Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung LCD-TV 2018, QLED försök 2

646 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 May 2018 - 20:27

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Ganska självklart att den inte får 10, ingen tv är värd 10.

Jo förresten, Ironses LG C7. Slår Sony och Dolbys monitorer med hästlängder.

C7 är en av de mest betygsatta med 10 guldstjärnor på prisjakt 2017 års modeller :)

Redigerat av Ironse, 01 May 2018 - 20:28.

Postad 01 May 2018 - 20:52

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

peppelito:
vilka slutsater och metoder syftar du på?
fixa ihopp en lista med frågor så kan jag försöka besvara dom

Någon lista kommer du inte få. Jag konstaterar bara att mer kritiska frågor/inlägg lämnas obesvarade. Jag syftar på frågor och/eller ifrågasättanden av tex Ringblixt, Filmsamlaren, Ageve som lämnats obesvarade i denna tråd eller andra trådar. Jag äger en KS7005 själv och har inget mot vare sig LCD eller Samsung, men det skulle vara intressant att se dig bemöta ovan nämnda personers frågor med tanke på att åtminstone två av dem jobbar profesionellt med bild om jag inte är ute och cyklar. Deras frågor och/eller ifrågasättanden bör mao vara ganska välgrundade.

Redigerat av peppelito, 01 May 2018 - 20:54.

Postad 01 May 2018 - 21:57

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 2

Men det kan du inte beskylla honom för.
Han äger TVn. Har utrustning för att testa TVn. Han berättar om sina intryck och det han kommit fram till.
Han har ingen skyldighet att svara någon men svarar vissa personer ibland. Det är inte han som tar över en tråd utan mer alla de som alltid ska vara emot och ifrågasätta honom men som inte får något direkt mothugg då jag tror Sune är ganska less på att behöva försvara sina intryck.

Han har dock ingen rätt att bete sig otrevligt, påstå att folk som ifrågasätter honom är troll eller rentav idiotförklara andra som kommer med yttringar som går emot hans "världsbild". Även om han hävdar sig vara ute efter den perfekta bilden och så gärna vill sprida kunskap hjälper det föga när vett och etikett inte finns på tapeten för fem öre. Som Peppelito påstår är detta inget unikt för tråden utan vi har sett detta beteende på flera håll, under många års tid (finns en del från 2010 att läsa som tyder på att inget har utvecklats, för den som är intresserad).

Utöver det förstår jag inte vad du menar med att han har utrustning för att testa TV:n. Visserligen äger han en colorimeter, som han påstår vara en referensmätare (även om så inte är fallet). Däremot skriver han aldrig något om profilering eller för delen vilka källor han använder för mätning. Om han använder en dator är det inte konstigt om det hela blir strul.

Och som sagt finns det inte mycket till självkritik. Om vi ska förhålla oss till hans nuvarande problem med tonkurvan verkar han helt åsidosätta att local dimming, precis på samma sätt som auto IRIS, ställer till mätningar av EOTF rejält. Även VA-paneler är generellt sett krångliga att mäta då en colorimeter har tendens att plocka upp det mörkaste ur bildvisare och således ge mätningar som tyder på en väldigt kraftig tonkurva. Tittar man däremot på bilden så kommer man:

1. Se att felen inte alls är lika stora som mätningarna påstår.

2. Se att felen gradvis ändras beroende på betraktningsvinkel.

Alltså finns det mer att ta i åtanke än vad Sune Bejas hävdar när han påstår att gammahanteringen är defekt, ffa när han i samma veva hänvisar till en metod att "kalibrera" tonkurvan som INTE fungerar för fem ören.

För övrigt räcker det att man läser i dessa trådar för att förstå hur pass vilseledande hans förhållningssätt är och att ens försöka få det hela till att bli i rätt riktning visar sig vara kontraproduktiv.

https://www.minhembi...c=334178&page=1

https://www.minhembi...65#entry4492008

https://www.minhembi...=327988&&page=5

Notera att jag inte vill klanka ner någon för okunskap, men när folk är så arroganta på ett internetforum att de inte ens kan erkänna att de har fel eller ens mer att lära sig så bör man ärligt talat omvärdera vikten i personens inlägg.

Postad 01 May 2018 - 22:20

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Han har dock ingen rätt att bete sig otrevligt, påstå att folk som ifrågasätter honom är troll eller rentav idiotförklara andra som kommer med yttringar som går emot hans "världsbild". Även om han hävdar sig vara ute efter den perfekta bilden och så gärna vill sprida kunskap hjälper det föga när vett och etikett inte finns på tapeten för fem öre. Som Peppelito påstår är detta inget unikt för tråden utan vi har sett detta beteende på flera håll, under många års tid (finns en del från 2010 att läsa som tyder på att inget har utvecklats, för den som är intresserad).

Utöver det förstår jag inte vad du menar med att han har utrustning för att testa TV:n. Visserligen äger han en colorimeter, som han påstår vara en referensmätare (även om så inte är fallet). Däremot skriver han aldrig något om profilering eller för delen vilka källor han använder för mätning. Om han använder en dator är det inte konstigt om det hela blir strul.

Och som sagt finns det inte mycket till självkritik. Om vi ska förhålla oss till hans nuvarande problem med tonkurvan verkar han helt åsidosätta att local dimming, precis på samma sätt som auto IRIS, ställer till mätningar av EOTF rejält. Även VA-paneler är generellt sett krångliga att mäta då en colorimeter har tendens att plocka upp det mörkaste ur bildvisare och således ge mätningar som tyder på en väldigt kraftig tonkurva. Tittar man däremot på bilden så kommer man:

1. Se att felen inte alls är lika stora som mätningarna påstår.
2. Se att felen gradvis ändras beroende på betraktningsvinkel.

Alltså finns det mer att ta i åtanke än vad Sune Bejas hävdar när han påstår att gammahanteringen är defekt, ffa när han i samma veva hänvisar till en metod att "kalibrera" tonkurvan som INTE fungerar för fem ören.

För övrigt räcker det att man läser i dessa trådar för att förstå hur pass vilseledande hans förhållningssätt är och att ens försöka få det hela till att bli i rätt riktning visar sig vara kontraproduktiv.
https://www.minhembi...c=334178&page=1
https://www.minhembi...65#entry4492008
https://www.minhembi...=327988&&page=5

Notera att jag inte vill klanka ner någon för okunskap, men när folk är så arroganta på ett internetforum att de inte ens kan erkänna att de har fel eller ens mer att lära sig så bör man ärligt talat omvärdera vikten i personens inlägg.

Det må stämma det du skriver. Jag är långt ifrån en expert men någon, inte du, skrev att denna tråd nu bara handlar om Sune och inte om TVn vilket iaf jag tycker är andras fel och inte Sunes.

Kan vi återgå att prata om Samsung QLED 2018? Och alla som äger en får mer än gärna skriva hur mycket dem vill om deras intryck etc... allt som handlar om TVn och gärna jämförelser mot andra apparater är av väldigt stort intresse hos mig iaf 😉

Postad 02 May 2018 - 09:48

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Bra jämförelser Sune - jag vet hur lång tid det tar att ställa upp, dokumentera och publicera sådant. Det är ju såhär och med lite öppnare inställning till det du observerar som du faktiskt kan vinna respekt. :)

Fast undvik gärna att svamla runt teknik och färgrymder och tramsa om att det fel ljus på OLED. När inte ens grundforskningen är färdig, än mindre ense, då har jag lite svårt att tro att Sune Bejas, autodidakten med förmåga till ständigt skrytande vet det definitiva svaret på hur det ligger till med vår biologiska respons på ljusets energifördelning.  ;)

Redigerat av Ringblixt, 02 May 2018 - 09:50.

Postad 02 May 2018 - 09:53

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Vill man lära sig mer om energifördelning, hur vi reagerar på det och hur det hela hänger ihop med färg- och allmän bildåtergivning är detta en bra bok.

https://www.adlibris...a-9781119021766

Håller på att läsa den just nu och det krävs inte mycket för att inse att man har långt kvar att lära när man väl sitter med boken. Möjligtvis självkritik... :)

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 02 May 2018 - 09:54.

Postad 02 May 2018 - 10:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Antar att ni missade inlägget som Sune skrev sent igår (det är raderat nu, dessvärre utan förklaring), men det var inte så läsvärt iofs. Det handlade mest om att vi alla är idioter, och sen diverse svordomar och könsord, samt att han ska lämna forumet.

Tyckte först att det var bra gjort att ge TVn en andra chans, för det första omdömet var oseriöst, liksom hans onyanserade kritk mot OLED osv. Men sen ballade det ur...

edit: För att förtydliga, så skrev jag inget inlägg innan det, utan det handlade om en reaktion på er kritik ovan.

Redigerat av Ageve, 02 May 2018 - 10:45.

Postad 02 May 2018 - 14:14

Edja78
  • Edja78
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Folk borde vara glada och tacksamma för informationen Sune valde att dela med sig av, istället för att lyfta fram saker han ev. inte gjorde.

Faktum är att vi vet mer om TVn efter hans post än före. Vi vet även att han är tillräckligt kräsen för att inte skriva under på skitprodukter och OM han är nöjd så är TVn förmodligen bra för resten av oss. Jag personligen tackar så mycket för att du, Sune, tog en andra titt på Q9FN. Oavsett om det finns "proffs" här som tycker att han borde gjort ett bättre jobb, svarat på frågor, whatever så är jobbet Sune gjorde 100x bättre än vad JAG hade kunnat göra. Det hjälpte mig.

Redigerat av Edja78, 02 May 2018 - 14:16.

Postad 02 May 2018 - 20:36

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Folk borde vara glada och tacksamma för informationen Sune valde att dela med sig av, istället för att lyfta fram saker han ev. inte gjorde.
Faktum är att vi vet mer om TVn efter hans post än före. Vi vet även att han är tillräckligt kräsen för att inte skriva under på skitprodukter och OM han är nöjd så är TVn förmodligen bra för resten av oss. Jag personligen tackar så mycket för att du, Sune, tog en andra titt på Q9FN. Oavsett om det finns "proffs" här som tycker att han borde gjort ett bättre jobb, svarat på frågor, whatever så är jobbet Sune gjorde 100x bättre än vad JAG hade kunnat göra. Det hjälpte mig.

Sune har gjort ett 100x bättre jobb än mig också. Problemet är att en del av sunes slutsater och påståenden ifrågasätts av medlemmar som jag vet jobbar professionellt med bild och kalibrering och när sune väljer att strunta i frågor och ifrågasättanden från dem så tolkar iaf jag det som att han inte har på fötterna när det gäller vissa saker. För mig innebär det att det han skriver tappar i tyngd, tyvärr.

Nuff said om sune. Back to topic! Avforums.com ute med review av Q9FN: https://www.avforums...fn-review.14868

Spoiler: Betyg 10/10 med bl a följande formulering "In terms of SDR content the Q9FN can give an OLED a run for its money and in terms of HDR it's simply peerless." Peerless=makalös eller utan jämlikar...

Redigerat av peppelito, 02 May 2018 - 20:38.

Postad 02 May 2018 - 21:07

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 4

Som tidigare sagt är det alltid trevligt när folk tar sin tid att jämföra produkter och se vad de går för, sånt ser jag gärna mer av. Något jag dock gärna ser ännu mer av är att detta forum, som är en relik av en svunnen tid om något, kan vara en mötesplats för utbyte av kunskap och erfarenheter. Jag är själv långt ifrån fullärd och ser absolut upp till mina medmänniskor, inte bara på forumet utan också på min arbetsplats, inom familjen, bland vänner, hos min terapeut och så vidare. När någon däremot sätter tvärstopp för detta och inte ens vill bli korrigerad tycker jag att det inte alltid fungerar att vara tyst. Då försöker jag ge en mer nyanserad inblick i ämnet och tänker att även om inte Sune själv kan ta emot det så finns det åtminstone för alla andra att läsa.

Jag hade f.ö. förmånen att läsa det raderade inlägget (tack till en forumbekant!) och om ni tycker det är okej att han påstår att somliga av oss hör hemma på psyket och är "störda dj*vlar" så står jag gärna i motpol. Fast för min del får det vara högt till tak ibland och en sådan anklagelse tar jag inte heller personligt från någon som jag inte känner heller. Om något så stärker det ändå min nuvarande bild av Sune. :)

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 02 May 2018 - 21:08.

Postad 02 May 2018 - 21:17

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Här kommer en liten aptitretare till er som är intresserade av denna TV:

https://www.avforums...fn-review.14868

Postad 02 May 2018 - 22:29

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Nuff said om sune. Back to topic! Avforums.com ute med review av Q9FN: https://www.avforums...fn-review.14868

Spoiler: Betyg 10/10 med bl a följande formulering "In terms of SDR content the Q9FN can give an OLED a run for its money and in terms of HDR it's simply peerless." Peerless=makalös eller utan jämlikar...

Referens status. Inte illa för en LCD. Blir mer och mer sugen på denna TV. Men tittarvinkel och perfekt svärta lockar fortfarande 😉

Postad 02 May 2018 - 22:46

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Referens status. Inte illa för en LCD. Blir mer och mer sugen på denna TV. Men tittarvinkel och perfekt svärta lockar fortfarande

Har ägt ett flertal LCD och kan ärligt säga att bristande vinklar aldrig varit ett problem. I en familj med fler än 2 som är bildintresserade så kan det potentiellt bli problem, men handen på hjärtat, de flesta av er har det förmodligen som jag, dvs en sambo/fru/partner som konstigt nog tycker innehållet i det som visas är viktigare än om svärtan blaskar ur och färgerna tappar i lite vinkel! Mao räcker det att pinka in sweet spot som sitt revir så är problemet ett ickeproblem! :D

Postad 03 May 2018 - 01:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Har ägt ett flertal LCD och kan ärligt säga att bristande vinklar aldrig varit ett problem. I en familj med fler än 2 som är bildintresserade så kan det potentiellt bli problem, men handen på hjärtat, de flesta av er har det förmodligen som jag, dvs en sambo/fru/partner som konstigt nog tycker innehållet i det som visas är viktigare än om svärtan blaskar ur och färgerna tappar i lite vinkel! Mao räcker det att pinka in sweet spot som sitt revir så är problemet ett ickeproblem! :D

Om sweet-spot är den minst sköna delen av soffan så är det ett problem. ;)

Postad 03 May 2018 - 07:35

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Jag har det så men samtidigt älskar jag att ligga längst ut från i soffan (3 bädds) och kolla på film med hörlurar på natten. då hamnar jag utanför ramen även om jag skulle skaffa en 75 tummare och då, vad jag förstått, blir bilden betydligt sämre. När jag kollat på TV apparater med VA skärm som t.ex Sony 900E så har jag stört mig på bilden bara jag kommit lite utanför ramen och därför är jag orolig för att denna TV också kommer att störa mig. I början med de första intrycken från USA så lät det som att Q9FN hade förbättrat detta avsevärt men nu verkar det bara vara marginellt. Jag ska självklart kolla upp detta med egna ögon innan jag fattar något beslut. Jag har fram till nästa år på mig så borde inte vara något problem att hinna ;)

Postad 03 May 2018 - 07:45

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Om sweet-spot är den minst sköna delen av soffan så är det ett problem. ;)

Äh, kom igen! Klart som tusan man ser till att sweetspot är "sweet" både när det gäller bild och bekvämlighet!

Jag har det så men samtidigt älskar jag att ligga längst ut från i soffan (3 bädds) och kolla på film med hörlurar på natten. då hamnar jag utanför ramen även om jag skulle skaffa en 75 tummare och då, vad jag förstått, blir bilden betydligt sämre. När jag kollat på TV apparater med VA skärm som t.ex Sony 900E så har jag stört mig på bilden bara jag kommit lite utanför ramen och därför är jag orolig för att denna TV också kommer att störa mig. I början med de första intrycken från USA så lät det som att Q9FN hade förbättrat detta avsevärt men nu verkar det bara vara marginellt. Jag ska självklart kolla upp detta med egna ögon innan jag fattar något beslut. Jag har fram till nästa år på mig så borde inte vara något problem att hinna ;)

Jo, ju större teve man har och ju närmare man sitter desto större påverkan får vinklarna. Vi har en 65KS7005 hemma och vi har en bred tresitssoffa på ca 3,5 meters tittavastånd och jag upplever ingen förändring i bildkaraktär på någon av platserna i soffan. Med helt nedsläckt i rummet kanske det går att se lite skillnad på ytterplatserna, men med den traditionella mysbelysningen på så syns ingen försämring. Hade vi däremot haft ett tittavstånd på 3 meter eller mindre så hade nog upplevelsen varit annorlunda...

Postad 03 May 2018 - 08:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Äh, kom igen! Klart som tusan man ser till att sweetspot är "sweet" både när det gäller bild och bekvämlighet!

Nej det gör man inte eftersom det inte alltid funkar möbleringsmässigt. Vill ha tv centrerad iförh till soffa.

Postad 03 May 2018 - 08:56

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Jag kan stå i rummet bredvid se på TV utan att förlora sämre bild

Men OLED är ju skit också! :D

Postad 03 May 2018 - 09:24

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0

Här kommer en liten aptitretare till er som är intresserade av denna TV:

https://www.avforums...fn-review.14868

Skulle vilja veta vad svärtan ligger på för värde 0,0....?

Postad 03 May 2018 - 09:41

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Skulle vilja veta vad svärtan ligger på för värde 0,0....?

Det är ofta ganska ointressant egentligen. Det finns så många faktorer som inverkar på vilket mätvärde man får.

Jag sitter med en mätare som lätt kan mäta ned på tredje och fjärde decimalen med precision och stabilitet. Men det kommer ändå att varierar enormt och hänga ihop med andra faktorer som hur det har lyst innan i panelen, hur ljus sprids internt i panelen och hur apparaten arbetar rent elektroniskt. Jag kan som exempel på kontrastvärden som skiftar mellan 100.000:1 och 1.500.000:1 på en och samma OLED och detta skiftar helt och hållet med testbilden, hur varm panelen är, ifall den visade vitt innan den visade svart (eller viceversa) och så vidare.

Ögat kan tillgodogöra sig ett kontrastförhållande på 10.000:1 ungefär. Det varierar hur mycket ljus som träffar ögat och hur pupillen drar ihop sig. Men vid 10.000:1 i kontrastförhållande kommer en film kommer svart att upplevas som svart. Tittar man på en testbild som består av helt svart kommer man däremot upptäcka att det lyser något från denna svärta. Men för alla praktiska hänseenden kommer man uppleva svart som svart vid 10.000:1 i kontrastförhållande.

Postad 03 May 2018 - 10:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Det är ofta ganska ointressant egentligen. Det finns så många faktorer som inverkar på vilket mätvärde man får.

Jag sitter med en mätare som lätt kan mäta ned på tredje och fjärde decimalen med precision och stabilitet. Men det kommer ändå att varierar enormt och hänga ihop med andra faktorer som hur det har lyst innan i panelen, hur ljus sprids internt i panelen och hur apparaten arbetar rent elektroniskt. Jag kan som exempel på kontrastvärden som skiftar mellan 100.000:1 och 1.500.000:1 på en och samma OLED och detta skiftar helt och hållet med testbilden, hur varm panelen är, ifall den visade vitt innan den visade svart (eller viceversa) och så vidare.

Ögat kan tillgodogöra sig ett kontrastförhållande på 10.000:1 ungefär. Det varierar hur mycket ljus som träffar ögat och hur pupillen drar ihop sig. Men vid 10.000:1 i kontrastförhållande kommer en film kommer svart att upplevas som svart. Tittar man på en testbild som består av helt svart kommer man däremot upptäcka att det lyser något från denna svärta. Men för alla praktiska hänseenden kommer man uppleva svart som svart vid 10.000:1 i kontrastförhållande.

Med det sagt så kräver iofs 10000:1 i alla scener (med svart) väldigt djup svärta.

Redigerat av pacman, 03 May 2018 - 10:13.

Postad 03 May 2018 - 10:45

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Med det sagt så kräver iofs 10000:1 i alla scener (med svart) väldigt djup svärta.

Allt är relativt ljuset i omgivningen och hur pupillen reagerar på det. Kan man få en LED-vägg till jumbotron att återge 10.000:1 vid 2000 nits ute i solskenet (inte helt realistiskt men...) så kommer man med den storleken på pupillen att uppleva jumbotronens 0,2 nits av djup svärta som alldeles kolsvart. Samma 0,2 nits på en enklare IPS-TV och 600:1 i kontrast vid 120 nits i ett mörkt rum är då alldeles grått och lysande eftersom pupillen har öppnat sig därefter. Särskilt om rodopsinet kickat in. Absoluta 0,0-nivåer av svärta är bara intressant om det sätts i ett sammanhang.

Huruvida mätningen för stunden ger 120.000:1, 78.000:1 eller 35.000:1 etc är inte det som har betydelse för "bästa svärta". Och för mig som mäter och ser hur mycket det fluktuerar baserat på omständigheter hamnar vi i gränslandet där det silas mygg och sväljs kameler. :)

Postad 03 May 2018 - 11:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Allt är relativt ljuset i omgivningen och hur pupillen reagerar på det. Kan man få en LED-vägg till jumbotron att återge 10.000:1 vid 2000 nits ute i solskenet (inte helt realistiskt men...) så kommer man med den storleken på pupillen att uppleva jumbotronens 0,2 nits av djup svärta som alldeles kolsvart. Samma 0,2 nits på en enklare IPS-TV och 600:1 i kontrast vid 120 nits i ett mörkt rum är då alldeles grått och lysande eftersom pupillen har öppnat sig därefter. Särskilt om rodopsinet kickat in. Absoluta 0,0-nivåer av svärta är bara intressant om det sätts i ett sammanhang.

Huruvida mätningen för stunden ger 120.000:1, 78.000:1 eller 35.000:1 etc är inte det som har betydelse för "bästa svärta". Och för mig som mäter och ser hur mycket det fluktuerar baserat på omständigheter hamnar vi i gränslandet där det silas mygg och sväljs kameler. :)

Ja en "panel-svärta-diskussion" förutsätter en bra, dvs väl ljuskontrollerad, omgivning.

Poängen är att 10000:1 (eg en lägsta svartnivå som är lika med lämplig peak white/10000) mellan vitt/svart inte alltid räcker till för att svart alltid ska upplevas svart.

Postad 03 May 2018 - 12:33

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

• 688 inlägg
  • 0

Detta var största anledningen till varför jag köpte OLED. Ligger alltid i sidosoffan och kollar på tv, och på min gamla LCD blir bilden blaskig i den vinkeln.

Postad 03 May 2018 - 16:51

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1113 inlägg
  • 0

Sune har gjort ett 100x bättre jobb än mig också. Problemet är att en del av sunes slutsater och påståenden ifrågasätts av medlemmar som jag vet jobbar professionellt med bild och kalibrering och när sune väljer att strunta i frågor och ifrågasättanden från dem så tolkar iaf jag det som att han inte har på fötterna när det gäller vissa saker. För mig innebär det att det han skriver tappar i tyngd, tyvärr.

Ja, denna Samsung verkar verkligen var något extra.

Är någon intresserad av att köpa min Sony 75" ZD9? Nej skämtar bara, jag har inte råd att byta tv varje halvår :)

Sonyn duger gott och väl och den är också en ljuskanon och Dolby Vison HDR är något extra att titta på.

Hoppas verkligen att 75" versionen av denna Q9FN håller lika hög klass som 65" varianten, då får tilltänka köpare av större storlek än 65" något att se fram emot.

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 03 May 2018 - 16:52.

Postad 03 May 2018 - 19:11

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0

Tycker det är intressant, när man väl sitter i ett helt svart rum så vill jag uppleva helsvart och inte gråsvart/blåsvart :)
När min Kuro var ny(0.0031) så kunde man se att det inte var total svärta,  bara OLED för tillfället som återger totalsvärta.

Postad 04 May 2018 - 08:34

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Jo, ju större teve man har och ju närmare man sitter desto större påverkan får vinklarna. Vi har en 65KS7005 hemma och vi har en bred tresitssoffa på ca 3,5 meters tittavastånd och jag upplever ingen förändring i bildkaraktär på någon av platserna i soffan. Med helt nedsläckt i rummet kanske det går att se lite skillnad på ytterplatserna, men med den traditionella mysbelysningen på så syns ingen försämring. Hade vi däremot haft ett tittavstånd på 3 meter eller mindre så hade nog upplevelsen varit annorlunda...

Om jag nu bestämmer mig för Q9FN och sedan upplever försämrad bild i min mysposition kommer jag hålla dig personligt ansvarig. bara så du vet det ;)

Postad 04 May 2018 - 10:02

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Om jag nu bestämmer mig för Q9FN och sedan upplever försämrad bild i min mysposition kommer jag hålla dig personligt ansvarig. bara så du vet det ;)

Haha! Oj, nu blev det jobbigt... :D

Postad 04 May 2018 - 10:22

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Trots allt ganska enkelt att växla mellan t.ex 0 och 30 grader i filmen nedan och bespara peppelito lite ångest :)

https://youtu.be/hQD6ccrCn98

Postad 04 May 2018 - 12:33

DmD
  • DmD
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Om jag förstått det rätt från avsforum tråden, hdtvpolska reviewn och lite annan info.

- 65" varianten av Q9 har en Samsung panel och ca 450 zoner (avforums review sa "just below 500 zones")

- 75" varianten av Q9 har inte en Samsung panel men fortfarande ca 450 zoner (??) 

- Q9 har typ det bästa reflektionsfiltret någon tv haft (?) 

- Q9 fixar 120hz i 1440p upplösning (trevligt för Xbox one X ägare samt de som kopplar sin PC till tvn och vill spela)

- Q9 har ett game mode som är "groundbreaking". Gör att man får 60 fps känsla på 30 fps spel  (se hdtv polska reviewn)

- Q9 ska ha inbyggd steam link vilket gör att de som har en stationär pc med steam installerat på kan lira på tvn.

- Tizen OS är bättre än Adroid tv och Lgs web OS (??)

Redigerat av DmD, 04 May 2018 - 12:36.

Postad 04 May 2018 - 15:24

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1113 inlägg
  • 0

Om jag förstått det rätt från avsforum tråden, hdtvpolska reviewn och lite annan info.

- 65" varianten av Q9 har en Samsung panel och ca 450 zoner (avforums review sa "just below 500 zones")

- 75" varianten av Q9 har inte en Samsung panel men fortfarande ca 450 zoner (??) 

- Q9 har typ det bästa reflektionsfiltret någon tv haft (?) 

- Q9 fixar 120hz i 1440p upplösning (trevligt för Xbox one X ägare samt de som kopplar sin PC till tvn och vill spela)

- Q9 har ett game mode som är "groundbreaking". Gör att man får 60 fps känsla på 30 fps spel  (se hdtv polska reviewn)

- Q9 ska ha inbyggd steam link vilket gör att de som har en stationär pc med steam installerat på kan lira på tvn.

- Tizen OS är bättre än Adroid tv och Lgs web OS (??)

Stämmer det att 75" har ca 450 zoner dvs samma som 65" varianten så är det en nackdel.

En 75" tv har ca 33% större bildyta än en 65" tv så det innebär i så fall att zonerna är större.

Det gör att det blir en större yta som påverkas när man kör local dimming.

Själv så förstår jag inte hur det kan vara möjligt, rimligtvis så bör en 75" ha fler zoner pga större bildyta precis som Sony ZD9 har (65" ca 640 och 75" ca 850).

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 04 May 2018 - 15:25.

Postad 04 May 2018 - 20:01

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

Stämmer det att 75" har ca 450 zoner dvs samma som 65" varianten så är det en nackdel.

En 75" tv har ca 33% större bildyta än en 65" tv så det innebär i så fall att zonerna är större.

Det gör att det blir en större yta som påverkas när man kör local dimming.

Själv så förstår jag inte hur det kan vara möjligt, rimligtvis så bör en 75" ha fler zoner pga större bildyta precis som Sony ZD9 har (65" ca 640 och 75" ca 850).

Varför? Så länge de har samma upplösning så blir det ju samma precision i zonerna.

Postad 05 May 2018 - 08:00

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Live test och jämförelse av Q9 bl,a .

https://www.youtube.com/watch?v=sK9K1iPabdQ

Postad 05 May 2018 - 13:02

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Hur tänker amerikaner köper en TV för $4000?

Postad 05 May 2018 - 18:05

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0
Var förbi Elgiganten idag. Där hade dom Q7.

Postad 05 May 2018 - 21:04

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Hur tänker amerikaner köper en TV för $4000?

Vad menar du? Highendapparater kostar pengar oavsett teknik när de precis har släppts på marknaden...

Redigerat av peppelito, 05 May 2018 - 21:05.

Postad 06 May 2018 - 07:28

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Vad menar du? Highendapparater kostar pengar oavsett teknik när de precis har släppts på marknaden...

Eller som om jag skulle köpt min C7 för 37K blev i stället 23K

Amerikanarna om något borde väl känna till BF

Postad 06 May 2018 - 08:06

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

• 864 inlägg
  • 0

Det gör dom, men många over dere har no limit när det gäller pengar. Och det skall vi vara tacksamma för att dom vill ha nya grejer oavsett vad kostnaden är, så att vi får veta en del omdömen om nya tx TV.

Postad 06 May 2018 - 08:08

Zero
  • Zero
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 1

Precis som här hemma, vissa behöver inte bry sig om pengar och köper oavsett pris.

Postad 06 May 2018 - 08:21

Unregistered8aa5872c
  • Unregistered8aa5872c
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0
Hade samma oro för betraktningavinklar som många här och räknade och kom fram till att jag förmodligen inte skulle bli nöjd med min 75” Z9D på 4 meters avstånd med centrerad tresitssoffa. Detta har inte varit något problem över huvud taget! Mycket diskret extra blooming runt vit text på helsvart skärm vid ytterkanten på soffan är det enda jag noterat.

Svart är verkligen svart också, och den enda gången jag hade önskat svärtan från oled är också under eftertexterna (på grund av blooming).

Denna samsung verkar grym! SDR verkar mycket bättre än på Z9D som inte imponerar, om man nu tycker det är viktigt. HDR utklassar oled precis som Z9D gör att döma av uppmätta nits.

Hade inte tvekat på grund av LCD som teknik om jag var i köpartankar. Local dimming är otrolig nu för tiden, clouding och blooming är ett icke-problem.

Redigerat av Unregistered8aa5872c, 06 May 2018 - 08:27.

Postad 06 May 2018 - 15:09

XFire
  • XFire
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 1

Varför bry sig om BF om man har råd? Jag skulle bytt TV när varje ny modell släpps om jag var miljonär.

Många beställer flaggskepps modeller när det lanseras, varför förboka direkt istället vänta några månader när det ändå kommer att gå ner i pris?

Om jag hade råd skulle tvekligen byta ut min A1 till Q9 bara för testa den. Om inte är nöjd är det bara byta tillbaks eller till annat.  :P

Så länge pengar är inget problem, bryr man sig inte om vad den nu kostar eller kommer kosta senare under BF/Singles Day/Cyber Monday/Green Weekend eller andra reor.

Postad 07 May 2018 - 07:14

putte79
  • putte79
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

samtidigt hos LG https://www.zdnet.co...es-controversy/

Postad 07 May 2018 - 09:00

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Hopp då taxade plasman in med 2 vertikala lysande pixelrader. Frågan är om man vågar statsa på 55" modellen... Jag är lite rädd för en 3,5 sitssoffa och 55" där bästa platsen naturligtvis är en divan på hörnet. Avstånd ca 3,5 meter. Går ej på 65" då jag kör med projektor för filmvisning.

Postad 07 May 2018 - 11:21

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om denna TV finns att se i någon butik i Stockholm?

Postad 07 May 2018 - 11:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

"...was being used to show departure schedules. A thick white line between the heading and the graphical table was visibly burnt-in when the TV switched images. The line was static, while information inside the table kept changing and didn't leave retention."

Korkat av LG att installera den till det användningsområdet, men det har naturligtvis ingenting med hemanvändning att göra. Tramsig artikel förövrigt, som om de har avslöjat något unikt. Att OLED kan få tillfälliga (och ibland permanenta) inbränningar om en statisk bild visas länge är ungefär lika okänt som att Samsungs VA-paneler har dålig betraktningsvinkel.

Redigerat av Ageve, 07 May 2018 - 11:49.

Postad 07 May 2018 - 11:55

Edja78
  • Edja78
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Jag har kollat en del på Q9FN 65" på youtube, mer specifikt olika "nya" spel i 4k med HDR. Jag lirar rätt mkt xbox onex och ps4 pro, så jag skulle byta TV enbart för att Q9FN "ska" vara bäst för gamers. Dock tycker jag att de bilder jag sett, vissa till och med i jämförelse med C7 oled, ger Q9FN ett ganska urvattnat utseende när det gäller färg och ljus - jämfört mot C7. Jag får intrycket som om testaren har kört en överdriven hög "brightness" inställning utan att justera annat. (Dessvärre har jag utvecklat oled och LG allergi pga de problem som jag haft med E6 och LG support är skit precis som företaget. Deras support för en produkt är 12 månader. Snyggt.)

Är det någon som faktiskt testat, sett en Q9 kopplat till en konsol? Jag blir lite osäker på om jag inte ändå skulle vänta med TV till nästa år. Min E6 oled är tyvärr ganska "välanvänd" - inbränning är faktiskt inte påhittat, men det är nog en non-issue vid "normalt användning". Jag kör ju allt ut på TVn så min TV åldras 10 år på 2 :) Vi får se, kan kanske inte motstå en Q9a för 20,000 kr på BF.

Postad 07 May 2018 - 12:01

Edja78
  • Edja78
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

LOL, jag såg detta efter jag skrev min post. Klockrent. Ska bli kul att se hur LG förklarar att "Bigfoot inte existerar ståendes över ett Bigfoot lik" :)

Postad 07 May 2018 - 15:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag har kollat en del på Q9FN 65" på youtube ... Dock tycker jag att de bilder jag sett ... ger Q9FN ett ganska urvattnat utseende när det gäller färg och ljus

Har du bedömt en TV med Youtubeklipp?

Edja78: Hur gammal är du, 12? (edit: undrar pga din "lol" kommentar då, inte inlägget före det)

Redigerat av Ageve, 07 May 2018 - 21:07.

Postad 08 May 2018 - 09:41

Edja78
  • Edja78
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Har du bedömt en TV med Youtubeklipp?

Edja78: Hur gammal är du, 12? (edit: undrar pga din "lol" kommentar då, inte inlägget före det)

Jag är fullt medveten om att youtube inte ger TV-bilden rättvisa. Men om testaren ställer upp en C7 oled side-by-side med en Q9FN så måste du hålla med om att man borde kunna få en adekvat "uppfattning" om "skillnaden" - i alla fall avseende det jag skrev om. Som jag förstod var inställningarna likvärdiga också. Men självklart vill och kommer jag titta på denna TV i verkligheten innan jag bildar min slutliga uppfattning. Om det inte framgår från mina tidigare inlägg på denna tråd så är jag ett Q9FN FAN och hoppas som fan att jag kan äntligen byta ut min E6 mot en "bra" LED. Jag har haft Samsung tidigare år, alltid gillat deras TVn och bilden de ger, MEN vid två tillfällen (2014 två returer,2015 två returer) hade jag sådan otur med "panel lotteriet" att jag gav upp och köpte en Oled i 2016 - trots att jag visste att för MIN användning hade en LED varit bättre. (konsol, pc, tv = huvudskärm till samtliga)

Sen vad gäller min ålder... 12 ? Jag önskar... hade kunnat göra en hel del saker annorlunda då. Det kanske är så att jag inte tar mig själv på så stort allvar. Att använda en akronym i det sammanhanget var lättare än att skriva "AaaaHAHAHAHAH", självklart att någon ska reagera på det. Av ren nyfikenhet, säg att jag är 12 år, vad spelar det DIG för roll? Försöker du ragga upp mig?

Nej, det du ser i den posten är ren skadeglädje. Låt oss säga att jag är inget LG fan längre. Med det sagt, jag är ingen ****** för något märke. Förväntar mig aldrig något oskäligt, men jag accepterar inte att ett företag visar upp en produkt, men sedan det kunden köper har en massa avvikelser från det som marknadsfördes. Typ: LCD överdrivet mycket clouding, blooming. Eller Oled "nära svart problem", vertikal banding och allt annat skit som folk stöter på. 

Men i alla fall, Q9FN verkar vara riktigt bra. De skillnader jag såg på nämnda videon kan jag lätt leva med. Rtings köper ju sina TV:n själva så det kanske finns hopp om att kundversionen inte skiljer sig avsevärt från handplockade testversioner.

Redigerat av Edja78, 08 May 2018 - 10:05.

Postad 08 May 2018 - 12:01

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 2

Jag är fullt medveten om att youtube inte ger TV-bilden rättvisa. Men om testaren ställer upp en C7 oled side-by-side med en Q9FN så måste du hålla med om att man borde kunna få en adekvat "uppfattning" om "skillnaden" - i alla fall avseende det jag skrev om. 

Kort svar: Nej - du kan aldrig göra en direkt jämförelse på detta sätt. Det vore som att du skulle höra skillnaderna mellan två olika högtalare baserat en mp3-fil som något spelat in godtyckligt och du sedan spelar upp godtyckligt.

Vad man kan göra är att illustrera skillnader, ta ett medvetet urval av bilder och filmklipp som demonstrerar de skillnader man kan observera på plats och där också vara tydlig med just detta – att det är ett selektivt val.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.