Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Recension av XTZ 10!

694 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ 10 (Subwoofers) 1 7.408162 (48) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 15 January 2004 - 20:04

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

jag delar den ~kl.10 iaf, men sen måste du verkligen spela in den som du själv skrev ;)
men testa med olika delningar, och framförallt, ställ den inte nära en vägg!

jag kör iaf lfe+main, mina frontar (b&w 602) är ställda som large. delar vid 80Hz i receivern.

jo har flyttat den från vägen som det stog i manuallen (ej mindre än 30 cm) lr ngt. Märkte precis att 80hz är det lägsta jag kan välja i recievern vilket f.ö är default value så det kan man bara låta vara som det är. Får la trixa med de rattar där bak på subben lite mer.

Märkte även att man behöver banta :blink: Vid "the calibrator" test kännde hur det dallrade magfett :)

Har ingen bra dvd hemma för o testa subben ordentligt (har bara heat). Får nog låna shaving private ryan av ngn..

Postad 16 January 2004 - 13:50

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Fick hem min XTZ10 i förrgår och har kopplat den till en Yamaha RX-V440.
Efter ca 4-5 timmars lyssning är intrycket följande:

Fan! är det grannen som spelar?
För trots att jag sitter i samma rum som subben så känns det som att den spelar i ett annat rum långt bort och väldigt dovt.
Har prövat alla inställningar men ljudet ändras inte nämnvärt oavsett delningsfrekvens eller nivå? Det låter ungefär som att stå i kön utanför ett diskotek.
Har tidigare lyssnat på 2 olika audiopro subbar och de ger en helt annan närvarokänsla och renhet. Dessutom spelar AP subbarna med en mer nyanserad ljudbild det vill säga basen har flera olika tonlägen medan XTZ:an som den är just nu dunkar på i samma tonläge hela tiden men med mer eller mindre kraft.
Vet inte om det har med inspelning att göra men om det inte blir bättre så är jag först till kvarn att byta till en AP istället.
Vill dock helst behålla XTZ:an eftersom den trots sin storlek är rejält snygg med rena linjer (på bild är den inte hälften så snygg som i verkligheten)
Hoppas att det släpper efter lite inspelning :)

Redigerat av AquaStealth, 16 January 2004 - 13:52.

Postad 16 January 2004 - 14:11

ainatar
  • ainatar
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0
10an bkir bättre med tiden. Man får inte ge upp. Jag har haft min i 5 dagar nu, i början var jag ganska besviken. Men nu efter 5 dagars inspelning så har det blivit mycket bättre, funkar bättre till musik också. Förut så stod den bara och dånade, men nu tycker jag den är rappare och låter bättre helt enkelt.

Postad 16 January 2004 - 14:15

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
en liten fråga,,,,hur har ni kopplat?
det ja fattar är att 10" har ett stereo slutsteg? eller har ja fel..
och då ska väl en supra y-link funka...?

Postad 16 January 2004 - 14:19

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

en liten fråga,,,,hur har ni kopplat?
det ja fattar är att 10" har ett stereo slutsteg? eller har ja fel..
och då ska väl en supra y-link funka...?

Ja och nej. Y-link funkar men slutsteget är inte i stereo. Det är bara ett mono-steg med två ingångar...

Postad 16 January 2004 - 14:20

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
fixat...

saxat från perra på hembiobutiken.se

Sublink fungerar alltid, Y-link är inget krav på någon sub utan höjer bara ingångssignalen så man inte belastar steget lika mycket.

Redigerat av Unregistered217b1113, 16 January 2004 - 14:41.

Postad 16 January 2004 - 18:11

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
Nu har jag hittat lite bättre plats för subben och den låter lite mer civiliserat. Som andra skrev så är den dålig på snabb bas så det var ingen överaskning. Däremot är den mycket behaglig att lyssna på med långsam bas, dock inte "all" långsam bas. Lite svårt att förklara men iaf så håller jag på och spelar in subben med Morcheeba - Charango album/låtarna, kan rekommendera den CDn. Tycker de passar mycket bra, och det behövs inte mycket kräm varken på suben eller recievern för att den ska få jobba.

Så nu är mina förhoppningar lite större till att den kan låta mysigt. Dock så får jag testa Doggie style / lyssningspunktsökning som alla föreslår så blir det kanske ännu bättre.

Hoppas även att andra kan komma med lite nyttiga tips / lösningar med deras xtz 10

Postad 16 January 2004 - 18:31

ainatar
  • ainatar
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0
Det verkar som att placera suben mellan frontarna är bäst. Iallafall tror jag det. Nu har jag min en liten bit från vänster front nära tvn. Verkar vara en ganska optimal placering för mig iallafall. Om man ska ta och säga lite om hur musik låter. Nu efter lite inspelning så funkar det bättre som sagt. Jag lyssnar ju mest på hårdrock, men det finns ju olika snabbheter i den musiken också. Långsam musik som t ex Opeths - Damnation låter grymt bra. Det blir en väldigt skön bas. Medelsnabb musik blir rätt bra den med. Det blir lite punchigt iallafall. Men när det blir lite snabbare musik, med smattrande baskaggar så hängs det inte riktigt med. Men jag provade att ställa in så att basen från frontarna inte ska till suben också, då blev det faktiskt bättre.

Postad 16 January 2004 - 18:39

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Det verkar som att placera suben mellan frontarna är bäst. Iallafall tror jag det. Nu har jag min en liten bit från vänster front nära tvn. Verkar vara en ganska optimal placering för mig iallafall. Om man ska ta och säga lite om hur musik låter. Nu efter lite inspelning så funkar det bättre som sagt. Jag lyssnar ju mest på hårdrock, men det finns ju olika snabbheter i den musiken också. Långsam musik som t ex Opeths - Damnation låter grymt bra. Det blir en väldigt skön bas. Medelsnabb musik blir rätt bra den med. Det blir lite punchigt iallafall. Men när det blir lite snabbare musik, med smattrande baskaggar så hängs det inte riktigt med. Men jag provade att ställa in så att basen från frontarna inte ska till suben också, då blev det faktiskt bättre.

men alltså...huhhm ..

:unsure:

om man ställer in så basen från frontar INTE ska med, dvs att du kör på LFE och ej LFE+main så är det väl bara basinformation från dts/dolby som skickas till subben... eller är jag helt ute och latjar på den röda cykeln (igen) ?

Postad 16 January 2004 - 18:54

ainatar
  • ainatar
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0

men alltså...huhhm ..

:unsure:

om man ställer in så basen från frontar INTE ska med, dvs att du kör på LFE och ej LFE+main så är det väl bara basinformation från dts/dolby som skickas till subben... eller är jag helt ute och latjar på den röda cykeln (igen) ?

Jag vet inte heller riktigt hur det ligger till. Men det funkar bra i stereo hos mig iallafall.

Postad 16 January 2004 - 19:07

Unregisterede9a63b93
  • Unregisterede9a63b93
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Så är det för mig iaf. Jag har en Harman Kardon. När man skulle ha subben inställd så att den fungerade till musik också trodde jag bara man kunde ställa den på LFE+main, iaf är det så på min receiver.

Det som kanske kan påverka ljudet är väl om fronthögtalarna är satta som large eller small.

Postad 16 January 2004 - 22:34

ainatar
  • ainatar
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0
Fy ******** vilken kraft det är i denna subba. Hade ca 25% volym på och vid en explosion i en film så började skeden i kaffekoppen ute i köket att röra sig :unsure:

Postad 18 January 2004 - 16:21

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Hur funkar era XTZ 10 med film?

Nu är min mer inspelad och låter 100ggr bättre än när jag precis fick den. Men jag tycker ändå inte den presterar så värst bra med film!? Visst den mullrar, men inte fan känner man verkligen hur luften pressar och det trycker i bröstet vid en explosion?

Jag har min på ca 30% på volym, har jag högre dånar det alldeles för mkt i rummet bredvid (det låter faktiskt mer i rummen intill än i rummet jag har subben).

Till musik fungerar subben rätt bra! Hänger med helt okej även till snabbare låtar med snärtig bas i, finns dock bättre... Fungerar bättre till musik då jag täppte igen basporten med frigolit.

Men tillbaka till filmer då särskilt explosioner! Vad har ni för inställningar och hur låter/känns basen???

Postad 18 January 2004 - 16:25

PsyCor
  • PsyCor
  • Veteran

• 2402 inlägg
  • 0
TZS: Det har med placeringen att göra. Testa att flytta runt subben och verkligen leta efter den perfekta platsen. Det gör stor skillnad.

Postad 18 January 2004 - 17:48

Unregisteredc9d58bcd
  • Unregisteredc9d58bcd
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Nu när det har gått ett par dagar har jag en fråga till bla. TZS och zsh :

Hur fungerar eran bas nu när ni hunnit spela in den en aning mer? är det värt att skícka en beställning av xtz10 eller tycker ni istället man borde lägga pengarna på en sub nova?

Hade nästan bestämt mig för en xtz 10 när jag började läsa i forumet på sidan här...till en början lät det mycket lovande sen kom inläggen som fått mig att tveka. Det är lite svårt att avgöra om den verkligen är värd pengarna eftersom så många åsikter går isär.

mvh / jocke

Postad 18 January 2004 - 17:59

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Nu när det har gått ett par dagar har jag en fråga till bla. TZS och zsh :

Hur fungerar eran bas nu när ni hunnit spela in den en aning mer? är det värt att skícka en beställning av xtz10 eller tycker ni istället man borde lägga pengarna på en sub nova?

Hade nästan bestämt mig för en xtz 10 när jag började läsa i forumet på sidan här...till en början lät det mycket lovande sen kom inläggen som fått mig att tveka. Det är lite svårt att avgöra om den verkligen är värd pengarna eftersom så många åsikter går isär.

mvh /  jocke

Jag börjar bli mer och mer nöjd faktiskt.
Den är DÅLIG på snabbbas musik, men det är inget nytt. Har testat med Morcheeba, Dido, vissa Eminem låtar, vissa AC/DC, Metallica bästa ballader och det fungerar bra enligt mitt öra. Vissa låtar kan vara lite snabbare och då blir den lite dizzy :)

Film...ja jag har inte hunnit testa ngn riktig bra film från DVD, bara stereo->prologic.
Har testat med "the calibrator" och det lilla den dunkar, dunkar på bra :-), sen har jag testat lite Heat o så...och det fungerar fint.

Har beställt Shaving private ryan och The Haunting från cdon.com så de borde komma på tisdag...då kan jag säga lite mer exakt.

Har även spelat in den nu i ca 30 timmar så det är mycket kvar, och den låter bättre o bättre om det nu itne är mina öron som lurar mig.

Jag kommer behålla den. Första lyssningen ville jag kasta ut den och köra över den med bilen, men den får nog vara min kompis ett tag framöver tills jag har råd för sub 8000:- +.

Jag tror den är värd pengarna. Tror inte det finns något under 1900:- som slår den, men jag kan ha fel.

Har även testat en del med placeringen, flyttar den ännu mer från väggen och då blev det lite klarare/mer bestämd bas.

Men som sagt, orkar du vänta ett par dagar till så kan jag även komma med recension efter att ha sett lite "basorgie filmer".

Men alltså bor du i lägenhet som jag gör så känns xtz 10 lite overkill :-) Har den typ klockan 10 när det gäller volym och jag vågar inte ösa på mer, även om den har mer att ge.

Redigerat av zsh, 18 January 2004 - 18:00.

Postad 18 January 2004 - 20:19

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Alla ni som har spelat in era XTZ10, hur lång tid tar det innan den kryper ur sin dvala och börjar låta som en riktig subwoofer?
Jag har tålamod att vänta om jag vet att det blir bättre men just nu har jag spelat i 3 hela dagar och hör inte ett uns skillnad mot de första timmarna.
Mina Logitech Z-680 låter betydligt bättre för tillfället.
Vet att 10:an ska vara seg att spela in men ofta brukar bra högtalare låta bra redan från början för att sedan bli ännu bättre efter inspelning, jag kommer i alla fall att bli mäktigt imponerad/förvånad om denna subba helt plötsligt börjar låta bra.
För er som inte lyssnat på högtalaren själva så ta mina ord med en nypa salt eftersom den troligtvis är väldigt långt ifrån inspelad ännu och detta inte är min slutliga bedömning.

Postad 18 January 2004 - 20:21

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
ingen som bor i Lund och har xtz 10 (förutom mig då)? Tänkte man kunde besöka varandra och höra hur det låter lr så hemma hos andra..

Postad 18 January 2004 - 20:27

ainatar
  • ainatar
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0
AquaStealth: Jag har spelat in min i ca 1 vecka nu. Jag tycker den börjar låta riktigt bra nu. Den tar nog lite mer tid att spela in än andra subbar verkar det som.

Postad 18 January 2004 - 20:35

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Ok tack för svaret ainatar, jag har bara lite svårt att fatta att det ska ta en så förb....d tid eftersom det inte hörs någon skillnad ännu :)

Redigerat av AquaStealth, 18 January 2004 - 20:41.

Postad 19 January 2004 - 00:16

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Svar till lulle:

Jag tror du kör ett bra köp med XTZ 10. Jag är nöjd med min, dock ej till film helt ännu men det kan mkt väl bero på placering + ej helt inspelad ännu.

Att tänka på: Liten lägenhet? Gillar en liten lättplacerad bas? Föredrar mer distinkt ljud?

Är svaret ja på ovanstående kanske det finns bättre alternativ! Tex Audio Pro Sub+ låter mkt bra och är snygg och liten.

Postad 19 January 2004 - 08:48

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
OFF TOPIC!!

är det nån som har konkat hem subben från posten eller på cykel?
är paketet större än en vanlig standard pakethållare??
har ingen bil och vill inte bära subben i över 4 kilometer :/

/snake

Redigerat av Unregistered217b1113, 19 January 2004 - 09:00.

Postad 19 January 2004 - 09:27

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Lådan är stor men inte större än att den går att bära själv. Det stora problemet, iaf för mig, var vikten. Ett 25 kilos paket låter kanske inte så mycket men de 300 metrarna jag hade att bära från posten o hem höll på att ta knäcken på mig, det kändes som mina armar blev en halvmeter längre...... Är lite tveksam till om det funkar att ta den på en pakethållare, inte ensam iaf, en säckakärra + en trevlig promenad låter som en bättre lösning på problemet.

Postad 19 January 2004 - 10:23

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
har man armar som en apa så är det nog inga problem :-) Skulle nog inte rekommendera pakethållaren :)

Postad 19 January 2004 - 10:35

ainatar
  • ainatar
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0
Det går nog att ta den på en pakethållare om den spänns fast ordentlig med spännband. Annars finns det nog en risk att den rasar i backen, ocd det är ju inte så trevligt...

Postad 19 January 2004 - 10:43

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
haha tog den på pakethållaren + 100varv tejp :D
ja trodde subben skulle va mindre... tji fick ja..
nu e de mysigt med inspelning :)

Postad 19 January 2004 - 10:52

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

• 1504 inlägg
  • 0
En 10"-bas har ju vissa fysiska begränsningar oxå, man kan inte begära att den ska "trycka in bröstkorgen" eller liknande som man möjligtvis kan av en SVS B4Plus

Postad 19 January 2004 - 11:03

Unregistered40863e2a
  • Unregistered40863e2a
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Hej igen alla XTZägare!!

Dax för ett inlägg från en nöjd sub-ägare!! :)

I helgen testade jag lite med en skiva med inspelningen från Sveriges Radios sändningar i DTS-5.1, jag kan bara säga: "Den subben rockar!" jag är väldigt nöjd med vad den presterar. Jag har min ståendes i ett hörn (litet snett) bakom vår hörnsoffa, och det låter (och känns) bra där den står.. Jag har då inte hört några "blåsljud" eller andra fenomen som andra tycks ha upptäckt!!

Jag har haft den i min ägo sedan början av oktober, så den lär vara inspelad vid det här laget..

Rocka på/Danne....

Postad 19 January 2004 - 12:01

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
en liten fråga om inspelning :)

kan man paja suben om man typ packar upp subben i med avia
och gör ett low-frec svep?

hoppas ja uttryckte mig riktigt och att nån förstår mig :D

Postad 19 January 2004 - 12:53

Unregistered989
  • Unregistered989
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
jag har mina teorier om inspelning, jag tror om man inte skulle kunna dra på från början (som normalt asså) så skulle det följt med ngn slags anvisning på att man inte ska göra så... men nu är det inte min subwoofer så, ja, du gör som du vill :)

lite ot nu, hur får man tag på en avia för en lagom peng?

Postad 20 January 2004 - 06:57

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
Tänkte skriva lite tankar om min nya XTZ..

efter att ha packat upp subben och kollat på den så va de bara wow...
verkar väldigt gedigen (tung oxå, jobbig att frakta på pakethållare :angry:)

min erfarenhet av sub sträcker sig så långt så att jag bara haft en passiv
panasonic sub som jag då tyckte va kanon..
efter att ha kopplat in xtz och drog på starwars öppningsscenen när
rymdskeppet flyger förbi så vart det en glad aha upplevelse,
är det så här en riktig sub låter tänkte jag.. även fast jag inte hadde en aning om
hur ja skulle ställa in subben så fick jag ett bra första ljudintryck..
klart värt pengarna tänkte jag och började pilla på crossover reglaget..
har en yamma stärkare som delar vid 90hz om jag förstått de rätt,
(rätta mig om jag har fel-eftersom stärkaren delar vid 90 så behöver jag inte röra crossover reglaget??)

provade lite musik oxå, allt från Doris till Metallica och själva trycket eller vad man ska säga lät kanon,visst subben i sig nu i början är lite bummlig men
har inte fått kläm riktigt på hur ja ska på ett ultimat sätt ställa in den,
men med lite inspelning och rätt plasering så kan jag tro att det kommer låta betydligt bättre..

en grej jag ryggade för vad när ja körde avia och low-lever (va heter det nu?? ;) )

när man kollar hur djupt den går... funkar kanon till 40hz då den stannar av lite sen runt 35 hoppar den igång men de blir lite hackande och släpande i ljudet men det kanske är normalt?

så här i efterhand så kan ja inte för nått i världen förstå varför jag tyckte
min passiva var kanonbra ;) polaren har lånat den nu och när man jämför så är den passiva bummlig och dånar,medans xtz blir som blixtnedslag

återkommer när jag testat lite mera och har spelat in den..
för nu så är det ju inte mycke igentligen att hänga i julgranen...
men folk säger ju att den blir bättre och funkar kanon...

/snake

Postad 20 January 2004 - 10:24

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
hmm efter att ha lyssnat på lite snabba hårdrocks kaggar så
är jag en av dom som tycker att xtz håller måttet
även om min inte är inspelad...

Postad 20 January 2004 - 12:03

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
var hittar man Avia? vad det nu är för ngt? (kalibrerings dvd?)

Postad 20 January 2004 - 12:29

Vendis
  • Vendis
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
zsh: det är en kalibrerings dvd, har dock inte hittat den nånstans i sverige utan man får nog köpa den på import. Länk till dvd.com

En annan kalibreringsdvd som är på gång är Digital Video Essentials (PAL), men den är slut på discshop.se såg jag nu.. (eller så kanske den inte blivit släppt än?)

Postad 20 January 2004 - 14:22

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
Jag köpte min avia skiva på dvdnorden
dock inte billig. men där fanns den..

Postad 20 January 2004 - 15:22

ainatar
  • ainatar
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0
Jag testade också lite med AVIA. Diskbänken i köket började vibrera runt 30 Hz ;) Subben lät iallafall ända ner till 20 Hz.

Postad 20 January 2004 - 16:42

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

zsh: det är en kalibrerings dvd, har dock inte hittat den nånstans i sverige utan man får nog köpa den på import.  Länk till dvd.com

En annan kalibreringsdvd som är på gång är Digital Video Essentials (PAL), men den är slut på discshop.se såg jag nu..  (eller så kanske den inte blivit släppt än?)

thank you vendsi :-)

Postad 20 January 2004 - 16:43

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Jag köpte min avia skiva på dvdnorden
dock inte billig.  men där fanns den..

uhh 500:- Lite väl saftigt :lol:

Postad 20 January 2004 - 17:31

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
Nu har jag fått mina DVD filmer, The haunting r2 DD, och Shaving private Ryan Limitied edition DTS.

Filmer ovan har många hänvisat till när det gäller bra/mycket bas.

Mina första intryck efter lite justerande av både det ena och det andra:

Jag hade inte det högt, delning på ca 50-60, 80 på recievern och volym på kl 10 (på xtz) samt -28 db på recievern

1. Shaving private Ryan

Scenen jag valde var The Alamo, med stridsvagnen.

i DTS så lät det mycket Okontrollerat. Det börjar med skön murmel när pansarvagnen kommer fram och börjar köra bak, men efter det så fortsätter det massa okontrollerat bröööl med extrem ljudnivå skillnad jämfört med resten av händelser i filmen.
Det var ganska ansträngade och lyssna på det där. Tror inte jag hade klarat av o se hela filmen på det sätt.

Däremot när jag ändrade från DTS till DD så kändes basen, explosionerna mycket mer kontrollerade och ingen direkt onödig bröl efteråt. Mycket behagligare tyckte jag.

2. The Haunting.

De flesta rekommederade dts r1 versionen men men det blev r2 och DD. Även här kändes det mer kontrollerat i DD och man fick faktiskt lite gåshud av hela upplevelsen :-) Scenen jag valde var när den mega ghosten visade sig och började komma ner för trapporna. Lät riktigt bra jämfört med Ryan.

Vet inte...har lite delade meningar. Hade som sagt innan en passiv sub, så som jämförelse har jag egentligen inget o jämföra med.

Ska kolla med Hifiklubben om jag kan låna en B&W sub och testa här hemma. Ngn av er bor kanske i närheten av Lund och vill komma med sin sub (annat än xtz) hem till mig för o testa lite till helgen så man kan dra lite jämförelse?

Nåja visar det sig att b&W subben låter MYCKET bättre (om jag nu får testa först) så kommer iaf jag lägga till några tusenlappar och köpa en sådan, för att just nu är jag inte så mega hyper nöjd som många verkar vara i den här tråden.

Enlgit fyndbörsen så är det 14 dagars ångerrätt så det ska inte vara några problem att returnera produkten om det nu skulle behövas.

Redigerat av zsh, 20 January 2004 - 17:33.

Postad 20 January 2004 - 20:08

Unregisterede9a63b93
  • Unregisterede9a63b93
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
zsh, hur länge har du spelat in subben? Och hur högt har den då fått spela? Som jag har förstått det så går det snabbare att spela in en högtalare om man spelar högre volymer, med det menar jag inte att man ska spela jättehögt, men att det kanske tar väldigt lång tid om man låter den gå på lågnivå.

Är det förresten många som kör med något under subben? Alltså typ en matta eller liknande. Jag tänker bara på att när jag hade min tidigare sub så gjorde det viss skillnad att ha en tjock matta under subben, istället för att ha den direkt på parkettgolvet, som jag hade tidigare. Utan matta så hade jag lite av dem problemen som du (zsh) verkar ha.

Det där sista lilla inlägget om något under högtalaren baserar jag på att basportsöppningen är placerad på undersidan av XTZ 10, annars finns troligtvis ingen anledning till att fästa större vikt vid mitt inlägg.

Redigerat av Unregisterede9a63b93, 20 January 2004 - 20:19.

Postad 20 January 2004 - 21:16

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

zsh, hur länge har du spelat in subben? Och hur högt har den då fått spela? Som jag har förstått det så går det snabbare att spela in en högtalare om man spelar högre volymer, med det menar jag inte att man ska spela jättehögt, men att det kanske tar väldigt lång tid om man låter den gå på lågnivå.

Är det förresten många som kör med något under subben? Alltså typ en matta eller liknande. Jag tänker bara på att när jag hade min tidigare sub så gjorde det viss skillnad att ha en tjock matta under subben, istället för att ha den direkt på parkettgolvet, som jag hade tidigare. Utan matta så hade jag lite av dem problemen som du (zsh) verkar ha.

Det där sista lilla inlägget om något under högtalaren baserar jag på att basportsöppningen är placerad på undersidan av XTZ 10, annars finns troligtvis ingen anledning till att fästa större vikt vid mitt inlägg.

ptja den har gått lite över 40 timmar...med volymen på ca kl 10. Höjer man mycket mer så msåte man lämna lägenheten :lol:

Visst inspelning har kanske lite att göra med det hela, men jag tror inte att skillnaden efter de magiska 100 timmar kan bli så stor jämfört med hur det är nu.

Jag kör med en trasa/filt under för att skydda golvet och så att man slipper jaga den runt i rummet. Tänkte också lite på heltäckningsmatta, in te bara för subben utan akustiken rent allmänt, men regeringen har lagt in veto så... =)

Redigerat av zsh, 20 January 2004 - 21:17.

Postad 20 January 2004 - 22:28

Bråkis
  • Bråkis
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Jag står och väljer mellan XTZ 12 och 10, som några andra.
Jag kommer nog att använda den till 85% för musik.
Den musiken där jag främst behöver mer bas är Drum n' Bass, en stil som hittills inte kommenterats här. Ganska jazzig drum n' bass.
När jag sedan tittar på film tycker jag om när basen går djupt förstås.

Där är det inte snabba ändringar i basen, men distinkta steg. Det är inte bara bastrummor utan ofta rejäl kontrabas.

Några tankar/idéer på vad jag skall välja här? Rummet har parkettgolv och är ca 20 kvm. Frontarna är Proson Reality 666 SA, 2x6,5" bas 28-32000 Hz.

Tacksam för alla tips.

Postad 20 January 2004 - 23:45

Unregisterede9a63b93
  • Unregisterede9a63b93
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Tja, som jag sagt tidigare så tycker jag XTZ 99 verkar vara den bästa subben ur den synvinkeln att den går att ställa in att dels gå väldigt djupt, dels vara snabb eller mittemellan osv. Sedan så har jag iaf fått för mig att någon tidigare sagt att den ska ha ett lite renare ljud än iaf 10an.

Jag skulle emellertid vara väldigt glad om någon mer som köpt XTZ 99 kunde uttala sig lite mer om den. Hittils verkar det mest vara några enstaka som köpt 2.2-systemet som uttryckt sina åsikter om den, men det är ju möjligt att det inte är lika många som köpt den om man jämför med 10an och 12an.

Postad 21 January 2004 - 16:20

Unregistered40863e2a
  • Unregistered40863e2a
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

zsh: En annan kalibreringsdvd som är på gång är Digital Video Essentials (PAL), men den är slut på discshop.se såg jag nu..  (eller så kanske den inte blivit släppt än?)

Nu har jag fått tag på "Digital Video Essentials", hoppas man får tid att testa ikväll!!
-annars får det bli i helgen....

/Danne...

Postad 21 January 2004 - 16:34

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

zsh: En annan kalibreringsdvd som är på gång är Digital Video Essentials (PAL), men den är slut på discshop.se såg jag nu..  (eller så kanske den inte blivit släppt än?)

Nu har jag fått tag på "Digital Video Essentials", hoppas man får tid att testa ikväll!!
-annars får det bli i helgen....

/Danne...

var då ngnstans? Den var slutsåld på discshop? Maila gärna lr PM-a info

Postad 23 January 2004 - 00:49

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Fan får ju inte låta 10 tråden dö! :D Får skriva nåt... hm...

Jo testade lite Pearl Harbor med subben i dag. Har ju inte riktigt fått kläm på bra "explosionstryck/ljud" ännu... Men jag upplevde det som att när jag höjde basen i revievern istället för bara direkt på subben blev ljudet klarade. Även när jag höjde vanlig volym blev trycket såklart - men även renheten på basljudet vid explosioner bättre.

Börjar gilla den här subben mer och mer... Fortfarande under inspelning. :blink:

Postad 23 January 2004 - 08:47

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
Nej denna tråd ska inte dö ut :D

hmm håller på med inspelningen av min sub oxå..
mest metal då utav den grövre skola, men även lite floyd/doris o div tiamat..

alla som säger att 10" inte skulle orka med snabba trummor...(lipar)

funkar kanonbra här hos mig..visst direkt i början så känndes de lite mysko
men de kommer med inspelningen :blink:

håller med ovanstående "skrivare" xtz 10" subben växer....
bra köp för billig peng..

Postad 23 January 2004 - 08:56

Unregistered620eb6d4
  • Unregistered620eb6d4
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Kan instämma med att den blir bättre och bättre ju mer man spelar in den lyssnade på Mary J Blidge igår och den spelade på riktigt fint och hängde med bra, mycket inspelningstid behövs alltså.

Postad 23 January 2004 - 11:23

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Hänger den med bra eller är det bara önsketänkande för att ni inte vill erkänna att den inte gör det?

Jag tänker köpa en för att använda till 100% musik och enbart hårdrock.

valet står mellan xtz10 och xtz12.

MVH Martin

Postad 23 January 2004 - 11:29

Unregistered620eb6d4
  • Unregistered620eb6d4
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Om du enbart ska ha den för musik så hade jag personligen inte köpt den, utan kikat på någon sub med mer "attack"

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.