* Officiell tråd - Epson TW-100 *
683 svar till detta ämne
Postad 27 January 2003 - 08:13
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Hur gör ni alla här för att få så bra svärta som möjligt på era TW100??
Det är det enda jag so far inte e helt nöjd med på TWn.
Annars e jag helnöjd..
Men tycker att jag får bäst bild/svärta om jag har lite dunkel belysning i rummet... Är det kolsvart i rummet så märker man mkt mer av att den inte klarar svärtan helt ok.. som alla andra LCD iofs..
Postad 27 January 2003 - 09:59
sbl
-
sbl
-
Användare
-
-
241 inlägg
demon: Hur stor bild kör du? IMHO behöver TW100/LPX500 minst 2.3 meter för att komma ner till ok svärta (ökar du bildytan med 20% minskar ju även svärtan lika mkt). Testa att dra upp storleken och se skillnaden, kör du på din tillfälliga tupplursduk (som jag) så kanske det blir lite jobbigt, men jag har en så ljus vägg bakom så jag bryr mig inte att nästan en halvmeter hamnar utanför... Jag tycker även svärtan är bäst med helt svart i rummet...
Postad 27 January 2003 - 10:08
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Öööö ok...
Men jag har lånat en riktig duk av en polare som är 2m bred och utanför e det tegelrött.. Så det funkar inte..
Men hur kan svärtan öka genom att man förstorar bilden? Eller vad menar du?
Postad 27 January 2003 - 10:41
Unregisteredf4ac25ae
-
Unregisteredf4ac25ae
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Har selv 1.8m bred duk og kunne ønsket bedre sortnivå selv. Vil dog ikke bestille lerret med lav gain da jeg ofte har endel lys i rommet. Kanskje et filter hadde vært tingen ? Type grått, som kan benyttes når rommet er helt mørkt ? Noen som vet hvilken type som er best ? På AVS ser det ut som "Hoya FL-D" eller noe sånt er populært, noen her som har prøvd det ?
Postad 27 January 2003 - 12:03
Unregistered0802927f
-
Unregistered0802927f
-
Användare
-
-
237 inlägg
sbl, jag har själv en Yamaha och tror tyvärr inte att dom har dom nya Dream III-panelerna. I reklamen för projjen (och i manualen också har jag för mig?) säger Yamaha iaf att det sitter Dream II. Fast å andra sidan har Yamahan fördelar även mot 100H; fullt RGBs-stöd, Zoom Subtitle och troligtvis tystare t ex. Och så är den snyggare [  ]
Postad 27 January 2003 - 12:12
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Snyggare??? ÄÄäääääää du skojar... ha ha ha ha [  ]
Postad 27 January 2003 - 13:00
Unregistered88a4fce0
-
Unregistered88a4fce0
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Demon: Precis som sbl säger är den subjektivt uppfattade svärtan beroende av dukstorleken och bakgrundsbelysningen. Jag själv kör 300x170 med en TW100 i ett helt mörkt rum och ställer mig helt oförstående till kritiken mot TW100 svärta. Jag tycker den är alldeles utmärkt, svart är svart. Visst, jämfört man high-end DLP eller CRT så är det inte så bottenlöst svart men man får ju vad man betalar för. Problemet är att det är för svart hos mig, många detaljer försvinner i mörka scener men det tror jag mycket är en kalibreringsfråga som jag tänker tackla med ett SMART III kalibreringskit från www.enhancedht.com. Jag är själv alldeles för oerfaren med projektorer för att med blotta ögat börja laborera med grayscale tracking och allt vad det heter.
Postad 27 January 2003 - 13:18
miol11
-
miol11
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
300x170 det var ingen dålig bildbredd. Törs man fråga vilket avstånd du har till duken?
Postad 27 January 2003 - 13:22
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
DAMN!!!! Vilken storlek!!! 300*170cm wowww
blir det inte pixligt eller sitter duy väldans långt från duken?
Postad 27 January 2003 - 14:41
LordX
-
LordX
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
jomotic: Helt rätt! Ska vara STOR bild. Kör själv 234x132 och sitter ca 330 bort. Skulle inte vilja ha mindre bild [^].
Ska bli intressant att höra om det där SMART kittet är något att ha. Hoppas du får det hyffsat snabbt.
Postad 27 January 2003 - 18:52
Unregisteredf429d119
-
Unregisteredf429d119
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hei alle,
Litt off topic her... men.virker som TW-100 menneskene finnes på denne tråden.Har nettop avbestilt min Epson TW100h fra nettbutikken i Norge. De greide aldri komme opp med noen dato for levering. Siste email jeg fikk sa levering 28. mars. DET er for lenge. Så jeg ringte de og de kunne ikke svare noe mere sikkert, kanskje 14 dager før, kanskje 14 dager etter denne datoen. Så jeg avbestilte.
Så, tok en telefon til Sascha på www.big-screen.de og bestilte derfra. Levering om en ukes tid.
Demon, bestillte ikke du fra de? Virket seriøse og hyggelige over telefonen i hvert fall. Håper ikke jeg har dummet meg ut, liker vanligvis ikke å bestille slikt fra utlandet. Men jeg sparer noen kroner også da, pluss at TW-100h virker umulig å få tak i her i Norge.
Postad 27 January 2003 - 19:36
Unregistered88a4fce0
-
Unregistered88a4fce0
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
miol11 och Demon: Jag sitter 4,8 m bort från duken. De enda pixelfenomen som förekommer är att man anar pixelmatrisen som en hinna på väldigt ljusa bakgrunder, vilket är en begränsning i teknologin. Beträffande SMART III så dröjer det nog tre veckor innan det kommer är jag rädd. Om någon här är intresserad av en större duk så har jag faktiskt en 300x170 till salu. Ni kan läsa hela annonsen här, https://www.minhembi...chTerms=da-lite. Efter att ha duken uppmonterad och använd i en månad så kan jag gå i god för att de små märkena i duken inte syns under några som helst hembioomständigheter och kåpan fixar man med två penseldrag. Ingen har lagt bud så vill någon göra ett vrakfynd är ni välkomna. Annars måste jag kasta den för att få tillbaka momsen från tullen vilket vore ett himla slöseri.
Postad 28 January 2003 - 02:14
sbl
-
sbl
-
Användare
-
-
241 inlägg
Demon: Orsaken till att svärtan blir bättre med större bild är helt enkelt att antal lumens per kvadratmeter blir lägre. Hela bilden blir mörkare helt enkelt, inklusive svärtan. En bild >= 2.30 med TW100 ger en svärta som inte är helt långt ifrån en biograf...
MercuryOSX: Den är _GRYMT_ mycket snyggare.. [  ] Tack för infon om DreamII-panelerna!
Postad 28 January 2003 - 07:49
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Peedee.... Jodå jag beställde av Sascha på big-screen och de är verkligen kanon att ha och göra med.. inga problem alls..
Räkna knappt en veckas levtid.. samt att du får TW100 H...[  ]
Sbl... Ok... borde man inte kunna lösa det emd ett filter till en mindre bild? Har hört en masa om något CC20 filter.. vad är det och vart hittar man det?
Idag ska mina prylar upp i taket så de blir sambo godkända..[  ] (proj och duk dvs)
Postad 28 January 2003 - 10:59
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Ok då vart det beställt ett CC20 filter... ska bli intressant och se vad det kan göra..[  ]
Pratade lite med foto snubben och enligt honom så var det ett filter för att öka svärtan bla.. fast att det är rött??!!
Jag är inte så hemma på detta området..[:I]
Ja ja det e bara att prova..[  ]
Postad 28 January 2003 - 14:54
LordX
-
LordX
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Demon: Jag skaffade själv ett CC20R filter i höstas. Tyckte inte det gjorde någon större skillnad. Endast marginellt bättre svärta. Rätt svårt att ställa in några bra värden i projektorn. Tror jag testat hur mycket som helst inklusive de värden LoFi från AVSForum publicerade (finns på http://groups.yahoo.com/group/tw100/). Jag vet att det finns andra med CC20R filter och TW100 och tycker det är mycket bra så ni får gärna publicera era projektorinställningar. Själv tog jag bort mitt filter i helgen och måste säga att jag upplever mycket mer "tryck" i bilden, renare färger med lyster etc. utan filtret. Tyckte inte svärtan blev direkt sämre iheller. Tror nog att en grå duk skulle vara ett bättre alternativ om man vill förbättra svärtan. Sen finns det faktiskt filter som dämpar ljusstyrkan lite. Kommer inte ihåg vad de heter men EmuMannen nämnde något om ett sådant tidigare i tråden.
Postad 28 January 2003 - 15:05
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
LORDX..
Ok tack... men jag ska prova iallafall... 185kr kan det vara värt..[8D]
Postad 28 January 2003 - 15:54
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
Oups... Här inte hunnit läsa forumet på ett par dagar (eftersom det är mycket skruvande med bilen för tillfället och garagetid är alltid prioriterat framför internettid).
Svärta och detaljnivå. Med X073 så förstod jag inte hur någon kunde anmärka på dålig svärta... Med min nya ljusare duk så upptäckte jag alla detaljer jag missat med X073. Jag har provat olika kalibrerade värden men bäst bild tycker jag att jag får när jag låter ögonen styra. Det är därför jag är lite skeptiskt inställd till olika tekniska kalibreringar som AVIA eller SMART. De är säkert användbara för att justera gammakurvor med mera men det är inte alltid optimal objektiv bild överensstämmer med dina subjektiva värderingar.
När jag bytte till ljusare duk så upplevde jag svärtan som ganska grådaskig men konstig nog så har jag slutat irritera mig! På något sätt accepterar jag bilden som den är idag och det beror till stor del på att detaljrikedomen är så bra och att jag inte upplever den mörkt grå svärtan som särskilt irriterande längre. Från början trodde jag att ett becksvart rum var att föredra och det kanske stämmer för CRT. Men efter att ha läst igenom Steve Smallcombs hemsida så fastnade jag lite på det han skrev om indirekta ljuskällor. Jag måste erkänna att jag upplever någonting liknande själv och jag använder därför indirekt ljus i dagsläget och det är inte bara bra för upplevd kontrast, det gör det dessutom lättare att hitta popcornen med mera.
Ljusgrå duk, RGB-inställningar, indirekt belysning och möjligen personlig tillvänjning har hjälpt mig till en nivå där jag inte längre upplever svärtan som irriterande. Jag har tidigare provat ett Hoya FLD (multi coated) filter och det har jag tydligen missat att skriva om! Jag köpte ett 58 mm filter eftersom det är cirka 60 mm i ytterdiameter. Min ide var att vända det bak och fram och trycka fast det i hålet framför linsen (det hålet är cirka 60 mm). Det visade sig dock att hålet var lite för stort men det är lätt avhjälpt med ett par varv el-tejp runt filtret. Resultatet var dock katastrofalt om ni frågar mig. Bilden fick ett riktigt konstigt röd-violett stick som var svårt att kalibrera bort. Dessutom upplevde jag det som om filtret påverkade skärpan negativt. Någon förbättrad svärta eller kontrast var svår att upptäcka men nackdelarna var uppenbara. Därför åkte filtret av fortare än kvickt! Det verkar som om TW100 klarar sig utan filter och jag är verkligen glad att slippa luta mig mot den typen av lösningar.
Storleksmässigt kör jag med 2 m bred bild (dryga 90”). Det är förmodligen därför jag aldrig upplevt screendoor som något som helst problem. Jag skulle gärna köra större bild men då får jag svårt att dölja den på det sätt jag idag döljer den bakom två skärmgardiner. Att större bild skulle ge bättre svärta hade jag ingen aning om!
Jag börjar mer och mer släppa tanken på en HTPC. Efter att ha skruvat på bilden med min vanliga TV som referens har jag idag så pass bra bild (trots att jag bara kör komposit och s-video) att jag har svårt att klaga. Ibland är detaljrikedomen så bra i mörka partier att jag inte kan förstå varför TW100 någonsin får kritik för detta. Sedan väljer jag snabbt projektorns default-värden med theatre mode etc. och då förstår jag vilken fantastisk skillnad kalibrering kan ge.
I framtiden vill jag ha digital anamorfisk tv (gärna HDTV), digital video samt en DVD-spelare utan chromabug (gärna HDDVD). Det skulle kunna vara en HTPC med fungerande MPEG2-capture lösning samt DVB-kort. Fördelen vore flexibiliteten med mjukvarubaserade system som kan användas för exempelvis DSP, förförstärkning, bildbehandling med mera. Denna typ av lösning är dock för roddig i dagsläget. Förmodligen hinner jag med minst en uppgradering av A/V-utrustningen innan det finns hård- och mjukvarukomponenter som gör det möjligt att smärtfritt bygga lika bekväma system med PC-komponenter (åtminstone till ett rimligt pris, arbetstid inräknat).
Postad 28 January 2003 - 16:20
LordX
-
LordX
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
EmuMannen: Jag har också tidigare läst det här om att indirekt ljus faktiskt kan göra så att man uppfattar svärtan som bättre (?). Vad har du för typ av indirekt ljus och hur är det placerat?
Sen måste jag säga att jag skulle nog inte kunna vara utan PCn. I min setup är det faktiskt bara en nackdel med PCn, det är mer komplicerat att sätta på en film än en vanlig DVD-spelare. Jag tycker dock att möjligheten med DivX, XviD, Windows Media, uppgradera codecar etc är något jag definitivt inte skulle vilja vara utan. Måste också säga att Zoom Player är fruktansvärt bra. Sen kan man ju spela också (fast det gör jag väldigt sällan) och det är fett!
Testade Windows Media HDTV demon (720p) från Microsoft och det ser faktiskt riktigt bra ut på TW100. Märks att det är högre upplösning än 720x576 (trots att demon var ganska taskigt kodad).
Jag tittade på 5:e elementet på SVT (i anamorfisk 16:9) i fredags och för första gången kännde jag att bilden verkligen var superb på Comhem (använde mitt dvb-c kort). Inte alls långt från DVD. Har gjort jämförelser mellan s-video och dvb-c kortet (via vga) och det är mycket bättre bild via dvb-c kortet! Har inte ens digitalboxen inkopplad längre.
Läste också "nyheten" (josex skrev på DVDForum) om att programmet DVB-Control för dvb kortet faktiskt stödjer textning och möjlighet att ändra y-position på texten (!). Ska se om jag får igång det ikväll! Då har jag ingen nytta av ett "zoom with subtitle" läge för det går enkelt att fixa i datorn.
Sen om "E de fest eller?" så sätter man på Winamp som jukebox och en cool plugin... Då blir det party på riktigt [8D]. Gästerna häpnar... [:0]
Postad 28 January 2003 - 23:11
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
LordX, jag håller med dig om att alla möjligheter finns för en HTPC men jag blir lätt avtänd på tanken att ha en PC i vardagsrummet. Jag har redan stationära datorer utspridda i hela huset + tre bärbara som behagar att dyka upp lite var stans (WLAN gör det verkligen smidigt att använda en Laptop var man vill i huset).
Om jag bygger en HTPC så vill jag att den skall se och uppföra sig som ett inkapslat system. Jag vill inte tvingas använda varesig tangentbord eller mus. Allt skall gå enkelt och 100% felfritt att sköta med min Pronto. Sedan skulle jag vilja ha ett enhetligt gränssnitt. Som det är idag så ser alla program lite olika ut. DScaler, Winamp, MediaPlayer, Zoom Player, DVB-Control, ProgDVB, WinDVD, PowerDVD, Girder etc. Listan kan göras lång och alla utvecklare av dessa applikationer har sina egna ideer om hur ett GUI skall se ut och fungera.
Det som verkligen förvånar mig är att det är så få applikationer som optimerats för projektor och fjärrkontroll. Applikationerna borde starta i full screen, all information till användaren bör ske via ODS och de skall gå att sköta enbart via tangentnedtryckningar (inga underliga kombinationer som försvårar styrning från annan applikation, det gäller även användandet av windowshandtag etc.). Det vore även trevligt om applikationerna publicerade ett COM-interface eller motsvarande för kontroll från externa processer som frontends eller script...
Jag håller faktiskt på och utvecklar ett ramverk för min egen HTPC (om jag någonsin bygger en). CD , MP3 och andra format för audio är inga problem. Att använda visualization plugins för WinAmp är däremot inte optimalt eftersom de använder ett separat window (som är svårt att kontrollera med overlays etc.). Jag håller i stället på och leker med Sonique plugins som har ett mer passande API. Stillbilder löses lätt med 32-bits DIB:ar och öppen källkod för att läsa olika format. DVD, DivX och andra format för film och video är inte heller några problem. Det är bara att använda DirectShow. Hur ODS bäst implementeras är lite knepigt eftersom video mixern är implementerad så olika beroende på version av DX och OS. TV är det som är knepigast, jag har provat att koda både mot filtren för analog tuner och video capture. Med hjälp av VMR-9 som har stöd för deinterlace borde det gå att fixa analog tv-mottagning utan större problem. Inte lika bra som DScaler i dagsläget men DX utvecklas ju hela tiden till det bättre. DTV är betydligt knepigare. DX-9 stödjer förvisso både DVB-T och DVB-C via Broadcast Driver Architecture men det är lite hönan och ägget så länge Microsoft inte kan tillfredställa industrin med sina lösningar (inga drivers eller brister i DX försvårar applikationsutveckling)...
Nåja problemet är inte att skriva en applikation med enhetligt GUI. Eftersom jag har barn nu för tiden så har jag aldrig tid att koda så mycket som det behövs. Därför blir jag sittande med halvfärdiga applikationer och så tvingas jag använda en massa färdiga applikationer med bristfällig integration. Om jag någon gång får tid att skriva klart mina applikationer så kanske det blir aktuellt med en HTPC. Under tiden håller jag mig till användarvänlig A/V-utrustning som ger mig tid att titta på film och lyssna på musik i stället för att tvinga mig att koda... [xx(]
Det som drar mest för tillfället är DVB-kort eftersom jag skulle önska bättre kvalitet för TV. Men det känns som om DVB-korten samt drivarna kan få lite mer tid på sig att mogna. Med ett DVB-kort så måste man ju även prova att få till en PVR-lösning och sedan är ju cirkusen igång! [  ]
En chroma-bug-fri DVD-spelare och RGBHV skulle inte heller sitta helt fel... Ouch, man klarar väl sig inte utan en HTPC i längden kan jag tro... [  ]
Postad 29 January 2003 - 00:04
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
LordX, för tillfället sköter jag indirekt ljus från tre lampor innuti rör av frostat glas. De är försedda med dimmer och jag brukar dra ner dem i botten för då upplever jag inte att ljuset påverkar bilden på duken. De lyser dock upp rummet tillräckligt för att kontrasten skall upplevas som bättre. Jag kan justera indirekt ljus från både höger och vänster vägg i förhållande till duken.
En framtida lösning som jag funderat på är att montera belysning runt duken. Jag har en glipa på någon cm mellan maskens ytterkanter och väggen. Där skulle det gå att montera små lampor som skulle kunna fungera som indirekt belysning runt själva duken. En bättre lösning är förmodligen lampetter eller motsvarande på samma vägg som duken såsom Steve Smallcomb. Vid sidan om min duk så sitter mina skärmgardiner och därför kan inte jag använda den lösningen. En annan lösning vore lågt placerad belysning (indirekt mot golvet eller mot väggen under duken). De som har större frontar borde kunna placera indirekt belysning bakom dem men jag har alla hötalare placerade i taket och jag tror inte på högt placerad belysning även om den är indirekt...
Postad 29 January 2003 - 00:58
Unregistered960
-
Unregistered960
-
Beroende
-
-
1036 inlägg
Jag körde oxå alltid med indirekt ljus när jag hade lcd- klar förbättring vid rätt styrka!
Postad 29 January 2003 - 11:26
Unregistered40368
-
Unregistered40368
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
EmuMannen: Angående det där med indirekt ljus runt duken, kommer jag ihåg att jag på ett finskt hembioforum läste att man använde "ljusslingor", som man monterade på baksidan av duken/MDF-skivan. Med "ljusslinga" avser jag en sån där "dekorations-slang" med många små lysande punkter, som används i bl.a. juldekorationer. Liknande "slangar" finns även t.ex. i biografer för att markera trappsteg etc.
Idén är att man får en indirekt belysning som är jämnt fördelad runt hela duken. Det är dessutom en väldigt billig lösning, och nu borde man ju kunna hitta "ljusslingor" för halva priset eller ännu mindre, eftersom julsäsongen är över [  ]
Postad 29 January 2003 - 11:38
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Då var det inte bara jag som yrade när jag ansåg att man fick bättre bildupplevelse med svag bakgrunds belysning samt att svärtan kändes mkt bättre...
[  ][  ]
Nu e allt uppe så foto uppdatering kommer strax...[  ]
Postad 30 January 2003 - 08:22
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Ok... då har jag pelat med inställningarna och även provat CC20 filtret.
Och den bilden som jag tyckte vart bäst just nu var med Steve Smallcombs (eller vad han nu heter[  ]) samt med CC20 filtret.
Personligen tyckte jag filtret gjorde ganska stor skillnad men visst tappade man lite av vit balansen men å andra sidan tyckte jag att svärtan blev bra mkt bättre samt färgerna oxå.
Men jag ska fortsätta pela lite med inställningarna i helgen..
Det jag än så länge inte är helt nöjd med är skärpan och svärtan (vet att det är LCDns svaghet men men)[  ]
Kollade på XXX igårkväll och de ljusa pariterna av filmen är grymt bra med de mörka är ok men inte bra.. dock bättre med CC filtret.
Men ska försöka mig på de här RGB inställningarna i helgen måste bara läsa på lite först innan jag ställer till det för mkt..[8D]
Gjorde ett "misstag" och det var att ha tv på under duken för att jämföra och visst är tv bilden mkt bättre, men för att ställa in bilden på projen så var det ganska bra att ha tv direkt under och försöka närma sig den bilden.
Och under tiden jag hade Tvn på tyckte jag inte om proj bilden men sedan jag stängde av TVn och bara så proj bilden visades tyckte jag det blev bättre och bättre.. Bara att vänja sig antar jag..[  ]
Vi får se vad jag tycker efter helgen...[  ][  ]
Ps.. kan någon ge mig en snabb lektion i RGB inställnig??
Har läst lite men behöver mer kött på benen..
Emumannen Pennylane????
Postad 30 January 2003 - 12:04
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
Råd nummer ett, använd bara TV och projektor sida vid sida för referens och kallibrering! Själv stänger jag alltid av tv:n när jag slår igång projektorn för att titta på film eller tv. Även om de är ganska lika så måste man acceptera att det är svårt att blåsa upp PAL eller NTSC i 100 tum utan att det påverkar bilden. Det är då man längtar efter HDTV och HDDVD...
Postad 30 January 2003 - 12:30
LordX
-
LordX
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Jag har nu set två filmer sedan jag tog bort mitt CC20R filter. Igår satte jag tillbaka filtret efter att ha sett en halv film och måste säga att det faktiskt bidrar till att förbättra svärtan en del. Till viss del kan det bero på att utan filter känns svärtan som lysande grå och med filter mer som mattgrå (trevligare).
Kommer nog fortsätta att använda filtret ändå. Tweakade lite värden igen igår och tyckte det blev lite bättre. "Problemet" är att jag kör PC och Windows desktopen lyser ordentligt utan filter och är lite mer matt med filter. Speciellt stora enfärgade vita ytor märks detta tydligt på. Detta kan vara svårt att se om man bara använder en vanlig DVD spelare.
Jag tror också att om man använder PC kan man nog inte använda sig av exakt samma värden som för t ex s-video. PCn är kapabel att visa många fler färgnyanser.
Postad 30 January 2003 - 12:39
LordX
-
LordX
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Angående skärpa: Tänk på att PAL 720x576 kommer skalas om till 1280x720. Sen lär projektorn ha viss overscan (bör den ha) så den verkliga skalningen kanske sker från ungefär 660x496 (tror Nokia räknar med ungefär denna "safety area" i sina digital-tv boxar) till 1280x720. Detta innebär att en massa mellanliggande pixlar måste räknas ut baserat på närliggande "riktigta" pixlar. Nu vet jag inte riktigt hur projektorn skalar men att testa att skala upp en lågupplöst bild i Photoshop ger en något suddigare bild är originalet.
Undrar hur det skulle se ut om det skalades med metod liknande Philips Pixel Plus?
Postad 30 January 2003 - 12:50
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
En polare här på jobb har lånat hem Sony HS10 och han kollade på deras cinemafilter som skall ge bättre svärta och det e ungefär samma rosa färg som det är på CC20 R filtret.
Så Sony löser svärtan med filter oxå...
Enda problemet är att få till värdena i inställningarna men med lite "pulande" så...[  ]
Nu ska man bara se till att få dit filtret på ett snyggt sätt oxå.. lättare sagt än gjort..
Postad 30 January 2003 - 14:13
Unregistered40368
-
Unregistered40368
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Ännu angående skärpan: Om bilden upplevs som "oskarp" - kör progressiv PAL !!
Postad 30 January 2003 - 15:22
Unregistered40368
-
Unregistered40368
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
quote:Originally posted by Demon
Det jag än så länge inte är helt nöjd med är skärpan och svärtan (vet att det är LCDns svaghet men men)[  ]Ja, jag skall väl förtydliga mitt förra inlägg, och sammanfatta mina upplevelser av TW-100 och olika signaltyper (alla kablar kopplade direkt från min Denon DVD-3800).
Skillnaden mellan komposit och S-Video är märkbar, men en gång satt jag och såg (i misstag) en hel film med komposit. Reagerade först när sluttexterna började rulla att något var fel. Man får alltså en mycket bra bild redan med en enkel kompositsignal.
Skillnaden mellan S-Video och Interlaced komponent är - hårfin. Tror inte att jag med säkerhet skulle kunna skilja dem från varandra i ett blindtest. Men när man switchar mellan de två så vinner nog komponenten.
Skillnaden mellan Inerlaced och Progressiv komponent (Progressiv PAL) är enorm. Man får en sån skärpa och ett sånt djup i bilden som man inte trodde var möjligt. Första gången jag testade (med Hitchcocks restaurerade "North By Nortwest") gnuggade jag mig flera gånger i ögonen och trodde inte att det var sant. Jag körde scenen där de är i hotellrummet, och Grants kläder skall skickas iväg på snabbrengöring. När jag kopplade om till progressiv PAL så kunde man urskilja tapetstrukturen !!! Tidigare hade väggen varit mer eller mindre slät och enfärgad - nu fick den liksom "liv" och man såg att materialet var lång ifrån slätt. Väggen var gjort av något skrovligt material, och man kunde se att tapeten hade ett djup!
Och inte bara det. Jag tycker även att svärtan blir bättre. Inte så att den blir svartare, men genom att skärpan ökar så ökar även kontrasten mellan svart och vitt (t.ex. nattliga scener med någon form av ljus), och det i sin tur ger en känsla av ökad svärta.
Vad gäller RGB kör jag med kacangs värden (rapporterade i den här tråden av EmuMannen):
RGB Offset: 15, 10, 25
RGB Gain : -2, -1, -1
RGB Gamma : 2.2, 2.3, 2.2
Har bl.a. testat scener ur LOTR - orcherna i gruvan, och detaljupplösningen är enorm. Ni borde prova ...
Postad 30 January 2003 - 17:00
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
När det gäller den "grådaskiga" svärtan så hjälper en grå duk (bättre än filter tycker jag) och bra RGB-värden. Undvik "Theatre Mode" och börja med att maxa offsetvärdena. Korrigera offset så att du har hyfsad gråskala. Finkorrigera ljusstyrka, svärta och detaljrikedom i hög- och lågdagrar med gain och gamma. Det var i alla fall vad jag gjorde och om det var detaljrikedommen, ljusstyrkan eller vad det var så upplever jag inte svärtan som något problem längre. Det är inte svart men det är bra tryck i bilden och riktigt hyfsad kontrast. Det tar nog även ett par veckor att vänja ögonen vid bilden. I början skruvade jaf hela tiden och jag var aldrig riktigt nöjd eller säker på om det inte gick att få lite bättre. Idag har jag några "presets" som jag är mycket nöjd med och som jag använder beroende på bildkälla och material...
Ps. Jag utgår också ofta ifrån Ottos värden... Ds.
Postad 01 February 2003 - 10:24
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Emumannen...
Har använt mig av dina värden och pelat runt lite med och utan filter.. Men slutsatsen är nog att jag kommer köra med "dina" RGB värden och skaffa en grå duk så småningom.
Såg Blood Work igår kväll och tycker bilden är helt ok.. Men mitt i filmen tappade projen signalen och 20 sek senare fick den tillbaka den.????? Frågan e bara vad det kan vara som hände? kablen,DVDn eller projen som knasade? Det har hänt några gånger nu och först pelade jag på kablen och då kom signalen tillbaka men att det bara dyker upp utan att man rör något gör mig lite bekymmrad..
Ska koppla in Projen med komponent kabel nästa vecka så får vi se ifall det har med kablen att göra...
Har betällt ett chip till min DVD 747 så jag kan köra PAL progressiv signal oxå..Ska bli intressant och seifall det gör så stor skillnad..
Men i det stora hela är jag helnöjd med TW100an..
[  ][  ]
Postad 01 February 2003 - 17:28
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
Demon, du kan alltid prova med att ställa om videoformat från "Auto" (default) till "PAL". Min TW100 "tappar" signalen när jag snabbspolar på min VHS om den står i läge "Auto". Det är bekvämare att ha den i "Auto" om du till exempel tittar mycket på omväxlande PAL och NTSC. Annars är det smidigare att ha den på "PAL" och växla till NTSC när så behövs. Jag skulle gissa att även dessa inställningar går att spara som presets. I så fall kan du använda preset 1..6 per ingång för att ändra dessa värden...
Igår tittade jag på Scooby-Doo och bilden var så bra att jag nästan drog fram kamera och stativ för att dela med mig av upplevelsen (men screen shots gör aldrig bilden rättvisa). Jag satt en lång stund efter filmen och zappade mellan olika scener bara för att njuta av bilden och färgerna. Det jag noterade var att bilden var extremt ljusstark och att svärtan inte var någonting som jag irriterade mig på längre (förmodligen beroende på att kontrasten var så bra). Som vanligt måste jag säga att bilden inte är 100% perfekt (men det blir den nog aldrig, för ju bättre bild ju högre höjer jag ribban) men jag älskar verkligen min TW100! [  ]
Postad 02 February 2003 - 00:48
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Emumannen... Ok tack ska prova det..
Postad 11 February 2003 - 08:13
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Jaha..
Då han man provat med komponent kabel och progressiv NTSC...
Och visst blir det skarpare och bättre bild när man kör progressivt ... blev hyfsad skillnad kanske inte enorm men dock...klart värt pengarna för kablen..
Däremot så när jag kör PAL och komponent interlace så är det en rand högst upp på bilden där det är ganska mkt störningar.[?][?][?].. Finns inte där vid S-video eller vid NTSC skivor ( varken vid interlace eller progressiv signal)
PENNYLANE hade inte du något liknade problem???
Någon annan som upplevt detta fenomen?
Ska gör spelare PAL progressiv i dagarna så får vi se ifall det försvinner då...
En sak jag måste ta upp ä'r det här med Chroma buggen... Jag har Pioneern 747 som skall vara en av de värsta spelarna när det gäller croma buggen men har spelat all möjliga filmer tex Monsters Inc och det lilla jag kan se spela absolut ingen roll.... Så för mig e croma buggen inte av någon vikt alls..
Postad 11 February 2003 - 10:23
Unregistered40368
-
Unregistered40368
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Njaa, Demon, det var nog inte riktigt samma problem jag hade. Mitt problem är att vissa region2-filmer inte går att se med Komponent-interlaced signal. Bilden fladdrar/försvinner helt (det här har jag skrivit om flera gånger, så jag går inte desto mera in på det - misstänker min Denon-spelare), men någon rand med mycket störningar har jag aldrig haft. Låter som någon form av störning på signalen?
Så du är alltså inte så imponerad av den progressiva signalen? Kanske din spelare inte gör ett lika bra jobb som min Denon 3800? För jag är fortfarande lika barnsligt förtjust över det jag ser. Senast i går bytte jag signaltyp fram och tillbaka, bara för att konstatera hur bra den progressiva signalen är. Och då såg jag ändå en gammal svartvit film (The Apartment), men skillnaden är i alla fall mycket påtaglig. Men det var ju inte det som saken gällde ... [:I]
Postad 11 February 2003 - 10:23
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
Demon, DCDi är känd för att motverka chromabug med mera men jag ser den fortfarande (ibland mer och ibland inte alls) från min Sony NS300...
Postad 11 February 2003 - 12:25
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Pennylane..
Jodå visst gillade jag bilden men tyckte kanske inte det var enorm skillnad men visst blev bilden stadigare samt skarpare.. Så helt klart gillade jag den progressiva signalen..
Jag tycker att de är helt klart värt de kr som en kabel kostar.. utan tvekan..
Emumannen..
Men jag kan inte påstå att det är ett problem, även när jag har Dcdi avstängd.. och tex kör progressiv signal..
Knappt jag ser den där buggen någonsin.....
Men vad kan det var för störning jag har lyckats få????
Finns som sagt bara där när jag kör komponent och PAL ...
Det är väl ca de 5 översta cm som blir knasiga ... ser ut som de förskjuts med en halv cm ungeför... svårt att förklara...
Hoppas jag får min PAL mod idag så jag kan se ifall den fixar det...
En sak till....
Grå duk?... Jag kan köpa en Euroscreen till väldigt schysst pris men då den har 0.8 gain kommer det att ställa till något?
Ska jag vänta och försöka få tag i en Dalite med 1.1 gain istället?
De rekomenderar ju Euroscreenen till projar med mer än 800ansi..
Någon????
Postad 13 February 2003 - 02:04
Unregisteredf429d119
-
Unregisteredf429d119
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hei alle!
Da er jeg også den lykkelige eier av en epson TW100. Fikk den hjem i går etter å ha bestilt fra Big-Screen.de
Lurer på en ting:
1. TW100 eller TW100H? Boksen/lådan jeg fikk står det "Epson EMP TW100" men det er også gule klistermerker med "NEW" over alt. Men ikke "TW100H". På selve projektoren står det også bare TW100 og ikke TW100H.
Jeg bestilte fra Big Screen i Tyskland fordi de skulle levere 100H modellen. Sendte en mail til Sascha der for litt siden, men venter på svar. Jeg har sjekket i service menyen og mener at det sto "Optical Engine V420-01 ", mener også at firmwareversion sluttet på 101.
Demon - du fikk jo også din projektor fra Big-Screen. Er det en TW100H jeg har fått selv om den ikke er merket med det på utsiden? (bryr meg ikke så mye om hva den heter egentlig bare det er med den nye optical engine og økt kontrast ratio).
Ellers vil jeg si at jeg er veldig imponert over bildet den leverer. Har ikke hatt så mye tid til å tweake den i noen særlig grad. Men er veldig fornøyd allerede. Jeg har lest så mange forslag til innstillinger at jeg ikke veit hva jeg skal forsøke :-) Jeg har en Phillips 963 SA og 8 meter Supra AV3 komponent kabel. Lerret er et Euroscreen hvitt 1.0 gain (tror jeg) 160 cm bredt (skal kjøpte større senere). Projektoren står på bordet foran sofaen inntil videre. Skal kjøpe takstativ senere. Rommet er enten nesten helt mørkt eller med svak belysning. Jeg har søkt en del her på forumet og lest en del, men blir nesten bare mere og mere forvirret. Jeg har sikkert mere og hente i detaljer og svart nivå (selv om jeg synes det er bedre enn hva jeg fryktet).
Ellers har det vært veldig til hjelp å lese innleggene til dere alle eiere av epson. Har gjort overgangen fra TV til projektor mye lettere.
Postad 13 February 2003 - 08:18
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Det är TW100 H du har fått....[  ]
Postad 13 February 2003 - 12:22
LordX
-
LordX
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Jag undra om någon här haft sin TW100 på service?
Jag har en kompis som fick sin svenskköpta TW100 i somras. Nästan direkt lade han märke till att det var några gröna pixlar som lyste hela tiden. Alltså stor misstanke om att det var fel på grönpanelen.
Han kontaktade återförsäljaren som kontaktade distributören och fick då besked på att det var brist på TW100 så problemet kunde inte åtgärdas just då. Sen hörde han aldrig något från distributören igen.
För några veckor sedan tyckte han att nu får det vara nog så han tog kontakt med distributören igen. Nu fick han en fraktsedel så han kunde skicka in projektorn. Trodde han skulle få tillbaka projektorn ganska omgående men så var inte fallet. Nu verkar det som distributören har problem med Epson UK (?) (antyder det i varje fall) och att projektorn INTE kommer att fixas...[xx(] Otroligt taskig feedback från distributören eftersom min kompis fått ringa och fråga några gånger vad som händer.
Så mycket för den döda pixelgarantin... Han har ännu inte fått tillbaka sin projektorn och det har gått 3 veckor nu... [  !] Får se vad som händer...
Döda pixelgarantin kanske antyder att pixelgarantin är död...
Postad 13 February 2003 - 12:37
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Hmmm det där låter inte skoj... tur man inte hade en enda dålig pixel ]
Postad 13 February 2003 - 18:56
Unregisteredf429d119
-
Unregisteredf429d119
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Demon - takk for info. Regnet nesten med at det var 100h jeg hadde fått, men ville være sikker.
Døde pixler - jeg har ikke sett noen på min. Det vil si, jeg veit ikke nøyaktig hvordan jeg skulle se de. Men det er ingen faste punkter som konstant lyser eller ikke endrer seg. Dead pixels burde vel være lette å oppdage eller? Tror jeg har vært heldig.
Så litt på Shrek i går - fy i **** - for et bilde!! Til helgen skal jeg leie en hel bunke med filmer!
Postad 13 February 2003 - 21:58
magnusp
-
magnusp
-
Amatör
-
-
98 inlägg
LordX: Det där låter precis som min situation. När jag fick min TW100 så hade jag en lysande grön fläck(2-3 pixlar) mitt i bilden. Jag kontaktade distributören och sen började väntan... Det tog ca 4 månader med mail växling och tjat innan jag kunde ta min proj och åka till dom för att få den utbytt, trodde jag... Väl där körde dom ett test på den och sa sen rakt ut att det här får jag leva med. Det var inte en trasig pixel utan damm eller programvarufel. Inget som Epson skulle fixa på garanti med andra ord.
Så nu sitter jag här med en fin grön fläck och känner mig inte så lite lurad. [  !]
Epson no-dead-pixel garanti måste kunna bevisas genom att köra ett testprogram som aktiverar panelerna en och en. Först då anses en pixel vara död, resten är smuts.
/Magnus
Postad 13 February 2003 - 22:27
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
magnusp, inte för att jag vill försvara Epson, de borde fixa felet oavsett om det är damm eller döda pixlar, men damm kan faktiskt se ut som gröna blobbar men det försvinner om panelerna görs rena. Erbjöd de inte dej att göra rent projektorn? Jag menar om du har släpat dit den så vore det inte allt för jobbigt för dem att öppna upp den och blåsa rent panelerna! [V]
Postad 13 February 2003 - 22:55
LordX
-
LordX
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Om man nu upptäcker problemet med lysande pixlar direkt och meddelar distributören så borde de i varje fall undersöka projektorn. Om det sen visar sig att det skulle bero på damm så tycker jag att de är tvungna att rengöra projektorn så att problemet försvinner. En helt ny projektor ska inte ha några bilddefekter vilket jag helt klart anser att det är. Det verkar inte heller som att dammet flyttar på sig för så vitt jag vet har min kompis haft det på samma ställe hela tiden. Problemet är spritt, alltså det är inte pixlar intill varandra.
Surt när man köpt något för så mycket pengar... Köper jag en ny bil och där är en fläck på sätet så får de ju givetvis fixa till det och inte bara säga att sätet är helt ok... Samma med kläder. Där får man ju rabatt om det är en fläck och plagget måste tvättas. Stå på dig magnusp! Jobbigt med allt strul [  !].
Postad 14 February 2003 - 00:15
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
magnusp, jag tycker också att du skall stå på dig! Ta kontakt med din kommuns konsumentvägledare (nummret står i telefonkatalogen) och hör vad de har att säga. Ingen skall behöva acceptera några defekter överhuvudtaget med tanke på priset!!! [  !]
Postad 14 February 2003 - 08:02
Unregistered8fda5b62
-
Unregistered8fda5b62
-
Beroende
-
-
1120 inlägg
Jag har använt mig av komsumentvägledaren ett par ggr då jag inte har nöjt mig med ett nej från affären där jag köpt prylen..
Har funkat varje gång...[  ]
Så prova med att ringa dem....
Postad 14 February 2003 - 16:21
magnusp
-
magnusp
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Tack för allt stöd.
Vi pratade om rengöring när jag var hos distributören men det lät som att det var ett stort företag(eftersom panelerna sitter ihop och det är svårt att komma åt mellan dom) och det fanns ingen garanti på att det skulle bli bättre. Tvärtom lät det som att det förmodligen skulle kunna göra saken värre.
Det vi skulle försöka med till att börja med var att uppdatera firmware. Nu verkar det som om det inte finns någon uppdatering så då är det väl rengöring som återstår.
/Magnus
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|