köpknappen nu. köpte en i kväll nu.
Redigerat av mr richards, 04 May 2016 - 19:49.
Postad 05 May 2016 - 07:22
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Postad 05 May 2016 - 08:56
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
på den här tvn får man allt i hop på en gång då. oled och 4k och hdr. är väldigt nära köpknappen nu. köpte en i kväll nu.
Ja, 55EG920V har HDR10 och stöder det både internt (Netflix och USB) och externt via en HDMI 2.0a ingång, man kan alltså ansluta en Ultra HD Blu-ray spelare.
(jämförelsevis så har modellen 55EG960V HDR10 men enbart internt, den har ej HDMI 2.0a och det fungerar alltså inte med en extern spelare)
Men, jämfört med årets modeller av Oled-TV från LG så saknar 55EG920V certifieringen "Ultra HD Premium" vilket kortfattat innebär att den inte kan visa ett lika brett spektrum av HDR, den saknar även "Dolby Vision"
Postad 05 May 2016 - 12:09
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
tack för svaret pulver, man kan inte få allt tydligen. men den visar nåt av HDR i alla fall, tyckte att 920 verkade bra i alla fall. hoppas jag får den i morgon med expressfrakt. har sett bilden på 910an den var ju enastående bild på. ska bli skönt och få både OLED och 4k i en tv.
Postad 05 May 2016 - 14:31
Zero
-
Zero
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
tack för svaret pulver, man kan inte få allt tydligen. men den visar nåt av HDR i alla fall, tyckte att 920 verkade bra i alla fall. hoppas jag får den i morgon med expressfrakt. har sett bilden på 910an den var ju enastående bild på. ska bli skönt och få både OLED och 4k i en tv.
Kul att du slog till, dela gärna med dig av dina intryck när du får den 
Postad 05 May 2016 - 15:32
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
hej zero jag ska skriva lite sen när jag har fått den. är du sugen på en 920 du också.
Postad 05 May 2016 - 16:50
Zero
-
Zero
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Nä, men alltid kul att höra vad folk tycker om sina oled apparater 
Postad 05 May 2016 - 17:44
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
man kan inte få allt tydligen. men den visar nåt av HDR i alla fall, tyckte att 920 verkade bra i alla fall.
Alternativet skulle vara att köpa motsvarande modell från LG:s 2016 Oled-TV, och det borde vara OLED55C6V (55", kurvad, 3D) - den kostar idag 49.990:- (enligt prisjakt)
Då är ju 55EG920V ett betydligt mer prisvärt alternativ - idag.
Nä, men alltid kul att höra vad folk tycker om sina oled apparater 
Kan väl lite kort själv säga vad jag tycker om 55EG920V.
När det gäller handhavandet är jag inte helt överens med gyro-fjärren och tycker att TV:n är lite seg i menyerna, men detta är egentligen bara smådetaljer - jag köpte den för 4K och Oled 
Problemen med banding har jag inte sett på mitt exemplar - om jag letade skulle jag säkerligen hitta dem med hjälp av testbilder och kameran inställd på lång exponering, men vid daglig användning har jag inte sett några ränder alls 
Jag har däremot sett det sk black crush-problemet, alltså att TV:n har problem med nyanserna precis över helt svart och att det kan upplevas som att bilden snabbt växlar mellan kolsvart och grådassigt (man ser stora svarta "pixlar" blandat med grått) - det syns dock endast med "sämre" bild-källor och enbart när man har helt mörkt i rummet.
Det går dock att minska problemet med rätt bildinställningar och syns inte alls med bra bildkällor som exempelvis Ultra HD Blu-ray.
3D Blu-ray blir helt underbart på 4K Oled 
Postad 05 May 2016 - 19:56
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
(man ser stora svarta "pixlar" blandat med grått) - det syns dock endast med "sämre" bild-källor och enbart när man har helt mörkt i rummet.
Det går dock att minska problemet med rätt bildinställningar och syns inte alls med bra bildkällor som exempelvis Ultra HD Blu-ray.
Att du bara ser det med dåliga bildkällor tyder ju på att det just bildkällorna det är fel på, inte TVn.
Video med låg bitrate, dvs kraftigt komprimerad, tappar massor av detaljer i mörka scener, och det blir precis de fyrkanterna du beskriver.
Här är ett exempel, medvetet överdrivet. Notera hur detaljer försvinner helt längst ner.
Okomprimerat:
hogbitrate.png 55.2K
3 Antal nerladdningar
Låg bitrate:
lagbitrate.png 29.93K
3 Antal nerladdningar
Angående detaljer nära svart så kan åtminstone 910V återge information med RGB-nivå 1,1,1, dvs det mörkaste innan svart i gråskalan. En LCD, framförallt en med IPS-panel (eller en Samsung med clouding som dödar detaljer i mörka scener) så blir det svårare att se komprimeringsartefakter som ligger nära svart. Med OLED avslöjas de.
Redigerat av Ageve, 05 May 2016 - 20:33.
Postad 05 May 2016 - 20:41
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
är det bra inställningar från fabrik, typ cinema eller Expert 1. eller isf.
Postad 05 May 2016 - 20:51
Brother Spartacus
-
Brother Spartacus
-
Användare
-
-
191 inlägg
Jag tror att stök eller blockighet i det nära svarta har att göra med att vi inte haft någon display som kunnat visa riktig svärta förut och därför avslöjas mycket skräp som ligger i komprimeringen. Vad som däremot var skumt med min 920v jag testade var att det var som vertikala linjer över hela bilden, som att bilden Var indelad i kolumner. Jag tog tre hyfsat kända filmer: Batman begins, skyfall och nightcrawler och i dessa filmer såg det ut som att TVn var trasig i mörka scener. I ljusare scener såg det perfekt ut. Hade jag ett måndagsexemplar kanske? Jag diggade uniformiteten i färg men hade helgalen banding i mörka scener.
Ni som haft 920v ett tag, funkar den ok för filmtittande i ett mörkt rum? Är lite innje på att ge denna tv en andra chans
Jag körde isf 1. Minns ej om jag försökte sänka brightness eller så
Redigerat av Brother Spartacus, 05 May 2016 - 20:53.
Postad 05 May 2016 - 21:05
Unregisteredb7f6d076
-
Unregisteredb7f6d076
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Jag tror att stök eller blockighet i det nära svarta har att göra med att vi inte haft någon display som kunnat visa riktig svärta förut och därför avslöjas mycket skräp som ligger i komprimeringen. Vad som däremot var skumt med min 920v jag testade var att det var som vertikala linjer över hela bilden, som att bilden Var indelad i kolumner. Jag tog tre hyfsat kända filmer: Batman begins, skyfall och nightcrawler och i dessa filmer såg det ut som att TVn var trasig i mörka scener. I ljusare scener såg det perfekt ut. Hade jag ett måndagsexemplar kanske? Jag diggade uniformiteten i färg men hade helgalen banding i mörka scener.
Ni som haft 920v ett tag, funkar den ok för filmtittande i ett mörkt rum? Är lite innje på att ge denna tv en andra chans
Jag körde isf 1. Minns ej om jag försökte sänka brightness eller så
Haha. Nä du ska inte ge denna en andra chans;). Du vet vad som väntar och du hade inte ett måndags ex.
Vänta på de nya modellerna B6 istället.
Postad 05 May 2016 - 21:44
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Att du bara ser det med dåliga bildkällor tyder ju på att det just bildkällorna det är fel på, inte TVn.
Fast det här är ett känt problem som nämns i recensionerna på TV:n HDTVtest LG 55EG920V the only surefire method to make all these above-black artefacts disappear was – ironically – to lower [Brightness] and crush some shadow detail. HDTVtest LG OLED55E6 Sub-8-bit gradation: Lack of finesse in handling video signal just above black, resulting in increased blockiness and noise in dark sequences.
Haha. Nä du ska inte ge denna en andra chans;).
Vi ska dock inte glömma att denna TV (tillsammans med Pioneer Kuro) är den "bästa" TV:n någonsin sett bla från bedömningarna på prisjakt. Det är trots allt smådetaljer på en annars extremt bra TV vi pratar om  Vissa av problemen är åtgärdade på 2016 års OLED-modeller, men det kanske dröjer innan de närmar sig samma låga prisnivå.
Postad 05 May 2016 - 22:40
dealerovski
-
dealerovski
-
Forumräv
-
-
883 inlägg
Jag använder den som dataskärm. Mer motiverat ett köp då eftersom jag sitter minst 5h varje kväll.
använder mig av nvidia Gtx 970 3-SLi hdmi2.0 och märkte att bilden blev bättre när jag stälde om hdmi på tvn att ta emot deep color. bara ett tips. 
dock fortfarande inte helt nöjd med uppskalningen av 1080p via datorn. Kollar fortfarande efter en lösning där.
Redigerat av dealerovski, 05 May 2016 - 22:44.
Postad 06 May 2016 - 12:06
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
är det bra inställningar från fabrik, typ cinema eller Expert 1. eller isf.
Jag använder mig av "isf Expert 1" och har endast gjort några egna små finjusteringar.
Postad 06 May 2016 - 13:02
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
tack pulver, då vet jag det att det är bästa läget att köra på. jag beställde tvn i onsdags kväll och får den inte förrän till veckan, och jag tog exressfrakt på den. attans också.
Postad 11 May 2016 - 11:58
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
har äntligen fått min tv, lite intryck efter 3 dagar. tycker det är en fantastisk bild på den här tvn. har tittat på uppskalad blurayfilmer och testat lite 4k på youtube, även 1080 . kollade på 3d gravity helt underbar bild. har inte sett några streck på bilden när jag har sett på film. och att det är en väld skärm det är inget som jag tänker på. har även tittat när jag har haft helt mörklagt i rummet , det fungerar helt perfekt. nästa steg det blir en 4k spelare så man kan titta på 4k HDR Bluray. har tittat på skyfall, gladiator, Underworld Evoulution, the hateful eight, tittar på isf expert 1 som bildläge , har ine ändrat nåt i det bildläge. ni som har ändrat nåt har ni gått upp på kontrasten och OLED ljus. när jag hade helt mörklagt i rummet när jag tittade på skyfall så såg jag breda stolpar som stod upp innan själva filmen startade.
Redigerat av mr richards, 11 May 2016 - 12:08.
Postad 11 May 2016 - 18:15
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Går i köp-tankar. Läst en hel del i tråden. Hur funkar det med film från en laptop (1080p) via hdmi? Datorn har ju knappast hdmi 2.0 (köpt 2013), blir det ett problem? Kikar mest HD material i dagsläget.
I övrigt, hur är rörelseskärpa och rörelsehantering vid ex fotboll eller bilsport? Film? Lite känslig för hack..
Förväntad kvalitet från digital tv med ex SVT-HD eller tv4 HD? Snart fotbolls-EM..!
Postad 12 May 2016 - 10:00
dealerovski
-
dealerovski
-
Forumräv
-
-
883 inlägg
Du vill ha hdmi2.0 om du ska koppla den här till en dator. Möjligvis kan du få ut 60hz om du har en displayport på din laptop.
Om du ska streama från dator så måste du tänka på inputlaggen, annars är responstiden på skärmen helt ok.
Jag har den kopplad till både dator och digtalbox och jag tycker bilden är helt perfekt när bilden är native 2160p men när materialet är full HD eller lägre blir bilden riktigt kass. Tycker även att bilden från digitaltvboxen är under all kritik. Jag har Bredbandbolaget digital HD box.
Postad 12 May 2016 - 11:57
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Du vill ha hdmi2.0 om du ska koppla den här till en dator. Möjligvis kan du få ut 60hz om du har en displayport på din laptop.
Om du ska streama från dator så måste du tänka på inputlaggen, annars är responstiden på skärmen helt ok.
Jag har den kopplad till både dator och digtalbox och jag tycker bilden är helt perfekt när bilden är native 2160p men när materialet är full HD eller lägre blir bilden riktigt kass. Tycker även att bilden från digitaltvboxen är under all kritik. Jag har Bredbandbolaget digital HD box.
Nu står det still... Vad menas med displayport?
Så inputlag är fördröjningen som orsakas av inkoppling av externa enheter? Hur är denna på EG920?
Så bilden går från "perfekt" till "riktigt kass" om man halverar upplösningen..??
Kör du extern box eller menar du inbyggda boxen? Är tvn verkligen så kass på att hantera HD-material via digital-tv?? Andra?
Redigerat av Danne2k7, 12 May 2016 - 11:58.
Postad 12 May 2016 - 13:50
dealerovski
-
dealerovski
-
Forumräv
-
-
883 inlägg
Notera att jag upplever det så, andra här har uttryckt sig annorlunda.
LGn ska ha en intern uppskalningsfunktion men jag tror inte den aktiveras om man kör native upplösning från datorn direkt. LGn skalar nog bara 1080p material som kommer in via hdmi källor.
1080p från datorn är inte rekommenderat.
TV boxen är extern från Bredbandsbolaget. (IPTV) Det kan vara så att boxen är usel bara.
inputlag på EG920 är rätt dålig vad jag läst mig till (50ms), men jag personligen är inte särskilt känslig för sånt och upplever inget negativt. Då har jag tidigare suttit på 2ms 120hz skärmar. http://www.hdtvtest....01511164212.htm
displayport är en annorlunda kontaktyp bara som klarar 4k@60hz
Slutsats är ändå att jag är supernöjd. 2160p bilden gör mig gråtfärdig ibland.
Redigerat av dealerovski, 12 May 2016 - 15:22.
Postad 12 May 2016 - 17:04
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Notera att jag upplever det så, andra här har uttryckt sig annorlunda.
LGn ska ha en intern uppskalningsfunktion men jag tror inte den aktiveras om man kör native upplösning från datorn direkt. LGn skalar nog bara 1080p material som kommer in via hdmi källor.
1080p från datorn är inte rekommenderat.
TV boxen är extern från Bredbandsbolaget. (IPTV) Det kan vara så att boxen är usel bara.
inputlag på EG920 är rätt dålig vad jag läst mig till (50ms), men jag personligen är inte särskilt känslig för sånt och upplever inget negativt. Då har jag tidigare suttit på 2ms 120hz skärmar. http://www.hdtvtest....01511164212.htm
displayport är en annorlunda kontaktyp bara som klarar 4k@60hz
Slutsats är ändå att jag är supernöjd. 2160p bilden gör mig gråtfärdig ibland.
Nu blev det ju jobbigt.. Jag har tänkt köra mycket från datorn, men det känns ju som att det är svårt att få bra/vettig bild? Måste man prova sig fram eller kan LG svara på hur pass väl detta bör funka?
Ang digital-tv.. Någon som kör inbyggda boxen? Åsikter om kvalitet?
Postad 13 May 2016 - 07:52
dealerovski
-
dealerovski
-
Forumräv
-
-
883 inlägg
Om du inte planerar få ut 2160p från datorn inom en närmare tid så avråder jag köp. Kolla om din dator har DP kontakt?
Postad 13 May 2016 - 10:54
Unregisteredb7f6d076
-
Unregisteredb7f6d076
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Kommer med en annan erfarenhet. Körde från min PC med en gammal GTX580 via hdmi och upplevde inga som helst problem att få en bra bild på 1080. Bildläge måste vara på Game annars får man lite lagg, men körde både film och spel(Tex Dead Space) och hade inget att anmärka
Postad 13 May 2016 - 12:59
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Dealerovski sitter väl 1 meter ifrån TVn. Det är inget jag skulle rekommendera.
edit: Fast ja, om man kör 1080p från datorn, så är det bättre med en 1080p-upplöst panel.
Redigerat av Ageve, 13 May 2016 - 13:12.
Postad 13 May 2016 - 13:23
Unregisteredb7f6d076
-
Unregisteredb7f6d076
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Va?
Varför skulle det vara negativt att köra 1080 på denna 4k än en 1080 panel?
Har gjort det en del när jag hade denna och ser inga som helst nackdelar. Nu pratar jag om Film som Danne2k7 frågade, och inte sitta 1m framför. Men här säger ni bägge att det inte bli så bra med att köra 1080 på 4k panel och då vill jag gärna att ni beskriver vad som skulle vara dåligt 
Det är som att säga att HD Bluray blir dåligt på en 4k panel.
EDIT: Är bara nyfiken varför ni bägge avråder, kanske missat något 
Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 13 May 2016 - 13:30.
Postad 13 May 2016 - 13:43
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Va?
Varför skulle det vara negativt att köra 1080 på denna 4k än en 1080 panel?
Som med alla digitala bildvisare får man bäst bild när panelen matas med native-upplösningen. Det är samma sak om du kör 1080p på en laptop med 4K-panel. Det bästa är såklart om källmaterialet har samma upplösning som bildvisaren, men det betyder givetvis inte att bilden blir dålig, bara att det går att se skillnad på "rätt" och "fel" upplösning.
Det är som att säga att HD Bluray blir dåligt på en 4k panel.
Nej, att ett alternativ är bättre betyder inte att det andra är dåligt. På film syns det troligtvis inte ens på normalt avstånd (vilket inte är 1m...). Kör man från datorn däremot, så syns det eftersom datorgrafik oftast innehåller skapare konturer. Så spel i 1080p ser bättre ut på en 1080p-panel helt enkelt, men det förutsätter ju att det verkligen är 1080p och inte uppskalad 900p som en del konsollspel är.
Blu-ray ser såklart mycket bra ut på en 4K OLED.
LGn ska ha en intern uppskalningsfunktion men jag tror inte den aktiveras om man kör native upplösning från datorn direkt.
Klart den skalar upp bilden. Annars hade du bara fått en liten ruta i mitten av TVn.
Uppskalning = bilden förstoras till panelens upplösning, precis om om du skulle resampla en bild i Photoshop.
Redigerat av Ageve, 13 May 2016 - 14:00.
Postad 13 May 2016 - 14:58
dealerovski
-
dealerovski
-
Forumräv
-
-
883 inlägg
Klart den skalar upp bilden. Annars hade du bara fått en liten ruta i mitten av TVn.
Uppskalning = bilden förstoras till panelens upplösning, precis om om du skulle resampla en bild i Photoshop.
Skalar TVn eller Datorn bilden? Jag matar ju Tvn redan med 2160p
Dilemmat om bilden blir bättre om man ställer ner till 1080p och låter TVn skala upp till 4k själv
Redigerat av dealerovski, 13 May 2016 - 15:34.
Postad 13 May 2016 - 15:45
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
Läste ett test om tvn att man skulle dra ner på ljusstyrkan under 50. Även oledljuset skulle man dra ner på. vad har ni för gamma på, 2,2 eller 2,4. 2,4 ger väl mörkare bild. vilket tycker ni ger bäst bild. jag tittar på isf expert 1 läge.
Postad 13 May 2016 - 16:22
Unregistered2fdb2834
-
Unregistered2fdb2834
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Kollade denna TV hos en polare i går. Är det normalt med sjukt mycket banding i mörka scener? Höll på att garva läppen åt mig åt min polare som lagt 27 000 kr på denna Måste ha varit en dålig panel eller? Var ju inne på att köpa denna men det jag såg i går var ju typ lika störande som massiv clouding och flashlighting. Det var som att bilden befann sig bakom ett grått galler många gånger i filmen 
Redigerat av Unregistered2fdb2834, 13 May 2016 - 16:34.
Postad 13 May 2016 - 17:35
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
undrar detsamma om det är normalt med bandning i mörka scener. får nåt konstigt i bilden innan själva filmen börjar. har kollat på konsertfilm . bluray uppskalad till 4k. har inte sett några konstigheter på bilden när jag har tittat på youtube 4k. trodde faktiskt tvn skulle vara bättre. hur hanterar tvn när den körs med bluray 4k. har själv ingen 4k spelare än så jag har inte kunnat testat det. 3d på denna tvn är det bästa jag har sett av 3d. skrämmande med dessa problem i mörka scener tycker jag. vad naiv man är efter allt prat om svärtan på OLED.
Redigerat av mr richards, 13 May 2016 - 17:38.
Postad 13 May 2016 - 17:44
Unregistered2fdb2834
-
Unregistered2fdb2834
-
Amatör
-
-
72 inlägg
undrar detsamma om det är normalt med bandning i mörka scener. får nåt konstigt i bilden innan själva filmen börjar. har kollat på konsertfilm . bluray uppskalad till 4k. har inte sett några konstigheter på bilden när jag har tittat på youtube 4k. trodde faktiskt tvn skulle vara bättre. hur hanterar tvn när den körs med bluray 4k. har själv ingen 4k spelare än så jag har inte kunnat testat det. 3d på denna tvn är det bästa jag har sett av 3d. skrämmande med dessa problem i mörka scener tycker jag. vad naiv man är efter allt prat om svärtan på OLED.
Japp sorry om jag hade en lite hård ton i mitt förra inlägg men jag undrar rent allmänt hur det funkar med 920V i mörka scener i ett mörkt rum för min polare visade också lite scener från Oblivion i ett ljust rum och det såg sjukt bra ut, men så fort han drog för mörkläggningsgardingerna och vi såg en film på det viset började det visa sig, och det var så ofta att det kändes pinsamt... garvade lite inombords men hoppades att min polare inte la märke till det för mycket.. han verkade nöjd iaf.. men jag vet inte.. Finns ju inte så himla mycket ute just nu på bildfronten om man vill ha riktigt bra bild i 55". Det är typ denna, 1080p-modellen samt de nya som kommer nu.
Får man fråga om du fortfarande har möjlighet att lämna tillbaka den? Det skulle jag nog göra om jag kände så. Perfekt svärta är ju trevligt men man vill ju att TVn ska klara av att visa det som ligger i snäppet över, de mörka scenerna med alla dess nyanser. Där var ju plasma så fint...
Är det bara innan en film startar som du ser dessa problem? Jag testade en 930V (oled) förra sommaren och såg detta också, med ljusa stolpar innan filmen startade men det var ändå ganska sällsynt jämfört med hur det var med 920V jag såg igår. Men för att vara nyanserad, det kan ha varit ett dåligt exemplar också.
Redigerat av Unregistered2fdb2834, 13 May 2016 - 17:51.
Postad 14 May 2016 - 02:05
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Skalar TVn eller Datorn bilden? Jag matar ju Tvn redan med 2160p
Nej, läste fel. Matar du den med 4K så ska det såklart inte ske någon skalning.
Kör man 1080p däremot, så måste ju bilden skalas upp.
Angående banding så är 910 betydligt bättre än 920, iaf de exemplar jag har sett.
Postad 14 May 2016 - 08:20
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Om du inte planerar få ut 2160p från datorn inom en närmare tid så avråder jag köp. Kolla om din dator har DP kontakt?
Ok, tack för att du delar med dig. Näe, verkar ej ha display port. Asus hemsida säger inget om det, och prisjakt säger nej. Står endast: HDMI 1.4 (stöd för 1080p).
Hur skulle skillnaden vara om datorn körde HDMI 2.0, men man ändå körde mest 1080p material? Då skulle väl bara datorn skala upp bilden?
Nu känns det rätt uppgivet att köpa tv. LCD är utdött och OLED har inte mognat än.. :/
Postad 15 May 2016 - 17:24
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Mediamarkt säljer tråd tv:n för 19990kr nu..
http://www.mediamark...olls-em-vecka20
Postad 15 May 2016 - 17:35
Zero
-
Zero
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Oj jäklar vad bra pris det börjar bli på denna modell 
Postad 16 May 2016 - 09:59
yogart
-
yogart
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Köpte tvn för fem dagar sedan på MM. Var in nu på morgonen och ville hävda öppet köp och lämna igen tvn men dom nekade mig. Vi har ingen prisgaranti och vi vet att du har använt tvn, sa dom. Det står ju klart på hemsidan att har man kvar orginalkvitto och kartong så gäller öppet köp i 30 dagar. Känns surt att "tappa" 2500 spänn.
Nån som har råkat ut för nått liknande?
Postad 16 May 2016 - 10:09
Brother Spartacus
-
Brother Spartacus
-
Användare
-
-
191 inlägg
Köpte tvn för fem dagar sedan på MM. Var in nu på morgonen och ville hävda öppet köp och lämna igen tvn men dom nekade mig. Vi har ingen prisgaranti och vi vet att du har använt tvn, sa dom. Det står ju klart på hemsidan att har man kvar orginalkvitto och kartong så gäller öppet köp i 30 dagar. Känns surt att "tappa" 2500 spänn.
Nån som har råkat ut för nått liknande?
Prova att gå tillbaka och prata med en annan person från service eller en annan säljare än förra gången, och så säger du bara att du vill lämna tillbaka den på öppet köp och inget mer.
Annars kan du ju prata med samma person igen och säga att du nu har upptäckt att TVn inte var något för dig, så lämnar du tillbaka den och beställer en ny från hemsidan 
Kan vara värt att tänka på att exemplaren kan variera när det gäller den här TVn, så hade jag fått ett riktigt bra exemplar hade jag nog inte tagit risken att byta ut, även för 2500 kr
Postad 16 May 2016 - 11:07
Unregisteredb7f6d076
-
Unregisteredb7f6d076
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Håller med. Har lämnat tillbaka tv på MM utan problem. Hänvisa till deras egna regler, det står inget att varan ej får användas.
Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 16 May 2016 - 11:15.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|