Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Målad Mdf skiva som duk?

498 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 August 2005 - 16:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Fråga: Varför använder ni MDF skiva? Är det för att den är slätare? Påverkas bildkvalitén om det är lite grovare?

<{POST_SNAPBACK}>

Svar: Den är slätare, och visst påverkas bilden! Sen är det väl inte så himla mycket kanske. Vikten spelar ingen roll för mig, den hänger ju bara på väggen.

Postad 31 August 2005 - 18:49

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Tänkte bara bidra med min upphängning av en spånskiva.

Jag har tagit 45x45s reglar och sågat av dem i 45* och sen borrat fast ena delen i väggen med tre st långa skruvar på varje regel.

Sen motsvarande vinkel har skruvats fast i spånskivan. Då blev det ett mellanrum mellan vägg och skiva och för att det inte ska slå eller på nåt sätt böja sig så tog jag småbitar av regel och skruvade fast runt där listerna sitter.

Funkar kalasbra!

Bifogad fil(er)

Postad 07 September 2005 - 09:21

MrRulle
  • MrRulle
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Jag tänkte bara höra med er som har sammet eller liknande på ramen... Blir det inte lite "porrvarning" över det hela eller ser det bra ut? Tycker det är svårt att avgöra utifrån en bild...
Jag står nämligen i valet och kvalet mellan matt svart eller sammet... :ph34r:

Edit: Stavfel

Redigerat av MrRulle, 07 September 2005 - 09:22.

Postad 09 September 2005 - 13:58

BRUNTE
  • BRUNTE
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
HEJ ALLA!!!!
Är ny här. Undrar om hur många som kör projektorn direkt på väggen. En kompis gör det och det ser lika bra ut som när han hade en duk. Är duk onödigt??
Mvh Brunte ;)

Postad 09 September 2005 - 14:49

MrRulle
  • MrRulle
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

HEJ ALLA!!!!
Är ny här. Undrar om hur många som kör projektorn direkt på väggen. En kompis gör det och det ser lika bra ut som när han hade en duk. Är duk onödigt??
Mvh Brunte ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Välkommen!

Det beror ju på hur kräsen man är. Själv skulle jag aldrig köra på min mörkbruna vägg. Skulle gissa att färgerna inte skulle bli så bra. :(
Har man en sjysst färg (typ vit) på väggen så kan man väl köra så. Som sagt, det är ju en smaksak.

Postad 10 September 2005 - 08:09

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Jag testade att klistra på självhäftande men dels så fäste det inte, dels så såg det inte så snyggt ut. Slutande med att jag målade lister i mattsvart och klämde dit som ram runt bildytan. Det såg i mitt tycke betydligt bättre ut.

Postad 10 September 2005 - 15:14

pellevin
  • pellevin
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Hej alla
någon som har en skvätt vit goo över till försäljning. Behöver rätt så lite ca 2 m2. Skicka mig ett PM isf.

Postad 11 September 2005 - 16:56

MrRulle
  • MrRulle
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Kan väl inte kosta så mycket att köpa? 150-200:- ?

Testade att köra med en planstrykare och det blev bara skit av det hela. Tror jag missbedömde färgmängden och att jag inte spädde ut den vilket resulterade i feta ränder som knappt går att få bort. :)
Nåja, en liter färg kostar ju bara 150:- så det är ju inte hela världen. Kör för övrigt med Jotun Lady, S1500 glans 3.

Redigerat av MrRulle, 11 September 2005 - 16:56.

Postad 16 September 2005 - 11:00

JwK
  • JwK
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Jag tänkte bara höra med er som har sammet eller liknande på ramen... Blir det inte lite "porrvarning" över det hela eller ser det bra ut? Tycker det är svårt att avgöra utifrån en bild...
Jag står nämligen i valet och kvalet mellan matt svart eller sammet...  ;)

Edit: Stavfel

<{POST_SNAPBACK}>

Kör med sammet, tycker inte det e nått "porrigt". Blev hur bra som hest, ramen är 7cm bred.

Mvh Jonas

Postad 16 September 2005 - 16:45

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Varför har dumasonit skivor på båda sidorna? Är det för att öka stabiliteten ?

<{POST_SNAPBACK}>

Nu vet jag inte hur reglarna var satta, men det låter som att det blir något av en torsion-box, se tex:

http://www.diynet.co...0_26946,00.html

Tables built in the torsion box style are known to carry great weight and are resistant to twisting and bending.

De är tydligen väldigt starka för sin vikt. Dock är ju frågan om styrka är så viktigt när det gäller dukar, men det skadar nog inte. Jag funderar på att bygga en liknande sak själv, så småningom (när jag öht äger en projektor!).

Postad 17 September 2005 - 10:46

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Goo-färgen kostar faktiskt endel....
Ett kitt som räcker till 4m2 (2 burkar, en grundfärg + en man målar ovanpå a 500ml) kostar omkring 1500kr (2195kr hos HBB, men då ingår roller, maskeringstejp & färgbytta)

//Daniel

Postad 17 September 2005 - 16:03

Unregistered1fa05d6a
  • Unregistered1fa05d6a
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
Tror ni att det skulle funka med en gipsplatta?

Postad 19 September 2005 - 11:09

MrRulle
  • MrRulle
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Goo-färgen kostar faktiskt endel....
Ett kitt som räcker till 4m2 (2 burkar, en grundfärg + en man målar ovanpå a 500ml) kostar omkring 1500kr (2195kr hos HBB, men då ingår roller, maskeringstejp & färgbytta)

//Daniel

<{POST_SNAPBACK}>

Shit pommes frites! My bad! Tänkte på min egen färg. :(
Stämmer att Goo kostar liiiiite mer. Är för övrigt klar med min duk nu. Blev ganska nöjd med tanke på att man har tummen mitt i handen. Det blev en duk på 80" och en ram på 7 cm. Skulle aldrig vilja ha smalare ram än så...

Postad 20 September 2005 - 08:29

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Shit pommes frites! My bad! Tänkte på min egen färg.  :D
Stämmer att Goo kostar liiiiite mer. Är för övrigt klar med min duk nu. Blev ganska nöjd med tanke på att man har tummen mitt i handen. Det blev en duk på 80" och en ram på 7 cm. Skulle aldrig vilja ha smalare ram än så...

<{POST_SNAPBACK}>

Tog också 7cm ram, tycker det blev perfekt.

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 08 October 2005 - 11:33.

Postad 21 September 2005 - 07:37

Unregistered5376ab7e
  • Unregistered5376ab7e
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
Orkar inte läsa hela tråden, så jag beskriver min egen variant direkt.

Valde en 12mm MDF, pris 250kr
Färg Alcro Mattsvart 1l
Färg Alcro S1500 siden matt (glans 4-5)
Roller en fin filtroller som var lätt begagnad.

kapade skivan till 220x122
Rollade 2 lager, lät torka över natten, hadei nte plats inne så det fick bli ute.
Maskerade sedan 5cm kant runt om som målades svart i 3 lager, rikligt med färg för att få lite struktur.

Sedan tog jag den avkapade delen av skivan och använde som mall, 3st hål borrades i den. Dessa utgick jag sedan från när jag borrade DIREKT i skivans maskering. Sedan likadant i väggen.

Använde en stol som stöd vid montering då tjejen fick för sig att hon inte hade tid...
Skruvade upp "duken" direkt på väggen och målade skruvarna svarta med maskeringsfärgen.

Färdigt!!!

( Till monteringen hör att jag mätte upp mitten på rummet på båda kortsidor, där spände jag upp en sytråd, samt hängde ett lod för att få duken precis i mitten.
Denna tråd satt sedan kvar tills projektorn var monterad som därmed blev centrerad även den. )

Postad 21 September 2005 - 09:34

rävjägarn
  • rävjägarn
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej- jag funderar på att fara och inhandla en mdf-skiva idag.

Några frågor

Vilken färg till pannasonic pt-ae 100e ,som har något filter över linsen för bättre svärta!

Funderar på s1500 men det kanske blir för mörkt?

Sen har jag funderat på att skruva fast den direkt i väggen.

Postad 21 September 2005 - 20:39

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Har precis målat sista lagret färg på min MDF skiva...

Måtten är 196 x 113.. ska sätta en ram som är 6cm så duken blir 90 "

ska måla ramen med matt färg har inte riktigt bestämt vilken än bara..

Bilder kommer imorrn.. :huh:

Postad 22 September 2005 - 10:36

MrRulle
  • MrRulle
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Säger (tråkigt nog) som dom flesta andra, testa dig fram. Ingen kan veta vad som blir bra för dig. Själv så körde jag med S1500 och vet inte hur det blev än för jag väntar fortfarande på min hdmi-kabel. Den nya från Marcuscables. :huh:

EDIT: Felcitering.

Redigerat av MrRulle, 22 September 2005 - 10:37.

Postad 22 September 2005 - 16:00

JockeB
  • JockeB
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Jag byggde en 98" S1500 med sammet på sneda ramsidor.
Nu läste jag på AVS om silverscreen färg (Behr 770E-2).
har någon testat den ?
Ska köpa en ny projje i höst AE900 eller nått, ruby :P är nog utom räckhåll ...
Finns silverscreen att köpa här ?

eller rostskydds färgen ?

#27 Rust-oleum – Metallic Finish Aluminum

Redigerat av JockeB, 29 September 2005 - 13:00.

Postad 01 October 2005 - 19:00

Unregisteredca25cca2
  • Unregisteredca25cca2
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Är det någon här på forumet som som målat sin DIY-duk med S2500 eller S2000? Jag inbillar mig att det skulle vara ett bättre alternativ än S1500 när jag tittar på färgprover som min fru har genom sitt designföretag.

Är det någon som gjort ett praktiskt jämförelsetest för Sanyo PLV-Z3?

Postad 01 October 2005 - 19:59

Unregisteredc8438f56
  • Unregisteredc8438f56
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Är det någon här på forumet som som målat sin DIY-duk med S2500 eller S2000? Jag inbillar mig att det skulle vara ett bättre alternativ än S1500 när jag tittar på färgprover som min fru har genom sitt designföretag.

Är det någon som gjort ett praktiskt jämförelsetest för Sanyo PLV-Z3?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej HembioJerry!

Det är en smaksak ifall man vill ha S-2500 eller S-2000.... Prova dig fram....

Dock gjorde jag ett eget "Mini-test" Jag tänkte först köpa den billigaste burken med S-1500, men det visade sig kosta 90 kr (räcker till 8 kvm.) Jag tyckte det var för dyrt bara för att vara en "provburk". Så jag pratade med en färghandlare och kom fram till att Alcros "Silverpil" var det bästa alternativet. Det liknar S-2000 med svart/grå nyans. (Goo-färgen är en aning blåaktig....) Alcros provburk kostade bara 30 kr. Resultat: hyfsad svärta! Men de ljusaktiga delarna av bilden blir tyvärr sämre.... För min del kanske det blir bättre med S-1500....

Läs gärna Components duk-guide. Där finns det bra information att läsa....

Mvh

Niklas.

Postad 13 October 2005 - 11:33

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Så, då kommer det en fråga här..
Har som sagt läst att man främst på LCD-projjar vill ha en lite mörkare färg för att få bättre svärta. Jag kommer att köra på en DLP-proj. Sharp xv-201e (1024 x 576 pixlar, 2000:1 i kontrast, 700 ANSI-lumen) Denna ska ju ha bra svärta men kanske kan va trevligt med lite gråaktig duk för att det ska synas bättre om man inte mörklägger helt.

Vilken färg rekommenderar ni och vilken matthet?

//Daniel

Postad 13 October 2005 - 12:28

mhj17
  • mhj17
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Snabbt svar: Det beror på ...

Du får helt enkelt pröva dig fram, alla har vi olika förutsättningar, vägg/tak färg, fönster etc. etc.
Börja med att prova S1500, verkar vara vanligt, matthet 3-5 blir nog bra.

...men om du ändå köpt en så fin proj. skulle jag rekommendera en färg från GooSystems då får du klockrena färger.
Kolla www.goosystems.com och välj "which goo?"

Mvh Magnus

Postad 13 October 2005 - 12:46

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Jag håller med ovanstående 1500 eller kanske 1000. Testa en av dem, funkar inte den får du väl köpa en burk till. De kostar ca 100 kr så det är inte hela världen om det går fel.

Vill du satsa mer så rekommenderar jag också Goo, kostar ca 1200 för 0,5L grundfärg plus top coat. Grundfärgen är som en vanlig täckfärg, topcoaten ser lite genomskinlig ut plus att det ser ut som om det är glitter i den. Resultatet för min del var klart bättre än takfärg, blev mer tryck i bilden helt enkelt.

Postad 30 October 2005 - 00:18

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Tjoho, Goofärg är beställt o planeras komma på måndag. Så ngn gång i början av nästa vecka har jag tänkt inhandla mdfskiva + ram. Det jag funderar mest på nu är om jag vill ha en svart ram eller något liknande som Badguy har. Ev. kanske det blir en svart ram fast samma konstruktion som badguy då det verkar vara riktigt snyggt med en kvartsstav längst ut.

Någon som har synpunkter på ram?? Ser just nu ut att bli ca: 7,5cm bred ram runt om.

Tack på förhand.

//Daniel

Postad 05 November 2005 - 22:03

Lunna
  • Lunna
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Tjena!

Har läst igenom i stort sätt hela tråden men har en fundering.

Har beställt en Pipro Tunad Z4. Har även beställt en MDF skiva. Nu är det bara färgvalet som återstår.
Som jag har det i rummet så får inte duken vara större än 70" (155cm bred). Vad jag förstår efter att ha använt projector centrals calculator är att bilden komer bli väldigt ljusstark. Kommer det räcka med s2000 matthet 4 färg eller ska man börja med ännu mörkare färg?

Jag vet att det är mycket upp till en själv vad man tycker blir bra men någon kanske har en idé allafall.

EDIT: Kan även mörklägga rummet väldigt bra. Ungefär vilken färg motsvarar en gain på 0,8?

Redigerat av Lunna, 05 November 2005 - 22:05.

Postad 06 November 2005 - 01:09

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
ta inte förbmörk färg!

Postad 06 November 2005 - 12:15

Lunna
  • Lunna
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
nej det ska jag inte men du tror att s2000 är för mörk? Ska jag börja med kanske s1500?

Postad 06 November 2005 - 20:36

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0
Hur billigt kan man komma undan med en mdf "duk" ? Har vanlig vit grundfärg hemma. Vad gör man den svarta ramen man har runt duken? eller man bara målar med mattsvart färg kanske?

Postad 07 November 2005 - 08:26

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Jag köpte lister som jag målade mattsvarta och spikade på. Då slapp jag hålla på och maska och det ser faktiskt bättre ut enligt min smak med en "riktig" ram runt.

Postad 07 November 2005 - 11:09

MrRulle
  • MrRulle
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Håller med Mars. Mycket snyggare med en riktig ram än en målad. Jag tror att duken får ett väldigt "platt" intryck om man bara kör med målad ram.

Postad 07 November 2005 - 11:17

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Hur billigt kan man komma undan med en mdf "duk" ? Har vanlig vit grundfärg hemma. Vad gör man den svarta ramen man har runt duken? eller man bara målar med mattsvart färg kanske?

<{POST_SNAPBACK}>

Självhäftande velour/sammet är det som gäller!

Postad 14 November 2005 - 00:56

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Hjälp!!!!!!! jag har stött på ett problem.

Jag har fått min MDF-skiva kapad för mkt på ena längden. Upptäckte det precis när jag mätte.

Längden nu är alltså 192,5 * 102.1. (skulle varit 192,5*112,1) Hade i åtanke att ha 5cm bred ram runt om. Att lämna tillbaka duken blir inte aktuellt då jag målat den med 1200kr färg och även om de skulle gå med på att ge mig en ny duk så har jag fortfarande färgen som jag inte tänker köpa ny.

Hur löser jag detta på bästa möjliga sätt?

Tack på förhand.

//Daniel

Postad 14 November 2005 - 07:59

JockeB
  • JockeB
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Det e' väl bara att bita i de sura äpplet och kapa andra kanten också blir väl en 11 cm som ska bort eller nått. Blir väl en 82" duk då tycker du att det blir för liten så får du väl skarva :)
Jag tror inte på att skarva svårt att få bort den randen men det kanske går.

Postad 14 November 2005 - 08:46

Unregistered1a1a8abb
  • Unregistered1a1a8abb
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Jag har fått min MDF-skiva kapad för mkt på ena längden. Upptäckte det precis när jag mätte.

Längden nu är alltså 192,5 * 102.1. (skulle varit 192,5*112,1) Hade i åtanke att ha 5cm bred ram runt om. Att lämna tillbaka duken blir inte aktuellt då jag målat den med 1200kr färg och även om de skulle gå med på att ge mig en ny duk så har jag fortfarande färgen som jag inte tänker köpa ny.

Tack på förhand.

//Daniel

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hade lagt utanpå liggande lister där det behövs. de horisontella kanterna kan man lägga som vanligt.

Postad 14 November 2005 - 08:51

Unregisteredcc82d64c
  • Unregisteredcc82d64c
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Vet inte om detta nämts innan (orkade inte lusläsa 11 sidor inlägg) Jag hjälpte en polare att snickra ihop en spånskiva som ska användas till duk. Som yta att måla på använde vi "Cover Up" från Färgtema, 268:- 1X10 meter.. Resultatet blev väldigt bra. Helt klart ett alternativ att fundera över.

Postad 14 November 2005 - 10:04

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0

Det e' väl bara att bita i de sura äpplet och kapa andra kanten också blir väl en 11 cm som ska bort eller nått. Blir väl en 82" duk då tycker du att det blir för liten så får du väl skarva  :)
Jag tror inte på att skarva svårt att få bort den randen men det kanske går.

<{POST_SNAPBACK}>

Jocke: 82" var vad jag hade tänkt o ha från början. Du tycker alltså att jag ska köra helt utan lister??

Och till Makan, ditt förslag om jag fattat det rätt är att sätta listerna horisontelt utanför duken för att kunna behålla formatet? Det tror jag mer på då jag kan behålla mitt ursprungliga format. Gäller att försöka få det snyggt bara...

Finns det ytterligare något förslag??
Thanx...

//Daniel

Redigerat av dannep, 14 November 2005 - 10:44.

Postad 14 November 2005 - 12:22

MrRulle
  • MrRulle
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Tack på förhand.

//Daniel

<{POST_SNAPBACK}>

Förslaget om att sätta på utanpåliggande lister tycker jag är det bästa, har själv så. Min ram är 7 cm bred fast endast 3 cm ligger direkt mot skivan, om du förstår vad jag menar. :)
Körde med något bra lim o skruvar, sitter som berg. :)

Postad 14 November 2005 - 14:55

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
[quote name='MrRulle' date='Nov 14 2005, 12:22 ']

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
Förslaget om att sätta på utanpåliggande lister tycker jag är det bästa, har själv så. Min ram är 7 cm bred fast endast 3 cm ligger direkt mot skivan, om du förstår vad jag menar. :)
Körde med något bra lim o skruvar, sitter som berg. :)

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Jag ska sätta reglar bakom MDF:en. Hur sätter jag dit de utanpåliggande reglarna på bästa sätt så att det blir jämhöjd med duken?

//Daniel

Postad 14 November 2005 - 15:24

MrRulle
  • MrRulle
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Jag är inte säker på att jag förstår din fråga men jag skulle ha gjort på följande sätt:

Sätta dit några horisontella reglar, sedan lägga på 2-3 st korta brädor vertikalt på baksidan (både vid över- och underkant) som sticker ut ca 5-7 cm. Sätta dit något som är samma tjocklek som skivan så att den hamnar mellan dom vertikala brädorna och en eventuell list som ska sitta på framsidan. Skulle dock se till så att jag drog ner listen på framsidan ca 1 cm så att inte skarven syns. Hoppas du fattar vad jag menar. Är lite kass på att förklara. Jobbar INTE som lärare. :)

Bifogar en bild. Det svarta mörka delen är ramen man ser från baksidan. Är inte heller mästare i Paint. :)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  skiva.JPG   19.24K   421 Antal nerladdningar

Postad 15 November 2005 - 00:10

scream_h
  • scream_h
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Nu har jag också fått tummen ur... och köpt mig en projektor. En Sanyo Z3 blev det.
Hade redan köpt Goo-färg för ca 1 år sedan som låg och väntade på att jag skulle köpa projje, och häromdagen blev det av.

Titta gärna i mitt galleri.

Ta dock hänsyn till att anläggningen är under uppbyggnad så....

Postad 22 November 2005 - 09:34

JockeB
  • JockeB
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
2 Dannep

Jag klädde mina lister med sammet så jag tänkte hela tiden på utanpåliggande.
Jag satte dit 45 graders lister som jag limmade/skruvade fast.

Nu funderar jag på att måla om med Goo men jag vill ha en Gain på ca 1.2
vet inte vilken gain Goo har såg det någonstans för länge sedan :o

Postad 22 November 2005 - 11:40

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
goon ligger på 1.2-1.4 eller nått sådant .. har jag för mig

Postad 22 November 2005 - 13:36

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Gain beror på vilken du väljer, se länk

http://www.goosystem...?cont=sdsscreen

Postad 26 November 2005 - 18:41

JockeB
  • JockeB
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Hittade ett test på Projectorcentral där var gain på vit ca 1.0.
Digital grey var på 0.75 och eftersom jag har en HS60 som är bra på svärta men inte så ljusstark tror jag att det blir vit.

Postad 27 November 2005 - 06:53

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0

Hittade ett test på Projectorcentral där var gain på vit ca 1.0.
Digital grey var på 0.75 och eftersom jag har en HS60 som är bra på svärta men inte så ljusstark tror jag att det blir vit.

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken färg rekommenderar Goo själva till din proj? Du matar in olika parametrar som dukstorlek, hur mkt mörkläggning du kommer köra osv.

Goo calculator

//Daniel

Postad 27 November 2005 - 12:41

JockeB
  • JockeB
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Digital Grey som alla LCD'er nu finns inte HS60 än men HS50 är ju rätt så lika.
Har en S1500 idag som jag tycker att det vita blir inte tillräckligt vitt och HS60 är ju ingen ljuskanon precis :P men svärta har den mycket av :)
Men projectorcentral tyckar att jag ska ha en duk med gain < 0.8 i min storlek (97-98") så är lite osäker :)
Goo anger vitt till Gain 1.8 :o
tvekan tvekan, tittar nog ett tag med min gråa och bestämmer mig snart..... :)

Postad 03 December 2005 - 18:14

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Jag har precis gjort klart min MDF skiva. Jag målade med grå färg två gånger.
Efter det gjorde jag en ram av trälist och klädde in med tyg. Det blev riktigt bra.
from dust till Glory, 720p klipp fullt upplyst i storarummet:
Postad bild
Samma film, men nersläckt:
Postad bild
Slängde upp en ljusslinga från IKEA bakom:
Postad bild
Filmen Hero från DVD.
Postad bild
Alla bilder tagna med en caon EOS 350D. Jag kör HDMI från HTPC.

Redigerat av kave, 03 December 2005 - 18:17.

Postad 11 December 2005 - 17:17

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
Vad var det för färg du använde?
Skall måla direkt på väggen, tänkte köra en med lite grå nyans ...
/L

Postad 12 December 2005 - 15:00

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
Någon som har testat att måla direkt på tapetserad vägg?
Tänkte nämligen börja med det...

Annars har jag funderat lite på en vitlackad masonite någon som testat det?

/L

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.