Playstation 5 - Officiella tråden (spel, hårdvara, mm)
Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB
(Spelkonsoler)
|
5
|
(129)
|
8 125:- | |
Sony PlayStation 5 (PS5) Digital Edition 825GB
(Spelkonsoler)
|
4
|
(32)
|
6 820:- | |
Sony VPL-XW5000ES 4K
(Projektorer)
|
1
|
(0)
|
41 900:- |
Postad 09 January 2019 - 20:33
Postad 17 January 2019 - 21:09
https://www.anandtec...m_medium=social
Lite kul att 250 nm fortfarande snurrar, vi pratar process som användes av första exemplaren av PS2. Evigheter sen i sammanhanget.
Redigerat av pacman, 17 January 2019 - 21:11.
Postad 11 March 2019 - 09:03
Inom Racing serien lär vi se både Forza motorsport 8 och gran turismo 7, under ps5 och Xbox Two release
Postad 05 April 2019 - 19:58
Det har bubblat en del på sistone kring nya ps5'an, och det sägs att den terafloppmässigt ska slå Googles Stadia (eller vad den nu heter). Googles streamingkonsol ska ligga på drygt 10 tflop, och ps5 är tänkt att ligga någonstans på 12.4. Enligt dessa rykten. Som behöver massa salt. Vega-64 salt.
Fast... vågar vi hoppas? ![]()
Postad 05 April 2019 - 20:22
baserad GPU på 12.5 TFlops, jag tvivlar på det.
Tror Base PS5 hamnar på max 8-10 TFlops men troligen runt 9. Det skulle bli ekonomiskt ohållbart att göra en 12.5 Tflops konsol 2020, då måste Sony täcka för förlusterna, tror inte AMD går med på detta annars om man vill kunna släppa en 499 dollar konsol.
Det finns också möjligheten att konsumenterna kan slräddarsy sina konsoler nästa generation tror jag. MS verkar ju vara inne på detta spår med kanske upp till 3 olika priskategorier. En streamingkonsol, en base Ps5 och en Ps5 Pro, så tror jag det kan bli redan till releasen då folk vill ha alternativ.
Tror inte på enbart en typ av konsol i framtiden.
Postad 05 April 2019 - 21:34
Fast... vågar vi hoppas?
Ja det vågar vi, jag ska ha minst 15 i min Anaconda för 600 annars kan de dra nånstans.
Postad 06 April 2019 - 15:53
Har AMD verkligen resurserna att göra en konsol
Helt otänkbart med nuvarande teknik (Vega 7nm), men Navi ska ju ha bättre effektivitet. Hittills har 7nm varit en flopp för AMD dock.
Postad 07 April 2019 - 05:32
Helt otänkbart med nuvarande teknik (Vega 7nm), men Navi ska ju ha bättre effektivitet. Hittills har 7nm varit en flopp för AMD dock.
Finns möjligheten att göra en konsol på Navi utifall att den arkitekturen släpps nu i höst (om jag förstått och läst ryktena rätt)? Jag tänker om det är möjligt att så snart efter en release pumpa ut antalet GPU som behövs för en konsolrelease samtidigt som de ska pumpa ut massa grafikkort på marknaden?
Ja, det givet att jag planerade release av nästa generation våren 2020
Postad 07 April 2019 - 07:12
Beror ju på hur mkt produktionskapacitet Sony köpt av TSMC(för konsol-chip); vilket i sig är skillt från hur mkt AMD köpt av TSMC(för grafikkorts-chip).Finns möjligheten att göra en konsol på Navi utifall att den arkitekturen släpps nu i höst (om jag förstått och läst ryktena rätt)? Jag tänker om det är möjligt att så snart efter en release pumpa ut antalet GPU som behövs för en konsolrelease samtidigt som de ska pumpa ut massa grafikkort på marknaden?
Ja, det givet att jag planerade release av nästa generation våren 2020
Men låt säga att om konsol-chippen börjar massproduceras under Q3 2019 så lär man nog kunna släppa en konsol i slutet av Q1 2020.
Snart dags för Sonys årsrapport förövrigt. Finns det inga hintar om PS5 där så är nog 2020 Q1-release eller tidigare nog uteslutet.
Postad 16 April 2019 - 13:31
Hoppla. Mark Cerny snackar och visar "next-gen playstation":
https://www.wired.co...xt-gen-console/
- Inte 2019
- Zen 2+Navi
- Specialized SSD - “a true game changer,” something that more than anything else is “the key to the next generation.”
- Demo av Spriderman på nextgen-Devkit
- Bakåtkompatibel
Nu börjar det. ![]()
Redigerat av pacman, 18 April 2019 - 08:04.
Postad 16 April 2019 - 14:02
Som en blixt från klar himmel.
2020, raytracing och SSD, perfekt. Spiderman-teleportering från 15 till 0.8 sekunder, I'll take it.
Framtiden ser ljus ut, sen den nya CPU:n på detta också (samt eventuell Pro/Anaconda-version).
Edit: Pacman ![]()
Sen återstår bara snabbare massminne (Vad? SSD lär vara för dyrt) och sen kan nästa generation börja.Tidigast Q419.
Får minnas, eller glömma, detta inlägg om två år eller så.![]()
Redigerat av Zoiler, 16 April 2019 - 14:15.
Postad 16 April 2019 - 14:28
När det gäller bakåtkompatibilitet, undrar om spel som t.ex. Spider-Man då kommer få dessa förbättringar automatiskt eller om de har jobbat lite med versionen han demonstrerade på PS5.
Om PS4-spel på PS5 skulle få noll laddningstider, säkert förbättrad grafik och FPS, och andra förbättringar som kommer med PS5 gratis/via patch så kan man ju lika gärna vänta med att spela de PS4-exklusiva spelen som de har kvar i pipelinen.
Postad 16 April 2019 - 14:32
Skämt åsido så hinner man inte lägga för mycket på hög idag. Upptäckte detta själv nyss då jag såg om hela Lost och gav mig själv 3 månaders backlogg på spel, film och serier. Men blockbustern på sommaren 2020 kan man ju hamstra.
Postad 16 April 2019 - 14:51
Skämt åsido så hinner man inte lägga för mycket på hög idag.
Näe men säg att jag väntar med Ghost of Tsushima eller liknande till PS5 och istället lägger lika mycket tid på något spel ur min backlog. Finns ju alltid att beta av (tyvärr).
Däremot att se om hela Lost är en annan femma, det är självmord för mediabackloggen ![]()
Postad 16 April 2019 - 15:32
Edit: Pacman
Haha, blev både minnas och glömma på den. Inte helt oväntat.
Det är mkt intressant att Sony börjar prata om PS5 nu. Årsrapport är på ingående, som sagt. Oddsen för Mars 2020 får sägas vara stärkta.
Redigerat av pacman, 16 April 2019 - 15:35.
Postad 16 April 2019 - 17:15
Här stod det också lite granna om det nya. Well, det verkar som att ps5 blir... bättre än ps4. Vem kunde ana? 😅
Skämt åsido, vad tror vi? Jag fick känslan att det här sköt releasen längre fram och att Q1 2020 inte är aktuellt. När jag läser det Pacman skriver så känns det dock som att min ursprungliga känsla var helt felaktig
Postad 16 April 2019 - 17:17
Näe men säg att jag väntar med Ghost of Tsushima eller liknande till PS5 och istället lägger lika mycket tid på något spel ur min backlog. Finns ju alltid att beta av (tyvärr).
Däremot att se om hela Lost är en annan femma, det är självmord för mediabackloggen
Hela Lost är faktisk bara 90 timmar så ett bra RPG typ... (FF7 tog mig sirka 90h båda gångerna) så just vad man gör med tiden var inte det jag tänkte på även om jag förstår hur illa det låter att se om något, men för att ge lite mer kött på benen ang Lost så var det en del episoder jag inte sett och spesiellt lite fragmenterat på slutet så det var något jag kände som ofärdigt (och som ännu mera OT kan jag meddela att serien håller riktigt bra än idag både bild, ljud och skådespelarinnsatser).
Jag har spelat om många spel och sett om många långa tvserier i mitt liv men blev lite chokerad av hur illa detta är idag med så mycket bra att konsumera även om vi bara väljer ut guldkornen. Jag har ju lust att spela om en del fina RPGn men måste kansje omvärdera det.....
Du är säkert mer klar över detta än jag men fick bara en känsla av att jag personligen inte kommer ha tid att vänta.
Utan att veta säkert vad som kommer så tänker jag kansje 3-4 "måste spel" på ps-plattformen fram til höst 2020 och det blir troligtvis mer.
Men absolut, 1-2 spel kan man nog spara, spesiellt om dom ryktas ha långa laddtider. Det kan ju förstöra upplevelsen ganska mycket om man tänker på det hela tiden.....jag fick lite sådana vibbar i souls-spelen ibland men där kan man ju hålla på och springa fram och tillbaka ganska duktigt så lite självförvållat... men det märks ekstra tydligt när man ser någon annan spela så detta med snabb disk är ju otroligt goda nyheter.
Postad 16 April 2019 - 18:06
Men absolut, 1-2 spel kan man nog spara, spesiellt om dom ryktas ha långa laddtider. Det kan ju förstöra upplevelsen ganska mycket om man tänker på det hela tiden.....jag fick lite sådana vibbar i souls-spelen ibland men där kan man ju hålla på och springa fram och tillbaka ganska duktigt så lite självförvållat... men det märks ekstra tydligt när man ser någon annan spela så detta med snabb disk är ju otroligt goda nyheter.
Ja vi kommer spara mycket tid nästa gen om det är så stora skillnader. 15 sekunder per teleporting. Sen varje gång spelet laddas in sparar man ännu mer. Vill man trycka bort mellansekvenser kommer man kunna göra det framöver om det tillåts. Sen alla väntetider när man går in i byggnader, när man dör, byter bana, laddar in olika saker i karaktärsredigerare etc.
Senaste Mass Effect, där var det verkligen så att jag tvekade på att ta uppdrag för att det låg på en annan planet. Laddningstider på flera minuter med medföljande mellansekvenser. Får de ner det till 10 sekunder eller mindre så visst. Blir bra detta.
Borde väl göra underverk för pop-in också?
Postad 16 April 2019 - 18:26
Senaste Mass Effect, där var det verkligen så att jag tvekade på att ta uppdrag för att det låg på en annan planet.
Lol!
Postad 16 April 2019 - 22:33
Älskar rubriken på den här tråden, antar att den är kvar just av komiska skäl?
Gissar julhandel 2020. Tidigast hösten.
En tanke med SSD:n, efter att ha läst allt Cerny sa om den är att snabbare spel borde bli möjliga. Från Spider-man till Super-man t ex.
Fantastiskt att SSD:n blir minsta gemensamma nämnare, det kan ju inte ens PC-branchen skryta om, även om de flesta har SSD idag. Att den redan nu är så sjukt snabb, speltillverkare måste tänka om helt. Det som man förut(idag) fick jobba runt med diverse "fusk" är nu i det närmare gränslöst, så vad ska de hitta på?
Spelkartor på tio gånger storleken?
100 gånger storleken?
Rymdspel som hinner ladda en inflygning från rymden till en planetyta lika dense som RDR2?
Sitter här och har drabbats av svår hype. Tänker att releasespelen inte kommer vara i närheten av de spel som släpps senare när man verkligen börjar utnyttja den här potentialen på riktigt. Eller de som fått devkits kanske har suttit på denna info ett tag?
Spontant känner jag att priset måste upp. 499$ är mer än rimligt för detta monster, hör folk säga 14 TF, vilket är lite mer än jag vågat hoppas på. Läste nån post om att Sony vinstvarnat aktieägare långt i förväg inför PS5, vilket skulle tyda på att de tar en snyting likt med PS3 för att få ut den. Typ gå back med minst 100$ per enhet vid release.
Med tanke på hur bra PS4 gått, kanske det är möjligt. Blir oavsett dag ett för mig, även om jag måste plocka ut en njure. ![]()
Postad 16 April 2019 - 23:57
Spelkartor på tio gånger storleken?
100 gånger storleken?
Rymdspel som hinner ladda en inflygning från rymden till en planetyta lika dense som RDR2?
Personligen vill jag inte ha så stor yta som möjligt, för det svåra är att fylla det med roligt innehåll som inte blir repetitivt. Jag läste om någon utvecklare från Ubisoft som menade att nextgen Assassins Creed t.ex. skulle kunna ha flera epoker i ett och samma spel, men vet inte om jag är så hajpad på sånt. De får ju inte plötsligt mer tid på sig att göra spelen, spel som RDR2 brister i gameplay för att de satsar på presentation trots enorm budget/manhours.
Men att de kommer hitta på något bra med det är ju helt klart. GTA6 lär minst sagt ha en intressant öppen värld eftersom allt lär bli så sömlöst, detaljerat och förmodligen förstörbart/interaktivt med bättre AI än idag.
Postad 17 April 2019 - 04:31
Kortare laddningstider kommer inte göra mycket för spelupplevelsen. Jag reagerade aldrig på att Spider man skulle haft långa laddningstider. Dock att slippa 24p hackbildflytet vore mycket trevligt för nätsvingandet ![]()
Det kommer nog inte bli groteskt mycket större världar. Om det nu inte är fusk SSD så kommer de va dyra att tillverka vi lär inte se 2 tb lagringsminne.Kommer ta en hel del tid skyffla runt bland spelinstallationerna istället för att få in på SSDn ![]()
Postad 17 April 2019 - 05:21
Att knappt(nåja) behöva ta hänsyn till massminne->internminne tiden ger spelutvecklarna nya möjligheter son de tidigare inte haft. Vilket i sin tur tillåter en speldesign som tidigare inte varit möjlig.
Förstår att utvecklarna efterfrågat detta, och att Cerny hypar det.
Postad 17 April 2019 - 05:58
"A glimpse of the future"-style hade varit klart roligare.
Postad 17 April 2019 - 06:45
Postad 17 April 2019 - 06:53
Postad 17 April 2019 - 07:03
Såg på YouTube att Cerny tydligen också sagt att den PSVR som finns nu ska vara kompatibel med PS5. Men nog släpps väl PSVR2 samtidigt med PS5?
Det finns inga uppgifter om en tvåa.
Postad 17 April 2019 - 07:23
Såg på YouTube att Cerny tydligen också sagt att den PSVR som finns nu ska vara kompatibel med PS5. Men nog släpps väl PSVR2 samtidigt med PS5?
Bara att läsa artikeln.
“I won't go into the details of our VR strategy today,” he says, “beyond saying that VR is very important to us and that the current PSVR headset is compatible with the new console.”
PSVR2 är därmed i det närmaste bekräftad men om den kommer vid launch eller senare (jag skulle gissa på senare) är bara spekulationer.
Redigerat av pacman, 17 April 2019 - 10:45.
Postad 17 April 2019 - 08:58
Hoppas verkligen att dom gör ett nytt VR system till PS5:an.
Men dom verkar vilja fortsätta med dom mediokra Move kontrollerna, även nästa generation...
http://www.pushsquar..._ps5_generation
Postad 17 April 2019 - 09:13
Postad 17 April 2019 - 09:36
Trots den dåliga bilden tycker jag VR ger en riktigt bra upplevelse, speciellt när man sitter i ett rum med surround. Men just kontrollerna oavsett move eller inte så är det alltid strul att få det till, speciellt för barn så om dom kan få 1 styrenhet man kan gå med analogt och utan massa skit varje gång så våre det ett steg upp!! Det kan gärna vara 1 enhet i varje hand men då ska man ha någon slags analog styrning plus slippa använda vanliga kontrollern för att launcha osv.
Postad 17 April 2019 - 09:49
Är personligen inget fan av Ray Tracing, tar bara massor av beräkningskraft och lär göra att det blir färre 60 fps spel även nästa generation, troligen lär RT spelen fokusera på 4k@30 fps. Rent försäljningsmässigt kan jag förstå att man inkluderar RT tekniken, men den fungerar ju inte ens optimalt på ett 2080Ti ännu. Tror personligen på att PS5 hamnar runt 12Tflops till slut, det vore något kraftfullare än ett 1080Ti, Pro modellen kanske hamnar på 15 Tflops om något år.
Postad 17 April 2019 - 10:44
Men dom verkar vilja fortsätta med dom mediokra Move kontrollerna, även nästa generation...
Märklig slutsats.
Bara för att PS5 är bakåtkompatibel med PSVR/Move så innebär ju inte det att Move är aktuellt för framtida VR-produkter.
Redigerat av pacman, 17 April 2019 - 10:44.
Postad 17 April 2019 - 11:30
Tror personligen på att PS5 hamnar runt 12Tflops till slut, det vore något kraftfullare än ett 1080Ti,
Det vore "något högre teoretisk beräkningskraft än 1080Ti" iaf.
Pro modellen kanske hamnar på 15 Tflops om något år.
Så du tänker att de släpper en 12 TFlops PS5 nästa år. Och samtidigt (eller ett år till?) så släpper de även en 15 TFlops PS5 Pro?
Känns det jätterimligt, tycker du?
Postad 17 April 2019 - 11:36
Men vad betyder igentligen "supports raytracing" här? Att det går att använda det i spel nu (för ljud och bild), eller att den har någon slags akselerering för det?
Postad 17 April 2019 - 12:43
Borde som minst innebära att Sony tagit fram mjukvaru-bibliotek för den typen av beräkningar raytracing normalt innebär (typ DXR, fast specifikt för PS5 då). Gör man en grej av att prata om det redan nu kan man ju tycka att det även borde finnas nån form av hårdvaru-acceleration (behöver ju inte vara lika omfattande som nvidias RT och Tensor cores för det) med i ekvationen oxå. Dvs. att man inte bara använder sig av "vanliga" shader processorer för raytracing-beräkningarna.
Only God/Mark vet just nu men räkna med snygga bilar i Gran Turismos "car selection" iaf. ![]()
Postad 17 April 2019 - 13:12
Borde som minst innebära att Sony tagit fram mjukvaru-bibliotek för den typen av beräkningar raytracing normalt innebär (typ DXR, fast specifikt för PS5 då). Gör man en grej av att prata om det redan nu kan man ju tycka att det även borde finnas nån form av hårdvaru-acceleration (behöver ju inte vara lika omfattande som nvidias RT och Tensor cores för det) med i ekvationen oxå. Dvs. att man inte bara använder sig av "vanliga" shader processorer för raytracing-beräkningarna.
Only God/Mark vet just nu men räkna med snygga bilar i Gran Turismos "car selection" iaf.
Era frågade en ND-utvecklare igår som sa att det är hårdvarubaserat.
Postad 17 April 2019 - 13:21
Redigerat av Demon Slayer, 17 April 2019 - 13:22.
Postad 17 April 2019 - 13:22
Tror personligen på att PS5 hamnar runt 12Tflops till slut, det vore något kraftfullare än ett 1080Ti, Pro modellen kanske hamnar på 15 Tflops om något år.
Nä nä, man får inte ändra sig efter officiell information har kommit ut, det är fusk
Varför ?
One X har 6 Tflops, 8-10 Tflops vore mer än tillräckligt.
Att skeppa en PS5 runt julen vore smart eller så kan man släppa en mindre batch tidigt 2019 för att skapa efterfrågan
Postad 17 April 2019 - 13:34
Nä nä, man får inte ändra sig efter officiell information har kommit ut, det är fusk![]()
Fast just hårdvarukraften är väl ännu inte officiell ?
SSD hoppas på minst 1TB, 512GB räcker till ca 10 spel om dom inte blir ännu större next gen, lär väl ligga på uppemot 50-80GB då med 4k texturer.
Annars tror jag på en Pro modell 2 år efter lansering som kan bli ändå upp till 14-15 Tflops och den kommer ha fokus på 8k.
Postad 17 April 2019 - 13:41
8k blir nog hypat redan på standard ps5.
Postad 17 April 2019 - 14:07
Fast just hårdvarukraften är väl ännu inte officiell ?
Nä men i och med hans uttalande vet du nu att det är ett senare lanseringsdatum, och vet vad CPU och GPU är baserad på. Du läser säkert även nyare rykten.
Det går ju alltid att flytta sina målstolpar, men ju närmare man kommer och ju mer info man får desto lättare och mindre imponerande är det såklart att pricka rätt. Fast mer imponerande om man fortfarande prickar fel iofs ![]()
Såg nu att du skrev detta så sent som den 5 april i år.
Har AMD verkligen resurserna att göra en konsol
Tror Base PS5 hamnar på max 8-10 TFlops men troligen runt 9. Det skulle bli ekonomiskt ohållbart att göra en 12.5 Tflops konsol 2020, då måste Sony täcka för förlusterna, tror inte AMD går med på detta annars om man vill kunna släppa en 499 dollar konsol.
Då trodde du 9 och ekonomiskt ohållbart med 12,5. Nu tror du på 12?
En annan grej från det inlägget och som du sagt genom hela tråden är att du trott på samtidig lansering av Pro och bas, men nu tror du på Pro två år efter?
Redigerat av Zoiler, 17 April 2019 - 14:13.
Postad 17 April 2019 - 15:21
Det finns en äldre läcka om ps5, som stämmer väldigt bra överens med vad som Sony nu sagt. Och där Skriver dom Navi 7nm runt 14tf 24gb gddr6 + 4gb ddr4 för os. 2tb nand lagring. Det nämns även 8k upskalning och rtx där.
Redigerat av walkiii, 17 April 2019 - 15:22.
Postad 17 April 2019 - 17:20
Det har bubblat en del på sistone kring nya ps5'an, och det sägs att den terafloppmässigt ska slå Googles Stadia (eller vad den nu heter). Googles streamingkonsol ska ligga på drygt 10 tflop, och ps5 är tänkt att ligga någonstans på 12.4. Enligt dessa rykten. Som behöver massa salt. Vega-64 salt.
Fast... vågar vi hoppas?
Kolla vem som skrev exakt 12.4 för två veckor sedan
Postad 18 April 2019 - 10:10
Finns det något rykte om pris med någorlunda tillförlitlighet? 499 dollars kanske om jag får gissa?
Hur ser det ut på krysslåde sidan, verkar det som de släpps någorlunda samtidigt och har det släpps lite rykten om vilken som verkar vara starkast denna gång?
Håller mig inte uppdaterad alls längre och undrar om någon kan dra en recap över infon som finns just nu. Kanske är fel tråd men finns väl ingen konsolkrigartråd ännu eller finns det ens krysslådekillar här längre som kan hålla diskussionen intressant?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Sony VPL-XW5000ES, VPL-XW7000ES
9 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?