Arcam AV Receivers och AV Processor
1627 svar till detta ämne
Dirac
Postad 08 March 2017 - 11:47
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Anthem gör väldigt fina produkter och deras ARC är säkert bra implementerat(men kanske värt att undersöka ). Poängen är mer att i det stora hela tycker jag att produkter släpps lite väl snabbt utan ordentlig testning av tillverkaren. Trenden är ganska tydlig men det är lite så världen är, kunder vill ha det senaste och så snabbt som möjligt. Och antalet features ökar ganska snabbt varje år så det är nog inte helt lätt att få allt rätt.
Men när man betalar de pengar man gör för dessa hi-fi prylar så tycker jag att de borde iaf vara mer öppna om de problem som finns och visa ett tydligare ansvarstagande. Det finns många exempel på produkter som varit totalt felaktiga och det varit kunderna själva som har tvingat fram förändring hos tillverkaren. Onkyos problem senaste åren är ett annat exempel när det gäller receivers. Och generellt stiger priserna samtidigt som antal riktiga watt ur receivers sjunker och antal nya buggiga features ökar. De flesta kunder sitter knappt med ett komplett 5.1-system så man kan ju börja där att se till att allt nedmixas korrekt till 5.1 och att rumskorrigeringen funkar som tänkt där. Helst att det finns lite kraft i nätdelen med. Detta med kraft är väl dock inget som plågar just Arcam eller Anthem 
På tal om korrekt nedmixning så är det något som också blev fixat i senaste patchen för Arcams receivers för vissa surroundlägen
Full release notes:
Fix list: 19573: Dolby Surround RS232 message is incorrect (0x00 instead of 0x06 as documented). 19576: Dolby Atmos & DTS:X RS232 message 0x43 changed to data1 0x16/017, data2 0x20 – as object based, so source channel count is not known. 19582: When setting radio preset for Z2, Z1 input changes 19584: When carrying out Dirac measurements,changed the way the bass manager is configured. 19587: Sub trim could not be engaged if Dirac was on. 19588: Last item on input config > extended mode not shown on non-English languages. 19589: If VFD set to go off after x seconds, radio tuning functions do not turn on the VFD. 19592: Tone control operation incorrect. 19599: DTS HD-MA 7.1+Dolby Surround level incorrect on some downmix configs.
Redigerat av philipbtz, 08 March 2017 - 11:48.
Postad 08 March 2017 - 18:43
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Själv kör jag just nu 2.0 med de nya PMC högtalarna, är barnsligt nöjd so far. Har dock bara hunnit spela/lyssna 18 timmar hittills.
Har kört ett par filmer också (både på hög och låg volym) med DTS HD Master och True HD, men har inte mig veterligen hört några nivåproblem. Och jag kör just nu med näst senaste patchen.
Ska uppdatera till helgen om jag hinner.
Arcam och PMC matchar varandra riktigt bra, och PMC demas ofta med Arcam.
Redigerat av Synthesis, 08 March 2017 - 18:45.
Postad 08 March 2017 - 23:34
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Det verkar bara gälla vissa konfigurationer och det är säkert lite svårt att höra när allt mixas ner till två kanaler. Då lär man inte märka så mycket. Men om det blir fel när 7.1 mixas ned till 5.1 t.ex. där lär det märkas tydligare. Jag har varit med om detta några år sedan men med andra apparater än Arcam. Nivåerna på surroundkanalerna blev helt fel i mitt fall.
Engelsk elektronik demas ofta med engelska högtalare Men ja de skall låta bra har jag hört. Har du inte testat Dirac? 
Redigerat av philipbtz, 08 March 2017 - 23:37.
Postad 09 March 2017 - 06:15
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Jag menade mer, att PMC använder sig utav specifika elektronikföretag vid demos, Bryston, Arcam, och nu det senaste de spektakulära AVM.
Jag har enbart kört Dirac en gång (2ch) med tillfredställande resultat. Högtalarsystemet håller på att bytas och jag arbetar även med rummet så kalibreringar kommer göras fortlöpande när tid och möjligheter ges.
Postad 13 March 2017 - 10:23
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Drog ner senaste uppdaten igår, allt gick bra utan några problem.
Är det något ni vill jag ska testa så säg till, så ska jag försöka göra det.
Postad 13 March 2017 - 10:56
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3416 inlägg
Om du hade haft en sub så 
Postad 13 March 2017 - 10:59
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Om du hade haft en sub så 
Ja tyvärr det är på gång, men just nu är det simpel 2ch.
Postad 26 April 2017 - 13:35
JSan
-
JSan
-
Forumräv
-
-
732 inlägg
Jag måste ha mina frontare satte som "small" för att få ut nåt ljud i subben. Ska det vara så eller gör jag nåt helt galet? Har ändå ganska stora golvare som frontar som tycker dom borde stå som "large"
Redigerat av JSan, 26 April 2017 - 13:36.
Postad 26 April 2017 - 13:45
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
Jag vet inte när det gäller Arcam specifikt, men generellt brukar det vara så (att måste sätta till small för att få signal till subben).
Generellt så brukar det även vara att föredra, om man inte har en liten sub som har svårt att hantera basen själv. Jag har golvare med f-3dB vid 34 Hz och delar ändå vid 80 Hz.
Postad 26 April 2017 - 17:55
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Jag måste ha mina frontare satte som "small" för att få ut nåt ljud i subben. Ska det vara så eller gör jag nåt helt galet? Har ändå ganska stora golvare som frontar som tycker dom borde stå som "large"
Något annat vore galet Om subben spelar samtidigt som dina högtalare spelar fullregister så blir det dubbelbas där vissa frekvenser då kommer spelas av både subben och högtalarna samtidigt. Ljudet kommer bli tokigt.
Postad 26 April 2017 - 18:25
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1078 inlägg
Det behöver det definitivt inte bli. Jag kör fullregister på front och center, inga problem.
För att förtydliga: med frontar som large dirigeras ingen bas från frontsystemet till sub utan subben spelar endast bas som ligger i .1-spåret. Det är nog därför du tror att man måste ha front som small för att subben ska funka.
Redigerat av macman, 26 April 2017 - 18:34.
Postad 26 April 2017 - 18:40
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Oj, här är det folk som inte riktigt vet vad dom pratar om, inte illa menat, men rätt ska vara rätt.
Givetvis kan man köra sina frontar som large/fullrange och samtidigt köra med subwofer för att förstärka och ta över i de allra djupaste frekvenserna (beroende på frontarnas kapacitet då)
@Jsan, Detta ställer du med lätthet in i din Arcams meny, precis hur du vill ha det. Det finns färdiga olika lägen för just detta.
Postad 26 April 2017 - 18:43
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1078 inlägg
Nu får du ursäkta, men min installatör har betydligt bättre koll på det hela.
Du verkar inte läst hela mitt inlägg tydligen
Redigerat av macman, 26 April 2017 - 18:45.
Postad 26 April 2017 - 18:44
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
I stort sett samtliga flerkanalsförstärkare och recivers på marknaden har ett läge för "fullrange + subwofer".
Något annat vore galet Om subben spelar samtidigt som dina högtalare spelar fullregister så blir det dubbelbas där vissa frekvenser då kommer spelas av både subben och högtalarna samtidigt. Ljudet kommer bli tokigt.
Helt fel!
Postad 26 April 2017 - 18:46
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
Det behöver det definitivt inte bli. Jag kör fullregister på front och center, inga problem.
För att förtydliga: med frontar som large dirigeras ingen bas från frontsystemet till sub utan subben spelar endast bas som ligger i .1-spåret. Det är nog därför du tror att man måste ha front som small för att subben ska funka.
Och det betyder att om man vill ha sub till tvåkanalsmusik så får man inte det, eftersom det där inte finns någon .1-kanal.
Jag har aldrig riktigt förstått varför man skulle vilja skilja på hur man lyssnar på film och musik, dels innehåller ju nästan all film massor av musik, dels lyssnar iallafall jag på rätt mycket konserter, som ju är filmad musik, och varför jag skulle vilja lyssna på musiken i t ex LOTR på olika sätt beroende på om jag spelar filmen, DVD-audion, eller CDn förstår jag ej, men det kanske finns något skäl jag inte fattar.
Jag kör iallafall mina frontar small för att låta stärkaren hantera bass management, vilket den gör för all musik, två- eller flerkanal, från CD, DVD eller blu, eller tom vinyl, och det tycker jag blir bäst.
Hade jag riktigt kapabla frontar skulle jag köra dem large, och inte sakna subben i tvåkanal (annars vore de ju inte large).
Postad 26 April 2017 - 18:47
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1078 inlägg
Det kanske inte var mitt inlägg du menade, ber om ursäkt i så fall( synthesis)
Redigerat av macman, 26 April 2017 - 18:49.
Postad 26 April 2017 - 18:48
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Personligen föredrar jag dock ett välintrimmat delat system runt 80hz/100hz (vanligtvis) och ett gäng brutala subwofers, strategiskt utsatta och justerade.
Då förmågan att spela med väldigt låg dist men ändå väldigt starkt infinner sig vid en sådan konstellation.
Det är oerhört få högtalare som klarar att spela tex 120db vid 15-20hz (med lika låg dist som en referens subwofer), och det är där de delade systemen enligt mig blir mer kostnadseffektiva...
Redigerat av Synthesis, 26 April 2017 - 18:53.
Postad 26 April 2017 - 18:52
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1078 inlägg
Och det betyder att om man vill ha sub till tvåkanalsmusik så får man inte det, eftersom det där inte finns någon .1-kanal.
Jag har aldrig riktigt förstått varför man skulle vilja skilja på hur man lyssnar på film och musik, dels innehåller ju nästan all film massor av musik, dels lyssnar iallafall jag på rätt mycket konserter, som ju är filmad musik, och varför jag skulle vilja lyssna på musiken i t ex LOTR på olika sätt beroende på om jag spelar filmen, DVD-audion, eller CDn förstår jag ej, men det kanske finns något skäl jag inte fattar.
Jag kör iallafall mina frontar small för att låta stärkaren hantera bass management, vilket den gör för all musik, två- eller flerkanal, från CD, DVD eller blu, eller tom vinyl, och det tycker jag blir bäst.
Hade jag riktigt kapabla frontar skulle jag köra dem large, och inte sakna subben i tvåkanal (annars vore de ju inte large).
Min reciever har möjighet att ställa in så att subbarba spelar med vid tvåkanalslyssning. Eftersom det är en "systermodell"till Arcam så finns nog den inställningen där med.
Postad 26 April 2017 - 19:03
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Min reciever har möjighet att ställa in så att subbarba spelar med vid tvåkanalslyssning. Eftersom det är en "systermodell"till Arcam så finns nog den inställningen där med.
Audiocontrol måhända? 
http://www.audiocontrol.com
Redigerat av Synthesis, 26 April 2017 - 19:06.
Postad 26 April 2017 - 19:04
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1078 inlägg
Postad 26 April 2017 - 19:09
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Postad 26 April 2017 - 19:10
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1078 inlägg
Ja, jag är mycket nöjd
Postad 26 April 2017 - 19:12
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Ja, jag är mycket nöjd 
Samma här! (Arcam AVR550)
Postad 26 April 2017 - 19:15
soren
-
soren
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Det är inte så att du kör "source direct" läget?
Postad 26 April 2017 - 19:32
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1078 inlägg
Samma här! (Arcam AVR550)
AVR-7, fast jag använder bara slutstegen till surround och surround back, övriga kanaler går till externa steg.
Postad 26 April 2017 - 20:02
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
AVR-7, fast jag använder bara slutstegen till surround och surround back, övriga kanaler går till externa steg. 
Ok brutalt! Blir samma lösning här senare då fler högtalare har adderats, ett 3-kanaligt för LCR och ett P429 eller liknande för atmos.
Är lite lågsäsong för en annan just nu med hifin/bion, men drar igång som vanligt efter sommarens bravader 
Vad kör du för högtalare?
Postad 26 April 2017 - 20:25
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1078 inlägg
Procella, P610 till rcl, P5V till surround och atmos, main sub P15FP, balanssub P10 FP
Redigerat av macman, 26 April 2017 - 20:29.
Postad 26 April 2017 - 21:34
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
I stort sett samtliga flerkanalsförstärkare och recivers på marknaden har ett läge för "fullrange + subwofer".
Helt fel!
Såklart dom har men varför vill man köra med dubbelbas? Jag menade inte att det inte går men man borde behöva gå ur vägen för att ställa in det så - det är inte konstigt att det blir så per default. Om man kör fullrange + subb och därmed försöker bara fylla i botten så att säga med subben så är det väldigt svårt att få bra resultat. Men visst det är klart det går men då kan man fråga sig ifall man har en subb som verkligen kan spela bättre bas än frontarna. Om inte, varför ens ha subben 
Postad 26 April 2017 - 21:41
soren
-
soren
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Såklart dom har men varför vill man köra med dubbelbas? Jag menade inte att det inte går men man borde behöva gå ur vägen för att ställa in det så - det är inte konstigt att det blir så per default. Om man kör fullrange + subb och därmed försöker bara fylla i botten så att säga med subben så är det väldigt svårt att få bra resultat. Men visst det är klart det går men då kan man fråga sig ifall man har en subb som verkligen kan spela bättre bas än frontarna. Om inte, varför ens ha subben 
Man får ju faktiskt en (eller flera om man har flera subwoofers) punktkällor som genererar bas, vilket kan leda till jämnare basrespons i rummet. Man vill ju dock inte gå för högt upp i frekvens!
Postad 26 April 2017 - 22:29
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Ja det är sant och each to their own så att säga
Postad 26 April 2017 - 23:53
JSan
-
JSan
-
Forumräv
-
-
732 inlägg
@Jsan, Detta ställer du med lätthet in i din Arcams meny, precis hur du vill ha det. Det finns färdiga olika lägen för just detta.
Lyckas bara hitta dessa färdiga lägen för stereo mode? Left/right+ sub
Postad 27 April 2017 - 05:58
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Procella, P610 till rcl, P5V till surround och atmos, main sub P15FP, balanssub P10 FP 
Porr!! 
Lyckas bara hitta dessa färdiga lägen för stereo mode? Left/right+ sub
Jag kollar och skriver här efter jobbet i eftermiddag 
Men jag vet att det finns en text vid inställningen, som förklarar precis vad varje läge innebär, så hittar du inställningen, så hittar du en förklaring/svaret.
Redigerat av Synthesis, 27 April 2017 - 06:00.
Postad 27 April 2017 - 11:40
soren
-
soren
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Men jag vet att det finns en text vid inställningen, som förklarar precis vad varje läge innebär, så hittar du inställningen, så hittar du en förklaring/svaret.
RTFM 
http://www.arcam.co....S-IT-R-SC_4.pdf
"Input config" - sidan E-29.
Postad 27 April 2017 - 14:06
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Skriv till rätt snubbe istället! 
Postad 30 April 2017 - 15:03
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3416 inlägg
Någon som vet (Macman tex) om AudioControl lider av samma fel som Arcam när det kommer till BM och Dirac?
Postad 30 April 2017 - 18:29
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1078 inlägg
Ingen aning. Det lilla jag läst i denna tråd så verkar det som att bas som skickas från frontkanaler till sub blir fel?
Jag kör alla frontkanaler som large så ingen bas skickas från frontkanalerna sill subbarna.
Jag har i alla fall inga problem med bas.
Postad 30 April 2017 - 19:53
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3416 inlägg
Precis, efter som BM ligger efter Dirac så blir det fel.
I ditt fall så påverkas inget 
Postad 30 April 2017 - 20:19
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Johan, hur ter sig detta felet?
Har inte haft tid att läsa på avs än. (Och vet att det är väldigt många sidor, med både korrekt och felaktig information)
Jag kör ju bara 2ch och fullrange för tillfället.
Postad 30 April 2017 - 21:44
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3416 inlägg
Enkelt sagt, dirac ligger före bass managent (BM) i signalkjedjan.
Ta en titt på den här bilden.

Blå kurva är front satt som Large
Grön kurvar är LFE
Så långt allting väl, men.....
Den lila kurvan är vad suben spelar om front är satt till Small när den ska se ut som den gröna kurvan.
Eftersom dirac inte har en aning om hur du delar så blir resultatet så här om BM läggs på i efterhand.
Postad 30 April 2017 - 22:49
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Funderar på att testa en avr390 för att se vad den går för. Eftersom jag har externt delningfilter till subbarna med L och R satta till Large så hoppas jag på att komma runt detta. Det finns även en annan issue(eller det är samma sak typ)när man kopplar i vanliga subb ut och det är att alla kanaler som är satta till small inte summeras korrekt i LFE-kanalen men verkar skickas rätt till Large.
Postad 01 May 2017 - 07:56
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Ok, detta är ju inget bra!
Kan dock inte se att det inte går att ordna med update/mjukvara?
Framöver så kommer jag själv köra ett delat system mot subbar, och då är detta totalt oacceptabelt.
Postad 01 May 2017 - 07:58
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3416 inlägg
Funderar på att testa en avr390 för att se vad den går för. Eftersom jag har externt delningfilter till subbarna med L och R satta till Large så hoppas jag på att komma runt detta. Det finns även en annan issue(eller det är samma sak typ)när man kopplar i vanliga subb ut och det är att alla kanaler som är satta till small inte summeras korrekt i LFE-kanalen men verkar skickas rätt till Large.
Det är samma sak 
Tyvärr är man ganska körd idag om man vill ha Dirac och atmos, DDRC88 känns inte som en hit då den bara har analoga ingångar.
Plus att man måste ha en receiver med Dirac.
Klarar man sig med 7,1 så kan man lösa det på lite olika sätt men att ha en receiver med Dirac ställer fortfarande till det.
Kör man med Dirac på Pc så kan man fixa BM där men då är man låst till Pc som källa.
Jag som har en Nano kan lägga en Nano med Dirac sist i kedjan.
Personligen tycker jag att sådana här problem är under all kritik och ska Absolut inte få hända.
j*vla amatörer!!
Ok, detta är ju inget bra!
Kan dock inte se att det inte går att ordna med update/mjukvara?
Framöver så kommer jag själv köra ett delat system mot subbar, och då är detta totalt oacceptabelt.
Tiden får utvisa det, dom är inte speciellt positiva på Avs forum 
Postad 01 May 2017 - 07:59
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Toroidtrafon i AVR550/850 har dock en del ljudmässiga fördelar mot AVR390, givetvis i slutstegsförstärkningen, men även i strömförsörjningen av försteget, med lägre brusgolv etc.
Min vän kör med en AVR390 och jag har en AVR550, och skillnaderna är hörbara.
Postad 01 May 2017 - 08:46
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Toroidtrafon i AVR550/850 har dock en del ljudmässiga fördelar mot AVR390, givetvis i slutstegsförstärkningen, men även i strömförsörjningen av försteget, med lägre brusgolv etc.
Min vän kör med en AVR390 och jag har en AVR550, och skillnaderna är hörbara.
Enligt Arcams egna mätningar så är det identiska siffror på S/N och brusgolv på dom två modellerna.
Hur lyssnade ni och hur jäkla starkt spelade ni för att nå, och störa er av brusgolvet? 😳
Postad 01 May 2017 - 09:27
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Ok, detta är ju inget bra! Kan dock inte se att det inte går att ordna med update/mjukvara? Framöver så kommer jag själv köra ett delat system mot subbar, och då är detta totalt oacceptabelt.
Blir nog ingen uppdatering som fixar det. Arcam själva säger ju att det är ett val de gjort och de tycker det funkar som det skall. Men ändå gjorde de en uppdatering av hur BM funkar dock verkar ingen veta exakt vad den uppdateringen gjorde. -- Den bättre strömkällan och kraften i 550 är helt klart lockande. Lite mer pengar dock men kan vara värt ändå.
Redigerat av philipbtz, 01 May 2017 - 09:30.
Postad 01 May 2017 - 09:37
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Det är samma sak  Tyvärr är man ganska körd idag om man vill ha Dirac och atmos, DDRC88 känns inte som en hit då den bara har analoga ingångar. Plus att man måste ha en receiver med Dirac. Klarar man sig med 7,1 så kan man lösa det på lite olika sätt men att ha en receiver med Dirac ställer fortfarande till det. Kör man med Dirac på Pc så kan man fixa BM där men då är man låst till Pc som källa. Jag som har en Nano kan lägga en Nano med Dirac sist i kedjan. Personligen tycker jag att sådana här problem är under all kritik och ska Absolut inte få hända. j*vla amatörer!!
Tiden får utvisa det, dom är inte speciellt positiva på Avs forum 
Läste lite på emotiva forumet där folk klagade på samma sak(tror det är samma fel) på deras XMC-1. Det var någon som svarade från Emotiva där om att det var något med att eftersom deras BM är ett system och Dirac är ett annat(som dessutom räknas ut på Diracs servrar) så kunde de inte kommunicera på det sättet att BM blir liksom en del av kedjan. Ett förslag som kom upp var att typ kunna ställa delningar och avstånd direkt i Diracs verktyg och att receivern sedan laddade ner dessa inställningarna från Dirac. Jag får en känsla av att detta inte är så lätt fixat. Men egentligen borde det vara det.
Postad 01 May 2017 - 17:01
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3416 inlägg
Det stämmer att dirac använder sina egna servrar till uträkning vilket är ett sätt att komma förbi piratkopiering 
Om det du nämner stämmer då vet ju dirac om det tycker man?
Postad 01 May 2017 - 17:35
JSan
-
JSan
-
Forumräv
-
-
732 inlägg
Jag som kör 5.1 system har alltid tyckt ändå sen jag köpte avr550 att det blir bäst om man mäter in 5.0 med Dirac och sen lägger in subben manuellt efteråt.
Borde ha med problemen ni nämner att göra!?
Postad 01 May 2017 - 17:53
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3416 inlägg
Det verkar inte bättre.
Men du kan ju korrigera target curve om du tycker att den låter för lite.
Postad 01 May 2017 - 19:12
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Enligt Arcams egna mätningar så är det identiska siffror på S/N och brusgolv på dom två modellerna.
Hur lyssnade ni och hur jäkla starkt spelade ni för att nå, och störa er av brusgolvet?
Jag har själv varit i kontakt med Arcam och ställt frågor om just skillnaderna mellan de olika trafona.
Och Arcam själva är de som nämnt att det är dessa skillnader som finns, rent teoretiskt, men antagligen även praktiskt, beroende på nivå på kringutrustning. (jag var själv först lite inne på en AVR390, och enbart köra den som processor) men valde istället AVR550 just pga den bättre, tystare och stabilare toroidtrafon. Sen ger AVR550 klart bättre effekt, så nu kan jag även låta förstärkaren driva surr och surr back. Med en AVR390 skulle det inte fungera fullt ut för mig.
Att det inte skulle vara någon skillnad beroende på vilken trafo man använder i en förstärkare, är enligt mig inte sannolikt öht, och AVR390 kostar iom det även mindre pengar.
Vilken modell man väljer beror alltså på individuellt behov, och vad man vill uppnå.
Redigerat av Synthesis, 01 May 2017 - 19:21.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|