Aldrig funderat på en Panasonic DX900?
Nej ![]()
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
56 relaterade trådar
Postad 05 August 2017 - 09:01 Hej Jag undrar om dessa TV's skickar vidare Atmos ljud ut från tv via optisk eller coaxial?
Min fråga kommer av att jag var intresserad av yamaha ysp 5600 och den kan tydligen inte skicka vidare 4k hdr bild till en tv. Så jag tänker, om man istället kopplar bluray till tv och tv'n skickar ut ljudet till yamahaförstärkaren så borde det bli full support.
Mvh Redigerat av nrmm, 05 August 2017 - 09:02. Postad 05 August 2017 - 09:04 Mig veterligen kan ingen enhet skicka atmos eller något annat HD-ljudformat via optisk eller coaxial. Det är Hdmi som gäller där Postad 05 August 2017 - 12:09
Har bestämt för mig att jag gjort just detta på min YS5600 (fantastisk ljudlimpa för övrigt) men så sällan jag kör HDR att jag kanske minns fel här. Men HDMI krävs absolut, bandbredden räcker inte till på optiskt. Postad 06 August 2017 - 17:05
Låter osannolikt att det fortfarande skulle tillverkas 6-serier parallellt med 7-serien, men det borde ju gå att verifiera med tillverkningsdatum? Om det inte är så att det finns kvar ett lager med 6-seriepaneler. Redigerat av EVOVII, 06 August 2017 - 17:05. Postad 06 August 2017 - 17:21
Lite fler ägare på Avforums nu som hade 6-serien(någon butik hade 25 procents rabatt) och trots att de gillade 6-serien mycket är de imponerade av bilden med renare bild och mindre near black noise och sånt. Är väldigt sugen på att slå till snart!
Postad 06 August 2017 - 18:16 Om tillverkningstakten är rätt så konstant så är det nog så att 6 och 7 har tillverkas parallellt under en ganska lång period. Där 6:orna stod för volymen och 7:orna stod för marginalen. Tids nog blir 7:orna volymmodeller och på alla forum världen över jublas det över låga priser. Redigerat av pacman, 06 August 2017 - 18:17. Postad 07 August 2017 - 07:56
Ja, så kanske det är, jag trodde att de mest var som ett brytdatum när de slutade tillverka 6'or för att få plats med tillverkningen av 7'orna. Postad 07 August 2017 - 11:48
Jag bara spekulerar men en orsak kanske är för att då hade butiker fått för många enheter av nyaste modellen och priserna hade gått ner för snabbt av den modellen. Jag tror det är viktigt att fabrikerna håller en jämn tillverkningstakt oavsett modell och inte sprutar ut 50 000 enheter i februari och sedan 2000 enheter i maj. Därför man aldrig ska köpa en tv när den släpps (yep har gjort det misstaget med Panasonic) utan vänta till hösten från augusti iaf och framåt. Då är fabrikerna ställda på enbart nyaste modellen, fler exemplar levereras ut och ju fler exemplar butikerna har desto lägre pris blir det. Tillgång och efterfrågan. Redigerat av Foxxy, 07 August 2017 - 13:58. Postad 08 August 2017 - 20:07
TV ska man absolut köpa kring jul, jag vet inte hur ofta folk byter TV, men för min del är det iallafall såpass sällan att man kan trimma in det till rätt tid på året och det kan skilja en faktor 2 på priset. Senast jag köpte TV var det en Sony 55W905A som jag köpte för 11990.- (lanseringspris runt 28000) precis innan den ersattes av den (sämre) 905b årsmodell. Postad 08 August 2017 - 20:44
Black Friday eller Januari rean som varit bäst senaste åren. Mellandagsrea vet dom att folk handlar som tokar därför rear dom mer i mitten av Januari när ingen har pengar Postad 10 August 2017 - 20:32 Läskigt billigt så snabbt. Man undrar om MM har ett överlager som heter duga eftersom de sänker så. Postad 11 August 2017 - 12:46
En väldigt okvalificerd gissning är ändå att volymerna är extremt låga i den här prisklassen. Jag tror de säljer max ett 10-tal till 30000+ priser. Postad 11 August 2017 - 12:53
Weblaher
Elgiganten har 5+ på lager. Power har 12st på lager Mm har en på lager Netonnet har 52 på lager Komplett 6st Postad 11 August 2017 - 13:13 Ska det inte ske några sänkningar eller nattreor på 55-tummarns snart? Jag spanar mot E7, senaste prissänkning för 2 månader sedan, eller E6m, senast sänkt för en månad sedan. Kan <25K för 55E7 vara realistiskt framåt Black Friday tro? (nu 35K) Postad 11 August 2017 - 13:18
Börjar bli väldigt otålig, var nära att slå till på Sony A1 för 33k igår men känns fortfarande mycket för en 55 tum. Det är bara augusti och priserna har sjunkit snabbare i år så förhoppningsvis händer något mer snart på E7. Postad 11 August 2017 - 13:54
BF köpte jag min 65E6 för 36, sen vid jul/nyårs-rean sänkte dom till 30! ringde och fick tillbaka då jag "hotade" med "öppet köp" Postad 11 August 2017 - 14:18
Måste du ha E7? Annars gick B7 för 21K nyligen så nog sänks det hela tiden Postad 11 August 2017 - 15:59
Ja, jag vill gärna ha den integrerade soundbar:en p g a hur nya vardagsrummet kommer se ut. Tanken är att ha TV:n på en sidovägg i förh till soffa/sweetspot och svänga ut TV:n (med Vogels 345) vid TV-tittande. Blir ju inte helt optimalt, men förhoppningsvis OK. Postad 12 August 2017 - 19:16 Ajaj flåt men det där gör ont i hela mig att läsa Att lägga 20000+ på bilden och sedan nån inbygd soundbar till ljud...ihhhh. Min helt subjektiva åsikt är att ljudet är minst lika viktigt som bilden och undrar varför inte fler tv apparater skippar sina pinsamma försök till högtalare som bara tar plats, låter illa och höjer produktionskostnaden. Postad 12 August 2017 - 19:30
En tv utan högtalare och mottagare skulle man ha
(är faktiskt allvarlig, det blir ju bara en monitor, men tyvärr så finns det ju inte direkt monitors som konkurrerar med de bästa tv apparaterna när det kommer till bild i dagsläget) Postad 12 August 2017 - 19:41
Nja , jag skulle också vilja ha den inbyggda soundbaren för slötittande men självklart får man ha en ordentlig ljudanläggning också.
Postad 13 August 2017 - 10:45
Även slötittande förtjänar nåt bättre än inbyggda högtalare. Skaffa en harmony multifjärr så startar den ljunanläggningen med rätt inställningar tillsammans med tvn på en knapptryckning. Har aldrig på tvns inbyggda ljud Postad 13 August 2017 - 19:56
Det är lugnt. Vi lever ännu sämre just nu vad gäller ljudet. Då subwoofern lagt av så kopplade jag ur hemmabioljudet och använder bara plasmans egna högtalare, det du! Nu efter flytt blir det bara TV:ns egna ljud också, så det handlar alltså om att jämföra t ex B7:ans ljud med E7:an, ingen annan jämförelse. Postad 13 August 2017 - 21:38 Läsvärd post från en som var och kollade på hdtvtests Shootout nydligen i London. Låter som en klart vaknare bedömning än vad resultatet visade. http://www.avsforum....ml#post54627466
B7 och ZD9 står ut från resten vid HDR Skillnaden mellan B7an och resten av dom OLEDs som var med är att LGs 7or har lägre ABL och det är det som ger resultat vid HDR kan jag tänka mig. Både Sonyn och Pannan har högre ABL (2016 års modeller?)
En fråga till er som äger en redan nu Hur upplever ni bilden vid UHD och brus i mörka partier? B6an var inget vidare på den punkten. Bättre eller lika med B6an?
När LCDn är såld så blir det en B7a här. B6an var gränsfall att man behöll Har dom bara fixat bruset vid UHD och sen att man får en lägre ABL då är det en keeper...eller kalibreringsmöjligheter vore ju bra också
Edit: svaret på frågan ang brus finns nog här från hdtvstest av B7an jämfört med B6
jäkligt många punkter som man klagade på med B6an är fixade här. kan bli nåt
Edit 2: Även bra att LG sänkte APLen vid HDR istället för att gå blint efter PQ Som jag har skrivit om tidigare så är väl 80%-90% av alla HDR10 filmer idag tokljusa och för ljusa för att kolla på i ett nersläckt rum. Dubbelt så ljusa som en vanlig Blu Ray vid 120 nits. På en 1000+ nit LCD med korrekt PQ så måste man sänka backlight med hälften för att få en behaglig bild nersläckt och då går ju hela vitsen bort med all ljusstyrka som dom kan producera. Att sänka PQ ett snäpp för att få med mer detaljer istället för tvärtom var mycket bra gjort. jag hade gjort likande med B7an om jag hade kalibrerat den.
Bara att hoppas att "code values" funkar bättre med 7orna och att det går att trimma PQ mer. Sänkningen av PQ när jag kollar på diagrammet från hdtvtest räcker ändå inte för att få en behaglig HDR bild. PQ på DX900an efter att jag har sänkt backlight är fortfarande mycket lägre än vad B7an har satt
Justera Code values för att sänka APLen och samtidigt behålla maxljusstyrkan är det man vill ha på B7an. Hoppas att det funkar.
B7 hdtvtest http://www.hdtvtest....01705074461.htm
Den här sänkningen av PQ är ingenting mot hur den ser ut på DX900an nu Drar man bort kurvan till 80 hela vägen så stämmer det nog
Det här är fortfarande en för ljus UHD HDR bild för 80% av filmerna. PQ måste sänkas betydligt mer
Redigerat av sune bejas, 13 August 2017 - 22:52. Postad 13 August 2017 - 23:47
Sune bejas
Det där med brus vid mörka partier med UHD HDR är inget jag märkt på min E6. Däremot kan streamat material och 1080p blu rays visa upp det ibland. Det är därför jag är sugen på en 2017 OLED med många som har berömt förbättringarna, både recensioner och ägare som haft OLEDs från 2016. Tyvärr är det dock ännu mer klagomål på uniformiteten detta året. Postad 14 August 2017 - 00:01
Brus i mörka scener är inget jag har tänkt eller märkt av. B6 är bättre än -15 modeller och B7 ska ju vara bättre.
Hdtvtest använder en scen från Skyfall för att påtala detta (när Javier står vid kyrkan i slutet ska det finnas brus i natthimlen) men personligen så ser jag inte att det skulle vara brus på något sätt på B6. Har man bägge side by side och står o pekar på en framme och jämför så visst kan det vara små skillnader. Finns en video fr hdtv- test också där skillnader summeras, många bäckar små blir det typ;) men inte på något sätt att något skulle vara mycket bättre eller ”fixat” som om det vore trasigt på -16 modellerna. B6 vann ju bästa tv -16 gjorde inte den det? Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 14 August 2017 - 00:03. Postad 14 August 2017 - 01:13 Har B7 silver kant runt om sig i sverige också? Måste man upp till C7 för att få helt svart ram? Postad 14 August 2017 - 09:44
Om Sverige är samma som UK så ja tyvärr. Redigerat av wesslan, 14 August 2017 - 09:44. Postad 14 August 2017 - 11:29 Efter ha läst hdtvtest UK shootout så väger LG B7 eller C7 riktigt tungt beroende på vilken som går att få billigast. Innan MM började hagla nattpriser så var C7 billigast men nu verkar B7 ligga bäst. Skulle "helst" ha en C7 pga svarta ramen men priset får avgöra i höst/vinter. Postad 14 August 2017 - 14:02
vart har du läst om den? hittar inget på deras hemsida. Postad 14 August 2017 - 14:23 http://www.avsforum....-london-uk.html
Results : Postad 14 August 2017 - 15:22
Är det svårigheter med att tillverka 65c7 för LG? Flera åf har väldigt få eller inga på lager och samtliga har oktober som månad när nya enheter kommer in.
Postad 14 August 2017 - 16:05
Soundbaren i min E7 är riktigt bra, så pass bra att jag valt att pensionera min Yamaha-soundbar i sovrummet. Så att kategoriskt avskriva alla "TV högtalare" som dåliga tyder nog mer på okunskap hos den som gör det, även om de flesta TV apparater så klart har si så där högtalare. Sen får man så klart inte ut 11 kanaler i referensklass, men det får nog rätt få via sina dedikerade hemabiosystem också
@e3henri Vilken TV har du själv och baserar dina uttalanden på? Redigerat av improwise, 14 August 2017 - 16:05. Postad 14 August 2017 - 21:11
Den TV jag mest tänker på är en Samsung C750 som ger tunnare ljud än en iPhonehögtalare SEdan har jag en Sony 950W som har en basdel längst ner som låter hyggligt, men som gör att TVn onödigt tjock och inte kan väggmonteras så snyggt som man hade önskat. Och alla de där uttalandena är såklart helt subjektiva Själv sitter jag nästan och gråter av glädje när man drar på interstellar i en bra ljudanläggning FÖrhoppningvis kommer jag även gråta av glädje när en OLED inte kostar tre gånger så mycket som en mellansegments LCD (Samsung 65MU6175 12000:-) och en B7a/C7a sitter uppe på väggen hemma.
Dock vill jag ju ha 75tum (har 2,75m avstånd till TVn och tror 65 kommer bli "lagom" alldeles för fort), men då får man nog vänta 3 år till Redigerat av e3henri, 14 August 2017 - 21:12. Postad 14 August 2017 - 21:16 Nu verkar det som 2016 håller på att försvinna. Inte många butiker på prisjakt som har den kvar (b6) Så ska man ha en OLED för 24000:- så är det nog sista chansen nu - sedan får man nog vänta till efter årsskiftet innan b7 har gått ner Själv kommer jag avvakta Postad 14 August 2017 - 21:45 Jag stod och valde mellan B6 och 7orna, och har faktiskt haft båda två hemma samtidigt eftersom jag hade stissat upp mig en aning om huruvida 7-serien var betydligt bättre. I praktiken med mina enkla test var skillnaderna obefintliga, det enda jag kunde se var lite mindre blocking på sämre material (tänk hbo Nordic dålig game of thrones kvalitet) , men körde jag samma avsnitt i en bra 1080p rip syntes det inte alls. 7an var även lite mer ljusstark om man körde windows desktop med vit bakgrund, men i praktiken i ljusa filmer och serier märktes det ingen skillnad.
Iom jag fick 65 B6 för 22900kr jämfört med 34990kr för 7an så tycker jag inte den minimala skillnaden i upplevd förkvalitet på low bitrate är värt 12000kr extra. Postad 15 August 2017 - 06:43 Det snackas om att 7 modellerna ska ha bättre stöd för Dolby Vision från PC när man vill köra högre än 4K@30fps. Vissa med 7or har fått 4K@60fps DV att funka på Mass Effect men alla med 6or verkar det ta stopp vid 30hz. De med gamla modellerna verkar även få extrem inputlag när de testar detta men inte de med årets modeller. Undra om LG har uppdaterat något i hanteringen av DV eller hdmi stödet på nya modellerna?
Då jag gillar att spela känns årets modeller klart intressantare med lägre inputlag på alla upplösningar och "troligen" bättre PC stöd. 4K@60fps med 4:4:4 lär ju ta en viss bandbredd
Efter ha läst ett antal tester är jag fortfarande orolig över hur Oled hanterar allt under blu-ray. Kommer inte köra vhs och vcd precis men hur upplever ni 720p, netflix och anime ni som prövat? Verkar som sonys uppskalning är bäst men sägs även att årets LG ska vara lite bättre än förra. Redigerat av wesslan, 15 August 2017 - 06:47. Postad 15 August 2017 - 06:49
Klart intressant att höra från nån som haft båda hemma, tumme upp! Postad 15 August 2017 - 18:36 Rtings var väl inne på samma sak när dom rescensera 7 modellerna och tyckte man skulle välja b6 istället för dom tyckte inte det var så mycket skillnad. Också kanske för dom var så mycket billigare än 7orna då. Jämförde du blackcrush (detaljer nära svart) och hdr bild? Redigerat av axion84, 15 August 2017 - 18:41. Postad 15 August 2017 - 18:59
En annan fördel med 2017 modellerna är att du kan kalibrera dolby vision,vilket inte går med 2016 modellerna.
Postad 15 August 2017 - 19:10
Hur var det med kablar och sånt? Annars är 4K@60Hz när man börjar märka att det går fel med dåliga kvalité på kablar eller tillhörande utrustning. Postad 16 August 2017 - 07:26
Ingen aning va de hade men det var 3-4 som rapporterade att deras 6:or inte funka och 1-2 med 7:or som funka så svårt att tro att det bara var kabelstrul. Och som TOOL skrev så verkar implementationen av DV vara bättre/mer avancerad på nya modellerna. Postad 16 August 2017 - 07:29
Var inte meningen med Dolby Vision att det ska vara låsta korrekta inställningar redan från början som tillverkarna får av Dolby att lägga in? Postad 16 August 2017 - 10:29 Dolby kan knappast veta vad ett enskilt exemplar av en modell ska ha för inställningar. Däremot kan de veta hur en "guld-referens" av en modell ska se ut och bete sig. Så det är väl den typen av information de kan tillhandahålla...på nått sätt resp "vill jag minnas". Postad 16 August 2017 - 19:24
Repris igen då
http://www.mediamark...urceRef=INVALID Redigerat av mcmike, 16 August 2017 - 19:47. Postad 16 August 2017 - 19:38 Nja Rea får man inte kalla det för när man håller på att trixa med priset så som MM håller med just nu - men "nattpriser" funkar fint Postad 16 August 2017 - 19:40
Jrref på avsforum har testat dolby vision kalibreringen o enligt honom funkar det finfint,hmmm om man skulle ta o byta upp sig då jag har grejorna för att göra det förrutom tv'n då förståss : ) Citat: Robert at VE let me work on one of the C7s in the showroom today to try the Calman DV calibration. You need to have firmware 3.60.09 which is only available by the sets update feature since it's not on the LG web site. Overall, the way I understand everything, when you run the Calman DV Custom workflow it puts the TV's Dolby Vision engine into pass-though mode via special Dolby Vision "Relative Mode" metadata as per the instructions. That allows access to the 2 and 20 pt gray scale controls. When I ran the 20 pt after the 2 pt., the lower IRE's were targeting close to 2.4 gamma up to about 35-40% then the curve settled down closer to the 2.2 target. I'm not sure if this is the way it's supposed to be since I was expecting everything to be very close to 2.2 and only have to make a couple of adjustments which was not the case. Because you are dealing with very high luminance levels, it is very tedious to get the 20 pt. flat. Once I got the 20 pt reasonable, and everything as close to D65 as possible with gamma 2.2 as per the workflow instructions, I ran the program in the workflow that creates the "special file" and copies it to a thumb drive. It essentially runs white and all the CMS colors, similar to when you profile your meter with a couple of additional measurements. I was then able to connect the thumb drive to the LG, run DV content, and a message asked me if I wanted to update the DV settings which I did and it loaded just fine. I then did the final step of running the last DV HDR layout in the workflow to verify the work and the grayscale was pretty flat and it tracked fairly well to the 2084 EOTF curve just like you would see when calibrating in HDR10 mode. Now all this said I needed to see how good or bad the calibration was with real content so I ran the same Netflix content on another un-calibrated C7 in the showroom and the set I calibrated, which were fairly close together, with the same firmware, both in DV Cinema mode, all the user settings the same, at default, except for the 2 and 20 pt settings on the calibrated set. The result was that I immediately saw that the skin tones on the DV calibrated set were more accurate, the overall "balance" of the picture was better and i could easily see more shadow details as well. I didn't have a lot of time to try and evaluate specular highlights, etc, but you could easily see that the DV calibration seemed to improve the PQ overall. As I stated, I was expecting the 20 pt to be pretty close the way it is when you calibrate HDR10 but on the set I worked on, it wasn't and it takes a while to do the full 20 pt at these high luminance levels. Overall, interesting process and it works but I wished it was less work and quicker to execute. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |